خودرو، ابزارآلات

راهنمای خرید جک خودرو به همراه لیست بهترین و پرفروش ترین ها

جک خودرو – انواع مختلف، کاربرد و نکات ایمنی

راهنمای خرید جک خودرو

خوش آمدید به راهنمای خرید جک خودرو! اطلاعات فراوان موجود در اینترنت ما را واقعا مستقل کرده و بسیاری از افراد مشکلات خود را با استفاده از راه حل های شخصی حل می کنند. امروزه، می‌توان قطعات و لوازم یدکی خودرو را در هر فروشگاهی یافت و صاحبان خودرو برای درک بهتر وسیله نقلیه خود به دنبال کسب تجربه هستند. البته، با رشد این روش‌های شخصی، پرداختن به روش کارآمد برای انجام کار ضروری به نظر می رسد. در هر صورت، خودرو شما ساختار پیچیده ای دارد و بایستی به همین نحو نیز مدیریت شود.در این مقاله، راهنمای مختصری در مورد جک خودرو ارائه می دهیم که به شما در درک بهتر این ابزار و در عین حال انجام مطلوب کار کمک می کند.

جک خودرو

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده افراد از جک خودرو، تعویض لاستیک است. اما در واقع، اگر می‌خواهید به قطعات واقع در زیر خودرو دسترسی داشته باشید، به جک خودرو نیاز خواهید داشت. جک خودرو وسیله نقلیه را بلند می کند تا بتوانید دیدی بدون مانع از آنچه در زیر بدنه وجود دارد، داشته باشید. فرقی نمی‌کند یک مکانیک خبره، یک فرد مبتدی یا صرفاً یک شخص کنجکاو باشید که به دنیای زیر بدنه خودرو علاقه دارد، داشتن یک جک خودرو در گاراژ همیشه مفید است.

قبل از دانستن نحوه استفاده از جک خودرو، آشنایی با انواع مختلف جک های موجود ضروریست. اجازه انواع مختلف را بررسی کنیم تا بتوانید نوع مناسب را انتخاب کنید.

بهترین جک خودرو پیشنهادی کاربران

خط جدا کننده

جک خودرو مدل 2T ظرفیت 2 تن

جک خودرو مدل 2T ظرفیت 2 تن

مشخصات

  • وزن
    1 کیلوگرم
  • ارتفاع در حالت باز شده
    30 سانتی‌متر
  • حداکثر ظرفیت
    2
مشاهده محصول در دیجی کالا
جک هیدرولیک خودرو فورد مدل FCA-004 ظرفیت 2 تن

جک هیدرولیک خودرو فورد مدل FCA-004 ظرفیت 2 تن

مشخصات

  • وزن
    3.1 کیلوگرم
  • ارتفاع در حالت باز شده
    34.5 سانتی‌متر
  • ارتفاع در حالت جمع شده
    18 سانتی‌متر
  • حداکثر ظرفیت
    2 تن
  • سایر توضیحات
    تولید تحت لیسانس کارخانه فورد- دارای کیف BMC شیک و باکیفیت- دارای دفترچه راهنما- دارای پیچ در سر جک برای افزایش و تنظیم ارتفاع- طراحی زیبا
مشاهده محصول در دیجی کالا
جک خودرو چیکال مدل CH-0010 مناسب برای پژو 405 ظرفیت 850 کیلوگرم

جک خودرو چیکال مدل CH-0010 مناسب برای پژو 405 ظرفیت 850 کیلوگرم

  • مناسب برای خودرو: پژو 405
مشاهده محصول در دیجی کالا
جک هیدرولیک اکتیو مدل AC-3015 ظرفیت 15 تن

جک هیدرولیک اکتیو مدل AC-3015 ظرفیت 15 تن

مشخصات

  • وزن
    8.4 کیلوگرم
  • ارتفاع در حالت باز شده
    38 سانتی‌متر
  • ارتفاع در حالت جمع شده
    23 سانتی‌متر
  • حداکثر ظرفیت
    15
  • سایر توضیحات
    - قابلیت بالا بردن اجسام سنگین تا 15 تن - دارای اهرم کمکی مستحکم - استفاده بسیار آسان - دارای استاندارد های کیفیتی مختلف از قبیل CE ، TUV ، ISO9001
مشاهده محصول در دیجی کالا
جک خودرو کنزاکس مدل KBJ-220 ظرفیت 20 تن

جک خودرو کنزاکس مدل KBJ-220 ظرفیت 20 تن

مشخصات

  • وزن
    10 کیلوگرم
  • ارتفاع در حالت باز شده
    49.9 سانتی‌متر
  • ارتفاع در حالت جمع شده
    24.4 سانتی‌متر
  • حداکثر ظرفیت
    20
  • سایر توضیحات
    جک هیدرولیک عمودی ثابت دارای اهرم دو تکه برای باز کردن جک دارای ارتفاع بلند کردن 150 میلی‌متری دارای دستخ جهت حمل و جابجایی آسانتر
مشاهده محصول در دیجی کالا

مکانیسم جک خودرو – نحوه کار جک خودرو

دو نوع اصلی جک خودرو وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

جک های مکانیکی

جک مکانیکی همانگونه که از اسمش مشخص است، برای بلند کردن خودرو از روش های مکانیکی محض استفاده می کند. این نوع جک‌ها ممکن است شامل استفاده از یک پیچ برای بالا بردن یا یک سیستم جغجغه‌ ای برای بلند کردن آهسته خودرو باشند. انواع جک مکانیکی شامل جک قیچی و جک بالابر هستند – که آنها را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم

جک های هیدرولیکی

جک هیدرولیکی از یک سیلندر هیدرولیک افقی یا عمودی برای بلند کردن اجسام بزرگ استفاده می کند. سیستم هیدرولیکی از این قاعده که مایعات براحتی فشرده نمی شوند، استفاده می کند. جک های هیدرولیک حاوی یک مخزن پر از روغن می باشند که فشار در آن باعث بالا رفتن سیلندر می شود. به محض برگشت روغن به مخزن، جک فشرده می شود. جک های هیدرولیکی شامل جک روغنی و جک سوسماری هستند.

انواع جک خودرو

جک روغنی هیدرولیکی

جک روغنی هیدرولیکیجک روغنی یکی از متداول ترین و کاربردی ترین انواع موجود در بازار محسوب می شود. برای کار، باید دسته را بالا و پایین کنید تا جک روغنی هیدرولیک سنگین ترین وسایل نقلیه را بدون تلاش زیاد بلند کند. این نوع جک ها نسبتاً جمع و جورند و در ظرفیت‌های بالابری مختلفی از 2 تا 12 تن (ایده‌آل برای وسایل نقلیه) تا سایزهای بسیار بزرگ (20+ تن) و حتی 100 تن در دسترس می باشند. بعلت سایز متوسط، نگهداری آن در گاراژ بسیار راحت است، و سهولت استفاده حتی به تازه کارترین مالکان خودرو نیز امکان استفاده از آنها را می دهد. به منظور ثبات بیشتر، مدل هایی را انتخاب کنید که پایه عریضی دارند.

جک لوزی

جک قیچیاگر هرگز ابزارهای خود را ارتقا نداده اید احتمالاً یک جک لوزی در گاراژ خود دارید. این رایج ترین و قدیمی ترین سبک جک خودرو محسوب می شود که دارای ساختاری شبیه به بازوهای قیچی است و به همین دلیل به این نام خوانده می شود. اکثرا” یادآور خودرو و لاستیک زاپاس هستند. حتما قبل از خرید یک جک جدید، صندوق عقب خودروی خود را بررسی کنید.

با استفاده از پیچی که دو طرف آن را به هم وصل می کند، می توانید لولاهایی که زین را بالا یا پایین می کنند را باز وبسته نمائید. جک های لوزی گذشته از کاربرد بسیار راحت، فضای اندکی را در گاراژ شما اشغال می کنند و فوق العاده سبک و قابل حمل هستند. و برخلاف انوع هیدرولیک، هیچ نگرانی در مورد نشت مایع و تعویض وجود ندارد و به حداقل تعمیر و نگهداری مورد نیاز است.

جک سوسماری

جک سوسماریاحتمالاً جک سوسماری را در فیلم‌ها یا نمایش‌های خودرو دیده‌اید که در آن ها دستگاهی چرخدار را بیرون آورده و به راحتی در موقعیت خود قرار می‌دهند. این جک بازوهای بلندی دارد که جابجایی آن را تسهیل می کنند. هنگام قرار گیری در زیر خودرو دسته های بلند آن بالا و پائین کردن سریع را تسهیل می کنند.

جک سوسماری و جک چرخ دار تقریباً مشابه اند، ولی تفاوت عمده ای در ظرفیت بالابری آنها وجود دارد. جک های چرخ دار بیشتر برای وسایل نقلیه کم ارتفاع مانند خودروهای اسپرت و لوکس مناسب هستند. اما ممکن است تفاوت هایی نیز در ساختار و اجزای داخلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، جک های سوسماری قابل حمل تر و سبک تر می باشند، در حالی که جک های چرخ دار از فولاد و فنر آزاد ساخته می شوند. جک چرخ دار احتمالاً یکی از جالب ترین وسایلی است که می توانید در گاراژ داشته باشید که بلند کردن خودرو را به کاری راحت و بدون خم شدن و کمر درد تبدیل می کند.

جک های لیفت

جک های لیفتجک های لیفت برای هر وسیله نقلیه و هر کاربرد روزانه ای طراحی نشده اند. این جک ها صرفا” برای مواقعی می باشند که به حداکثر بالابری، مخصوصاً برای رانندگان ماشین های زمین های ناهموار و صاحبان تریلر نیاز است. آنها چیزی نیستند که بتوانید در هر گاراژی پیدا کنید.

جک های نوع های لیفت صفحه کوچکی دارند که آنها را بسیار ناپایدار می کند. برای جلوگیری از هر گونه حادثه، مطمئن شوید که جک های لیفت را با نهایت دقت و احتیاط استفاده می کنید، یا اجازه دهید یک فرد حرفه ای آن را کنترل کند. به بیان ساده، اگر اهل سواری در زمین های ناهموار نیستید، نیازی به جک های لیفت ندارید.

قبل از اینکه به کاربرد جک خودرو بپردازیم، اجازه دهید سردرگمی موجود در مورد جک های Hi-Lift و High Lift را برطرف کنیم. Hi-Lift برندی از جک High Lift است و نه نوع دیگری از جک خودرو. تمام جک های Hi Lift جک های High Lift هستند، اما جک های High Lift جک Hi Lift نیستند.

قبل از اینکه به کاربرد جک خودرو بپردازیم، اجازه دهید سردرگمی موجود در مورد جک های Hi-Lift و High Lift را برطرف کنیم. Hi-Lift برندی از جک High Lift است و نه نوع دیگری از جک خودرو. تمام جک های Hi Lift جک های High Lift هستند، اما جک های High Lift جک Hi Lift نیستند.

نحوه استفاده از جک خودرو

نحوه استفاده از جک خودرو

استفاده از جک خودرو زمانی که نحوه عملکرد آن را بدانید، بسیار آسان است. در این بخش به بررسی نحوه استفاده از جک های سوسماری و قیچی می پردازیم. در هر دو مورد، مطمئن شوید که خودروی شما در دنده یک و در خودروهای اتوماتیک در دنده پارکینگ قرار دارد.

در اینجا یک راهنمای کوچک در مورد نحوه بلند کردن خودرو ارائه می شود.

جک های سوسماری – نحوه استفاده

  1. قبل از قرار دادن جک، باید نقاط ایمن بالا بردن را پیدا کنید. اینها مستحکم ترین قسمت های شاسی خودرو محسوب می شوند و معمولا در قوس های جلو یا پشت چرخ قرار دارند. با اینحال، برای تعیین محل دقیق، می توانید به دفترچه راهنمای مالک نگاه کنید یا از مرکز خدمات مورد اعتماد سوال کنید.
  2. هنگامی که که نقاط امن بالا بردن را پیدا کردید، جک را زیر خودرو قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که محل پایه مستقیماً زیر درگاه قاب قرار دارد.
  3. با فشار بازوی تنظیم شروع کنید تا صفحه پایه به خودرو برسد. آن را به درستی تراز نمائید این امر توزیع مساوی وزن را تضمین می کند.
  4. مرحله سه را ادامه دهید، تا زمانی که خودرو از زمین جدا شده و به موقعیت مد نظر برسد.
  5. هنگام بازگرداندن – بازوی تنظیم ارتفاع را بصرت عمودی حرکت دهید و آن را بچرخانید. هوای آزاد شده در پمپ به آرامی خودرو را به سمت زمین، پایین می آورد.

جک های لوزی نحوه استفاده

  1. همانطور که در بالا گفته شد، تعیین نقطه ایمن بالا بردن خودرو بسیار مهم است. این امر حتی در جک‌های لوزی که در نقاط خاصی از شاسی استفاده می شوند، ضروری‌تر است. صفحات پایه باید به خوبی در شیارهای زیر شاسی خودرو قرار گیرند.
  2. هنگامی که جک را در جای مناسب قرار دادید، روی دسته حرکت داده و در جهتی که با “R” مشخص شده بچرخانید. به خاطر داشته باشید که آهسته و پیوسته کار کنید این امر تضمین کننده بالا بردن یکنواخت و هم تراز است.
  3. بهتر است که پس از بالا بردن کامل خودرو، دستگیره را بکشید. این امر احتمال واژگونی را کاهش می دهد.
  4. برای بازگرداندن وسیله نقلیه به حالت اولیه، دستگیره را در جهتی که با “L” مشخص شده است بچرخانید تا به زمین برسید.

پایه های جک خودرو نحوه استفاده

پایه های جک خودرو بسیار ضروری هستند، به خصوص اگر قصد دارید برای مدت طولانی زیر خودرو کار کنید. بسیاری از افراد هنگام نگهداری خودروهای کلاسیک از پایه جک به منظور جلوگیری از تاب برداشتن لاستیک استفاده می کنند.در اینجا نحوه استفاده از پایه های جک ارائه می شود:

  1. از دستورالعمل های بالا استفاده کنید و نقطه ایمن بالا بردن را پیدا کنید. از جک خودرو برای بلند کردن قسمت جلویی خودرو استفاده کنید.
  2. هنگامی که چرخ های جلو از زمین جدا شدند، پایه های جک را روی نقاط بالا بردن در هر طرف قرار دهید. خودرو را پایین بیاورید تا بصورت ایمن روی پایه جک قرار گیرد.
  3. مرحله بالا را برای چرخ های عقب نیز تکرار کنید. حال وسیله نقلیه شما کاملاً از زمین جدا شده است.
  4. هنگام پایین آوردن خودرو، خودرو را با جک بالا بیاورید و پایه ها را بردارید. در ادامه پس از برداشتن پایه ها آن را روی زمین بگذارید.

نکات و اقدامات احتیاطی ضروری ایمنی جک

  • مطمئن شوید که فقط زمانی که می خواهید وسیله نقلیه را از روی زمین بلند کنید از جک خودرو استفاده می کنید، نه اینکه آن را برای مدت طولانی در جای خود نگه دارید.
  • هنگام کار در زیر خودرو همیشه از پایه جک استفاده کنید. تنها استفاده از جک خودرو کافی نیست و افراد زیادی زیر وسیله نقلیه آسیب دیده اند. جک خودرو فقط هنگام تعویض چرخ ایمن است.
  • هرگز خودرو را بدون بستن مسیر چرخ‌ها بلند نکنید. می‌توانید از آجر، گوه یا قلاب برای مسدود کردن مسیر چرخ‌ها در سمتی که خودرو بالا نیامده استفاده کنید.
  • اگر از نقاط ایمن برای بالا بردن آگاهی ندارید، آنلاین شوید و آنها را بیابید. در صورتیکه از نقاط ایمن مطمئن نیستید، هرگز خودرو را بلند نکنید.

لیست 37 عدد پرفروش ترین جک خودرو

خط جدا کننده

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
Acton Service Centre

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا