چگونه

چگونه یک سی وی (CV) برای درخواست شغل بنویسیم 

یک رزومه متقاعد کننده برای ایجاد تاثیر بر کارفرمایان و دریافت مصاحبه ها ضروری است.

 در این مقاله، دقیقاً بر می گردیم که چه چیزی CV است و چگونه با راهنمای گام به گام و نمونه های ما یکی بسازیم.

نحوه نوشتن سی وی cv

CV برای یک شغل چیست؟

یک رزومه (CV) یک سند است که برای درخواست شغل استفاده می شود که مهارت های شما، تجربه کاری و تحصیلات را مرور می کند.

تفاوت بین رزومه و CV چیست؟

شما احتمالاً اصطلاحات “CV” و “رزومه” را هر دو برای اشاره به سندی که به عنوان بخشی از درخواست شغل ارائه می دهید شنیده اید. پس CV در مقابل رزومه چیست؟

ساده است: معمولاً CV و رزومه  یک چیز هستند. در بیشتر جهان، کلمات “CV” و “رزومه” هر دو به سندی اشاره می کنند که شما برای درخواست شغل به کارفرمایان می فرستید.

با این حال، در ایالات متحده و کانادا، رزومه می تواند به رزومه تحصیلی اشاره کند – سند طولانی که برای درخواست نقش های خاص در دانشگاه، مانند موقعیت های تحقیقاتی یا تحصیلات تکمیلی استفاده می شود.

به طور ساده، اگر شما در حال درخواست شغل در ایالات متحده یا کانادا هستید، باید از یک رزومه استفاده کنید و فقط برای درخواست موقعیت های علمی از CV استفاده کنید. اما اگر شما در حال درخواست شغل در هر جای دیگری در جهان هستید، CV و رزومه یک چیز هستند.

1. تصمیم گیری در مورد فرمت و سبک CV

نمونه ای از کسی که قالب بندی و سبک رزومه خود را انتخاب می کند

قبل از اینکه شروع به نوشتن رزومه خود کنید، باید آن را به درستی فرمت کنید.

یک سند جدید در Microsoft Word یا Google Docs باز کنید و از تنظیمات زیر استفاده کنید:

  • تنظیم حاشیه ها به ½ – 1 اینچ از هر طرف
  • استفاده از اندازه فونت بین 10 تا 12 نقطه
  • انتخاب یک فونت حرفه ای مانند Times New Roman یا Arial

علاوه بر این، این بخش ها را باید در رزومه خود شامل کنید:

  • سربرگ با نام و اطلاعات تماس شما
  • مقدمه
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • مهارت ها

یک نمونه که نشان می دهد چگونه یک رزومه بنویسیم و چه چیزی را باید شامل کنیم

هر اطلاعات دیگری، مانند کار داوطلبانه یا سرگرمی ها، افزودنی های اختیاری به رزومه شما هستند.

سبک رسمی در مقابل سبک خلاق رزومه

اگر رزومه علمی می نویسید یا برای یک شغل در محیط کاری با کراوات و کت (مانند یک شرکت حقوقی) درخواست می کنید، سبک رزومه شما باید بسیار رسمی باشد. یک رزومه رسمی دارای طراحی حداقلی، فونت های سریف و رنگ های تیره است.

از طرف دیگر، اگر برای یک شغل در بازاریابی یا طراحی درخواست می کنید رزومه شما می تواند خلاقانه تر باشد. طراحی رزومه خلاق شامل جزئیات گرافیکی مانند نوارهای مهارت، رنگ های روشن تر و طرح های منحصر به فرد تر است.

در اینجا مقایسه ای از یک رزومه رسمی و یک رزومه خلاق وجود دارد تا شما بتوانید تفاوت را ببینید:

تصویری که یک CV خلاقانه را با یک عکس سر و رنگ‌های روشن با یک CV رسمی مقایسه می‌کند که ساده و مینیمالیستی به نظر می‌رسد.

2. اطلاعات تماس خود را در بالا به صورت واضح لیست کنید

یک نمونه از چگونگی نوشتن بخش اطلاعات تماس رزومه

کارفرمایان باید بدانند شما کی هستید و چگونه با شما تماس بگیرند اگر می خواهند شما را به مصاحبه دعوت کنند.

با قرار دادن اطلاعات تماس زیر در سربرگ رزومه خود، در بالای صفحه، اطلاعات را برای پیدا کردن آسان کنید:

  • نام و نام خانوادگی (با فونت بزرگ)
  • شماره تلفن
  • آدرس ایمیل
  • پروفایل LinkedIn (اختیاری)

قبل از افزودن آنها به CV خود، مطمئن شوید که آدرس ایمیل و پروفایل LinkedIn شما به روز و حرفه ای است.

3. با خلاصه ای متقاعد کننده رزومه خود را شروع کنید

نحوه نوشتن نمونه رزومه

یک خلاصه رزومه مختصر (یا خلاصه حرفه ای ) که درست زیر سرصفحه CV شما نزدیک بالای صفحه قرار می گیرد، بهترین راه برای جلب توجه کارفرمایان و متقاعد کردن آنها به این است که شما فرد مناسبی برای این کار هستید.

هدف از یک خلاصه این است که به سرعت تجربیات و مهارت های مرتبط شما را برجسته کند تا کارفرمایان را متقاعد کند که CV شما را بخوانند.

4. تجربیات کاری مرتبط خود را به ترتیب زمانی لیست کنید

یک نمونه از چگونگی نوشتن بخش تجربه کاری رزومه

بخش تجربه کاری شما جایی است که کارفرمایان صلاحیت های شما را ارزیابی می کنند و به دنبال اطلاعات در مورد دستاوردها و مسئولیت های قبلی شما می گردند.

برای نوشتن یک بخش قوی تجربه کاری، ابتدا هر شغل مرتبطی که داشته اید را از جدیدترین در بالا تا قدیمی ترین در پایین لیست کنید. معمولاً، شما باید حداکثر چهار موقعیت منحصر به فرد را لیست کنید تا رزومه شما به طول قابل اسکن باشد.

برای هر موقعیتی که لیست می کنید، اطلاعات زیر را شامل کنید:

  • نام شرکت
  • عنوان شغلی
  • تاریخ شروع و پایان شما (ماه و سال)

سپس، برای هر موقعیت، 3 تا 5 نکته را در نظر بگیرید و  دستاوردها و مسئولیت های کلیدی خود را در آن شغل را بیان کنید.

هنگام نوشتن هر نکته در رزومه خود، مطمئن شوید که جزئیات زیر را برای اینکه آن را متقاعد کننده تر کنید شامل کنید:

  • یک فعل عمل که توجه را جلب می کند و به کارفرمایان نشان می دهد چه چیزی را به دست آورده اید
  • اعداد سخت (مانند مقادیر دلار یا درصدها) که زمینه ای برای این دستاوردها فراهم می کند
  • یک نمونه از یک مسئولیت خاص و مرتبط

در اینجا یک نمونه از یک نکته رزومه در عمل آمده است:

افزایش نرخ تبدیل تا 30٪ از طریق صفحات فرود آزمایش شده A/B برای قیف تبدیل با عملکرد بهتر.

5. تاکید بر تحصیلات خود

یک نمونه از چگونگی نوشتن بخش تحصیلات رزومه

بخش تحصیلات یک بخش ضروری از رزومه شما است، به خصوص اگر شما فارغ التحصیل جدید هستید یا تجربه کاری کمی دارید.

اگر تجربه کاری کمتری دارید، بخش تحصیلات شما باید بسیار جزئی باشد تا به نمایش همه دستاوردهای علمی شما کمک کند.

با این حال، اگر شما در حال حاضر سال ها در کار خود هستید، بخش تحصیلات خود را کوتاه نگه دارید تا تمرکز را بر تجربه کاری خود حفظ کنید.

حداقل، شما باید اطلاعات زیر را در بخش تحصیلات رزومه خود شامل کنید:

  • نام دانشگاه، دانشکده جامعه، یا مدرسه فنی شما
  • مکان مدارس (شهر و استان)
  • تاریخ فارغ التحصیلی (ماه و سال)
  • مدرک (ها)

اگر شما یک دانشجو یا فارغ التحصیل جدید هستید، همچنین می توانید اطلاعات زیر را به بخش تحصیلات خود اضافه کنید:

  • معدل (اگر بیش از 16 است)
  • رشته مربوطه
  • جوایز یا افتخارات

6. نمایش مهارت های خود

یک نمونه از چگونگی نوشتن بخش مهارت های رزومه

در حالی که لیست کردن یک سری مهارت در بخش مهارت های رزومه شما ثابت نمی کند که شما برای شغل واجد شرایط هستید، اما برجسته کردن مهارت های هدفمند و خاص نشان می دهد که کارفرمایان حداقل متوجه می شوند که شما متوجه الزامات شغلی هستید.

دو نوع اصلی مهارت وجود دارد که باید در CV خود آن ها بگنجانید: مهارت های سخت و مهارت های نرم.

مهارت های سخت

مهارت های سخت، توانایی های خاص شغلی هستند که از طریق تجربه، آموزش، یا آموزش یاد گرفته شده اند. معمولاً، مهارت های سخت یا مهارت های فنی مورد نیاز برای انجام یک شغل خاص، یا یک مجموعه عمومی از توانایی ها، مانند مدیریت پروژه هستند.

در اینجا برخی از نمونه های عمومی از مهارت های سخت هستند که باید در CV خود شامل کنید:

  • HTML/CSS/Javascript
  • مهارت زبان
  • طراحی گرافیک
  • توسعه جلویی
  • طراحی UI/UX
  • مدیریت رسانه های اجتماعی
  • مهندسی مکانیکی
  • Perl/Python/Ruby
  • عیب یابی سخت افزار
  • ویرایش عکس
  • تجزیه و تحلیل داده ها
  • بازاریابی نجاری

مهارت های نرم

مهارت های نرم، ویژگی های طبیعی شخصیت هستند که تاثیر مثبتی بر چگونگی کار یا تعامل شما با دیگران دارند (مانند مهارت های بین فردی یا خلاقیت). آنها طبیعتاً در طول زندگی شما یاد گرفته شده اند و، بر خلاف مهارت های سخت، به راحتی نمی توانند در یک کلاس آموخته شوند.

برخی از نمونه های مهارت های نرم برای رزومه شما شامل می شوند:

  • کار گروهی
  • یکدلی
  • مهارت های ارتباطی
  • خلاقیت
  • همکاری
  • مدیریت زمان
  • مدیریت تعارض
  • مهارت های سازمانی
  • اعتماد به نفس
  • تصمیم گیری
  • انضباط رهبری
  • تفکر انتقادی
  • مهارت های بین فردی

7. اضافه کردن اطلاعات اضافی که صلاحیت های شما را برجسته می کند

یک نمونه از چگونگی نوشتن بخش علایق رزومه

گنجاندن یک بخش اضافی در CV شما اختیاری است، اما اطلاعات صحیح می تواند صلاحیت های شما را برجسته کند و نظر مدیران استخدام را جلب کند (اگر مرتبط باشد).

در اینجا بخش های اضافی هستند که می توانید در رزومه خود شامل کنید:

زبان ها

نامزدهایی که چندین زبان را صحبت می کنند در صنایع مختلف ارزشمند هستند. اگر شما یک چند زبانه هستید، در نظر بگیرید که زبان ها را در یک بخش جداگانه در رزومه خود لیست کنید تا مهارت های خود را نشان دهید.

علاقه مندی ها

شامل علاقه مندی ها یا سرگرمی ها در رزومه شما راه عالی است تا از دیگر متقاضیان جدا شوید و به کارفرمایان نشان دهید که شما برای فرهنگ شرکت آنها مناسب هستید.

با این حال، قبل از افزودن یک بخش علاقه مندی به رزومه خود، در نظر بگیرید که آیا سرگرمی های شما مرتبط با شرکتی که به آن درخواست می دهید و مناسب کار هستند یا خیر. همچنین، سطح رسمیت شرکت را در نظر بگیرید.

کار داوطلبانه

افزودن یک بخش برای کار داوطلبانه در رزومه شما راه عالی است تا برخی از مهارت های قابل انتقال خود را برجسته کنید و نشان دهید که در جامعه خود مشارکت دارید.

انتشارات

اگر رزومه علمی می نویسید و کاری را تحت نام خود منتشر کرده اید، آن را در یک بخش جداگانه ویژه کنید.

مطمئن شوید که هر ورودی در بخش انتشارات شما به درستی نقل شده است.

تجربه تحقیق

اگر شما یک فارغ التحصیل هستید که رزومه اول خود را می نویسید، ممکن است بخواهید یک بخش جداگانه برای هر موقعیت دستیار تحقیقی که داشته اید شامل کنید.

هنگام لیست کردن تجربه تحقیق در رزومه خود، روش های استفاده شده را مشخص کنید و هر جزئیات دیگری که کمک می کند توضیح دهید چگونه تحقیق خود را انجام دادید.

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا