چگونه

چگونه طول عمر لپ تاپ را افزایش دهیم؟ راهنمای نهایی برای ماندگاری بیشتر لپ تاپ در سال 2024

مقدمه

افزایش طول عمر لپ تاپ نه تنها به صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند، بلکه نقش فرد در تولید زباله های الکترونیکی را نیز کاهش می دهد. بدون شک لپ تاپ یک ابزار فنی ارزشمند و همراه روزانه برای استفاده در منزل و محل کار است.

افزایش عمر لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌ها نیز مانند بسیاری از ابزارهای فنی دیگر دچار فرسودگی می شوند. مراقبت مناسب، بررسی سخت افزار، ارتقاء نرم افزار و بکارگیری لوازم جانبی مناسب می توانند باعث دوام بیشتر لپ تاپ شوند.

لپ‌تاپ‌ها برای اجتناب از فرسایش مکانیکی نیازمند مراقبت مناسب هستند، مراقب وضعیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن‌ها برای استفاده قابل اطمینان باشید و از لوازم جانبی مناسب به منظور افزایش عمر لپ‌تاپ استفاده کنید.

در این مقاله، این چهار جزء را مورد بحث قرار می دهیم تا نحوه تاثیر آنها بر افزایش طول عمر لپ تاپ و راه حل های ممکن برای دستیابی به عملکرد بهینه را دریابیم. همچنین می توانید مقاله جامع راهنمای خرید لپ تاپ رو نیز مطالعه کنید.

تمهیدات لازم برای افزایش طول عمر لپ تاپ

هر لپ تاپی برای اجتناب از فرسایش و کهنگی و افزایش طول عمر لپ تاپ نیازمند توجه و رسیدگی دقیق می باشد. این امر در مورد اجزای مکانیکی و الکتریکی لپ تاپ نیز صدق می کند.

محیط

لپ تاپ خود را به منظوری دوری از گرد و غبار و کثیفی در یک محیط تمیز قرار دهید. سعی کنید از شانه کردن موهای خود در نزدیکی لپ تاپ خودداری نمائید زیرا ممکن است از لپ تاپ شما سر در آورند. بایستی از خوردن و نوشیدن نیز در نزدیکی لپ تاپ خودداری نمود زیرا ممکن است خرده های غذا و قهوه در قسمت هایی از لپ تاپ شما گیر کرده و همانند انسداد فن، برخی از عملیات ها را محدود کنند.

همیشه بهتر است در صورت عدم استفاده درب لپ‌تاپ را بسته و از مصرف غذا در نزدیکی لپ‌تاپ خودداری کنید. این کار منجر به کاهش فرسودگی سیستم شما می شود.

دمای اتاق باید 50 تا 95 درجه فارنهایت باشد که توسط اکثر تولید کنندگان لپ تاپ بعنوان محیط کار ایمن در نظر گرفته می شود.

حمل و نقل

لپ تاپ از اجزاء کوچکی تشکیل شده و باید سعی کنید برای ممانعت از ساییدگی آن را در محفظه ای دارای لایه محافظ حمل کنید. برخی از لپ‌تاپ‌های دارای پیکره بندی ورک استیشن، سنگین‌ترند و نباید با نگه‌داشتن از قسمت نمایشگر، آن‌ها را حمل یا جابه‌جا کرد، زیرا لولاها ضعیف بوده و ممکن است کنده شوند.

همچنین باید از قرار دادن وزن غیر ضروری روی لپ تاپ خودداری کرد. اگر لپ تاپ شما دارای HDDs می باشد، باید از جابجایی های غیرضروری لپ تاپ در حین کار خودداری نمائید. توصیه می شود قبل از حمل لپ تاپ را خاموش کنید (یا در حالت sleep قرار دهید).

باتری را خارج کنید: در صورت استفاده از یک لپ‌تاپ قدیمی که قادر به غیر فعال نمودن شارژ خودکار باتری نمی باشد، بهتر است در صورت عدم، استفاده باتری‌ها را از برق بکشید. سه عامل بر روی عمر باتری تاثیر می گذارند:

  1. خواص شیمیایی یون های لیتیوم موجود در باتری های جدید
  2. طول عمر لپ تاپ در طول زمان کاهش می یابد
  3. گرمای لپ تاپ روی باتری تاثیر گذار است و اگر فن لپ تاپ شما به دلیل گرد و غبار و محیط آلوده به درستی کار نکند، این گرما می تواند افزایش یابد.

آداپتورهای برق

در اکثر موارد، آداپتورهای برق به خوبی عمل نمی کنند. آنها را معمولا” بدون توجه به اتصالات که اغلب به روش نامناسبی خم می شوند، جمع می کنند. این امر در نهایت منجر به پارگی و عملکرد نادرست آداپتورهای برق خواهد شد.

سعی کنید گیرنده برق خود را در یک محل خاص تعمیر کنید و از جابجایی غیر ضروری خودداری نمائید. از طرف دیگر، می توانید یک آداپتور جدید که معمولاً با قیمت مناسب در دسترس می باشد، را خریداری کنید.

روشن کردن های غیر ضروری

لپ‌تاپ‌ها مانند کلیدهای برق نیستند که بتوانید آن‌ها را روشن یا خاموش کنید. آنها هیولاهایی هستند که وظایف کاری شما را انجام می دهند و ممکن است برای صرفه جویی در هزینه برق خاموش شوند.

باید سعی کنید لپ تاپ خود را برای یک دوره زمانی در حال کار و استفاده نگه دارید. هر گونه راه اندازی اضافی از حالت hibernation یا sleep، بر قطعات سخت‌افزاری فشار می آورد.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله چگونه بهترین پردازنده لپ تاپ را انتخاب کنیم را مطالعه کنید.

جهت افزایش طول عمر لپ تاپ سخت افزار خود را به روز نگه دارید

سخت افزار خود را به روز نگه دارید

به روز نگه داشتن سخت افزار برای افزایشر طول عمر لپ تاپ همانند جدیدترین نرم افزارها ایده خوبی است و به روز رسانی ها آنها منابع فشرده تری خواهند بود. در ادامه به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری متداول برای افزایش عمر لپ‌تاپ ارائه شده اند.

باتری

از دیرباز، لپ‌تاپ‌ها با باتری‌های قابل تعویض برای سهولت استفاده، قابلیت تعویض باتری‌ها و حمل و نقل عرضه شده اند.

با این حال، روند جدیدی ظاهر شده که در آن لپ تاپ با باتری‌های ثابت داخلی یا باتری‌های دوتایی (1 باتری قابل تعویض و دیگری ثابت) عرضه می شوند. در این مورد، شما باید به دنبال گزینه های جداگانه برای تعویض باتری لپ تاپ خود باشید و یک ارتقاء انجام دهید.

هارد دیسک / SSD

اکثر لپ‌تاپ‌های قدیمی با HDD (با قطعات مکانیکی) عرضه می‌شدند، اما گرایش جدید درایو های حالت جامد (SSD) بسیار محبوب بوده است.

SSD ها در قالب استاندارد 5/2اینچی یا NVMe SSD موجود هستند. در اکثر نسخه های لپ تاپ، می توان هارد دیسک خود را به راحتی ارتقا داده و ارتقاء به SSD عملکرد لپ تاپ شما را بهبود می بخشد.

حافظه با دسترسی تصادفی (RAM)

اکثر لپ تاپ های تولید شده در سال های اخیر بین 4 تا 8 گیگابایت رم دارند.

رم سیستم را به راحتی می توان با برداشتن دو پیچ و قرار دادن رم جدید را در اسلات مربوطه ارتقاء داد. این کار عملکرد سیستم را تقویت می کند زیرا می توان برنامه های فشرده حافظه را که بصورت دیگری امکان پذیر نبود، بارگیری نمود.

دلیل دیگر ارتقای رم این است که آخرین نسخه سیستم عامل نسبت به نسخه قبلی خود معمولا” به رم بیشتری نیاز دارد.

ارتقاء فن

فن خراب می تواند کارایی لپ تاپ را کاهش دهد زیرا تخلیه گرما از سیستم به درستی کار نمی کند.

این امر همچنین بر طول عمر باتری، مادر برد و کارت گرافیک تأثیر گذار است. ارتقاء فن نیازمند باز کردن لپ‌تاپ و تعویض آن با فن دیگری می باشد. این کار باید توسط شخصی آشنا به سخت افزار لپ تاپ انجام شود.

کارت های گرافیک

Nivida، که یک شرکت تولید کننده کارت گرافیک می باشد، به طور منظم به روز رسانی هایی را برای کارت گرافیک خود منتشر می کند. این کارت های گرافیکی برای عملیات پردازش و اجرای GPU استفاده می شوند.

در صورت نیاز به قابلیت‌های GPU یا عملیات رندرینگ پیشرفته، ممکن است لازم باشد کارت گرافیک را ارتقا دهید.

CD ROM ها

لپ‌تاپ‌های جدید با ROMs داخلی عرضه نمی‌شوند، زیرا انتقال داده‌ها بیشتر از طریق USB، فضای ابری و شبکه‌ها انجام می‌شود.

اگر لپ تاپ شما دارای CD ROM است، ممکن است بخواهید آن را به یک هارد دیسک اضافی یا یک باتری قابل تعویض ارتقا دهید.

لولاهای شل

صفحه نمایشگر لپ تاپ با استفاده از لولاها به بدنه اصلی متصل می شود. شل شدن لولاها در لپ تاپ های قدیمی با توجه به طراحی مکانیکی اشان، کاملاً متداول است.

در اینصورت، می توان پنل جلویی و یا قاب صفحه نمایشگر/بدنه اصلی را برداشت و پیچ های آنها را محکم کرد.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله معرفی سیستم عامل مک را مطالعه کنید.

به روز نگه داشتن نرم افزا برای افزایش طول عمر لپ تاپ

به روز نگه داشتن نرم افزار

به روز رسانی های نرم افزاری در مقابل حملات امنیتی و استفاده بهینه از سخت افزار بسیار حائز اهمیت است. برای به روز بودن سیستم نبایستی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را فراموش کرد. این کار یکی از مهمترین کار ها جهت افزایش طول عمر لپ تاپ می باشد.

سیستم نرم افزار

هر لپ تاپی به یک سیستم عامل (OS) نیاز دارد. باید سیستم عامل را با تمام به روز رسانی های ارائه شده توسط سازنده سخت افزار/نرم افزار مربوطه به روز نگه داشت. همچنین فضای لپ تاپ را با حذف نرم افزارهای غیر ضروری و خدمات پس زمینه، خالی نگه دارید.

از طرف دیگر، نصب مجدد سیستم عامل یا ارتقاء به نسخه جدیدتر (ویندوز 10 به ویندوز 11)  کمک می کند تا لپ تاپ در حالت مطلوب بماند. یک جایگزین مناسب استفاده از یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است زیرا معمولاً از سخت افزارهای قدیمی پشتیبانی می کند.

همیشه می‌توان نسخه قدیمی‌تری از لینوکس را که دیگر برای سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی نمی‌شود، روی سخت‌افزار اجرا کرد.

پاکسازی دیسک

بهتر است همیشه که هارد دیسک را از فایل های ناخواسته و غیر ضروری خالی کنید. می توانید این کار را با بررسی هر از گاه سیستم خود انجام دهید.

ممکن است لازم باشد هر از گاهی هارد دیسک را یکپارچه سازی و بهینه سازی کرد. انتخاب یکپارچه سازی به سیستم عامل، سیستم فایل و نوع هارد دیسک مورد استفاده بستگی دارد.

هرگز نباید آن را روی SSD اعمال کنید زیرا فقط چرخه نوشتن را هدر داده و هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود.

محافظت در برابر ویروس

همیشه نصب حداقل یک نرم افزار آنتی ویروس برای محافظت از ویندوز در برابر حملات ویروسی توصیه می شود.

سیستم عامل ویندوز در مقایسه با جایگزین مبتنی بر لینوکس، بیشتر مستعد حملات ویروسی می باشد. نصب یک آنتی ویروس سیستم شما را برای سال های آینده محافظت کرده و آن را قابل استفاده نگه می دارد.

نرم افزار ابری

تمایل به استفاده از نرم‌افزار ابری، برای مثال Chrome برای لپ‌تاپ‌های قدیمی با ظرفیت‌های محدود هارد دیسک وجود دارد.

مردم به دلیل نگرانی های حفظ حریم خصوصی تمایلی به استفاده از نرم افزارهای ابری ندارند و هر کسی خواهان آنها نمی باشد.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ را مطالعه کنید.

استفاده از لوازم جانبی مناسب برای افزایش طول عمر لپ تاپ

کابل برق

برای استفاده بهینه، همیشه از کابل برق اصلی ارائه شده به همراه لپ تاپ خود استفاده کنید.

این نه تنها باعث افزایش طول عمر لپ تاپ و سخت افزار آن می شود، بلکه از شما در برابر هرگونه ادعای گارانتی در صورت کار نکردن سخت افزار به دلیل مشکلات برقی، محافظت می نماید.

در صورت نیاز و به هر دلیلی، همیشه کابل برق مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید.

محافظ برق

برای محافظت از سیستم خود، به خصوص هارد دیسک ها، می توانید از محافظ برق استفاده کنید. هنگام رعد و برق باید از وصل مستقیم رایانه به پریز برق اجتناب کرد.

ماوس/صفحه کلید

لپ‌تاپ‌های مدرن با صفحه‌کلید و پد لمسی/تراک‌پد عرضه می‌شوند. از آنجایی که آنها پرکاربردترین قسمت هر لپ تاپی می باشند، می توان با استفاده هر چند وقت یکبار از ماوس و صفحه کلید خارجی، از فرسودگی آنها جلوگیری کرد. فرسودگی ترک پد می تواند منجر به حرکت مکان نمای فانتوم شود.

درایوهای USB و فضای ذخیره سازی

در صورت امکان از درایوهای USB و حافظه خارجی برای بک آپ استفاده نموده و فضای ذخیره سازی را خالی نگه دارید. در صورت پر بودن دسکتاپ سیستم با فایل و تاخیر در بار گذاری راه انداز، زمان راه اندازی سیستم به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کیف لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای تجارت یا هر دلیل دیگری بتوان آنها را جابجا کرد.

این جابجایی ممکن است به اجزای ریز داخل لپ تاپ (به خصوص قطعات غیر جامد) آسیب برساند. با استفاده از یک کیف لپ تاپ مناسب که آن را در برابر لرزش های غیر ضروری محافظت می کند، می توان از آسیب دیدن لپ تاپ جلوگیری کرد.

محافظ صفحه

محافظ صفحه نمایشگر به دلایل مختلفی همراه با لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرد. این دلایل ممکن است ایمنی و محافظت در برابر خراش و ذرات گرد و غبار باشند. در همین ارتباط می توانید مقاله نحوه تمیز کردن ال سی دی لپ تاپ و صفحه کلید را مطالعه کنید.

کول پدها

لپ تاپ خود را روی پتو یا تشک قرار ندهید چون گرما از طریق تهویه به دستگاه منتقل شده و می تواند آن را بسوزاند. می توانید از یک کول پد برای بالا بردن لپ تاپ استفاده نموده و تهویه هوای مناسب را فراهم کنید.

کاور صفحه کلید

گرد و غبار و ذرات کوچک اغلب از طریق صفحه کلید می توانند وارد لپ تاپ شوند. در اکثر نسخه‌های لپ‌تاپ، در صورت ریختن قهوه یا هر نوشیدنی دیگر بر روی صفحه‌کلید، این مواد به مادربرد لپ‌تاپ نفوذ می‌کنند. به همین دلایل، به منظور محافظت از لپ تاپ و برای افزایش طول عمر آن، توصیه می شود از کاور صفحه کلید استفاده کنید.

نتیجه گیری

می توان با مراقبت از لپ تاپ دوام آن را افزایش داد. نکات ذکر شده، اصول مهم برای دستیابی به افزایش طول عمر لپ تاپ را مشخص می کنند. با مراقبت و به روز نگه داشتن نرم افزار آن طی کوتاه مدت، لپ تاپ عملکرد بهتری را در اختیار شما قرار می دهد.

ارتقاء سخت افزار و استفاده از سخت افزارهایی جانبی مناسب در بلند مدت مفید است. ترکیب عملکرد بهتر و طول عمر به دست آمده از طریق ارتقاء سخت افزاری باعث می شود لپ تاپ دوام بیشتری داشته باشد.

سوالات متداول

آیا لپ‌تاپ‌های گران‌تر بیشتر عمر می کنند؟

لپ‌تاپ‌های گران‌تر به دلیل طرح های مکانیکی و سخت‌افزاری بهتر ممکن است بادوام تر باشند. آنها حالت های ارگونومیک بهتر و کارایی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند. از لحاظ سخت افزاری، آنها ممکن است مشخصات سیستم بهتری برای یک کار خاص مثلا GPU برای کارهای گرافیکی داشته باشند. نحوه افرایش عمر باتری با کمک موارد زیر می‌توان عمر باتری لپ‌تاپ را افزایش داد 1. کاهش روشنایی صفحه 2. خاموش کردن دستگاه‌های غیرضروری، مثلاً شبکه‌های تلفن همراه یا Wifi (همیشه Wifi را به شبکه‌های تلفن همراه ترجیح دهید) 3. تا حد امکان، سعی کنید استفاده از محتوای ویدیویی را کاهش دهید. 4. از حالت باتری هوشمند دارای نرم افزار استفاده کنید. 5. حالت هواپیما (Aeroplane) بیشتر تنظیمات فوق را ارائه می دهند.

با کدام سیستم عامل لپ تاپ من بیشتر عمر می کند؟

نرم افزار ویندوز و OS آنها در مقایسه با سایر همتایان لینوکس خود مانند Ubuntu یا OpenSUSE عمر مفید کمتری دارند. بنابراین استفاده از یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس پشتیبانی طولانی تری را فراهم می کند و می توان در سال های آتی از آن استفاده کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا