راهنمای خریدورزش و سفر

راهنمای خرید نخ ماهیگیری: انواع مختلف و کاربرد آن ها

مروری بر انواع نخ های مختلف ماهیگیری و نحوه انتخاب نخ مناسب برای ماهی مناسب

مقدمه

نخ ماهیگیری مناسب برای موقعیت های خاص ماهیگیری، بخش مهمی از صید ماهی محسوب می شود. همه ماهیگیران بایستی هر چه زودتر برای کسب موفقیت این واقعیت را بیاموزند. در این مقاله راهنمای خرید نخ ماهیگیری که برای ماهیگیران مبتدی در نظر گرفته شده، به انواع اصلی نخ های ماهیگیری قابل دسترس یعنی مونوفیلامنت (تک رشته ای)، بافته شده، فلورو کربنی می پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را مشخص می نمائیم. همچین پیشنهاد می شود مقاله راهنمای خرید چوب و چرخ ماهیگیری را نیز مطالعه کنید.

لیست پیشنهادی کابران نخ ماهیگیری دیجی کالا

خط جدا کننده

راهنمای خرید نخ ماهیگیری: نخ ماهیگیری چیست؟

انتخاب نخ ماهیگیری

نخ ماهیگیری ماده رشته ای بلندی (معمولاً نایلون، ابریشم یا سیم) است که همراه با چوب و چرخ ماهیگیری برای صید ماهی استفاده می شود. این همان چیزی است که از چوب پرتاب شده، در هوا پرواز میک ند و در نهایت در اعماق آب فرود می آید. نخ های ماهیگیری از مواد و با قدرت‌های متفاوتی عرضه می‌شود – هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند – و موادی هستند که روی یک چرخ (معمولاً یک چرخ اسپینینگ یا یک چرخ بایت کستینگ) قرار می‌گیرند.

راهنمای خرید نخ ماهیگیری: نخ ماهیگیری مونوفیلامنت (مونوفیلامنت)

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت یا “مونو” ابتدایی ترین و رایج ترین نخ ماهیگیری موجود می باشد. نخ ماهیگیری مونوفیلامنت که از نایلون اکسترود شده به یک رشته منفرد پیوسته و بدون پیچ و تاب ساخته می شود، یک نخ ماهیگیری کاملا” مناسب است که یکدست بوده و اندکی کشسان می باشد. همچنین روی آب شناور می ماند که بسته به کاربرد می تواند یک مزیت یا نقطه ضعف باشد. قرقره های از قبل پر شده معمولا با نخ مونوفیلامنت پر می شوند.

علاوه بر نخ های ماهیگیری مونوفیلامنت، نخ ماهیگیری فیلامنت حرارتی نیز وجود دارد که یک نخ با کارایی بالاتر بوده و از اتصال حرارتی الیاف کوچک تهیه می شود. این نوع نخ دارای قطر کمتری در هر پوند تست نسبت به انواع مونوفیلامنت می باشد. همچنین اندکی گرانتر بوده و کمتر قابل دسترس است.

زمان استفاده از نخ ماهیگیری مونوفیلامنت

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت را می توان روی یک چرخ اسپینینگ یا یک چرخ بایت کاستر استفاده کرد. این نخ برای ماهیگیری در آبهای شیرین، ساحلی، نزدیک ساحل یا خارج از اسکله با استفاده از چوب و چرخ اسپینینگ یا بایت کاستر بهترین انتخاب است. همچنین یک نخ ماهیگیری عالی برای گونه‌های ماهی‌های بومی کوچک و بزرگ مانند قزل‌آلا و سالمون، و همچنین ماهی‌های سر صاف، ماهی تن کوچک، شاه ماهی و ماهی سرخو می باشد. به طور کلی، هنگام ماهیگیری در یک دریاچه، یک نخ سبک تر و حساس تر ایده آل بوده، زیرا کستینگ یک سبک ماهیگیری فعال تر است و گونه های مورد نظر کوچکتر هستند.

مزایای نخ ماهیگیری مونوفیلامنت

  • مقرون به صرفه، به راحتی قابل دسترس
  • ارزانتر از نخ های دیگر
  • کشش ها می توانند ضربه ها را جذب کنند
  • مقاوم در برابر سایش
  • بصورت یکنواخت گرد می باشد تا به طور مرتب روی قرقره قرار گیرد
  • گره زدن آن آسان بوده و در رنگ های خاصی مانند شفاف، آبی، سفید، سبز، قرمز و فلورسنت موجود است تا ماهی گیر بتواند موقعیت آن را در آب مشاهده کند، اما ماهی نمی تواند.

معایب نخ ماهیگیری مونوفیلامنت

  • به اندازه سایر انواع نخ ها قوی نبوده، اما فضای بیشتری را روی چرخ اشغال می کند
  • مواد نایلونی آن به مرور زمان زیر نور مستقیم خورشید تجزیه می شوند
  • بدون توجه به رنگ یا سایه انتخابی، بیشتر از انواع دیگر در آب قابل مشاهده است
  • کشش باعث می شود تا احساس ضربات ماهی را دشوار کند
  • مستعد “حافظه نخ” است، یعنی نخ شکل چرخی که روی آن قرار می گیرد، را در خود حفظ می کند. حافظه نخ می تواند باعث ایجاد گره در چرخ شده و بر فاصله پرتاب تأثیر منفی بگذارد. در مقابل، نخ های بدون حافظه هنگام جدا شدن از چرخ صاف مانده و باعث می‌شوند که پرتاب طولانی‌تر و نرم‌تری انجام شود.

راهنمای خرید نخ ماهیگیری: نخ ماهیگیری بافته شده

نخ ماهیگیری بافته شده

نخ ماهیگیری بافته شده، همچنین از الیاف مصنوعی پلاستیکی مانند نایلون یا مواد خاص تری مانند Dacron، ساخته می شوند، این نوع از نخ ماهیگیری مونوفیلامنت قوی تر بوده و بنابراین برای ماهیگیری گونه های بزرگتر متداول تر می باشد. همچنین کشش نداشته، که به ماهیگیران اجازه می دهد تا هر حرکت ماهی را در انتهای نخ خود احساس کنند.

نخ های بافته در اوایل دهه 1900 وارد بازار شد تا جایگزین نخ های تهیه شده از موی اسب شوند. در گذشته از الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان و ابریشم برای تهیه نخ های بافته استفاده می شد. این مواد امروزه تا حد زیادی با الیاف پلاستیک مصنوعی جایگزین شده اند.

زمان استفاده از نخ ماهیگیری بافته شده

نخ ماهیگیری بافته شده بهترین مورد برای استفاده هنگام ماهیگیری در آب شور، مانند ترولینگ نیزه ماهی، ماهی های تن بزرگ، کوسه و شاه ماهی بزرگ دور از ساحل می باشد. هنگامی که مقداری کشش نخ ترجیح داده می شود، مانند هنگام صید ماهی های نرم دهان مانند سالمون از نخ های بافته شده اجتناب شود. مقداری کشش می تواند همانند یک ضربه گیر عمل کرده و تفاوت زیادی در قلاب کردن موفقیت آمیز ماهی نرم دهان ایجاد کند.

مزایای نخ ماهیگیری بافته شده

  • علی رغم قطر کمتر، بسیار محکم و قوی بوده، بنابراین می توان نخ بیشتری را روی قرقره قرار داد
  • سریعتر فرو می رود و تا فاصله دورتری پرتاب می شود
  • زیر نور خورشید تجزیه نمی شود
  • نسبت به نخ مونوفیلامنت برای ماهی ها کمتر قابل مشاهده است
  • بدون کشش امکان احساس گاز زدن طعمه توسط ماهی وجود ندارد
  • بدون کشش امکان حرکت بهتر طعمه فراهم نمی شود
  • فاقد “حافظه نخ”، که می تواند منجر به فواصل پرتاب بیشتری شود

معایب نخ ماهیگیری بافته

  • محکم بوده، بنابراین بریدن آن دشوارتر است
  • لغزنده می باشد و بنابراین تسلط بر گره ها دشوارتر است
  • نسبت به مونوفیلامنت در برابر سایش مقاومت کمتری دارد
  • ممکن است چوب را سنگین کند
  • نسبت به نخ مونوفیلامنت گران تر می باشد

راهنمای خرید نخ ماهیگیری: نخ ماهیگیری فلوروکربن

نخ ماهیگیری فلوروکربن

مانند انواع مونوفیلامنت، نخ ماهیگیری فلوروکربن نیز بصورت تک رشته ای های مشابه تهیه می شود، اما مولکول های فلوئوروکربن بصورت محکم تری فشرده شده، بنابراین این نخ متراکم تر و به صورت قابل توجهی از نظر وزن سنگین تر از نایلون می باشد. فلوروکربن به خانواده وسیعی از ترکیبات، از جمله مواد آلی متشکل از فلوئور، کلر و کربن، به همراه مواد مصنوعی تهیه شده از هیدروکربن ها اشاره دارد. با این حال، وقتی صحبت از نخ ماهیگیری می شود، ما به دنبال ماده ای هستیم که با دی فلوراید پلی وینیلیدین (PVDF) مرتبط است.

زمان استفاده از نخ ماهیگیری فلوروکربن

از آنجایی که به راحتی در آب فرو می رود، این نوع نخ ماهیگیری برای ماهیگیری از کف، مانند جیگینگ یا ماهیگیری با قلاب، عالی می باشد. همچنین چون کشش اندکی دارد برای ترولینگ مناسب است.

تا حد زیادی، نخ ماهیگیری فلوروکربن معمولاً به‌عنوان پیش نخ استفاده می‌شود (طول کوتاه‌تری از نخ ماهیگیری آزمایشی سنگین‌تر که در یک انتها به نخ اصلی و در سمت دیگر به قلاب یا طعمه متصل می‌شود). پیش نخ ها می توانند در افزایش شانس شما برای قلاب کردن و نگهداری ماهی، در عین ممانعت از لزوم بکارگیری یک قرقره کامل از مواد سنگین تر مفید باشند

مزایای نخ ماهیگیری فلوروکربن

  • عملاً برای ماهی نامرئی می باشد
  • کشش کمتر نسبت به نخ مونوفیلامنت
  • بسیار مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر آب و متراکم
  • بسیار سریع در آب فرو می‌رود، بنابراین ایستایی کمتری وجود داشته و راحت‌تر می‌توان طعمه را در عمق مدنظر به دست آورد.
  • حساس‌تر است، بنابراین می‌توانید سبک‌ترین گزش‌ها و حتی علائم طعمه را به راحتی احساس نمود.
  • هنگام استفاده به عنوان یک پیش نخ می تواند به کاهش آسیب نخ ناشی از دهان ماهی کمک کند.

معایب نخ ماهیگیری فلوروکربن

  • سفت و بسیار مستعد حافظه نخ است
  • دارای کمترین قابلیت مدیریت در بین نخ های ماهیگیری
  • نسبت به سایر انواع نخ ها گران تر می باشد
  • برندهای مختلف طیف وسیعی از کیفیت ها را ارائه می دهند
  • برای بستن گره ها ابتدا باید نخ را مرطوب کرد

پیشنهاد می شود در صورت تمایل لیست بهترین چوب و چرخ ماهگیری را نیز مشاهده کنید.

Dacron، Spectra و Dyneema

علاوه بر انواع نخ های ماهیگیری ذکر شده در بالا، توجه به این نکته مهم است که هم اکنون مواد بیشتری نسبت به قبل برای تهیه نخ های ماهیگیری استفاده می شوند. نایلون همچنان محبوب ترین و مقرون به صرفه ترین ماده برای نخ ماهیگیری محسوب می شود، اما مواد جدیدتری مانند Dacron، Spectra و Dyneema، به ویژه برای نخ های بافته شده قابل دسترس هستند.

  • Dacron توسط DuPont (همان سازندگان نایلون) در اواخر دهه 1950 درست 20 سال پس از اختراع نایلون ساخته شد. این ماده یک پلی استر با زنجیره بلند بوده که از نظر استحکام، انعطاف پذیری و کشش اندکی نسبت به نایلون پیشرفته تر است.
  • Spectra و Dyneema اسامی تجاری مدرن برای الیاف پلی اتیلن فوق‌العاده قوی هستند که برای نخ های ماهیگیری با تکنولوژی بالا استفاده می‌شوند. Spectra و Dyneema از فولاد قوی‌تر و از پلی استر بادوام‌تر می باشند، اما قیمت بالاتری دارند. این مواد می توانند ارزشمند باشند، چرا که وزن مهار شما را در عین افزایش مقدار نخ روی قرقره، کاهش می دهند. آنها حساسیت، مقاومت در برابر سایش و استحکام گره بیشتر را با کشش پائین و تقریباً بدون حافظه نخ ارائه می دهند.

نخ ماهیگیری سیمی

از سیم بصورت تک رشته ای یا بافته شده نیز می توان به عنوان نخ ماهیگیری استفاده کرد. سیم ماهیگیری می تواند به ویژه در صید ماهی، زمانی که به عنوان ماده لیدر برای ماهیگیری ماهی های دندان دار مانند ماهی خال خالی و تن استفاده می شود، مفید باشد. از سیم در هنگام ترولینگ که رسیدن به اعماق بیشتر مهم است نیز استفاده می شود. هنگام ماهیگیری با سیم، قرقره های تخصصی و محکم برای چرخ ها مورد نیاز می باشند.

قدرت نخ

نخ ماهیگیری چه از نوع مونوفیلامنت و چه بافته شده، با درجه بندی های مقاومتی متفاوتی فروخته می شود (موسوم به tests، مختصر استحکام کششی یا تست کششی). استحکام نخ ماهیگیری بر حسب پوند سنجیده شده و بایستی با وزن گونه ماهی مدنظر، مطابقت داشته باشد. برای مثال، یک نخ بافته شده با تست 30 پوند یا بیشتر برای شکار ماهی های بزرگ ایده آل است، در حالی که یک تست 5 پوندی برای قزل آلا مناسب است.

در صورتیکه نخ خیلی سبک باشد، ممکن است به سختی پرتاب شود یا هنگام چرخاندن یک بار سنگین احتمال دارد پاره شود. بدتر از آن، یک نخ خیلی سنگین می تواند یک چوب سبک را بشکند.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله چگونه از چوب ماهیگیری استفاده کنیم را نیز مطالعه کنید.

نکات و ترفندهای کلی نخ ماهیگیری

  • اگر غالبا” در حال ماهیگیری با پوشش سنگین هستید، نخ خود را بصورت مرتب از نظر بریدگی ها، چین‌‌ها و سایر عیوبی که منجر به پس زنی یا پرتاب های ناقص می‌شوند، بررسی کنید.
  • همیشه نخ را بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید به آن نیاز دارید، خریداری نموده و در دسترس داشته باشید. احتمالاً متوجه خواهید شد که خیلی بیشتر از آنچه تصور می کنید، نیاز دارید.
  • هنگام نگهداری نخ ماهیگیری، به خصوص نخ نایلونی، آن را در برابر اشعه های مضر UV که در نهایت می تواند باعث تضعیف استحکام آن ها در طی زمان شود، محافظت کنید. در صورت تردید، هر فصل را با یک قرقره جدید شروع کنید.
  • بدون توجه به نوع نخ مورد استفاده، از گره های کامل و واقعی برای به حداقل رساندن عدم استحکام نخ در ناحیه گره استفاده شود
  • بهتر است نوع نخ با دسته بندی چوب و چرخ تطبیق داده شود.
  • نخ ماهیگیری تنها به میزان کیفیت گره هایی که برای چسباندن طعمه ها و ماهی های شما استفاده می شود سودمند است، بنابراین مطمئن شوید که گره ها استحکام کافی دارند.
  • اگر غالبا” با قلاب صید می کنید، نخ های صاف و سبکی را انتخاب کنید که راحت‌تر از قرقره جدا می‌شوند، و امکان پرتاب دقیق‌تر را در فواصل طولانی‌تر فراهم می‌کند.

نمودار قطر نخ ماهیگیری : مقایسه بین انواع بافته شده، مونوفیلامنت و فلوروکربنی

ما برآورد تخمینی را از اطلاعات در مورد اینکه چه قطری برای یک فشار گسیختگی معین در نخ های مونوفیلامنت، فلوئوروکربنی و بافته شده می توان انتظار داشت، حذف کرده ایم.

به محض آگاهی در مورد قطر نخ ماهیگیری انتخابی برای قرقره چرخ، در ادامه می توان تعیین کرد چه مقدار نخ را احتمالا” نگه می دارد.

دانستن قطر نخ های ماهیگیری همچنین برای بررسی اینکه طعمه ها چگونه ممکن است رفتار کنند، نخ تا چه حد در معرض سنگ ها و ساختارهای سنگین انعطاف پذیری دارد و چقدر طی یک پرتاب در برابر باد مقاومت خواهد داشت، مفید است.

 قطر نخ ماهیگیری: جدول و مقایسه

دوستان ما در دپارتمان حیات وحش اوکلاهاما  جدول عالی زیر را تهیه کردند که قطر نسبی این سه نوع نخ را برای یک دسته از فشارهای گسستگی معمول نشان می دهد.

تست نخ قطر مونوفیلامنت قطر فلوروکربن قطر نخ بافته شده
2 پوند 005/0 اینچ NA NA
4 پوند 008/0 اینچ 007/0اینچ NA
6 پوند 009/0اینچ 009/0 اینچ 005/0 اینچ
8 پوند 010/0 اینچ 010/0 اینچ 007/0 اینچ
10 پوند 011/0اینچ 011/0 اینچ 008/0 اینچ
12 پوند 013/0 اینچ 012/0اینچ NA
14 پوند 014/0 اینچ 013/0 اینچ 009/0 اینچ
17 پوند 015/0 اینچ 015/0 اینچ NA
20 پوند 016/0 اینچ 016/0 اینچ 010/0 اینچ
30 پوند 020/0 اینچ 020/0 اینچ 012/0 اینچ
40 پوند 024/0 اینچ 022/0 اینچ 013/0 اینچ
50 پوند 028/0 اینچ 029/0 اینچ 014/0اینچ
60 پوند 030/0 اینچ 032/0اینچ 015/0 اینچ

نخ بافته شده: نمودار قطر

نخ بافته شده: نمودار قطر

همانطور که در نمودار قطر نخ ماهیگیری در اینجا مشاهده می کنید، قطر نخ بافته بین 35 تا 45 درصد کمتر از نخ مونو یا فلوئورو است.

برای مثال، در تست 6 پوند، نخ مونو و فلوئورو در داده‌های اوکلاهاما 0.009 اینچ است، در حالی که نخ بافته با 0.005 اینچ – حدود 45٪ باریک‌تر است.

در 20 پوند، نخ بافته شده 0.010 اینچ و قطر مونو/ فلورو با اختلاف 38درصدی 0.016 است

نخ بافته شده یک انتخاب محبوب برای کسانی است که نیاز به پرتاب تا فواصل طولانی دارند یا برای تشخیص گرفته طعمه توسط ماهی به حساسیت زیادی نیاز دارند. نخ بافته شده همچنین برای گرفتن یک قلاب مناسب در مسیر ماهیان استخوانی یا دهان سخت عالی می باشد چون در مقایسه با سایر نخ های ماهیگیری کشش بسیار کمی دارد.

نخ های ماهیگیری مونوفیلامنت: نمودار قطر

نخ های ماهیگیری مونوفیلامنت: نمودار قطر

همانطور که در بالا ذکر شد، نخ های مونوفیلامنت برای یک نیروی گسستگی مشخص از نظر قطر نخ اندکی نسبت به انواع فلوئوروکربنی ضخیم تر می باشند و به طور قابل توجهی نیز از نخ های بافته ضخیم ترند.

مونوفیلامنت بعنوان یک نخ رایج و مقرون به صرفه انتخابی عالی محسوب می شود که می توان آن را بدون پارگی در مقایسه با انواع بافته شده و فلوئوروی روی قرقره خود استفاده نمود.

نمودار قطر نخ فلوئوروکربن

نمودار قطر نخ فلوئوروکربن

نخ فلوئوروکربن اندکی محکم تر از انواع مونوفیلامنت با قطر معادل می باشد و به جز دسته بندی فشار گسستگی بالا که در آن فلوئورو همانطور که در جدول مشاهده می شود در یک آزمایش قدرت مشخص نسبت به نخ مونو ضخیم‌تر است.

برای مثال، در نقطه تست 4 پوند، نخ مونوفیلامنت 0.008اینچ و نخ فلوئوروکربن 0.007 اینچ قطر داشت. در نیروی گسستگی 12 پوند، نخ مونو دوباره 1000/1 اینچ از نظر قطر نخ نسبت به نخ فلوئورو با همان نیروی گسستگی ضخیم تر بود.

هنگام رسیدن به وزن 50 پوند و 60 پوند، می توان دید که نخ فلوروکربن نسبت نخ مونو با همان نیروی گسستگی اندکی ضخیم تر است.

این نوع نخ همچنین در برابر سایش مقاوم تر بوده و در آب تقریباً نامرئی می باشد. این ویژگی ها در بیشتر مواقع باعث برتری یک پیش نخ فلوئوروکربن نسبت به پیش نخ مونوفیلامنت می شود. با این حال، لازم به ذکر است که نخ فلوئوروکربن انعطاف‌پذیری کمتری داشته و گره زدن آن دشوارتر می باشد. همچنین به طور قابل توجهی گرانتر از نخ های ماهیگیری مونوفیلامنت در هر نوع دسته بندی نخ است.

کلام پایانی در خصوص قطر نخ های ماهیگیری

این داده ها در مورد قطر نخ های ماهیگیری با استفاده از Berkley Trilene و Berkley Big Game بسیار محبوب بعنوان نخ مونو، Berkley Vanish بعنوان نخ فلوروکربن و Spiderwire Stealth بعنوان نخ بافته گردآوری شده است. همه اینها نخ هایی فوق العاده ای برای چرخ های اسپینینگ یا بایت کستینگ محسوب می شوند.

لیست 37 عدد پرفروش ترین لوازم ماهیگیری دیجی کالا

خط جدا کننده

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
vanislemarinatacklevillage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا