توسعه فردی

خودآگاهی در محل کار: خودشناسی چگونه باعث موفقیت می شود

این مقاله با هدف ارتقای سطح خودآگاهی کارمندان و بهبود عملکرد آن‌ها در محیط کاری تهیه شده است.

مقدمه

می دانیم که در محل کار بایستی به وظایف خود توجه کامل داشت، اما نمی توان در مورد خودآگاهی در محل کار بی خیال بود. توجه به اقدامات، احساسات و بهره وری امان به ما کمک می کند تا رهبرانی بهتر و کارکنانی متفکرتر باشیم.

خودشناسی چگونه باعث موفقیت می شود

برخی از ما ممکن است تصور کنیم که خودآگاه هستیم، در حالیکه واقعاً اینگونه نیست. یک نظرسنجی نشان می دهد که از بین تقریباً 5000 نفر، تنها 10 تا 15 درصد واقعاً خودآگاه می باشند. هر چند بسیاری از افراد در این نظرسنجی معتقد بودند که خودآگاه هستند اما در واقع نبودند. خودآگاهی خصیصه ای است که همه از آن برخوردار نمی باشند، حتی اگر افراد معتقد باشند دست یابی به آن آسان است.

افزایش خودآگاهی فرآیندی مداوم است و برای انجام آن، باید بدانیم خودآگاهی چیست.

ما در مورد اینکه یک فرد خودآگاه در محل کار چگونه به نظر می رسد و نحوه توسعه خودآگاهی برای پیشرفت در محل کار بحث خواهیم کرد. اجازه دهید شروع کنیم.

خودآگاهی در محل کار: ابزار ضروری برای ترقی

رهبران باید از تکنیک قدرتمند خودآگاهی استفاده کنند. این اصطلاح اغلب بد تعبیر می‌شود، زیرا افراد تمایل دارند تصور کنند که این مسئله تنها به خودشان مربوط بوده و تأثیری بر اطرافیانشان ندارد.

اما در واقعیت، یک فرد خودآگاه بر سایرین به ویژه در محل کار خود تأثیر گذاشته و برای آنها سودمند است. این هوشیاری و آگاهی به فرد کمک می کند تا در مورد احساسات دیگران فکر کرده و روابط خود را بهبود دهد.

و این چیزی است که باید از همان ابتدا آموزش داده شود. تحقیقات نشان می دهند افرادی که خودآگاهی را یاد می گیرند، توانایی بهتری در انعکاس مهارت های رهبری خود داشته و مفهوم قوی تری از کار گروهی را ترویج می کنند. خودآگاهی به افراد کمک می کند تا مجموعه مهارت های خود را برای مشارکت بهتر و ایجاد یک فرهنگ همکاری که برای کار گروهی ارزشمند است، مرور کنند.

ما از مزایای فراوان خودآگاهی در محل کار برخوردار می شویم. در درجه نخست، این راهی برای شناسایی استرس است. وقتی بیشتر از عوامل تحریک کننده استرس خود آگاه باشیم، بهتر می‌توانیم آن ها را مدیریت کرده و از سلامت خود مراقبت کنیم. خودآگاهی به ما کمک می‌کند تا احساسات خود و تأثیر آن‌ها بر دیگران را درک کنیم. ما حتی بازخوردها را بهتر دریافت کرده و بر پایه آنها اقدام می کنیم.

در مورد برخی از مزایای شخصی خودآگاهی، ما نسبت به نقاط قوت شخصی خود احساس اعتماد به نفس بیشتری داریم چون قابل تشخیص می باشند. علاوه بر این، ما یاد خواهیم گرفت که چگونه گفتگوی درونی مثبت تری که به تقویت عزت نفس ما کمک می کند را با خود تمرین کنیم.

ما در به اشتراک گذاشتن دیدگاه های مختلف خود با همکاران خودآگاه احساس اطمینان و راحتی بیشتری داریم. می‌دانیم که همکارانمان چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توانیم بهترین همکاری را داشته باشیم. ما سزاوار فرهنگ همکاری و محیط کاری هستیم که خودآگاهی را به جای نادیده گرفتن آن تشویق نماید.

سطوح خودآگاهی و چگونگی تأثیر آنها بر زندگی شغلی شما

شما قرار است سطوح مختلفی از خودآگاهی را در فرآیند پیشرفت تجربه کنید. یک روز با توانایی درک کامل خودتان از خواب بیدار نخواهید شد. اما با تلاش و افزایش آمادگی ذهنی، شاهد بهبود خودآگاهی خود خواهید بود.

اجازه دهید سه سطح از خودآگاهی و اینکه چگونه می توانند بر شما در محل کار تأثیر گذار باشند را مرور کنیم:

1. آنچه که انجام می دهید

در این دنیای شلوغ، همیشه چیزی در جریان است. ممکن است شغل جدیدی را شروع کرده و در سازگاری با اداره جدید مشکل داشته باشید. این سطح از خودآگاهی موقعیت کنونی شما و آنچه برایتان رخ می دهد را بیان کرده و به شما کمک می کند بفهمید چه چیزی برای شما دردسر ساز است، از جمله تلاش برای دوستیابی در محل کار یا راحتی در بیان نظر خود.

خود آگاهی در محل کار: آنچه که انجام می دهید

حتی عادت‌های غیرقابل توجهی، مانند ضربه زدن با خودکار روی دندان‌هایتان در حین فکر کردن، در مورد شما مد نظر خواهد بود. مواردی مانند بستن مسیر افراد در خواربارفروشی و باز نگه داشتن درب برای افرادی که پشت سر شما هستند، حائز اهمیت خواهد بود.

2. آنچه احساس می کنید

ممکن است گاهی احساسات و عواطفتان شما را تحت تأثیر قرار دهند. شاید در کنار یک همکار خاص معذب هستید و کار کردن با او بر مهارت های مدیریت زمان شما تأثیر می گذارد. این سطح از خودآگاهی به شما کمک می کند بیشتر روی احساسات خود تمرکز نمائید.

این نشان می دهد که اگر نسبت به شخصی در محل کار احساس ناخوشایندی دارید، باید به جای کنار زدن، آن را بپذیرید. تجربیات و سطح راحتی شما مهم است. هرگز احساسات خود را نادیده نگیرید.

3. نقاط ضعف شما چه می باشند؟

وقت آن است که کمی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. برای این سطح از خودآگاهی، باید به خود، موقعیت و احساساتتان نگاهی دقیق انداخته و نقاط ضعف خود را مشخص کنید. آیا هنگام نوشتن گزارش های خود اعتماد به نفس دارید اما از صحبت در مورد آنها در مقابل دیگران به دلیل احساس خجالت خودداری می کنید؟ پی بردن به نقاط ضعفتان، شما را از زمینه های پیشرفت آگاه کرده و به شما کمک می کند تا اهداف خود را مشخص کنید. (پیشنهاد می شود: ایجاد اعتماد به نفس)

نقاظ ضعف شما چه می باشند.
کسی را پیدا کنید که از هر سطحی از خودآگاهی در شما حمایت کند.

چگونه می توان در محل کار خودآگاه تر بود؟

شما به دنبال دستیابی به خودآگاهی به عنوان یک فرد کامل هستید. با اینکه ممکن است در زندگی شخصی اتان خود آگاه باشید، اما به کار گیری آن در محل کار آن می تواند چالش دشوار باشد. خودسازی از هر نوعی نیازمند زمان و فداکاری است. نمی توان به ویژه در مورد اهداف بلندمدت یک شبه انتظار موفقیت داشت.

در هر صورت بایستی ساعت ها تمرین داشته باشید. هنگام استفاده از هر نکته یا استراتژی خاص، مطمئن شوید که هر روز زمانی را برای کار بر روی آنها اختصاص می دهید.

ما شش نکته را برای شما فهرست کرده ایم که باید امتحان کنید:

  1. هر کاری را با صداقت انجام دهید
  2. فعالیت های تمرکز حواس را در تایم استراحت ناهار یا رفت و آمد تمرین کنید
  3. یک دفتر یادداشت از افکار و احساسات خود داشته باشید
  4. اطمینان حاصل کنید که ارتباط واضحی، شامل زبان بدن شفاف و آشکار دارید
  5. دیدگاه ها و احساسات متفاوت دیگران را مد نظر داشته باشید
  6. اگر در مورد یک ماموریت یا صحبت های کسی گیج شده اید، برای شفاف سازی سؤال بپرسید

چگونه می توان در محل کار خودآگاه تر بود

4 مثال از خودآگاهی در کار

ما از خودآگاهی در انواعی از موقعیت های محل کار استفاده می کنیم. ممکن است متوجه آن نباشیم، اما خودآگاهی در سناریوهای بیشتری نسبت به آنچه می توان تصور کرد و حتی قبل از حضور در محل کار سودمند می باشد.

در اینجا چهار مثال ارائه می شود که نشان می دهند خودآگاهی در محیط های کاری به ما کمک می کند:

  1. طی یک مصاحبه شغلی: خودآگاهی امان به ما کمک می کند تا زمانی که یک مدیر استخدام در مورد نقاط ضعف یا اشتباهات ما می پرسد، پاسخ های خود را به اشتراک بگذاریم. ما هم چنین می توانیم نقاط قوت خود و اینکه چگونه یک فرصت یادگیری را تجربه کرده ایم را به اشتراک بگذاریم.
  2. برخورد با یک مدیر سخت گیر: از آنجایی که ممکن است با مدیرانی همکاری می کنیم که ما را ناراحت یا حتی ناامید می کنند، خودآگاهی امان به برقراری ارتباط در محل کار کمک می کند و باعث می شود افکار و احساسات خود را به وضوح بیان کنیم.
  3. تکمیل ارزیابی کاری: ارزیابی های کاری ممکن است ما را عصبی کند، اما اشکالی ندارد. ما از فرصت‌هایی برای دریافت بازخورد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقاط ضعف و قوت خود استقبال می کنیم. علاوه بر این، ما از درخواست کمک بیشتر در مورد چگونگی بهبود مهارت های خود ترسی نخواهیم داشت.
  4. به دنبال ترفیع: ترفیع فرصت هیجان انگیزی برای پیشرفت شغلی محسوب می شود. با خودآگاهی، متوجه خواهیم شد که کدام پیشرفت‌های شغلی با ارزش‌ها و مجموعه مهارت‌های ما هماهنگ است. زمانی که مدیران ما را برای ترفیع در نظر بگیرند، می‌توانیم با اطمینان در مورد توانایی‌های خود صحبت کنیم.

احساسات و خودآگاهی در محل کار

کنار آمدن با احساسات در محل کار امر دشواری است. ما می خواهیم حرفه ای باشیم، اما اینکه انسان هایی دارای احساسات هستیم را نمی توانیم نادیده بگیریم. مشکلات ما با رسیدن به محل کار از بین نمی روند.

خودآگاهی به ما کمک می کند هر کجا می رویم، احساسات خود را مدیریت کنیم. هوش هیجانی ما بر خودآگاهی ما متکی است تا از نحوه احساس خود و بیان واضح احساسات خود آگاه باشیم. همچنین به ما نشان می‌دهد که چگونه خودپذیری را تمرین کنیم و احساسات خود را به جای پس زدن بپذیریم.

تحقیقات نشان می دهند که هوش هیجانی به تصمیم گیری، کار مشترک و مقابله با استرس کمک می کند. و یاد می گیریم که چگونه با تغییرات و غافلگیری های غیرمنتظره که مهارت های بسیار مهمی در محل کار هستند، کنار بیاییم.

احساسات و خودآگاهی در محل کار

ما با کمک خودآگاهی بیشتر و هوش هیجانی مسائل محل کار را آسانتر حل می کنیم. اگر اعضای تیم در حال مشاجره هستند، ما ابزارهایی برای هدایت تعارض به سمت همکاری همراه با احترام و اعتمادسازی داریم. همیشه نمی‌توان آنچه را که در محل کار اتفاق می‌افتد کنترل نمود، اما می‌توان احساسات و نحوه رفتارهای خود را کنترل کرد.

این امر همچنین باعث تصمیم‌گیری منطقی‌تر می شود، زیرا ما به جای اینکه اجازه دهیم تعصبات و احساسات مانع ما شوند، آنها را می‌پذیریم.

کار با افراد ناآگاه در اداره

کار با افراد خودآگاه عالیست. آنها می دانند چگونه احساسات خود را شناسایی و ابراز کنند، تصمیمات روشنی بگیرند و با احترام در گروه کار کنند. اما کسانی که خودآگاه نیستند چطور؟

گاهی اوقات افراد متوجه عدم خود آگاهی خود نیستند. هنگام روبه رو شدن با چنین موقعیتی، باید مواظب نحوه مواجهه با این مسئله بود. به یاد داشته باشید که استفاده از خودآگاهی برای توجه به احساس خود در هنگام کار یا برخورد با موضوعی مانند این مهم است. این به ما یادآوری می کند که باید مقداری خویشتنداری داشته باشیم و احساسات خود را مهار کنیم.

همچنین به ما یادآوری می کند که نسبت به دیگران شفقت و همدلی داشته باشیم. شاید یک همکار ناآگاه سعی در مدیریت خود و ارتقای سطح خودآگاهی اش دارد، اما آنها هنوز به آن دست نیافته است. به‌جای خالی کردن خشم خود بر سر آن‌ها، از این فرصت استفاده می کنیم تا نظرات یا بازخوردهای ارزیابی را برای کمک به پیشرفت آنها ارائه دهیم.

تشویق افراد با بازخورد سازنده هنگامیکه برای خودآگاهی بیشتر تلاش می کنند محترمانه تر از تخریب آنهاست.

اما اگر همکار مد نظر گاهی خود به نا آاهمیتی ندهد و برنامه‌ای برای تغییر نداشته باشد، ممکن است مجبور شویم با مدیران صحبت کنیم. ما نمی توانیم کسانی که هیچ اشتباهی در کارهای خود نمی بینند را تغییر دهیم. مساعدت روسای می تواند کمک کند تا محل کار به فضایی راحت تر و پربارتر برای همه تبدیل شود.

چگونه آموزش می تواند به بهبود خودآگاهی کمک کند؟

دستیابی به خودآگاهی در محل کار باعث پیشرفت بیشتر ما در زندگی خواهد شد. اما گاهی اوقات، بالا بردن خودآگاهی توسط خود فرد یک چالش واقعی است. هرگز نباید از درخواست کمک خجالت کشید، یک مربی می تواند به ما کمک کند تا خودآگاهی خود را افزایش دهیم.

آموزش به ما کمک می‌کند بفهمیم چرا کاری را انجام می‌دهیم و چگونه اقدامات ما بر رفاه و جاه‌طلبی‌های حرفه‌ای ما تأثیر گذار است. یک مربی بلافاصله همه پاسخ‌ها را در اختیار ما قرار نمی دهد، اما ابزارهایی را به اشتراک می‌گذارد تا به ما کمک کند بفهمیم چه کسی هستیم. این منجر به سطح بالایی از خودآگاهی می‌شود و ما را به رهبران بهتر، کارمندان قوی‌تر و دوستان بهتری تبدیل می کند.

مهم نیست سطح خودآگاهی یا هوش هیجانی ما چقدر قوی است، باید بدانید که خودآگاهی یک فرآیند مداوم است و روز به روز بیشتر به ما درباره خودمان می آموزد، که بسیار منحصر بفرد می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا