پرفروش ترین ها

پرفروش ترین فیلم های جهان: 50 فیلم پردرآمد تاریخ جهان در تمام دوران

بررسی تفصیلی پرفروش ترین فیلم های جهان که صنعت سینما را تغییر داده‌اند

مقدمه

پس از اینکه در سال ۲۰۱۹، فیلم‌های «انتقام‌جویان: پایان بازی» و «آواتار» برای به دست آوردن لقب پرفروش ترین فیلم های جهان با هم رقابت کردند، دنیا با همه‌گیری کووید-۱۹ مواجه شد که به طور موثری سینماها را تعطیل کرد (برخی از آن‌ها برای همیشه بسته شدند) و این فهرست به نظر می‌رسید فعلا در امان است. اما در اواخر سال ۲۰۲۱، «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» همه‌ی تماشاگران را شگفت‌زده کرد و با بمباران نوستالژی، راه خود را به جمع ۱۰ فیلم برتر باز کرد.

فقط چند ماه بعد، دنباله‌ی « تاپ گان: ماوریک» که ساختش چندین دهه طول کشیده بود، همه را با عبور از مرز ۱ میلیارد دلار شوکه کرد، و نیم سال بعد، «آواتار: راه آب» ثابت کرد که جیمز کامرون سلطان باکس آفیس است و با یک جهش بزرگ به رتبه‌ی سوم رسید. و با صعود این فیلم، دیزنی ادعای مالکیت هفت فیلم از ۱۰ فیلم پرفروش ترین فیلم های جهان را (هشت فیلم، اگر مالکیت مشترک «تایتانیک» را با پارامونت در نظر بگیرید) به دست آورد.

پرفروش ترین فیلم های جهان

در سال ۲۰۲۳، «فیلم برادران سوپر ماریو» با جهشی به نیمه‌ی بالای این فهرست فقط در شش هفته‌ی اول اکران، همه را شگفت‌زده کرد و در نهایت در رتبه‌ی ۱۶ قرار گرفت، و اکثر مردم آماده بودند که سال را با این فیلم به پایان برسانند. هیچ‌کس نمی‌توانست ماریو را شکست دهد. سپس تب «باربی» فرا رسید، و پیش از اینکه بفهمیم، یک قهرمان جدید داشتیم که نه تنها پرفروش‌ترین فیلمی بود که تاکنون توسط یک زن به تنهایی کارگردانی شده بود، بلکه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی برادران وارنر هم شد. با اضافه شدن «فیلم برادران سوپر ماریو» و «باربی»، لیست ۵۰ فیلم برتر، اولین فیلم «هابیت» ساخته‌ی پیتر جکسون و «شوالیه تاریکی» ساخته‌ی کریستوفر نولان را از دست داد.

در لیست زیر، عملکرد باکس آفیس جهانی به همراه تاریخ اکران فیلم‌ها و نام بازیگران را گنجانده‌ایم. ما درآمد حاصل از اکران‌های مجدد را نیز لحاظ کرده‌ایم و در توضیحات هر فیلم، به جایگاه آن در زمان اکران از نظر رکوردشکنی و همچنین به استقبال منتقدان و تماشاگران می‌پردازیم. ما اینجا خواهیم بود تا پیشرفت فیلم‌های پرفروش جدید را دنبال کنیم و این لیست از برترین عملکردهای باکس آفیس را به طور مرتب به روز رسانی کنیم. پس همچنان با ما همراه باشید و خلاصه‌های باکس آفیس آخر هفته‌ی ما را دنبال کنید. همچنین می توانید لیست پرفروش ترین فیلم ترسناک جهان و پرفروش ترین فیلم های ایرانی را در مسیر انتخاب مشاهده کنید.

۵۰. هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone): ۱.۰۲۴ میلیارد دلار

هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Sorcerer's Stone): ۱.۰۲۴ میلیارد دلار

  • تاریخ اکران: ۱۶ نوامبر ۲۰۰۱
  • کارگردان: کریس کلمبوس
  • بازیگران: دنیل ردکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون، ریچارد هریس، آلن ریکمن، مگی اسمیت، تام فلتون، ایان هارت

چهار سال پس از انتشار اولین کتاب «هری پاتر» اثر جی.کی.رولینگ، کریس کلمبوس آن را به روی پرده‌های سینما آورد و انبوه طرفدارانش در تعداد بی‌سابقه‌ای به تماشای آن نشستند. افتتاحیه‌ی ۹۰.۲ میلیون دلاری آخر هفته‌ی این فیلم، رکورددار قبلی را که متعلق به چهار سال قبل و فیلم «دنیای گمشده: پارک ژوراسیک» بود، با بیش از ۱۸ میلیون دلار پشت سر گذاشت. مجموع فروش نهایی داخلی «سنگ جادو» با قرار گرفتن در رتبه‌ی ششم، پشت سر اکران‌های اولیه‌ی فیلم‌های «تایتانیک»، «تهدید شبح»، «ای.تی»، «پارک ژوراسیک» و «فارست گامپ» قرار گرفت. این مجموع فروش تا «یادگاران مرگ: قسمت دوم» در سال ۲۰۱۱، همچنان بالاترین مجموع فروش این مجموعه باقی ماند. اکران‌های بین‌المللی فیلم در طول همه‌گیری ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در نهایت آن را به باشگاه میلیاردی‌ها رساند.

49. آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland): ۱.۰۲۵ میلیارد دلار

آلیس در سرزمین عجایب

  • تاریخ اکران: ۵ مارس ۲۰۱۰
  • کارگردان: تیم برتون
  • بازیگران: جانی دپريا، ان هتوی، هلنا بونهام کارتر، کریسپین گلاور، آلن ریکمن، میا واشیکوفسکا، لینزی دانکن

در میان پنج تلاشی که دیزنی تا سال ۲۰۱۰ برای زنده کردن کارتون‌های کلاسیک خود انجام داد، «آلیس در سرزمین عجایب» ساخته‌ی تیم برتون، با اختلاف، موفق‌ترین آن‌ها بود. شروع فوق‌العاده‌ی آن با ۱۱۶.۱ میلیون دلار در آن زمان ششمین افتتاحیه‌ی بزرگ تاریخ سینما و دومین افتتاحیه‌ی بزرگ برای دیزنی بعد از فیلم دوم «دزدان دریایی کارائیب» بود. این فیلم هفتمین همکاری تیم برتون با جانی دپ بود، و کارگردان از آن زمان تاکنون، حتی با تلاش برای تکرار موفقیت آن با «دامبو» در سال ۲۰۱۹ که در مجموع ۱۱۴.۷ میلیون دلار فروخت، هیچ فیلمی به اندازه‌ی فروش داخلی سه روز اول «آلیس» نداشته است. اما در سال ۲۰۱۰، تنها «آواتار»، «تایتانیک» و «بازگشت پادشاه» توانسته بودند خارج از آمریکای شمالی نسبت به «آلیس» درآمد بیشتری کسب کنند.

۴۸. زوتوپیا (Zootopia): ۱.۰۲۶ میلیارد دلار

زوتوپیا

  • تاریخ اکران: ۴ مارس ۲۰۱۶
  • کارگردان: بایرون هاوارد
  • بازیگران: جنیفر گودوین، جیسون بیتمن، ادریس البا، جنی سلیت، نیت تورنس، بانی هانت، دان لیک، تامی چونگ،د شکیرا، کیتی لوز، اکتاویا اسپنسر، آلن تودیک

تا به امروز، «زوتوپیا» دومین فیلم انیمیشن پرفروش دیزنی است که به پیکسار ارتباط ندارد. از زمانی که « یخ‌زده» ۱۶ هفته‌ی متوالی در بین ۱۰ فیلم برتر قرار داشت، تنها سه فیلم به آن نزدیک شده‌اند و برای ۱۳ هفته‌ی متوالی در بین آن ۱۰ فیلم برتر بوده‌اند: «پلنگ سیاه»، «لا لا لند» و بله، «زوتوپیا». فروش ۶۸۲ میلیون دلاری آن در خارج از کشور، ششمین فروش برتر یک فیلم انیمیشن تا به امروز و دومین فروش برتر برای هر فیلم انیمیشن دیزنی، چه پیکسار و چه غیر پیکسار است. همچنین، این فیلم تنها یکی از چهار فیلم این لیست است که امتیاز ۹۸٪ را در تومیتومتر دریافت کرده است.

۴۷. جنگ ستارگان: اپیزود اول – تهدید شبح (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace ): ۱.۰۲۷ میلیارد دلار

جنگ ستارگان: اپیزود اول - تهدید شبح (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace )

  • تاریخ اکران: ۱۹ می ۱۹۹۹
  • کارگردان: جرج لوکاس
  • بازیگران: لیام نیسون، ایوان مک‌گرگور، ناتالی پورتمن، جیک لوید، احمد بست، ایان مک‌دیارمید، آنتونی دنیلز، کنی بیکر، پرنیلا آگوست، فرانک اوز

جرج لوکاس پس از بیش از دو دهه به صندلی کارگردانی بازگشت تا پس از شانزده سال از اکران «بازگشت جدای» به طرفداران چیزی را بدهد که فکر می‌کردند می‌خواهند. مطمئناً طرفداران پول‌هایشان را خرج کردند، اما بسیاری با احساس ناامیدی‌ای سالن‌های سینما را ترک کردند که به خراب شدن سه‌گانه پیش‌درآمد برای دهه‌های آینده کمک می‌کرد. «تهدید شبح» تا سال ۲۰۱۹ و اکران «شیرشاه» که با همین امتیاز اما با تعداد نقد بسیار بیشتر همراه بود، پرفروش‌ترین فیلم داخلی با امتیاز ۵۲٪ در وبسایت راتن تومیتوز بود. ۴۳۱ میلیون دلاری که در اکران اولیه به دست آمد برای اینکه در آمریکای شمالی در تمام دوران پس از «تایتانیک» در رتبه‌ی دوم قرار بگیرد کافی بود؛ برای رسیدن به فروش جهانی بیش از ۱ میلیارد دلار نیاز به اکران‌های مجدد بود. در سال ۱۹۹۹، این اولین فیلمی بود که در پنج روز از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کرد و رکورددار قبلی، «دنیای گمشده: پارک ژوراسیک» را که در همین مدت زمانی ۹۸.۶ میلیون دلار درآمد داشت، شکست داد.

۴۶. در جستجوی دوری (Finding Dory): ۱.۰۲۹ میلیارد دلار

در جستجوی دوری (Finding Dory)

  • تاریخ اکران: ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶
  • کارگردان: اندرو استنتون
  • بازیگران: الن دی‌جنرس، آلبرت بروکس، اد اونیل، کیتلین اولسون، یوجین لوی، تای بورل، داین کیتن، ویلم دفو

سیزده سال پس از آنکه «در جستجوی نمو» به اولین فیلم پیکسار با فروش داخلی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار و پرفروش‌ترین فیلم آن‌ها تبدیل شد، دنباله‌ای که بر دوری، شخصیت محبوب فراموشکارِ با صدای الن دِجِنرِس تمرکز می‌کرد، تاج را پس گرفت و دوباره به پرفروش‌ترین انیمیشن خانگی این استودیو تبدیل شد. این فیلم با بیش از ۷۱ میلیون دلار فروش در داخل کشور، از «داستان اسباب‌بازی ۳» پیشی گرفت – (اگرچه از لحاظ فروش بین‌المللی کمی به آن فیلم نرسید) – و نشان داد که تجارت دنباله‌های پیکسار واقعاً در حال رونق گرفتن است.

۴۵. من نفرت‌انگیز ۳ (Despicable Me 3): ۱.۰۳۵ میلیارد دلار

من نفرت‌انگیز ۳ (Despicable Me 3)

  • تاریخ اکران: ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷
  • کارگردان: پیر کافین
  • بازیگران: استیو کارل، کریستن ویگ، تری پارکر، میرندا کازگرو، استیو کوگان، جنی سلیت

اگرچه سومین فیلم در مجموعه «من نفرت‌انگیز» تنها ۱۳ میلیون دلار بیشتر از فیلم اول در باکس آفیس داخلی فروخت، اما از نظر فروش بین‌المللی، فیلم‌های «من نفرت‌انگیز» از فیلم اول (۵۴۳.۱ میلیون دلار) تا سومین فیلم (۱.۰۳۵ میلیارد دلار) ۱۶۴٪ افزایش داشتند. سومین فصل از ماجراهای گرو که در ۴۵۲۹ سالن سینما اکران شد، تا زمانی که «انتقام‌جویان: پایان بازی» اکران شد، توانست بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ سینما را در آمریکای شمالی داشته باشد. چهار فیلم دیگر در تابستان ۲۰۱۹ نیز از تعداد سالن‌های سینمای رکورد قبلی آن فراتر رفتند.

۴۴. دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides): ۱.۰۴۷ میلیارد دلار

دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)

  • تاریخ اکران: ۲۰ می ۲۰۱۱
  • کارگردان: راب مارشال
  • بازیگران: جانی دپ، پنلوپه کروز، ایان مک‌شین، جفری راش، کوین مک نالی، ریچارد گریفیتس، پاتریک کندی، برانسن وب، استیو اِوِتس، خوان کارلوس بئیدو

بعد از اینکه سه‌گانه‌ی «دزدان دریایی کارائیب» به کارگردانی گور وربینسکی در مجموع ۲.۶۸ میلیارد دلار در سطح جهانی فروخت، دیزنی و جری بروکهایمر نمی‌خواستند این مجموعه در غروب آفتاب محو شود. مدت زمان طولانی و خسته‌کننده‌ی ۱۶۸ دقیقه‌ای فیلم سوم (امتیاز آن در تومیتومتر فقط ۴۵٪ است) به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، و این فیلم چهارم حتی از نظر منتقدان عملکرد ضعیف‌تری داشت (۳۳٪)، اما در باکس آفیس عملکرد خوبی داشت. مخاطبان داخلی برای دیدن نسخه‌ی جدید با حضور جک اسپارو رفتند، اما نه به اندازه‌ی حد انتظار، و مجموع فروش بین‌المللی عظیم (۸۰۴.۶ میلیون دلار) «سوار بر امواج ناشناخته» را در کتاب‌های رکورد نگه داشت.

۴۳. علاءالدین (Aladdin): ۱.۰۵۴ میلیارد دلار

علاءالدین (Aladdin)

  • تاریخ اکران: ۲۴ می ۲۰۱۹
  • کارگردان: گای ریچی
  • بازیگران: ویل اسمیت،مینا مسعود، نائومی اسکات، مروان کنزاری، نوید نگهبان، نسیم پدراد، بیلی مگنوسن، نومان اکار

«علاءالدین» همیشه یک شرط مطمئن نبود: ویل اسمیت آبی‌رنگ در اولین نمایش‌های شخصیت جنی مورد تمسخر قرار گرفت و «دامبو» لایو اکشن ساخته‌ی تیم برتون تنها دو ماه قبل از اکران «علاءالدین» یک شکست تجاری به نظر می‌رسید. اما نسخه‌ی جدید گای ریچی از انیمیشن محبوب ۱۹۹۲، از عملکرد ضعیف سایر فیلم‌های تابستانی ۲۰۱۹ مانند «گودزیلا: پادشاه هیولاها»، «دارک فینکس» و «مردان سیاه‌پوش بین‌المللی» استفاده کرد و همه‌ی آن‌ها را بلعید و به مدت هفت هفته‌ی متوالی در بین پنج فیلم برتر باکس آفیس باقی ماند. فروش بین‌المللی آن تنها ۷۰ میلیون دلار کمتر از «دیو و دلبر» ۲۰۱۷ بود و حتی از چندین فیلم بالاتر از خود در این لیست از جمله «پلنگ سیاه» و «شگفت‌انگیزان ۲» هم بیشتر بود.

۴۲. روگ وان: یک داستان جنگ ستارگان (Rogue One: A Star Wars Story): ۱.۰۵۹ میلیارد دلار

روگ وان: یک داستان جنگ ستارگان (Rogue One: A Star Wars Story)

  • تاریخ اکران: ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶
  • کارگردان: گرت ادواردز
  • بازیگران: فلیسیتی جونز، دیه‌گو لونا، بن مندلسون، دانی ین، مس میکلسن، آلن تودیک، جیانگ ون، فارست ویتاکر، ریز احمد

یک سال پس از آنکه جی.جی. آبرامز دنباله‌ی رکوردشکن حماسه‌ی اسکای‌واکر ساخته‌ی جورج لوکاس را راه‌اندازی کرد، تماشاگران شاهد یک داستان واسطه‌ای شدند تا به پر کردن شکاف‌هایی که منجر به نابودی اولین ستاره مرگ شد، کمک کند. این داستان شبیه به «هفت‌تیرانداز» برای برخی به یک مورد علاقه‌ی فوری و برای برخی دیگر به یک مسیر فرعی معمولی تبدیل شد. این فیلم تنها هفتمین فیلمی بود که توانست از مرز نیم میلیارد دلار در باکس آفیس داخلی عبور کند. فروش تقریباً برابر در سطح بین‌المللی، نیمه‌ی دیگر مورد نیاز برای پیوستن «روگ وان» به «باشگاه ۱ میلیارد دلاری» را جبران کرد، هدفی که «سولو: یک داستان جنگ ستارگان» با بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به آن دست نیافت.

۴۱. دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest): ۱.۰۶۶ میلیارد دلار

۴۱. دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده (Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest)

  • تاریخ اکران: ۷ جولای ۲۰۰۶
  • کارگردان: گور وربینسکی
  • بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم، کیرا نایتلی، بیل نایی، استلان اسکاشگورد، نائومی هریس، کوین مک‌نالی، جاناتان پرایس، جک داونپورت، تام هالندر، جفری راش، سمی هنرتی، اندی بک‌ویت، جان باسوال

همه ایده‌ی دیزنی برای تبدیل یکی از وسایل بازی‌های کلاسیک آن‌ها به یک فیلم بلند را مسخره می‌کردند. خب، حدود ۳۰۰ میلیون دلار و یک نامزدی اسکار برای بازی جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو بعداً، ما شاهد یک فرنچایز با اندکی احترام بودیم. حداقل برای مدت کوتاهی. نقدها از تحقیر مفهوم قبل از اکران فیلم اول به تحقیر از طولانی بودن و جدیت بیش از حد آن در طول فقط دو فیلم تغییر کرد. (امتیاز فیلم اول در تومیتومتر از ۷۹٪ به ۵۳٪ برای دنباله آن کاهش یافت.) اما مخاطبان در جهت دیگری حرکت کردند و به «صندوقچه مرد مرده» ۳۸.۶٪ افزایش در فروش داخلی و ۸۴.۲٪ افزایش در سطح بین‌المللی دادند. این اولین فیلم دیزنی با افتتاحیه‌ی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار (به طور دقیق ۱۳۵ میلیون دلار) بود، و از آن زمان تاکنون استودیو ۲۰ فیلم دیگر با چنین افتتاحیه‌ای داشته است. از سال ۲۰۰۶ تا زمان اکران «داستان اسباب‌بازی ۳» در سال ۲۰۱۰، «صندوقچه مرد مرده» پرفروش‌ترین اکران داخلی در تاریخ دیزنی بود.

۴۰. داستان اسباب‌بازی ۳ (Toy Story 3): ۱.۰۶۷ میلیارد دلار

داستان اسباب‌بازی ۳ (Toy Story 3)

  • تاریخ اکران: ۱۸ ژوئن ۲۰۱۱۰
  • کارگردان: لی آنکریچ
  • بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، جون کیوسک، ند بیتی، دان ریکلس، مایکل کیتون، والاس شاون، جان راتزنبرگر، استل هریس، جودی بنسون، بلیک کلارک

همه ما فکر می‌کردیم این پایان کار وودی، باز و تمام دوستان اسباب‌بازی‌شان است – آن پایان شیرین و غم‌انگیز، کاملاً بی‌نقص بود. این مجموعه نیز با فروش فوق‌العاده‌ای به کار خود پایان می‌داد. اولین اکران تابستانی برای فرنچایز «داستان اسباب‌بازی» به اولین افتتاحیه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری آخر هفته‌ی پیکسار و همچنین اولین مجموعه‌ی ۴۰۰ میلیون دلاری آن‌ها در داخل کشور و اولین مجموعه‌ی ۱ میلیارد دلاری آن‌ها در سطح جهانی تبدیل شد. برای تقریباً دو سال، این فیلم دومین پرفروش‌ترین اکران داخلی در تاریخ دیزنی بود؛ تا سال ۲۰۱۹ به رتبه‌ی شانزدهم سقوط کرد.

۳۹. داستان اسباب‌بازی ۴ (Toy Story 4): ۱.۰۷۳ میلیارد دلار

داستان اسباب‌بازی ۴ (Toy Story 4)

  • تاریخ اکران: ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹
  • کارگردان: جاش کولی
  • بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلس، کریستین شال، پاتریشیا آرکت، لاری میت کالف

زمانی که چهارمین قسمت از مجموعه انیمیشن محبوب پیکسار با “تنها” ۱۲۰ میلیون دلار افتتاح شد، بسیاری آن را یک ناامیدی تلقی کردند. برخی انتظار داشتند «داستان اسباب‌بازی ۴» بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ این استودیو را داشته باشد، و سپس این فیلم – توسط برخی – به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از دنباله‌های شکست‌خورده‌ی تابستان ۲۰۱۹ در نظر گرفته شد. خب، وودی و گروهش به همه آن‌ها ثابت کردند که اشتباه می‌کنند. این فیلم در نهایت با بیش از ۱۲ میلیون دلار نسبت به قسمت سوم، در داخل کشور فروش بیشتری داشت. حتی اگر فروش بین‌المللی آن کمی پایین‌تر بود، همچنان به چهارمین فیلم با درآمد بیش از یک میلیارد دلار در تاریخ پیکسار و سومین فیلم در لیست پرفروش ترین فیلم های جهان آن‌ها در مجموع تبدیل شد.

۳۸. جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر (Star Wars: The Rise of Skywalker): ۱.۰۷۷ میلیارد دلار

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر (Star Wars: The Rise of Skywalker)

  • تاریخ اکران: ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹
  • کارگردان: جی. جی. آبرامز
  • بازیگران: کری فیشر، مارک همیل، آدام درایور، دیزی ریدلی، جان بویگا، اسکار آیزاک، آنتونی دنیلز، نائومی آکی، دامنل گلیسون، ریچارد ئی. گرانت، لوپیتا نیونگو، کری راسل، جوناس سوتامو، کلی مری ترن، ایان مک‌دیارمید، بیلی دی ویلیامز

ممکن است آخرین فصل از حماسه‌ی اسکای‌واکر، روند ایجاد شده توسط قسمت‌های سوم سه‌گانه‌های این فرنچایز را شکسته باشد (هرکدام نسبت به قسمت‌های میانی فروش بیشتری داشتند)، اما این به رکوردی تبدیل خواهد شد که شاید هرگز شکسته نشود. در هفته‌ی ۱۲ ژانویه ۲۰۲۰، این فیلم به هفتمین فیلم اکران‌شده‌ی دیزنی در سال ۲۰۱۹ تبدیل شد که از سد ۱ میلیارد دلار عبور کرد – به این رقم در ۲۸ روز دست یافت، در حالی که «آخرین جدای» در کمتر از سه هفته به آن رسید. این رکورد خیلی بیشتر از دوازدهمین افتتاحیه‌ی برتر تاریخ به یاد سپرده خواهد شد (که «نیروی بیداری» و «آخرین جدای» رتبه‌ی ۱ و ۲ را داشتند تا زمانی که «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» اکران شد) یا اینکه دومین پایین‌ترین امتیاز در تومیتومتر را در بین ۹ فیلم این مجموعه داشت، که فقط جلوتر از «تهدید شبح» بود. با این حال، این فیلم نقطه‌ی پایانی بر یک مجموعه‌ی ۹ قسمتی از ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۹ می‌گذارد که (با احتساب اکران‌های مجدد) به طور کلی ۸.۷۹۶ میلیارد دلار فروش داشته است.

۳۷. جوکر (Joker): ۱.۰۷۹ میلیارد دلار

جوکر (Joker)

  • تاریخ اکران: ۴ اکتبر ۲۰۱۹
  • کارگردان: تاد فیلیپس
  • بازیگران: واکین فینیکس، رابرت دنیرو، زاسی بیتس، فرانسیس کانروی، برت کالن

کارگردان فیلم‌های «خماری»، می‌خواست یک داستان ریشه‌ای از دشمن بدنام بتمن بسازد. این پروژه با تردید روبرو شد، و سپس در جشنواره‌های مختلف اکران و با استقبال خوبی مواجه شد. ونیز با اهدای جایزه‌ی شیر طلایی، بالاترین نشان خود را به این فیلم اختصاص داد؛ برخی از منتقدان آن را یک شاهکار می‌دانستند. اگرچه امتیاز آن در تومیتومتر در بین ۵۰ فیلم برتر پایین است (۶۹٪)، اما فیلم «جوکر» ساخته‌ی تاد فیلیپس، بالاترین افتتاحیه‌ی تاریخ سینما را در ماه اکتبر (با عبور از فیلم «ونوم» سال قبل) به خود اختصاص داد و در نهایت به پرفروش‌ترین فیلم اکران شده در آن ماه در آمریکای شمالی تبدیل شد و از «جاذبه» ساخته‌ی آلفونسو کوارون در فروش داخلی پیشی گرفت. این فیلم در این لیست از «شوالیه تاریکی» ساخته‌ی برادران وارنر عبور کرده است و همچنین به عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم های جهان این استودیو جای خود را در تاریخچه‌ی آن باز کرده است.

۳۶. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises): ۱.۰۸۵ میلیارد دلار

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises)

  • تاریخ اکران: ۲۰ جولای ۲۰۱۲
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، گری اولدمن، ان هتوی، تام هاردی، ماریون کوتیار، جوزف گوردون لویت، مورگان فریمن

در پایان سه‌گانه‌ی بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان، شاهد بین، کت‌وومن و حتی یک شخصیت غیرمنتظره بودیم. تا پایان آن تابستان، تنها چهار فیلم در اکران اولیه‌ی خود در داخل کشور فروش بیشتری نسبت به «سرقت در آسمان‌ها» داشتند: «آواتار»، «تایتانیک»، «شوالیه تاریکی» و «انتقام‌جویان» مارول، که تنها فیلمی بود که توانست در کل سال ۲۰۱۲ از «سرقت در آسمان‌ها» پیشی بگیرد. در نهایت، سه‌گانه‌ی نولان در سطح جهانی بیش از ۲.۴۶ میلیارد دلار فروخت.

۳۵. تبدیل‌شوندگان: عصر انقراض (Transformers: Age of Extinction ): ۱.۱ میلیارد دلار

تبدیل‌شوندگان: عصر انقراض (Transformers: Age of Extinction )

  • تاریخ اکران: ۲۷ ژوئن ۲۰۱۴
  • کارگردان: مایکل بی
  • بازیگران: مارک والبرگ، استنلی توچی، کلسی گرمر، نیکولا پلتز، جک رینور، سوفیا مایلز، ری لیو

در سال ۲۰۱۴، مجموعه «ترانسفورماتورها» در آمریکای شمالی شروع به فرسودگی نشان می‌داد، اما در سراسر جهان محبوب‌تر از همیشه بود. شیعه لبوف با مارک والبرگ به عنوان شخصیت محوری انسان این فرنچایز جایگزین شد و چهارمین فیلم مایکل بی با زمان ۱۶۵ دقیقه به نزدیک سه ساعت رسید. اما حتی با اینکه برای اولین بار در داخل کشور زیر ۳۰۰ میلیون دلار فروش کرد، درآمد ۸۵۸ میلیون دلاری آن در سطح بین‌المللی همچنان در آن زمان ششمین مجموعه‌ی پرفروش برای هر فیلمی خارج از ایالات متحده و کانادا بود. (اکنون شانزدهم است.) پنجمین فیلم این فرنایز با کارگردانی بی، «آخرین شوالیه»، نسبت به فیلم قبلی ۴۷٪ در داخل کشور و تقریباً ۴۵٪ در سطح بین‌المللی افت کرد. با امتیاز ۱۸٪ در تومیتومتر، «عصر انقراض» کمترین امتیاز در این وب‌سایت را در بین ۵۰ فیلم پرفروش باکس آفیس جهانی دارد.

۳۴. پارک ژوراسیک (Jurassic Park): ۱.۱۱۳ میلیارد دلار

پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

  • تاریخ اکران: ۱۱ ژوئن ۱۹۹۳
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: سم نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، ریچارد اتنبرا، باب پک، مارتین فررو، بی‌دی ونگ، ساموئل ال. جکسون، وین نایت، جوزف مازلو، آریانا ریچاردز

پیش از آنکه جیمز کامرون برای مدتی دو جایگاه برتر باکس آفیس داخلی تمام دوران را از آن خود کند، این استیون اسپیلبرگ بود که چنین شاهکاری را به دست آورد. اقتباس او از رمان «پارک ژوراسیک» نوشته‌ی مایکل کرایتون، بازگشت به فیلم‌های بلاک‌باستر پاپ‌کورنی معروفی بود که او با آن‌ها شناخته شد. این فیلم با ۴۷ میلیون دلار فروش در افتتاحیه، جایگزین «بازگشت بتمن» سال قبل به عنوان پرفروش‌ترین فیلم در زمان اکران شد و در آن تابستان به فروشی بیش از ۳۵۷ میلیون دلار دست یافت. این رقم تنها چند میلیون دلار از فیلم کلاسیک او در سال ۱۹۸۲، «ای.تی. فرازمینی»، کمتر بود، اما اکران‌های مجدد به صورت دو بعدی و سه بعدی در طول سال‌ها، این فیلم را به فروش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در داخل کشور و ۱ میلیارد دلار در سطح جهانی رساند.

۳۳. تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه (Transformers: Dark of the Moon): ۱.۱۲۴ میلیارد دلار

تبدیل‌شوندگان: نیمه تاریک ماه (Transformers: Dark of the Moon)

  • تاریخ اکران: ۲۹ ژوئن ۲۰۱۱۱
  • کارگردان: مایکل بی
  • بازیگران: شایا لباف،جاش دوهامل، جان تورتورو، تایریس گیبسون، رزی هانتینگتون وایتلی، پاتریک دمپسی، کوین دان، جولی وایت، جان مالکوویچ، فرانسیس مک‌دورمند

تنها دنباله‌ی «ترانسفورماتورها» تحت کارگردانی مایکل بی که امتیاز بالاتری از ۲۰٪ در تومیتومتر دارد (باورنکردنی ۳۵٪!)، پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه در داخل یا خارج از کشور نیست. اما در مجموع، همچنان در مجموع فروش جهانی پیشتاز است (و یک امتیاز مثبت برای استودیو: این فیلم یکی از کم‌هزینه‌ترین فیلم‌های این مجموعه بود). تنها آخرین قسمت از «هری پاتر» توانست در تابستان ۲۰۱۱ از آن شکست دهد، زمانی که تنها فیلم‌هایی بودند که از مرز ۳۰۰ میلیون دلار در داخل کشور عبور کردند.

۳۲. کاپیتان مارول (Captain Marvel): ۱.۱۳۱ میلیارد دلار

کاپیتان مارول (Captain Marvel)

  • تاریخ اکران: ۸ مارس ۲۰۱۹
  • کارگردان: آنا بودن
  • بازیگران:ری لارسون، ساموئل ال. جکسون، بن مندلسون، جایمن هانسو، لی پیس، لاشانا لینچ، جما چان، آنت بنینگ، کلارک گرگ، جود لا

پس از اینکه در انتهای «جنگ بی‌نهایت» به طور خلاصه به او اشاره شد، بری لارسون در نقش کارول دنورز در سال ۲۰۱۹ به عنوان اولین ابرقهرمان زن پیشرو در دنیای سینمایی مارول، در فیلم «کاپیتان مارвел» معرفی شد. این فیلم موفق شد در سطح جهان و همچنین در داخل کشور، از «زن شگفت‌انگیز» دی‌سی پیشی بگیرد. این فیلم پیشگامانه مورد استقبال منتقدان قرار گرفت (اگرچه امتیاز تاییدشده‌ی تازه‌ی آن با ۷۹٪ در رتبه‌ی ۲۱ از ۳۳ فیلم دنیای سینمایی مارول قرار دارد). این حماسه‌ی فضایی تنها یکی از دو فیلم در ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بود که توانست ۱۰ هفته‌ی متوالی را در بین ۱۰ فیلم برتر بگذراند (فیلم دیگر «پلنگ سیاه» بود)، و هفتمین فیلم دنیای سینمایی مارول بود که به ۱ میلیارد دلار در گیشه جهانی رسید.

۳۱. مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home): ۱.۱۳۲ میلیارد دلار

مرد عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far From Home)

  • تاریخ اکران: ۲ جولای ۲۰۱۹
  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، ساموئل ال. جکسون، زندیا، کوبی اسمالدرز، جان فاورو، جی. بی اسموو، جیکوب باتالون، مارتین استار، مریسا تومی، جیک جیلنهال

عجیب نیست که دیزنی و سونی آشتی کردند: «مرد عنکبوتی: دور از خانه» محصول ۲۰۱۹، که شاید در صورت عدم حل اختلاف آن‌ها می‌توانست به همکاری‌شان پایان دهد، دومین فیلم پرفروش تاریخ کمپانی سونی است. شش تا از هشت پرفروش ترین فیلم های جهان تاریخ این استودیو با مرد عنکبوتی (یا ونوم) مرتبط بوده‌اند، اما این اولین فیلم سونی بود که از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرد و نهمین فیلم در دنیای سینمایی مارول که این کار را انجام داد. (مرد عنکبوتی در چهار فیلم دیگر از اعضای «باشگاه ۱ میلیارد دلاری» دنیای سینمایی مارول ظاهر شد). همچنین این فیلم، پنجمین فیلم مستقل مرد عنکبوتی (لایو اکشن یا انیمیشن) بود که امتیاز ۹۰٪ یا بالاتر را در تومیتومتر کسب کرد – منتقدان عاشق شخصیت مرد عنکبوتی هستند.

۳۰. اسکای‌فال (Skyfall): ۱.۱۴۲ میلیارد دلار

اسکای‌فال (Skyfall)

  • تاریخ اکران: ۹ نوامبر ۲۰۱۲
  • کارگردان: سم مندس
  • بازیگران: دنیل کریگ، خاویر باردم، رالف فاینس، نائومی هریس، برنیس مارلو، آلبرت فینی، جودی دنچ، نیکلاس وودسان

سری «جیمز باند» با پیرس برازنان رونق گرفت و با دنیل کریگ حتی رونق بیشتری پیدا کرد. اما هیچ رونق‌تری از «اسکای‌فال» ساخته‌ی کریگ در این فرنچایز طولانی‌مدت وجود نداشت، اولین فیلمی که از مرز ۳۰۰ میلیون دلار در داخل کشور و ۱ میلیارد دلار در سطح جهانی عبور کرد. سریالی که بیش از ۵۰ سال است وجود دارد، کمی با تورم کمک می‌شود – «گلدفینگر»، «توپ آتشین» و «فقط دو بار زندگی می‌کنی» می‌توانستند امروزه فیلم‌های ۳۰۰ میلیون دلاری باشند – اما ما اینجا در مورد تورم صحبت نمی‌کنیم. «اسکای‌فال» همچنین فراتر از گیشه، یک استاندارد طلایی برای باند بود: با امتیاز ۹۲٪ تاییدشده‌ی تازه در تومیتومتر، در بین پنج امتیاز برتر این مجموعه قرار دارد.

۲۹. آکوامن (Aquaman): ۱.۱۴۹ میلیارد دلار

آکوامن (Aquaman)

  • تاریخ اکران: ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸
  • کارگردان: جیمز وان
  • بازیگران: جیسون موموآ، پاتریک ویلسون، امبر هرد، ویلم دفو، یحیی عبدالمتین دوم، تمورا موریسون، دولف لاندگرن، نیکول کیدمن

چگونه دنیای سینمایی دی‌سی (DCEU) می‌توانست به ۱ میلیارد دلار برسد؟ اضافه کردن بتمن به خط داستانی سوپرمن کارساز نبود. ارقام داخلی خوب «زن شگفت‌انگیز» تقریباً در سطح بین‌المللی هم تکرار شد، اما حتی آن ارقام از «جوخه خودکشی» و هدف موردنظر پایین‌تر بود. نه، رسیدن به مرز ۱ میلیارد دلار برای دنیای سینمایی دی‌سی به فیلم «آکوامن» نیاز داشت. دومین فیلم میلیارد دلاری جیمز وان در این لیست شاید دومین افتتاحیه‌ی آخر هفته‌ی کوچک را در این دنیا داشته باشد، اما موفقیت طولانی‌مدت آن در طول تعطیلات و فراتر از آن – این فیلم تقریباً پنج برابر افتتاحیه‌اش فروش داشت – از هر اثر دی‌سی از زمان «بتمن» تیم برتون در سال ۱۹۸۹ بهتر بود.

۲۸. کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War): ۱.۱۵۵ میلیارد دلار

کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War)

  • تاریخ اکران: ۶ می ۲۰۱۶
  • کارگردان: آنتونی روسو
  • بازیگران: کریس ایوانز، رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون، سباستین استن، آنتونی مکی، دان چیدل، جرمی رنر، چادویک بوزمن، پل بتانی، الیزابت اولسن، پل راد، امیلی ونکمپ، تام هالند، فرانک گریلو، ویلیام هرت، دانیل برول

این فیلم رسماً یک فیلم «انتقام‌جویان» نبود، اما «جنگ داخلی» به راحتی می‌توانست جزو آن‌ها باشد. البته، ثور و هالک غایب بودند، اما مرد عنکبوتی با استقبال گرمی وارد دنیای سینمایی مارول شد، پلنگ سیاه هم همینطور. اکران فیلم با پنجمین افتتاحیه‌ی برتر تاریخ آغاز شد و ۱۷۹.۱ میلیون دلار در اولین آخر هفته به دست آورد (که اکنون یازدهمین افتتاحیه برتر است). ۷۴۵ میلیون دلار دیگر در سطح بین‌المللی، این فیلم را به چهارمین فیلم دنیای سینمایی مارول تبدیل کرد که به ۱ میلیارد دلار رسید. یک نکته‌ی جالب دیگر: آنتونی و جو روسو تنها یکی از دو زوج فیلم‌ساز یا تیم فیلم‌سازی در این لیست هستند که سه فیلم در بین ۵۰ فیلم برتر دارند.

۲۷. ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King): ۱.۱۵۶ میلیارد دلار

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King)

  • تاریخ اکران: ۱۷ دسامبر ۲۰۰۳
  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس-دیویس، برنارد هیل، بیلی ،بوید، دامینیک مانهن، اورلاندو بلوم، هوگو ویوینگ، میراندا اتو، دیوید ونهام، کارل اربن، جان نوبل، اندی سرکیس، ایان هولم، شان بین

سه‌گانه‌ی حماسی (اول) پیتر جکسون طی سه فصل تعطیلات متوالی اکران شد و آخرین قسمت آن از هر نظر پاداش گرفت: «بازگشت پادشاه» به طور تاریخی هر ۱۱ جایزه‌ی اسکاری را که نامزد شده بود، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد؛ یکی از بهترین فیلم‌های نقد شده‌ی سال بود (تاییدشده‌ی تازه با امتیاز ۹۳٪)؛ و به چهارمین فیلم پرفروش تاریخ داخلی، درست پشت سر «تایتانیک»، «تهدید شبح»، و اولین فیلم «مرد عنکبوتی» ساخته‌ی سم ریمی تبدیل شد. خارج از کشور نیز کم‌کار نبود: هنگامی که اکران «بازگشت» به پایان رسید، تنها «تایتانیک» تعداد بیشتری مخاطب خارج از ایالات متحده و کانادا داشت.

۲۶. مینیون‌ها (Minions): ۱.۱۵۹ میلیارد دلار

مینیون‌ها (Minions)

  • تاریخ اکران: ۱۰ جولای ۲۰۱۵
  • کارگردان: پیر کافین
  • بازیگران: ساندرا بولاک، جان هام، جس هارنل، مایکل کیتون، آلیسون جانی، استیو کوگان

پس از موفقیت دو فیلم «من نفرت‌انگیز»، زمان آن رسیده بود که به موجودات زرد دیوانه‌ی گرو، داستان اختصاصی خودشان را بدهند. حرکت هوشمندانه‌ای بود. «مینیون‌ها» با کسب درآمد ۱۱۵.۷ میلیون دلار در اولین آخر هفته‌اش، بزرگترین افتتاحیه‌ی تاریخ کمپانی «ایلومینیشن اینترتینمنت» را به خود اختصاص داد. اگرچه در فروش داخلی نسبت به «من نفرت‌انگیز ۲» (۳۳۶ میلیون دلار در مقابل ۳۶۸ میلیون دلار) کم‌رنگ‌تر ظاهر شد، اما همچنان می‌تواند به سومین بازگشت خیرکننده‌ی بین‌المللی برای هر فیلم انیمیشن (۸۲۳.۴ میلیون دلار) بعد از دو فیلم «یخ‌زده» دیزنی ببالد، و حتی بالاتر از «فیلم سوپر ماریو براز.»، به عنوان پرفروش‌ترین فیلم بین‌المللی این شرکت تا به امروز باقی مانده است.

۲۵. مرد آهنی ۳ (Iron Man 3): ۱.۲۱۶ میلیارد دلار

مرد آهنی ۳ (Iron Man 3)

  • تاریخ اکران: ۳ می ۲۰۱۳
  • کارگردان: شین بلک
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، گوئینت پالترو، دان چیدل، گای پیرس، ربکا هال، استفانی اسزوستاک، جیمز بج دیل، جان فاورو، بن کینگزلی، کریس گثارد، جنا اورتگا

اولین فیلم مارول که پس از موفقیت عظیم «انتقام جویان» ساخته‌ی جاس ویدون اکران شد، همچنین موفق‌ترین فیلم در بین فیلم‌های مستقل «مرد آهنی» بود. شین بلک، کارگردان فیلم «بوسه‌بوسه، شلیک شلیک»، که رابرت داونی جونیور در آن بازی کرده بود، کارگردانی این فیلم را به جای جان فاورو برعهده گرفت و روایتی را با الهام از کتاب‌های کمیک به تصویر کشید که هنوز هم باعث ناامیدی برخی از طرفداران می‌شود. با این حال، عموم مردم سینما آن را دوست داشتند. «مرد آهنی ۳» تنها سیزدهمین فیلمی بود که در اکران اولیه‌اش توانست به فروش ۴۰۰ میلیون دلار در داخل کشور برسد و با بیش از ۸۰۵ میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم غیر از مجموعه «انتقام جویان» در دنیای سینمایی مارول در بازارهای بین‌المللی است. (همچنین، اگر فهرست را دنبال کرده باشید، این سیزدهمین محصول دیزنی در بین ۲۵ فیلم برتر است.)

۲۴. سرنوشت خشمگین (The Fate Of The Furious): ۱.۲۳۶ میلیارد دلار

سرنوشت خشمگین (The Fate Of The Furious)

  • تاریخ اکران: ۱۴ آوریل ۲۰۱۷
  • کارگردان: اف. گری گری
  • بازیگران: وين ديزل، دوئین جانسون، میشل رودریگز، تایریس گیبسون، لوداکریس، شارلیز ترون، کرت راسل، جیسون استاتهام، اسکات ایستوود،ذ السا پاتاکی، ناتالی امانوئل، کریستوفر هیویو

برای ساخت قسمت‌های هفتم و هشتم این فرنچایز، نیم میلیارد دلار هزینه شد و در مجموع ۲.۷۵ میلیارد دلار در سطح جهانی فروختند. فیلم ساخته‌ی اف. گری گری نسبت به موفقیت‌های قسمت قبل، یعنی «سریع و خشمگین ۷» ساخته‌ی جیمز وان، کمی افت داشت. حتی نسبت به قسمت ششم این مجموعه، در گیشه داخلی فروش کمتری داشت، اما در خارج از کشور عملکرد فوق‌العاده‌ای به جا گذاشت: ششمین فیلمی بود که توانست به تنهایی (و نه با احتساب درآمد آمریکا و کانادا) در خارج از ایالات متحده یک میلیارد دلار درآمد کسب کند. هرچند هنوز نظر منتقدان روی آن مثبت بود (۶۷٪ در راتن تومیتوز)، اما از زمان فیلم چهارم، این کمترین امتیازی بود که یک فیلم از مجموعه «سریع و خشمگین» از سوی منتقدان دریافت کرده بود.

۲۳. شگفت‌انگیزان ۲ (The Incredibles 2): ۱.۲۴۳ میلیارد دلار

شگفت‌انگیزان ۲ (The Incredibles 2)

  • تاریخ اکران: ۱۵ ژوئن ۲۰۱۸
  • کارگردان: برد برد
  • بازیگران: کریگ تی. نلسن، هالی هانتر، ساموئل ال. جکسون

چهار سال تمام پیش از شروع دنیای سینمایی مارول، «شگفت‌انگیزان» ساخته‌ی برد برد اکران شد، زمانی که برند پیکسار تقریباً به تضمینی برای موفقیت (و کیفیت) در صنعت سینما تبدیل شده بود. چهارده سال بعد و با اوج گرفتن فیلم‌های ابرقهرمانی، دنباله‌ی ساخته‌ی برد بیش از دو برابر فیلم اول در گیشه فروش کرد و به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ باکس آفیس داخلی تبدیل شد. این فیلم، نهمین فیلمی بود که از مرز ۶۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی عبور کرد و در تابستان ۲۰۲۲ توسط «تاپ گان: ماوریک» از لیست ۱۰ فیلم پرفروش تاریخ داخلی حذف شد.

۲۲. دیو و دلبر (Beauty and the Beast): ۱.۲۶۶ میلیارد دلار

دیو و دلبر (Beauty and the Beast)

  • تاریخ اکران: ۱۷ مارس ۲۰۱۷
  • کارگردان: بیل کاندن
  • بازیگران: اما واتسون، دن استیونز، لوک ایوانز، یوان مک‌گرگور، ایان مک‌کلن، اما تامسون، کوین کلاین، جش گد، آدرا مک‌دانلد، گوگو امبتا-را، استنلی توچی، آدریان شیلر، هیدن گوین

در مورد موسیقی متن‌های دیزنی صحبت می‌کنیم، بازسازی لایو اکشن سال ۲۰۱۷ و نه انیمیشن نامزد بهترین فیلم «دیو و دلبر» محصول ۱۹۹۱ بود که واقعاً در گیشه موفق شد و همچنان در کتاب‌های رکورد باقی مانده است. نسخه بیل کاندن از افسانه‌ی قدیمی سال ۱۹۹۱ با بازی اما واتسون، اگرچه اولین بازسازی پر زرق و برق دیزنی نبود، اما مطمئناً در آن زمان موفق‌ترین بود و به هفتمین فیلمی تبدیل شد که در آمریکای شمالی از مرز نیم میلیارد دلار عبور کرد و شانزدهمین فیلمی شد که از سه چهارم میلیارد دلار در بازارهای بین‌المللی گذشت.

۲۱. دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی (jurassic world: fallen kingdom): ۱.۳۱۰ میلیارد دلار

دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی (jurassic world: fallen kingdom)

  • تاریخ اکران: ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸
  • کارگردان: خوان آنتونیو بایونا
  • بازیگران: کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، جف گلدبلوم، بی‌دی ونگ، توبی جونز، ریف اسپال، جاستیک اسمیت، دنیلا پیندا، تد لواینر، جرالدین چاپلین، جیمز کرامول

دنباله‌ی «دنیای ژوراسیک» ساخته‌ی کالین ترورو که خود ادامه‌ای بر سری فیلم‌های استیون اسپیلبرگ بود، ضعیف‌ترین امتیاز در تومیتومتر را در بین سایر فیلم‌های این مجموعه دریافت کرد (۴۶٪) و همانند بسیاری از قسمت‌های «دوم» در فرنچایزها (حتی اگر از نظر فنی فیلم پنجم به حساب بیاید)، نسبت به «دنیای ژوراسیک» در مجموع باکس آفیس داخلی ۳۶٪ کاهش داشت. اما همچنان برای کسب رتبه‌ی ۲۳ در تمام دوران در آمریکای شمالی و رتبه‌ی ۱۳ در فروش بین‌المللی به اندازه‌ی کافی خوب بود. همچنین دومین پرفروش‌ترین فیلم داخلی در فصل تابستان ۲۰۱۸ بود، که البته پشت سر فیلم شماره‌ی ۲۳ این لیست قرار گرفت.

۲۰. یخ‌زده (Frozen): ۱.۳۳۴ میلیارد دلار

Frozen

  • تاریخ اکران: ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳
  • کارگردان: کریس باک
  • بازیگران: کریستن بل، ایدینا منزل، جاناتان گروف، جاش گد، سانتینو فونتانا

آهنگی برنده‌ی اسکار که والدین را تقریباً یک دهه عذاب داد، تنها بخشی از چیزهایی بود که «یخ‌زده» را به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ تبدیل کرد. داستان دو خواهر که به دنبال خوشبختی ابدی با یکدیگر به جای خواستگارهای سنتی بودند، همچنین جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن را به خود اختصاص داد و از نظر فروش بین‌المللی، از «عصر یخبندان: رانش قاره‌ها» (۲۰۱۲) پیشی گرفت و رکوردی را برای انیمیشن‌ها به دست آورد که در نهایت با اکران دنباله‌ی آن، این رکورد را از دست داد.

۱۹. جنگ ستارگان: آخرین جدای (Star Wars: The Last Jedi): ۱.۳۳۴ میلیارد دلار

جنگ ستارگان: آخرین جدای (Star Wars: The Last Jedi)

  • تاریخ اکران: ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷
  • کارگردان: ریان جانسن
  • بازیگران: مارک همیل، کری فیشر، آدام درایور، دیزی ریدلی، جان بویگا، اسکار آیزاکف اندی سرکیس، لوپیتا نیونگو، دامنل گلیسون، آنتونی دنیلز، ، گوئندولین کریستی، کلی مری ترن، لورا درن، بنیسیو دل تورو، کریستال کلارک، اِید ادموندسون

یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های مجموعه «جنگ ستارگان» (فقط بحث در مورد سکانس سیاره‌ی کازینو را شروع نکنید!)، «آخرین جدای» ساخته‌ی ریان جانسون، افت فروش استانداردی را تجربه کرد که گریبان‌گیر فیلم‌های میانی دیگر این فرنچایز شده بود. «امپراتوری ضربه می‌زند» ۳۱.۹٪ کمتر از «امیدی نو» فروخت، «حمله کلون‌ها» ۳۴.۶٪ کمتر از «تهدید شبح» و «آخرین جدای» ۳۳.۸٪ کمتر از «نیرو برمی‌خیزد» فروخت. با این حال، فیلم جانسون به همراه قسمت‌های چهارم، پنجم و هفتم در رده‌ی امتیاز بالای ۹۰٪ در تومیتومتر قرار گرفت و ممکن است در نهایت به پلی نهایی برای نسل بعدی طرفداران «جنگ ستارگان» تبدیل شود.

۱۸. هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2): ۱.۳۴۲ میلیارد دلار

هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم (Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2)

  • تاریخ اکران: ۱۵ جولای ۲۰۱۱
  • کارگردان: دیوید یتس
  • بازیگران: دنیل ردکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون، هلنا بونهام کارتر، رالف فاینس، آلن ریکمن، مایکل گمبون، شان بیگرستف، اسپنسر وایلدینگ، امیل هُـشتینا

طرفداران مجموعه فانتزی جی.کی.رولینگ، شاهد بزرگ شدن شخصیت‌ها (و بازیگرانی که آن‌ها را بازی می‌کردند) جلوی چشمانشان بودند. اوج سفری که در سال ۲۰۰۱ آغاز شد، همچنین روند جدیدی را در تقسیم‌بندی فصل‌های نهایی به دو قسمت آغاز کرد. قسمت دوم از مجموعه پایانی «هری پاتر» با ۱۶۹.۱ میلیون دلار در زمان اکران، رکورد جدیدی برای یک آخر هفته ثبت کرد و مجموع فروش ۹۶۰ میلیون دلاری آن در سطح بین‌المللی، تنها پشت سر «آواتار» و «تایتانیک» قرار گرفت. در پایان اکران مجموعه هشت‌گانه‌ی «هری پاتر»، مجموع فروش این فیلم‌ها به ۷.۷۲ میلیارد دلار رسید.

۱۷. پلنگ سیاه (Black Panther): ۱.۳۵۰ میلیارد دلار

Black Panther

  • تاریخ اکران: ۱۶ فوریه ۲۰۱۸
  • کارگردان: رایان کوگلر
  • بازیگران:چادویک بوزمن، مایکل بی.جردن، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، مارتین فریمن، دنیل کالویا، لتیشیا رایت، وینستون دوک، آنجلا باست، فارست ویتاکر، اندی سرکیس

پس از معرفی در «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، تی‌چالا در فوریه ۲۰۱۸ فیلم اختصاصی خود را به دست آورد. تماشاگران تشنه‌ی «نمایندگی در سینما» و به دنبال معرفی هیجان‌انگیز دوباره‌ی شخصیت بودند و در حماسه‌ی پرهیجان و باظاهری زیبا از رایان کوگل، به هر دو رسیدند. این فیلم به پنجمین فیلمی در تاریخ تبدیل شد که در اولین آخر هفته‌ی اکرانش ۲۰۰ میلیون دلار فروش کرد و تنها سومین فیلمی است که تا به حال در آمریکای شمالی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار فروخته است، حتی از «انتقام جویان: جنگ بی نهایت» در آن تابستان هم بیشتر دوام آورد. چرا حتی در لیست بالاتر نیست؟ زیرا همچنان تنها فیلم پس از «انتقام جویان» در دنیای سینمایی مارول است که در سطح بین‌المللی نسبت به داخل کشور، درآمد کمتری داشته است.

۱۶.فیلم برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie): ۱.۳۶۲ میلیارد دلار

فیلم برادران سوپر ماریو (The Super Mario Bros. Movie)

  • تاریخ اکران: ۵ آوریل ۲۰۲۳
  • کارگردان: آرون هوروث، مایکل ژلنیک
  • بازیگران: کریس پرت، آنیا تیلور-جوی، چارلی دی، جک بلک، کیگان-مایکل کی، ست روگن،فرد ارمیسن، کوین مایکل ،ریچاردسون، سباستین مانیسکالکو، چارلز مارتینت

در اوج سلطه نینتندو بر جامعه گیم، فیلم لایو اکشن «سوپر ماریو براز.» در سال ۱۹۹۳ ساخته شد و از نظر خلاقانه و مالی به یک ناامیدی بزرگ تبدیل شد. ۳۰ سال به جلو بروید، تلاشی جدید از سوی شرکتی که «من نفرت‌انگیز» و «زندگی پنهان حیوانات خانگی» را برای مخاطبان به ارمغان آورد، بر گیشه سینما تسلط یافت. این فیلم با بیش از ۵۷۴ میلیون دلار، به دومین فیلم انیمیشن پرفروش تاریخ در سطح داخلی و بین‌المللی تبدیل شد. این فیلم در مسیر تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ قرار داشت تا اینکه در تاریخ ۲۳ آگوست، «باربی» از آن عبور کرد.

۱۵. انتقام جویان: عصر آلتران (The Avengers: Age of Ultron): ۱.۴۰۵ میلیارد دلار

انتقام جویان: عصر آلتران (The Avengers: Age of Ultron)

  • تاریخ اکران: ۱ می ۲۰۱۵
  • کارگردان: جاس ویدون
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، دان چیدل، آرون تایلر-جانسون، الیزابت اولسن، پائول بتانی، کوبی اسمالدرز، آنتونی مکی، هایلی اتول، ادریس البا، استلان اسکارشگورد، جیمز اسپیدر، ساموئل ال. جکسون، یولیا کرینکه، دومینیک پرووست-چاکلی

اگر بتوان هر فیلمی را در بین ۱۰ فیلم برتر هم یک موفقیت و هم یک ناامیدی در نظر گرفت، آن فیلم دنباله‌ی «انتقام جویان» ساخته‌ی جاس ویدون است. این فیلم با رسیدن به افتتاحیه آخر هفته‌ای که رکورد فیلم اول را نشکست (اما همچنان در زمان اکران، دومین بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ سینما بود)، هرگز از نظر فروش یا محبوبیت به پای سلف خود نرسید. با امتیاز ۷۶٪ در راتن تومیتوز، حتی در بین ۱۰ امتیاز برتر راتن تومیتوز در دنیای سینمایی مارول قرار نمی‌گیرد – هرچند ما فکر می‌کنیم جای بحث درباره‌ی ارزیابی مجدد نقاط قوت آن وجود دارد – و تابستان ۲۰۱۵ را به دایناسورهای «دنیای ژوراسیک» باخت. با این حال، تنها شانزدهمین فیلمی بود که توانست در اکران اولیه‌ی خود از مرز ۴۰۰ میلیون دلار فروش داخلی عبور کند.

۱۴. باربی (Barbie): ۱.۴۴۱ میلیارد دلار

Barbie

  • تاریخ اکران: ۲۱ جولای ۲۰۲۳

باربی شاید اولین سازی نیست که از اسباب‌بازی به فیلم تبدیل می‌شود، اما مطمئناً اولین سازی است که تماشاگران و منتقدان را در سراسر جهان متحد کرد. طرفداران سینما حتی از کمپین مردمی به نام «باربن‌هایمر» استقبال کردند، زیرا تاریخ اکران آن با فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان همزمان بود. فیلم گرتا گرویگ با اولین آخر هفته اکران ۱۶۲ میلیون دلاری، چهار آخر هفته متوالی در صدر جدول و بالاترین فروش کل تاریخ برای یک کارگردان زن، و همچنین پرفروش‌ترین فیلم در آرشیو عظیم برادران وارنر، به وضوح برنده‌ی سال ۲۰۲۳ شد. باربی، چهاردهمین فیلمی است که در گیشه داخلی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار فروش داشته است و در نهایت به یازدهمین فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شد. انتظار می‌رود این فیلم در رقابت‌های جوایز ۲۰۲۳ حضور قدرتمندی داشته باشد.

۱۳. یخ‌زده ۲ (Frozen II): ۱.۴۵۴ میلیارد دلار

یخ‌زده ۲ (Frozen II)

  • تاریخ اکران: ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹
  • کارگردان: کریس باک
  • بازیگران: کریستن بل، ایدینا منزل، جاش گد، جاناتان گروف

وقتی یک فیلم نه تنها به یک پدیده جهانی بلکه به پرفروش‌ترین فیلم در مجموعه سرگرمی‌های انیمیشن شما تبدیل می‌شود، ساخت دنباله آن اجتناب‌ناپذیر است. هرچند از نظر منتقدان به خوبی قسمت اول (۷۷٪ در مقابل ۹۰٪ در تومیتومتر) مورد استقبال قرار نگرفت، «یخ‌زده ۲» عملاً از والدین تقاضا می کرد که فرزندان خود را برای ماجراجویی دوم به سینما بیاورند. این فیلم اکران خود را با سومین آخر هفته پرفروش تاریخ فیلم‌های انیمیشن (پس از دنباله‌های پیکسار، «شگفت‌انگیزان ۲» و «در جستجوی دوری») با ۱۳۰.۲۶ میلیون دلار آغاز کرد و سپس به پرفروش‌ترین فیلم در تعطیلات پنج روزه‌ی شکرگزاری تبدیل شد، که با توجه به اکران آن در آخر هفته‌ی قبل، بسیار چشمگیر بود. در چهارمین آخر هفته‌ی اکران، این فیلم به ششمین فیلم دیزنی با درآمد میلیاردی در سال ۲۰۱۹ تبدیل شد و «جومانجی: خوش آمدید به جنگل» را همزمان با اکران دنباله‌ی آن «مرحله بعدی» از جمع ۵۰ فیلم برتر خارج کرد. اکنون، این فیلم از «یخ‌زده» اصلی پیشی گرفته و به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ تبدیل شده است… البته اگر لزوماً «شیرشاه» را به معنای سنتی انیمیشن در نظر نگیرید.

۱۲. تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick): ۱.۴۹۶ میلیارد دلار

تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

  • تاریخ اکران: ۲۷ می ۲۰۲۲
  • کارگردان: جوزف کوشینسکی
  • بازیگران: تام کروز، مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول، لوئیس پولمن، اد هریس، وال کیلمر

فیلم خلبانان جنگنده‌ی تونی اسکات با عنوان «تاپ گان» در سال ۱۹۸۶ با فروش داخلی ۱۷۶.۸ میلیون دلار (و فروش جهانی ۳۵۷.۳ میلیون دلار) صدرنشین باکس آفیس شد، بنابراین به هیچ وجه فیلم ضعیفی نبود و به یک فیلم کلاسیک کالت تحسین‌شده تبدیل شد. اما هیچکس به طور منطقی نمی توانست پیش بینی کند که بیش از سه و نیم دهه بعد، دنباله‌ی آن تنها در ایالات متحده، بیش از آن درآمد کسب کند و به رتبه‌ی ۷ در جدول داخلی صعود کند و با بیش از ۱.۴ میلیارد دلار درآمد در رتبه‌ی ۱۲ در لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان قرار گیرد. بخشی از این موفقیت احتمالاً به لطف تام کروز بود که نقش پیت «ماوریک» میچل را دوباره بازی کرد، اما کارگردان جوزف کوزینسکی همچنین از تکنیک‌های هوشمندانه‌ی جلب رضایت طرفداران و دوربین‌های IMAX فوق پیشرفته‌ی ساخته‌شده به طور خاص برای فیلمبرداری صحنه‌های اکشن خیره کننده استفاده کرد تا پرمخاطب‌ترین فیلم تابستان ۲۰۲۲ را ارائه دهد.

۱۱. سریع و خشمگین ۷ (Furious 7): ۱.۵۱۵ میلیارد دلار

Furious 7

  • تاریخ اکران: ۳ آوریل ۲۰۱۵
  • کارگردان: جیمز وان
  • بازیگران: وین دیزل، پل واکر، جیسون استاتهام، دواین جانسون، میشل رودریگز، لوداکریس، جوردانا بوروستر، ترسی گیبسون، ناتالی امانوئل، کرت راسل، ایمن هانسو، تونی جا، راندا روزی

آنچه که با اقتباسی از فیلم «نقطه شکست» با چاشنی ماشین! شروع شد، به یکی از غیرمنتظره‌ترین فرانچایزهای غول‌پیکر تاریخ تبدیل شد. بازگشت وین دیزل در چهارمین فیلم این مجموعه بود که واقعاً موتورهای فرانچایز «سریع و خشمگین» را به کار انداخت و اضافه شدن دواین جانسون در فیلم پنجم کمی طنز به آن اضافه کرد و نظر منتقدان را جلب کرد. اما استقبال تمام‌عیار از نمایش‌های اغراق‌آمیز که حالا امضای این مجموعه است، به همراه مرگ به موقع پل واکر، ترکیبی از کنجکاوی و ادای احترام را به وجود آورد که به فیلم «سریع و خشمگین ۷» ساخته‌ی جیمز وان، عنوان موفق‌ترین فیلم این مجموعه را داد. این فیلم مورد استقبال تماشاگران (فروش افتتاحیه آن با ۱۴۷ میلیون دلار تقریباً ۵۰ میلیون دلار بیشتر از هر فیلم قبلی بود) و همچنین منتقدان (با امتیاز ۸۱ درصد در تومیتومتر، این فیلم بهترین اثر این مجموعه از نظر منتقدان است) قرار گرفت.

۱۰. انتقام جویان مارول (Marvel’s The Avengers): ۱.۵۲۱ میلیارد دلار

انتقام جویان مارول (Marvel's The Avengers)

  • تاریخ اکران: ۴ می ۲۰۱۲
  • کارگردان: جاس ویدون
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر،
    تام هیدلستون، کلارک گرگ، کوبی اسمالدرز، استلان اسکاشگورد، ساموئل ال. جکسون، آرتور داربینیان

می‌خواهید مدرکی برای این که انتقام جویان با هم بهترین کارایی را دارند؟ به این نکته توجه کنید که اولین همکاری مشترک بین آیرون من، ثور و کاپیتان آمریکا، از مجموع فروش ۱.۴ میلیارد دلاری فیلم‌های مستقل آن‌ها پیشی گرفت. پس از ساخت پنج فیلم در دنیای سینمایی مارول (از جمله «هالک شگفت‌انگیز» با بازی ادوارد نورتون)، تیم سرانجام برای نبردی تک نفره علیه لوکی و ارتش به ارث رسیده‌اش گرد هم آمدند. فیلم جاس ویدون اولین فیلمی شد که توانست در یک آخر هفته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند و اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های مارول بود که وارد «باشگاه میلیارد دلاری» شد، باشگاهی که در آن زمان تنها ۱۲ عضو داشت.

۹. شیرشاه (The Lion King): ۱.۶۶۳ میلیارد دلار

شیرشاه (The Lion King)

  • تاریخ اکران: ۱۹ جولای ۲۰۱۹
  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، ست روگن، بیلی ایکنر، بیانسه

دیزنی که با بازسازی‌های لایو اکشن از «کتاب جنگل» و «دیو و دلبر» به موفقیت رسیده بود، در سال ۲۰۱۹ با سه بازسازی «جدید» دیگر پیشروی کرد. «دامبو» کمی ناامید کننده بود، و «علاءالدین» موفق شد، اما «شیرشاه» به معنای واقعی غرش کرد. این قابل پیش بینی بود، چرا که نسخه اصلی ۱۹۹۴ در آن زمان، یکی از موفق ترین فیلم های استودیو در اوج احیای آن بود و نسخه جدید جان فاورو که با جلوه های ویژه کامپیوتری ساخته شده بود، آن را برای نسل جدید بازسازی کرد. نتیجه، پرفروش‌ترین فیلم داخلی با امتیاز پایین در سایت راتن تومیتوز (با امتیاز ۵۲٪) است. اما افتتاحیه ۱۹۱ میلیون دلاری آن هشتمین افتتاحیه برتر تاریخ بود و به چهاردهمین فیلمی تبدیل شد که توانست از فروش داخلی نیم میلیارد دلار عبور کند و تنها نهمین فیلمی که توانست یک میلیارد دلار در خارج از آمریکا به دست آورد.

۸. دنیای ژوراسیک (jurassic world): ۱.۶۷۲ میلیارد دلار

دنیای ژوراسیک (jurassic world)

  • تاریخ اکران: ۱۲ ژوئن ۲۰۱۱۵
  • کارگردان: کالین ترورو
  • بازیگران: کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، وینسنت دن آفریو، جیک جانسون، نیک رابینسون، تای سیمپکینز، بی‌دی ونگ، عرفان خان، عمر سی، جودی گرر

بیست و دو سال پس از اینکه «پارک ژوراسیک» استیون اسپیلبرگ به آرواره‌های نسل جدید تبدیل شد, وقت آن رسیده بود که بچه‌های آن نسل، نسخه‌ی خودشان از هرج و مرج دایناسورها را داشته باشند. دومین فیلم پربیننده‌ی سری ژوراسیک (با امتیاز ۷۲٪ در تومیتومتر در مقابل امتیاز ۹۱٪ فیلم اصلی)، «دنیای ژوراسیک» از روی تابستانی رقابتی مملو از انتقام‌جویان، مینیون‌ها و احساسات درونی عبور کرد و تنها سومین فیلم از زمان تایتانیک در سال ۱۹۹۸ شد که توانست از فروش داخلی ۶۰۰ میلیون دلار عبور کند.

۷. مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home): ۱.۹۲۱ میلیارد دلار

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)

  • تاریخ اکران: ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱
  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، زندیا، بندیکت کامبربچ، جیکوب باتالون، جان فاورو، جیمی فاکس، ویلم دفو، آلفرد مولینا، بندیکت وانگ، تونی ریوولوری، مریسا تومی، اندرو گارفیلد، توبی مگوایر

در مورد گردهم آوردن شخصیت‌های مارول برای یک رویارویی حماسی، سال ۲۰۲۱ قهرمان غیرمنتظره‌ای را در گیشه سینما ارائه کرد که با پیروزی به جمع ۱۰ فیلم برتر راه یافت. صادقانه بگویم، موفقیت «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» به خاطر خود فیلم، که ورودی بلندپروازانه و گسترش دهنده‌ی مالتى‌جهانی در دنیای سینمایی مارول بود، آنچنان غیرمنتظره نبود. این فیلم برخی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ پرده نقره‌ی مرد عنکبوتی را در یک نمایش طنزآمیز، غم‌انگیز و هیجان‌انگیز گرد هم آورد. نه، غیرمنتظره بودن این فیلم به این دلیل بود که توانست به این شاهکار دست یابد، در حالی که همه‌گیری کووید-۱۹ همچنان تماشاگران را تا حد زیادی در خانه نگه می‌داشت. اگر در تمام سال ۲۰۲۱ – یا حتی به عقب برگردیم به ۲۰۲۰ – یک فیلم وجود داشت که تماشاگران حاضر بودند برای آن به سینما بروند، آن فیلم بدون شک «راهی به خانه نیست» بود، و به طرز باورنکردنی آن‌ها به سینما رفتند. این فیلم نه تنها به پرفروش‌ترین فیلم مرد عنکبوتی تبدیل شد، بلکه در مسیر تسلط بر باکس آفیس ۲۰۲۱ و قرار گرفتن در جمع ۱۰ فیلم برتر، به موفق‌ترین فیلم اکران‌شده توسط سونی پیکچرز نیز تبدیل شد. آینده‌ی پیتر پارکر تام هالند هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما او جایگاه نسبتاً امنی را برای خود در لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ به دست آورده است.

۶. انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War): ۲.۰۵۲ میلیارد دلار

انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War)

  • تاریخ اکران: ۲۷ آوریل ۲۰۱۸
  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، بندیکت کامبربچ، دان چیدل، تام هالند، چادویک بوزمن، پل بتانی، الیزابت اولسن، آنتونی مکی، سباستین استن، دانای گوریرا، لتیشیا رایت، دیوید باتیستا، زوئی سالدانیا، جاش برولین، کریس پرت

تنها کمی کمتر از ۱۰ سال پس از شروع، دنیای سینمایی مارول تقریباً همه شخصیت‌های خود را برای رویارویی با شخصیت شرور اصلی مجموعه، تانوس، در سطح کهکشان جمع کرد. این فیلم یکی از جسورانه‌ترین تعلیق‌های تاریخ هر فرنچایزی را به نمایش گذاشت و تماشاگران را یک سال تمام در شوک نگه داشت تا کشف کنند فاز ۳ این مجموعه حماسی چگونه به پایان خواهد رسید. این فیلم با ۲۷۵.۶ میلیون دلار رکورد آخر هفته افتتاحیه سه روزه «نیرو برمی خیزد» را شکست و در ۴۸ روز به مرز ۲ میلیارد دلار رسید. با این حال از نظر داخلی، نهایتا کمی پایین‌تر از «پلنگ سیاه» که دو ماه قبل از آن اکران شده بود، قرار گرفت.

۵. جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد (Star Wars: The Force Awakens): ۲.۰۷۱ میلیارد دلار

جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد (Star Wars: The Force Awakens)

  • تاریخ اکران: ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵
  • کارگردان: جی. جی. آبرامز
  • بازیگران: هریسون فورد، مارک همیل، کری فیشر، آدام درایور، دیزی ریدلی، جان بویگا، اسکار آیزاک، لوپیتا نیونگو، اندی سرکیس، دامنل گلیسون، آنتونی دنیلز، پیتر میهیو، ماکس فون سیدو، کریستال کلارک

دوازده سال پس از تکمیل سه گانه پیش درآمد جنگ ستارگان، جی.جی. آبرامز وظیفه ساخت «قسمت هفتم» را بر عهده گرفت – یک کار عظیم و پرخطر. آیا پس از پیش درآمدها مردم همچنان علاقه‌مند بودند؟ آیا خسته شده بودند؟ رویکرد این بود که قدیم و جدید را با هم ترکیب کنند، و این کار جواب داد. آبرامز به گروهی کاملا جدید از شخصیت ها فرصت داد تا با سه شخصیت اصلی لوک، هان و لیا تعامل داشته باشند و نسل های طرفداران آنقدر برای این ماجراجویی آماده بودند که به این فیلم بالاترین آخر هفته افتتاحیه تاریخ (۲۴۷.۹ میلیون دلار) را هدیه دادند. در کمتر از سه هفته، «نیرو برمی خیزد» به قهرمان داخلی تمام دوران تبدیل شد، از «آواتار» عبور کرد و ظرف ۵۴ روز به باشگاه ۲ میلیارد دلاری پیوست. این فیلم همچنان پرفروش ترین اکران داخلی تاریخ باقی مانده است.

۴. تایتانیک (Titanic): ۲.۲۶۵ میلیارد دلار

Titanic

  • تاریخ اکران: ۱۹ دسامبر ۱۹۹۷
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین، کتی بیتس، فرانسیس فیشر، برنارد هیل، جاناتان هاید
    دنی نوچی، دیوید وارنر، بیل پکستون

جیمز کامرون فیلم های گران قیمتی می سازد. «深淵» (The Abyss)، «نابودگر ۲» (Terminator 2) و «دروغ های حقیقی» (True Lies) همگی در زمان اکران، گران ترین فیلم های دوران خود بودند. در سال ۱۹۹۷، کامرون دوباره بودجه را بالا برد و این بار نگرانی هایی وجود داشت که شاید زیاده روی کرده باشد. با وجود تأخیر اکران از جولای به دسامبر، «تایتانیک» همچنان به یک پدیده جهانی تبدیل شد که باکس آفیس تا آن زمان هرگز مانند آن را ندیده بود. این فیلم پس از ۱۵ هفته متوالی در صدر جدول، ۱۴ نامزدی اسکار و ۱۱ جایزه، تایتانیک، بازیگرانش و آهنگسازی امضاگونه اش در قلب ها و مجاری اشک مردم جهان نفوذ کرد و این فیلم به مدت ۱۲ سال رکورد باکس آفیس تمام دوران را در اختیار داشت – تا اینکه جیمز کامرون یک بار دیگر با «آواتار» از خود پیشی گرفت.

3. آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water): ۲.۳۲۰ میلیارد دلار

آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)

  • تاریخ اکران: ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، سیگورنی ویور، استیون لانگ، کیت وینسلت

به مدت ۱۳ سال، بحث ها در مورد اینکه آیا «آواتار» جیمز کامرون همچنان جایگاه فرهنگی قدرتمندی برای جذب دوباره تماشاگران دارد، بالا گرفت. اما ضد استدلال «با پادشاه شرط نبندید» درست از آب درآمد. با وجود اینکه این فیلم تنها سی و هشتمین آخر هفته افتتاحیه برتر را در آن زمان داشت، اما زمزمه ها درباره یک رویداد سینمایی دیگر در سراسر جهان پیچید. این دنباله برای بزرگترین فیلم تاریخ، با گذراندن هفت هفته در صدر باکس آفیس (مانند قسمت قبلی خود) و ۱۵ هفته در جمع ۱۰ فیلم برتر (یکی بیشتر از فیلم اصلی)، تمام تردیدها را برطرف کرد. جیمز کامرون یک بار دیگر گران ترین فیلم تاریخ را ساخت و با سودآوری از آن خارج شد و جایگاه خود را برای داشتن سه مورد از چهار اثر دیدنی بزرگ تاریخ سینما تثبیت کرد.

2. انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame): ۲.۷۹۹ میلیارد دلار

انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

  • تاریخ اکران: ۲۶ آوریل ۲۰۱۹
  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، دان چیدل، پل راد، بری لارسون، کارن گیلان، دانای گوریرا، بندیکت وانگ، جان فاورو، بردلی کوپر، گوئینت پالترو، جاش برولین

سفری که در سال ۲۰۰۸ با آیرون من آغاز شد، به پایان رسید – حداقل برای برخی از شخصیت های دنیای سینمایی مارول. تماشاچیانی که پس از شاید بزرگترین تعلیق از زمان امپراتوری ضربه می زند، به مدت یک سال نفس خود را حبس کرده بودند، دیگر نمی توانستند برای خرید بلیط صبر کنند – و آنها واقعاً آن بلیط ها را خریدند. آخر هفته اکران انتقام جویان: پایان بازی در آوریل ۲۰۱۹ تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار از رکورد یک ساله جنگ بی نهایت فراتر رفت. تنها در هشت روز، این فیلم نیم میلیارد دلار به صورت داخلی فروش داشت. در روز دهم، این رقم به بیش از ۶۲۱ میلیون دلار رسید؛ دهمین فیلمی که توانست از مرز ۶۰۰ میلیون دلار عبور کند. رکوردها یکی پس از دیگری شکسته شدند و بسیاری را بر آن داشت که کلمات “اگر” و “می تواند” را نادیده بگیرند و به جای آن روی “چه زمانی” سقوط رکورد قبلی آواتار (۲.۷۸۷ میلیارد دلار) به عنوان پرفروش ترین فیلم تمرکز کنند.

اما پایان بازی در اوایل اکران خود نشانه هایی از این نشان داد که شروع پرتحرک آن ممکن است برای پیشی گرفتن از حماسه جیمز کامرون کافی نباشد؛ این فیلم تنها دومین آخر هفته پرفروش تاریخ و چهارمین آخر هفته پرفروش را داشت. در عصر فیلم های پرفروش مدرن، حتی یک رکوردشکن می تواند در همان ابتدای اکران با فروش بالا روبرو شود و تنها سه هفته در صدر جدول قرار گیرد. همه چیز واقعاً به یک کشش نهایی در نزدیکی خط پایان خلاصه شد. پس از تنها شش هفته اکران، پایان بازی حدود ۷۳ میلیون دلار با برکنار کردن آواتار فاصله داشت – فاصله قابل توجهی برای جبران. اما سپس مارвел و دیزنی این فیلم را در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ با صحنه های جدیدی در انتهای تیتراژ دوباره اکران کردند. و سپس، در آخر هفته ۱۹ جولای ۲۰۱۹ – سیزدهمین هفته اکران آن – زمانی که اکران یک فیلم دیگر از دیزنی (سلام، شیرشاه) برای قرار گرفتن در لیست ۱۰ فیلم پرفروش تاریخ آغاز شد، پایان بازی با اختلاف کمی جلو افتاد. هرچند نتوانست برای لقب پرفروش ترین فیلم داخلی از “جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد” سبقت بگیرد، اما تا پایان تابستان از آواتار پیشی گرفت و برای مدتی (حداقل برای مدتی) به سلطان گیشه در سطح جهان تبدیل شد. با اکران مجدد در چین در سال ۲۰۲۱، آواتار در نهایت تاج را پس گرفت، اما این دستاورد باورنکردنی «پایان بازی» را کم رنگ نمی کند.

1. آواتار (Avatar): ۲.۹۲۴ میلیارد دلار

آواتار (Avatar)

  • تاریخ اکران: ۱۸ دسامبر ۲۰۰۹
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، میشل رودریگز، سیگورنی ویور

حدود ۱۲ سال طول کشید تا جیمز کامرون پس از ساخت بزرگترین فیلم تاریخ، فیلمی بسازد که به بزرگترین فیلم تاریخ تبدیل شود. کسی باور نمی کرد او بتواند با این داستان درباره سیاره ای بیگانه و یک سرباز معلول که با ساکنان آن برای به دست آوردن ماده معدنی کمیاب “آنوبتانیوم” متحد می شود، از فروش فیلم تایتانیک عبور کند. اما او این کار را کرد. در اوج بازگشت سه بعدی سینما، با کمک تکنیک های فیلمسازی خاص کارگردان (و قیمت بالاتر بلیط)، هفت هفته صدرنشینی متوالی آواتار در باکس آفیس آمریکای شمالی منجر به فروش بیش از ۵۹۵ میلیون دلار شد. سپس، دو روز بعد در ۲ فوریه ۲۰۱۰، در چهل و هفتمین روز اکران، این فیلم به پرفروش ترین فیلم داخلی تاریخ تبدیل شد. آواتار این رکورد را به مدت پنج سال و ۱۱ ماه در اختیار داشت و به تنها فیلمی تبدیل شد که توانست بیش از ۲ میلیارد دلار خارج از آمریکا و کانادا درآمد کسب کند و در آن زمان به پرفروش ترین فیلم های جهان تبدیل شود. این فیلم تقریباً ۱۰ سال رکورد خیره کننده جهانی خود را حفظ کرد تا اینکه انتقام جویان: پایان بازی از راه رسید و این عنوان را از آن خود کرد. اما با نزدیک شدن اکران آواتار ۲ در سال ۲۰۲۱، استودیوی قرن بیستم که اکنون تحت مالکیت دیزنی است، تصمیم گرفت به همه یادآوری کند که این فرنچایز وجود دارد. این فیلم را دوباره در چین اکران کرد و به طور عمدی یا غیرعمدی، آن را به صدر جدول بازگرداند.

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا