تکنولوژی

9 نکته مهم قبل ازجمع کردن یک کامپیوتر بازی

استفاده اخلاقی از چت‌جی‌پی‌تی به عنوان همکار نوشتاری

به طوری که قصد دارید یک کامپیوتر بازی را از ابتدا تشکیل دهید یا یک سیستم قدیمی را ارتقا دهید، دارای گزینه‌های بیشتری از همیشه هستید. قبل از هر چیز، به یاد داشته باشید که شما دارید یک کامپیوتر برای استفاده‌های منحصر به فرد خود می‌سازید. چند نکته اساسی وجود دارد که قبل از شروع سفارش قطعات، باید به آنها توجه کنید.

۱. بودجه

چقدر تمایل دارید در این تلاش سرمایه‌گذاری کنید؟ معمولاً می‌گویند هیچگاه نمی‌توانید وقتی که دارید کامپیوتری بسازید، خرج بیش از حد کنید. اما خوشبختانه همیشه راهی برای حداکثر کردن ارزش پول با هر بودجه‌ای وجود دارد.

توجه به بودجه در ساخت کامپیوتر بازی

اگر حداقل 700 تا 800 دلار را برای ساخت ماشین خود اختصاص داده باشید، می‌توانید یک کامپیوتر بازی میان‌بر برای 1080p مناسب بسازید که ممکن است برای سال‌ها به شما خدمت کند. البته باید تعدادی تناقضات را مد نظر قرار دهید، اما با این بودجه همچنان می‌توانید یک دستگاه کاملاً قدرتمند را ایجاد کنید.

از طرف دیگر، اگر بیشتر پولی در اختیار دارید، به عنوان مثال حدود 1200 تا 1400 دلار، می‌توانید واقعاً در قطعات ارتقاءی انتخابی خود سرمایه‌گذاری کنید که توانایی اجرای بازی‌های با کیفیت 1440p و حتی 4K را دارا باشند.

۲. بازی‌هایی که می‌خواهید بازی کنید

نوع بازی‌هایی که می‌خواهید بازی کنید را در نظر بگیرید. یک کامپیوتر برای اجرای بازی‌های اسپورتی مانند Counter-Strike: Global Offensive، League of Legends یا حتی Fortnite نیاز به ارتقاء آنچنانی ندارد که یک کامپیوتر مورد نیاز برای اجرای بازی‌های AAA مانند Cyberpunk 2077، Dying Light 2 یا Horizon Zero Dawn باشد.

همچنین باید در نظر بگیرید که در چه رزولوشنی می‌خواهید بازی کنید. مدت طولانی است که بازی‌های با رزولوشن 1080p یا full HD معمولی بوده‌اند، اما در این روزها، بازی‌های با رزولوشن 1440p یا quad HD به عنوان نقطه موزونی در مورد کیفیت تصویر و عملکرد برای بازیکنان تبدیل شده‌اند.

توجه: هر چه رزولوشن بازی را بالاتر تنظیم کنید، عملکرد کمتری خواهید داشت.
بازی‌هایی که می‌خواهید بازی کنید

از نظر عملکرد، باید در نظر داشته باشید که چندین فریم در ثانیه نیاز دارید که کامپیوتر شما ارائه دهد. در حالی که بسیاری موافقند که بازی با فریم‌های 60+ بر ثانیه به عنوان حداقل استاندارد امروزی باید کافی باشد، که می‌تواند برای بازی‌های تک‌نفره مبتنی بر داستان کافی باشد، در بازی‌های چندنفره رقابتی باید تعدادی فریم بیشتر را داشته باشید.

در خلاصه، تعادلی بین رزولوشن و نرخ فریم باید حفظ شود. برای بازیکنانی که به دنبال بالاترین نرخ فریم ممکن هستند، سرمایه‌گذاری مالی در کامپیوتر به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

۳. زیبایی و اندازه

یک کامپیوتر بازی نه تنها باید عملکرد مناسبی داشته باشد، بلکه باید همچنین شکل ظاهری خوبی داشته باشد. محفظه‌ای که قطعات خود را در آن قرار می‌دهید، نه تنها ابعاد فیزیکی کامپیوتر خود را تعیین می‌کند، بلکه ظاهر آن را نیز. ظاهر محفظه شما توسط رنگ، فن‌های RGB، کیفیت ساخت و سایر موارد تعیین می‌شود.

زیبایی و اندازه

بازیکنان معمولاً انتخاب محفظه را به آخر می‌گذارند و به مقایسه با سایر قطعات، کمتر در مورد آن تحقیق می‌کنند. شما باید بین محفظه‌های mid-tower، full-tower یا small form factor (SFF) را انتخاب کنید تا شکل کلی کامپیوتر خود را مشخص کنید. در حالی که محفظه mid-tower یا full-tower به شما گزینه‌های ارتقاء کافی و فضایی برای نصب فن‌های متعدد یا حلقه سرد کننده مایع سفارشی می‌دهد، ممکن است یک محفظه SFF را انتخاب کنید اگر از طراحی کم حجم قابل حمل و به اندازه کنسول توجه دارید.

محفظه‌های با جریان هوای خوب، مدیریت کابل و امکان ارتقاء می‌توانند تجربه ساخت و رضایت روز به روز شما را بهبود بخشند. همچنین این امکان را فراهم می‌کنند که در آینده ارتقاء‌هایی انجام دهید تا نگرانی‌های مرتبط با تعویض کاملاً محفظه را رفع کنید.

همچنین مفید است: برای اطلاعات بیشتر در مورد عواملی که یک پوسته کیس کامپیوتر خوب را تشکیل می‌دهند، راهنمای ما در مورد چگونگی انتخاب یک پوسته کیس کامپیوتر را مطالعه کنید.

۴. مسیر ارتقاء

پردازنده (CPU) و مادربورد دو از مهم‌ترین قطعات اصلی یک کامپیوتر هستند. این‌ها تصمیم می‌گیرند که به کدام پلتفرم (اینتل یا AMD) و مسیر ارتقاء ممکن در سال‌های آینده دسترسی دارید.

معمولاً اغلب افراد ممکن است بر اساس سلیقه‌های شخصی یا قابلیت مالی از یک برند به جای دیگری انتخاب کنند. اما قبل از خود را به یک پلتفرم برای چند سال محدود کردن، باید مسیر ارتقاء را در نظر بگیرید.

مسیر ارتقاء

به عنوان مثال، شناخته شده است که اینتل تقریباً هر سال سوکت‌های مادربورد خود را به‌روز می‌کند که مسیر ارتقاء را به طور قابل ملاحظه‌ای محدود می‌کند. AMD تا شش سال پس از عرضه اولیه در سال 2016، پردازنده‌های جدید را برای پلتفرم AM4 خود منتشر کرد. این شرکت قول داده است که پلتفرم AM5 که در سال 2022 معرفی شده است، تا سال 2025 و شاید به دور از آن نیز پشتیبانی خواهد شد.

پلتفرم مادربورد با عمر طولانی به شما امکانات زیادی را برای قرار دادن پردازنده جدید و قدرتمندتر در هر دو تا سه سال می‌دهد. این می‌تواند در مقایسه با پلتفرمی که هر سال به‌روزرسانی می‌شود، هزینه کلی سرمایه‌گذاری در کامپیوتر شما را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. در آخر، انتخاب مسیر SFF (Small Form Factor) ممکن است به دلیل کمبود فضا برای کارت‌های گرافیک پرقدرت یا خنک‌کننده‌های پرقدرت CPU، گزینه‌های ارتقاء شما را محدود کند.

۵. کاربردهای جانبی

کامپیوتر‌های بازی دارای توانایی‌های زیادی هستند و این به طبیعت خود، آن‌ها را برای بسیاری از موارد غیر بازی، مانند ویرایش ویدئو حرفه‌ای، تصویرسازی و پخش بازی‌ها آنلاین، مناسب می‌کند.

اگرچه کامپیوترهای بازی دستگاه‌های چندمنظوره‌ای هستند، اما برای استفاده‌های اضافی باید آن‌ها پیکربندی شوند. به عنوان مثال، یک پردازنده با 6 هسته و 12 رشته برای یک ساخت کامپیوتری که تنها برای بازی استفاده می‌شود کافی خواهد بود، اما برای ساخت یک کامپیوتر مولفه با توان پردازشی بالا که نیاز به تمام توان پردازنده را دارد، ممکن است بخواهید برای بهترین نتایج از یک پردازنده با 8 یا حتی 12 هسته استفاده کنید. علاوه بر این، داشتن حافظه یا RAM اضافی نیز عملکرد دستگاهی که برای محصولیت استفاده می‌کنید را بهبود می‌بخشد.

کاربردهای جانبی

GPU در یک ساخت محصولی نیاز به برترین کیفیت ندارد، اما حداقل باید قدرت کافی را داشته باشد تا در جلسات گرافیکی گسترده با پردازنده همراهی کند. در نهایت، اگر به دنبال یک کارایی بالا اما کاملاً ساکت و خنک هستید، یک محفظه mid-tower یا full-tower بزرگ بهترین گزینه برای ساخت شما خواهد بود.

۶. کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک کامپیوتر شما به تنهایی نوع عملکردی را که از بازی‌های خود انتظار دارید تعیین می‌کند. در حال حاضر، دو بزرگترین تولیدکننده GPU دسکتاپ، یعنی NVIDIA و AMD، تعداد زیادی کارت گرافیک در چندین محدوده قیمت ارائه می‌دهند.

بسته به بودجه‌تان، می‌توانید انتخابی کنید بین کارت‌های بالاتر مانند RTX 4080 از NVIDIA یا RX 7900 XTX از AMD، یا کارت‌های میان‌رده مانند RTX 4070 Ti یا RTX 4070. همچنین کارت‌های پایین‌تری مانند RTX 4060 نیز وجود دارند، اما باید انتظارات خود را در این محدوده قیمت تنظیم کنید.

کارت گرافیک (GPU)

همچنین می‌توانید از کارت‌های بالاتر نسل‌های قبلی مانند RTX 3080 یا RX 6800 XT استفاده کنید تا کمی پول صرفه‌جویی کنید. علاوه بر محدوده قیمت، عواملی مانند پشتیبانی از raytracing هم می‌توانند بر انتخاب کارت گرافیک شما تأثیر بگذارند. کارت‌های RTX NVIDIA به طور کلی برای بازی‌هایی که نورپردازی raytracing، بازتاب‌ها و اثرات سایه را پشتیبانی می‌کنند، بهتر از پیشنهادهای AMD عمل می‌کنند. حتی تکنولوژی افزایش FPS NVIDIA به اندازه‌گیری برتری دارد.

با این حال، اگر تمایل دارید به کارایی خام و صرفه‌جویی در هزینه تمرکز کنید، به کارت‌های گرافیک بالاتر و با ارزش ترتیب دهید که توسط AMD ارائه شده‌اند.

و همچنین، مانند هر قطعه دیگری، مطمئن شوید که کارت گرافیکی که دارید قصد خرید را دارید، در داخل محفظه‌تان جا می‌شود. در حال حاضر تعداد کمی از محفظه‌های SFF می‌توانند یک کارت گرافیک با 3 شیار را جای دهند.

۷. ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی کامپیوتر یکی از زمینه‌هایی است که بسیار آسان است که بیش‌از-حد خرج کنید. در حالی که دیگر دلایلی برای انتخاب هارد درایو‌های مکانیکی وجود ندارد، همچنین منطقی نیست که صدها دلار بر روی SSD‌های ژن 4 یا ژن 5 گران قیمت خرج کنید.

برای بسیاری از سناریوهای واقعی مانند راه‌اندازی سیستم یا بازی‌ها، یک SSD NVMe Gen 3 مناسب (PCIe 3.0) کافی است تا تجربه اسموت و سریعی داشته باشید. البته، SSD‌های Gen 4 یا Gen 5 جدید سرعت‌های بسیار سریع را تبلیغ می‌کنند، اما به ندرت در موارد استفاده می‌توانید تفاوتی را احساس کنید، به جز زمانی که روزانه فایل‌های بزرگ را کپی می‌کنید.

ذخیره‌سازی

بنابراین، به عنوان قاعده کلی، یک SSD NVMe با ظرفیت 500 گیگابایت به زیر ۵۰ دلار برای سیستم عامل و چند بازی کافی خواهد بود. اگر در بودجه‌تان جایی دارید، برای یک SSD با ظرفیت 1 ترابایت انتخاب کنید. و همیشه می‌توانید برای ذخیره‌سازی ثانویه کامپیوتر خود از HDDهای ارزان‌تر استفاده کنید.

یک مشخصه دیگری که باید تأمین کنید، تعداد اسلات‌های M.2 بر روی مادربوردتان است قبل از خرید یک SSD NVMe. این به ویژه برای سازندگان SFF که به مادربورد mini-ITX نگاه دارند و احتمالاً همه اسلات‌های اضافه‌کردن ذخیره را ندارند، بسیار مهم است.

۸. نمایشگر و منبع تغذیه

دستیابی به نرخ فریم معین در تنها به GPU و CPU شما بستگی دارد، اما واقعاً تجربه آن را بدون یک نمایشگر مناسب تجربه نخواهید کرد.

اگر شما یک مانیتور full HD قدیمی با نرخ تازه‌سازی محدود به 60 هرتز دارید، تجربه بازی‌تان هیچ‌گونه “بالاترین کیفیت” را نخواهد داشت، مهم نیست که سایر مؤلفه‌ها در ساخت شما چگونه باشند. این‌جاست که نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی بالا وارد عمل می‌شوند.

جمع کردن کامپیوتر بازی: مانیتور

طی چند سال گذشته، مانیتورهای 1440p با نرخ تازه‌سازی 144 هرتز به عنوان تراز دقیق بین قیمت و کارایی به تدریج رشد کرده‌اند. آن‌ها کیفیت تصویر و نرخ تازه‌سازی بالاتری را با قیمت‌گذاری قابل قبول معرفی می‌کنند. راهنمای کامل خرید مانیتور ما به روشن‌تر شدن تکنولوژی‌های مختلف مرتبط با مانیتورهای بازی و غیر بازی کمک می‌کند.

یک جنبه که اغلب نادیده گرفته می‌شود، انتخاب منبع تغذیه مناسب است. منبع تغذیه ارزان از یک برند ناشناخته می‌تواند اغلب محدودیت پتانسیل ساخت شما را ایجاد کند – یا بدتر، منفجر شود و مرده شود و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر را با خود ببرد. همیشه حداقل یک واحد 80+ bronze با توان کافی از یک سازنده معتبر انتخاب کنید.

ساخت کامپیوتر بازی منبع تغذیه
منبع تصویر: FreeImages

فاکتور اندازه هم در اینجا وارد عمل می‌شود. اگر در یک محفظه mid-tower یا full-tower ATX ساختید، نیازی به کمبود منابع تغذیه فرم‌فاکتور ATX نخواهید داشت. اما محفظه‌های SFF کوچکتر تنها با منبع تغذیه SFF که به طور ویژه برای این فرم‌فاکتور جمع‌آوری شده‌اند، سازگار هستند. مطمئن شوید که در حال خرید منبع تغذیه نادانی نمی‌کنید و منابعی که به طور اختصاصی برای فرم‌فاکتور کوچک جمع‌آوری شده‌اند، خریداری نمی‌کنید.

۹. بازار مصرف

اگر بودجه‌ی شما کمی محدودتر است، ممکن است به نظر شما بیاید که نگاهی به بازار مصرف کنید. با وجود فروپاشی اخیر ارزهای رمزنگاری و ارائه پردازنده‌های جدید از Intel، AMD و NVIDIA، تعداد زیادی از محصولات نسل قدیمی با قیمت‌های بسیار خوب در سایت‌هایی مانند eBay، Facebook Marketplace یا Craigslist وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید یک 3070 Ti را در eBay با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار و یک Ryzen 5 5600X را با قیمتی کمتر از ۱۱۳ دلار بخرید.

ممکن است احساس مردود خرید کردن محصولات دست دوم، به خصوص کارت‌های گرافیک، برایتان سخت باشد، زیرا ممکن است برای استخراج رمزارز استفاده شده باشند. اما با حفاظت خریدار eBay، می‌توانید اطمینان داشته باشید که در صورت مرگ محصول در مورد محصول مرده از آنجا به عنوان یک محصول مرده در اختیارتان خواهید بود.

سوالات متداول

آیا ساخت یک کامپیوتر بازی ارزان‌تر است یا خریدن یک کامپیوتر بازی؟

به طور معمول، ساخت یک کامپیوتر بازی ارزان‌تر از خرید یک کامپیوتر پیش‌ساخته (برای یک تنظیم خاص) است. علاوه بر این، ساخت یک کامپیوتر بازی می‌تواند تجربه‌ای عالی باشد و به شما بسیار در مورد سخت‌افزار کامپیوتر آموزش دهد. همچنین، شما کاملاً کنترلی کامل بر روی اجزای و سفارشی‌سازی ساخت خود دارید. به لیست بهترین وب‌سایت‌های ساخت کامپیوتر سفارشی برای پیش‌ساختها و ساخت‌های سفارشی ما مراجعه کنید.

یک کامپیوتر بازی چند سال می‌تواند مدت‌زمان طولانی داشته باشد؟

یک کامپیوتر بازی با تنظیم میانی مانند یک پردازنده شش هسته‌ای مدرن و یک GPU مشابه RTX 3060، به راحتی می‌تواند حدود سه تا چهار سال به شما خدمت کند و در تنظیمات متوسط تا بالا بازی کند. یک سیستم با کیفیت بالا با یک پردازنده هشت هسته‌ای و یک GPU مشابه RTX 4080، به راحتی بیش از پنج تا شش سال قبل از نمایش سن خود به روز می‌شود.

جمع کردن یک کامپیوتر بازی چقدر دشوار است؟

اگر قبلاً این کار را انجام نداده‌اید، ساخت یک کامپیوتر بازی می‌تواند ترسناک به نظر بیاید. منحنی یادگیری تند است و تحقیق در مورد اجزای کامپیوتر ممکن است مدت‌ها، اگر نه روزها طول بکشد، تا قبل از اطمینان از تنظیم خود اطلاعات کافی بدست آورید. اگر مایل به سرمایه‌گذاری در زمان و می‌خواهید مهارت جدیدی یاد بگیرید، ساخت یک کامپیوتر می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و در نهایت پول شما را صرفه‌جویی می‌کند.

آیا یک کامپیوتر SFF گران‌تر است؟

اگرچه کامپیوترهای SFF به طور معمول از مادربردهای کوچک‌تر mini-ITX و منابع تغذیه SFF استفاده می‌کنند، هزینه کلی آن‌ها به طور کلی بالاتر از ساخت‌های مقایسه‌ای بزرگتر است. این به دلیل هزینه‌های بالاتر مادربردهای mini-ITX و منابع تغذیه SFF، به علاوه هزینه‌های اضافی کابل‌های تغذیه ویژه، سیستم‌های خنک‌کننده، توربین‌های فن و موارد دیگر است. با این حال، با دستیابی به ظاهری کم‌جا و بدون قربانی کردن کارایی زیاد، مالیات SFF یک چیز واقعی است که باید آگاه باشید.

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا