ورزش و سفر

راهنمای خرید چوب ماهیگیری و انتخاب بهترین ها

مطالعه و بررسی قبل از انتخاب چوب ماهیگیری

راهنمای خرید چوب ماهیگیری

بیشتر ما قبول داریم که مبتدی بودن در هر کاری دشوار می باشد و یاد گرفتن ماهیگیری نیز از این قاعده مستثنی نیست. قبل از اولین ماهیگیری، نکاتی وجود دارند که بایستی یاد بگیرید. مانند عادات گونه های ماهی ها، مقررات محلی، و انواع چوب ماهیگیری. اما برای تازه‌کارها تلاش برای فهمیدن اینکه انتخاب وسایل را از کجا باید شروع کنند، گیج کننده است.امرزو ما در مسیر انتخاب، راهنمای خرید چوب ماهیگیری و راهنمای خرید چرخ ماهیگیری را برای یافتن اولین چوب و چرخ ماهیگیری را چهت کمک به انتخاب بهترین ها راه منتشر کرده ایم. در این مقاله به سوالات پرتکرار مانند: چوب ماهیگیری مناسب چگونه انتخاب کنیم؟ انواع چوب ماهیگیری؟ اکشن چوب ماهیگیری چیست؟ بهترین برند چوب ماهیگیری؟ اعدا نوشته شده روی چرخ ماهیگیری و ….. پاسخ داده خواهد شد.

چوب و چرخ ماهیگیری

یک گونه ماهی را انتخاب کنید

قبل از بررسی چوب و چرخ ماهیگیری، باید مقداری مطالعه و بررسی کنید. یک روش آسان برای شروع، مشخص کردن گونه ماهی هدف می باشد. برخی از ماهیگیران اولین بار فقط بر روی یک نوع ماهی تمرکز می کنند، در حالیکه برخی دیگر می خواهند تا حد ممکن انواع گونه های ماهی را مورد هدف قرار دهند. من ترجیح می دهم روی یک ماهی خاص تمرکز کنم، این به یادگیری نحوه شکار آن ماهی و انتخاب وسایل کمک می کند. این یک راه ساده برای محدود کردن جستجوی شما در مورد چوب ماهیگیری مناسب می باشد.

انتخاب محل

در مرحله بعد، جایی را که قصد ماهیگیری دارید، یعنی آب شیرین یا شور را انتخاب کنید. با اینکه برخی از تجهیزات ماهیگیری برای هر نوع محیطی قابل تعویض می باشند، اما برخی نیز قابل تعویض نیستند. توصیه می کنم تجهیزاتی را پیدا کنید که مستعد زنگ زدگی نباشند. تا زمانیکه از تجهیزات خاص آب شیرین در اقیانوس استفاده نکنید، مشکلی نخواهید داشت. بسیار خوب، پس از مشخص کردن گونه ماهی و محل، زمان آن است که بفهمیم کدام چوب و چرخ ماهیگیری به انجام این کار کمک می کنند. (پیشنهاد می شود: بهترین چوب و چرخ ماهیگیری)

لیست پیشنهادات خریداران چوب ماهیگیری دیجی کالاخط جدا کننده

چوب ماهیگیری کد ZD360-a

چوب ماهیگیری کد ZD360-a

  • نوع چوب: شش تکه
مشاهده محصول در دیجی کالا
چوب ماهیگیری ابوگارسیا مدل بیت کستینگ دو اکشن

چوب ماهیگیری ابوگارسیا مدل بیت کستینگ دو اکشن

  • نوع چوب: دو تکه
مشاهده محصول در دیجی کالا
چوب ماهیگیری مدل ww-360

چوب ماهیگیری مدل ww-360

  • نوع چوب: شش تکه
مشاهده محصول در دیجی کالا
چوب ماهیگیری سامورایی مدل 270

چوب ماهیگیری سامورایی مدل 270

  • نوع چوب: دو تکه
مشاهده محصول در دیجی کالا
چوب ماهیگیری مدل کاسی کد cr_540

چوب ماهیگیری مدل کاسی کد cr_540

مشخصات

  • ابعاد
    540x5x5 سانتی‌متر
  • وزن
    170 گرم
  • جنس
    کربن فایبر
مشاهده محصول در دیجی کالا

اجزاء چوب ماهیگیری

اگر کاملا” مبتدی هستید،قبل از اینکه راهنمایی خرید چوب ماهیگیری و راهنمای خرید چرخ ماهیگیری رو شروع کنیم بیایید با یادگیری در مورد قسمت های مختلف چوب ماهیگیری شروع کنیم. در ادامه نموداری از اجزاء چوب ماهیگیری به همراه تعاریف هر قسمت ارائه می شود.

کلاهک انتهایی چوب ماهیگیری:

این درپوشی در قسمت پایینی دستگیره می باشد که از لاستیک یا چوب پنبه ساخته می شود. کلاهک انتهایی در طرفی قرار دارد که در هنگام مبارزه با یک ماهی قوی ممکن است به شکم خود فشار دهید.

دستگیره

برخی از ماهیگیران این را دسته می نامند، و قسمتی است که چوب را نگه می‌دارید. دستگیره ها از چوب پنبه، فوم یا ترکیبی از هر دو تهیه می شوند. چوب پنبه یک دستگیره محکم سنتی است. در حالی که فوم در برابر تغییرات دما و فرسایش آب مقاومت می کند. نوع متریالی که انتخاب می کنید به ترجیح شخص شما بستگی دارد.

دستگیره ها به دو شکل موجود هستند: پیستولی یا گیره ماشه ای. دسته پیستولی کوتاه ترین نوع دستگیره می باشد. این دستگیره با قلابی برای انگشت اشاره و به شکل دست شما طراحی می شود. قلاب به انجام پرتاب کمک می کند. گیره ماشه ای یک دسته بلندتر است که به پرتاب های بدون نقص با دو دست در مسافت های طولانی کمک می کند.

جای چرخ

این قسمتی است که چرخ به چوب ماهیگیری متصل می شود. اتصال چرخ به جای چرخ می تواند متفاوت باشد. یکی از روش ها این است که چوب حلقه هایی داشته باشد که از روی پایه چرخ عبور می کنند تا محکم شوند. برخی نیز مکانیسمی دارند که روی پایه چرخ به بالا یا پایین پیچ می شود تا در جای خود ثابت بماند.

قسمت های پایین چوب ماهیگیری
قسمت های پایین چوب ماهیگیری

گیره قلاب یا حلقه گیره چوب ماهیگیری

این حلقه نیازی به توضیح ندارد و یک قابلیت ایمنی بزرگ است. هدف آن دادن فضایی به شماست تا قلاب استفاده نشده خود را به آن گیر دهید. استفاده از آن به جلوگیری از چرخش قلاب در اطراف و فرورفتن آن در پوست شما کمک می کند.

قسمت انتهایی

این انتهای ضخیم‌تر چوب شماست که به دستگیره نزدیک است.

راهنمای قسمت انتهایی

اولین راهنما (اطلاعات بیشتر در مورد راهنماها در ادامه) که به انتهای دستگیره چوب شما، در ضخیم ترین قسمت چوب (ته) نزدیک است

Ferrul ماده

اگر چوب ماهیگیری شما که به 2 تکه یا بیشتر تفکیک می شود، دارای این بخش می باشد. فرول اتصالی است که در آن دو بخش چوب کنار هم قرار می گیرند. فرول ماده بخشی از قسمت پایینی چوب است و روی فرول نر قرار می گیرد.

قسمت های بالایی چوب ماهیگیری
قسمت های بالایی چوب ماهیگیری

Ferrule نر

این قطعه، بخش انتهایی قسمت بالایی چوب ماهیگیری است. فرول های نر دارای شکل پهن تری می باشند که به فرول ماده اجازه می دهد روی آن قرار بگیرد. وظیفه آن ایجاد یک اتصال محکم بین دو بخش چوب ماهیگیری است.

حلقه های راهنما

اینها، حلقه های کوچکی روی چوب شما هستند که نخ را در طول چوب از انتها تا نوک “هدایت” می کنند. مقدار دقیق حلقه ها، فاصله و اندازه راهنماها در هر نوع چوب متفاوت است. به طور کلی، هر چه تعداد راهنما بیشتر باشد، بهتر است. در حالت ایده آل به دنبال چوب های با کیفیت و دارای حداقل یک راهنما در هر فوت (90 سانت) در طول آن باشید. (یک چوب 7 فوتی باید حداقل 7 حلقه راهنما داشته باشد).

مارپیچ ها:

بست های رشته مانندی هستند که راهنماها را به چوب متصل می کنند. مار پیچ ها دارای یک پوشش محافظ روی لایه لعابی هستند که به کاهش خوردگی کمک می کند.

سر

این قسمت بالایی و انعطاف پذیر چوب است. سر باریک ترین قسمت چوب و نزدیکترین قسمت به نوک آن می باشد.

نوک چوب ماهیگیری

این راهنمای نهایی در انتهای نوک چوب ماهیگیری شما می باشد. این کوچکترین راهنمای است که به شما کمک می کند پرتاب دقیقی داشته باشید. به دلیل اندازه کوچک، این راهنما به احتمال زیاد با برخورد به موانع، به عنوان مثال در درهای خودرو می شکند. برای محافظت از این راهنما هنگام حمل چوب ماهیگیری خود مراقب باشید.

متوجه ام که این تعاریف خسته کننده هستند، اما شناخت این تجهیزات برای شروع خرید وسایل ماهیگیری بسیار مفید است. یکی دیگر از دلایل مهم بودن آن این است که اگر در فروشگاه ها به دنبال کمک باشید، گرفتن پاسخ برای سؤالاتتان آسان تر خواهد بود.

اکنون که درک اولیه ای از بخش های چوب ماهیگیری دارید، وقت آن است که به سراغ راهنمای خرید چوب ماهیگیری برویم و انواع چوب ماهیگیری را به دقت بررسی نمائیم.

انواع چوب ماهیگیری

در نگاه اول به نظر می رسد که انواع چوب ماهیگیری باید مشابه باشند، زیرا همه آنها برای یک هدف مورد استفاده قرار می گیرند. اما این اشتباه است زیرا در هر نوع، بر اساس نوع ماهی که ماهیگیر هدف قرار می دهد از روش های مختلفی استفاده می شود. برای کاهش سردرگمی شما، در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام آورده شده است.

چوب ماهیگیری کستینگ (پرتابی)

یکی از انواع چوب ماهیگیری مدل کستینگ می باشد که ماهیگیر برای موقعیت هایی که نیاز به قرار دادن دقیق دام یا طعمه دارد، چوب کستینگ را انتخاب می کند. این نوع دارای “حلقه های راهنما” در نوک چوب می باشد. این بدان معناست که چرخ های چوب کستینگ نیز در بالای چوب قرار دارند. به خاطر داشته باشید که چوب کستینگ نیز به دو دسته تقسیم می شود، کستینگ چرخشی یا بایت کستینگ. انواع چوب ماهیگیری کستینگ عبارتند از:

  • چوب ماهیگیری کستینگ چرخشیک: این نوع، یک چوب ماهیگیری مبتدی یا بچه گانه واقعی است. این چوب دارای حلقه های راهنمای کوچکتر و دستگیره ماشه ای انگشت اشاره بر روی دستگیره می باشد. طراحی چوب با چرخ کستینگ چرخشی دارای یک قرقره پنهان ترکیب می شود. اکثر چوب های کستینگ چرخشی یک حلقه راهنمای کوچک در نزدیکی چرخ دارند. برای ماهیگیران تازه کار، استفاده از آن ساده می باشد اما فاصله و دقت زیادی را قربانی می کند. به همین دلیل، یک گزینه عالی برای یادگیری کودکان محسوب می شود.
  • چوب ماهیگیری بایت کستینگ: مانند قبلی به نوک چرخ متصل می شود، اما برای ماهیگیران حرفه ای مناسب است. در یک چوب بایت کستینگ حلقه راهنمای نزدیک چرخ از یک چوب کستینگ چرخشی بزرگتر است. این نوع چوب از یک چرخ مخصوص پرتاب طعمه استفاده می کند که به صورت قرقره باز می شود. یکی دیگر از ویژگی های این چوب این است که دارای استقامت یا “قسمت انتهایی” محکمی است. یک انتهای محکم زیاد خم نمی شود و به طعمه اجازه می دهد تا از میان پوشش گیاهی عبور کند یا ماهی های سخت را به دام بیاندازد. افراد مبتدی به دلیل روش پیچیده چرخ در یادگیری با این چوب مشکل دارند. بهتر است با نوع بعدی یعنی چوب اسپینینگ یاد بگیرید.
دسته بندی چوب کستینگ
با نگاهی به این نمودار، به راحتی می توان تفاوت بین چوب اسپینینگ و چوب کستینگ را مشاهده کرد.

چوب ماهیگیری اسپینینگ

شکل چوب ماهیگیری اسپینینگ مانند چوب کستینگ است، اما به دلیل نازک تر و سبک تر بودن آن متفاوت است. این نوع از 5 تا 9 فوت (74/2متر) طول دارد. چرخی که چوب های استینینگ از آن استفاده می کنند به پایین چوب متصل شده و آویزان می شود. یک چوب اسپینینگ دارای یک حلقه راهنمای بزرگتر نزدیک به چرخ است تا اصطکاک روی نخ را در حین پرتاب شما کاهش دهد. از آنجایی که چرخ زیر چوب قرار دارد، یادگیری با آن برای بیشتر مبتدیان راحت و آسان است.

چوب های فلای (پشه)

یک مدل از انواع چوب ماهیگیری چوب فلای یا چوب پشه هستش، که یک روش خاص برای ماهیگیری است و یک چوب ماهیگیری پیشرفته محسوب می شود. چوب فلای می تواند در اندازه ها و شکل های مختلف و برای ماهیگیری فلای طراحی شده باشد. شکل چوب نازک، انعطاف پذیر و سبک است. این شکل به شما اجازه می دهد تا یک روش خاص را با تقلید از مگس در حال حرکت در نزدیکی سطح آب، تکمیل کنید. این روش از حرکت مچ شما برای حرکت سریع چوب به سمت جلو و عقب استفاده می کند. بارزترین ویژگی چوب فلای، نداشتن قسمت انتهایی چوب است. بدون بخش انتهایی سفت، چوب حالت شلاقی دارد و به شما در پرتاب های دقیق کمک می کند.

چوب ماهیگیری اقیانوسی(دریایی)

این ها برای ماهیگیری در اقیانوس طراحی شده‌اند، که اگر در قایق‌ها استفاده ‌شوند کوتاه و اگر در ساحل استفاده ‌شوند بلند هستند. یک چوب اقیانوسی با بخش انتهایی ضخیم و طویل بسیار بادوام و مقاوم می باشد. این قسمت انتهایی طویل برای مبارزه با ماهی های بزرگ مناسب است. چوب های اقیانوسی دارای حلقه های راهنمای متمایز و بزرگ با دستگیره ضخیم نخ ماهیگیری هستند. در واقع، سنگین ترین چوب های ماهیگیری اقیانوسی می توانند یک کوسه را هدف قرار دهند.

چوب های ساحلی

اگر قصد دارید در ساحل ماهیگیری کنید، این چوب برای شما مناسب است. اینها یک زیر شاخه از چوب اقیانوسی محسوب می شوند. این نوع چوب فوق العاده بلند با قسمت انتهایی و دسته بلند می باشد. طول بلند چوب اجازه پرتاب یک وزنه و طعمه سنگین تا قسمت های دورتر از ساحل را می دهد. به علاوه دسته بلند آن به تکنیک پرتاب دو دستی کمک می کند. این چوب شبیه یک نسخه سنگین تر و بلندتر از چوب اسپینینگ است. اگر در ساحل ماهیگیری می کنید، باید از این چوب استفاده نمائید.

چوب های ترولینگ

این نوع چوب برای کشیدن طعمه های ماهیگیری در پشت یک قایق در حال حرکت استفاده می شود. با این روش، شما سعی می کنید ماهی ها را به خوردن “غذای متحرک” ترغیب کنید. اگر روی قایق ماهیگیری می کنید و ماهی تن بزرگی را هدف قرار می دهید، این چوب انتخاب خوبی محسوب می شود. بهترین چوب ترولینگ، بلند، سنگین و دارای اکشن تند می باشد.

چوب های ماهیگیری در زیر یخ

چوب ماهیگیری در زیر یخ مانند چوب اسپینینگ به نظر می رسد با این تفاوت که بسیار کوتاهتر است زیرا فضای زیادی در دسترس نیست. یکی دیگر از تفاوت های آشکار این است که در چوب های یخ سنتی از چرخ استفاده نمی شود. در عوض، یک قلاب به چوب وصل شده است که آن را زیر یخ می‌اندازید. برای جمع کردن نخ باید از دست استفاده کنید. طول این چوب ماهیگیری از 24 تا 36 اینچ (91 سانتی متر) می باشد و حلقه های راهنمای کمتری نسبت به چوب های اسپینینگ دارد.

چوب ماهیگیری تلسکوپی

چوب تلسکوپی ابتکاری توسط برندهای ماهیگیری برای خلق یک چوب ماهیگیری جمع و جور هستند. این چوب برای استفاده از قسمت دستگیره بیرون می‌آید و در حین نگهداری یا حمل و به داخل جمع می‌شود. طول بسته آن حدود یک تا دو فوت می باشد. در حالیکه هنگام استفاده، می تواند به 20 فوت (1/6 متر) برسد. چوب ‌های تلسکوپی معمول، چوب ‌های اسپینیگ ساده، با حلقه‌های راهنمای کمتر و نوک انعطاف‌پذیر هستند. اگرچه برخی با حلقه های راهنما عرضه نمی شوند، اما دارای نخ در سراسر چوب هستند. این یک چوب تخصصی می باشد که در بین ماهیگیران ساحلی محبوب است زیرا بلند بوده و حمل و نگهداری آن آسان است.

چوب های پن

این فشرده ترین چوب ماهیگیری محسوب می شود که عملکردی شبیه به انواع تلسکوپی دارد. اگر یکی از آنها را در حالت بسته ببینید، شبیه یک خودکار بزرگ به نظر می رسد. در واقع یک چوب پن را می توان به حالت بسته در جیب یا کوله پشتی قرار داد. آنها فقط چند فوت باز می شوند و بسیار سبک هستند. عملکرد این نوع چوب به کیفیت نخ و چرخی که استفاده می کنید بستگی دارد. این یک چوب ماهیگیری معمولی نمی باشد، اما در صورت فرصت برای ماهیگیری، سرگرم کننده است.

اکشن چوب ماهیگیری چیست؟

یک سوال پر تکرار برای ماهیگیران این هستش که اکشن چوب ماهیگیری به چه معناست؟ “اکشن چوب ” به انعطاف پذیری چوب، که چوب در امتداد قسمت خام خم می شود، اشاره دارد. این اکشن محل و درجه خم شدن چوب را هنگام بارگیری (خم شدن) توصیف می کند. درک این نکته مهم است که اکشن چوب به نوک تیز بودن یا ضخامت چوب نیز مرتبط می باشد. ضخامت، انحنایی را که چوب در حین خم شدن ایجاد می کند، محدود می نماید.

به یاد داشته باشید، هر چه چوب در طول خود بیشتر خم شود، اکشن آن کندتر (سبک تر) خواهد بود.

سه اکشن اصلی که باید به دنبال آنها باشید

1) اکشن سریع (سنگین)

اکشن سریع

به طور کلی، در این اکشن چوب برای بیشتر خم شدگی که در بالاترین قسمت چوب رخ می دهد سفت است. این اکشن به ریزترین گاز زدن های طعمه توسط ماهی حساس است و در صورت گیرکردن قلاب راحت‌تر از جای خود خارج می‌شود و برای طعمه های سنگین تر، ماهیگیری از کف و ماهی های قوی مناسب است.

2) اکشن ملایم (متوسط)

اکشن ملایم (متوسط)

در این اکشن چوب کمی عمیق تر و در نزدیکی قسمت میانی چوب ماهیگیری خم می شود. این همه کاربردی ترین اکشن چوب برای مبتدیان محسوب می شود. این اکشن قوی است و همچنین استحکام بیشتری برای کشیدن ماهی های بزرگ دارد. همچنین، مهار آن برای ماهیگیران تاز کار چندان سنگین نیست.

3) اکشن کند (سبک)

اکشن کند (سبک)

این چوب انعطاف پذیرترین نوع محسوب می شود زیرا در نزدیکی انتهای چوب خم می شود. این اکشن سبک، حالت شلاقی دارد و برای طعمه های فوق سبک مناسب است. به طور کلی، نوع اکشن انتخابی به چند عامل بستگی دارد. اول، چیزی که می خواهید صید کنید، دوم تکنیک پرتاب و سوم نوع طعمه هایی که استفاده می کنید.

و آخرین نکته در مورد اکشن قبل از اینکه به بخش بعدی برویم. ماهی‌گیران خوب می‌دانند که «اکشن»، «توان» چوب را متعادل می‌کند تا پرتاب و چرخش خوبی را به سمت داخل ارائه دهد. بسیار خوب، بیایید ادامه دهیم.

توان چوب ماهیگیری

توان و اکشن یک چوب ماهیگیری ممکن است مبتدیان را گیج کند. توان چوب، یک دسته بندی همانند اکشن دارد. با این حال، برخلاف “اکشن” (خم شدن چوب )، توان به مقاومت چوب در برابر خم شدن اشاره دارد و توانایی چوب برای تحمل وزن یا فشار قبل از خم شدن می باشد. بعلاوه، دسته بندی های توان به ضخامت چوب خام نیز مرتبط می باشند.

چوب های نازک در دسته بندی توان فوق العاده سبک تا سبک قرار دارند. بعد از آن در دسته متوسط تا متوسط سنگین، ضخیم تر می باشند. چوب های ضخیم در دسته قدرت سنگین تا فوق سنگین قرا می گیرند. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده، برخی از دسته بندی های توان با وزن نخ ماهیگیری و وزن طعمه نیز مرتبط هستند. مانند اکشن، رتبه بندی توان چوب به دلیل وجود گونه های بزرگ و کوچک ماهی است. در نتیجه، آنچه هدف قرار می دهید، مشخص می کند که به چه درجه توانی در چوب ماهیگیری خود نیاز دارید.

جدول مقایسه توان چوب ماهیگیری

توان چوب وزن نخ(تست پوند) وزن طعمه ( بر حسب اونس)
فوق سبک 1 تا 4 1.16 تا 1.64
سبک 4 تا 8 1.32 تا 1.8
متوسط 4 تا 12 1.8 تا 3.8
متوسط تا سنگین 8 تا 14 3.16 تا 1.2
سینگین 15 تا 25 تا 11.2
فوق سنگین 25 + 11.2 +

برای یافتن میزان توان یک چوب خاص، باید وزن طعمه و نخ که روی خود چوب چاپ شده است را بررسی کنید. به منظور کارآمد نمودن ماهیگیری خود، وزن طعمه و نخ خود را با گونه مدنظرتان مطابقت دهید. هرچه ماهی کوچک‌تری را هدف قرار دهید، چوب سبک‌تری لازم دارید.

طول چوب ماهیگیری: کوتاه در مقابل بلند

طول چوب ماهیگیری واضح ترین معیار است. و فاصله چوب ماهیگیری از انتها تا نوک می باشد. تفاوت در طول چوب ماهیگیری بر تکنیک های انتخابی شما شامل فاصله پرتاب، دقت و شیوه بکارگیری مجموعه قلاب ها (ماهیگیری پیشرفته) تأثیر می گذارد. در زیر برخی از ملاحظات کلی طول چوب ارائه می شوند:

چوب های ماهیگیری کوتاهتر

  1. توان بیشتر. تصور کنید که در حال گرفتن یک ماهی قوی هستید که وقتی به شما نزدیکتر می شود حس می کنید قصد مبارزه با شما را دارد. هرچه چوب کوتاه تر باشد، نیروی کمتری به ماهی وارد می کنید.
  2. دقت پرتاب بالاتر
  3. تحرک آسانتر در پوشش تنگ، زیر اسکله و غیره
  4. جابجایی کوتاه تر و کندتر طعمه. که به معنای فشار کمتری بر حرکت مچ و بازوی شماست.
  5. حمل و نگهداری آسان تر. تصور کنید چوب خود را درون ماشین، قایق یا داخل منزل جمع می کنید.
  6. به طور کلی یک تکه چوب خام و مجزا. عالی است زیرا نقاط کور در اتصالات فرول محتمل نیستند.
  7. سبک و دارای وزن متعادل.

چوب ماهیگیری بلند تر

  1. فاصله پرتاب بیشتر
  2. انتخابی عالی برای ماهیگیری در ساحل یا کنار دریا که بایستی تا حد ممکن فاصله را پوشش دهید.
  3. نیروی اولیه بیشتر، اما ممکن است برای گرفتن ماهی های قوی در فاصله نزدیک مشکل ساز باشد.
  4. ضربه چوب بیشتر و سرعت نخ بیشتر هنگام پرتاب. (ماهیگیری پیشرفته).
  5. رهاسازی بیشتر نخ ماهیگیری. فضای بین نوک چوب ماهیگیری و انتهای یک قایق را تصور کنید. این مسئله مهمی است، زیرا داشتن امکان رهاسازی باعث کاهش سایش بدنه قایق می شود.
  6. چوب خام از دو یا چند قطعه تشکیل شده است. حمل آن راحت است، اما برخی از ماهیگیران از نقاط کور در اتصالات فرول شکایت دارند.
  7. پرتاب به تمرین بیشتری نیاز دارد. در زمان پرتاب با چوب ماهیگیری بلندتر، رها کردن نخ در زمان مناسب دشوارتر میباشد.
  8. وزن در طول دوره طولانی پرتاب مکرر به یک مشکل تبدیل می شود. ایجاد فشار روی مچ دست و بازو.

طول چوب ماهیگیری که انتخاب می کنید به مکان، گونه و ترجیح شخصی شما بستگی دارد. در مرحله بعد، باید تصمیم بگیرید که به یک چوب با چه جنسی نیاز دارید.

چوب ماهیگیری از چه چیزی ساخته شده اند؟

به دلیل قیمت، تصمیم گیری در مورد جنس اولین چوب ماهیگیری، انتخاب اصلی مبتدیان نیست. اما مانند قطعات چوب اشاره به آن نیز برای یادگیری ماهیگیری ارزشمند است.

ساختار اصلی چوب ماهیگیری در مورد قاب آن است. هر نوع ماده تأثیر زیادی بر عملکرد کلی خواهد داشت. جنس در چوب ماهیگیری دارای سه نقش اصلی استحکام، حساسیت و همچنین قدرت بالابرندگی می باشد.

بسیاری از چوب های ماهیگیری از موادی مانند فایبرگلاس، گرافیت یا فیبر کربن تولید می شوند. این روزها، چوب های جدیدتر ترکیبی از این مواد را در خود جای داده اند. به عنوان مثال، یک چوب ممکن است دارای هسته ای از فایبرگلاس سخت باشد که توسط یک لایه بیرونی گرافیتی احاطه شده است. هر کدام را که انتخاب کنید، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مواد فایبرگلاس برای چوب ماهیگیری

این ماده قبلا” محبوب ترین ماده برای چوب های ماهیگیری محسوب می شد. اما امروز در چوب های ماهیگیری مقرون به صرفه وجود دارد. با این حال اشتباه نکنید، با اینکه مقرون به صرفه است اما در انواع خاصی از ماهیگیری شگفت انگیز می باشد. مانند ترولینگ، ریگینگ عمودی یا بایتینگ جنبشی که به چوب های ماهیگیری با وزن متوسط نیاز دارند.

فایبرگلاس برای این انواع عالی می باشند زیرا این چوب ها ضخیم تر، طویل تر و کمتر حساس هستند. به علاوه اکشن چوب آنها در دسته کند تا متوسط قرار می گیرد، به این معنی که چوب در تمام طول خود خم می شود. که برای ماهیگیری با طعمه های بزرگتر یا برای گرفتن ماهی از کف عالی است.

یکی دیگر از مزایای فایبرگلاس این است که از سایر مواد سخت تر است. تصور کنید چوب ماهیگیری گرافیت یا فیبر کربن را روی چند سنگ ها انداخته اید. این احتمال وجود دارد که چوب آسیب ببیند، اما با فایبرگلاس، چوب بسیار بهتر عمل می کند. این مزیت دلیل قطعی استفاده برخی از برند ها از فایبرگلاس در چوب های ماهیگیری مبتدی می باشد.

جنس گرافیت / فیبر کربن برای چوب ماهیگیری:

گرافیت و الیاف کربن قوی‌تر، حساس‌تر و گران‌ قیمت تر از فایبرگلاس هستند. در اینها از یک کامپوزیت با ترکیبی از رزین و اپوکسی برای تهیه یک چوب ماهیگیری خام استفاده می شود. مانند بسیاری از صنایع، برندهای چوب ماهیگیری دستور العمل های ترکیبی خود را مخفی نگه می دارند. برندها مدعی هستند که هر ساختار خاص کامپوزیت بر رفتار چوب ماهیگیری تأثیر گذار است. با استفاده از تحقیق و توسعه گسترده، هزینه های ساخت این مواد بالاتر می رود که باعث افزایش هزینه خرید این چوب ها می شود.

ماهیگیران به چند دلیل این مواد را نسبت به مدل های فایبرگلاس انتخاب می کنند. اولین مورد حساسیت شدید و حرکت تند و سریع آنها هنگام پرتاب است. این چوب ‌ها حساسیت را به قدری افزایش می‌دهند که می‌توانید گاز زدن کوچک‌ترین ماهی ها را حس کنید. دلیل دوم این است که آنها بسیار سبک هستند. هنگامیکه ساعت های طولانی ماهی می گیرید وزن تفاوت زیادی ایجاد می کند.

اشکال این نوع چوب این است که به دلیل حساسیت تمایل به اکشن بیش از حد دارند. تصور کنید چیزی را که فکر می کنید گاز زدن ماهی به طعمه است، را حس کنید، که در واقع عبور طعمه از روی پوشش گیاهی باشد. چرخاندن در زمان نامناسب به این معناست که فرصت بدام انداختن را از دست می دهید و خسته کننده است.

افراد مبتدی، بهتر است با مواد ارزان‌تر شروع کنند تا به پرتاب و چرخاندن عادت کنند. با کسب تجربه بیشتر، می توانید راه خود را به سمت یک گزینه گران تر باز کنید. در هر صورت، مانند انتخاب لباس، این یک تصمیم شخصی است.

کامپوزیت های ترکیبی برای چوب های ماهیگیری:

آخرین گزینه جنس که برخی از شرکت های چوب ماهیگیری استفاده می کنند، ترکیبی از مواد مختلف است. چوب های کامپوزیت ترکیبی، نقاط قوت بیشتر و ضعف کمتری را ارائه می دهند. با این حال، اگر می خواهید یک چوب ماهیگیری با جنس ترکیبی بخرید، انتظار پرداخت هزینه بیشتر را داشته باشید.

چرخ ماهیگیری

چرخ ماهیگیری دستگاهی مکانیکی است که برای چیدن و بازگرداندن طناب ماهیگیری به کار می‌رود و همچنین در کنترل تنش و مقاومت در زمان مبارزه با ماهی مؤثر است. چرخ به ماهیگیری چهارچوب بسته می‌شود و به ماهیگیر اجازه می‌دهد تا طناب خود را به دورتر و با دقت بیشتری پرتاب کند. چرخ ماهیگیری در سایزها و سبک‌های متعددی ارائه می‌شود، از مدل‌های کوچک و ساده‌ای که برای ماهیگیری آب شیرین مناسب است تا چرخ های بزرگ و پیچیده‌ای که برای ماهیگیری در عمق دریا و صید ماهیان بزرگ استفاده می‌شوند. پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله جامع راهنمای خرید چرخ ماهیگیری را مطالعه کنید.

سه نوع اصلی چرخ ماهیگیری شامل چرخ کستینگ، چرخ اسپینینگ و چرخ اسپینکستینگ است. چرخ کستینگ پیشرفته‌ترین و چندمنظوره‌ترین نوع چرخ ماهیگیری است که برای ماهیگیری باس و سایر نوع ماهیگیری آب شیرین به کار می‌رود. این نوع چرخ قادر است که طناب‌ها و طناب‌های سنگین را با دقت بالا پرتاب کند، اما برای استفاده آن به اندکی مهارت نیاز است. چرخ اسپینینگ ساده‌تر و راحت‌تر از ریل کستینگ است که برای ماهیگیری آب شیرین و آب شور سبک به کار می‌رود. چرخ اسپینکستینگ شبیه به چرخ اسپینینگ است، اما حتی ساده‌تر است و برای کودکان و ماهیگیران مبتدی مناسب است.

در ماهیگیری، چرخ یا بلبرینگ ماهیگیری بخشی است که بر روی آن نخ قرار می گیرد و به کمک آن ماهی می تواند صید شود. چرخ ماهیگیری به مواد مختلفی از جمله فلز، پلاستیک و کربن سرامیک تولید می شود. چرخ های ساخته شده از فلز قدیمی ترین و پر استفاده ترین نوع چرخ های ماهیگیری هستند و معمولاً از آلیاژهای مس و آلومینیوم تولید می شوند.

چرخ های ساخته شده از پلاستیک معمولاً سبک تر و بسیار مقرون به صرفه تر هستند و برای ماهیگیران مبتدی و آماتور معمولاً مناسب هستند. چرخ های ساخته شده از کربن سرامیک معمولاً بسیار سبک هستند و به دلیل وزن کم، ماهیگیران می توانند برای مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنند. همچنین، چرخ های ساخته شده از کربن سرامیک دارای دوام بیشتری هستند و معمولاً قیمت بالاتری نیز دارند.

بعضی از نوع چرخ های ماهیگیری شامل چرخ های دوار، چرخ های فرمان، چرخ های پرسونالایز شده و چرخ های بسته هستند. هر نوع چرخ دارای ویژگی های خود است و بسته به نوع صید و شرایط آب و هوایی، ماهیگیران می توانند چرخ مناسب خود را انتخاب کنند.

نخ ماهیگیری

نخ ماهیگیری ماده طویل ریسمان مانندی است که به چرخ متصل و به نوعی قلاب یا طعمه ختم می شود. این نخ پیوند فیزیکی بین شما و ماهی مدنظر شما محسوب می شود. به همین دلیل انتخاب نوع مناسب نخ برای موفقیت حیاتی است. نخ های انتخابی بسیار متنوع هستند، و از نایلون بافته شده، الیاف تک رشته، نخ مخصوص گربه ماهی و نخ های فلای متغیرند. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود مقاله راهنمای خرید نخ ماهیگیری را مطالعه کنید.

برای این راهنمای چوب و چرخ ماهیگیری مقدماتی، می خواهم از نخ ماهیگیری تک رشته ای استفاده کنم. نخ تک رشته ای رایج‌ترین نوع نخ می باشد و در رنگ‌های متنوعی وجود دارد.

4 فاکتور مهم در انتخاب نخ ماهیگیری

برای انتخاب نخ مناسب در ماهیگیری، به عوامل زیر توجه کنید:

  1. استحکام

که تست وزن، وزن نخ یا تست پوند نامیده می شود و همگی به یک معنا هستند. این مقدار وزنی است که یک نخ می تواند قبل از گسیختگی/پارگی تحمل کند. قدرت نخ می تواند از 4، 6، 8، 10 تا بیش از 20 پوند (واحد وزن معادل 454 گرم) متغیر باشد. از نخ هایی با استحکام متفاوت برای صید انواع مختلفی از ماهی ها استفاده می شود – به الگوی روی چوب و چرخ توجه کنید.

هرچه عدد درج شده در بسته نخ بیشتر باشد، محکم تر است و بسته به موقعیت مکانی شما به عنوان کیلوگرم یا پوند ذکر شده است. برای سردرگم تر کردن شما، “تست” یا یک # در بالا یا کنار علامت دارید مانند #20 یا 10 کیلوگرم (20lbs).

2. قابلیت رویت (رنگی):

قابلیت رویت به قابل رویت بودن نخ ماهیگیری برای ماهیگیر و نه ماهی مرتبط می باشد. یک جعبه نخ یا دارای برچسبی است که رنگ را ذکر می کند و یا قابلیت رویت زیاد، کم یا نامرئی را نشان می دهد.

3. سایز نخ ماهیگیری:

قطر واقعی نخ ماهیگیری می باشد. اندازه های ذکر شده روی جعبه را از هزارم اینچ یا صدها میلی متر می یابید.

4. مشخصات چرخ (طول / استحکام نخ ):

چرخ نصب شده روی چوب خود را بررسی کنید. اکثر چرخ ها دارای یک سری اعداد چاپ شده بر روی خود مانند 260/6, 190/8, 130/10هستند. این اعداد موارد زیر را نشان می دهند:

  • 260 = مقدار نخ (طول به یارد یا متر) که چرخ می تواند جمع کند
  • 6 = برای استحکام خاص نخ.

پس از بررسی چرخ خود، متوجه خواهید شد که قادر به مدیریت چه ترکیبی از نخ های ماهیگیری می باشد. بسیار خوب، ما چوب ماهیگیری، چرخ و نخ ماهیگیری را از هم تفکیک و بررسی نمودیم، وقت آن است که در مورد تجهیزات انتهایی صحبت کنیم.

تجهیزات انتهایی (راهنما و وزنه متصل به انتهای نخ یا ترمینال تکل) چیست؟

ترمینال تکل نام عمومی ابزاری است که به انتهای چوب ماهیگیری شما متصل هستند. اینها شامل قلاب، وزنه ها، چرخاننده ها، شناورها و طعمه هایی هستند که به انتهای نخ ماهیگیری شما متصل می شوند. در ادامه توضیحی در مورد هر نوع ارائه شده است.

شناور ماهیگیری

همچنین به عنوان “بابرز” شناخته می شود. آنها از پلاستیک توخالی، چوب بلسان یا فوم ساخته شده اند. شناورها طعمه یا دام را دور از کف آب معلق می کنند. سعی کنید از کوچکترین شناوری که می توانید برای کاهش وزن طعمه یا دام استفاده کنید. داشتن یک شناور قائم ایده آل است، برای این کار می توانید از یک وزنه سربی استفاده کنید.

وزنه های سربی ماهیگیری

وزنه‌هایی هستند که به نخ متصل می کنید، و به شما در پرتاب های بلندتر کمک می‌کنند و دام یا طعمه شما را در آب فرو می‌برند. در گذشته اینها حاوی سرب بودند که سمی می باشد. امروزه آنها با مواد سازگار با محیط زیست مانند قلع یا تنگستن عرضه می شوند. این مواد جدید گران تر هستند.

راهنماها

این قطعه کوتاهی از نخ ماهیگیری است که بین نخ ماهیگیری اصلی و قلاب یا طعمه وصل می کنید. یک انتخاب خوب برای راهنما نوعی است که کمتر از نیمی از استحکام (تست پوند) نخ اصلی شما را داشته باشد. عملکرد آن جدا نمودن قلاب در صورت گیر افتادن یا گرفتن ماهی قوی است. با جدا کردن یک نخ راهنمای کوچک، نخ اصلی گران‌تر را دست نخورده نگه می‌دارید.

چرخاننده ها

این قسمت نخ اصلی شما (سنگین تر) را به راهنما (سبک تر) می پیوندد و از پیچ خوردن نخ شما جلوگیری می کند زیرا به راهنما اجازه می دهد مستقل از نخ اصلی بچرخد. سه نوع متداول به شرح زیر است.

  1. چرخاننده بلبرینگ بشکه ای : یک حلقه بسته در دو طرف یک بشکه.
  2. حلقه گردان یا گیره فلزی: دارای گیره ای در یک طرف که سریع باز می شود و یک حلقه بسته در طرف دیگر. این گیره برای تعویض طعمه ها عالی است، با این حال فلزات اضافی ممکن است ماهی ها را بترساند.
  3. چرخاننده سه طرفه: این چرخانده مخصوص ساخت تجهیزات است. با این شما می توانید دو راهنما در یک نخ اصلی داشته باشید.

قلاب ماهیگیری

اجزا قلاب ماهیگیری
اجزا قلاب ماهیگیری

اینها یک تکه سیم منحنی با یک “خار یا پیکان” تیز و نوکدار در انتها هستند. پیکان همان چیزی است که به ماهی قلاب می شود. در بالا یک سوراخ گرد برای اتصال نخ ماهیگیری وجود دارد. آنها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند که هر کدام برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده اند.

انواع قلاب‌های ماهیگیری بسیار متنوع هستند و بسته به نوع ماهی مورد صید و روش صید، اندازه، شکل و نوع خار قلاب‌ها متفاوت هستند. در زیر به برخی از انواع معمول قلاب‌های ماهیگیری اشاره می‌کنم:

1- قلاب گرزچه‌ای: این نوع قلاب برای صید ماهی‌هایی با دهان بزرگ مانند کپور و برچ استفاده می‌شود. در این قلاب‌ها خارها به صورت افقی و عمودی به داخل قلاب فرو می‌رود و با بستن به ماهی، این خارها در دهان ماهی گیر می‌افتند.

2- قلاب سرخال: این نوع قلاب برای صید ماهی‌هایی با دهان کوچک مانند قزل‌آلا و ماهیان آب شیرین دیگر استفاده می‌شود. در این قلاب‌ها، خارها به شکل U شکل بوده و به داخل قلاب فرو می‌رود.

3- قلاب موشکی: این نوع قلاب با خارهای طولانی و نوک تیز، برای صید ماهی‌هایی با بدن باریک و دهان کوچک مانند سرمه‌ای و کفال استفاده می‌شود.

4- قلاب دوشاخ: این نوع قلاب دارای دو خار در دو طرف قلاب است و برای صید ماهی‌هایی با دهان بزرگ و دوشاخه مانند ماهیان خاویاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5- قلاب هوک: این نوع قلاب با خارهای بلند و باریک و نوک تیز استفاده می‌شود تا ماهیانی با بدن بلند و دهان بزرگ مانند ماهی قرمز و تون ماهیگیری شود.

علاوه بر اینها، قلاب‌های ماهیگیری می‌توانند در اندازه‌های مختلفی نیز تولید شوند و می‌توانند با مصنوعات مختلف و چند رنگ از آن پیدا کرد

بیایید تجهیزات قسمت انتهایی را کنار گذاشته و به ماهیگیری با طعمه ها و دام ها بپردازیم.

استفاده از طعمه برای ماهیگیری

طعمه ها چه می باشند؟ طعمه هر گونه غذای زنده یا ماده مصنوعی است که برای جذب ماهی و وسوسه آنها برای گرفتن قلاب استفاده می شود. طعمه ها به دو دسته طعمه های زنده یا طعمه های آماده تقسیم می شوند. در ادامه چند نمونه از هر نوع و روش های معمول برای قلاب کردن هر یک ارائه می شود.

طعمه های زنده ماهیگیری

طعمه های زنده ماهیگیری به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

کرم ها: اینها در انواع مختلفی مانند کرم های خاکی، کرم های قرمز و کرم های شب خیز وجود دارند. اگر کرم ها را از فروشگاه خریداری می کنید، معمولاً در یک ظرف یونولیتی عرضه می شوند. زمانیکه ماهیگیری نمی کنید باید در یخچال نگهداری کنید.

  • قلاب کردن کرم ها: مطمئن شوید که کرم را 2 تا 4 بار در حالیکه مقداری (کمتر از 1 اینچ یا 2.54 سانتی متر) از آن آویزان است، روی قلاب حلقه می کنید. آویزان بودن بیش از 5/2 سانت از کرم به ماهی اجازه می دهد تا کرم را بدون گرفتن قلاب گاز بزند.

ملخ ها: این ها طعمه ای عالی برای ماهی های سنگین تر مانند باس(نوعی ماهی خاردار) و گربه ماهی هستند. آنها را از اکثر فروشگاه های طعمه و لوازم ماهیگیری می توانید خریداری کنید.

  • قلاب کردن ملخ ها:برای قلاب کردن یک ملخ; مطمئن شوید که قلاب را پشت سر ملخ قرار می دهید.

ماهی های کوچک: این یک اصطلاح عمومی بمعنای هر ماهی طعمه کوچک است که توسط ماهیگیران استفاده می شود. ماهی های طعمه معمولا شاینر، چاب(نوعی ماهی ریز) و دس یا minnow ها هستند.

  • قلاب کردن ماهیهای کوچک: قلاب را از طریق لب ها یا زیر باله پشتی آنها وارد کنید. در صورت قلاب زدن به زیر باله پشتی از خیلی پایین زدن قلاب و در ستون فقرات خودداری کنید. چون در اینصورت ماهی خونریزی کرده و می میرد. طعمه مرده در جذب ماهی چندان موثر نیست.

طعمه های آماده ماهیگیری

پاور بایت (Power Bait) : شما می توانید این طعمه خمیری بسیار رایج را در اکثر طعمه فروشی ها یا فروشگاه های ماهیگیری تهیه کنید. طعمه خمیری ماده ای شبیه بتونه معطر است که در شیشه های کوچکی عرضه می شود. ماهیگیران از آن برای هدف گرفتن ماهی قزل آلا، کپور یا گربه ماهی استفاده می کنند. و از آنجایی که مصنوعی است، کارخانه سازنده آن را در رنگ‌های مختلف می‌سازد. آنها این کار را برای کمک به جذب ماهی بسته به زمان روز و شفافیت آب انجام می دهند. اگر این نوع طعمه را انتخاب می کنید، بهتر است حداقل چند شیشه با رنگ های مختلف داشته باشید. اکثر افراد موافقند که خرید رنگ سبز روشن و رنگین کمانی برای مبتدیان عالی است.

  • قلاب کردن پاور بایت: ماهیگیران PB معمولاً از یک قلاب سه شاخه کوچک برای این نوع طعمه استفاده می کنند. به عنوان مبتدی، خرید یک قلاب تک ارزان تر و برای استفاده آسان تر است. به خصوص اگر در مناطقی ماهیگیری می کنید که نیاز به صید و رهاسازی دارند، زیرا در آنها رها سازی ماهی راحت تر است. برای قلاب زدن این طعمه، تکه ای از طعمه را دور قلاب بچسبانید.

تخم ماهی قزل آلا: اینها به دو صورت در دسترس هستند. می توانید تخم های واقعی بخرید یا از تخم های بدلی (Power Eggs) استفاده کنید. تخم ها در طعم ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. انتخاب شما به راحتی شما در کار با تخم‌ قزل آلا بستگی دارد.

  • قلاب کردن تخم ماهی قزل آلا: از یک قلاب استفاده کنید و یک تخم‌ را از نوک و خار آن رد کنید. با ملایمت، تخم را بکشید و دوباره داخل خار بچرخانید تا محکم شود. اگر ترجیح می دهید از قلاب سه شاخه استفاده کنید، می توانید همین روش را روی هر خار قلاب انجام دهید.

ماهیگیری با طعمه ها

استفاده از طعمه برای ماهیگیری

طعمه ها مانند دام های دست ساز می باشند با این تفاوت که از حرکت، لرزش، تلالو نور و رنگ برای گرفتن ماهی استفاده می کنند. طعمه ها نسبت به دام های زنده یا آماده، گران تر هستند. بعلاوه، در صورت برخورد با موانع، بیشتر مستعد گیرکردن و شکستن می باشند. با اینکه از دست دادن طعمه ها می تواند دردناک باشد، اما آنها در گرفتن انواع خاصی از ماهی ها بسیار موثر هستند.

قبل از بحث در مورد طعمه، بهتر است بدانیم “نمایش” طعمه چیست. در زبان ماهیگیری، نمایش طعمه تکنیک واقعی مورد استفاده برای صید ماهی است. در ادامه پنج نوع معمول طعمه ارائه می شود: ماهی نما ها، اسپینرها(پرک)، طعمه های پلاستیکی نرم، جیگ ها و قاشقک ها. علاوه بر این، من برای هر نوع یک نمایش ساده ارائه می کنم.

ماهی نماها

در گذشته، ماهی نماها از چوب حکاکی شده تهیه می شدند، امروزه از مواد بسیاری از جمله پلاستیک و چوب پنبه ساخته می شوند. ماهی نماها ها شبیه طعمه ماهی، قورباغه یا سایر طعمه های دریایی هستند و دارای دو یا سه قلاب سه شاخع می باشند. بسته به طراحی، یک ماهی نما می تواند شناور یا غوطه ور و یا به هر دو صورت باشد.

1. ماهی نما های شناور شامل طعمه های اژدرماهی، طعمه های پروانه دار و خزنده هستند.

2. ماهی نماهای غوطه ور شامل طعمه های جنبشی، ماهی نماهای minnow، ماهی نماهای ترولینگ و طعمه های کششی هستند. بسته به نوع انتخابی شما، ماهی نما ها در اندازه های مختلفی وجود دارند. آنها می توانند هنگام حرکت به منظور کمک به جذب ماهی ها، تکان بخورند و یا ایجاد سر و صدا کنند.

  • نمایش طعمه ماهی نما: یک گزینه عالی برای مبتدیان، ماهی نمای minnow است. مطمئن شوید که یک حلقه شکسته به سوراخ آن اضافه شود. ماهی نمای minnow بلند و باریک است و طول آن حدود 10 سانت (چهار اینچ) می باشد. پس از پرتاب، این ماهی نما در ابتدا شناور می شود، سپس غوطه ور شده و درست زیر سطح آب قرار می گیرد. مراقب باشید حلقه های روی سطح آب ناپدید شوند. بعد، انتخاب کنید که آن را به صورت آهسته یا سریع بچرخانید. در حین چرخاندن، اطمینان حاصل کنید که چوب را می کشید و توقف های متناوبی را برای فعال کردن طعمه انجام دهید. این به جذب ماهی برای گرفتن طعمه کمک می کند.

اسپینرها:

این نوع طعمه بعلت سهولت استفاده برای مبتدیان بسیار جذاب است. اسپینر یک میله فلزی با تیغه چرخان است. می توانید قلاب را خالی بگذارید یا آن را با طعمه بپوشانید. چرخیدن اسپینر در آب باعث چرخش تیغه می شود. این حرکت چرخشی صدا و ارتعاشی را تولید می کند که سبب جذب ماهی به سمت طعمه می شود. علاوه بر این، اگر در آب گل آلود ماهی می گیرید، اسپینرها انتخاب خوبی هستند.

  • نمایش طعمه اسپینر: ساده است، فقط پرتاب کنید و بکشید، زیرا این تنها کاری است که باید انجام شود. به محض شروع چرخاندن، تیغه شروع به چرخیدن کرده و ماهی ها را جذب ماهی می نماید.

پلاستیک های نرم:

اینها طعمه های انعطاف پذیری هستند که با ریختن پلاستیک مایع در قالب ساخته می شوند. سپس رنگ‌، تکه‌های فلزی و گاهی اوقات رایحه ای به آنها اضافه می شود. این قالب ها به شکل چیزی که ماهی ها می خورند می باشند، مانند کرم، مارمولک، خرچنگ و ماهی های کوچک. همچنین اشکالی وجود دارد که شبیه به هیچ چیزی که در آب یا خارج از آن یافت می شود، نیستند، و به عنوان “طعمه مخلوق” شناخته می شود. هدف از اجسام های پلاستیکی نرم این طعمه ها این است که ماهی ها را تشویق کنند تا کمی بیشتر آنها را نگه دارند. این به ماهیگیر فرصت بیشتری برای قلاب کردن ماهی می دهد.

  • نمایش طعمه پلاستیک نرم: نمایش طعمه با طعمه های پلاستیکی نرم به شکل طعمه بستگی دارد. رایج ترین شکل طعمه پلاستیکی نرم کرم می باشد و تکنیک آسان آن «تگزاس ریگ» است. از یک وزنه ماهیگیری گلوله ای استفاده کنید، ابتدا آن را به نخ بکشید و آن را به نخ لیدر محکم کنید. بعد، نوک قلاب را در سر کرم، حدود 1/4 اینچ (35/6 میلی متر) انتهای آن قرار دهید. بعد، قلاب را به دور قسمت انتهایی کرم بچرخانید. اکنون نوک قلاب را فشار دهید و پیکان را از قسمت میانی کرم عبور دهید تا طعمه به موازات میله قلاب قرار گیرد. این کار کرم ” ضد خزه یا علف هرز ” میکند یعنی روی شاخ و برگ های زیر آب گیر نمی کند. پس از آماده شده، می توانید پرتاب خود را به ناحیه مدنظر هدایت کنید. اجازه دهید قلاب آماده در زیر آب ناپدید شود و روی کف بیفتد. سپس نوک چوب خود را چند بار بچرخانید تا جایی که گاز گرفتن توسط ماهی را حس کنید. گاهی اوقات ممکن است این اقدام کافی نباشد، بنابراین سعی کنید با عقب کشیدن چوب جهش به سمت عقب خفیفی را تقلید کنید.

جیگ ها

طعمه جيگ يك سر فلزي يا سربي سنگین با تنه و دم می باشد. دم از پر، پلاستیک نرم، موی حیوانات یا طعمه انتخابی ساخته شده است. آنها با اندازه ها، رنگ ها و الگوهای بی شماری عرضه می شوند. جیگ ها کاربردی ترین نوع طعمه هستند. علاوه بر این مقرون به صرفه نیز می باشند.

  • نمایش طعمه جیگ: اصولا” استفاده از طعمه جیگ در مورد تمرکز و تمرین است. بر خلاف سایر انواع طعمه ها که بر اساس طراحی خود حرکت می کنند، در مورد جیگ ها همه چیز مربوط به حرکت شماست. انجام ندادن هیچ کاری بعد از پرتاب به این معنی است که جیگ بی حرکت می ماند و به سمت کف فرو می رود. وقتی نخ اصلی شل شود، متوجه خواهید شد که به کف رسیده است. بنابراین، پرتاب کنید و اجازه دهید جیگ تا کف فرو رود. در مرحله بعد شما یک اکشن پرشی با حلقه را آغاز خواهید کرد. برای انجام این کار، با تکان دادن و بلند کردن نوک چوب شروع کنید، سپس در حالیکه نخ خود را می چرخانید آن را پایین بیاورید. سعی کنید پرش های بزرگ و کوچکی انجام دهید، یا در حین چرخیدن آن را به سمت خود بکشید. تشخیص گاز گرفتن ماهی سخت ترین جنبه در مورد ماهیگیری با طعمه جیگ است.

قاشقک ها

اینها طعمه های منحنی فلزی به شکل قاشق هستند. برای جذب ماهی، طعمه را حرکت می‌دهید تا یک ارتعاش پهلو به پهلو ایجاد کنید که شبیه یک ماهی طعمه زخمی می باشد. طبیعت متأسفانه بی رحم است و بیشتر ماهی ها (باس) عاشق شکار ماهی طعمه زخمی هستند. طعمه های قاشقی در اشکال و اندازه های مختلفی عرضه می شوند، بنابراین برای هر موقعیت ماهیگیری یک طعمه وجود دارد.

  • نمایش طعمه قاشقی: استفاده از طعمه های قاشقی بستگی به روشی انتخابی شما دارد. برخی از طعمه های قاشقی از انواع پرتابی هستند، برخی دیگر برای ترولینگ مناسب هستند و برخی دیگر را می توانید برای بالا و پائین بردن طعمه در آب استفاده کنید. برای مبتدیان، توصیه می کنم با قاشقک پرتابی شروع کنید. در قاشقک های پرتابی یا طعمه های اسپینر، از یک پرتاب ساده استفاده و حرکت را تکرار کنید. تا زمانی که طعمه در حال لرزش است، می توانید سرعت را کم یا زیاد کنید. با این حال، اگر قاشقک شروع به چرخیدن کرد، سرعت چرخش به داخل را کم کنید.

مثال اولین تنظیم چوب و چرخ ماهیگیری

تا اینجا باید درک اولیه ای در مورد اینکه چوب، چرخ و لوازم ماهیگیری چه هستند، داشته باشید. آفرین، اینها اطلاعات زیادی برای یادگیری در یک جلسه می باشند. برای مبتدیانی که به دنبال نمونه ای از تنظیم چوب ماهیگیری هستند که نتایج همه جانبه عالی را ارائه دهد نیاز به جستجوی بیشتر نمی باشد. در ادامه مثال اصولی زیر به شما کمک کند تا به عنوان یک ماهی‌گیر شروع کنید.

تنظیم چوب ماهیگیری
تنظیم چوب ماهیگیری

اولین ست های چوب و چرخ ماهیگیری

چیزی که به آن اشاره نکردیم ست چوب و چرخ ماهیگیری است. این بدان معناست که می توانید به یک فروشگاه لوازم معتبر مراجعه کنید یا یک چوب و چرخ را آنلاین و بصورت سرهم خریداری کنید. ست ها روش بسیار خوبی برای دستیابی به قیمت بهتر و دریافت وسایل ماهیگیری “متعادل” هستند. متعادل یعنی تطبیق چوب و چرخ برای داشتن سایز نخ یکسان است. به همین ترتیب، ابزار متعادل به هر یک از قطعات کمک می کند تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند.

چوب و چرخ مجزا

این یک گزینه رایج دیگر برای کسانی است که به اندازه من از تحقیق لذت می برند. خودشان یک چوب و چرخ می خرند. اگر مطمئن نیستید که کدام مشخصات چوب با یک چرخ مطابقت دارد، چند نکته اساسی را ذکر می کنم.

قرائت چوب ماهیگیری

برای مشخصات به نزدیک دسته، در انتهای چوب نگاه کنید. مشخصات طول، اکشن، استحکام نخ و گاهی اوقات اندازه طعمه را به شما خواهد گفت. اینفوگرافیک بالا، نخ تست 8 پوندی را نشان می دهد. نمودار زیر نمونه چوبی را نشان می دهد که برای این اینفوگرافیک مناسب است.

قرائت چرخ ماهیگیری

در ادامه، چرخ را مطابقت دهید و به مشخصات روی چرخ نگاه کنید. گاهی اوقات می توانید این مشخصات را روی جعبه ای که با آن عرضه می شود، پیدا کنید. به طور کلی، چرخ های با کیفیت خوب دارای مشخصات چاپ شده روی بدنه چرخ هستند. برای نمونه به دنبال چرخ هایی با نخ تست 8 پوندی در رده میانی مشخصات باشید. مشخصات چرخ نمونه که برای تنظیم چوب مبتدی ما مناسب است ممکن است توضیح دهد که:

  • تست ۱۸۲ متر با ۲.۷ کیلوگرم
  • تست ۱۲۸ متر با ۳.۶ کیلوگرم
  • تست ۱۰۹ متر با ۴.۵ کیلوگرم

این مشخصات چرخ به شما فضای کافی برای مبتدی بودن را می دهد، هم چنین به شما امکان می دهد تا مهارت خود را پرورش دهید.

توصیه های نگهداری و تعیمر چوب ماهیگیری

توصیه‌های نگهداری و تعمیر چوب ماهیگیری از اهمیت بسیاری برخوردارند تا این وسیله به طور مداوم عملکرد بهینه خود را ارائه دهد و عمر مفید آن افزایش یابد. در ادامه، توصیه‌هایی را برای نگهداری و تعمیر چوب ماهیگیری ذکر می‌کنم:

نگهداری چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری یک ابزار حساس است که نیاز به مراقبت زیادی دارد. نگهداری صحیح از چوب ماهیگیری می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد و از آسیب دیدن آن جلوگیری کند.

در اینجا چند نکته مهم برای نگهداری چوب ماهیگیری آورده شده است:

  • چوب ماهیگیری را از حرارت و شعله دور نگه دارید. گرما می‌تواند به چوب ماهیگیری آسیب برساند و باعث شکستن آن شود.
  • چوب ماهیگیری را از ضربه و فشار بیش از حد محافظت کنید. ضربه و فشار بیش از حد می‌تواند باعث شکستن یا آسیب دیدن چوب ماهیگیری شود.
  • چوب ماهیگیری را از رطوبت و آب دور نگه دارید. رطوبت و آب می‌توانند باعث زنگ زدگی و پوسیدگی چوب ماهیگیری شوند.
  • چوب ماهیگیری را به طور منظم تمیز کنید. آلودگی و گرد و غبار می‌توانند باعث آسیب دیدن چوب ماهیگیری شوند.
  • چوب ماهیگیری را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. نگهداری چوب ماهیگیری در جای خشک و خنک به جلوگیری از آسیب دیدن آن کمک می‌کند.

تعمیر چوب ماهیگیری

در صورتی که چوب ماهیگیری شما دچار آسیب دیدگی شد، می‌توانید آن را تعمیر کنید. تعمیر چوب ماهیگیری می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

در اینجا چند نکته مهم برای تعمیر چوب ماهیگیری آورده شده است:

  • اگر چوب ماهیگیری شما شکسته است، می‌توانید آن را با استفاده از چسب مخصوص چوب ماهیگیری تعمیر کنید. قبل از شروع تعمیر، ابتدا باید محل شکستگی را تمیز کنید. سپس، چسب را به محل شکستگی بمالید و چوب ماهیگیری را با استفاده از گیره یا بند محکم کنید. چوب ماهیگیری را حداقل به مدت 24 ساعت در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا چسب خشک شود.
  • اگر چوب ماهیگیری شما دچار ترک خوردگی شده است، می‌توانید آن را با استفاده از چسب مخصوص چوب ماهیگیری تعمیر کنید. قبل از شروع تعمیر، ابتدا باید محل ترک خوردگی را تمیز کنید. سپس، چسب را به محل ترک خوردگی بمالید و چوب ماهیگیری را با استفاده از گیره یا بند محکم کنید. چوب ماهیگیری را حداقل به مدت 24 ساعت در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا چسب خشک شود.
  • اگر چوب ماهیگیری شما دچار خراشیدگی شده است، می‌توانید آن را با استفاده از سمباده و رنگ مخصوص چوب ماهیگیری تعمیر کنید. ابتدا، خراشیدگی را با استفاده از سمباده نرم سنباده بزنید. سپس، رنگ مخصوص چوب ماهیگیری را به محل خراشیدگی بمالید. چوب ماهیگیری را حداقل به مدت 24 ساعت در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا رنگ خشک شود.

افزایش عمر مفید چوب ماهیگیری

با رعایت نکات ذکر شده در این بخش می‌توانید عمر مفید چوب ماهیگیری خود را افزایش دهید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

در اینجا چند نکته اضافی برای افزایش عمر مفید چوب ماهیگیری آورده شده است:

  • از چوب ماهیگیری خود به طور صحیح استفاده کنید. از وارد آوردن ضربه و فشار بیش از حد به چوب ماهیگیری خودداری کنید.
  • از چوب ماهیگیری خود در شرایط نامناسب استفاده نکنید. از استفاده از چوب ماهیگیری در شرایط آب و هوایی نامناسب مانند طوفان و باران خودداری کنید.
  • چوب ماهیگیری خود را به طور منظم سرویس دهید. سرویس منظم چوب ماهیگیری می‌تواند از آسیب دیدن آن جلوگیری کند.

با رعایت این نکات می‌توانید از چوب ماهیگیری خود به مدت طولانی و بدون مشکل استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، راهنمای خرید چوب ماهیگیری و راهنمای خرید چرخ ماهیگیری مسئله همه جانبه ای است که نیاز به تحقیق زیاد و انتخاب شخصی دارد. هدف ما این است که این بهترین راهنمای چوب و چرخ ماهیگیری مبتدیان برای رفع نیازهای شما باشد. پینشهاد می شود که مقاله چگونه از چوب ماهیگیری استفاده کنیم را نیز مطالعه کنید. تنها چیزی که برای گفتن باقی مانده این است که موفق باشید و اوقات بسیار خوبی را در آب داشته باشید.

سوالات متداول

لیست 37 عدد پرفروش ترین چوب ماهیگیری دیجی کالا

خط جدا کننده

4/5 - (4 امتیاز)
منبع
Outdoors Informed

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

2 دیدگاه

    1. انتخاب بهترین لنسر ماهیگیری باید بر اساس نوع ماهی و منطقه که قصد ماهیگری دارید انتخاب شوند که داخل مقاله به طور کامل در مورد انواع لنسر ماهیگیری و شرایط استفاده توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا