بهترین انتخاب

بهترین نرم افزار اورکلاک برای تقویت عملکرد سیستم

در صورت تمایل برای اورکلاک رایانه شخصی، بررسی این ابزارها ضروری می باشد.

اگر در جستجوی چنین مقاله ای بوده اید، احتمالاً از قبل در مورد اورکلاک CPU یا GPU و نحوه استفاده از این تکنیک برای تقویت عملکرد رایانه اطلاع دارید. این مقاله به بررسی خود مفهوم اورکلاک نمی پردازد. بلکه، لیستی از ببهترین نرم افزار اورکلاک را به منظور کمک به شما برای اوکلاک پردازنده (CPU) و کارت گرافیک (GPU) ارائه می دهد.

اورکلاک

بهترین نرم افزار اورکلاک CPU

اورکلاک کردن CPU به فرآیند افزایش فرکانس عملکرد واحد پردازش مرکزی (CPU) به منظور دستیابی به عملکرد بالاتر اشاره دارد. CPU کامپیوتر، اجزای اصلی مسئول اجرای دستورات و انجام محاسبات در سیستم کامپیوتری است.

با اورکلاک کردن CPU، کاربران می‌توانند سرعت ساعتی را که پردازنده به آن عمل می‌کند افزایش دهند، که باعث می‌شود وظایف و محاسبات با سرعت بیشتری انجام شود. این می‌تواند منجر به واکنش سریع‌تر سیستم، اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و در صورت امکان بالاتر شدن نرخ فریم در بازی‌ها باشد.

برای اورکلاک کردن CPU، به طور معمول از طریق تنظیمات BIOS (سیستم ورودی/خروجی پایه) یا UEFI (رابط نرم‌افزاری قابل گسترش یکپارچه) سیستم انجام می‌شود. این تنظیمات به کاربران امکان تنظیم ضریب سرعت ساعت، سرعت پایه (BCLK) و ولتاژ CPU را می‌دهند. افزایش ضریب سرعت ساعت یا BCLK سرعت فرکانس CPU را افزایش می‌دهد، در حالی که تنظیم ولتاژ می‌تواند در پایدار سازی CPU اورکلاک شده کمک کند.

توصیه می‌شود که سرعت ساعت را به تدریج افزایش دهید و با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری، CPU را با آزمون‌های استرس برای بررسی پایداری آزمایش کنید. آزمون‌های استرس بارهای کاری سنگین را شبیه‌سازی می‌کنند تا عملکرد CPU را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا می‌تواند با فرکانس افزایش یافته بدون مشکلات کار کند یا خیر.

علاوه بر این، لازم است توجه کنید که اورکلاک کردن CPU ممکن است ضمانتنامه تولید کننده را ابطال کند. بنابراین، قبل از تلاش برای اورکلاک CPU خود، ضوابط ضمانتنامه را بررسی و ریسک‌های ممکن را درک کنید.

اجازه دهید با بهترین ابزارهای اورکلاک مختص CPU شروع کنیم. به یاد داشته باشید که ابزار انتخابی می تواند با توجه به پردازنده اینتل یا AMD متفاوت باشد.

Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU)

مشخصات

  • استفاده رایگان
  • کار با پردازنده های اینتل
  • دارای رابط کاربر پسند
  • بطور یکسان برای مبتدیان و افراد حرفه ای مفید است

 

Intel Extreme Tuning Utility

این ابزار اورکلاک اینتل مختص PC های ویندوزی و عمدتاً برای استفاده با CPU های آن ها می باشد.  Intel XTU امکان اورکلاک CPU، کنترل دما و تست استرس کامپیوتر و چند قابلیت خاص دیگر برای پردازنده ها و مادربردهای اینتل را فراهم می کند.

علاوه بر این، Intel XTU میزان بکارگیری CPU و قرائت های دما را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد، که می توان از آنها برای نظارت بر موفقیت اورکلاک و اینکه آیا باعث بروز هر گونه مشکلی در عملکرد می شود، استفاده نمود.

در صورت اورکلاک ناموفق CPU، احتمالا” فعالیت کامپیوتر متوقف شده و نهایتا” سیستم خاموش می شود. برای رفع این مشکل، تنها کاری که باید انجام داد راه اندازی مجدد رایانه، باز کردن برنامه Intel XTU و بازگرداندن تنظیمات اورکلاک به حالت نرمال می باشد.

این یک نرم افزار نسبتاً پیشرفته است، به همین دلیل در صورتیکه قبلاً هرگز CPU خود را اورکلاک نکرده اید، پیشنهاد می شود از این برنامه اجتناب کنید. اما برای افراد با تجربه در زمینه اورکلاک پردازنده‌ها، اینتل XTU یکی از بهترین نرم‌افزارهای اورکلاک CPU موجود در بازار محسوب می شود.

AMD Ryzen Master

مشخصات

  • استفاده رایگان
  • پشتیبانی از پردازنده های AMD
  • قابل استفاده برای اورکلاک رم
AMD Ryzen Master

AMD Ryzen Master با روش جامع اورکلاک خود بدون شک یکی از بهترین برنامه های اورکلاک CPU محسوب می شود. این نرم افزار رامی توان بعنوان پاسخ AMD به ابزار اورکلاک اینتل در نظر گرفت.

AMD Ryzen Master همراه با اورکلاک CPU، با تنظیمات قبلی برای اورکلاک رم و نمایه های حافظه به منظور تقویت عملکرد رم DDR3 عرضه می شود.

همانطور که مشخص است، AMD Ryzen Master به طور خاص برای CPU های AMD طراحی شده، بنابراین در صورت داشتن پردازنده Ryzen از این نرم افزار استفاده کنید . با اینحال، بعلت عملکرد استثنایی پردازنده های Ryzen AMD، احتمالاً نیازی به اورکلاک اغلب آنها نباشد.

CPU Tweaker

مشخصات

  • استفاده رایگان
  • کار با ویندوز XP، 2003، ویستا، 7 و 8
  • سبک
CPU Tweaker

CPU Tweaker یک ابزار سبک در عین حال قدرتمند برای تنظیم CPU بوده و با اورکلاک CPU به کاربر اجازه می دهد عملکرد پردازش رایانه خود را تقویت نماید

با قابلیت های کنترل دقیق این ابزار، بهترین عملکرد اورکلاک ممکن را بدون توقف های مکرر و آبی شدن نمایشگر که معمولا در اورکلاک های ناپایدار تجربه می شود، دریافت می کنید.

یکی از نقاط ضعف CPU Tweaker دشوار بودن درک آن می باشد چون رابط کاربری آن چندان برای افراد مبتدی مناسب نیست. با این حال، در صورت داشتن تجربه اورکلاک، این ابزار را دوست خواهید داشت.

بهترین نرم افزار اورکلاک GPU

اورکلاک کردن GPU به فرآیند افزایش فرکانس عملکرد یک واحد پردازش گرافیک (GPU) به منظور دستیابی به عملکرد بالاتر اشاره دارد. GPU ها با یک سرعت ساعت پایه طراحی شده اند که فرکانس عملکرد پیش‌فرضی را که GPU در آن عمل می‌کند مشخص می‌کند.

اورکلاک کردن یک GPU شامل افزایش این سرعت ساعت پایه برای اجرای GPU با فرکانس بالاتری نسبت به مشخصات تولید کننده می‌شود. با این کار، GPU قادر به انجام محاسبات و رندر گرافیک با نرخ بالاتری خواهد بود که منجر به بهبود عملکرد بازی، افزایش فریم‌ها و در صورت امکان تجربه بازی پیوسته تر خواهد شد.

اورکلاک کردن GPU با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه‌ای که توسط تولید کننده GPU یا ابزارهای شخص ثالث ارائه می‌شوند، امکان پذیر است. این برنامه‌ها به کاربران امکان تنظیم پارامترهای مختلفی مانند سرعت ساعت هسته، سرعت ساعت حافظه، ولتاژ و سرعت فن را می‌دهند.

حال اجازه دهید به بهترین برنامه های اورکلاک مختص GPU بپردازیم. در اینجا نیز، بسته به نوع کارت گرافیک NVIDIA یا AMD، انتخاب متفاوت خواهد بود.

در آخر، لازم است بدانید که اورکلاک کردن یک GPU ممکن است ضمانت نامه تولید کننده را ابطال کند. بنابراین، قبل از تلاش برای اورکلاک GPU خود، مناسب است شرایط ضمانت نامه را بررسی و عواقب ممکن را در نظر بگیرید.

MSI Afterburner

مشخصات

  • استفاده رایگان
  • عدم نیاز به کارت گرافیک تولید شده MSI
  • کار با هر دو پردازنده گرافیکی NVIDIA و AMD
MSI Afterburner

MSI Afterburner یک نرم افزار رایگان برای اورکلاک پردازنده های گرافیکی NVIDIA و AMD می باشد. MSI Afterburner به همراه یک نمای کلی از سخت افزار، امکان کنترل سرعت فن رایانه با نمایه های سفارشی فن، محک زنی و ضبط ویدیویی را فراهم می کند.

علاوه بر این، MSI Afterburner با پوسته‌های سفارشی کاربر، پشتیبانی چند زبانه و نرم‌افزار مبتنی بر Furmark عرضه می‌شود تا کارت گرافیک را به حداکثر پتانسیل خود رسانده و عملکرد بازی را افزایش دهد.

EVGA Precision X

مشخصات

  • استفاده رایگان
  • پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA سایر سازندگان سازگار هستند
  • Scan mode برای یافتن منحنی ولتاژ/فرکانس بهینه
EVGA Precision X

EVGA Precision X یکی دیگر از نرم‌افزارهای عالی و رایگان برای گیمرهایی می باشد که قصد ارتقاء لپ‌تاپ یا PC های گیمینگ خود را دارند. EVGA Precision X امکان ایجاد تا ۱۰ پروفایل کاربری سفارشی برای اورکلاک راحت پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA را فراهم می کند.

با این حال، باید خاطر نشان کنیم که برخلاف MSI Afterburner، بعلت عدم تولید کارت‌های گرافیک AMD توسط EVGA، Precision X از پردازنده‌های گرافیکی AMD پشتیبانی نمی‌کند.

EVGA Precision X با تنظیمات مفید و متعددی عرضه می شود. برای مثال، می‌توان slider ولتاژ GPU را برای کنترل دقیق‌تر تنظیم نمود، از آن برای اورکلاک سریع با linear mode استفاده کرد و با scan mode، منحنی ولتاژ/فرکانس بهینه را برای کارت گرافیک یافت.

ASUS GPU Tweak II

مشخصات

  • استفاده رایگان
  • کار با هر دو پردازنده گرافیکی NVIDIA و AMD
  • Simple mode برای اورکلاک سریع
ASUS GPU Tweak II

اگر از عدم پشتیبانی EVGA Precision X از کارت‌های گرافیک AMD ناراحت هستید، می‌توانید ASUS GPU Tweak II را بررسی کنید. از آنجائیکه ASUS یک همراه الحاقی برد برای پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA و AMD می باشد GPU Tweak در هر صورت مشکلاتی در زمینه سازگاری ایجاد نخواهد کرد.

با اینکه MSI Afterburner و EVGA Precision X کنترل دقیق‌تری روی اورکلاک شما با اسلایدرهای فانتزی ارائه می‌دهند، اما ASUS GPU Tweak اجازه می دهد که GPU خود را با یک کلیک اورکلاک کنید، مشروط بر اینکه Simple Mode را در حین نصب انتخاب کنید. می‌توان بین OC mode برای بالاترین اورکلاک، Gaming mode برای تقویت جزئی و Silent mode هنگام نیاز به یک عملیات بی‌صدا، یکی را انتخاب کرد.

و البته، در صورت نیاز به کنترل اضافی، می‌توان در هر زمان به Advanced mode رفته و با اسلایدرها بازی کرد. حتی می توان پروفایل های سفارشی مانند سایر ابزارهای اورکلاک بالا را اضافه نموده و بسته به کار خود بین آنها جابجا شد.

آیا اورکلاک ارزش انجام دادن را دارد

این امر بستگی به سخت افزار شما دارد. امروزه پردازنده های بسیار قوی و توانمندی مانند سری AMD Ryzen 5000 و پردازنده های Intel Core I9 نسل دوازدهم اینتل در بازار وجود دارند. کارت های گرافیک مدرنی از جمله پردازنده های گرافیکی سری RTX 3000 نیز فوق العاده قدرتمند هستند و نیازی به اورکلاک ندارند.

واقعاً نیازی به اورکلاک CPU یا GPU با این همه قدرت وجود ندارد، چون آنها از قبل کارآمد بوده و عملکرد باورنکردنی ارائه می دهند. این امر به ویژه هنگام مقایسه پردازنده های امروزی با مدل های قدیمی تر مربوط به چند سال قبل صدق می کند.

در نتیجه، اورکلاک تقریباً مربوط به گذشته است. با این حال، در صورت داشتن CPU و GPU قدیمی‌تر، احتمالا” اورکلاک آنها برای همراهی با الزامات بازی‌های مدرن را مد نظر قرار داده اید.

اکنون ابزارهای اورکلاک CPU و GPU را در اختیار دارید

اینها برخی از بهترین برنامه های اورکلاک موجود در بازار هستند که پردازنده های اینتل، AMD و NVIDIA را پوشش می دهند. اگر یک سخت‌افزار قدیمی‌تر دارید و می‌خواهید تا حدودی عملکرد CPU و GPU خود را ارتقاء دهید شما را سرزنش نمی‌کنیم. آن چند فریم اضافی که در بازی ها به دلیل اورکلاک دریافت می کنید ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد.

اما از شناخت ریسک های اینکار مطمئن شده و با احتیاط ادامه دهید.

سوالات متداول در مورد اورکلاک

[/vc_column_text][vc_column_text]

آیا اورکلاک ایمن است؟

اورکلاک CPU و GPU نسبت قبل که سیستم های خنک کننده به اندازه امروز کارآمد نبودند، بسیار ایمن تر می باشد. در هر صورت، در حین اورکلاک همیشه باید مراقب دمای CPU خود باشید تا از عدم تاثیر دما بر عملکرد آن مطمئن شوید.

آیا اورکلاک برگشت پذیر است؟

در بیشتر موارد، اورکلاک به راحتی قابل برگشت می باشد. در تمام نرم افزارهای اورکلاک CPU و GPU مورد بحث در اینجا امکان بازگردانی تنظیمات اورکلاک با فشار دادن یک دکمه وجود دارد. با اینحال، در صورت عدم راه اندازی CPU، می توان با بازنشانی تنظیمات بایوس همه چیز را به حالت پیش فرض کارخانه برگرداند.

آیا اورکلاک خطرناک است؟

اورکلاک مانند قبل خطرناک نیست. پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک در حال حاضر بعلت ارتقاء سیستم‌های خنک‌کننده طی سال‌های گذشته توانایی بیشتری برای مدیریت گرما دارند. علاوه بر این، سازندگان CPU و مادربرد اغلب با در نظر گرفتن اورکلاک، سخت افزار ویژه ای را مناسب اورکلاک تولید می کنند.

آیا اورکلاک گارانتی باطل می کند؟

از نظر فنی، بله، اورکلاک ضمانت CPU و GPU را باطل می کند چرا که از مشخصات پیش فرض پردازنده فراتر می روید. با این حال، مطلقاً عرضه کننده هیچ راهی برای پی بردن به آن ندارد مگر اینکه به خواست خود بگوئید که آن را اورکلاک کرده اید.

آیا در صورت بازگردانی اورکلاک، گارانتی بازیابی می شود؟

بله، اگر اورکلاک CPU یا GPU خود را معکوس و همه تنظیمات کنونی به مقادیر پیش فرض خود بازگردند، با این فرض که آسیبی به CPU نرسیده باشد گارانتی قابل بازیابی می باشد. در صورت برگرداندن یک دستگاه آسیب دیده عرضه کننده سخت افزار براحتی می تواند بفهمد چه اتفاقی برای سخت افزار افتاده است. اما در حالت کلی، سیستم قبل از وقوع هرگونه اتفاق وحشتناکی خاموش می شود.

5/5 - (5 امتیاز)
منبع
makeuseof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا