تکنولوژی

تصویرسازی چیست؟ انواع و تکنیک‌ها (2024)

اصول اولیه ساخت یک تصویرسازی عالی و نحوه ایجاد آن برای کسب و کارتان را بیاموزید.

از نقاشی‌های اولیه غارها تا پیشرفته‌ترین آثار هنری دیجیتال امروزی، تصویرسازی نقشی حیاتی را در طول تاریخ بشر ایفا کرده است. فرقی نمی‌کند برای همراهی با ادبیات، فروش محصول یا نمایش داده‌های پیچیده استفاده شوند، تصاویر در واقع نقش مهمی در نحوه کارکرد مغز ما دارند.

تصویرسازی چیست

با این حال، اولین قدم برای درک واقعی اهمیت تصویرسازی، شناخت انواع و تکنیک‌های مختلف آن و همچنین تفاوت این عمل با سایر زمینه‌های مشابه است.

اگر به فکر استخدام یک تصویرگر برای پروژه آینده خود هستید یا به دنبال تبدیل شدن به یک تصویرگر حرفه‌ای هستید، این راهنما همه چیزهایی را که باید در مورد این حوزه خلاقانه بدانید به شما آموزش می‌دهد.

تصویرسازی چیست؟

تصویرسازی یک هنر بصری است که اطلاعات، ایده ها یا روایت ها را از طریق تصاویر منتقل می کند. این هنر اغلب در کتاب ها، مجلات، تبلیغات یا رسانه های دیجیتال به کار می رود.

در قرن نوزدهم، پیشرفت های تکنولوژی چاپ، مانند لیتوگرافی و حکاکی روی چوب، انقلابی در تصویرسازی ایجاد کرد و آن را به بخش مهمی از رسانه های جمعی مانند کتاب ها و روزنامه ها تبدیل کرد. در این دوره، تصاویر از دست ساز به مکانیکی تبدیل شدند که تأثیر زیادی روی طراحی گرافیک و روایت تصویری گذاشت.

به عنوان مثال، به یک کتاب کودکانه فکر کنید که در آن تصاویر رنگارنگ و دست ساز، آن را جذاب تر و درک و ارتباط با روایت را برای خوانندگان جوان آسان تر می کند. همچنین تصاویر می توانند برنامه ها را کاربرپسندتر کرده و به هدایت کاربران برای انجام اقدامات مختلف کمک کنند.

به طور کلی، تصاویرسازی خوب درک مطلب را افزایش می دهد، توجه را جلب می کند و کل تجربه خواندن را غنی می سازد.

انواع مختلف تصویرسازی

برای درک کامل “تصویرسازی چیست؟”، ابتدا باید به روش های مختلف استفاده از تصاویر نگاه کنیم.

تصویرسازی تحریریه (Editorial Illustration)

تصویرسازی تحریریه تصویری است که برای کمک به توضیح یک مفهوم از متن کشیده شده است. اغلب، تصاویرسازی تحریریه را در مجلات، روزنامه ها، جلد کتاب ها یا منابع آنلاین پیدا خواهید کرد. این تصاویر همیشه باید متن را همراهی کنند، زیرا نقش آنها صرفاً افزودن به حال و هوا، ایده یا اطلاعات محتوا است.

همچنین، تصویرسازی تحریریه می تواند خوانندگان بالقوه را به خود جلب کند و آنها را متقاعد کند تا محتوای همراه را بخوانند.

تصویرسازی تبلیغاتی (Advertising Illustration)

تصویرسازی تبلیغاتی نوعی اثر هنری است که در مواد تبلیغاتی با هدف اصلی جلب توجه مخاطب استفاده می شود. این تصاویر می توانند بدون هیچ متنی یا فقط با لوگوی شرکت استفاده شوند، اما برای به یاد ماندنی و موثر بودن باید پیام قدرتمندی را منتقل کنند.

هنر مفهومی (Concept Art)

هنر مفهومی معمولا برای طراحی مکان ها، شخصیت ها، لباس ها و اشیایی که در فیلم ها، بازی های ویدئویی، رمان های گرافیکی و کتاب های کمیک استفاده می شوند، ساخته می شود. این سبک تصویرسازی به عنوان نقطه شروعی برای کمک به سازندگان در تعریف سبک و طراحی عناصر بصری مختلف به کار می رود.

هنر مفهومی اغلب در مراحل مختلف تولید می شود و باید بازخورد افراد ذینفع متعددی را دریافت کند. مهمترین نکته انتخاب تصویری است که بیشترین تناسب را داشته باشد، نه لزوما زیباترین تصویر.

تصویرسازی مد (Fashion Illustration)

تصویرسازی مد تکنیکی برای تجسم لباس قبل از تولید آن است. طراحان مد اغلب در فرآیند خلاقانه خود از این نوع طراحی استفاده می کنند.

اکثر تصویرگران مد روی پروژه هایی برای نشریات، وب سایت ها یا شرکت های مد کار می کنند تا جذابیت بصری مفاهیم را برای خریداران بالقوه افزایش دهند. همچنین استایلیست ها و مشاوران مد از این تصاویر برای کمک به مشتریان خود در تصمیم گیری های مربوط به سبک استفاده می کنند.

تصویرسازی فنی (Technical Illustration)

تصویرسازی فنی برای نمایش دقیق یک شی با هدف آسان تر کردن درک آن به کار می رود. در تصویرسازی فنی، وضوح و سادگی تصویر از زیبایی آن مهم تر است.

برخی از محبوب ترین فرمت ها برای تصویرسازی فنی شامل نقشه های ساختمانی، نشریات فنی، راهنماها، نمودارهای فنی و تصاویر نصب تجهیزات می شوند. به طور معمول، تصویرسازی های فنی با استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی می شوند.

اینفوگرافیک (Infographics)

اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر و نمودارها است که همراه با متن کم، به بینندگان کمک می کند تا به سرعت حقایق اساسی یک موضوع را درک کنند. اینفوگرافیک ها نه تنها درک اطلاعات را آسان تر می کنند، بلکه حجم زیادی از داده ها را به صورت یکجا ارائه می دهند. اینفوگرافیک ها با طراحی گرافیک و ارتباطات مرتبط هستند، با این حال، آنها را می توان به عنوان نوعی تصویرسازی نیز طبقه بندی کرد.

تصویرسازی بسته بندی (Packaging Illustration)

تصویرسازی بسته بندی مانند تصویرسازی تبلیغاتی به فروش محصولات برندها کمک می کند. این تصاویر باید چشم نواز باشند و توجه بیننده را به خود جلب کنند و در عین حال ویژگی های خاص محصول را برجسته کنند.

هدف دیگر تصویرسازی بسته بندی، دادن یک حس شخصی به محصول و کمک به تثبیت برند است. تصویرگران بسته بندی اغلب با گروه های ایمنی مصرف کننده هماهنگ می شوند تا اطمینان حاصل کنند که تصاویر به طور دقیق و بدون به خطر انداختن مصرف کنندگان، محصولات را منعکس می کنند.

تصویرسازی علمی (Scientific illustration)

تصویرسازی علمی نوعی تصویرسازی است که اشیاء مرتبط با علم مانند موجودات زنده، روش های پزشکی و ساختارهای زمین شناسی را به تصویر می کشد. این نوع تصویرسازی با ارائه بازنمایی های بصری واضح و دقیق از مفاهیم علمی پیچیده، نقش مهمی در آموزش و پژوهش ایفا می کند.

به عنوان مثال، با نگاهی به یک تصویرسازی دقیق از آناتومی انسان در کتاب درسی پزشکی، دانشجویان و متخصصان می توانند ساختارهای پیچیده بدن را تجسم کنند.

تفاوت بین طراحی گرافیک و تصویرسازی

تفاوت اصلی بین طراحی گرافیک و تصویرسازی در نحوه و مکان استفاده آنها نهفته است. طراحی گرافیک اغلب برای اهداف تجاری به کار می رود، در حالی که تصویرسازی ارتباط نزدیک تری با هنرهای زیبا دارد.

تصاویر نوعی نمایش بصری از مطالب نوشتاری هستند. از آنها برای نشان دادن یک ایده، روایت یک داستان یا صرفاً تزئین استفاده می شود. این تصاویر در قالب های مختلفی از جمله سنتی و دیجیتال خلق می شوند.

از طرف دیگر، طراحی گرافیک هنر و عمل حل مشکلات و برقراری ارتباط ایده ها با استفاده از عناصر بصری مانند تایپوگرافی، تصاویر، رنگ و شکل است. در حالی که طراحی گرافیک بر برقراری ارتباط با مخاطب هدف تمرکز دارد، معنای یک تصویرسازی در مورد تفسیر خلاقانه است. علاوه بر این، طراحان گرافیک بیشتر تحت هدایت تاکتیک های بازاریابی و برندسازی قرار می گیرند تا کلمات یا روایت داستانی.

تصویرگران به طور معمول به خاطر سبک منحصر به فرد و توانایی هنری شان استخدام می شوند. طراحان گرافیک اغلب ناشناس باقی می مانند، زیرا هدف اصلی آنها بیان ایده های شخص دیگری از طریق عناصر طراحی متداول است.

با این حال، با توجه به اینکه پروژه های تجاری شروع به تقاضای تصاویر گویاتر و منحصر به فردتر کرده اند، تمایز بین طراحی گرافیک و تصویرسازی کم رنگ تر می شود.

تفاوت بین هنر و تصویرسازی

با اینکه تصویرسازی به هنرهای زیبا نزدیک است، هر دوی این حوزه ها تفاوت هایی با هم دارند. اولا، هنرهای زیبا بر زیبایی شناسی برای اهداف تزئینی تمرکز می کنند، در حالی که تصویرسازی کاربردی تر است.

تصاویر اغلب برای تبلیغات تجاری، نشریات و بازاریابی محصول تولید می شوند. از طرف دیگر، هنرهای زیبا برای رضایت شخصی و نمایش عمومی خلق می شوند.

هنرهای زیبا بیان خود هنرمند از طریق مهارت اوست. این آثار معمولا برای رضایت خود هنرمند و با توجه کم به خواسته های مخاطب خلق می شوند. با این حال، تصویرسازی فرآیند خلق هنری است که ایده ای را به تصویر می کشد یا چالشی ارتباطی را حل می کند. هدف اصلی آن انتقال پیامی خاص به مخاطب هدف است.

بهترین تکنیک های تصویرسازی

محبوب ترین تکنیک های تصویرسازی را می توان به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم کرد.

با تغییر و تحول مواد اولیه، تکنیک های تصویرسازی نیز در طول زمان تکامل یافته اند. در گذشته، هنرمندان عمدتا با کاغذ، رنگ و مداد کار می کردند، اما با پیشرفت عصر دیجیتال، بسیاری از تصویرگران به کار با ابزار دیجیتال روی آوردند.

حکاکی روی چوب (Woodcutting)

حکاکی روی چوب یک تکنیک تصویرسازی باستانی است که شامل استفاده از ابزار برای حک کردن طرح روی سطح یک بلوک چوبی می شود. نواحی غیر قابل چاپ برداشته می شوند، در حالی که قسمت های چاپ باقی مانده و با سطح بلوک هم سطح می شوند. قسمت های حکاکی نشده با مرکب آغشته شده و چاپ می شوند، در حالی که نواحی فرو رفته که بریده شده اند، مرکب را نگه نمی دارند و در چاپ نهایی خالی باقی می مانند.

حکاکی روی چوب قدیمی ترین روش چاپ است و در قرون وسطی به محبوبیت رسید. این تصاویر بلوکی حکاکی شده به هنرمندان اجازه می داد تا تصاویر بسیار دقیق را از یک برش اصلی تکثیر کنند و در سراسر کتاب های متعدد منتشر کنند.

سبک تصویرسازی حکاکی روی چوب به خاطر کنتراست متمایز و خطوط ضخیم آن شناخته شده است. این تکنیک هنوز هم توسط تصویرگران معاصر که از ظاهر بافت دار و سبک خشن آن لذت می برند، استفاده می شود.

حکاکی روی فلز (Metal Etching)

در حکاکی روی فلز، یک صفحه مسی، رویی یا فولادی با پوشش مومی مقاوم در برابر اسید پوشانده می شود. سپس هنرمند با استفاده از یک سوزن حکاکی تیز، قسمت هایی را که می خواهد خطوط در اثر نهایی ظاهر شوند خراش می دهد و فلز برهنه زیر آن را نمایان می کند.

سپس صفحه در حمام اسید غوطه ور می شود، جایی که اسید فلز در معرض را می خورد و خطوطی را در صفحه باقی می گذارد. سپس صفحه از هرگونه باقی مانده پاک می شود. سپس کل صفحه را با مرکب می پوشانند و بعد از آن سطح را از مرکب پاک می کنند. این کار فقط باعث باقی ماندن مرکب در خطوط حک شده می شود.

صفحه همچنین به همراه تکه ای کاغذ وارد یک چاپگر پرس با فشار بالا می شود که مرکب را از خطوط خراشیده جذب کرده و یک چاپ ایجاد می کند. بسته به تکنیک خاص استفاده شده، تصویرسازی ممکن است شبیه به آبرنگ (aquatint) یا یک طراحی مداد با خطوط ظریف و هاشور باشد.

طراحی با مداد (Pencil Illustrations)

ایجاد تصاویر با استفاده از مداد یکی از محبوب ترین تکنیک ها است. مداد وسیله ای پیچیده است که به شما امکان می دهد سایه پردازی و انتقالات ظریف و همچنین خطوط واضح و دقیق را ایجاد کنید. این تکنیک برای ایجاد فونت، طرح های دقیق و پرتره های واقع گرایانه مناسب است.

تصویرگران گاهی اوقات دوست دارند طراحی مداد را به صورت شلخته نگه دارند و قبل از نهایی کردن تصویر با تکنیک دیگری، پروژه خود را با مداد ترسیم کنند. این رویکرد به خصوص در هنگام طراحی هنر مفهومی رایج است.

طراحی با ذغال (Charcoal Illustration)

اگرچه تصاویر ذغالی به اندازه طرح های قلم و مداد واضح و دقیق نیستند، اما برای طراحی های سریع و همراهی با داستان های کوتاه ایده آل هستند. ماهیت قابل ترکیب ذغال به تصویرگر اجازه می دهد تا بافت های مختلفی را ایجاد کند که برای به تصویر کشیدن مواد، سایه ها، افراد، اشیاء و طبیعت مفید است.

هنرمندان به طور معمول از انگشتان و دستمال کاغذی خود برای مخلوط کردن، لکه دار کردن و ایجاد سایه های صاف و ظریف استفاده می کنند.

طراحی با قلم و مرکب (Pen-and-Ink Illustration)

تصاویر مرکبی با استفاده از یک رنگ مرکب روی پس زمینه روشن ایجاد می شوند که امکان کار با کنتراست بیشتر را فراهم می کند.

مرکب ها وسیله ای به راحتی در دسترس و ارزان برای کار با قدرت بیان بالا هستند، علاوه بر این، آنها قابل حمل نیز هستند.

با این حال، بدون کار با مرکب و قلم مو، ایجاد درجه بندی در کنتراست می تواند دشوار باشد. از طرف دیگر، عمق را می توان با افزودن نقطه ها و خطوط با وزن های مختلف و فاصله بین آنها ایجاد کرد.

تصویرسازی دیجیتال با دست آزاد (Freehand Digital Illustrations)

تصویرسازی دیجیتال با دست آزاد به روشی مشابه با نحوه استفاده هنرمندان از قلم و مرکب برای خلق سبک های هنری سنتی تر انجام می شود. با این حال، در این تکنیک مدرن، تصویرگران دیجیتال از تبلت و قلم تبلت برای زنده کردن آثار خود در برنامه هایی مانند ادوبی ایلوستریتور یا فتوشاپ استفاده می کنند.

ایجاد تغییرات روان نور و سایه، و همچنین پس زمینه های پیچیده و جزئیات ریزتر، همه با تصویرسازی دیجیتال با دست آزاد امکان پذیر است.

این تصاویر به طور معمول برای استوری بورد، انیمیشن، تبلیغات، تصاویرسازی کتاب و موارد دیگر استفاده می شوند.

اکثر تصاویرسازی های دیجیتال با دست آزاد در قالب raster (رستر) ایجاد می شوند. این بدان معناست که آنها فقط قبل از از دست دادن کیفیت بالا، می توانند تا اندازه های خاصی بزرگ و چاپ شوند.

گرافیک برداری (Vector Graphics)

گرافیک برداری یکی دیگر از اشکال دیجیتال تصویرسازی است و لبه های محکم، اشکال و وضوح آن باعث می شود این تکنیک به راحتی قابل تشخیص باشد.

برخلاف طرح های دیجیتال با دست آزاد، آنها را بدون از دست دادن کیفیت بالا می توان بزرگ یا کوچک کرد. این امر باعث می شود گرافیک برداری برای تصویرسازی وب و رسانه های چاپی بسیار محبوب شود.

با این حال، برخلاف طرح های دیجیتال با دست آزاد، از وکتورها برای تولید هنر واقع گرایانه یا افزودن ویژگی به تصاویر موجود استفاده نمی شود.

در مورد تصویرسازی، به خاطر داشته باشید که هیچ تکنیک واحدی بهتر از سایر تکنیک ها نیست. بلکه این موضوع به هدف تصویرسازی و همچنین ترجیحات تصویرگر و مشتری آنها بستگی دارد.

چگونه یک تصویرگر حرفه ای شویم

چه به تازگی از مدرسه هنر فارغ التحصیل شده باشید و چه به سادگی در حال تغییر مسیر شغلی خود هستید، تبدیل شدن به یک تصویرگر حرفه ای به اندازه مهارت شما به نحوه ارائه کارتان نیز بستگی دارد.

تقویت سبک تصویرسازی خود

اینکه بخواهید به صورت حرفه ای کتاب ها، سرمقاله ها یا کارت های تبریک را تصویرسازی کنید، درک اهداف خود و تقویت سبک تصویرسازی می تواند به شما در تمرکز کمک کند.
در حالی که ممکن است قادر به تصویرسازی هر چیزی از پرتره های واقع گرایانه تا هنرهای دیجیتال انتزاعی باشید، داشتن رویکرد “همه کاره” اغلب می تواند مشتریان بالقوه را گمراه کند. به علاوه، این کار می تواند شما را از چیزی که واقعاً می خواهید روی آن تمرکز کنید، منحرف کند.

با تجربه ترین تصویرگران دارای هنر به راحتی قابل تشخیص و دیدگاه های متمایز هستند. اگر می خواهید تصویرسازی را به عنوان یک حرفه دنبال کنید، اولین چیزی که نیاز دارید یک مجموعه کار منسجم است.

نمایش و دنبال کردن کاری که برای آن استخدام می شوید

اگر می خواهید حرفه ای را در کاری که به آن علاقه مندید ایجاد کنید، دقیقاً همان نوع تصاویری را که می خواهید در مجموعه خود داشته باشید، قرار دهید. مجموعه خود را به عنوان رزومه خلاقانه خود در نظر بگیرید و در هنگام کنار هم قرار دادن قطعات آن، هدف نهایی را در ذهن داشته باشید.

تکیه بر بخش خاصی از نمونه کار شما می تواند به یک مدیر هنری در شناسایی تخصص شما کمک کند، اما اگر می خواهید روی پروژه های تصویرسازی متنوعی کار کنید، ممکن است بخواهید رویکرد متنوع تری در پیش بگیرید.

هنگام ایجاد نمونه کار خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • داشتن یک نمونه کار آنلاین برای ایجاد پایگاه مشتری ضروری است.
  • نمونه کار مانند یک منو است. شما فقط باید آنچه را که می خواهید کسی سفارش دهد ارائه دهید.
  • یک نمونه کار با بارگذاری کند می تواند مشتریان بالقوه را دلسرد کند. به جای تصاویر کوچک و بندانگشتی که باید بزرگ شوند از آثار هنری با اندازه کامل استفاده کنید و مطمئن شوید تصاویر شما برای وب بهینه سازی شده اند.
  • کمیت را فدای کیفیت نکنید. فقط بهترین آثار خود را به نمایش بگذارید.

مدیریت موفق ارتباط با مشتری و انتظارات

گام مهم بعدی مدیریت ارتباط با مشتری است، از انتظارات آنها برای تعیین دقیقاً آنچه می خواهید آنها را تکمیل کنید.

درک کنید که کسانی که به دنبال استخدام تصویرگر هستند، نیاز خاصی دارند. آنها ممکن است عاشق سبک شما باشند، که جرقه گفتگو را می زند، اما آنها اغلب به دنبال چیزی بسیار خاص هستند. این امر باعث می شود برقراری ارتباط موثر و پرسیدن سوالات زیاد حتی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

تصویرگران موفق کسانی هستند که دائما مشتریان بیشتری را برای کارهای بعد جذب می کنند. برای رسیدن به این هدف، اطمینان حاصل کنید که همیشه سررسیدهای خود را رعایت می کنید. علاوه بر این، دائماً مشتریان، مدیر هنری یا ویرایشگر خود را از پیشرفت کار خود مطلع کنید.

لذت بردن از سفر هیجان انگیز تصویرسازی

همانطور که آموختید، تصویرسازی فراتر از آن چیزی است که به چشم می خورد. از معانی مختلف تصویرسازی گرفته تا طیف وسیعی از تکنیک های تصویرسازی، اکنون درک کامل تری از عناصری دارید که یک تصویرسازی را تشکیل می دهند و چگونه آنها با هم کار می کنند تا یک اثر هنری متمایز و احساسی خلق کنند.

اگر به دنبال این هستید که طراحی تصویرسازی را به عنوان یک حرفه دنبال کنید، پس در یک سفر چالش برانگیز و در عین حال هیجان انگیز قدم گذاشته اید. با دنبال کردن توصیه های ارائه شده در این مقاله، در مسیر تبدیل شدن به یک حرفه ای در این زمینه به خوبی پیش خواهید رفت.

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا