چگونه

چگونه بهترین نمایشگر لپ تاپ را در سال 2024 انتخاب کنیم

نحوه انتخاب بهترین نمایشگر یک لپ تاپ

مقدمه

کاربران لپ تاپ بیشتر وقت خود را با خیره شدن به نمایشگر لپ تاپ می گذرانند. از آنجایی که به همراه دستگاه ارسال می شود و تعویض آن فرآیند ساده ای نیست، تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین نمایشگر لپ تاپ باید از قبل صورت گیرد.

انخاب بهترین صفحه نمایش لپ تاپ

اکثر افراد از سایز، وضوح یا سطح نمایشگر بعنوان یک پارامتر تمایز مشابه غالبا” عرضه شده به بازار توسط شرکت های سازنده استفاده می کنند. تحقیقات و توسعه اخیر در مورد نمایشگر (لپ تاپ/مانیتور) منجر به تولید نمایشگر های مختلفی در بازارها با مشخصات و امکانات متفاوت شده است.

در این مقاله سعی شده تمام مشخصات و امکانات مهمی که به شما در انتخاب بهترین نمایشگر لپ تاپ کمک می‌کنند، بیان شوند. این ویژگی ها عبارتند از: سایز نمایشگر، وضوح نمایشگر، و انواع پنل. همچنین می توانید مقاله جامع راهنمای خرید لپ تاپ را نیز مطالعه کنید.

در پایان این مقاله می توانید بین هر دو نوع نمایشگر تمایز قائل شده و بدون هیچ زحمتی نمایشگر مناسب را انتخاب نمائید.

نمایشگر لپ تاپ چیست؟

نمایشگر لپ تاپ دارای دو نوع تکنولوژی متفاوت می باشد. فناوری نخست CCFL ( نور فلورسنت کاتد سرد – لامپ های تخلیه با شدت بالا) و دومی نیز فناوری LED (دیودهای ساطع کننده نور) می باشد.

در فناوری CCFL از یک لامپ در پشت صفحه برای نمایش تصویر روی صفحه نمایشگر استفاده می شود، درحالیکه فناوری LED از چراغ کوچکی در پشت نمایشگر برای نمایش تصویر بر روی آن بهره می برد.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل لیست بهترین لپ تاپ های طراحی دیجیتال را مشاهده کنید.

سایز نمایشگر لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها با نمایشگرهایی در سایزهای مختلف عرضه می‌شوند که رایج‌ترین آنها دارای بین ۱۱ تا ۱۷ اینچ می باشند و این سایزها به عنوان یک روش استاندارد اندازه گیری سایز نمایشگر لپ‌تاپ مورد استفاده قرار می گیرند.

  • لپ تاپ های فوق العاده قابل حمل یک نمایشگر 3/13 اینچی یا کوچک دارند و معمولاً گزینه محبوبی برای دانشجویان و مدیران ارشد محسوب می شوند و یک راه حل مطلوب برای قابلیت حمل هستند
  • لپ تاپ های باریک و سبک یک نمایشگر 14 تا 16 اینچی دارند و در میان تکنسین ها و برنامه نویسانی که به ترکیبی از قابلیت حمل و نمایشگر بزرگتر برای کارایی بیشتر نیاز دارند، محبوب هستند.
  • لپ تاپ های جایگزین دسکتاپ که 17 تا 19 اینچی بوده و معمولاً به لپ تاپ های ورک استیشن معروفند. اینها در میان هنرمندان سه بعدی، نقشه کش ها و طراحان گرافیک که خواهان قابلیت حمل و همچنین مشخصات ورک استیشن ها هستند، محبوبند.
  • لپ تاپ های قابل حمل 20 اینچی و بالاتر هستند. اینها چندان رایج نبوده و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

وضوح نمایشگر

وضوح نمایشگر اندازه گیری تعداد نقاط یا پیکسل هایی است که یک اینچ را بر روی یک نمایشگر اشغال می کنند. با پیشرفت های اخیر، وضوح بالاتر نمایشگر در لپ تاپ های رده مصرف کننده در حال عملی شدن می باشد.

در اینفوگرافی زیر انواع و سایزهای نسبی نمایشگرها را مشاهده می کنید.

انواع سایز صفحه نمایش لپ تاپ
سایز های مختلف نمایشگر لپ تاپ

بهرحال، هنگام انتخاب رزولوشن لپ تاپ بایستی دقیق بود. چه میزان رزولوشن برای لپ تاپ کافی می باشد؟ این سوال معمولی است که توسط افراد مبتدی پرسیده می شود و پاسخ آن ساده است: “بستگی به مورد کاربرد شما دارد”.

با اینکه Full HD (1920 پیکسل در 1080 پیکسل) رایج ترین رزولوشن می باشد اما در ادامه رزولوشن های رایج نمایشگرها ارائه می شوند. برای اکثر اپلیکیشن ها، انتخاب Full HD برای یک نمایشگر خوب لپ تاپ کافیست. طراحان گرافیک ممکن است به دنبال رزولوشن بالاتری را برای کارهای باکیفیت خود باشند.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل لیست بهترین لپ تاپ های انیمیشن سازی را مشاهده کنید.

انواع پنل نمایشگر

در هنگام انتخاب بهترین نمایشگر لپ تاپ باید انواع پنل نمایشگر ها را بشناسید. نمایشگر لپ تاپ ها را می توان با استفاده از مشخصات مختلفی مانند نوع پنل، سطوح روشنایی نمایشگر، و کیفیت رنگ به انواع متفاوتی دسته بندی نمود.

  • پنل های TN و IPS

یکی از پارامترهای مهم برای بررسی نمایشگر لپ تاپ، پنل می باشد. متداول ترین پنل ها TN (Twisted Nematic ) و IPS (In-Plane Switching) هستند.

در پنل های TN، هر پیکسل نمایشگر از کریستال های مایع میله ای شکلی تشکیل شده که دائما” توسط LED ها از پشت نور افشانی می شوند. مزیت TN این است که تولید آنها آسان بوده و پاسخگویی سریعی دارند. با این حال، آنها بدترین رنگ ها و بدترین کنتراست را داشته و وابستگی شدیدی به زوایای دید دارند.

پنل‌های IPS به کریستال‌های مایع متکی هستند، ضمنا”، بر خلاف پنل‌های TN، کریستال‌ها در نمایشگرهای IPS موازی روی هم قرار گرفته و به موقعیت خود وابسته نمی باشند. این امر باعث شده که آنها تقریباً مستقل از زاویه دید باشند. آنها همچنین کنتراست خوبی ارائه می دهند و رنگ های واقعی بسیار مناسبی دارند. نقظه ضعف آنها این است که کندتر از پانل های TN بوده، گران ترند و نیاز به مصرف انرژی بیشتری دارند.

  • نمایشگر لمسی لپ تاپ

نمایشگر لمسی در ابتدا برای گوشی های هوشمند و تبلت ها معرفی شد. اما در سال‌های اخیر، آنها به لپ‌تاپ‌ها نیز راه پیدا کرده‌اند و به لپ‌تاپ‌های دارای نمایشگر لمسی نیز معروف هستند. این لپ تاپ ها برای کاهش هزینه های اضافی بکارگیری ماوس و/یا صفحه کلید در نظر گرفته شده اند.

  • نمایشگر لپ تاپ براق در مقابل مات

لپ‌تاپ‌های مدرن با صفحه‌نمایش‌های براق یا مات تولید می‌شوند و بنابراین انتخاب مناسب به عوامل مختلفی از جمله استفاده از آن در فضای داخلی یا خارجی، نوع کار و اینکه آیا چشمان قادر به تحمل فشار بیشتر یک نمایشگر براق می باشند، بستگی دارد.

بر اساس تجربه کار با هر دو نوع نمایشگر، من نمایشگر مات را توصیه می کنم زیرا با نیازهای اکثر افراد مطابقت دارد. اکثر کاربران چندین پارامتر اساسی دیگر که یک نمایشگر را از نمایشگر دیگر متمایز می کنند، نادیده می گیرند.

نمایشگرهای براق میزان شفافیت بالایی داشته و نور LCD از صفحه پشتی نمایان است که باعث روشن تر شدن نمایشگر می شود. جالب به نظر می رسد و چون فاقد نور زیادی می باشد در فروش امتیاز خوبی دارد.

این نمایشگر برای درون منزل که نور زیادی وارد نمی شود مناسب است، اما اگر نور زیادی وجود داشته باشد، کار بر روی صفحه برای شما دشوار خواهد بود.

بنابراین این سوال پیش می آید که تفاوت بین نمایشگر لپ تاپ براق و مات چیست؟

جدول زیر سعی دارد به این سوال پاسخ دهد.

نمایشگر براق لپ تاپ نمایشگر مات لپ تاپ
مفید برای محیط داخلی مفید برای هر نوع محیطی
در صورت استفاده از نور شدید یا نور مستقیم خورشید، نمی توانید با نمایشگر کار کنید صفحه مات تمام نورهای روشن را تاریک می کند تا شما به راحتی با لپ تاپ خود کار کنید.
فاقد پوشش ضد انعکاس بر روی نمایشگر دارای روکش ضد انعکاس بر روی نمایشگر است
رنگ روشن و زنده تری دارد رنگ روشن و زنده کمتری دارد

پیشنهاد میشود در صورت تمایل  مقاله چگونه طول عمر لپ تاپ را افزایش دهیم را مطالعه کنید.

چه میزان روشنایی نمایشگر مناسب است؟

اکثر افراد و کارشناسان با250 نیت بعنوان بهترین مقدار موافق هستند. Nit بیانگر میزان روشنایی ساطع شده از نمایشگر لپ تاپ می باشد.

روشنایی مناسب نمایشگر از نظر ارگونومی و کاریی در محیط کار حائز اهمیت است. در صورت عدم تمرکز بر روی روشنایی صحیح نمایشگر، این امر می تواند منجر به خستگی و کاهش کارایی شود.

به یاد داشته باشید که نمایشگر لپ تاپ از خود نور آبی ساطع می کند و افزایش مقدار این نور آبی ساطع شده تنها چشمان شما را تحت فشار قرار می دهد. کار مداوم با قرار گیری در معرض نور آبی لپ‌تاپ می‌تواند به سلامتی شما آسیب رسانده و باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد و مشکلات خواب شود.

این مسئله به ویژه افرادی را که در طول شب با لپ تاپ کار می کنند تحت تأثیر قرار میدهد. خوشبختانه نرم‌افزارهای زیادی در بازار وجود دارد که مشکلات روشنایی نمایشگر را کنترل می‌کند. یکی از این نرم افزارها RedShift می باشد که به طور خودکار نور صفحه را بسته به طلوع و غروب خورشید در آن منطقه تنظیم می کند.

اکثر سیستم عامل های جدید دارای ابزارهای داخلی برای تنظیم روشنایی صفحه بوده و می توانید در مقاله ما بیشتر در این مورد مطالعه کنید

نحوه اندازه گیری کیفیت رنگ نمایشگر لپ تاپ

عوامل زیر برای دسته بندی کیفیت رنگ نمایشگر لپ تاپ استفاده می شوند.

  • دامنه گسترده، IPS و OLED
  • نرخ بروزرسانی نمایشگر
  • نرخ تازه سازی بالا
  • G-Sync برای بازی

ویژگی های متفرقه

  • زاویه دید لپ تاپ را نیز بایستی قبل از تصمیم گیری در مورد نمایشگر مدنظر قرار داد.
  • نور پس‌زمینه و زائد: نور پس‌زمینه و زائد نمایشگر لپ‌تاپ را بررسی کنید.
  • پیکسل های سوخته: جستجو برای پیکسل های سوخته در نمایشگر لپ تاپ فراموش نشود. این مشکل معمولا” در نمایشگر لپ تاپ های قدیمی اتفاق می افتد.
  • نمایشگرهای عریض : برخی از اپلیکیشن ها برای مثال انواع مورد نیاز طراحان پیچیده بوده و نیاز به لپ‌تاپ‌های عریض دارند.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل لیست بهترین لپ تاپ های ویندوزی را مشاهده کنید.

نتیجه گیری

ما معتقدیم که که تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین نمایشگر لپ تاپ می تواند کار دشواری باشد، اما با کمک روش های مطرح شده در بالا، همه قادر خواهند بود نمایشگر لپ تاپ متناسب با بهترین لپ تاپ خود را پیدا و یا انتخاب کنند.

با این حال، براساس تجربه شخصی و نیازهای متداول اکثر کاربران، می توان نتیجه گرفت که وضوح FHD به همراه نمایشگر 14 اینچی و مات بهترین ترکیب می باشد.

سوالات متداول

کدام نمایشگر برای یک لپ تاپ بهتر است؟

انتخاب لپ تاپ نمایشگر مناسب تا حدی دشوار است و بستگی به نیاز شما دارد، اگر در فضای باز یا در محیطی با نور مناسب کار می کنید، پس به دنبال لپ تاپی با نمایشگر مات باشید، اما اگر در منزل کار می کنید، به سراغ یک لپ تاپ مات بروید. این امر به نیاز شما بستگی دارد. من خودم یک لپ تاپ با نمایشگر براق خریداری کرده ام و از فیلتر نمایشگر مات استفاده می کنم که کیفیت تصویر را اندکی کاهش می دهد. با برداشتن یا وصل کردن فیلتر نمایشگر مات، می توان نمایشگر لپ تاپ خود را تغییر داد.

کدام نمایشگر برای چشم مناسب تر است؟

نمایشگر براق نور را منعکس می کند. این امر ممکن است پس از مدتی استفاده باعث بروز درد چشم شده و بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین نمایشگر لپ تاپ برای چشم یک نمایشگر مات می باشد که به دلیل ویژگی ضد انعکاسی، نور نمایشگر را کنترل کرده و برای چشم احساس خوشایندتری دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا