چگونه

چگونه نویز سیستم صوتی خودرو را حذف کنیم؟

این راهنما به شما کمک خواهد کرد مشکلات ناشی از نویزهای مزاحم در سیستم صوتی خودرو خود را تشخیص داده و رفع نمائید.

مقدمه

ممکن است یک گیرنده یا آمپلی فایر جدید در ماشین خود نصب نموده و با مشکل نویز سیستم صوتی مواجه شوید. معمولاً نویز در سیستم صوتی به سه صورت ظاهر می وشد:

  • پازایت رادیویی
  • ناله آمپلی فایر
  • ویز ویز بلندگوها

چه کاری می توان انجام داد؟ ترفند آن مشخص کردن منبع نویز می باشد. نویز سیستم ممکن است از منابع مختلفی ناشی شود. این امر به ویژه در صورت داشتن یک آمپلی فایر(پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید آمپلی فایر) صادق است. نوع صدایی شنیده شده می تواند به تعیین علت کمک کند.

نویز سیستم صوتی ماشین

این مقاله را برای دریافت چند نکته و توضیحاتی در مورد آنچه که می تواند باعث ایجاد نویز در سیستم شود، بررسی نمائید. از آن به عنوان یک چک لیست استفاده کرده، و با یافتن علت بقیه احتمالات را حذف کنید. همچنین می‌توان از این فلوچارت تشخیصی به‌عنوان یک راهنما در فرآیند عیب‌یابی استفاده کرد.

نویز و گیرنده جدید

در صورت نصب یک گیرنده جدید، دو نقطه شروع سریع و آسانوجود دارد

نویز گیرنده
نویز در گیرنده اغلب ناشی از ارتباط ضعیف سیم اتصال بدنه یا اتصال ضعیف آنتن زمینی می باشد.

آیا گیرنده بصورت ایمن به بدنه متصل است؟

اتصال بدنه نامناسب یکی از بزرگترین علل ایجاد نویز در سیستم صوتی محسوب می شود. آیا سیم اتصال بدنه در نزدیکی یک منبع نویز (مانند بخاری، تهویه مطبوع یا کامپیوتر) واقع است ؟ آیا سیم اتصال بدنه واقعاً به کف خودرو متصل است؟ از آنجایی که سیم آنتن می تواند به عنوان یک اتصال بدنه عمل کند (در نتیجه گیرنده جدید را قادر به فعالیت بدون اتصال صحیح سیم بدنه می کند)، سیم آنتن اغلب منبع مشکلات نویز می باشد.

نویز سیستم صوتی می تواند ناشی از نویز آنتن باشد

بررسی شود که آیا نویز در همه منابع – CD، کمکی/USB، AM و FM، دریافت می شود. در صورت وجود نویز در رادیو، به احتمال زیاد این نویز از سیم آنتن ناشی می شود.

آنتن جدا شود. در صورت حذف نویز، یک مهار کننده نویز آنتن (مانند American International’s AS100) را امتحان کنید. این فیلتر در امتداد مسیر بین گیرنده و آنتن وصل شده و مسیر اتصال بدنه ی بین آنها را قطع می کند، در نتیجه مانع از ورود نویز به سیستم می شود.

فیلتر آنتن نصب شده
یک فیلتر آنتن نصب شده بین آنتن خودرو و گیرنده، می تواند نویز ورودی به سیستم از یک آنتن با اتصال بدنه ضعیف را کاهش دهد.

نویز تابشی

در صورت عدم ورود نویز از طریق آنتن، سعی کنید در حین پخش سی دی، گیرنده را از داشبورد خارج کنید. اگر نویز از بین رفت، به علت نزدیک بودن گیرنده به یک عامل ایجاد نویز (مانند موتور بخاری یا کامپیوتر ماشین) این نویز به درون سیستم ساطع می شود. این نویز اغلب به عنوان “نویز فرعی” شناخته می شود.

اگر لوازم جانبی عامل نویز دارای موتور باشند، می توان برای به حداقل رساندن نویز تابشی یک فیلتر منبع نویز را روی سیم برق لوازم جانبی نصب کرد. اگر رایانه خودرو (یا سایر لوازم جانبی فاقد موتور) عامل ایجاد مشکل باشند، برای کاهش نویز تابشی باید سیم‌کشی گیرنده خود را از آن لوازم جانبی دور نمود.

سعی کنید از فویل محافظ مغناطیسی (موسوم بهMu-metal) برای محافظت پشت گیرنده استفاده کنید و یا سیم و قطعه ای که نویز را به دورن سیستم ساطع می کند، با آن بپوشانید.

نویز موتور و ناله دینام

نویز سیستم صوتی ایجاد شده از طریق سیم های برق و بدنه متصل به گیرنده، صدای موتور یا ناله دینام نامیده می شود. اگر نویز موتور عامل اصلی باشد، ممکن است یک صدای ناله یا کلیک بشنوید که زیر و بم آن معمولا با سرعت موتور فرق می کند.

در این صورت، می توان برای به حداقل رساندن مشکل یک فیلتر نویز دینام را روی سیم برق بین باتری و دینام نصب کرد. همچنین می‌توان برای کاستن از آلودگی سیگنال یک فیلتر نویز روی سیم برق گیرنده نصب نمود (برای مثال فیلترهای American International’s S15A (15 آمپر – 120 وات یا S25A(25آمپر -350 وات). با اینحال، صدای دینام اغلب از اتصال بدنه ضعیف یا متناوب ناشی می شود.

مهار کننده نویز دینام
یک مهار کننده نویز دینام در امتداد مسیر بین دینام و باتری وصل شده و می تواند صدای ناله بلند آن را کاهش دهد که مطابق با RPMs تعدیل می شود.

علت نویز دینام خودرو

علت نویز دینام خودرو ممکن است به عوامل متعددی برگردد. در زیر چند علت رایج برای نویز دینام خودرو آورده شده است:

  1. کمبود روغن: در بعضی از موارد، نویز دینام ممکن است ناشی از کمبود روغن در دینام باشد. روغن دینام معمولاً برای کاهش سایش و حفظ عملکرد صحیح استفاده می‌شود. در صورت کمبود روغن، اصطکاک بین قطعات دینام افزایش می‌یابد و نویز تولید می‌شود.
  2. کمربند یا رول پولی دینام: کمربند یا رول پولی دینام ممکن است فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشد. این عناصر از طریق پولی دینام متصل می‌شوند و در صورت خرابی یا فرسودگی، نویز تولید می‌کنند.
  3. ضربه یا خرابی در قطعات: ضربه یا خرابی در قطعات دینام نیز می‌تواند عاملی برای تولید نویز باشد. ممکن است قطعه‌هایی مانند بلبرینگ‌ها، پولی‌ها، پیستون‌ها یا قطعات دیگر دینام دچار خرابی شده و نویز تولید کنند.
  4. مشکل در روتور یا استاتور: روتور و استاتور دینام دو بخش اصلی آن هستند و در صورت خرابی یا مشکل در هرکدام، نویز تولید می‌شود. ممکن است برخی از قطعات درونی روتور یا استاتور خراب شده باشند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.
  5. تنظیمات نادرست: تنظیمات نادرست دینام نیز می‌توانند منجر به تولید نویز شوند. مثلاً فشار بر روی بولت‌ها، تنظیم ارتفاع برخی از قطعات یا تنظیمات دیگر ممکن است نادرست باشند و باعث نویز شدن دینام شوند.

در هر صورت، بهتر است برای تعمیر یا بررسی نویز دینام، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا علت دقیق و راه حل مناسب برای مشکل را تشخیص دهد.

نویز سیستم صوتی و آمپلی فایر جدید

یک آمپلی فایر می تواند از طریق اتصال بدنه نامناسب یا از طریق نصب ضعیف، باعث بروز نویز سیستم صوتی شود. گیره های لاستیکی یا پایه ها می توانند به جدا کردن آمپلی فایر از شاسی خودرو که منبع بالقوه نویز می باشد، کمک کنند. در صورت شکست همه روش های دیگر، یک مهار کننده نویز سیستم صوتی نصب کنید. قسمت دشوار فهمیدن این است که کدام مرحله یا مراحل را باید حذف کرد. لطفا بقیه این بخش را مطالعه نموده و چند آزمایش ساده را امتحان کنید.

آمپلی فایر کجا نصب می شود؟

آیا نزدیک چیزی مانند تیونر یا رایانه نصب شده در قسمت عقبی است که می توانند نویز ایجاد کند؟ در اینصورت، پیچ آن را باز کرده و آن را جابجا کنید تا ببینید آیا صدا متوقف می شود. پچ کابل ها را بردارید. اگر هنوز نویز را می شنوید، بررسی کنید که آیا آمپلی فایر از بدنه خودرو جدا می باشد. هر گونه تماس بین محفظه فلزی آمپلی فایر و بدنه وسیله نقلیه می تواند باعث بروز مشکلات نویز شود.

بررسی سیم اتصال بدنه

آیا با اتصال مناسب به فلز تمیز بصورت ایمن به شاسی خودرو متصل است؟ سیم اتصال بدنه در حالت ایده آل باید حداکثر 18 اینچ طول داشته باشد – سیم بدنه بلندتر ممکن است باعث بروز مشکلات نویز شود. اتصال بدنه نامناسب نیز اغلب باعث بروز مشکلات نویز سیستم می شود.

بررسی ساختار شدت صدا یا gain structure

در صورت داشتن یک آمپلی فایر اکسترنال در سیستم، اولین کاری که باید انجام داد ساکت نمودن هر گونه نویز سیستم است که مانند صدای خش خش زیر و پیوسته به نظر می رسد. در ابتدا صدای سیستم را با موتور خاموش بررسی کنید. سی دی را وارد کرده و سی دی پلیر را در حالت مکث قرار دهید. به سیستم با صدای کم و سپس زیاد گوش دهید. موسیقی را روشن کنید در صورت شنیدن صدای خش خش یا نویز را در هر دو مورد، gain (بهره) آمپلی فایر را کاهش دهید.

قبل از تنظیم تغییرات شدت صدای آمپلی فایر، سیگنال بیشتری را از گیرنده به آمپلی فایر با بلندتر کردن صدای گیرنده ارسال کنید. تا زمانی که صدای خش خش از بین رفته یا تا حد امکان کاهش یابد، تست کنید. اندکی صدای خش خش اشکالی ندارد – چون آن را در حین رانندگی نخواهید شنید.

نویز سیستم صوتی در کابل های پچ

نویز ممکن است از کابل های پچ RCA که قطعات را به هم وصل می کند، ناشی شود. برای بررسی این مورد، کابل ها را از آمپلی فایر جدا کرده، یک طرف (چپ یا راست) یک کابل پچ یدکی را در جک های ورودی چپ و راست آمپلی فایر وارد کنید. سیستم و موتور خود را روشن نماید.

در صورت حذف نویز سیستم صوتی، کابل ها را مجددا” به آمپلی فایر متصل و آنها را از گیرنده جدا کنید. اگر نویز شنیده شود، کابل های پچ قطعا آن را دریافت می کنند. سعی کنید آنها را دوباره مسیریابی نمائید. آنها را حداقل 18 اینچ از کابل برق دور کنید. می توان پچ های کابل مارک بهتری را امتحان کرد . کابل‌های ارزان قیمت RCA که بسیاری از مردم برای اتصال اجزای خود استفاده می‌کنند، عایق یا رسانایی لازم برای انحراف صدا در خودروهای فلزی و بسیار رسانا را ندارند.

میزان نویز دریافتی کابل تا حد زیادی به سایز “ناحیه حلقه” آن بستگی دارد – هر چه ناحیه حلقه بزرگتر باشد، کابل شما در برابر تداخل القایی آسیب پذیرتر خواهد بود. ناحیه حلقه کابل با فاصله بین رسانای مرکزی و محافظ بیرونی آن ضربدر طول یک پیچ کامل در پیکربندی جفت تابیده یا کل طول کابل نوع هم محور، برابر است. تعویض کابل قدیمی با کابلی دارای طرح جفت پیچ خورده را مد نظر داشته باشید. با یک ناحیه حلقه کوچکتر، نویز کمتری دریافت خواهید کرد.

نویز سیستم صوتی ناشی از جفت پیچ خورده
کابل های پچ با طراحی “جفت پیچ خورده” به دفع نویز کمک می کنند

به عنوان آخرین راه حل، برای رفع مشکل می توان یک جداکننده حلقه بدنه (مانند SNI-1 PAC ) بین خروجی های پیش آمپلی فایر گیرنده و آمپلی فایر خود نصب کرد.

نویز و ناله دریافت شده توسط کابل های برق یا اتصال بدنه

ما در مورد کابل های اتصال بدنه در بالا بحث کردیم، چرا که در اکثر اوقات علت نویز سیستم صوتی ماشین می باشند. در صورتیکه نویز به دلیل اتصال بدنه ضعیف یا از طریق کابل آنتن استریو نباشد، احتمالا” از کابل برق اصلی آمپلی فایر ناشی شود. نویز ممکن است توسط کابل با گیج ناکافی ایجاد شود، بنابراین باید کابل ضخیم تری را امتحان کرد.

نویز سیستم صوتی ناشی از اتصال بدنه معیوب
اگر نمی توانید اتصال بدنه معیوب را در سیستم چند آمپلی فایری خود پیدا کنید، یک جداکننده حلقه اتصال بدنه می تواند مشکل را کاهش دهد

آمپلی فایرهای متعدد نیز می توانند باعث بروز مشکلات حلقه اتصال بدنه شوند که معمولاً با اتصال بدنه هر آمپلی فایر با سیم مجزای خود قابل حل می باشد. اگر قادر به یافتن علت نیستید، می توانید برای به حداقل رساندن مشکل یک جداکننده حلقه بدنه (مانند SNI-1 PAC ) بین خروجی های پیش آمپلی فایر گیرنده و آمپلی فایر نصب نمائید..

نویز در سیم کشی بلندگو

نویز سیستم صوتی ماشین می تواند از طریق سیم های بلندگو نیز ایجاد شود(پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید اسپیکر خودرو). برای بررسی آن، سیستم را خاموش کرده و سیم های بلندگو را از آمپلی فایر جدا کنید. حال ماشین را روشن نمائید. اگر نویز همچنان وجود داشته باشد، در سیم‌های بلندگو منتشر می شود. آنها را تعویض کرده، یا به عنوان آخرین راه حل، با پوشاندن آنها با فویل Mu-metal، از آنها محافظت کنید.

نویز سیستم صوتی ناشی از سیستم الکتریکی

اگر تمام نکات مقابله با نویز ذکر شده در بالا را امتحان کرده اید و همچنان صدای پارازیت، ناله یا خش خش را دریافت می کنید، احتمال دارد مشکل از وسیله نقلیه شما باشد. ممکن است صرفا” نیاز به پر کردن باتری با مایع باشد. در صورت عدم رفع مشکل از یک مکانیک بخواهید دینام و باتری شما را بررسی کند.

اگر ماشین شما قدیمی است و به تازگی موتور آن تنظیم نشده، ممکن است صدای احتراق داشته باشید. این یک صدای تیک تیک مانند است که با افزایش سرعت تغییر می کند. ممکن است نیاز به تنظیم موتور شامل شمع‌های مقاومتی، وایر شمع‌های کربنی محافظ، کلاهک توزیع‌ و سیم‌پیچ یا کویل باشد.

اگر صدا از بین نرفت، احتمال دارد سیستم احتراق شما به اندازه کافی به بدنه متصل نشده باشد و تیک ها را به قسمت های دیگری مانند هواکش، کاپوت، سیستم اگزوز و غیره منتشر کند. احتمال دارد اتصال بدنه یکی از اجزای زیر کاپوت نویز را از بین ببرد. هنگامیکه سیستم صوتی روشن و ماشین در حال کار است، سعی کنید هر یک از این اجزای مختلف ماشین را به بدنه متصل کنید. امکان دارد که اتصال یکی از اجزای خودرو به بدنه باعث از بین رفتن نویز شود. اگر اینگونه بود، اتصال به بدنه را با یک نوار در هم تنیده دائمی کنید.

یک راه حل بسیار موثر برای نویز سیستم الکتریکی ارتقاء موسوم به” The Big Three ” می باشد. اینجاست که سیم شارژ باتری خودرو و سیم‌های اتصال بدنه شاسی با افزودن قطر سیم‌های بزرگ (1/0- یا 4-ga.) انواعی که دینام را به قطب مثبت باتری، قطب منفی باتری را به شاسی و شاسی را به موتور متصل می‌کنند، افزایش می‌یابد. این باعث ایجاد جریان بهتر و ولتاژ ثابت تر می گردد که نسبت سیگنال به نویز سیستم را بهبود می بخشد. همچنین مقابله با اتصالات سست یا محدود کننده بدنه، که منابع رایج نویز هستند، تضمین می شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله ما در مورد The Big Three را مطالعه کنید .

نویز و سیستم عصبی

مشکلات مرتبط با نویز سیستم صوتی می توانند بسیار آزار دهنده باشند، به خصوص زمانی که نمی توانید منتظر گوش دادن به تجهیزات جدید خود بمانید. به یاد داشتن اینکه به تازگی یک قطعه بسیار پیچیده از لوازم الکترونیکی (یک گیرنده یا آمپلی فایرجدید) را درون یک سیستم بسیار پیچیده – سیم کشی برق وسیله نقلیه خود – قرار داده اید، کمک می کند. نویز تنها روشی طبیعی است که به شما می‌گوید که چیزی خراب است. تنها لیست را دنبال کرده و تا یافتن مشکل، منابع احتمالی نویز را حذف کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
washingtonpost

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا