بهترین انتخاب

بهترین دوربین‌های دوچشمی 2023: انتخاب‌های برتر برای رصد ستارگان، حیات وحش و موارد دیگر

پس از بررسی همه مدل ها، بهترین دوربین‌های دوچشمی که می‌توان برای رصد ستارگان، مشاهده حیات وحش، ورزش و سایر موارد خریداری کرد را گردآوری کرده‌ایم تا بتوانید خرید مطمئنی داشته باشید.

مقدمه

ما معتقدیم که دوربین‌های دوچشمی مناسب باید دید روشن و واضحی را برای ناظران فراهم کنند، قیمتی متناسب با بودجه شما داشته و در هر آب و هوا و دمایی قابل استفاده باشند. مهم نیست که هدف آنها رصد ستارگان یا ردیابی حیات وحش یا حتی مشاهده هواپیماها و سایر وسایل نقلیه در رویدادهای ورزشی باشد، بهترین دور بین های دو چشمی بدون توجه به این مسئله باید نمایی عالی را ارائه دهند.

انتخاب دوربین دوچشمی
(Image credit: Rebecca Greenaway)

دوربین های دوچشمی مختص نجوم بایستی مشخصات خاصی داشته باشند. این دوربین های رصد ستارگان بایستی دارای بزرگنمایی زیادی باشند تا کیهان دور را به اندازه کافی برای مشاهده نزدیک نماید و عدسی‌های شیئی نیز باید تا حد امکان بزرگ باشند تا نور اندک و دور ستارگان بدون وقفه به چشمان کاربر برسد.

خلاصه معرفی بهترین دوربین های دو چشمی

Canon 10x42L IS WP binoculars

دوربین‌های دوچشمی Canon 10x42L IS WP را می‌توان بهترین انتخاب برای نجوم دانست، که با وجود قیمت بالا، کیفیت اپتیکی فوق‌العاده‌ای را به همراه دارند و با استفاده از فناوری ثبات ژیروسکوپی گرفته شده از لنزهای کانن سری “L”، حتی در هنگام دستی نگه داشتن و در بزرگنمایی‌های بالا، تصاویر بدون لرزشی ارائه می‌دهند. این دوربین‌ها که سنگین وزن بوده و بدون تثبیت‌کننده الکترونیکی ممکن است دشوار باشد تا به شکل ثابت نگه داشته شوند، گران هستند، اما جایگزین‌های ارزان‌تری نیز مانند Canon 18×50 IS AW و Canon 15×50 IS AW وجود دارند. با این حال، اگر به دنبال یک دوربین دوچشمی همه کاره و پرتابل برای نجوم با کیفیت بالا هستید، این دوربین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری را دارند.

Celestron UpClose G2 10×50

دوربین‌های دوچشمی Celestron UpClose G2 10×50 گزینه‌های اقتصادی برای کسانی هستند که تازه کار هستند یا با بودجه‌ای محدود به دنبال استفاده مطلوب از پول خود برای ورود به عرصه نجوم هستند. این دوربین‌ها علی‌رغم قیمت پایین، نمای قابل قبولی از اجرام آسمانی ارائه می‌دهند، به طوری که مشاهده سحابی مسیه 42 و ستاره دنباله‌دار NEOWISE با آن‌ها ممکن است. با این حال، برای مشاهده جزئیات دقیق‌تر نیاز به بزرگنمایی بیشتری است و این دوربین‌ها ممکن است در برابر رطوبت حساس باشند و نیاز به تنظیمات مکرر داشته باشند. با این وجود، به عنوان یک گزینه سبک و قابل حمل، برای فعالیت‌هایی مانند کاوش مناسب هستند.

Celestron SkyMaster Pro 15×70

دوربین‌های دوچشمی Celestron SkyMaster 15×70، با وجود اینکه به عنوان محصول برتر تولید نشده‌اند، نمای خوبی با قیمت مقرون به صرفه از طریق یک برند معتبر ارائه می‌دهند. این دوربین‌ها که حجیم و محکم هستند و دارای دیافراگم شیئی بزرگ 70 میلی‌متری و بزرگنمایی 15 برابری می‌باشند، جزئیاتی را در دیدگان کاربر نمایان می‌کنند که معمولا در دوربین‌های کم‌قدرت قابل مشاهده نیستند، اگرچه ممکن است در لبه‌های میدان دید کیفیت کمتری داشته باشند. این دوربین‌ها با وزن و طول قابل توجه‌شان بهتر است روی سه‌پایه استفاده شوند و برای کاربران عینکی راحتی مناسبی با فاصله چشمی 18 میلی‌متر را ارائه می‌دهند، و این ویژگی‌ها با توجه به قیمت، ارزشمند ارزیابی می‌شوند.

Celestron Cometron 7×50

Celestron Cometron 7×50 دوربین‌های دوچشمی مناسبی برای کودکان هستند به دلیل بزرگنمایی 7 برابر و لنزهای 50 میلی‌متری، که استفاده از آن‌ها در تاریکی را آسان می‌کند. اندازه و وزن کم این دوربین‌ها برای کودکان که ممکن است در ثابت نگه داشتن دوربین‌های سنگین‌تر مشکل داشته باشند یا زود خسته شوند، ایده‌آل است. اگرچه این دوربین‌ها ضد آب نیستند، اما با قیمت مقرون به صرفه 40 دلار، نسبت به قیمتشان بسیار کاربردی هستند و گزینه‌ای اقتصادی برای کسانی به شمار می‌آیند که می‌خواهند به دنیای رصد آسمان وارد شوند.

 

برخی از دوربین‌های دوچشمی به اندازه ای برای نجوم مناسب هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای بهترین تلسکوپ‌ها بوده و منظره‌ای عالی از آسمان شب را ارائه دهند. در ادامه، ما هر دوربین دوچشمی در دسترس را آزمایش، رتبه‌بندی و بررسی کرده‌ و فقط بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم. برای هر بودجه و هر سطحی از مهارت نجوم یک مورد مناسب وجود دارد.

بهترین دوربین دوچشمی در کل

Canon 10x42L IS WP binoculars

بهترین دوربین دوچشمی رصد ستارگان که می توان خریداری کرد

مشخصات

  • بزرگنمایی: 10 برابر
  • قطر عدسی های شیئی: 42 میلی متر
  • میدان دید: 5/6 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 5/14میلی متر
  • وزن: 1 /1 کیلوگرم ( 2/39 اونس)

اینها حقیقتا” بهترین دوربین های دوچشمی برای رصد آسمان می باشند، با این حال، قیمت مناسبی دارند. آنها نه تنها از نظر اپتیکی عالی هستند، بلکه ثبات ژیروسکوپی نصب شده توسط Canon که از گرانترین لنزهای دوربین آن گرفته شده، باعث می شود تمام لرزش های ایجاد شده بعلت نگه داری با دست و بزرگنمایی بیشتر از بین بروند. گویی دوربین روی یک سه پایه نامرئی قرار می گیرد.

این دوربین همانند لنزهای دوربین کانن بوده و با نام “L” مشخص می شود که معرف برخی از بهترین و گران ترین لنزهایی که تا به حال در جلوی یک سنسور دیجیتال قرار گرفته اند. می توان انتظار مناظر واضح، روشن و پایدار را از طریق این دوربین های دوچشمی عالی داشت.

مانند همیشه، بایستی انتظار برخی از جنبه های منفی را نیز داشت. اینها دوربین های دوچشمی سنگینی هستند و در صورت عدم وجود تثبیت کننده الکترونیکی به منظور ثابت نگه داشتن آنها برای مدت طولانی نیاز به تلاش زیادی می باشد. آنها همچنین به طرز حیرات آوری گران هستند. با این که ما این دوربین 10×42را به عنوان دوربین ایده‌آل برای نجوم انتخاب کرده‌ایم، اما جایگزین‌هایی، از جمله Canon 18×50 IS AW و Canon 15×50 IS AW که چندان گران نمی باشند نیز در این محدوده وجود دارند.

با توجه به بررسی دوربین های دوچشمی Canon 10x42L IS WPما معتقدیم که هرچند گران قیمت می باشند، اما بعنوان دوربین نجومی قابل حمل تقریباً عالی هستند، بنابراین در صورت نیاز، ارزش هزینه پرداختی را دارند.

Canon 10x42L IS WP binoculars
در طی بررسی جامع ما متوجه شدیم که زاویه دید 6.5 درجه این دوربین کانن 10x42L IS WP را برای اختصاصی کلیه منظرشناسی مناسب می‌سازد. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • تثبیت کننده اپتیکال تصویر
  • کیفیت ساخت مقاوم
  • زیاد بودن فاصله راحتی چشم

دلایل اجتناب

  • سایز حجیم
  • شل بودن درپوش های لنز
  • نیاز به باتری AAA

 

بهترین دوربین دوچشمی برای وضوح و کنتراست تصویر

Nikon Monarch HG 10×42

از بهترین دوربین های موجود در بازار که به راحتی قابل حمل هستند

مشخصات

  • بزرگنمایی: 10 برابر
  • قطر لنز: 42 میلی متر
  • میدان دید: 9/6 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 17 میلی متر
  • وزن: 680 گرم

در بررسی Nikon Monarch HG 10×42، ما به قدری به آنها علاقمند شدیم که به سختی می‌توانیم ایرادی پیدا کنیم. این ها دوربین های با کیفیتی هستند و انحراف رنگی تقریباً صفر بود. این به لطف پوشش های چند لایه نیکون بر روی تمام عناصر شیشه ای و گنجاندن عناصر شیشه ای با پراکندگی بسیار پائین (ED) می باشد. تصویر در سراسر لبه ها به لطف سیستم هوشمندانه تعبیه شده صاف است، این به ویژه برای تماشاگران حیات وحش بعلت میدان دید وسیع آنها مفید می باشد.

نیکون Monarch HG با وزن تنها 680 گرم و دارا بودن بدنه باریک، قابلیت حمل و نقل بالایی دارد. حتی می توان آنها را در یک جیب بزرگ جای داد و بعلت وزن پائین نگه داشتن آنها برای تماشای طولانی مدت آسمان راحت است..

لازم نیست نگران استفاده از آنها در آب و هوای نامساعد باشید، زیرا به لطف آب بندی ایمن و پر نمودن محفظه با نیتروژن این دوربین های دوچشمی کاملاً ضد آب و ضد مه هستند در نتیجه می توانید آزادانه و بدون تامل به داخل و خارج (یا مشاهده) حرکت کرد.

با توجه به اپتیک برجسته و پرداخت ممتاز، این دوربین ها ارزان نیستند، اما معتقدیم در صورت تهیه ارزش فوق العاده ای دارند.

Nikon Monarch HG 10x42
ساختار آلیاژ مگنزیومی سبک و پوشش لاستیکی به حفاظت از شیشه و راحتی در استفاده کمک می‌کند. (Image credit: Jason Parnell-Brookes)

دلایل استفاده

  • بسیار قابل حمل
  • نماهای واضح در کل میدان دید

دلایل اجتناب

  • عدم ثبات تصویر
  • حاشیه رنگی قابل چشم پوشی

 

بهترین دوربین دوچشمی برای رصد ستارگان با قیمت مناسب

Celestron Nature DX 12×56

دیافراگم باز و سطح بزرگنمایی مناسب، اینها برای رصد ستارگان و مشاهده حیات وحش عالی هستند

مشخصات

  • بزرگنمایی: 12 برابر
  • قطر لنز: 56 میلی متر
  • میدان دید: 5 /5 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 16 میلی متر
  • وزن: 1028 گرم (2/36 اونس)

دوربین های دوچشمی Celestron Nature DX 12×56، در صورت علاقه به دیدن حیات وحش، تماشای پرندگان و ستارگان یک خرید عالی هستند و با مد نظر قرار دادن علاقه مندان به فضای باز طراحی شده اند. شما در اصل یک دوربین دوچشمی متوسط ​​را با قیمت مبتدی دریافت می کنید.

آنها دارای کیفیت ساخت فوق العاده و آب بندی برای مقابله با تمام شرایط آب و هوایی هستند. آنها همچنین یک محفظه پر شده نیتروژن دارند بنابراین می توان از آنها در آب و هوای مختلف استفاده کرد.

با این خرید اپتیک های مناسبی دریافت می کنید که انواع مدل های گران تر از جمله منشورهای BaK-4 با اپتیک های چند روکش رقابت می کنند. دیافراگم عریض و بزرگنمایی 12 برابری برای تماشای آسمان عالی بوده و فاصله راحتی چشم 16 میلی متری آن را به گزینه ای راحت برای افراد عینکی تبدیل می کند.

در بررسی Celestron Nature DX 12×56، ما به طور خاص به فوکوس نزدیک (10 فوت) این دوربین‌های دوچشمی علاقمند شدیم که امکان تشخیص پرندگان حیاط خلوت و تماشای حیات وحش را از نزدیک فراهم می‌کرد. دوربین های دوچشمی بدون فوکوس نزدیک امکاناتی برای این نوع کاربرد ندارند.

Celestron Nature DX 12x56
توانایی فوکوس نزدیک، دوربین‌های Nature DX 12×56 را برای مشاهده‌ی کلی در باغ و لنز‌های هدف 56 میلیمتری بزرگتر مناسب منظرشناسی می‌کند. (Image credit: Jason Parnell-Brookes)

دلایل استفاده

  • کیفیت ساخت عالی
  • فاصله کانونی نزدیک

دلایل اجتناب

  • برای استفاده طولانی اندکی سنگین است
  • تصویر می توانست واضح تر باشد.

 

بهترین دوربین دوچشمی مقرون به صرفه با قیمت زیر 300 دلار

Celestron TrailSeeker 8×42 binocular

بهترین دوربین های زیر 300 دلار که امروزه می توان خرید

مشخصات

  • بزرگنمایی: 8 برابر
  • قطر لنز: 42 میلی متر
  • میدان دید: 1/8 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 17 میلی متر
  • وزن: 654 گرم (1/23 اونس)

در پایان بررسی دوربین دوچشمی Celestron TrailSeeker 8×42، ما معتقدیم که آنها تعادل خوبی بین کیفیت، مقرون به صرفه بودن و قابلیت حمل مخصوصاً برای رصد کنندگان آسمان ایجاد کرده اند.

TrailSeeker 8×42 از Celestron به دلیل میزان نور جمع آوری شده توسط دیافراگم 42 میلی متری آن، نمای اندکی متفاوت تر از حالت معمول ارائه می دهد. بزرگنمایی اندکی کمتر آنها نیز میدان دید وسیع تری را در اختیار کاربر قرار می دهد. قمر زمین در مقایسه با دوربین دوچشمی 10×50 اندکی کوچکتر به نظر می رسد. با این وجود، سیستم نوری ترکیب شده با پوشش های چندگانه لنز، نمای واضح تر و روشن تری را در مقایسه با سایر دوربین های دوچشمی مورد بررسی ما، ارائه می دهد.

در صورت جابجایی بین مکان هایی با دمای متفاوت (مثلاً از فضای سرپوشیده با گرمایش مرکزی به فضای عالی بیرونی در یک شب یخبندان) این دوربین‌های دوچشمی فوق‌العاده هستند، به لطف محفظه نیتروژن و طراحی ضدآب آنها مه نمی‌گیرند و امکان زمان مشاهده بیشتری را می دهند.

Celestron TrailSeeker 8x42 binocular
Celestron تعادل بزرگی بین قابلیت های مالی، قابلیت حمل و عملکرد نوری را با دوربین‌های TrailSeeker 8×42 به خوبی حفظ کرده است. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • بدون مه
  • تصاویر روشن
  • میدان دید وسیع

دلایل اجتناب

  • کیف حمل نمی تواند بند مهار را در خود جای دهد
  • عدم بزرگنمایی برای ستاره شناسی جدی

همچنین هنگام استفاده از Celestron TrailSeeker 8×42 رنگ کاذب قابل توجهی وجود دارد. این رنگ کاذب که به عنوان انحراف رنگی نیز شناخته می شود یک رنگ بنفش یا آبی در اطراف اهداف روشن تر ایجاد می کند. در طول بررسی ما، بصورت بسیار جزئی در میدان دید، به ویژه در امتداد کناره های ماه دیده می شد.

دوربین دوچشمی TrailSeeker 8×42 وزن متوسطی معادل 2 پوند(1 کیلوگرم) دارد. اما در طی دوره‌های طولانی مشاهده، متوجه شدیم که بازوهای ما شروع به لرزیدن کردند و این امر دستیابی به یک نمای ثابت دستی را دشوار می‌کند: اگر مستعد لرزش دست‌ها هستید یا می خواهید برای دوره طولانی از آن‌ها استفاده کنید، توصیه می شود آنها را به همراه یکی از بهترین سه پایه ها برای عکاسی نجومی یا بهترین سه پایه سفری استفاده کنید.

 

بهترین برای حمل و نقل

Vixen SG 2.1×42

دوربین دوچشمی علمی تخیلی با بزرگنمایی بسیار کم برای تشخیص صور فلکی

مشخصات

  • بزرگنمایی: x1/2
  • قطر لنز: 42 میلی متر
  • میدان دید: 25 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 4/8میلی متر
  • وزن: 411 گرم (5/14 اونس)

اگر برای یک تجربه ای کاملا متفاوت از دوربین های دوچشمی آماده هستید، یک Vixen SG 2.1×42 را استفاده کنید. همان آسمان شب با چشم غیرمسلح را با زوم تنها2 برابری خواهید دید.

چرا کسی باید یک دوربین دوچشمی با این بزرگنمایی کم را خریداری کند؟ اگر هدف شما تماشای مناظر اعماق آسمان مانند کهکشان ها یا حتی گرفتن نمای نزدیک از بزرگترین قمرهای مشتری باشد، Vixen SG 2.1×42 برای شما مناسب نیست. با این حال، اگر دنبال صور فلکی و به طور کلی مشاهده یک نمای فوق‌العاده ثابت و گسترده از کیهان هستید، Vixen SG 2.1×42 را خواهید پسندید.

استفاده از لنزهای متشکل از پنج عنصر چند لایه و کیفیت ساخت خیره کننده، عمق استریوسکوپی حیرت انگیزی را ارائه می دهند. نقطه ضعف های آن شامل تاری در اطراف لبه های میدان دید بوده و برخی از درپوش‌های لنز پاپ‌آف که به راحتی گم می‌شوند.

با توجه به بررسی Vixen SG 2.1×42، ما معتقدیم آنها یک انتخاب خاص برای تماشاگران خواهان چیزی متفاوت هستند، این دوربین ها اجازه ورود نور زیادی را به داخل داده و عمق سه بعدی فوق العاده ای دارند.

ما آنها را برای افراد عینکی دلیل نداشتن فاصله راحتی چشم و کاپهای چشم توصیه نمی‌کنیم، اما بعنوان یک دوربین دوچشمی بسیار قابل حمل، با قابلیت تنظیم آسان و مصرف کم، می تواند بهترین دوست جدید شما باشد.

Vixen SG 2.1x42
طراحی کوچک و حداقلیستی دوربین‌های Vixen SG 2.1×42 را کمی در استفاده محدود می‌کند، اما برای جستجوی صفحات گسترده ابرسیاره‌ها در شب، ایده‌آل هستند. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • ثابت نگه داشتن بسیار راحت
  • رصد  سه بعدی وسیع
  • کوچک، سبک و حمل آسان

دلایل اجتناب

  • بزرگنمایی بسیار کم
  • تار بودن در لبه ها
  • درپوش های لنز به راحتی شل می شوند

 

بهترین دوربین دوچشمی ارزان قیمت

Celestron UpClose G2 10×50

دوربین دوچشمی مناسب از نظر جا و وزن برای سفر

مشخصات

  • بزرگنمایی: 10 برابر
  • قطر لنز: 50 میلی متر
  • میدان دید: 8/6 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 12 میلی متر
  • وزن: 765 گرم (27 اونس)

اینها دوربین های دوچشمی سطح مبتدی هستند که برای مبتدیان یا افرادی با بودجه محدود که می خواهند بیشترین بهره را از پول خود ببرند، مناسب است. با اینکه برای این مدل یکسری مزایای واقعی وجود دارد، اما آنها به چند دلیل ارزان هستند، که ما آنها را در بررسی دوربین دوچشمی Celestron UpClose G2 10×50 مورد بحث قرار دادیم.

نمایی که آنها ارائه می دهند بسیار معقول است، درخشش مبهم سحابی شکارچی (مسیه 42) خوشایند می باشد، اما تنها می توان سه ستاره را در خوشه ذوزنقه واقع در قلب سحابی تشخیص داد. برای یافتن چهارمین ستاره درخشان در این منطقه ستاره ساز، به بزرگنمایی بیشتری نیاز است.

ماه خیره کننده به نظر رسیده و به راحتی و تنها با درجه کمی از رنگهای کاذب در میدان دید جای می گیرد. در جولای 2020، دوربین دوچشمی UpClose G2 10×50 به عنوان یک کمک دوربین عالی برای مطالعه ستاره دنباله‌دار C/2020 F3 (NEOWISE) با چشم غیر مسلح بکار گرفته شد.

با وجود برخی نقاط ضعف در مورد این دوربین‌های دوچشمی، مانند نیاز به تنظیم هنگام بررسی و اینکه مستعد مه‌گرفتگی هستند، اما ما معتقدیم که با توجه به قیمت و کاربرد اصلی در نظر گرفته شده برای آنها، اگر به دنبال گزینه ای سبک و قابل حمل هستید، اینها برای کوله گردی و کاوش عالی می باشند.

Celestron UpClose G2
با وجود اینکه دوربین‌های UpClose G2 10×50 با پریزم پورو طراحی شده‌اند، به طور معجزه‌آسا، بسیار نازک و سبک هستند و به عنوان یک مدل مناسب با بودجه مناسب محسوب می‌شوند. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • جمع و جور و سبک
  • ضد آب و ضد مه
  • مقاوم در برابر ضربه

دلایل اجتناب

  • لنزها نیاز به تنظیم دارند
  • بزرگنمایی بیشتری برای رصد مورد نیاز است

 

بهترین دوربین دوچشمی برای مشاهده جزئیات سطح ماه

Celestron SkyMaster Pro 15×70 Binocular

این دوربین‌های دوچشمی بزرگ‌نمایی و جزئیات فوق‌العاده‌ای دارند، اما دستگاه سنگینی هستند

مشخصات

  • بزرگنمایی: 15 برابر
  • قطر لنز: 70 میلی متر
  • میدان دید زاویه ای: 4/4 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 18 میلی متر
  • وزن: 36/1 کیلوگرم (3 پوند)

سلسترون خط دوربین‌های دوچشمی SkyMaster را به‌عنوان محصولات برتر تولید نکرد، اما آنها همچنان نماهای عالی را با قیمتی مقرون به صرفه از یک برند قابل اعتماد ارائه می‌کنند. این در مورد دوربین دوچشمی غول پیکر 15 70 x است که یک دوربین دوچشمی محکم و حجیم بوده و کاربران از کیفیت نماهای ارائه شده در این محدوده قیمت راضی خواهند بود.

با طول 11 اینچ (280 میلی متر) و وزن 3 پوند (36/1 کیلوگرم)، طی بررسی دوربین دوچشمی Celestron SkyMaster Pro 15×70 متوجه شدیم که وزن بالایی دارد، اما استفاده از آنها به صورت دستی امر غیرممکنی نیست. درصورت نصب بر روی سه پایه، کار با آنها راحت تر خواهد بود.

علیرغم دیافراگم شیئی بزرگتر 70 میلی متری، بزرگنمایی بالاتر 15 برابری ظاهری میدان دید را تا 4/4 درجه کاهش می دهد، که در مقایسه با 12×50یا 10×50معمولی یک درجه بیشتر می بشد.

با این اوصاف، با وجود جمع آوری نور بیشتر و بزرگنمایی بالاتر، جزئیاتی را که ممکن است در دوربین های کم‌قدرت مبهم یا نامفهوم باشند نمایان می‌شوند. مقداری بی ثباتی و تاری به سمت لبه میدان وجود دارد که اندکی گیج کننده می باشد. البته با توجه به قیمت پائین، این موارد دور از انتظار نیستند. در صورت استفاده از عینک است، از اینکه SkyMaster 15×70 دارای 7/0 اینچ (18 میلی‌متر) فاصله راحتی چشم است، خوشحال خواهید شد.

Celestron SkyMaster Pro
دوربین‌های SkyMaster Pro 15×70 یک هدف بسیار خاص دارند: حداکثر سوزنی کردن نور اشیاء دورافتاده و بزرگنمایی آنها برای مشاهده. (Image credit: Celestron)

دلایل استفاده

  • قیمت عالی برای دوربین دوچشمی غول پیکر
  • فاصله راحتی چشم عالی
  • جزئیات خوبی ارائه می دهد

دلایل اجتناب

  • سنگین بوده و به سه پایه نیاز دارد
  • مقداری بی ثباتی در اطراف لبه ها

 

بهترین دوربین دوچشمی با وزن کم

Opticron Adventurer II WP 10×50 Binocular

بهترین دوربین دوچشمی ارزان قیمت بخاطر سبک بودن و طرامی منشور مستقیم

مشخصات

  • بزرگنمایی: 10 برابر
  • قطر لنز: 50 میلی متر
  • میدان دید: 5.5 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 17 میلی متر
  • وزن: 771 گرم (1 پوند 11.2 اونس)

در صورت استفاده از عینک، Opticron Adventurer II WP 10×50، به لطف فاصله راحتی چشم عالی 7/0 اینچ (17.78 میلی‌متر) یکی از بهترین دوربین‌های دوچشمی برای ارائه حداکثر راحتی می باشد. مشکل افراد عینکی معمولاً این است که نمی توانند چشم را به اندازه دلخواه به عینک نزدیک کنند. در نتیجه ممکن است مجبور شوند عینک خود را بردارند تا دید بهتری داشته باشند (که البته باعث مشکلات واقعی بینایی می شود). اما این مشکل در اینجا مطرح نیست. فاصله راحتی چشمی که در بالا ذکر شد بایستی قادر به حل این مشکل باشد. Opticron Adventurer II WP 10×50 همچنین دارای کاپ های چشمی قابل چرخش است که می‌توانند برای راحتی بیشتر جمع و یا باز شوند.

هنگام تست این دوربین‌های دوچشمی در بررسی Opticron Adventurer II WP 10×50، متوجه شدیم که هر چند این دوربین‌های دوچشمی حس چندان ممتازی ندارند، اما دارای اپتیک‌ها عالی بوده، کنتراست فوق العاده ای را ارائه می‌دهند و همه اهداف معمول را به خوبی نشان می‌دهند.

خوشه های ستاره ای باز مانند Pleiades (مسیه 45) در گاو نر (گاو نر) و کندوی زنبور عسل (مسیه 44) در سرطان (خرچنگ) به راحتی انتخاب شده و با وضوح فوق العاده ای قابل مشاهده می باشند، در حالی که ستاره های دوگانه درخشان – به ویژه Mizar و Alcor در صورت فلکی دب اکبر (خرس بزرگ) – به خوبی تحت بزرگنمایی مشخص می شوند.

وزن آن تنها 7/1 پوند (77/0کیلوگرم) است. این دوربین دوچشمی را می توان به راحتی برای مدت زمان طولانی مشاهده با دست نگه داشت و ما این امر را در بررسی عملی خود تأیید کردیم.

Opticron Adventurer II WP
لنزهای هدف با قطر 50 میلی‌متر در این طراحی نازک و جذاب دوربین با پریزم روف، نور را به حداکثر تراگذری افزایش می‌دهند. (Image credit: Opticron)

دلایل استفاده

  • طراحی سبک
  • فاصله راحتی چشم زیاد
  • اپتیک عالی با قیمت پایین

دلایل اجتناب

  • ساختار آن اندکی ارزان به نظر می رسد
  • FOV می تواند گسترده تر باشد

 

بهترین مدل میان رده

Vortex 10×50 Crossfire HD Binocular

در صورتیکه میدان دید وسیع و کیفیت ساختار مستحکم و خوبی مدنظر شماست، این همان دوربینی است که به آن نیاز دارید

مشخصات

  • بزرگنمایی: 10 برابر
  • قطر لنز: 50 میلی متر
  • میدان دید زاویه ای: 1/8 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 17 میلی متر
  • وزن: 861 گرم (4/30 اونس)

به لطف میدان دید گسترده، به سختی می توان دوربینی بهتر از Vortex 10×50 Crossfire HD قابل اطمینان و محکم برای تماشای حیات وحش و تماشای هر از گاه ستارگان پیدا کرد.

تصویر واضح و شفاف است و ستارگان به صورت نقاط کاملی از نور ظاهر می شوند. احتمالا” متوجه شوید که هنگام مشاهده اشیاء روشن تر قادر به تشخیص درجه کمی از رنگ کاذب هستید، هر چند این نقص نوری برای دوربینی با این قیمت غیر معمول نیست. همانطور که گفته شد، Vortex Crossfire HD 10×50 تعادل عالی بین روشنایی و وضوح در سراسر میدان دید ایجاد می کند. در بررسی ها، ما فقط متوجه یک افت کوچک به سمت لبه های میدان دید شدیم.

کیفیت ساخت باعث تمایز این دوربین دوچشمی می شود. آنها به خوبی با یک دکمه فوکوس محکم و بادوام ساخته شده اند که تنظیم آن حتی هنگام استفاده از دستکش های ضخیم برای دفع هوای سرد زمستانی، بسیار راحت است. فاصله راحتی چشم آنها به لطف کاپ های چشمی قابل چرخش به راحتی قابل تنظیم است. با وزن تنها 89/1پوند(86/0 کیلوگرم)، برای ستاره شناسانی که دوست دارند به تماشای طبیعت و گشت و گذار در کره زمین بپردازند، مناسب خواهد بود.

اگرچه این دوربین‌های دوچشمی با یک مهار کننده عرضه می شوند، اما طی بررسی دوربین‌های دوچشمی Vortex 10×50 Crossfire HD متوجه شدیم که اشکال قاب پرشده بخشی از مهار می باشند، بنابراین نمی‌توان از یکی بدون دیگری استفاده کرد که جذابیت آن را کاهش می‌دهد.

Vortex 10x50 Crossfire HD Binocular
حتی با دستکش‌های ضخیم، عملکرد آسان به دلیل دسته فوکوس‌کننده با وظیفه سنگین در دوربین‌های Vortex 10×50 Crossfire HD امکان‌پذیر است. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • محکم و خوش ساخت
  • اپتیک چند منظوره
  • وزن قابل کنترل

دلایل اجتناب

  • وجود اندکی رنگ کاذب در نماها
  • تاری جزئی در لبه FOV

 

بهترین دوربین دوچشمی خانوادگی

Celestron Cometron 7×50

بهترین دوربین دوچشمی برای کودکان و بزرگسالان با اپتیک بسیار مناسب

مشخصات

  • بزرگنمایی: 7 برابر
  • قطر لنز: 50 میلی متر
  • میدان دید: 8/6درجه
  • فاصله راحتی چشم: 13 میلی متر
  • وزن: 773 گرم (3/27اونس)

بزرگنمایی 7 برابر و لنزهای شیئی 50 میلی‌متری Celestron Cometron 7×50 این دوربین را برای کودکان عالی می کند. کودکان در تاریکی نسبت به بزرگسالان دید بهتری دارند، در نتیجه برای دیدن میزان نوری مشابه که یک بزرگسال با یک دوربین قوی‌تر می بیند نیازی به یک دوربین درجه یک ندارند.

کودکان چیزی سبک و راحت برای در دست گرفتن می خواهند زیرا احتمالا در ثابت نگه داشتن دوربین دوچشمی عملکرد خوبی نداشته و سریع‌تر خسته می شوند. از طرف دیگر، نصب بر روی سه پایه را می توان مد نظر قرار داد.

پس از بررسی تئوری مشخصات، برای بررسی این دوربین دوچشمی هیجان‌ زیادی نداشتیم، اما در کمال تعجب، با بررسی Celestron Cometron 7×50، در نهایت عاشق آن‌ شدیم. آنها یک راه ارزان برای ورود به دنیای تماشای آسمان بوده، و اگر نتیجه ای هم نداشته باشند، تنها 40 دلار هزینه کرده اید.

این دوربین‌های دوچشمی جمع‌وجور با بزرگنمایی 7 برابری دارای لنز شیئی بزرگ 50 میلی‌متری بوده، به فضای زیادی نیاز ندارند، اما همچنان به نور زیادی اجازه ورود می‌دهند. هر چند اینها قوی، بادوام، جمع و جور و سبک هستند، اما ضد آب نیستند، که با این قیمت پایین قابل انتظار می باشد.

Celestron Cometron 7x50
یکی از بهترین دوربین‌ها برای کودکان و بزرگسالان عملکرد نوری آن‌ها به دلیل ارزانی قیمتشان مختل نمی‌شود. (Image credit: Jeremy Lips & Dave Brody)

دلایل استفاده

  • ارزش عالی، خرید کم ریسک
  • مردمک خروجی عریض
  • شیشه BK7

دلایل اجتناب

  • ضد آب نیست
  • در برابر افتادن مقاون نیست

 

 بهترین دوربین دوچشمی با بزرگنمایی بالا

Celestron SkyMaster 20×80 Binocular

کیهان را از نزدیک و به صورت استریو ببینید، اما برای بیرون بردن آن برنامه ریزی نکنید

مشخصات

  • بزرگنمایی: 20 برابر
  • قطر لنز شیئی: 80 میلی متر
  • میدان دید: 3 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 15 میلی متر
  • وزن: 97/3 کیلوگرم (75/8 پوند)

گویی یک دانشمند دیوانه یک تلسکوپ را با یک تله‌پورت آزمایشی ترکیب کرده، کاوش در آسمان با این تلسکوپ‌ها مانند مشاهده آسمان شب با دو تلسکوپ انکساری چهار اینچی (80 میلی‌متر) دارای بزرگنمایی 20 برابری است.

دوربین های Celestron SkyMaster 20×80 سرمایه گذاری ارزشمندی هستند. ساختار محکم، ضد ضربه و قابل اطمینان آنها همانطور که می توانید در بررسی کامل Celestron SkyMaster 20×80 ما بخوانید، باعث می شود بتوانید سالها از تماشای ستارگان لذت ببرید.

آنها برای همه مناسب نیستند و قطعا به نگهدارنده نیاز دارند. با 3/15 اینچ (388.62 میلی متر) طول و وزن سنگین 75/8 پوند (تقریباً 4 کیلوگرم)، یک سه پایه سنگین مانند Manfrotto 190 Go مورد نیاز است فاصله راحتی چشم در 6/0اینچ (24/15میلی متر) مناسب بوده، اما ممکن است برای افراد عینکی کمی نزدیک باشد.

در زیر آسمان تاریک و شفاف شب، می توان کمربندهای جوی مشتری را با استفاده از این دوربین تشخیص داد. کهکشان راه شیری، به ویژه میدان های ستاره ای متراکم صورت فلکی قوس، منظره ای است که باید آن را ببینید تا باور کنید، ابر ستاره ای قوس (مسیه 24) به طور خاصص شکوهمند است. دوربین های داری چند روکش، با تصاویر روشن و کنتراست خیره کننده عالی هستند. در سال 2015، ما آنها را به عنوان ویرایشگر منتخب خود برای دوربین های دوچشمی بزرگ نجومی انتخاب کردیم.

Celestron-SkyMaster-25x100
مشابه دو تلسکوپ که به هم متصل شده‌اند، دوربین‌های SkyMaster 20×80 نیاز به تراپود برای استفاده قابل اعتماد دارند، اما باعث مشاهده‌ی سریع ستارگان دورافتاده، میغ‌ها و اشیاء عمیق آسمان می‌شوند. (Image credit: Jeremy Lips & Dave Brody)

دلایل استفاده

  • بزرگنمایی بالا
  • دارای آداپتور سه پایه
  • وضوح و کنتراست عالی

دلایل اجتناب

  • بسیار سنگین، سه پایه ضروری می باشد
  • بسیار گران قیمت

 

 بهترین دوربین دوچشمی برای رصد ستارگان مبتدیان

Nikon 10×50 Aculon A211 Binocular

یک مدل دوچشمی شیک و خوش ساخت با اپتیک هایی برای استفاده

مشخصات

  • بزرگنمایی: 10 برابر
  • قطر لنز: 50 میلی متر
  • میدان دید: 5/6 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 8/11 میلی متر
  • وزن: 899 گرم (7/31 اونس)

لنز چشمی غیرکروی تعبیه شده در دوربین دوچشمی Nikon 10×50 Aculon A211 مانند یک افسون عمل کرده و هر گونه اعوجاج تصویری را از بین می برد. همه اهداف معمول شبانه برای دوربین دوچشمی، از کمربند مشتری گرفته تا هلال ماه را می توان براحتی انتخاب کرد و دارای سیستم نوری است که سایه های واضحی را در پایانه ماهواره طبیعی ما آشکار می کند. در عین حال، حفاظ لاستیکی در قسمت بیرونی امکان محکم و مقاوم ماندن در برابر ضربه را فراهم کرده و نگه داشتن دوربین دوچشمی را دلپذیر می کند.

این دوربین‌های دوچشمی با میدان دید نسبتاً قابل‌توجه 5/6درجه، برای مواقعی که ماه از یک خوشه ستاره‌ای بزرگ مانند Pleiades (مسیه 45) در Taurus (گاو نر) عبور کرده و یا از نزدیکی آن می گذرند، عالی هستند. ستارگان مشخص، پس‌زمینه آسمان شب را دقیقاً تا لبه کادر، با کنتراست عالی، نقطه‌گذاری می‌کنند.

Aculon A211s با فاصله راحتی چشم تنها 5/0 (16.51 میلی‌متر) که احتمالا” اندکی برای افراد عینکی مشکل‌ساز (و نه غیرممکن) می باشد، نا امید کننده است

در بررسی عملی دوربین‌های دوچشمی Nikon 10×50 Aculon A211، نظر ما این است که هر چند معتقدیم در صورتیکه قصد دارید آن‌ها را به مسافرت یا کوله گردی ببرید، سنگین و حجیم هستند، اما به اندازه کافی برای استفاده در نجوم سطح ابتدایی شفاف و واضح می باشند. آنها کیفیت اپتیکال مناسبی را در قبال هزینه دریافتی ارائه می دهند.

Nikon-10x50-Aculon-A211
ویژگی‌های وضوح از لبه تا لبه و تضاد عالی، دوربین‌های Aculon 10×50 A211 از نیکون را در بررسی ما برجسته می‌کنند. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • اپتیک عالی
  • میدان دید وسیع
  • طراحی شیک

دلایل اجتناب

  • فاصله راحتی چشم عالی نیست
  • ضد آب نمی باشد.

 

بهترین برای کاربران مبتدی

Nikon PROSTAFF P3 8×42

این دوربین‌های دوچشمی سبک را می توان به راحتی برای مدت طولانی نگه داشت و بهترین حالت برای تماشای زمین هستند

مشخصات

  • بزرگنمایی: 8 برابر
  • قطر لنز: 42 میلی متر
  • میدان دید: 2/7 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 3/5 میلی متر
  • وزن: 572 گرم (2/20 اونس)

اینها دوربین‌های دوچشمی سطح مبتدی فوق‌العاده‌ای هستند که بسیار بالاتر از قیمت متوسط ​​خود ارزش دارند. این ها در بازار جدید بوده و جایگاه خود را در برابر دوربین های دوچشمی گران تر حفظ کرده اند زیرا همانطور که در بررسی دوربین دوچشمی Nikon Prostaff P3 8×42 متوجه شدیم، این دروبین ها با توجه به قیمتشان فوق العاده هستند. فاصله راحتی چشم بسیار زیاد و 2/20 میلی‌متر است و کاپ های چشمی قابل تنظیم می باشند – این خبر بسیار خوبی است و تجربه‌ای راحت را برای همه، از جمله افراد عینکی به دنبال دارد

این دوربین ها که از رزین پلی کربنات تقویت شده با فایبرگلاس محکم ساخته شده اند دارای طراحی سبک هستند و به لطف پوشش لاستیکی ضد لغزش، نگه داشتن آنها با دست راحت میباشد. آنها یک لایه بیرونی ضد ضربه دارند و در صورت افتادن یا ضربه دیدن نمی شکنند. آنها همچنین تا عمق 3/3 فوت ضد آب و پر از نیتروژن می باشند، بنابراین ضد مه نیز هستند، که با توجه به قیمت آنها قابل توجه است.

چرخ فوکوس به راحتی و با مقاومت مناسب حتی در صورت پوشیدن دستکش های ضخیم قابل چرخش می باشد

نقطه ضعف این دوربین های دوچشمی این است که فاقد آداپتور سه پایه می باشند، اما با وجود بزرگنمایی 8 برابر و بدنه سبک (572 گرم) نیازی به آن نخواهید داشت. آنها یک انتخاب عالی برای مشاهده طبیعت یا انجام سفر بدون بار اضافی هستند. با این حال، ما لزوماً آنها برای ساعت ها کاوش در آسمان شب توصیه نمی شوند.

Nikon PROSTAFF P3
مناسب برای مبتدیان و افرادی که محدودیت بودجه دارند، نیکون پول را در جایی قرار داده که مهم است: در اپتیک عالی. (Image credit: Jason Parnell-Brookes)

دلایل استفاده

  • سبک برای استفاده طولانی تر
  • چشمی قابل تنظیم
  • محفظه پر شده با نیتروژن برای ضد مه

دلایل اجتناب

  • فاقد آداپتور سه پایه
  • بهترین انتخاب برای تماشاگران آسمان نیست.

 

بهترین دوربین دوچشمی برای رصد در نور کم

Celestron SkyMaster 8×56 binoculars

دوربین دوچشمی دستی با دیافراگم بزرگ مناسب برای کاوش اعماق آسمان

مشخصات

  • بزرگنمایی: 8 برابر
  • قطر لنز: 56 میلی متر
  • میدان دید: 8/5 درجه
  • فاصله راحتی چشم: 18 میلی متر
  • وزن: 07/1 کیلوگرم (38 اونس)

دوربین دوچشمی Celestron Skymaster 8×56 جایزه ویرایشگر انتخابی Space.com را برای بهترین دوربین دوچشمی متوسط ​​ نجوم در سال 2014 بخاطر ارزان بودن و تطبیق پذیری کسب کرد، با اینحال ما معتقدیم که آنها هنوز هم ارزش خرید را دارند. می توان یکی از این دوربین ها را با قیمت حدود 250 دلار تهیه کرد. وزن آنها اندکی بیش از 1 کیلوگرم می باشد، بنابراین سبک ترین انواع دوربین نیستند، اما مطمئناً سنگین ترین آنها هم محسوب نمی شوند لذا نگه داشتن آنها برای مدت طولانی در هر دوره غیرممکن نیست. اگر می خواهید آنها را روی سه پایه نصب کنید، به آداپتور سه پایه نیاز دارید.

آنها پر از نیتروژن و آب بندی شده اند، بنابراین می توان مطمئن بود که در تمام شرایط آب و هوایی بدون تراکم و مه قادر به کار کردن باشند و زمان بیشتری را برای مشاهده در اختیار کاربر قرار دهند. فاصله راحتی چشم 18 میلی متری آن سخاوتمندانه و برای افراد عینکی مناسب است. میدان دید 8/5 درجه با اینکه عالی نیست اما رضایت بخش می باشد.

در طی بررسی عملی Celestron SkyMaster 8×56، متوجه شدیم که این دوربین دوچشمی نه تنها برای نجوم مناسب است، بلکه در طیف وسیعی از محیط‌ها مانند جستجوی پرندگان، سایر حیات‌وحش و مشاهده ورزشکاران در بازی‌های ورزشی نیز عملکرد مناسبی دارد.

Celestron SkyMaster 8x56
در سال‌های گذشته، دوربین‌های Celestron SkyMaster 8×56 جایزه انتخاب را به عنوان بهترین دوربین‌های متوسط برای منظرشناسی به دست آورده‌اند. (Image credit: Future)

دلایل استفاده

  • طراحی ضد آب و ضد مه
  • لنزهای شیئی بزرگ
  • فاصله راحتی چشم زیاد

دلایل اجتناب

  • نسبتا” سنگین
  • فاقد آداپتور سه پایه
  • مناسب برای کاربران با تجربه

 

بهترین دوربین دوچشمی با دوام و قابلیت اطمینان بالا

Nikon Action EX 12×50 Binocular

یک دوربین قابل اعتماد که اجازه ورود نور زیادی را می دهد، اما ما توصیه می شود آنها را روی سه پایه نصب کنید

مشخصات

  • بزرگنمایی: 12 برابر
  • قطر لنز: 50 میلی متر
  • میدان دید: 5/5 درجه
  • تسکین چشم: 1/16 میلی متر
  • وزن: 1 کیلوگرم (8/36 اونس)

دوربین دوچشمی Nikon Action EX 12×50 شباهت زیاد با دوربین‌های معمولی 10×50 دارد، زیرا در 50 میلی‌متر دیافراگم یکسانی را دریافت می کند، اما بزرگنمایی 12 برابر بیشتر می شود. ساختار آن با دستگیره های لاستیکی راحت و یک دکمه فوکوس بزرگ عالی می باشد. فاصله راحتی چشم نیز 51/0 اینچ (13 میلی متر) است.

از آنجایی که شما همان مقدار نور جمع‌آوری‌شده با 10x50s را بزرگ‌ می‌کنید، بزرگنمایی بیشتر معمولاً به معنای روشنایی کمتر تصاویر است. با این حال، این کاهش روشنایی به دلیل لنزهای چند پوششی و منشورهای با ضریب شکست بالا Action EX 12×50 قابل توجه نیست. آنچه ما در بررسی دوربین دوچشمی Nikon Action EX 12×50 متوجهشدیم این است که تصاویری عالی و با کنتراست بالا قابل دریافت می باشند. با کمک زحل، تستی از این دوربین دوچشمی ارائه می شود : حلقه‌های آن به تنهایی قابل تشخیص نبودند، اما منجم متوجه امتداد حلقه‌ها در دو طرف سیاره که به زحل شکلی مایل می‌دهند خواهد شد.

Nikon Action EX 12x50
اگر قصد دارید حلقه‌های انسای حلقه‌های سیاره زحل را مشاهده کنید، دوربین‌های Nikon Action EX 12×50 مناسب شما هستند. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • میدان دید وسیع
  • مشاهدات واضح و شفاف

دلایل اجتناب

  • سنگین، سه پایه مورد نیاز است
  • کمی انحنای میدان

هنگام مشاهده ستاره ها، تصاویر بصورت واضح و در مرکز میدان دید قابل تشخیص می باشند. در اطراف لبه میدان دید 5/5 درجه، مقداری انحنا وجود دارد که باعث می‌شود هنگام کاوش در سراسر کهکشان راه شیری یا مشاهده خوشه‌های ستاره‌ای بزرگ‌تر، کمی حواس‌تان پرت شود. اما این امر از ارزش امکانات فوق العاده ای که یک منجم با Action EX 12×50 دریافت می کند، نمی کاهد.

Nikon Action EX 12×50 با وزن 3/2 پوند (04/1 کیلوگرم) برای دوره های طولانی رصد ستارگان بسیار سنگین می باشد. بزرگنمایی بیشتر لرزش تصویر را افزایش می دهد، بنابراین استفاده از سه پایه توصیه می شود.

نماهای واضح و روشن در دوربین دوچشمی منشوری مستقیم و جمع و جور، Nature DX ED 12×50 را به مدلی جذاب تبدیل کرده است.

 

بهترین دوربین دوچشمی برای استفاده در روز

Celestron Nature DX ED 12×50 Binocula

تضمین تصاویر روشن و واضح در طول روز و شب با کمتر از 300 دلار

مشخصات

  • بزرگنمایی: 12 برابر
  • قطر لنز: 50 میلی متر
  • میدان دید: 8/4درجه
  • تسکین چشم: 3/14 میلی متر
  • وزن: 806 گرم (4/28 اونس)

اینها از جمله بهترین دوربین های دوچشمی دستی هستند که می توان برای رصد ستارگان و مشاهده حیات وحش پیدا کرد. لنزهای شیئی با پراکندگی بسیار کم (ED) تصاویر واضح و بدون انحرافی را تولید می کنند.

برای بررسی دوربین دوچشمی Celestron Nature DX ED 12×50، ما از آن در چندین فعالیت استفاده کردیم، تا حدی سبک و جمع و جور بوده و براحتی می‌توان آن‌ها را در قاب بالشتکی اشان حمل کرد. ما آنها را در یک مسابقه موتوری تست کردیم و از مناظر روشن و واضح آن حتی در غروب، راضی بودیم

ما بخصوص هنگام استفاده از این دوربین‌های دوچشمی در شب که هیچ نشانه‌ای از حاشیه‌های رنگی وجود نداشت، و ستارگان درون خوشه ستاره‌ای Pleiades در سراسر میدان دید واضح بوده، و فقط در لبه‌های آن اندکی محو می شود، تحت‌تأثیر قرار گرفتیم.

تنها جنبه‌ای که در واقع رتبه‌بندی نکردیم، کاپ های چشمی بود که کیفیت نسبتاً متوسطی داشته و فاصله راحتی چشمی زیادی را به‌ویژه برای افراد عینکی ارائه نمی‌کنند. گذشته از کاپ های چشمی، Nature DX ED 12×50 کیفیت ساخت عالی داشته و با محافظ لاستیکی سخت در برابر آب و ضربه محافظت می شود.

Celestron Nature DX ED 12x50
مشاهدات تیز و روشن در دوربین‌های Nature DX ED 12×50 با پریزم روف کوچک، این مدل را جذاب می‌کنند. (Image credit: Jamie Carter)
@ مشاهده قیمت در دیجی کالا

دلایل استفاده

  • تصاویر واضح و روشن
  • جمع و جور و قابل حمل
  • ضد آب، ضد مه و بادوام

دلایل اجتناب

  • گران بودن
  • عرضه شده با کاپ های چشمی متوسط
  • برای افراد عینکی ایده آل نمی باشد

 

کدام دوربین دوچشمی بهتر است؟

ممکن است از خود بپرسید که کدام نوع از دوربین های دوچشمی بهتر هستند، پاسخ دادن به این سوال دشوار است، دوربین های دوچشمی دو نوع هستند: Porro-prism (منشور جانبی ) و  Roof-Pism (منشور مستقیم). برای بررسی، طرح‌های منشور جانبی متداول‌ترین ظاهر را در بین همه دوربین های دوچشمی دارند. آنها ظاهری ارزشمند و ارتقاء یافته ای داشته و بخشی از محفظه ای را تشکیل می دهند که شامل دو مردمک خروجی، چشمی، فوکوس مرکزی، لنزهای شیئی و سیستم نوری می باشد. این طرح ها به دلیل ارزان بودن، بهترین گزینه برای رصد می باشند.

در همین حال، دوربین های دوچشمی Roof-Pism دارای ظاهری “H” مانند هستند که به خوبی به طراحی کوچکتر و سبک تر کمک می کند. این ابزارها طراحی‌های نوری پیچیده‌ای دارند، لذا کاربران برای دست یابی به یک دوربین دوچشمی قابل اعتماد از این نوع بایستی مبلغ قابل توجهی را هزینه کنند. برخلاف نوع Porro، یک دوربین دوچشمی Roof-Pism برای افرادی با بودجه اندک یا ناظران معمولی مناسب نیست.

اعداد دوربین دوچشمی: بزرگنمایی، قطر دهانه و میدان دید

با بررسی هر دوربین دوچشمی متوجه خواهید شد که یکی از این چند ترکیب عددی 7×40, 10×50, 8×40 که با “x” از هم جدا شده اند، قابل مشاهده است. این اعداد که اغلب نزدیک چشمی ها قرار دارند، بزرگنمایی و دیافراگم سیستم نوری را نشان می دهند. برای مثال یک دوربین دوچشمی 10×50دارای بزرگنمایی یا قدرت10x با لنزهای جلویی به قطر 50 میلی متر می باشد. این ها اعدادی هستند که نشان می‌دهند کدام اجسام را می‌توان مشاهده کرد و چقدر می‌توان آن‌ها را بزرگ‌ کرد و دوربین‌های دوچشمی قادر به جمع آوری چه میزان نور هستند.

هرچه دیافراگم بزرگتر باشد، مشاده اجرام کم نورتر در آسمان شب مانند کهکشان ها و سحابی ها آسان تر خواهد بود. به عنوان یک قانون ساده، و تحت شرایط رصد مناسب، دوربین دوچشمی 7×35 صد هزار ستاره را نشان داده و 10×50 قادر به نمایش جزئیات دقیق ماه، سیارات، کهکشان آندرومدا (مسیه 31) و سحابی شکارچی می باشد. دوچشمی‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر مانند ۲۰×۸۰ و ۲۰×۱۰۰، تعداد بیشتری از اجرام آسمانی مانند کهکشان‌های مارپیچی کم‌نور مسیه ۶۵ و NGC 3628 و مجموعه‌ای از خوشه‌های کروی و نواحی ستاره‌زایی را آشکار خواهند کرد.

در برخی از مدل های دوربین دوچشمی میدان دید بر روی لوله ها یا جایی نزدیک به بزرگنمایی و دیافراگم چاپ می شود. با توجه به درجات، این عدد بیانگر گستره ای هستند که می توانید از طریق این دوربین های دوچشمی چشم اندازها را ببینید. هرچه این عدد بزرگتر باشد، میدان دید گسترده تر خواهد بود. ده درجه اجازه می دهد کاسه دب اکبر براحتی در میدان دید شما قرار گیرد.

مقایسه انواع شیشه های اپتیکی در دوربین های دوچشمی

هنگامی که در به دنبال خرید قطعه بعدی کیت رصد خود هستید، با اصطلاحات BaK-4، BK-7 و K9 مواجه می شوید. اینها به فرمول های شیشه موجود در منشورهای تلسکوپ ها، دوربین های دوچشمی و تک چشمی اشاره دارند.

شیشه های BK-7 و K9 که به فرمولاسیون بوروسیلیکات اشاره دارد را می توان در محصولات ارزان تر یافت. با اینکه این شیشه در طیف گسترده ای از برند ها استفاده می شود، اما منجر به بروز مشکلاتی در مردمک های خروجی می شود – به ویژه میدان دید کاملاً گرد نیست که می تواند باعث مواجه ناظر با وضوح ضعیف در اطراف لبه های هدف انتخابی گردد. باید تاکید کنیم که این مسئله در مورد همه قطعات کیت صادق نیست، بنابراین توصیه می شود قبل از خرید دوربین دوچشمی انتخابی را تست کنید.

با اینکه BaK-4 یا شیشه تاج باریم، اندکی از منشورهای BK-7 و K9 گرانتر است، اما برای دوربین دوچشمی ترجیح داده می شود. با این نوع منشور به کیفیت بالاتری از تصویر، به ویژه هنگام ترکیب با یک سیستم نوری خوش ساخت دست خواهید یافت.

تفاوت بین دوربین های دوچشمی چند پوششی و کاملاً روکش دار

بدون وجود پوشش روی اپتیک دوربین های دوچشمی، تصاویر تار و فاقد کنتراست خواهند بود، چون انتقال نور ضعیف بوده، تابش خیره کننده غالب و نور از طریق بازتاب های داخلی از بین می رود. ناظر یک نمای ضعیف و ناامیدکننده خواهد داشت.

به راحتی می توان فهمید که لنزهای دوچشمی دارای روکش هستند یا نه: هنگامی که از داخل لوله ها نگاه می کنید ظاهری یکنواخت و تیره خواهید دید، که به لطف لایه ای از فلوراید منیزیم، شیشه ته رنگی مایل به آبی یا سبزی دارد. در صورت مشاهده رنگ قهوه ای اپتیک با فلوراید کلسیم پوشانده شده است. هر دو نتیجه یکسانی را ارائه می دهند و با توقف بازتاب برخی از طول موج ها اجازه می دهند نور بیشتری از طریق مردمک های خروجی وارد چشم کاربر شود.

دوربین‌های دوچشمی عمدتاً در دو نوع هستند: آنها یا کاملاً روکش شده هستند یا چند روکش. در هر دو نسخه، تمام لنزها، سطوح شیشه ای و منشورها دارای حداقل یک لایه فلوراید منیزیم یا فلوراید کلسیم هستند. دوربین‌های دوچشمی با اپتیک‌های چند روکش، بهترین نوع موجود در بازار با حداقل یکی از سطوح دارای چندین لایه ترکیبات ضد انعکاسی است.

 انتخاب دوربین دوچشمی برای رصد ستارگان

با مقایسه دوربین‌های دوچشمی، متوجه خواهید شد که انواع مورد استفاده برای سفر و گشت و گذار، دیافراگم کوچک‌تری دارند، و نسبت به دوربین های مورد استفاده برای نجوم سبک‌تر و ارزان‌تر هستند. علت این است که برای یک تجربه رصد مناسب در تاریکی، دوربین‌های دوچشمی مناسب برای رصد ستارگان باید یک سیستم نوری قوی داشته باشند که قادر به جمع‌آوری حداکثر نور برای شناسایی اهداف کم‌نور باشد. به عبارت دیگر دیافراگم بزرگتر، بهتر است. توصیه می شود حداقل دوچشمی 10×50را برای مشاهده راحت مجموعه ای از اجرام خریداری کنید. آنها به اندازه کافی برای نگه داشتن در دوره های زمانی طولانی سبک هستند و در عین حال مناظر خوبی از مجموعه ای اجرام آسمان شب را ارائه می دهند. هرچه دوربین دوچشمی بزرگتر باشد، قادر به دیدن موارد بیشتری خواهید بود اما باید توجه داشت : آنها سنگین‌تر نیز خواهند شد برای دیدن مناظر ثابت از آسمان سه پایه مورد نیاز است.

 دیافراگم تنها موردی نیست که باید به آن توجه کرد. کیفیت سیستم نوری یکی از قابلیت های ضروری برای مشاهده وضوح بالا، کنتراست عالی و مناظر شفاف می باشد. دو نوع اصلی دوربین های دوچشمی در فروشگاه های معتبر یافت می شود: porro-prism و roof-prism. طراحی roof-prism را برای یک قطعه کیت قابل اعتماد و مقرون به صرفه انتخاب کنید، مطمئن شوید که لنزها دارای روکش بوده و شیشه از کیفیت مناسبی برخوردار است. در صورتیکه عینکی هستید، توصیه می شود دوربین‌های دوچشمی را انتخاب کنید که حداقل فاصله راحتی چشم 14 تا 15 میلی‌متر را ارئه دهند.

برای هر مدل انتخابی، تعداد زیادی در بازار وجود دارد که متناسب با بودجه‌های مختلف، رعایت علایق و سطح منجمین می باشند.

5/5 - (6 امتیاز)
منبع
space.com

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا