راهنمای خریدورزش و سفر

راهنمای خرید عصای کوهنوردی: چگونه عصای کوهنوردی مناسب را انتخاب کنیم

مقدمه

به مقاله راهنمای خرید عصای کوهنوردی خوش آمدید. عصاهای کوهنوردی هم اکنون یک وسیله مهم برای کوهنوردان، کوله گردها، دوندگان مسیرهای کوهستانی، کوهنوردان و کوه پیمایان هستند. آنها به شما اجازه می دهند که بالاتنه خود را در مسیر سربالایی قرار داده و در هنگام پائین آمدن مانع از وارد آمدن ضربه بر روی زانوها می شوند. هرچه وزن روی پشت شما بیشتر باشد، عصای کوهنوردی نجات مفید تر خواهد بود. برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از عصا می تواند تا 40 درصد نیروی ضربه بر روی زانوها را بخصوص در سراشیبی های طولانی کاهش دهد. صرف نظر از سن، استفاده از عصای در هنگام پیاده روی باعث صرفه جویی در انرژی و کاهش درد زانو می شود. آنها همچنین به حفظ تعادل در هنگام عبور از نهرها و از روی کنده درختان کمک می کنند.

راهنمای خرید عصای کوهنوردی
عصاهای کوهنوردی به درگیر نمودن بالاتنه در حین راه رفتن کمک نموده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده و تاحدی فشار را از روی پایین تنه بر می دارند

افزودن عصای‌ کوهنوردی به کیت پیاده‌روی اجازه پیمودن مسافت های بیشتر را به شما داده و در حین انجام این کار لبخند بر لبان شما می ماند. به محض امتحان آنها، هرگز به عقب بر نمی گردید. برای کشف اینکه کدام عصا با نیازها و فعالیت های شما متناسب است، این راهنمای خرید عصای کوهنوردی را بخوانید.

لیست پیشنهادات خریداران عصای کوهنوردی دیجی کلا

خط جدا کننده

عصای کوهنوردی فورکلاز مدل MT100

عصای کوهنوردی فورکلاز مدل MT100

  • جنس دسته: فوم
  • امکانات ایمنی و امنیتی: ترمز
  • امکانات تغییر ابعاد و وزن: قابلیت تنظیم ارتفاع یا طول
  • تعداد: یک عدد
  • اندازه: متوسط
  • قابلیت تنظیم: سه مرحله‌ای
  • ویژگی بیشتر
مشاهده محصول در دیجی کالا
عصای کوهنوردی مدل NK-6835

عصای کوهنوردی مدل NK-6835

  • جنس دسته: فوم
مشاهده محصول در دیجی کالا
عصا کوهنوردی هفت گوهر طرح قرمز KC

عصا کوهنوردی هفت گوهر طرح قرمز KC

  • جنس دسته: لاستیک
  • امکانات ایمنی و امنیتی: ترمز
  • امکانات تغییر ابعاد و وزن: قابلیت تنظیم ارتفاع یا طول
  • تعداد: یک جفت
  • اندازه: متوسط
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای
  • ویژگی بیشتر
مشاهده محصول در دیجی کالا
عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل STPS310 بسته دو عددی

عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل STPS310 بسته دو عددی

  • جنس دسته: چوب پنبه
  • امکانات تغییر ابعاد و وزن: قابلیت تنظیم ارتفاع یا طول
  • تعداد: دو عدد
مشاهده محصول در دیجی کالا
عصای کوهنوردی آل نیکو مدل 01

عصای کوهنوردی آل نیکو مدل 01

  • جنس دسته: پلاستیک
  • امکانات تغییر ابعاد و وزن: قابلیت تنظیم ارتفاع یا طول
  • تعداد: یک عدد
  • اندازه: متوسط
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای
مشاهده محصول در دیجی کالا

پیکربندی طراحی

بیشتر عصاهای کوهنوردی تاشو بوده و در یکی از سه طرح زیر ارائه می شوند: تلسکوپی سه قسمتی، تاشو و نسخه ترکیبی. پیکربندی طراحی بیشتر به این اشاره دارد که چگونه یک عصای سه قسمتی بصورت یک عصای کشیده محکم افزایش طول می دهد. به طور کلی، عصا های تلسکوپی بسیار قوی و قابل تنظیم هستند، عصا های تاشو سبک بوده و کوچکتر می شوند، و عصا های ترکیبی ترکیبی از این قابلیت ها را ارائه می دهند. هر سبک مزایا و معایب خاص خود را دارد.

عصای کوهنوردی - سه طرح مختلف عصای کوهنوردی، از چپ به راست:...
سه طرح مختلف تیرکینگ، از چپ به راست: تلسکوپ سه بخش، تاشو و ترکیبی.(Image credit: Jeff Dobronyi)

تلسکوپی سه قسمتی

عصا های تلسکوپی سه قسمتی رایج ترین طرح موجود در بازار هستند. آنها قوی ترین و بادوام ترین نوع عصاها محسوب می شوند و امکان تنظیم محدوده گسترده ای از طول – معمولاً بین 12 تا 16 اینچ را فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها به طور کلی نسبت به سایر طرح ها ارزان تر هستند.

یک عصای تلسکوپی سه بخش، کاملا فشرده.
یک عصای تلسکوپی سه بخش، کاملا فشرده.

نقطه ضعف اصلی طراحی عصای تلسکوپی در این است که حداقل اندازه جمع شده آن نسبت به هر قسمت مجزای عصا بلندتر می باشد. در نتیجه طول آنها برای جا دادن آسان در خارج و یا داخل کوله پشتی کوتاه نمی شود. اگر فعالیت‌های مدنظر شما شامل زمان هایی است که باید از دستان خود بر روی زمین در حین حرکت استفاده کنید، مانند پیشروی و بالا رفتن فنی، باید عصای‌ خود را به کوله پشتی خود بسته یا آن را در داخل کوله قرار دهید، بنابراین در نظر گرفتن سایز نهایی عصای جمع شده مهم است

تاشو

عصاهای تاشو در بازار عصاهای کوهنوردی نسبتاً جدید هستند. آن‌ها سبک‌ترین و جمع‌وجورترین مدل‌های موجود بوده، اما به اندازه اکثر عصاهای تلسکوپی سه قسمتی بادوام نیستند. با این حال، آنها برای اکثر کوهنوردان و کوه پیمایانی که کوله پشتی سبک تری حمل می کنند به اندازه کافی بادوام بوده و برای دوندگان نیز عالی هستند. برای کوهنوردان، عصاهای تاشو بسیار خوشایند هستند، زیرا می‌توانند در طی یک کوهنوردی آلپاین درون کوله پشتی جا گیرند.

یک عصای کوهنوردی تاشو
(Image credit: jeff dobronyi)

به طور کلی، عصاهای تاشو بصورت قابل توجهی نسبت به عصا های تلسکوپی سه بخشی سبک تر و جمع و جور تر هستند. بسیاری از عصاهای تاشو دارای گٌل برف های(بخشی از عصای کوهنوردی که در نزدیکی انتهای آن نصب شده و از لغزش و سُرخوردن احتمالی کوهنورد تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.) قابل جدا شدن نیستند و توانایی تغییر طول بسته به ارتفاع کاربر یا الزامات زمین را ندارند.

ترکیبی

بسیاری از عصاهای جدید تاشو نیز دارای یک بخش از عصای تلسکوپی هستند تا تنظیم طول عصا ، البته نه به اندازه یک عصای تلسکوپی سه قسمتی، ممکن باشد.

عصای کوهنوردی ترکیبی
یک عصای ترکیبی، که یک عصا تاشو با مقداری قابلیت تنظیم طول در زیر دستگیره است.(Image credit: jeff dobronyi)

معمولاً، عصاهای ترکیبی به اندازه مورد نیاز و بین شش تا هشت اینچ باز می شوند. ما متوجه شدیم که این یک افزودنی عالی برای عصای سبک تاشو محسوب می شود زیرا به آن اجازه می دهد کاربردی تر باشد. اگر چند اونس وزن بیشتر برای شما مهم نیست، این عصا ها بهترین جنبه های هر سبک را دارند. طرح ترکیبی، عصای مورد علاقه ما در میان طرح های مدرن عصای کوه نوردی است.

عصاهایی با طول ثابت

برخی از عصا ها با طول ثابتی عرضه می شوند و قابلیت تنظیم طول یا جمع شدن را ندارند. این طراحی به صرفه جویی در وزن و افزایش استحکام کمک می کند، زیرا اجزای تنظیمی که وزن را افزایش دهند وجود ندارند و نقاط ضعفی را به عصا می افزایند. برای دوندگان کوهستان، کوهنوردان سریع، و کسانی که مایلند وزن کیت خود را کاهش دهند، عصاهایی دارای طرح های با طول ثابت می توانند مطلوب باشد. اما آنها فاقد تطبیق پذیری و تنظیم مد نظر اکثر کاربران هستند.

جنس میله عصای کوهنوردی

میله عصاهای کوهنوردی مدرن از فیبر کربن یا آلومینیوم ساخته شده اند.

فیبر کربن

کربن یک ماده سبک و محکم مورد استفاده در محصولاتی است که باید وزن زیادی را تحمل کنند، اما باید سبک نیز باشند. عصا های فیبر کربن در هنگام بارگیری عمودی بسیار قوی هستند و سبک ترین گزینه های عصای موجود در بازار محسوب می شوند. با این حال، هنگام خم شدن بصورت افقی ضعیف هستند. آنها همچنین به راحتی بر روی سنگ ها لب پر شده و یا ترک بر می دارند که این امر باعث می شود بیشتر در معرض شکستگی قرار گیرند. عصاهای فیبر کربن برای کاربرد های سبک تا متوسط، جایی که وزن مهم ترین ملاحظات است، مانند کوله گردی فوق سبک، کوهنوردی و دویدن بهترین هستند. برای پرداخت هزینه بیشتر برای عصا های فیبر کربن آمادگی داشته باشید.

عصای کوهنوردی از جنس فیبر کربن
بخش های مختلف عصا از جنس کربن سبک و از نظر فشرده سازی قوی بوده، اما ممکن است در اطراف لبه ها لب پر شده و به طور غیرمنتظره ای با برخورد و سایش زیاد بشکنند.(Image credit: jeff dobronyi)

آلومینیوم

عصاهای آلومینیومی نسبت به عصا های فیبر کربن سنگین تر و در عین حال بسیار بادوام تر هستند. و همچنین ارزان تر می باشند. آلومینیوم بدون گسیختگی خم می‌شود، که می‌تواند در سفرهای طولانی که شکستن عصا مشکل بزرگی است، مفید باشد. این عصاها برای کوهنوردی در مسافت‌های طولانی، سفرهایی که در آن دوام دغدغه اصلی می باشد و برای کوهنوردان با بودجه اندک بهترین انتخاب هستند.

عصای کوهنوردی از جنس آلمینیوم
میله های عصای آلومینیومی سنگین‌تر از انواع کربنی هستند، اما قبل از شکستن خم شده، در برابر خرد شدن مقاوم‌تر هستند و قیمت پائین تری نیز دارند.(Image credit: jeff dobronyi)

سایر معیارهای انتخاب عصای کوهنوردی

برای انتخاب چوب دستی کوهنوردی، چندین معیار مهم دیگر وجود دارد:

مکانیسم تنظیم عصا

تمام عصا های قابل تنظیم در بررسی ما از یک سیستم تنظیم قفل اهرمی بهره می برند. این سیستم جایگزین سیستم قفل پیچشی قدیمی شده که در گذشته به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت. اگر با سیستم قفل اهرمی ناآشنا هستید، تحت تاثیر سهولت استفاده و قفل ایمنی ارائه شده توسط این سیستم قرار خواهید گرفت.

 

برخی از عصاها از قفل‌های اهرمی پلاستیکی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند که در صورت افتادن بر روی زمین بیشتر مستعد گسیختگی یا شکسته شدن هستند. گزینه های بادوام تر دارای قفل های اهرمی آلومینیومی هستند که به ندرت در هنگام استفاده می شکنند

اندازه گٌل برف

فعالیت های مختلف نیازمند گٌل برف های عصا با سایز های متفاوت هستند. برخی از میله های دارای گٌل برف های ثابت بوده، در حالی که برخی دیگر امکان استفاده از گٌل برف های قابل تعویض را دارند. گل برف های بزرگتر برای برف نوردی، کوهنوردی، اسکی یا اسنوبورد مناسب ترند، اما اگر در تابستان در جنگل پیاده روی می کنید، به ریشه ها و بوته ها گیر می کنند.

 

گل برف های کوچکتر برای پیاده روی مسیرهای خشک، خاکی، شن و سنگی بهتر هستند. بسیاری از گزینه ها دارای یک گل برف کوچک برای تابستان و یک گل برف بزرگ تر برای شرایط برفی هستند.

وزن

بسیاری از کاربران به میزان وزن تجهیزات خود توجهی ندارند. ماجراجویان ابتدایی تجهیزات خود را از نزدیکترین فروشگاه دست دوم نظامی بر می داشتند و با بارهای سنگین و نگرش مثبت به بیابان رفتند. خوشبختانه، فراوانی علاقه به فعالیت‌های خارج از منزل، پیشرفت‌های عمده‌ای را در زمینه مواد و طراحی برای همه انواع تجهیزات فضای باز، از جمله عصا‌های راهپیمایی، به ارمغان آورده است. در حالی که متفکران سنتی ممکن است از این پیشرفت ها اجتناب کرده و آنها را غیر ضروری بدانند، اما نمی توان امکانات فزاینده ای را که وسایل سبک تر و محکم تری را فراهم می کند انکار نمود.

به این ترتیب، وزن باید یک نگرانی متناسب با میزان بزرگی اهداف شما باشد. اگر در پیاده‌روی مبتدی هستید و قصد دارید از عصا برای پیاده‌روی روزانه و سفرهای نسبتاً آسان شبانه با کوله گردی استفاده کنید، وزن چندان مهم نخواهد بود. بعید به نظر می رسد که کاربران در مقایسه با جایگزین‌های سنگین‌تر، راحت‌تر و شاید مقرون‌به‌صرفه‌تر، مزایای عمده‌ای در انتخاب عصاهای سبک (و گران‌قیمت) مشاهده کنند.

با این حال، برای کاربرانی که قصد بلند پروازی دارند، مانند پیاده‌روی در مسیرهای دشوار، دویدن در مسیرهای طولانی کوهستانی، یا اقدام برای صعودهای دشوار، عصا‌های سبک ممکن است به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست باشد و مطمئناً تلاش را لذت بخش تر خواهند کرد. برای این کاربران، اکیدا” توصیه شود که وزن را در انتخاب عصای کوهنوردی مد نظر قرار دهد.

جنس و ارگونومی دستگیره

به نظر می رسد هر تولید کننده عصا دارای طراحی دستگیره متفاوتی باشد، در نتیجه برخی از آنها بهتر از سایر مدل های با ماهیچه های دست هماهنگ می شوند. گزینه‌های گران‌تر معمولاً ارگونومی بهتری در دست داشته، و ارزش این هزینه را دارند. در طول یک سفر طولانی، راحتی دست تفاوت بسیار فاحشی ایجاد می کند.

عصاهای کوهنوردی - نشان دادن چندین سبک از اشکال و مواد استفاده شده در دستگیره ...
نمایش چندین سبک از اشکال و مواد مورد استفاده در دستگیره عصاهای کوهنوردی، با چندین مدل چوب پنبه در سمت چپ، دسته های لاستیکی در وسط و فوم در سمت راست.(Image credit: jeff dobronyi)

دستگیره های عصا از فوم، چوب پنبه یا لاستیک ساخته می شوند. به طور کلی، دستگیره های چوب پنبه ای یک گزینه مطلوب هستند زیرا با گذشت زمان به شکل دست های شما در می آیند. آنها همچنین در برابر پوست یکدست بوده و در طول کوهنوردی های گرم خنک می مانند. نقطه ضعف دستگیره های چوب پنبه ای این در است که عرق را به خوبی جذب نکرده و در سفرهای طولانی احساس می کنید لیز هستند. فوم راحت‌تر از لاستیک بوده، عرق را به خوبی جذب می‌کند و سبک‌ترین ماده برای گرفتن است. به این ترتیب، در سبک ترین عصاهای طراحی شده برای پیاده روی و دویدن سریع، مورد استفاده قرار می گیرد. گیره های لاستیکی آب را جذب نمی کنند، می توانند پوست برهنه را خراش دهند، و سنگین ترین گزینه هستند، اما بهتر از چوب پنبه یا فوم عایق سازی می شوند. این باعث می شود که لاستیک یک ماده عالی برای عصاهای مورد استفاده در کوهنوردی، راه پیمایی، اسکی یا سایر ورزش های زمستانی باشد.

سایز جمع شده

قابلیت جمع شدن برای برخی از کاربران نسبت به سایرین مهم تر است. اگر قرار است برای هر مایل سفر از عصای‌ خود استفاده کنید، و نمی خواهید عصا را در چمدان هواپیما قرار دهید، پس سایز جمع شده چندان مهم نیست. کوهنوردان، کوه پیمایان و کوله گردهایی که ممکن است با زمین‌های متغیری مواجه شوند، به توانایی حمل عصاهای خود روی کوله یا داخل آن نیاز دارند. برای این کاربران، یا برای هر کسی که تلاش می‌کند فضای کمتری را در چمدان اشغال کند، عصا‌هایی که با طول کوتاه‌تری جمع می شوند، بهترند.

عصاهای راهپیمایی Distance Carbon Z از نظر بسته بندی و کاهش وزن بسیار عالی هستند.

کاربردی بودن

عصا‌های کوهنوردی در فعالیت‌های مختلفی از جمله پیاده‌روی، کوهنوردی، کوله گردی، پرداختن به اهداف کوهنوردی و کوه پیمایی فنی، دویدن در مسیرهای کوهستانی، و حتی اسکی و برف ف نوردی استفاده می‌شوند. برخی از عصا ها برای یک فعالیت بسیار خاص طراحی شده اند و برخی دیگر قادر نیز به عملکرد مناسب در همه زمینه ها هستند. تمام عصا های مورد بررسی ما را می توان برای پیاده روی سبک، کوله گردی سنگین و دویدن در مسیرهای کوهستانی استفاده کرد. برخی از آنها در یک فعالیت خاص بهتر هستند، با اینحال، همه آنها را می توان در موقعیت های مختلف استفاده نمود.

در واقع، عصای‌های چندکاره، سبک‌ترین مدل‌های کربنی برای دویدن در مسیرهای فوق العاده طولانی نخواهند بود، و به اندازه تجهیزات پر کاربرد و سنگین طراحی‌شده برای سفرهای دشوار به مکان‌هایی مانند بیس کمپ اورست، محکم نیستند. با این حال، اکثر عصاهای آلومینیومی با قفل‌های اهرمی محکم، طرح‌های سه قسمتی و وزن‌های جمع شده نسبتاً اندک برای اکثر مسیرها به اندازه کافی کاربردی خواهند بود. اگر قصد حمل یک کوله سنگین را در مسیرهای ناهموار دارید، توصیه می شود گزینه سبک تر با سایز جمع شده کوچک تر را انتخاب کنید. حتی سبک ترین عصاهای مورد بررسی ما برای اکثر کاربرد ها به اندازه کافی بادوام بوده و کاهش وزن در هر مرحله قابل توجه می باشد.

به طور کلی، عصاهای تاشو برای صعود، کوهنوردی و اسپلیت بورد که لازم است بیشتر روز درون کوله قرار گیرند، بهتر هستند. عصای‌های سبک برای دویدن و کوله گردی فوق‌سبک عالی می باشند، اما فاقد استحکام لازم برای فعالیت‌های سنگین‌تر مانند کوله‌گردی در مسافت‌های طولانی و برف نوردی هستند. علاوه بر این، عصاهای قابل تنظیم بیشتر و انواع دارای گٌل برف های قابل تعویض را می توان برای فعالیت های متنوع تری استفاده کرد.

لیست 37 مدل پرفروش ترین عصای کوهنوردی دیجی کالا

خط جدا کننده

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا