بهترین انتخاب

بهترین تلسکوپ‌های سال 2023: بهترین مدل‌ها برای رصد کهکشان‌ها، سحابی‌ها و سایر موارد

بهترین تلسکوپ‌ها برای مشاهده ستارگان، کهکشان‌ها، سحابی‌ها، سیارات و سایر موارد— دارای مدل‌های رومیزی، عکاسی نجومی و رایانه‌ای برای مبتدیان و منجمان با تجربه.

مقدمه

در این راهنمای جامع بهترین انواع تلسکوپ را برای رصد ستارگان گردآوری نموده ایم. ما علاوه بر انتخاب بهترین مدل‌ها، تلسکوپ‌هایی را برای ستاره‌شناسان در هر سطحی و متناسب با هر بودجه‌ای تهیه کرده‌ایم.

در قسمت انتهایی این راهنما، توضیح داده‌ایم که کدام نوع تلسکوپ‌ها برای چه فعالیت هایی مناسب‌ترند (برای مثال، رصد ماه یا اعماق فضا). این می تواند به شما کمک کند از بین مدل های انتخابی ما در این لیست، تصمیم بگیرید کدام مورد برای شما مناسب تر است.

انتخاب تلسکوپ
(Image credit: Getty)

 

اگر مشتاق گرفتن تخفیف هستید، صفحه معاملات تلسکوپ ما، که مرتباً با بهترین خریدهای تلسکوپ به روز می شود را بررسی نمائید. به غیر از خرید، اگر به طور جد علاقمند به کسب بهترین تجربه در زمینه رصد ستارگان هستید، این راهنما می تواند برای شما مناسب باشد چون در اینجا بهترین مدل ها از تولیدکنندگان برتر که هم اکنون در خرده فروشی های معتبر موجود هستند را فهرست کرده ایم. همچین می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله تلسکوپ چیست و چگونه کار می کنید را نیز مطالعه کنید.

خلاصه ای از بهترین تلسکوپ ها

Refractor Celestron Inspire 100AZ

Celestron Inspire 100AZ یک تلسکوپ ایده‌آل برای مبتدیان و کاربران با بودجه محدود است که به دنبال یک بسته کامل با لوازم جانبی گسترده هستند. این تلسکوپ با اکسسوری‌های مختلفی از جمله چشمی‌های متفاوت، LED قرمز و آداپتور گوشی هوشمند برای عکاسی نجومی ارائه می‌شود و مناسب استفاده در مناظر زمینی و آسمانی است. با این حال، برای بالابردن کیفیت تصویر، آپدیت چشمی‌ها پیشنهاد می‌شود زیرا مقداری رنگ کاذب و تاری در میدان دید وجود دارد. با این وجود، کیفیت کلی و راه‌اندازی راحت تلسکوپ، آن را به یک گزینه مطلوب برای عکاسی نجومی، خصوصاً در دید ماه، تبدیل کرده است.

Celestron NexStar 4SE

تلسکوپ Celestron NexStar 4SE با کیفیت ساخت خوب و عملکرد اپتیکی هم‌رده با Celestron Astro-Fi 102، از کنترل دستی عریض به جای گوشی هوشمند بهره می‌برد، گزینه مناسبی برای ستاره‌شناسان مبتدی است که تجربه‌ای راحت و تصاویر واضح و روشن می‌خواهند. اگرچه میدان دید تا حدودی محدود است، اما با وجود نرم افزار SkyAlign و سیستم GoTo موجود که جستجوی اجسام آسمانی را ساده می‌کند، این محدودیت قابل چشم پوشی است. NexStar 4SE سرعت‌های چرخش متفاوتی ارائه می‌کند و به‌راحتی راه‌اندازی می‌شود، هرچند به دلیل مصرف بالای باتری‌ها، استفاده از منبع تغذیه جانبی توصیه می‌شود که ممکن است قابلیت حمل را تحت تاثیر قرار دهد. این دستگاه برای مشاهده ماه و سیاره‌ها مناسب است و تنظیمات تراز ممکن است کمی دشوار باشد.

Celestron StarSense Explorer LT 114AZ

Celestron StarSense Explorer LT 114، با راه‌اندازی آسان زیر 20 دقیقه و بهره‌مندی از فناوری StarSense برای ترازبندی ساده، انتخابی ایده‌آل برای ناظران مبتدی و متوسط است؛ همچنین این تلسکوپ با نصب نشدن کامپیوتری و دقت پایین‌تر در مقایسه با مدل‌های پیشرفته‌تر، قیمت مناسب‌تری دارد و با بهره‌گیری از اپلیکیشن همراه، مشاهده آسمان شب را ساده کرده و اطلاعات جذابی در مورد اجسام مشاهده شده ارائه می‌دهد، اگرچه برای رصد کهکشان‌ها و سایر اجسام عمیق آسمانی کمتر مناسب است.

Celestron Advanced VX 8 EdgeHD

تلسکوپ Celestron Advanced VX 8 EdgeHD، با فناوری EdgeHD که تصاویری با میدان دید مسطح و بدون انحراف رنگی فراهم می‌کند، انتخابی برجسته برای عکاسی نجومی با یک مونت کامپیوتری بهینه شده است؛ علی‌رغم وزن نسبتاً سنگین‌تر و پیچیدگی درپوش لنز، این مدل برای جدی‌ترین نجوم‌نگاران مناسب است و با تمرکز بر روی تصویربرداری و امکانات قدرتمندی مانند اصلاح دوره‌ای و قابلیت حمل بار تا 30 پوند، وضوح عالی تصویر در تمام فریم را تضمین می‌کند.

بهترین خرید تلسکوپ 2023

بیش از 20٪ با این طیف عالی مبتدی پسند صرفه جویی کنید. از فناوری SkyAlign Celestron برای یافتن خودکار مکان خود استفاده نموده و به سمت اهداف آسمان شب مد نظر خود حرکت کنید. مناظر واضحی از ماه و سیارات درخشان‌تر خواهید داشت، اما پیشنهاد می شود برای دریافت مناظر بهتر مقداری از هزینه های صرف شده در اینجا را برای یک چشمی 32 میلی‌متری هزینه کنید.

ما همچنین تلسکوپ‌های ارزان مورد پسند خود با قیمت کمتر از 500 دلار، بهترین تلسکوپ‌های مبتدی و بهترین تلسکوپ‌های کودکان را چنانچه بطور خاص به دنبال آن‌ها هستید، انتخاب کرده‌ایم.

در صورت علاقه به عکاسی از آسمان شب، جدا از تلسکوپ ها بهترین دوربین های دوچشمی نیز می توانند ابزارهای مفیدی برای تماشای آسمان باشند و با کمک بهترین دوربین ها یا بهترین دوربین های عکاسی نجومی می توانید تصاویر فوق العاده ای از آسمان شب بگیرید.

بهترین تلسکوپ اقتصادی

Refractor Celestron Inspire 100AZ

بهترین گزینه برای رصد کنندگان جوانی که می‌خواهند به سرعت شروع کرده و ادامه دهند

مشخصات

  • طراحی اپتیکال: بازتابشی
  • نوع مقر: Alt-azimuth( تلسکوپی که هم بر محور افقی و هم بر محور عمودی می چرخد)
  • دیافراگم: 94/3 اینچ (100 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 98/25 اینچ (660 میلی متر)
  • بیشترین بزرگنمایی مفید: x 241
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x15
  • نسبت کانونی: 5/6 f/
  • چشمی های عرضه شده: 10 میلی متر، 25 میلی متر
  • وزن: 20 پوند. ( 07/9 کیلوگرم)

Celestron Inspire 100AZ یک تلسکوپ عالی برای مبتدیان یا افراد دارای بودجه محدود و یک انتخاب عالی برای آنهایی می باشد که به دنبال یک پکیج کامل هستند که از نظر لوازم جانبی امکانات بسیار بیشتری را نسبت به مجموعه تلسکوپهای مبتدی ارائه می‌دهد.

Celestron Inspire 100AZ Refractor
Celestron Inspire 100AZ با تعداد زیادی لوازم جانبی مفید ارائه می شود، اما پس از بررسی کامل ما، به روز رسانی چشمی ها را توصیه می کنیم(Image credit: Jamie Carter).

دلایل استفاده

  • گستره عالی لوازم جانبی
  • یک وسیله مقدماتی عالی برای عکاسی نجومی
  • مونتاژ آسان

دلایل اجتناب

  • اندکی رنگ کاذب در چشمی ها
  • محدود به عکاسی با نوردهی کوتاه

Inspire 100AZ دارای یک تصویر مورب 90 درجه با تجهیزات 25/1 اینچی است که تلسکوپ را برای مناظر زمینی (در روز/در خشکی) و آسمان مناسب نموده و دارای یک جفت چشمی (20 میلی متر و 10 میلی متر)، یک LED قرمز، یک چراغ قوه برای حفظ دید، سینی لوازم جانبی، هدف یاب StarPointer Pro و آداپتور گوشی هوشمند برای عکاسی نجومی اولیه میباشد. به یاد داشته باشید که با توجه به نسبت کانونی رفرکتور، Inspire 100AZ به عکاسی به نوردهی کوتاه محدود می شود.

طی مشاهدات صورت گرفته هنگام بررسی Celestron Inspire 100AZ، متوجه ایجاد مقدار اندکی رنگ کاذب (حاشیه‌های رنگ بنفش) شدیم و یک تاری جزئی نیز در میدان دید قابل‌توجه بود. مورد دوم به راحتی با انتخاب دقیق چشمی ها قابل حل می باشد، بنابراین توصیه می شود برای استفاده حداکثری از سیستم اپتیکال Inspire 100AZ و اطمینان از انعکاس با کیفیت عکس ها، در صورت دریافت رنگ کاذب، روی چشمی های اضافی سرمایه گذاری کنید، از طرف دیگر، در تلسکوپ‌هایی با این قیمت این یک مسئله قابل انتظار بوده و تجربه استفاده را خراب نمی‌کند، مگر اینکه به طور استثنایی در مورد دقت رنگ سختگیر باشید.

ساختار کلی این بازتابنده چشمگیر است. StarPointer یک سورپرایز خوشایند است زیرا با آن قادر به تشخیص ستاره های کم نور تحت آلودگی نوری متوسط در تجربه یافتن محل دقیق یک ستاره خواهید بود.

خلاصه‌

Celestron Inspire 100AZ به افراد مبتدی و کسانی که به دنبال ارتقاء هستند، این تلسکوپ با قطر 4 اینچی، در بهترین حالت خود با ماه و سیاره‌ها عملکرد دارد و دارای یک درپوش لنز است که به یک نگه‌دارنده هوشمند برای گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شود تا عکاسی آسمانی آسان انجام شود.

تست ها

  • طراحی: نسبتاً سبک
  • عملکرد: در دید ماه، عملکرد برجسته دارد
  • کارایی: راه‌اندازی و بسته‌بندی آسان

بهترین برای حمل و نقل

Celestron Astro Fi 102

بهترین دوربین سبک و قابل حمل برای منجمان مبتدی

مشخصات

  • طراحی نوری: Maksutov-Cassegrain
  • نوع مقر: بازویی- چنگالی تک Alt-Azimuth کامپیوتری
  • دیافراگم: 01/4 اینچ (102 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 16/52 اینچ (1325 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: تا 100 برابر با زوم دیجیتال
  • چشمی های عرضه شده: 25 میلی متر و 10 میلی متر
  • وزن: 6 پوند (7/2 کیلوگرم)

پس از بررسی تلسکوپ Celestron Astro Fi 102 معتقدیم این تلسکوپ برای افراد مبتدی که دانش قبلی در مورد آسمان شب ندارند اما می خواهند شروع به یادگیری و لذت بردن از آن به روشی متفاوت کنند بسیار عالی است.

این مدل به هیچ وجه مدل ارزانی نمی باشد، اما اگر به دنبال تلسکوپی از یک برند معتبر هستید که بسیار قابل حمل باشد، این تلسکوپ ارزش بررسی دارد.

این یک گزینه مناسب و آماده با وزن تنها 6 پوند (7/2 کیلوگرم) می باشد. مانند برخی تلسکوپ‌ها فضای زیادی را اشغال نمی کند، بنابراین می‌توان آن را بدون اشغال فضای زیادی در منزل راه اندازی کرد، هرچند بسته‌بندی و دوباره سرهم کردن آن راحت می باشد.

Celestron Astro Fi 102
این تلسکوپ ممکن است جذاب ترین نباشد، و حتی ممکن است برخی بگویند که کمی “اسباب بازی” به نظر می رسد، اما کیفیت اپتیکال آن خوب است. (Image credit: Jason Parnell-Brookes)

دلایل استفاده

  • بهترین انتخاب برای مبتدیان
  • بسیار قابل حمل

دلایل اجتناب

  • ظاهر آن کمی ارزان به نظر می رسد
  • مدل های دیگر تناسب قیمت بهتری دارند

جلوه نهایی این تلسکوپ کمی اسباب‌بازی مانند به نظر می‌رسد و سازگاری هایی مانند مواد مورد استفاده برای سبک‌تر نگه داشتن دامنه تا حد امکان انجام شده است. علیرغم ظاهر تا حدودی نا امید کننده، تصویر جذاب بوده و می‌توان جزئیات سطح ماه، زحل و حلقه‌های آن، مریخ و مشتری را بررسی نمود. همچنین می توان سحابی ها و سایر اجرام اعماق آسمانی را در شرایط مناسب آسمان مشاهده کرد.

همگام سازی آن با برنامه SkyPortal Celestron با تقریباً 100 هزار جرم آسمانی برای کاوش، بسیار سریع و آسان است.

خلاصه‌

Celestron Astro Fi 102 بهترین استفاده برای مشاهده ماه و سیاره‌ها، این تلسکوپ برای مبتدیان و افرادی بدون تجربه‌ی پیشین عالی است. ممکن است راه‌اندازی اولیه کمی دشوار باشد و کیفیت تلسکوپ در بررسی‌های ما نه بهترین است، اما وظیفه خود را انجام خواهد داد. ★★★ 1/2

تست ها

  • طراحی: بسیار قابل حمل، اما نیاز به وزن‌افزودن بر روی سه‌پایه دارد
  • عملکرد: راه‌اندازی اولیه ممکن است دشوار باشد، اما پس از آن بسیار آسان خواهد بود
  • کارایی: پایگاه داده بزرگی از اجسام آسمانی در SkyPortal دارد

بهترین برای مبتدیان

Celestron NexStar 4SE

بهترین مدل برای یافتن سیارات و سایر اجرام آسمانی با فناوری SkyAlign Celestron

مشخصات

  • طراحی نوری: Maksutov-Cassegrain
  • نوع مقر: بازویی تک چنگالی Alt-Azimuth کامپیوتری
  • دیافراگم: 4 اینچ (102 میلی متر)
  • فاصله کانونی16/52 اینچ (1325 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: تا 100 برابر با زوم دیجیتال
  • چشمی های عرضه شده: 25/1 اینچ
  • وزن: 21 پوند (9 کیلوگرم) کاملا” مونتاژ شده

4SE با داشتن کیفیت ساخت مورد انتظار از سایر مدل‌های سری NexStar سلسترون، از نظر اپتیکی با Celestron Astro-Fi 102 فوق‌الذکر قابل مقایسه است، اما این مدل به جای تکیه بر گوشی هوشمند، با یک کنترلگر دستی درشت و ملموس عرضه می شود. این یک خرید خوب برای ستاره شناسان مبتدی محسوب میشود زیرا استفاده از آن بسیار ساده بوده و تصویری واضح و روشنی را ایجاد می کند، به همین دلیل در بررسی تلسکوپ Celestron NexStar 4SE از پنج ستاره به آن چهار ستاره می دهیم.

میدان دید تا حدودی محدود می باشد، که احتمالا” برخی از کاربران هنگام چرخاندن دستی آن را خسته‌کننده بدانند، اما از آنجایی که نرم‌افزار SkyAlign Celestron و سیستم GoTo اشیاء را می یابند، این عامل باعث عدم توافق نمی شود. کنترل‌کننده دستی همچنین امکان 9 سرعت چرخش مختلف را فراهم می کند که در صورت تمایل، امکان اصلاحات کوچک یا اسکن سریع‌تر آسمان شب وجود خواهد داشت.

Celestron NexStar 4SE
در بررسی کامل Nexstar 4SE، متوجه شدیم که راه‌اندازی آن سریع و آسان است و برای مبتدیانی که خواهان یک تلسکوپ با کیفیت هستند، عالی است. (Image credit: Jonathan Lansley-Gordon)

دلایل استفاده

  • راه اندازی سریع و راحت
  • ساخت باکیفیت سلسترون
  • تکنولوژی SkyAlign

دلایل اجتناب

  • قابلیت حمل محدود
  • میدان دید باریک
  • پر مصرف

با توجه به ماهیت پرمصرف دوربین‌های NexStar SE، یک منبع تغذیه خارجی توصیه می‌شود. در غیر این صورت، می تواند به سرعت یک بسته کامل از باتری های AA را تخلیه نماید. این کار قابلیت حمل دستگاه را محدودتر می کند مگر اینکه از آن همراه با تجهیزات تامین برق قابل حمل استفاده شود.

خلاصه

Celestron NexStar 4SE اگر می‌خواهید به سرعت و بدون تلاش سیاره‌ها و اجسام درخشان در آسمان را مشاهده کنید، مدل سلسترون نکستار 4SE بطور قطع وظیفه را به خوبی انجام خواهد داد.

تست ها

  • طراحی: ساختار محکم و قوی
  • عملکرد: عالی برای مشاهده ماه و سیاره‌ها
  • کارایی: تصحیح ترازی ممکن است دشوار باشد

گزینه ای مقرون به صرفه برای تماشای ماه و سیاره

Celestron StarSense Explorer LT 114AZ

بهترین گزینه برای تماشای ماه و سیاره در حیاط بدون کاستن از کیفیت نوری

مشخصات

  • طراحی نوری: بازتابنده
  • نوع مقر: Alt-azimuth
  • دیافراگم: 49/4اینچ (114 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 37/39اینچ (1000 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x269
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x16
  • چشمی های عرضه شده: 10 میلی متر، 25 میلی متر
  • وزن: 10/41پوند ( 72/4کیلوگرم)

ناظران مبتدی و متوسط به طور یکسان می توانند از Celestron StarSense Explorer LT 114لذت برد. به ویژه برای کاربران پرمشغله ای که زمان لازم برای مراحل راه اندازی طولانی را ندارند، این مدل گزینه ای مطلوب خواهد بود. در طی بررسی Celestron StarSense Explorer LT114، متوجه شدیم مونتاژ این تلسکوپ کمتر از 20 دقیقه زمان می برد.

Celestron StarSense Explorer LT 114AZ
تلسکوپ نیوتونی رفلکتور توسط دانشمند سر آیزاک نیوتن در قرن 17 مخترعی شد. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • راه اندازی و تراز کردن ساده
  • مدلی مناسب برای عکاسی نجومی
  • پیشنهاد اهدافی برای مشاهده

دلایل اجتناب

  • عدم نصب کامپیوتری
  • عدم دقت
  • هم اکنون بصورت پیش فروش موجود است

فناوری StarSense سلسترون در این تلسکوپ انعکاسی تعبیه شده که روش بسیار آسانی را برای تراز کردن تلسکوپ فراهم می کند. ناظر باید برنامه StarSense را از گوگل یا اپل دانلود کرده و یک تصویر با گوشی هوشمند از طریق چشمی بگیرد، سپس برنامه برای محاسبه جهت حرکت تلسکوپ مشخص می کند که کدام ستاره ها در میدان دید تلسکوپ قرار دارند.

این برنامه نه تنها یک تجربه مسحور کننده ارائه می دهد، بلکه اطلاعات جالبی را در مورد هر یک از اهداف مشاهده شده ارائه می دهد و با ان درک بهتری از آنچه که به آن نگاه می کنید، خواهید داشت

با استفاده از چشمی 10 میلی متری می توانید از غول گازی مشتری لذت ببرید. نماها واضح هستند، اما به مجموعه ای از چشمی ها و فیلترها برای انتخاب رنگ بندی نوارهای جوی نیاز می باشد. بزرگترین قمرهای سیاره به صورت نقاط روشن و واضح نور قابل مشاهده هستند. نماهایی از ماه، زهره و خوشه کندوی عسل (Messier 44) نیز شفاف و واضح به نظر می رسند.

ما متوجه شدیم که StarSense Explorer LT 114 ساختار محکمی دارد و هنگام چرخش روی اهداف به آرامی عمل می کند. این تلسکوپ باید به صورت دستی کنترل شود، بنابراین ردیابی آسان ارائه شده در تلسکوپ های کامپیوتری را نخواهید داشت. با این حال، برخی از رصد کنندگان رویکردهای عملی را در مقایسه با روش های الکترونیکی ترجیح می‌دهند، علاوه بر این، قیمت پایین‌تری نیز دارند.

البته، همان اپتیک معمولی با کیفیت بالا که در تلسکوپ های سلسترون انتظار می رود، را دریافت می کنید و دیافراگم نیز سایز مناسبی دارد. در مجموع، این مدل بعنوان یک تلسکوپ خانگی با قیمت مناسب، یک انتخاب عالی محسوب می شود.

خلاصه

سطح ورودی برای تلسکوپ‌های با تطبیق اپلیکیشن تشخیص آسمانی استارسنس عالی سلسترون یک گزینه مناسب برای مشاهده ماه و سیاره‌ها است، اما کیفیت ساخت و اپتیک برای جذب با کهکشان‌ها، میغ‌ها و خوشه‌های ستاره از آن دور است.

بهترین GoTo

Celestron NexStar Evolution 9.25

بهترین تلسکوپ GoTo برای دیدن جهان با کیفیت HD با این قیمت

مشخصات

  • طراحی نوری: Schmidt-Cassegrain
  • نوع مقر: بازویی چنگالی alt-azimuth کامپیوتری
  • دیافراگم: 25/9 اینچ (235 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 52/92 اینچ (2350 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x555
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x34
  • چشمی های عرضه شده: 13 میلی متر، 40 میلی متر
  • وزن: 60/62 پوند ( 39/28 کیلوگرم)

سیستم نوری Celestron NexStar Evolution 9.25 به عنوان یکی از بهترین سیستم هایی که با از رصد آسمان شب لذت برده ایم، دسته بندی می شود. بدون هیچگونه تداخل یا نقص نوری در میدان دید، این ابزار با کیفیت مناظری را از طیف گسترده ای از اهداف نجومی با وضوح و کنتراست چشمگیر ارائه می دهد.

با وجود گران بودن (حدود 2850 دلار) این تلسکوپ و تشکیلات آن ارزشمند می باشند. لوازم جانبی دریافتی با آن شامل یک دوربین قابل اتصال، یک نقطه یاب قرمز رنگ، یک آداپتور AC بین المللی، کنترل دستی برای فرآیند AutoAlign و چشمی های 13 میلی متری و 40 میلی متری هستند.

Celestron NexStar Evolution 9.25
با این تلسکوپ کاتادیوپتری با کیفیت بالا، اجسام را در هنگام حرکت در آسمان ردیابی کنید. (Image credit: B&H Photo)

دلایل استفاده

  • نماهای واضح و بدون نقص
  • راه اندازی آسان
  • طراحی با کیفیت

دلایل اجتناب

  • چندان قابل حمل نمی باشد
  • گران بودن

قطعه مهم در تجهیزات NexStar Evolution 25/9 بدون شک بازویی تک چنگالی آن می باشد. به لطف باتری لیتیوم یونی قابل شارژ، ناظران می توانند روی اهداف حرکت کرده و با لمس یک دکمه تا 10 ساعت امکان استفاده مداوم را داشته باشند.

شبکه Wi Fi بسیار اختصاصی تلسکوپ تعبیه شده در این مدل به ابزار اجازه می دهد از طریق برنامه Celestron SkyPortal (قابل دانلود رایگان) به iOSو اندروید، متصل و کنترل شود. به دلیل موتوری بودن، این مدل قادر به ردیابی اجسام در هنگام حرکت در آسمان بوده که NexStar Evolution 25/9 را برای عکاسی نجومی ضروری می‌کند.

در صورت داشتن بودجه کافی و تمایل برای یک گشت و گذار کامل با کیفیت در جهان، ما این GoTo را به طور کامل به رصد کنندگان باتجربه توصیه می کنیم. تنها نقطه ضعف NexStar Evolution 9.25 حمل و نقل دشوار به دلیل وزن آن می باشد در نتیجه منجمین باید قبل از برنامه‌ریزی هر سفری، این مسئله را مد نظر قرار دهند که با توجه به طراحی قوی و با کیفیت تلسکوپ، یک توازن کوچک محسوب می شود.

خلاصه

Celestron NexStar Evolution 9.25 یک تلسکوپ فوق‌العاده مناسب برای علاقه‌مندان و تجربی‌ترین ناظران آسمانی با قیمتی مناسب. با باتری قابل شارژ خود، این تلسکوپ امکان تماشای ستاره‌ها را تا 10 ساعت فراهم می‌کند و همچنین امکان عکاسی آسمانی را نیز داراست. این تلسکوپ از نظر حمل و نقل آسانترین نمی‌باشد، اما ما فکر می‌کنیم که این یکی از بهترین تلسکوپ‌های GoTo قابل خرید است.

تست ها

  • طراحی: کمی حجیم و حمل و نقل دشوار
  • عملکرد: دیدهای واضح و بدون عیب
  • کارایی: مونت موتوری گزینه‌ی خوبی برای عکاسی آسمانی است

بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به قیمت مناسب

Celestron Astro Fi 130

یک راهنما برای آسمان شب، مملو از فناوری با قیمت پایین

مشخصات

  • طراحی نوری: بازتابنده نیوتنی
  • نوع مقر: altitude-azimuth تک چنگالی کامپیوتری
  • دیافراگم: 19/5 اینچ (130 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 59/25 اینچ (650 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x307
  • نسبت کانونی: 9/5 f/
  • چشمی های عرضه شده: 25 میلی متر (26x) 10 میلی متر (65x)
  • وزن: 18 پوند (6/8 کیلوگرم)

هنگام بررسی تلسکوپ Celestron Astro Fi 130 ، آن را بسیار دوست داشته و معتقدیم در قبال هزینه پرداختی بسیار ارزشمند می باشد. با اینکه لزوماً یک تلسکوپ مقرون به صرفه نیست، اما نسبت به یکسری از تلسکوپ های دیگر موجود در این راهنما بسیار ارزان تر است، و آن را یک تلسکوپ بسیار عالی می دانیم.

اگر در رصد ستارگان تازه کار هستید، یا حتی اگر تجربه زیادی ندارید، این تلسکوپ می تواند با ارائه یک تجربه نجومی باعث شود تا هنگام استفاده از فناوری تلسکوپ و اپتیک خوب شگفت زده شوید و به عنوان یک راهنمای مجازی برای آسمان شب عمل کند.

دیافراگم 130 میلی متری به معنای نور زیادی است که می تواند از طریق عدسی عبور کند و اهداف آسمان شب را به وضوح قابل مشاهده نموده و مناظر شگفت انگیزی از ستاره ها را در اختیار کاربر قرار دهد. فاصله کانونی 650 میلی متری نیز به معنای داشتن یک میدان دید وسیع خواهید بود (می توانید بسیاری از موارد را به یکباره ببینید).

Celestron Astro Fi 130
میدان دید گسترده Celestron Astro Fi 130 به شما این امکان را می دهد که کهکشان های بزرگ را بدون نیاز به تغییر مکان تلسکوپ اغلب مشاهده کنید. (Image credit: B&H Photo)

دلایل استفاده

  • یک تلسکوپ سطح مبتدی عالی
  • اتصال Vixen برای تغییرات پایه
  • قابل حمل
  • یافتن اهداف با لمس دکمه

دلایل اجتناب

  • چشمی ها مشاهدات را محدود می کنند
  • فوکوس با کیفیت پایین
  • تخلیه سریع باتری
  • بدون برنامه غیرقابل استفاده می باشد

این تلسکوپ همچنین محکم بوده، اما نسبت به برخی دیگر از تلسکوپ‌هایی که احتمالا” برای تجربه مشابه مد نظر دارید سبک تر است بنابراین در میزان سهولت حمل و نقل امتیاز خوبی کسب می‌کند. همچنین یک سه پایه ثابت، یک نقطه یاب قرمز و چشمی با آن دریافت می‌کنید که باعث می‌شود انتخاب بهتری باشد.

تصور میشود فقط دو مورد باعث شوند این مدل کمی نا امید کننده باشد: عمر باتری کمی سریع‌تر از زمان مورد انتظار خالی می‌شود و چشمی‌ها نیز بهترین ها نیستند. برای تجربه بهتر باید چشمی‌ها را ارتقا داد، اما از نظر تناسب قیمت، ما به شدت این تلسکوپ را پیشنهاد می‌کنیم.

خلاصه

Celestron Astro Fi 102 یک تلسکوپ خوب با قیمت استثنایی مناسب، همه چیزی که برای شروع کردن نیاز دارید را دارد، اگرچه ما توصیه می‌کنیم برخی از قطعات داخلی را ارتقاء دهید. با این حال، در شرایط سرد ممکن است باتری خود را سریعتر تخلیه کند، بنابراین در نظر داشته باشید که یک منبع تغذیه اضافی خریداری کنید.

تست ها

  • طراحی: ساختار بسیار محکم با لوله و سه‌پایه‌ای با ساختار خوب
  • عملکرد: با استفاده از تکنولوژی SkyAlign برای ترازی آسان
  • کارایی: عالی برای مشاهده ماه و سیاره‌ها، اما برخی از دیدها ممکن است مات و کم واضح باشند

بهترین تلسکوپ موتوری

Celestron NexStar 8SE

بهترین تلسکوپ موتوری برای فضای عمیق و عکاسی نجومی که وضوح و جزئیات عالی تصویر را ارائه می دهد

مشخصات

  • طراحی نوری: Schmidt-Cassegrain
  • نوع مقر: بازوی چنگالی alt azimuth کامپیوتری
  • دیافراگم: 8 اینچ (203 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 80 اینچ (2032 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x480
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x29
  • چشمی های عرضه شده: 25 میلی متر
  • وزن: 32 پوند (48/14کیلوگرم)

اولین مورد از سه تلسکوپ NexStar در این لیست بوده و دلیل خوبی برای آن وجود دارد. Celestron NexStar 8SE یک گزینه عالی برای مبتدیان و منجمین باتجربه می باشد. این تلسکوپ مشاهده آسمان شب را برای مبتدیانی که چیزی زیادی در مورد نجوم نمی دانند آسان می کند. در عین حال، منجمان با تجربه‌تر می‌توانند از آن برای کاوش در اعماق فضا یا حتی نصب دوربین برای عکاسی عالی نجومی بهره ببرند

در صورت پرداخت هزینه زیاد برای یک تلسکوپ، می توان انتظار دریافت تلسکوپی استثنایی با نماهای خارق العاده از طیف گسترده ای از اجرام آسمانی را داشت.

Celestron NexStar 8SE
دوست داشتنی ترین تلسکوپ جهان. یک سرمایه گذاری ارزشمند برای آسمان بان های جدی که می توانند با مهارت و تجربه رشد کنند. (Image credit: Jason Parnell-Brookes)

دلایل استفاده

  • وضوح در کل میدان دید
  • گزینه ای مناسب برای خرید

دلایل اجتناب

  • سنگین بودن
  • قیمت بالا

NexStar 8SE محصول مشهور Celestron بوده و عنوان “محبوب ترین تلسکوپ جهان” را به خود اختصاص داده است. این تلسکوپ شماره یک پرفروش در B&H Photo می باشد. این تلسکوپ با پوشش نوری StarBright XLT، وضوح و کنتراست بی نظیری را برای مشاهده سیارات و ماه ارائه می دهد. مشتری، قمرهایش، زحل و حلقه‌هایش بصورت نفس‌گیر و بدون انحراف رنگی یا حاشیه‌های رنگی زنده دیده می شوند. لنز دیافراگم 2/203 میلی متری آن امکان دید عالی از اجسام در اعماق آسمان را فراهم می کند در بررسی Celestron NexStar 8SE نحوه تنظیم کردن همه چیز را مرور نمودیم که بسیار ساده است. هیچگونه دانش قبلی در مورد آسمان شب نیاز نیست، زیرا می توان از برنامه SkyPortal Celestron یا هر برنامه دیگری در زمینه رصد ستارگان براییافتن دو ستاره برای فرایند هم ترازی استفاده کرد.

به محض تنظیم تلسکوپ، می توان از کنترلگر دستی و محکم برای هدایت آن به هر آیتم موجود در پایگاه عظیم داده خود استفاده کرد که شامل سیارات، کهکشان ها، ستاره های دوتایی، خوشه های ستاره ای و سحابی ها می شود. یک گزینه فوق‌العاده برای افراد مبتدی و بلاتکلیف، «تور آسمان» می باشد که تلسکوپ را بصورت خودکار به سمت اجرام مختلف کیهانی هدایت می‌کند.

موتور به آرامی کار کرده و نتایج دقیق هستند. ردیابی خودکار برای عکاسان نجومی یک رویا بوده و به آنها اجازه دسترسی های طولانی را می دهد که پس از عکاسی می توان آنها را برای خلق تصاویر زیبا روی هم قرار داد.

Celestron NexStar 8SE با قیمت بسیار بالایی عرضه می شود، اما برای کسانی که در مورد تماشای آسمان یا عکاسی نجومی جدی هستند ارزش سرمایه گذاری دارد. با اینکه احتمال دارد برای افراد صرفاً علاقمند به منظومه شمسی بسیار گران باشد، اما برای آنهایی که قصد دارند برای طولانی مدت در این فعالیت ها شرکت کنند، یک انتخابی عالی محسوب می شود.

خلاصه

سلسترون نکستار 8SE یک تلسکوپ برجسته با اپتیک فوق‌العاده که برای مبتدیان، علاقه‌مندان میانی و نیز نجوم‌شناسان حرفه‌ای مناسب است. این تلسکوپ برای عکاسی آسمانی عالی است و دیدهای زیبا، روشن و جزئیات‌داری ارائه می‌دهد. تنها نقطه ضعف ما این است که قیمت آن ممکن است برای مبتدیان گران باشد.

تست ها

  • طراحی: امکان حمل به عنوان یک تنظیم کاملاً تجهیز شده
  • عملکرد: اپتیک برجسته، کمی دشوار در ترازی اگر با آن آشنا نیستید
  • کارایی: آسان در مونتاژ و دمونتاژ

بهترین GoTo برای بودجه های کم

Sky Watcher Skymax 127 SynScan AZ GoTo

بهترین GoTo برای افراد دارای بودجه های کمتر- ترکیبی عالی از فناوری عالی و اپتیک درخشان

مشخصات

  • طراحی نوری: Maksutov Cassegrain
  • نوع مقر: alt azimuth موتوری
  • دیافراگم: 5 اینچ (127 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 05/59 اینچ (1500 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x150
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x60
  • چشمی های عرضه شده: 10 میلی متر، 25 میلی متر و بارلو
  • وزن: 7/39 پوند (18 کیلوگرم)

بعنوان معرفی برای دنیای تماشای آسمان GoTo، Sky Watcher Skymax 127 SynScan AZ برای ناظرانی با بودجه اندک ضروری می باشد. کنترلگر دستی SynScan AZ اطلاعاتی را در مورد بیش از 40000 جرم نجومی ارائه می دهد که شامل کامل ترین کاتالوگ ها (Messier، NGC، IC و SAO) اهداف اعماق آسمان و منظومه شمسی است.

این ابزار ستاره شناسی همه چیزهایی را که برای یک شب موفق در زیر ستاره ها نیاز است، دارا می باشد: لنز مورب تلسکوپ با کیفیت مناسب، 2x Barlow با یک آداپتور دوربین، هدف یاب 6×30، سه پایه فولادی ضد زنگ و سینی لوازم جانبی.

Sky-Watcher Skymax 127 SynScan
سه پایه ارائه شده می تواند با پشتیبانی اضافی کار کند، اما جدای از آن، این یک محدوده بسیار کاربر پسند است. (Image credit: Amazon)

دلایل استفاده

  • بسیار کاربر پسند
  • مقر ساده ارتفاع- آزیموت
  • وضوح و کنتراست عالی

دلایل اجتناب

  • سه پایه کمی لرزان است
  • نیاز به پشتیبانی اضافی در شرایط وزش باد دارد

با توجه به وزن 7/39پوندی آن، مونتاژ دستگاه راحت است. Sky Watcher Skymax 127 SynScan AZ (18 کیلوگرم)، به اندازه ای سبک است که می توان بدون تلاش زیاد آن را حمل نمود. Skywatchers امکان تامین برق Servo Drive را با 8 باتری AA یا منبع تغذیه 12 ولت دارا می باشد، چون باتری ها در هنگام سرد شدن آن به سرعت تخلیه می شوند، توصیه می شود برای مشاهدات پیوسته با فناوری SynScan روی منبع تغذیه 12 ولت سرمایه گذاری شود.

تراز کردن تلسکوپ، با استفاده از دو ستاره برای تنظیم ابزار ساده می باشد، اما مبتدیان احتمالا برای درانجام این کار نیاز به تمرین داشته باشند – توصیه می شود قبل از تاریک شدن هوا با Skymax 127 آشنایی پیدا کرده و مطمئن شوید که دفترچه راهنما را بصورت کامل مطالعه می کنید.

از نظر توان اپتیکال هیچ شکایتی وجود ندارد. ما می‌توانیم یک فاز تثلیث ماه را در میدان دید قرار داده و پس از تغییر متمرکز کننده، دهانه‌ها و نواحی تیره روی ماه با کنتراست و وضوح فوق‌العاده به خوبی مشخص می شوند. فیلتر ماه حتی نماهای بهتری را ارائه می دهد

سحابی شکارچی (مسیه 42) که روی ناحیه ستاره‌زایی می‌چرخد، به راحتی با دیافراگم 5 اینچی (127 میلی‌متری) قابل تشخیص بوده و بصورت یک تکه نور غبارآلود با ستاره‌های عضو خوشه ذوزنقه با درخشش خیره‌کننده در مرکز سحابی دیده می شود.

سه پایه فولادی ضد زنگ مکن است کمی ناپایدار باشد، بنابراین پیشنهاد می شد هنگام چرخش در شرایط باد، از پشتیبان تنظیمات استفاده شود.

خلاصه

اسکای‌واچر اسکایمکس 127 سین‌اسکن آ‌زد گوتو: یک تلسکوپ بسیار کاربرپسند و عالی که برای هر کسی که می‌خواهد یک سیستم GoTo داشته باشد اما بودجه‌ای بزرگ برای تلسکوپ صرف نکند، مناسب است. سه‌پایه ممکن است کمی پریشان باشد، اما به طور کلی، ما فکر می‌کنیم که این یک محصول عالی است.

تست ها

  • طراحی: سه‌پایه ممکن است کمی لرزش داشته باشد
  • عملکرد: ترازی ممکن است نیاز به تمرین برای مبتدیان داشته باشد
  • کارایی: کنترل‌کننده دستی اطلاعاتی درباره بیش از ۴۰٬۰۰۰ اجسام آسمانی ارائه می‌دهد

بهترین برای تمام سطوح مهارت

Celestron NexStar 6SE

یک تلسکوپ پر مصرف، اما با کیفیت و دارای اپتیک عالی

مشخصات

  • طراحی نوری: Schmidt-Cassegrain
  • نوع مقر: بازویی تک چنگالی alt azimuth کامپیوتری
  • دیافراگم: 91/5 اینچ (150 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 59 اینچ (1500 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x 354
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x21
  • چشمی های عرضه شده: 25 میلی متر
  • وزن: 30 پوند. (5/9 کیلوگرم)

طیف تلسکوپ‌های NexStar سلسترون به دلیل اپتیک عالی، مونتاژ کاربر پسند و قابلیت های فراوان، شهرت مناسبی دارند. این تلسکوپ نمونه‌ای از همه موارد مورد اشاره در بررسی Celestron NexStar 6SE می باشد

اگر به دنبال تلسکوپی با قابلیت جمع آوری نور عالی و مجموعه وسیعی از اجرام نجومی برای کاوش هستید، این یک انتخاب عالی محسوب می شود. دیافراگم 91/5 اینچی (150 میلی‌متر) در مقایسه با Meade StarNavigator NG 114 عملکرد برتری را ارائه می‌کند، و کنترل‌کننده دستی NexStar شامل یک پایگاه داده گسترده با بیش از 40000 جرم آسمانی است. متأسفانه، برای استفاده حداکثری از تلسکوپ، باید یک چشمی اضافی خریداری نمود، و حتی در آن صورت، نمی توان همه اجرام فهرست شده در پایگاه داده را با جزئیات کامل مشاهده کرد.

Celestron NexStar 6SE
Celestron NexStar 6SE دارای فناوری عالی و اپتیک درخشان است. (Image credit: Adorama)

دلایل استفاده

  • اپتیک چند لایه StarBright XLT
  • ساختار با کیفیت
  • تنظیم و تراز کردن آسان

دلایل اجتناب

  • لنز های چشمی محدود
  • باتری ها را به سرعت تخلیه می کند- نیازمند به سیم برق AC

NextStar 6SE یک روش عالی برای کاوش در آسمان شب را با استفاده از حالت tour mode ارائه می دهد. این شما را در میان اهداف مختلف در آسمان یا در صور فلکی خاص راهنمایی می کند تا بتوانید آنها به شکل بی سابقه ای مشاهده کنید. این مورد برای آنهایی که نمی دانند به دنبال چه چیزی باشند یا فقط می خواهند مستقیماً به رصد اجرام آسمانی جالبی که برای آنها انتخاب شده بپردازند، عالی است.

استفاده از فناوری SkyAlign ساده است و شما را به سرعت در جهت درست هدایت می کند. پایه موتوری همچنین دارای 9 سرعت چرخشی علاوه بر نرخ های مختلف ردیابی آن می باشد. همه اینها عالی به نظر می رسند و اینگونه نیز می باشد، اما یک جنبه منفی نیز وجود دارد. باتری NexStar 6SE ممکن است خیلی سریع تخلیه شود، بنابراین توصیه می شود برق لازم برای سیستم از منبع تغذیه خارجی تامین شود.

عکاسان نجومی ممکن است در ابتدا از نسبت کانونی آهسته f/10 آن که NexStar 6SE را در بهترین حالت به یک تصویربردار سیاره ای یا ماه محدود می کند، ناراضی باشند. با این وجود، این امکان برای کاربران حرفه ای تر وجود دارد که آینه ثانویه دوربین خود را تعویض کنند و نسبت کانونی را به f/2 مناسب برای عکاسی نجومی افزایش دهند.

خلاصه

NextStar 6SE با پوشش اپتیک بی‌عیب و نقص، سهولت استفاده و ساختار با کیفیت بالا، شما یک ابزار دارید که طراحی شده است تا برای سال‌ها دیده‌بانی زیبایی از آسمان شب را ارائه دهد.

تست ها

  • طراحی: پوشش اپتیکی StarBright XLT برای دیده‌بانی واضح
  • عملکرد: با دقت اهداف را پیگیری می‌کند
  • کارایی: مونت موتوری با صدای بلند و لرزش مشهود

قابل حمل، استفاده آسان، ایده آل برای مبتدیان

Sky Watcher Flextube 300 SynScan Dobsonian

بهترین تلسکوپ GoTo Dobsonian با قابلیت جمع آوری نور زیاد

مشخصات

  • طراحی نوری: Parabolic Newtonian
  • نوع مقر: دابسونین
  • دیافراگم: 01/12اینچی (305 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 01/59 اینچ (1500 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x600
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x43
  • چشمی های عرضه شده: 10 میلی متر، 25 میلی متر
  • وزن: 72 پوند. (66/32 کیلوگرم)

هرچه دیافراگم تلسکوپ بزرگتر باشد، نور بیشتری می تواند وارد آن شده و به کاربر اجازه می دهد تا جزئیات دقیق تری از اجرام نجومی را تفکیک نموده و عمیق تر به مشاهده جهان بپردازد. با یک لنز شیئی 12 اینچی (305 میلی‌متری)، این تلسکوپ Dobsonian جمع‌شونده از Sky Watcher مطابق با نام مستعار light bucket(تلسکوپ نعکاسی) عمل می کند.

تلسکوپ دابسونین با طراحی ساده ای عرضه می شود. ویژگی GoTo و پایه موتوری Alt azimuth آن که با کنترل دستی SynScan هدایت می‌شود، کالیبره کردن تلسکوپ و دریافت مناظر فوق‌العاده از آسمان شب را نسبت به همیشه آسان تر نموده است.

Sky Watcher Flextube 300 SynScan Dobsonian

دلایل استفاده

  • مناسب اهداف ضعیف
  • قابلیت جمع شدن برای حمل و نقل راحت تر
  • با دوام

دلایل اجتناب

  • سنگین با وزن بیش از 32 کیلوگرم
  • به دلیل سایز و وزن تقریباً قابل حمل است

بیش از 40000 جرم آسمانی در پایگاه داده ارائه شده و باید بگوییم که یافتن تیرگی های مبهم اولین درگاه تماس ما با Sky Watcher Flextube 300 SynScan بود. کهکشان آندرومدا (مسیه 31)، با برخی از خطوط گرد و غبار قابل مشاهده و برآمدگی آن که به شدت می درخشد منظره ای باورنکردنی دارد. کهکشان های وابسته به آن نیز به صورت نقاط نورانی در نمای میدان دید قابل مشاهده هستند.

این تلسکوپ دابسونی با دارا بودن نسبت کانونی 9/4 f/ برای عکاسی مناسب است. افرادی که قادر به انجام این کار هستند می توانند با بهره گیری از فوتون های فراوانی که قادر است جمع آوری کند، تصاویر خیره کننده ای را با این دستگاه ثبت کنند.

Sky Watcher Flextube 300 SynScan سنگین بوده، اما طراحی تاشوی آن باعث می شود تا در مواقعی که نیاز به رفتن به پارک های آسمان تاریک یا استار پارتی دارید، به راحتی در صندوق عقب خودرو جا شود.

Sky Watcher Flextube 300 SynScan علی رغم ماهیت پرهزینه‌، با توجه به دیافراگم بزرگ، قابلیت‌های تصویربرداری عالی و قابلیت GoTo، برای هر علاقه‌مندی ضروری می باشد.

بهترین برای دوستداران فناوری

Vaonis Vespera Observation Station

بهترین مورد برای طرفداران فناوری – نماهای هوشمند از آسمان شب برای مبتدیان و افراد با تجریه به طور یکسان

مشخصات

  • طراحی نوری: منکسر کننده آپوکروماتیک (APO) چهارگانه
  • نوع پایه: موتوری GoTo alt azimuth
  • دیافراگم: 2 اینچ/50 میلی متر
  • فاصله کانونی: 8 اینچ/200 میلی متر
  • بیشترین بزرگنمایی مفید: معادل 33x.
  • چشمی های عرضه شده: N/A
  • وزن: 11 پوند. / 5 کیلوگرم

Vaonis Vespera با قیمت 2499 دلار / 1982 پوند، کوچکترین و معقول ترین تلسکوپ هوشمند محسوب میشود. این تلسکوپ تولید استارتاپ فرانسوی Vaonis و نسخه کوچکتر و سبکتر خواهر بزرگتر روباتیک خود یعنیStellina می باشد.

Vespera که از کلمه لاتین “عصر” گرفته شده و مانند تلسکوپ های سنتی چشمی ندارد، بلکه در عوض تصاویری از آسمان شب را با کمک حداکثر پنج تلفن هوشمند یا تبلت متصل از طریق یک اپلیکیش تلفن همراه به نام Singularity گرفته و به اشتراک می گذارد.

Vaonis Vespera Observation Station
Vaonis Vespera یک تلسکوپ هوشمند کوچک و با قیمت نسبتاً مناسب است که ویژگی‌های مفید مختلفی از جمله رصد خورشیدی و موزاییک کردن برای عکس‌های نجومی بزرگتر را ارائه می‌کند. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • عملکرد کاملا خودکار برنامه
  • ایجاد تصاویر قابل اشتراک‌گذاری
  • کاربرد آسان
  • کاهش آلودگی نوری

دلایل اجتناب

  • بسیار گران
  • نمی توان سیارات را رصد کرد
  • تصاویر اولیه از ماه
  • تصاویر فاقد وضوح و تفکیک

وسپرا در واقع دوربینی برای ثبت عکس های خیره کننده از اجرام آسمانی، حتی در شهرهایی با آلودگی نوری می باشد. برای رصد ماه و سیارات در نظر گرفته نشده، اما می توان از آن برای ثبت تصاویر فوق العاده از خوشه های ستاره ای، سحابی ها و کهکشان ها استفاده کرد. در اینجا تمام اطلاعاتی است که باید در مورد نحوه عملکرد Vespera بدانید ارائه می شود.

Vespera دستگاهی قابل تحسین و ترکیبی از سه فناوری می باشد : نرم افزار تشخیص الگوی ستاره، فناوری انباشت تصاویر زنده و یک اپلیکیشن. هنگام روشن بودن، حسگر تصویر Sony IMX462 آن می تواند هدف را در پنج دقیقه شناسایی کرده و در هر 10 ثانیه یک عکس بگیرد (بسته به هدف متفاوت است). این فرآیند حذف نویز را می‌توان فورا” در اپلیکیشن Singularity مشاهده کرد و تصویری واضح‌تر، متضادتر و رنگارنگ‌تر حاصل می شود. در بررسی Vaonis Vespera متوجه شدیم که تصاویر اندکی ضعیف هستند، اما می‌توان آن‌ها را با پردازش های بعدی بهبود بخشید.

علاوه بر این، از یک آسمان نما برای تولید فهرست «بهترین‌های امشب» از اهداف آسمانی و یک الگوریتم برای تعیین تنظیمات دوربین به منظور مشاهده هر هدف استفاده می‌کند.

خلاصه

ایستگاه مشاهده وسپرا از شرکت وائونیس: یک راه‌حل آسان برای مبتدیان در شهرهای دچار آلودگی نوری با ظاهر آینده‌نگرانه، ایستگاه مشاهده وسپرا از وائونیس ویژگی‌های تصویربرداری زنده قابل توجهی برای کهکشان‌ها و میغ‌ها دارد، اما دقت آن پایین‌تر است و قادر به تصویربرداری از سیاره‌ها نیست.

تست ها

  • طراحی: طراحی آینده‌نگرانه و منحنی
  • عملکرد: با آلودگی نوری به خوبی مقابله می‌کند، اما قادر به مشاهده سیاره‌ها نیست
  • کارایی: راه‌اندازی آسان

بهترین برای بودجه های بزرگتر

Unistellar eVscope 2

بهترین گزینه برای بودجه های بیشتر – یک دستگاه تصویربرداری نجومی شیک و هوشمند

مشخصات

  • طراحی نوری: بازتابنده
  • نوع پایه: موتوری GoTo alt azimuth
  • دیافراگم: 5/4 اینچ (114 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 7/17 اینچ (450 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: 50 برابر اپتیکال، 150 برابر دیجیتال
  • چشمی عرضه شده: چشمی نیکون ثابت
  • وزن: 8/19 پوند (9 کیلوگرم) با سه پایه

تلسکوپ eVscope 2 که با ظرافت بسیار طراحی شده، برای عکاسان مبتدی نجوم و کسانی مبلغ قابل توجهی پول (حدود 5000 دلار ) برای اختصاص به این امر دارند یا برای اخترشناسانی که مایل به داشتن یک سیستم کاربردی با راه اندازی و استفاده آسان هستند، ایده آل است. هرچند ممکن است از طرف کاربران با تجربه تلسکوپ که به روش‌های سنتی‌تر مشاهده عادت کرده‌اند، مورد استقبال زیادی قرار نگیرد، اما همچنان می‌تواند تصاویر قابل‌توجهی ایجاد کند.

Unistellar eVscope 2 یک قدم با رصد سنتی ستارگان با تلسکوپ فاصله داشته و در عوض دارای یک دوربین داخلی، طراحی شیک و چشمی الکترونیکی می باشد. این دومین محصول از خط eVscope بوده و پیشرفت های قابل توجهی در زمینه طراحی و قابلیت دسترسی دارد. یک بازتابنده 5/4 اینچی (114 میلی متر) با نسبت کانونی 9/3/ f داشته که آن را برای مشاهده اجرام آسمانی از جمله سحابی ها ایده آل می کند.

بهترین تلسکوپ: Unistellar eVscope 2
این دوربین دارای یک دوربین داخلی و یک چشمی الکترونیکی است – بهترین های هر دو جهان. (Image credit: Jason Parnell-Brookes)

دلایل استفاده

  • راه اندازی ساده و بی دردسر
  • طراحی خیره کننده و براق آن جذاب است
  • چشمی نیکون برای علاقمندان
  • برنامه به خوبی طراحی شده و کنترل آن آسان است

دلایل اجتناب

  • بسیار گران، به ویژه برای ستاره شناسان مبتدی
  • ممکن است برای کاربران سنتی تلسکوپ جذاب نباشد

قسمت داخلی شامل یک سنسور تصویر 7/7 مگاپیکسلی بوده و eVscope 2 یک چشمی الکترونیکی دارد که توسط نیکون برای کسانی که می‌خواهند با تلسکوپ ارتباط لمسی برقرار کنند طراحی شده است. چیدمان ساده، طراحی شیک و رابط کاربری عالی اپلیکیشن های گوشی هوشمند، eVscope 2 را تبدیل به یک وسیله راحت برای استفاده و عکاسی از آسمان شب نموده، به خصوص با قابلیت ردیابی پیشرفته آن، که در بررسی Unistellar eVscope 2 ما بسیار تحت تاثیر آن قرار گرفتیم. (پیشنهاد می شود: بهترین اپلیکیشن های نجوم)

با توجه به هزینه بالای تمام قابلیت های ممتاز آن، در واقع، این دستگاه برای افرادی با بودجه قابل توجه رزرو شده است.

خلاصه

Unistellar eVscope 2 یک تلسکوپ با طراحی فوق‌العاده، برای عکاسانی که می‌خواهند به علم اختصاص پیدا کنند و بودجه دارند یا برای نجوم‌شناسانی که به دنبال یک سیستم کامل و ساده برای استفاده و راه‌اندازی هستند، بسیار مناسب است.

تست ها

  • طراحی: ظاهر بسیار جذاب و ساختار قوی تلسکوپ
  • عملکرد: قابلیت پیدا کردن اشیاء به صورت دستوری به طور مفهومی و سریع
  • کارایی: اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد به راحتی به اجسام آسمانی بروید.

ترکیبی از تلسکوپ و دوربین است

Vaonis Stellina Observation Station & Hybrid Telescope

بهترین وسیله برای تهیه تصاویر RAW و JPEG از اهداف آسمان تاریک

مشخصات

  • طراحی نوری: بازتابشی
  • نوع پایه: موتوری GoTo alt azimuth
  • دیافراگم: 15/3 اینچ (80 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 75/15 اینچ (400 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: تا 100 برابر با زوم دیجیتال
  • چشمی های عرضه شده: N/A
  • وزن: 69/24 پوند (11.2 کیلوگرم)

تلسکوپ Vaonis Stellina شبیه هیچکدام از مدل های موجود در بازار نیست. حتی شبیه یک تلسکوپ هم نمی باشد، و این واقعیت ممکن است سنت گرایان را منصرف کند. با طراحی هوشمندانه، نیاز به یابنده و چشمی را در تلسکوپ از بین می برد. درعوض، برای ارائه نماهای خیره کننده و ثبت تصاویر رنگی شگفت انگیز از آسمان شب، به حسگر CMOS سونی و یک برنامه گوشی هوشمند متکی است. این تلسکوپ نسبت به رقبا قیمت بالاتری داشته اما شامل دانلود رایگان برنامه Stellina با 100 جرم آسمانی می باشد.

با اینکه برای مطالعه سیارات ایده آل نیست، اما در بررسی عملی خود در مورد Vaonis Stellina متوجه شدیم که در تهیه تصاویر از اجرام درخشان اعماق آسمان و سطح ماه عملکردی عالی دارد. خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی‌ها و کهکشان‌ها را با وضوح عالی با تصاویر 4/6 مگاپیکسلی با وضوح 3096 در 2080 در فرمت‌های JPEG و RAW نمایش می‌دهد.

بهترین تلسکوپ: Vaonis Stellina Observation Station Smart telescope
بازوی تلسکوپ تنها زمانی به سمت بیرون حرکت می کند که ابزار شروع به رصد می کند. (Image credit: Robin Scagell)

دلایل استفاده

  • بسیار قابل حمل
  • عالی برای عکاسی نجومی
  • استفاده بسیار آسان

دلایل اجتناب

  • گران بودن نسبت به رقبا
  • برای افراد سنت گرا چندان جذاب نیست
  • به طور گسترده در دسترس نمی باشد

چون می توان حداکثر 10 دستگاه را به طور همزمان به آن متصل کرد برای عکاسی نجومی یا تماشای گروهی عالی است. همچنین دارای یک فیلتر آلودگی نوری) وجود نورهای مصنوعی در آسمان که رصد را دشوار می کنند) است که در مناطق دارای درخشش آسمان مفید بوده و به راحتی می تواند تغییرات در شرایط آب و هوایی را کنترل کند.

با وجود گران بودن، معتقدیم Vaonis Stellina به دلیل فناوری پیچیده، ساختار محکم و شیک و قابلیت اطمینان ارزش هزینه کردن را دارد.

بهترین برای مشاهده در محیط خانگی

Sky Watcher Explorer 130 EQ2

بهترین مورد برای کاوش در اعماق فضا از حیاط پشتی

مشخصات

  • طراحی نوری: بازتابنده Newtonian
  • نوع مقر: استوایی آلمانی (EQ2)
  • دیافراگم: 1/5اینچ / 130 میلی متر
  • فاصله کانونی: 4/35 اینچ / 900 میلی متر
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x250
  • چشمی های عرضه شده: 39/0 اینچ/10 میلی متر (30x) و 98/0 اینچ/25 میلی متر (75x)
  • وزن: 8/27 پوند / 6/12 کیلوگرم

Sky Watcher Explorer 130 EQ2 با قیمتی کمتر از 300 دلار، یک انتخاب عالی برای آنهایی است که قصد دارند اولین گام ها را به سمت دنیای نجوم بردارند.

این تلسکوپ برخلاف سایر مدل های دارای قیمت مشابه، با یک پایه استوایی عرضه می شود. هنگام همتراز بودن با محور زمین، ردیابی اجرام در آسمان به محض یافتن آنها، در حین چرخش زمین ساده می شود (پس از مدتی تمرین).

دیافراگم آن 1/5 اینچ بوده در نتیجه برخلاف مدل‌های بالا، می‌توانید اجرام اعماق آسمان و البته فقط درخشان‌ترین آن‌ها را مورد کاوش و بررسی قرار داد.

بهترین تلسکوپ: Sky-Watcher Explorer 130 EQ2
این تلسکوپ به دلیل وزن آن (12.6 کیلوگرم)، برای تماشای آسمان در حیاط خلوت بهترین است. (Image credit: Jamie Carter)

دلایل استفاده

  • پایه استوایی مقرون به صرفه
  • اپتیک مناسب
  • کنترل های حرکتی آهسته برای تنظیمات مناسب

دلایل اجتناب

  • نسبتا” سنگین
  • هدف یابی دستی

طول لوله بلند Sky Watcher Explorer 130 EQ2 با اینکه به اندازه Celestron Inspire 100AZ بلند نیست، منجر به f/7 شده و بزرگنمایی زیادی را امکان پذیر می کند. طی بررسی Sky Watcher Explorer 130 EQ2، با استفاده از لنز های عرضه شده Barlow، به راحتی توانستیم نماهای واضحی از منظومه Jovian (مشتری، حلقه‌ها و قمرهای آن) دریافت کرده و حلقه‌های زحل فوق العاده به نظر می رسیدند.

این تلسکوپ برای رصد ستارگان در منزل، عمدتاً به دلیل مجموع وزنی 6/12 کیلوگرمی، مناسب‌تر است، که بیرون بردن و استفاده از آن در سفرها را برای تماشای آسمان کمی دشوار می‌کند.

خلاصه

Sky-Watcher Explorer 130 EQ2 یک انتخاب خوب برای مبتدیان جدی با بودجه محدود، تلسکوپ چندمنظوره اسکای‌واچر اکسپلورر 130 با مونت استوانه‌ای EQ2 از دقت برخی کمبودها دارد اما به عنوان راهی بی‌تلاش برای کاوش در آسمان شب باقی می‌ماند.

تست ها

  • طراحی: دارای مونت استوانه‌ای
  • عملکرد: دیدهای عالی از ماه و سیاره‌ها
  • کارایی: حرکت پیوسته، اما دقت و کلاچ کمی کم دارد.

بهترین برای جزئیات دقیق تر

Orion Skyline 6-inch Dobsonian Reflector Telescope

بهترین گزینه برای مشاهده جزئیات دقیق اجرام آسمانی

مشخصات

  • طراحی نوری: بازتابشی
  • نوع مقر: Alt azimuth
  • دیافراگم: 152 میلی متر
  • فاصله کانونی: 1200 میلی متر
  • بیشترین بزرگنمایی: x133
  • چشمی های عرضه شده: 9 میلی متر و 25 میلی متر
  • وزن: 5/37 پوند

تلسکوپ Orion Skyline 6 اینچی به دلیل ماهیت کاربری آسان و اپتیک با کیفیت، یک انتخاب عالی برای اخترشناسان مبتدی و سطح متوسط محسوب می شود.

این تلسکوپ با یک لنز شیئی فوق العاده 152 میلی متری عرضه می شود که اجازه عبور نور زیادی را داده و اهداف آسمان شب را قابل رویت تر میکند. اپتیک‌های چند پوششی تجربه مشاهده را بهبود بخشیده و دسترسی به تصویر واضحی از آن اهداف را تضمین می‌کنند. با فاصله کانونی 1200 میلی متر، می توانید جزئیات دقیق اجرام آسمانی، مانند دهانه های روی ماه و ویژگی های سایر سیارات را مشاهده کرد.

Orion Skyline 6-inch Dobsonian Reflector
بازتابنده دابسونی ۶ اینچی Orion Skyline یک انتخاب عالی برای اخترشناسان مبتدی و متوسط است. (Image credit: Amazon)

دلایل استفاده

  • اپتیک با کیفیت
  • نماهای قدرتمند و واضح
  • ساختار محکم
  • انتخابی عالی برای اخترشناسان مبتدی و متوسط

دلایل اجتناب

  • جایگزین های ارزان تری قابل دسترس می باشند
  • برای اخترشناسان حرفه ای مناسب نیست

این تلسکوپ قدرتمند بزرگنمایی تا 133 برابر را ارائه داده و اجازه می دهد اجرام آسمانی را با جزئیات باورنکردنی مشاهده کنید. با چشمی های همراه، این سطح از بزرگنمایی برای مشاهده ماه و سیارات عالی می باشد و هیچگونه جزئیاتی را از دست نخواهید داد.

همچنین ساختار مناسبی داشته و استفاده از آن آسان است که یک مزیت بزرگ برای افراد فاقد تجربه نجومی می باشد. با این حال، می‌توانید گزینه‌های جایگزین ارزان تری را تهیه کرد ولو از نظر کیفیت مشخصات کاملاً با Skyline 6 اینچ مطابقت نداشته باشند. ما همچنین Orion AstroView 90 که جایگزین مناسبی برای آن می باشد، را بسیار می پسندیم، با این حال، یافتن به صورت آنلاین برای فروش دشوار است.

خلاصه

تلسکوپ Orion Skyline اینچی یک انتخاب قوی برای نجوم‌شناسان مبتدی و متوسط به دلیل اپتیک با کیفیت بالا و سهولت استفاده.

تست ها

  • طراحی: لنز هدف 152 میلی‌متری قابل تحسین
  • عملکرد: اپتیک چندلایه تصاویر واضحی را فراهم می‌کند
  • کارایی: قابلیت بزرگنمایی تا 133 برابر

بهترین برای کاربران متوسط

افزودن محتوای تبلیغاتیافزودن محتوای تبلیغاتی

Celestron Omni XLT 102

ایده آل برای منجمان سطح متوسط

مشخصات

  • طراحی نوری: بازتابشی
  • نوع مقر: CG 4 استوایی
  • دیافراگم: 02/4 اینچ (102 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 37/39 اینچ (1000 میلی متر)
  • بیشترین بزرگنمایی مفید: x283
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x15
  • چشمی های عرضه شده: 25 میلی متر
  • وزن: 33 پوند. (15 کیلوگرم)

Celestron Omni XLT 102 برای منجمین سطح متوسط، به ویژه آنهایی که به تنظیم دایره‌ها تسلط داشته و می‌دانند چگونه از مختصات صعود و انحراف مناسب بر روی پایه استوایی CG 4 آلمانی عرضه شده با کیفیت استفاده کنند، طراحی شده است.

دارای پوشش Celestron StarBright XLT برای به حداکثر رساندن انتقال نور، Omni XLT 102 اپتیک با کیفیت و فناوری شکل دهی کروی برای کاهش انحراف کروی(یک نقص بصری که در آن نور ورودی در نقاط انتخابی متمرکز می شود) می باشد.

بهترین تلسکوپ: Celestron Omni XLT 102
تلسکوپی جذاب و با ساختار محکم که با سه‌پایه فولادی قوی همراه است. (Image credit: B&H Photo)

دلایل استفاده

  • اپتیک با کیفیت بسیار مناسب
  • طراحی محکم
  • افزودن لوازم جانبی ساده می باشد

دلایل اجتناب

  • فوکوس کننده با کیفیت متوسط
  • برای افراد کاملا” مبتدی ایده آل نیست
  • دو تا چهار هفته زمان تحویل در برخی فروشگاه ها

به این ترتیب، Omni XLT 102، با ترکیبی از دیافراگم و نسبت کانونی f/10، قادر به تولید نماهای بسیار خوبی از سیارات، از نوارهای جو مشتری و قمرها گرفته تا حلقه‌ها و دهانه‌های قمر زحل بوده و کنتراست بسیار خوبی را بین نواحی در سایه و آنهایی که در نور روز غرق می شوند، نشان می دهد. با اینکه که مقدار کمی حاشیه رنگی وجود دارد، نماهای مشاهده شده از طریق سیستم نوری فوق العاده هستند.

رفرکتور با یک چشمی 25 میلی متری، لنزهای 25/1 اینچی، سه پایه فولادی ضد زنگ سنگین، سینی لوازم جانبی، تراز سنج، نرم افزار Starry Night Special Edition و یک یابنده x 630 عرضه می شود.

خلاصه

Celestron Omni XLT 102 یک گزینه عالی برای کاربران میانی، دارای اپتیک با کیفیت خوب و طراحی محکم است، با این حال ما فکر می‌کنیم که فوکوسر می‌توانست بهتر باشد.

تست ها

  • طراحی: طراحی محکم و اپتیک با کیفیت بسیار خوب
  • عملکرد: تصاویر عالی از سیاره‌ها را ایجاد می‌کند
  • کارایی: پوشش استاربرایت ایکس‌ال‌تی به حداکثر رساندن انتقال نور کمک می‌کند

بهترین برای ستاره شناسان کهنه کار

Celestron Advanced VX 8 EdgeHD

بهترین مورد بخاطر وضوح دقیق در کل تصویر

مشخصات

  • طراحی نوری: Schmidt-Cassegrain
  • نوع مقر: استوایی موتوردار
  • دیافراگم: 8 اینچ (203.2 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 80 اینچ (2032 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x480
  • کمترین بزرگنمایی مفید: x29
  • چشمی های عرضه شده: 40 میلی متر
  • وزن: 61 پوند. (67/27 کیلوگرم)

فناوری EdgeHD سلسترون، تلسکوپ های اشمیت کاسگرین را به اختر نگارهایی با کیفیت و دارای میدان های کاملاً مسطح تبدیل می کند. روشی که چشمی های اشمیت کاسگرین نور را متمرکز می کنند معمولاً به این معناست که صفحه کانونی ( جایی که نور متمرکز می شود) منحنی می باشد، اما اگر در حال تصویربرداری هستید، سنسور دوربین CCD شما مسطح است. یک صفحه کانونی منحنی روی یک حسگر CCD مسطح منجر به انحنای میدان می‌شود، که در آن ستاره‌های حاشیه میدان تمایل به تار شدن دارند. در حالت کلی این یک اثر ناخواسته برای عکاسان نجومی می باشد.

بهترین تلسکوپ: Celestron Advanced VX 8 EdgeHD
تلسکوپ پیشرفته سلسترون VX8 به همراه مونت پیشرفته VX سلسترون بسته‌بندی شده است که تمرکز بر روی تصویربرداری دارد. (Image credit: Michael A. Covington)

دلایل استفاده

  • دیافراگم سایز بزرگ
  • اپتیک با کیفیت برای میدان تخت
  • پایه موتوری یکپارچه

دلایل اجتناب

  • اندکی نسبت به بقیه سنگین تر است
  • درپوش لنز می تواند پیچیده باشد

ما خوشحالیم که طی بررسی Celestron Advanced VX 8 EdgeHD متوجه شدیم که چشمی های EdgeHD، لبه‌های تار را خنثی نموده و یک میدان کاملاً صاف را درست در لبه فریم برای وضوح دقیق در کل تصویر ایجاد می‌کنند. عملکرد نوری Celestron Advanced VX 8 EdgeHD با نماهایی واضح و شفاف بدون اعوجاج نوری یا رنگ کاذب فوق العاده می باشد.

به عنوان یک امتیاز اضافی، مجموعه لوله اپتیکال همراه با مقر Advanced VX Celestron عرضه می‌شود، که مناسب تصویربرداران طراحی شده و قادر به عکاسی از سراسر نصف النهار (یک خط شمالی جنوبی خیالی) بدون نیاز به چرخش نصف النهار است. این تنظیمات همچنین اصلاحات دوره ای را برای حذف خطاها در هنگام ردیابی اشیاء انجام می دهد و دارای یک پورت راهنمای خودکار نیز می باشد.

Celestron Advanced VX9.25 EdgeHD قادر به حمل باری تا 30 پوند (13.6 کیلوگرم) نیز می باشد، بنابراین لوله و تمام لوازم جانبی تصویربرداری شما کاملاً پشتیبانی شده و پایدار هستند. همچنین دارای کنترل‌کننده دستی NexStar، یک چشمی 40 میلی‌متری، و دسترسی به برنامه SkyPortal Celestron و نرم‌افزار Starry Night Special Edition می باشد.

خلاصه

Celestron Advanced VX 8 EdgeHD این تلسکوپ با کیفیت اپتیکی عالی برای علاقه‌مندان جدی مناسب است و با مونت کامپیوتری سبک و محکم خود، مناسب برای همه نوع نجوم‌نگری تجسمی است. اگر آسمان را بشناسید و قصد دارید به مدت طولانی در زمینه نجوم‌نگری فعالیت کنید، این تلسکوپ گزینه‌ای مناسب است.

تست ها

  • طراحی: طراحی اپتیکی ادج‌اچ‌دی بهتر از اسکمیت-کاسگرین
  • عملکرد: اشیاء آسمانی را به طور قابل اعتماد پیدا کرده و پیگیری می‌کند
  • کارایی: دید عالی از انواع مختلف اشیاء آسمانی

بهترین برای عکاسی نجومی

Sky Watcher Skymax 150 PRO

بهترین تلسکوپ برای عکاسان نجومی علاقمند به لوازم جانبی

مشخصات

  • طراحی نوری: Maksutov Cassegrain
  • نوع مقر: استوایی (EQ 5 Pro)
  • دیافراگم: 90/50 اینچ (150 میلی متر)
  • فاصله کانونی: 87/70 اینچ (1800 میلی متر)
  • بالاترین بزرگنمایی مفید: x450
  • نسبت کانونی: f/12
  • چشمی های عرضه شده: 28 میلی متر
  • وزن: 23/13 پوند (6 کیلوگرم)
  • بهترین پیشنهاد امروز
  • قابل مشاهده در آمازون

Sky Watcher’s Skymax 150 یک پکیج عالی با قیمت مناسب است، و همراه با برخی از مدل ها یک مقر استوایی با کیفیت برای عکاسی نجومی با نوردهی کوتاه و تصویربرداری با نوردهی طولانی عرضه می شود. این Maksutov Cassegrain خوش ساخت همچنین دارای یک چشمی تک با فاصله کانونی 28 میلی متر برای بزرگنمایی x 64 می باشد.

با وزن 23/13 پوند. (6 کیلوگرم)، Skymax 150 برای اکثر پایه‌های معمول استوایی مناسب بوده و بسیاری از ساختارها و مدل‌ها قادر به تحمل بار تلسکوپ و لوازم جانبی اضافی، از جمله دوربین‌های CCD یا DSLR، چرخ‌های فیلتر و سایر افزودنی‌ها هستند. برای تطبیق پذیری نوع مقر انتخابی، یک صفحه هم راستا به سبک Vixen با قیمت متوسط عرضه می شود.

بهترین تلسکوپ: Sky-Watcher Skymax 150 PRO
این یک تلسکوپ است که به عنوان یک انتخاب عالی برای عکاسی آسمانی عمومی شناخته می‌شود. از سیاره‌ها تا موضوعات اختصاصی از طیف وسیعی از موضوعات را می‌توان به تصویر کشید. (Image credit: Amazom)

دلایل استفاده

  • ساخت با کیفیت
  • اپتیک عالی
  • عالی برای مجموعه گسترده ای از عکاسی نجومی

دلایل اجتناب

  • همه مدل ها با سه پایه عرضه نمی شوند
  • تنها با یک چشمی ارائه می شود

قدرت نوری Skymax 150 فوق العاده بوده و هیچ نشانه ای از اعوجاج نوری وجود ندارد. این تلسکوپ یک دستگاه کاربردی و عالی می باشد که برای تصویربرداری از همه چیز، از سیارات گرفته تا کهکشان ها و سحابی های اعماق آسمان مناسب است و همانطور انتظار می رود برای ارائه تصاویر عالی طراحی شده است. به عنوان یک امتیاز اضافی، این ابزار از نظر کاربرد استفاده و لوازم جانبی بسیار راحت می باشد.

متمرکز کننده بسیار زیبا و روان بوده و Skymax 150 به محض یافتن هدف فوکوس خوبی را حفظ می کند که برای دوره های طولانی تصویربرداری ضروری است.

خلاصه

اسکای‌واچر اسکایمکس 150 پرو برای عکاسی آسمانی، با این تلسکوپ اشتباه نمی‌کنید – دارای اپتیک با کیفیت بالا و ساختار عالی است، اگرچه تمام مدل‌ها همراه با سه‌پایه نیستند.

تست ها

  • طراحی: ساختار با کیفیت بالا، اپتیک عالی
  • عملکرد: اپتیک برجسته، بدون نشانه‌ای از اشتباه
  • کارایی: مناسب برای انواع وسیعی از عکاسی آسمانی

مقایسه انواع تلسکوپ

اگر مهم ترین سوال شما این است که “کدام نوع تلسکوپ را باید از بین بهترین تلسکوپ ها خریداری کنم؟” اجازه دهید کمک کنیم. تلسکوپ‌های انعکاسی در مقایسه با انکساری و در مقایسه با تلسکوپ‌های کاتادیوپتری: تفاوت‌های مهمی بین نحوه کار آنها و اینکه کدام نوع تلسکوپ برای رصدهای مختلف مفید است، وجود دارد. تلسکوپ ها از لحاظ بصری مشابه انواع اولیه به نظر می رسند، اما در طول سال ها پیشرفت های زیادی هم در طراحی و هم در عملکرد آنها ایجاد شده است.

قبل از خرید یکی از بهترین تلسکوپ های موجود، باید نتیجه دلخواه را مد نظر قرار دهید. آیا به دنبال رصد خوشه های ستاره ای دوردست، سحابی ها و کهکشان ها هستید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، بدون شک تلسکوپ بازتابی مناسب ترین گزینه برای شما خواهد بود.

واژه نامه تلسکوپ

دیافراگم: قطر آینه یا عدسی اولیه، در جائیکه تلسکوپ نور را جمع آوری می کند.

میدان دید: قسمتی از آسمان که از طریق چشمی قابل مشاهده است.

فاصله کانونی: طول لوله تلسکوپ. فواصل کانونی کوتاه، میدان دید وسیع و تصویر کوچکی را ارائه می دهند.

نسبت کانونی: به سرعت تلسکوپ نیز معروف است. نسبت های کانونی کوچک بزرگنمایی کمتر، میدان دید وسیع تر و تصویر روشن تری را ارائه می دهند.

بزرگنمایی: رابطه بین سیستم نوری تلسکوپ و چشمی.

از طرف دیگر، اگر شما عمدتاً به مشاهده ماه و سایر سیارات د کهکشان علاقه مند هستید، تلسکوپ انکساری بهترین انتخاب محسوب می شود.

گزینه دیگر یک تلسکوپ کاتادیوپتری است که می تواند به عنوان یک حد واسط مناسب عمل کند. برخی از مدل‌ها دارای موتورهای کامپیوتری هستند که تنظیم و ردیابی اهداف را آسان کرده و حتی می‌توانند برای شما عکس بگیرند، که یک خبر عالی برای عکاسان نجومی است.

سایز دیافراگم یکی از مهم ترین مواردی است که هنگام خرید تلسکوپ باید مد نظر قرار داد و به دنبال آن فاصله کانونی مطرح می شود. نکته مهم این است که سایز بزرگتر همیشه بهتر نیست.

همه چیز به اهدافی که می خواهید مشاهده کنید بستگی دارد. فواصل کانونی کوتاه‌تر، تقریباً 20 اینچ (500 میلی‌متر)، میدان دیدی را برای شما فراهم می‌کند تا در مناطق وسیعی از کهکشان راه شیری و نماهایی مانند Pleiades (مسیه 45) و سحابی شکارچی (مسیه 42) را مشاهده کنید. در عین حال، اجرام قدرتمندی مانند ماه، سیارات یا ستارگان دوگانه به تلسکوپی با فاصله کانونی بیشتر در حدود 80 اینچ (2000 میلی متر) نیاز دارند.

اگر قادر به تصمیم گیری نیستید، سازگاری های زیادی بین دیافراگم و فاصله کانونی وجود دارد، اما باید در مورد وزن، میدان دید و «قدرت» ابزار خود، مقداری توازن برقرار نمائید. برای پی بردن به آنچه که می توان از سه نوع اصلی تلسکوپ انتظار داشت، ادامه متن را بخوایند: انکساری، انعکاسی و کاتادیوپتری.

 

نحوه کارتلسکوپ انکساری

تلسکوپ های انکساری معمولاً با یک پایه alt-azimuth ساده عرضه می شوند که امکان حرکت از چپ به راست و بالا و پایین را فراهم می کند.

تلسکوپ های انکساری همانطور که از نامشان مشخص است، نور جمع آوری شده را خم می‌کنند (یا می‌شکنند) تا نمایی از هدف نجومی خود را در اختیار شما قرار دهند. در مقایسه با سایر تلسکوپ ها، مونتاژ نسبتاً ساده‌ای داشته و شامل یک عدسی شیئی اصلی در یک انتها می باشند که نور از طریق آن به طرف دیگر متمرکز می‌کند.

 در زمینه کاربرد بصری، تلسکوپ های انکساری اغلب ابزار محبوبی برای ستاره شناسان تازه کار محسوب می شوند، زیرا آنها به تعمیر و نگهداری اندکی نیاز داشته و معمولاً به پایه ساده alt-azimuth متصل می شوند، که به منجم اجازه می دهد تا از چپ به راست و بالا و پایین حرکت نموده هدف مد نظر را بیابد. کاربرد آسان به معنای ساده بودن ساختار این تلسکوپ ها می باشد و بواسطه افزایش قیمت با افزایش سایز دیافراگم، خرید آنها ارزان تر می شود.

رفرکتورها به ویژه در ارائه تصاویر با بزرگنمایی و کنتراست بالا مناسب هستند. به همین دلیل، ابزار ایده آلی برای استفاده در هنگام نگاه کردن به اهداف منظومه شمسی مانند ماه و سیارات می باشند. بهترین تلسکوپ های انکساری معمولاً دارای دیافراگم دو اینچ (60 میلی متر) یا بیشتر بوده و نمای مناسبی را از اجرام نجومی ارائه می دهند. اگر به دنبال دیافراگم بزرگتر هستید، دیافراگم سه یا چهار اینچی (80 میلی‌متر تا 90 میلی‌متر) برای شما مناسب‌تر است.

نقطه ضعف تلسکوپ های انکساری این است که احتمالا” انحراف رنگی که به عنوان حاشیه رنگی نیز شناخته می شود، وجود داشته باشد. زمانیکه که یک عدسی منفرد تمام رنگ های ساطع شده از یک جسم هدف را در یک نقطه متمرکز نمی کند، اجسام درخشان مانند ماه، زهره یا مشتری معمولا یک هاله رنگی در اطراف خود خواهند داشت. بسیاری از تلسکوپ های انکساری به صورت آکروماتیک یا آپوکروماتیک (که بعنوان تلسکوپ های پراکندگی اضافی (ED) نیز شناخته می شوند) برای حل این مشکل تولید می شوند.

تلسکوپ انکساری آکروماتیک نسبت به انواع آپوکروماتیک ارزان تر بوده و به علت کارایی آن، اغلب از نوع تلسکوپ‌هایی است که اخترشناسان تازه کار به سراغ آن ها می‌روند. حتی اگر تصمیم دارید به سراغ انواع آکرومات گران‌تر بروید، باز هم احتمالاً در اطراف برخی از اهداف، حاشیه‌های بنفش سرسختی خواهید داشت.

مگر اینکه شما یک منجم باتجربه باشید و بتوانید نوع آپوکرومات گران‌تر را تهیه کنید- که چنین جلوه‌ای را با استفاده از شیشه‌های خارق العاده ای برای لنزها تصحیح می‌کند- این حد از حاشیه‌های رنگی تجربه رصد را چندان خراب نمی‌کند. در صورت تصمیم برای تهیه گزینه گران تر، از مناظری که از طریق این تلسکوپ های عالی خواهید دید شگفت زده خواهید شد.

موردی که باید مد نظر قرار داد: احتمالا” متوجه شوید که برخی از آپوکرومات‌ها بدون سه‌پایه عرضه می‌شوند، بنابراین باید یکی از آن‌ها را به‌همراه سایر لوازم جانبی خریداری کنید.

 

نحوه کار تلسکوپ انعکاسی

تلسکوپ‌های انعکاسی برای اهدافی با بزرگنمایی پائین مانند کهکشان‌ها و سحابی‌ها عالی هستند

دو نوع متداول تلسکوپ انعکاسی وجود دارد : Newtonian و Dobsonian. با این حال، نحوه عملکرد این ابزار دقیقاً یکسان بوده و هر دو از آینه برای انعکاس نور به منظور ایجاد تصویری از شیئی که به آن نگاه می کنید استفاده می کنند.

تلسکوپ Newtonian شامل یک آینه منحنی برای جمع‌آوری نور است که در قسمت پایه لوله یافت می شود. نوری که به این آینه برخورد می کند به جلوی لوله بازتابانید می شود، که در آن جا یک آینه تخت کوچکتر (با جهت گیری 45 درجه ) نور را به ناظر می رساند تا قادر به رویت شی انتخابی خود باشد..

تلسکوپ Newtonian را می‌توان روی مقرهای alt-azimuth یافت، اما نباید خیلی تعجب کرد که این نوع بازتاب‌دهنده‌ها بیشتر به یک مقر استوایی ضمیمه شده و به تلسکوپ اجازه می‌دهند تا چرخش آسمان را در حین هم راستایی با قطب سماوی نیمکره خود دنبال کند. این بازتابنده به دلیل تطبیق پذیری آن برای مشاهده طیف گسترده ای از اهداف نجومی و امکان عکاسی نجومی، مورد علاقه جامعه آماتوری نجوم می باشد. در مورد تلسکوپ Newtonians می توان یک دیافراگم بزرگ را با هزینه کمتری نیز خریداری کرد – برای مثال، یک تلسکوپ انعکاسی هشت اینچی (203.2 میلی متر) هزینه کمتری نسبت به یک تلسکوپ انکساری با دیافراگم مشابه داشته و به شما این امکان را می دهد که ارزش بسیار بیشتری برای پول خود قائل شوید.

از جنبه منفی، Newtonian، به خصوص در مورد تعمیر و نگهداری بدون دردسر نیست. احتمالا” متوجه شوید که آینه های نوری نیاز به تنظیم مجدد دارند و همچنین سطوح آینه بایستی دوباره رنگ شوند زیرا ممکن است به تدریج کدر شده باشند. در صورت تمایل برای استفاده از این نوع تلسکوپ، همیشه باید آینه ای با پوشش محافظ را انتخاب کنید تا عمر طولانی تری داشته باشد.

برخی از مبتدیان در زمینه سرگرمی های نجومی ممکن است راه اندازی و استفاده از یک مقر استوایی را دشوار بدانند و اینجاست که Dobsonian مطرح می شود. این تلسکوپ ها قابلیت های یک تلسکوپ انعکاسی را بدون پیچیدگی هایی یک مقر استوایی ارائه می دهند زیرا در آنها از یک پایه alt azimuth استفاده می شود. استفاده از انواع Dobsonian بسیار ساده است و به راحتی می توان آن ها را در هنگام نگاه کردن به اجرام نجومی در جهت خاصی قرار داد. اگر در جهت‌یابی تلسکوپ خود مطمئن نیستید، GoTo یا Dobsonians و Newtonians رایانه‌ای با هزینه بالاتر در بازار موجود می باشند.

هر تلسکوپ انعکاسی که انتخاب کنید برای اهداف با بزرگنمایی کم مانند کهکشان ها و بسیاری از انواع سحابی ها عالی هستند.

 

نحوه کار تلسکوپ کاتادیوپتری

این لوله نوری کوتاه امکان بزرگنمایی با قدرت بالا را در پکیج های کوچکتر فراهم می کند.

برای دست یابی بهترین تلسکوپهای انکساری و انعکاسی، سازندگان تلسکوپ های اشمیت کاسگرین و ماکسوتوف کاسگرین را توسعه دادند. این تلسکوپ‌های کاتادیوپتری معمولا” مشکلات یافت شده در تلسکوپهای انکساری و انعکاسی را تصحیح می‌کنند.

Maksutov Cassegrain مشکلی را که تلسکوپهای انعکاسی تجربه می شود یعنی یک اثر انحرافی موسوم به “کما”، که می‌تواند اشیا را کج کرده و باعث شود دنباله دار به نظر برسد، را تصحیح می‌کند. این اثر با تلاش ترکیبی یک آینه و یک لنز اصلاح کننده کاهش یافته و یا از بین می رود. Maksutov برای مبتدیان یا افرادی که زمان (یا پول!) کافی برای تکمیل تعمیرات گسترده دستگاه خود را در اختیار ندارند، ایده آل است زیرا چشمی های لوله بسته شده اند.

این تلسکوپ های کاتادیوپتری بسیار قوی بوده و تلسکوپ خانوادگی ایده آلی می باشند. در لوله نوری کوتاه آن، سیستمی وجود دارد که اجازه هدف قرار دادن اجرام با بزرگنمایی بیشتر مانند سیارات، ماه و ستاره های دوگانه را می دهد. می توان یک تلسکوپ ماکسوتوف را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کرد و اگر برای یافتن اجسام و مسیر خود در آسمان شب تلاش می کنید، این نوع تلسکوپ کاتادیوپتری و اشمیت کاسگرین را می توان به وفور و مجهز به سیستم GoTo یافت.

نتایج حاصل از اشمیت کاسگرین بسیار شبیه به قابلیت های ماکسوتوف می باشند. این امر به شما امکان انجام مشاهدات کلی از اهداف سیاره ای و ستاره ای را می دهد. همچنین امکان گسترش میدان دید تلسکوپ با کمک عدسی‌های اصلاح‌کننده وجود دارد که باعث می شود طیف وسیع‌تری از اهداف نجومی را مشاهده کنید.

در صورت تمایل برای امتحان عکاسی نجومی، تلسکوپ کاتادیوپتری مناسب است، اما این تلسکوپ را با ارتقا چشمگیر آن در تلسکوپ استاندارد خود ترکیب کنید و انتظار افزایش قابل‌توجهی در هزینه را در مقایسه با تلسکوپ های انکساری و انعکاسی استاندارد داشته باشید.

نحوه تست بهترین تلسکوپ ها

 هر تلسکوپ بر اساس جنبه‌های متعددی، از ساخت و طراحی گرفته تا نحوه عملکرد آن بعنوان یک ابزار نوری و کارکرد آن در این زمینه، مورد بررسی قرار می گیرد.

کارکنان و همکاران متخصص ما هر تلسکوپ را به طور کامل تست می کنند. این امر بازبینی صادقانه را بر اساس قیمت، دسته و کاربرد مد نظر تلسکوپ تضمین می کند. مثلا، یک دابسونین 10 اینچی را نباید با یک رفرکتور 76/2 اینچی مقایسه کرد، حتی اگر در کلاس خود بهترین باشد.

ما سهولت نصب پایه های کامپیوتری و موتوری و همچنین قابلیت اطمینان، دقت و سطح نویز آنها را ارزیابی می کنیم. علاوه بر این، ما مشخص می کنیم که آیا یک تلسکوپ دارای چشمی و سه پایه مناسب است یا خیر. ما همچنین در مورد هر کیت اضافی که ممکن است برای دریافت بهترین تجربه ممکن مفید باشد، پیشنهاداتی را ارائه می دهیم.

5/5 - (6 امتیاز)
منبع
space.com

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا