چگونه

چگونه پوشک بچه را تعویض کنیم

پوشک نوزادان بایستی زودد به زود تعویض شود.

زمان تعویض پوشک

پوشک نوزادان بایستی زودد به زود تعویض شود. نوزادان پوست بسیار لطیفی دارند بنابراین به محض خیس یا کثیف شدن، پوشک بایستی عوض شود، در غیر این صورت پوست آنها دردناک و قرمز می شود. تعویض پوشک نوزاد در اولین فرصت پس از ادرار یا مدفوع به جلوگیری از راش پوشک (التهاب ناشی از پوشک) کمک می کند. در صورت تمایل می توانید مقاله راهنمای خرید پوشک بچه را نیز مطالعه کنید.

زمان تعویض پوشک

نوزادان کوچک تر ممکن است 10 یا 12 مرتبه در روز نیاز به تعویض پوشک داشته باشند، در حالیکه پوشک بچه های بزرگتر حدود 6 تا 8 مرتبه تعویض می شود.

آنچه برای تعویض پوشک مورد نیاز است

قبل از تعویض پوشک کودک، دستان خود را شسته و همه وسایل مورد نیاز خود را در یک محل گرد آورید، که شامل موارد زیر می باشند:

  • زیرانداز یا حوله تعویض
  • پنبه و یک کاسه آب گرم یا دستمال مرطوب بچه بدون عطر و الکل
  • یک کیسه پلاستیکی یا سطل برای پوشک کثیف و پنبه یا دستمال مرطوب کثیف
  • کرم محافظ برای محافظت از پوست کودک
  • یک پوشک تمیز (و آستر و روکش در صورت استفاده از پوشک های پارچه ای)
  • لباسهای تمیز

محل تعویض پوشک

بهترین مکان برای تعویض پوشک، به ویژه اگر بیش از یک نوزاد دارید روی یک تشک یا حوله تعویض و بر روی زمین است.

به این ترتیب، اگر برای یک لحظه ای نوزاد دیگر را چک کنید، احتمال افتادن کودک وجود نخواهد داشت. بهتر است در حالت نشسته اینکار را انجام دهید تا به کمرتان آسیبی نرسد.

در صورت استفاده از میز تعویض، همیشه مراقب کودک خود باشید. برای ایمن نگه داشتن کودک خود نباید به تسمه ها تکیه کنید. هرگز دور نشوید و روی خود را بر نگردانید

نوزادان بزرگتر در هنگام تعویض پوشک ممکن است سعی کنند تکان بخورند. می توان به آنها یک اسباب بازی داد یا از موبایل برای پرت کردن حواس آنها استفاده نمود.

نحوه تعویض پوشک

نحوه تعویض پوشک

چه کودک خودش را خیس کرده یا مدفوع کرده باشد تمیز کردن کامل کودک به یک اندازه مهم است. اگر پوشک کودک کثیف است، از خود پوشک برای تمیز کردن بیشتر مدفوع از روی باسن او استفاده کنید. سپس از پنبه و آب گرم معمولی (یا دستمال مرطوب کودک) برای برداشتن مابقی مدفوع و تمیز کردن کامل کودک استفاده کنید

کل محدوده پوشک را به آرامی اما به طور کامل تمیز کنید و از تمیز بودن مابین چین های پوست مطمئن شوید

در دختران باید از جلو به عقب تمیز کرد تا از ورود میکروب به واژن ممانعت شود.

در پسران باید اطراف بیضه ها و آلت تناسلی تمیز شوند، اما نیازی به عقب کشیدن پوست ختنه گاه نیست.

اگر هوا به اندازه کافی گرم است، اجازه دهید کودک بدون پوشک برای مدتی روی تشک تعویض دراز بکشد. پوشیدن دائمی پوشک، احتمال التهابات ناشی از پوشک را افزایش می دهد.

در صورت استفاده از از پوشک‌های یکبار مصرف، مراقب باشید که آب یا کرم روی زبانه‌های چسبناک آنها نریزد، زیرا در صورت اینصورت آنها دیگر نمی‌چسبند.

در صورت استفاده از پوشک های پارچه ای، ابتدا یک آستر پوشک قرار دهید و سپس پوشک را محکم کنید. آن را به گونه ای تنظیم کنید که به خوبی دور کمر و پاهای کودک قرار بگیرد.

هنگام تعویض پوشک کودک با او صحبت کنید. در آوردن شکلک، لبخند زدن و خندیدن با کودک به رابطه شما و رشد او کمک می کند

سعی کنید از چیزی که در پوشک آنهاست متنفر نباشید. مسلما” نمی خواهید کودکتان یاد بگیرد که مدفوع کردن چیزی ناخوشایند یا منفی است.

بهداشت پوشک

پوشک های یکبار مصرف را می توان با استفاده از زبانه های خود پوشک جمع کرد و مجدداً بست. آنها را در یک کیسه پلاستیکی که فقط مختص پوشک می باشد قرار دهید، سپس در آن را گره زده و در یک سطل در فضای بیرونی قرار دهید.

لازم نیست پوشک های پارچه ای قابل شستشو قبل از شستن خیس شوند، اما می توانید برای از بین بردن لکه ها آنها را خیس کنید. ابتدا دستورالعمل های شستشو را بررسی نمائید.

پوشک های پارچه ای را می توان در ماشین لباسشویی با دمای 60 درجه سانتیگراد شست، یا می توان از یک سرویس خشکشویی پوشک محلی استفاده کرد.

هیچگونه دلایلی مبنی بر اینکه استفاده از پودرهای لباسشویی دارای آنزیم (پودرهای زیستی) یا نرم کننده های پارچه باعث تحریک پوست کودک می شود، وجود ندارد.

پوشک هایی که با مدفوع کثیف شده اند را جدا از سایر لباس های خود بشویید.

برای جلوگیری از عفونت، پس از تعویض پوشک و قبل از انجام هر کار دیگری، دست های خود را بشویید.

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده، آنها هم دست های خود را با شما بشویند زیرا تبدیل به عادت خوبی می شود.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله جدول سایز پوشک بچه را مطالعه بفرمایید: جدول سایز پوشک بچه

مدفوع کودک چگونه است

اولین مدفوع کودک مکونیوم نام دارد که یک ماده چسبناک و سبز مایل به سیاه است.

برخی از نوزادان ممکن است این نوع مدفوع را در حین یا پس از تولد یا گاهی در 48 ساعت اول زندگی خود داشته باشند.

پس از چند روز رنگ مدفوع به زرد یا خردلی تغییر می کند. مدفوع نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند آبکی بوده و بو نمی دهد. اما مدفوع کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند سفت تر، قهوه ای تیره و بدبوتر است.

برخی از شیرخشک ها نیز ممکن است رنگ مدفوع کودک را سبز تیره کنند. اگر تغذیه کودک را از شیر مادر به شیرخشک تغییر دهید، متوجه خواهید شد که رنگ مدفوع کودک تیره تر و خمیر مانند می شود.

اگر دختر دارید، ممکن است تا چند روز پس از تولد، ترشحات سفیدی روی پوشک او مشاهده کنید.

این به دلیل هورمون هایی است که از جفت جنین به کودک رسیده اند، اما به زودی از بدن او ناپدید می شوند.

این هورمون‌ها گاهی اوقات ممکن است باعث خونریزی خفیف مانند یک پریود کوتاه شوند، اما در هر دو مورد جای هیچگونه نگرانی نیست.

هر چند وقت یک بار کودک بایستی مدفوع کند؟

نوزادان در هفته اول زندگی به طور متوسط 4 مرتبه در روز مدفوع می کنند. تا یک سالگی، این میزان به متوسط 2 بار در روز کاهش می یابد.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است در هفته‌های اولیه با هر بار شیردهی مدفوع کنند، و پس از حدود 6 هفته، تا چند روز مدفوع نکنند.

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند ممکن است در هنگام تولد تا 5 بار در روز مدفوع کنند، اما پس از چند ماه این میزان به یک بار در روز کاهش می یابد.

همچنین اینکه نوزادان هنگام مدفوع زور بزنند یا حتی گریه کنند، طبیعی است.

کودک شما تا زمانی که مدفوع او نرم است یبوست ندارد، حتی اگر چند روزی که مدفوع نکند.

آیا تغییر مدفوع کودک طبیعی است؟

از روزی به روز دیگر یا هفته ای به هفته دیگر، مدفوع کودک شما احتمالاً متفاوت خواهد بود.

اگر متوجه هر گونه تغییر قطعی مانند مدفوع‌ بسیار بدبو، بسیار آبکی یا سفت‌تر شدید (مخصوصاً اگر در مدفوع خون وجود داشته باشد)، باید با پزشک یا پرستار خانگی خود صحبت کنید.

اگر مدفوع کودک شما کم رنگ به نظر می رسد، ممکن است علامت بیماری کبدی باشد.

اگر متوجه این موضوع شدید با پرستار خانگی یا پزشک عمومی خود صحبت کنید.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله در سال اول چه تعداد پوشک بچه نیاز است را مطالعه بفرمایید: تعداد پوشک بچه در سال اول

پوشک های پارچه ای یکبار مصرف و قابل شستشو (قابل استفاده مجدد)

پوشک های پارچه ای یکبار مصرف

پوشک های پارچه ای و یکبار مصرف در اشکال و سایز های مختلفی در دسترس می باشند. در ابتدا انتخاب ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما با آزمون و خطا می توان تشخیص داد که کدام پوشک در حین رشد کودک مناسب تر است.

پوشک های یکبار مصرف و پارچه ای دارای مزایا و معایب مختلفی هستند، بنابراین باید مواردی مانند هزینه، راحتی و تأثیر آن بر محیط را در هنگام انتخاب مد نظر قرار داد.

برای مثال، پوشک های یکبار مصرف بسیار مفید هستند، اما اگر هزینه های پوشک کودک را در طول سال ها جمع بزنید هزینه پوشک های پارچه ای قابل شست و شو، بسیار کمتر خواهد بود.

برخی از برندهای پوشک پارچه‌ای و شوراهای محلی نمونه‌های رایگان پوشک را برای امتحان در اختیار افراد قرار می‌دهند.

اگر از پوشک های پارچه ای استفاده می کنید، می توانید در یک سرویس خشکشویی پوشک که پوشک های کثیف را می برد و هر هفته یک دسته تازه تحویل می دهد، ثبت نام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا