راهنمای خریدکتاب، لوازم تحریر و هنر

خلاصه کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی: رمز موفقیت در عادات کوچک و پایدار

راهنمای عملی در خلاصه کتاب اثر مرکب برای رسیدن به اهدافتان با ایجاد عادت‌های جدید

مقدمه

به خلاصه کتاب اثر مرکب خوش آمدید. در کتاب «اثر مرکب»، دارن هاردی به شما نشان می‌دهد که چگونه از این اثر برای رسیدن به موفقیتی که آرزویش را دارید و خلق یک زندگی فوق العاده استفاده کنید.

آیا مشتاق رسیدن به موفقیت در حرفه یا کسب و کار خود هستید، اما با حجم زیاد توصیه‌هایی که در مورد چگونگی انجام آن وجود دارد، احساس سردرگمی می‌کنید؟ کتاب «اثر مرکب» اثر دارن هاردی را بخوانید! این کتاب مجموعه‌ای قدرتمند و سرراست از اصول را به شما ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در دستیابی به پیشرفت واقعی کمک کند.

در کتاب خود با عنوان «اثر مرکب: درآمد، زندگی و موفقیت خود را جهش دهید»، دارن هاردی به شما نشان می‌دهد که چگونه از قدرت «اثر مرکب» برای ایجاد موفقیت و زندگی فوق العاده‌ای که آرزویش را دارید، بهره مند شوید.

خلاصه کتاب اثر مرکب

اثر مرکب چیست؟

اثر مرکب، استراتژیِ پایبند بودن به انتخاب‌های هوشمندانه و کوچک در طول زمان است که نتایج قابل توجهی به همراه خواهد داشت. این اصل ساده و بنیادی به شما کمک می‌کند تا موفقیت خود را چند برابر کنید، پیشرفت خود را پیگیری نمایید و به اهداف خود برسید.

خلاصه کتاب «اثر مرکب» را بخوانید، زیرا مطمئناً تأثیر مثبتی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای شما خواهد داشت. دارن هاردی علاوه بر خلاصه این کتاب، منابع بیشتری را در وبسایت «اثر مرکب» ارائه می‌دهد.

فصل ۱ – اثر مرکب در عمل

بسیاری از افراد برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند، زیرا مردم به دنبال رضایت آنی هستند و نمی‌توانند نتایج خود را حفظ کنند. دارن هاردی می‌داند که با زمان کافی، می‌تواند هر کسی را شکست دهد، حتی اگر بهترین، باهوش‌ترین یا سریع‌ترین نباشد.

این به دلیل مهار قدرت اثر مرکب برای ایجاد عادت‌های خوب است که او دائماً برای موفقیت در هر زمینه‌ای به کار می‌برد:

اثر مرکب – اصل به دست آوردن پاداش‌های بزرگ از طریق انجام مداوم اقدامات کوچک و به ظاهر ناچیز در طول زمان طولانی است.

در حال حاضر، انتخاب‌های هوشمندانه ناچیز به نظر می‌رسند، اما به شما کمک می‌کنند تا سلامتی، ثروت و روابط خود را در درازمدت بهبود بخشید. دارن هاردی «اثر مرکب» را در این فرمول خلاصه می‌کند:

انتخاب‌های هوشمندانه و کوچک + ثبات + زمان = تفاوت بنیادی

چالش برانگیزترین جنبه اثر مرکب این است که ما باید برای مدتی، به طور مداوم و کارآمد به کار خود ادامه دهیم، قبل از اینکه بتوانیم نتایج آن را ببینیم.

“تنها مسیر شما برای موفقیت از طریق تداوم تمرینات روزانه معمولی، غیرجذاب، هیجان‌انگیز و گاهی اوقات دشوار است که در طول زمان انباشته می‌شوند.”

کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی انتشارات نگاه نوین

کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی انتشارات نگاه نوین

  • رده‌بندی کتاب: انگیزش و موفقیت (فلسفه و روان‌شناسی)
  • قطع: رقعی
  • نوع جلد: شومیز
مشاهده محصول در دیجی کالا

فصل ۲ – انتخاب‌ها

در این فصل از کتاب «اثر مرکب»، هاردی به شما کمک می‌کند تا آگاهی پیدا کنید و بر اساس اهداف و ارزش‌هایتان، انتخاب‌های مثبت انجام دهید. به این نکته پی ببرید که نتایج زندگی شما ناشی از انتخاب‌هایی است که قبلاً انجام داده‌اید. هر انتخاب، رفتاری را آغاز می‌کند که با گذشت زمان به یک عادت تبدیل می‌شود. انتخاب ضعیف یا انتخاب نکردن، می‌تواند شما را مجبور کند بعداً تصمیمات سخت‌تری بگیرید.

پذیرش مسئولیت و خوش‌شانسی

بسیاری از انتخاب‌های رایج، کوچک و پیش پا افتاده می‌توانند مخرب باشند. ما ناخودآگاهانه انتخاب می‌کنیم، بنابراین تغییر آگاهانه رفتارهای منفی به عادت‌های مثبت دشوار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایجاد عادت‌های خوب، خلاصه کتاب «عادت‌های اتمی» را مطالعه کنید.

بنابراین، شما باید برای هر عمل، عدم اقدام و واکنش خود مسئولیت‌پذیری کامل داشته باشید. با در نظر داشتن این موضوع، شما از طریق فرمول زیر «خوش‌شانس» می‌شوید:

فرمول (کامل) برای خوش‌شانسی: شانس نتیجه اجزای زیر است:

  •  آمادگی: تمرین و بهبود مهارت‌ها، دانش، تخصص، روابط و منابع شما که به شما امکان می‌دهد از فرصت‌های عالی بهره‌مند شوید.
  •  نگرش: باور یا طرز فکر شما برای بازتعریف همه موقعیت‌ها، گفتگوها و شرایط به عنوان مثبت و تصادفی.
  •  فرصت: رویداد طبیعی شانس‌هایی که خودتان خلق می‌کنید که به سرعت و به طور غیرمنتظره‌ای به وجود می‌آیند.
  •  عمل: کاری که در مورد فرصت‌هایی که به دستتان می‌رسد انجام می‌دهید.

از این به بعد، شما باید با کنترل و مالکیت کامل زندگی خود، ارباب زندگی خود باشید. بسیاری دیگر قبل از شما با وجود ضعف‌ها و موانع بزرگ موفق شده‌اند. بنابراین نباید در مورد شرایط ناخوشایند زندگی خود شکایت کنید یا بهانه بیاورید.

کارت امتیاز شما: سلاح مخفی شما

برای مدیریت یا بهبود چیزی، باید آن را اندازه‌گیری کنید. برای کنترل انتخاب‌های خود، باید رفتار خود را ردیابی کنید و از طریق مراحل زیر به انتخاب‌های خود آگاهی پیدا کنید:

  1.  ناحیه‌ای از زندگی خود را انتخاب کنید که بیشترین موفقیت را در آن می‌خواهید: “من قصد دارم _______________ را در [تاریخ/ماه/سال] شروع به ردیابی کنم.”
  2.  تمام اقدامات خود را در این یک ناحیه برای سه هفته آینده با استفاده از دفترچه یادداشت یا تلفن همراه پیگیری کنید. سه هفته یک معیار عالی برای شکل‌گیری عادت است.
  3.  هر روز و بدون توجه به اینکه چه باشد، هر مشاهده و رفتاری را یادداشت کنید.

 ردیابی به شما این امکان را می‌دهد تا لحظه به لحظه از کارهای کوچک درستی که انجام می‌دهید و اشتباهاتی که مرتکب می‌شوید، آگاه شوید. در ابتدا، بلافاصله عمل کنید و روی یک عادتی تمرکز کنید که به اعتقاد شما، شما را به سمت اهداف‌تان سوق می‌دهد. سپس، هنگامی که شروع به بهره‌مندی از اثر مرکب کردید، ردیابی را به سایر حوزه‌های زندگی خود گسترش دهید.

فصل ۳ – عادت‌ها

در این فصل از کتاب «اثر مرکب»، دارن هاردی به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های انگیزشی خود را با رفتارهای مثبت به کار بگیرید که با تکرار در طول زمان، عادت‌های خوبی را شکل می‌دهند. ارسطو نوشت: «ما همان چیزی هستیم که به طور مکرر انجام می‌دهیم.» فرهنگ لغت وبستر عادت را به شرح زیر تعریف می‌کند:

عادت: «یک الگوی رفتاری اکتسابی که تقریباً یا کاملاً غیرارادی شده است.»

ما موجوداتی عادتی هستیم، همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد «۹۵ درصد از هر آنچه احساس می‌کنیم، فکر می‌کنیم، انجام می‌دهیم و به دست می‌آوریم نتیجه یک عادت آموخته شده است.» ما با غرایز به دنیا می‌آیمان، اما با تکرار کافی، رفتارهای خوب یا بد به طور ناخودآگاه در عادات ما خودکار می‌شوند. موفق‌ترین افراد به طور آگاهانه عادت‌های مثبتی را برای منافع خود شکل می‌دهند تا دانش‌آموخته‌تر، توانمندتر و آماده‌تر باشند.

از رضایت آنی اجتناب کنید

مهم‌ترین مشکل با عادت‌های بد، ارائه رضایت آنی است که به طور معمول بر توانایی شما برای استدلال در مورد پیامدهای منفی بلندمدت غالب است. در عوض، نسبت به عادت‌های منفی که به مشکلات قابل توجهی تبدیل می‌شوند، آگاه شوید. شکستن عادت‌های بد دشوار است و قدرت اراده کافی نیست.

قدرت چرایی خود را پیدا کنید

به جای آن، از قدرت چرایی برای اتصال اعمال و اهداف خود به هدف، ارزش‌ها و رویاهایتان استفاده کنید. در کتاب «با چرا شروع کنید»، سایمون سینک، چرایی شما معنای و انگیزه یا سوخت موشک احساسی را برای انجام اقدامات قابل توجه در زندگی و کارتان فراهم می‌کند.

«وقتی دلیل به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد، تقریباً برای انجام دادن هر کاری مشتاق خواهید شد.» چرایی شما باید فراتر از هرگونه هدف مالی، اجتماعی و مادی بیرونی، از لحاظ درونی معنادار باشد. نقطه دسترسی به قدرت چرایی شما از طریق ارزش‌های اصلی‌تان است:

ارزش‌های اصلی – هم تعریف می‌کنند که چه کسی هستید و هم اینکه نماینده چه چیزی هستید.

ارزش‌های اصلی شما می‌توانند به شما کمک کنند تا تمام خواسته‌ها، درخواست‌ها و وسوسه‌های زندگی را فیلتر کنید و مطمئن شوید که آنها شما را به سمت مقصد مورد نظرتان هدایت می‌کنند. تعریف ارزش‌های اصلی همچنین به ساده‌تر و کارآمدتر شدن تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

هنگام مواجهه با انتخابی از خود بپرسید، «آیا این با ارزش‌های اصلی من همخوانی دارد؟»  اگر چنین است، آن را انجام دهید. در غیر این صورت، انجامش ندهید و به عقب نگاه نکنید.

مردم می‌توانند به همان اندازه که از عشق و خوشبختی، از نفرت و عصبانیت نیز سوخت بگیرند. گاهی اوقات، یک دشمن، احساس منفی یا تجربه بد می‌تواند شما را برای موفقیت ترغیب کند. دشمنان و لحظات بد می‌توانند به ما دلیل رویارویی با سختی‌ها با شجاعت را بدهند.

اهداف

پل جی مایر، مربی دارن هاردی، گفته است: «اگر آن پیشرفتی را که دوست دارید و قادر به انجام آن هستید، ندارید، به سادگی به این دلیل است که اهداف شما به طور واضح تعریف نشده‌اند.» موفق‌ترین افراد قبل از اینکه چگونگی را تعیین کنند، یک چشم‌انداز واضح و جذاب برای چرایی ایجاد می‌کنند. پس از آن، اهداف خود را برای رسیدن به آن چشم‌انداز تعریف و مکتوب می‌کنند.

اهداف ضروری هستند، و اگر می‌خواهید زندگی پرباری داشته باشید، باید نحوه تعیین و دستیابی موثر به اهداف را بیاموزید. ابتدا، برای تعیین اهداف هوشمند (SMART) به تمام جنبه‌های زندگی خود توجه کنید: شغل، امور مالی، سلامتی، روابط و غیره. سپس، باید از خود بپرسید، «چه کسی باید بشوم؟» جیم ران گفته است: «اگر می‌خواهید بیشتر داشته باشید، باید بیشتر شوید. موفقیت چیزی نیست که شما دنبالش کنید. … موفقیت چیزی است که شما با فردی که می‌شوید، جذب می‌کنید.»

دستیابی به اهداف به فرمول زیر نیاز دارد:

شما → انتخاب (تصمیم) + رفتار (عمل) + عادت (عمل تکراری) + مرکب (زمان) = اهداف

شکستن عادت‌های بد

این پنج استراتژی برای حذف عادت‌های بد وجود دارد:

  • شناسایی عوامل محرک: با لیستی که از این عادت‌ها تهیه کرده‌اید، افراد، مکان‌ها، زمان‌ها و موقعیت‌هایی که باعث تحریک این عادت‌ها می‌شوند را شناسایی کنید.
  • پاکسازی محیط: هر چیزی در محیط اطراف خود که این عادت‌ها را تسهیل می‌کند را حذف کنید، حتی اگر به نظر خانواده‌تان غیرمنصفانه باشد.
  • جایگزینی: سعی کنید این عادت‌های بد را با جایگزین‌های کم‌خطرتر یا سالم‌تر، حذف یا جایگزین کنید.
  • کاهش تدریجی: برای ریشه‌کن کردن عادت‌های عمیق خود در طول زمان، گام‌های کوچک‌تری بردارید.
  • جهش ناگهانی: یا واقعاً متعهد شوید و بسیاری از این عادت‌ها را به طور همزمان تغییر دهید تا سبک زندگی خود را متحول کنید.

 بررسی دوره‌ای عادت‌های مخرب: هر سه ماه یک بار، یک عادت مخرب را انتخاب کنید و به مدت سی روز از آن اجتناب کنید تا به خود ثابت کنید که هنوز کنترل این عادت بد را در دست دارید. اگر ترک آن برای یک ماه برایتان دشوار است، ممکن است عادت بدی باشد که باید آن را از زندگی خود حذف کنید.

ایجاد عادت‌های خوب

این شش تکنیک برای ایجاد عادت‌های خوب جدید وجود دارد:

  1.  خودتان را برای موفقیت آماده کنید: یک محیط و سبک زندگی مثبت ایجاد کنید که به رفتارهای جدید شما اجازه شکوفایی بدهد.
  2.  به جای حذف، به فکر اضافه کردن باشید: اقدامات مثبتی را برای «اضافه کردن» انتخاب کنید تا اعمال منفی خود را غنی کرده و جایگزین کنید.
  3.  مسئولیت‌پذیری را به صورت علنی اعلام کنید: دوستان، خانواده و همکاران خود را از عادت‌هایتان مطلع کنید تا پاسخگو باشید.
  4.  پیدا کردن یک همراه برای موفقیت: به دنبال یک شریک مسئولیت‌پذیر باشید تا یکدیگر را انگیزه دهید و روی عادت‌هایتان با هم کار کنید.
  5.  رقابت و همبستگی: یک مسابقه برای ردیابی یک عادت خاص در بین دوستان، خانواده یا همکاران ترتیب دهید.
  6.  جشن بگیرید: هنگامی که عادت‌های خود را برای یک هفته، ماه یا سه ماه کامل کردید، باید از پیروزی لذت ببرید و به خود پاداش دهید.

ایجاد عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد نیاز به صبر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که برای ایجاد مسیرهای عصبی برای نهادینه کردن عادت مثبت جدید، به توجه و ثبات در طول زمان نیاز است. عادت‌ها یک شبه شکل نمی‌گیرند و پسرفت‌هایی رخ می‌دهد، بنابراین فقط به تلاش خود ادامه دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد عادت‌ها، کتاب‌های «عادت‌های اتمی» یا «قدرت عادت» را مطالعه کنید.

کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی انتشارات نگاه نوین

کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی انتشارات نگاه نوین

  • رده‌بندی کتاب: انگیزش و موفقیت (فلسفه و روان‌شناسی)
  • قطع: رقعی
  • نوع جلد: شومیز
مشاهده محصول در دیجی کالا

فصل ۴ – حرکت رو به جلو (مومنتوم)

در این فصل از کتاب «اثر مرکب»، هاردی به شما کمک می‌کند تا حرکت رو به جلو (مومنتوم) پیدا کنید و از میانگین جامعه جدا شوید. همه چیزهایی که در سه فصل اول یاد گرفته‌اید، با حرکت رو به جلو چند برابر می‌شود. بیایید با اولین قانون نیوتن شروع کنیم:

اولین قانون نیوتن (قانون لَختی): «اجسام در حال سکون تمایل دارند که در سکون باقی بمانند مگر اینکه نیرویی خارجی بر آن‌ها وارد شود. اجسام در حال حرکت تمایل دارند که در حرکت بمانند مگر اینکه چیزی حرکت آن‌ها را متوقف کند.»

به دست آوردن حرکت رو به جلو و سازگاری با تغییر می‌تواند دشوار باشد. شما باید با اقدامات کوچک و پیشرفت آهسته شروع کنید. در نهایت، عادت‌های جدید شما تثبیت می‌شوند، مومنتوم ایجاد می‌شود و نتایج شما چند برابر می‌شود. هنگامی که حرکت رو به جلو پیدا می‌کنید، متوقف کردن آن دشوار خواهد بود، به همین دلیل است که برخی افراد واقعاً موفق می‌شوند.

روتین (برنامه‌ی روتین)

برای اینکه به خوبی از حرکت رو به جلو بهره‌مند شوید، می‌توانید یک سیستم به شکل یک برنامه‌ی روتین ایجاد کنید:

روتین «کاری که هر روز بدون شکست انجام می‌دهید.»

شما باید طرز فکر و عادت‌های جدید خود را در یک برنامه‌ی روتین ماهانه، هفتگی یا روزانه بگنجانید تا تغییری قدرتمند و ماندگار داشته باشید. روتین‌ها می‌توانند رفتارهای سالم را در توالی‌ای خودکار و کارآمد در بر بگیرند. روتین‌هایی که قابل پیش‌بینی و دنباله‌دار هستند به شما امکان دستیابی به مهم‌ترین اهداف را می‌دهند.

برای ایجاد یک برنامه‌ی روتین موثر، باید مشخص کنید که چه رفتارها و عادت‌های سالمی را باید اجرا کنید. به عنوان مثال، موفق‌ترین افراد با برنامه‌های روتین صبحگاهی و عصرگاهی که از عملکردشان پشتیبانی می‌کند، روز خود را با قدرت شروع و خاتمه می‌دهند.

روتین صبحگاهی: طلوع و درخشش

در کتاب «اثر مرکب»، هاردی برنامه‌ی روتین صبحگاهی خود را به اشتراک می‌گذارد، که او را بر روی عادت‌های ضروری متمرکز می‌کند و برای روز آماده می‌کند:

  • ساعت ۵:۰۰/۵:۳۰ صبح بیدار می‌شود و برای ۸ دقیقه دکمه‌ی چرت زدن را می‌زند تا:
    • برای آنچه دارد ابراز قدردانی کند و ذهن خود را برای تفکر فراوان تنظیم کند.
    • به کسی در زندگی‌اش عشق بفرستد و برای او بهترین‌ها را آرزو کند.
    • مهم‌ترین هدف خود را تجسم کند و در مورد سه اقدام روزانه برای رسیدن به آن تصمیم بگیرد.
  • از رختخواب بلند می‌شود و قهوه درست می‌کند.
  • حدود ۱۰ دقیقه کشش انجام می‌دهد.
  • حدود ۳۰ دقیقه چیزی مثبت و آموزنده می‌خواند.
  • آن قورباغه را می‌خورد یا روی مهم‌ترین پروژه با «کار عمیق» و بدون حواس‌پرتی به مدت یک ساعت کار می‌کند.
  • به مدت ۱۵ دقیقه روز خود را تنظیم می‌کند.
  • اهداف پنج ساله، سالانه، سه ماهه، ماهانه و هفتگی خود را می‌خواند.
  • سه مورد از مهم‌ترین اولویت‌های با ارزش (MVP) خود را برای روز مرور می‌کند.
  • از خود می‌پرسد: «اگر امروز تنها سه کار انجام دهم، چه اقداماتی بیشترین نتیجه را در نزدیک‌تر کردن من به اهداف بزرگم به همراه خواهند داشت؟»
  • فقط برای اختصاص و واگذاری وظایف، ایمیل را باز می‌کند.
  • به کار بر روی MVP ها بازمی‌گردد.

روتین شبانه: رویاهای شیرین

همچنین، دارن هاردی برنامه‌ی روتین شبانه‌ی خود را به اشتراک می‌گذارد، که روز را به پایان می‌رساند و او را برای خواب آماده می‌کند:

  • با پرسیدن سوالات زیر، از عملکرد روزانه خود «تسویه حساب» می‌کند:
    • با مراجعه به برنامه‌ی روزانه، چه کارهایی انجام شد؟
    • چه کارهای دیگری با توجه به اتفاقات روز باید اضافه شوند؟
    • دیگر چه کارهایی ضروری نیستند؟
  • ایده‌ها، الهامات یا بینش‌های جدید را در دفترچه‌ی یادداشت خود ثبت می‌کند.
  • قبل از خواب، حدود ده صفحه از یک کتاب الهام‌بخش می‌خواند.

اگر همین کار را ادامه دهید، در نهایت حوصله تان سر خواهد رفت. بنابراین، باید آن را تغییر دهید و خود را برای حفظ شتاب به چالش بکشید. برای مثال، می‌توانید فعالیت‌ها یا سرگرمی‌های جدیدی را امتحان کنید یا روال‌های خود را تغییر دهید تا نتایج متفاوتی ایجاد کنید.

ریتم

بعد از ایجاد یک روتین با رفتارها و عادت‌های روزانه‌ی خود، می‌خواهید این روتین به صورت ریتم درآید:

ریتم – «الگوی تکرارشونده‌ی قوی و منظم حرکت یا صدا»

این ریتم تنها از طریق برنامه‌ریزی قابل دستیابی است که سپس باعث ایجاد حرکت رو به جلو می‌شود. سپس، می‌توانید نظم و انضباط خود را در یک دوره‌ی هفتگی، ماهانه، سه ماهه و سالانه به طور هماهنگ با هم به کار بگیرید. هنگامی که برنامه‌ریزی شد، دیگر نیازی به فکر کردن ندارید و به سادگی برنامه خود را اجرا می‌کنید. شما می‌توانید ریتم خود را با «ثبت ریتم» پیگیری کنید.

ثبت ریتم – «عادت‌های روزانه‌ی شما را برای کمک به پیشرفت شما به سمت اهداف‌تان پیگیری می‌کند»

هنگام شروع یک عادت جدید، به دلیل هیجان یا تمایل به موفقیت، تمایل داریم در کوتاه‌مدت اقدامات خود را بیش از حد انجام دهیم. در نتیجه، تمایل داریم در هفته، ماه یا سه ماهه‌ی آینده به ریتم فکر کنیم. در عوض، باید به موفقیت در دراز مدت فکر کنیم و یک ریتم پایدار را تنظیم کنیم. «اثر مرکب» همان نتایج مثبتی است که می‌خواهید در زندگی خود تجربه کنید—نتیجه‌ی انتخاب‌های هوشمندانه (و اقدامات) است که به طور مداوم در طول زمان تکرار می‌شود.»

قدرتِ ثبات

ثبات برای موفقیت ضروری است. به خاطر عدم ثبات، حرکت رو به جلو به سرعت از بین می‌رود، زیرا شروع و توقف مکرر به زمان و انرژی نیاز دارد. ممکن است به دلیل تمام شدن منابع شخصی به اهداف خود نرسید. حفظ ثبات به شما امکان می‌دهد تا به سمت اهداف خود پیشرفت کنید.

 فصل ۵ – تأثیرگذارها

در این فصل از کتاب «اثر مرکب»، دارن هاردی «در مورد تأثیرگذارهای زیادی که (عمدتا ناخودآگاه) می‌توانند به موفقیت شما کمک کنند یا مانع آن شوند، بحث می‌کند.» اگرچه این تأثیرگذارها فراگیر و با نفوذ هستند، باید آن‌ها را به نفع خود مدیریت کنید.

۱. ورودی: آشغال وارد شود، آشغال خارج می‌شود

اگر می‌خواهید در سطح بالایی عملکرد داشته باشید، باید به ترتیب برای بدن و ذهن خود مواد مغذی و اطلاعات باکیفیت مصرف کنید. با این حال، محافظت از ذهن در برابر اطلاعات مخرب بسیار سخت‌تر است، بنابراین از خود بپرسید:

  • «به چه چیزی فکر می‌کنی؟»
  • «چه چیزی افکار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هدایت می‌کند؟»

پاسخ این است: «هر آنچه به خود اجازه می‌دهید بشنوید و ببینید.» ذهن شما مانند یک لیوان خالی است که جهان به ناچار آن را با آب کثیف پر می‌کند:

  • آب کثیف: اطلاعات منفی، غیرمولد و غیر ضروری که شامل اخبار هیجان‌انگیز، سریال‌های کمدی بی‌محتوا، سیاست‌های نمایشی و غیره است.

در عوض، باید نسبت به ورودی خود آگاه باشید و آن را با آب زلال شستشو دهید:

  • آب زلال: اطلاعات مثبت، الهام‌بخش و حمایتی که شامل توسعه فردی، توسعه مهارت، داستان‌های افراد الهام‌بخش و غیره است.

در اینجا دو روش برای شستشو با آب زلال وجود دارد:

 نگهبان باشید: رسانه‌ها می‌توانند ذهن شما را به گروگان بگیرند و خلاقیت، بهره‌وری و تمرکز شما را مختل کنند. بنابراین، با اجتناب از اخبار و فیلتر کردن اطلاعاتی که به شما در زندگی شخصی و حرفه‌ای کمک می‌کند، خود را در رژیم رسانه‌ای قرار دهید.

 دانشگاه تایم‌درایو را راه‌اندازی کنید: ماشین شما مکان عالی برای یادگیری در حین رانندگی است. می‌توانید «هر سال معادل دو ترم از مدرک تحصیلی پیشرفته کالج، دانش کسب کنید». بنابراین، تلفن خود را با کتاب‌های صوتی و پادکست‌های اطلاعاتی دانلود کنید.

۲. ارتباطات: چه کسی روی شما تأثیر می‌گذارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به طور منظم با آن‌ها معاشرت دارید، با ۹۵ درصد از اینکه در زندگی موفق شوید یا شکست بخورید مرتبط هستند. اول از همه، باید از ارتباطات زیر اجتناب کنید یا آن‌ها را محدود کنید:

  •  همراهان منفی – این افراد منفی هستند، شما را پایین می‌کشند و از رشد امتناع می‌ورزند، بنابراین باید کاملاً از آن‌ها در زندگی‌تان جدا شوید.
  •  همراهان محدود – این افراد نیاز به محدودیت زمانی دارند، بنابراین تعیین کنید که چقدر می‌توانید تحت تأثیر آن‌ها باشید.

درعوض، باید خود را با افرادی احاطه کنید که نماینده زندگی‌ای هستند که می‌خواهید و بر آن تأثیر مثبت می‌گذارند. این گروه سوم کسانی هستند که باید ارتباط خود را با آن‌ها گسترش دهید:

  •  همراهان عملکرد اوج – «کسی که به اندازه شما متعهد به مطالعه و رشد فردی است» که به او اعتماد دارید و بازخورد صادقانه و صریحی ارائه می‌دهد؛ از یکدیگر بپرسید:
    • «نزد تو چگونه رفتار می‌کنم؟»
    • فکر می‌کنی نقاط قوت من چیست؟
    • فکر می‌کنی در چه زمینه‌هایی می‌توانم پیشرفت کنم؟
    • فکر می‌کنی خودم را در چه زمینه‌ای خراب می‌کنم؟
    • چه کاری را می‌توانم متوقف کنم که بیشترین فایده را برایم داشته باشد؟
    • چه کاری را باید شروع کنم که برایم مفید باشد؟
  •  استاد راهنما: رابطه‌ای که در آن فرد با تجربه، دانش و ارتباطات بیشتر فردی را با تجربه کمتر آموزش و راهنمایی می‌کند؛ فرد باید مایل به آموزش دادن و آموزش دیدن باشد.
  •  هیئت مشاوره شخصی: گروه مشاوره‌ای شما از «افرادی که به موفقیتی دست یافته‌اند که می‌خواهید در زندگی خودتان ایجاد کنید» برای دسترسی به آن‌ها جهت «درخواست ایده، مشورت با آن‌ها و درخواست بازخورد و ورودی»

۳. محیط: تغییر دیدگاه، تغییر نگرش شما را به همراه دارد

برای موفقیت، محیط شما باید مثبت باشد و از رشد و اهداف شما حمایت کند. همچنین، باید محیط خود را از هر دو آشفتگی فیزیکی و ذهنی پاک کنید  تا بتوانید مولد باشید. هنگامی که محیط و هر بخش از زندگی خود را شکل می دهید، “در زندگی آنچه را که می پذیرید و انتظار دارید شایسته آن هستید، دریافت خواهید کرد.”

 فصل ۶ – شتاب

در این فصل از کتاب «اثر مرکب»، دارن هاردی به شما نشان می‌دهد که چگونه از تمام چیزهایی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید و نتایج خود را تسریع بخشید. همچنین، با لحظات حقیقت روبرو خواهید شد و می‌توانید از «اثر مرکب» برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر استفاده کنید.

تکثیر نتایج شما

رشد واقعی فردی از نحوه‌ی غلبه بر موانع یا انتظارات از طریق موارد زیر حاصل می‌شود:

  •  غلبه بر موانع به خوبی: خود را به عنوان سرسخت‌ترین رقیب در نظر بگیرید و زمانی که با چالش‌ها روبرو می‌شوید یا به دیوار برخورد می‌کنید، «فراتر از حد انتظار عمل کنید».
  •  شکستن انتظارات: هنگامی که به اندازه‌ی «کافی» کار انجام می‌دهید یا به سطح مورد انتظار از موفقیت می‌رسید، استانداردهای خود را بالا ببرید و از انتظارات فراتر بروید.
  •  انجام کارهای غیرمنتظره:  مشخص کنید که چه چیزی رایج یا متوسط است و اقدامات متفاوت و قدرتمندتری انجام دهید، زیرا «کارهای معمولی نتایج معمولی به همراه دارند».

در زندگی خود، به دنبال فرصت‌های فوق‌العاده‌ای باشید تا عملکرد بهتری داشته باشید و نتایج خود را چند برابر کنید. برای «کمی جلوتر رفتن، کمی سخت‌تر تلاش کردن، کمی بیشتر دوام آوردن، کمی بهتر آماده شدن و کمی بیشتر ارائه دادن» از موقعیت استفاده کنید.

نتیجه‌گیری و مراحل بعدی

«یادگیری بدون اجرا بی‌فایده است. انگیزه بدون عمل منجر به فریب خود می‌شود.» دارن هاردی در کتاب خود، «اثر مرکب» را به عنوان ابزاری معرفی می‌کند که «هنگامی که با اقدامات مثبت و مداوم ترکیب شود، تفاوت واقعی و ماندگاری در زندگی شما ایجاد می‌کند.»

دارن هاردی این سوالات ساده را با تامل در مورد زندگی شما در پنج سال گذشته مطرح می‌کند:

  •  «آیا اکنون در جایی هستید که فکر می‌کردید پنج سال بعد خواهید بود؟»
  •  آیا عادت‌های عالی ایجاد کرده‌اید و مهارت‌هایی را که می‌خواستید توسعه داده‌اید؟
  •  آیا عادت‌های بدی را که متعهد به رهایی از آن‌ها بودید، کنار گذاشته‌اید؟
  •  آیا در وضعیت و فرم فیزیکی که آرزویش را داشتید قرار دارید؟
  •  آیا روابط عاشقانه‌ی زیادی و یک شریک عالی دارید؟
  •  آیا سبک زندگی ایده‌آل خود را زندگی می‌کنید و از درآمد و آزادی به پاداش‌های هنگفت می‌رسید؟

اگر نه، باید بپرسید چرا؟ دارن هاردی می‌گوید همه چیز با یک انتخاب ساده برای تغییر زندگی شما و گنجاندن آموخته‌هایتان شروع می‌شود. برای دریافت کمک بیشتر فراتر از خلاصه کتاب «اثر مرکب»، منابع اضافی را در وب‌سایت کتاب بررسی کنید یا نسخه شخصی خود را از اینجا تهیه کنید.

کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی انتشارات نگاه نوین

کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی انتشارات نگاه نوین

  • رده‌بندی کتاب: انگیزش و موفقیت (فلسفه و روان‌شناسی)
  • قطع: رقعی
  • نوع جلد: شومیز
مشاهده محصول در دیجی کالا
به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا