چگونه

چگونه کولر گازی که خنک نمی کند را تعمیر کنیم؟

اگر کولر گازی خنک نمی کند، نگران نباشید. متداول ترین علل خنک نکردن کولر گازی و روش های آسان برای عیب یابی مشکلات بیاموزید.

مقدمه

تعمیر کولر گازی

یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی که هوا را خنک نمی کند آخرین چیزی است که در یک روز بسیار گرم تابستان می خواهید. با اینکه اولین واکنش شما ممکن است تماس با یک متخصص باشد، اما با کمی عیب یابی ، ممکن است بتوانید مشکل کولر گازی خنک نمی کند  را حل کرده و در هزینه های صرفه جویی نمائید. در صورت تمایل می توانید مقاله راهنمای خرید کولر گازی ما رو نیز مطالعه کنید.

سیستم های تهویه مطبوع بر اساس یک فرآیند علمی پایه به نام “تبدیل فاز” کار می کنند.

  1. ماده سرد کننده، یعنی مایع مورد استفاده در یک سیستم AC، تحت یک سیکل مداوم تبخیر و تراکم در سیستم کویل آب بندی شده دستگاه قرار دارد.
  2. کویل های تبخیری دستگاه (معمولاً در داخل منزل و نزدیک واحد دمنده ) هنگام تبدیل ماده سرد کننده از مایع به گاز در داخل، بسیار سرد می‌شوند.
  3. فن دستگاه هوا را روی آن کویل های بسیار سرد دمیده و هوای خنک شده را به درون کانال کشی منزل می راند .
  4. سپس گاز به واحد کویل کندانسور (واقع در خارج منزل) برمی گردد، و بصورت یک مایع خنک در می آید. این چرخه بارها و بارها تکرار می شود.

اگر سیستم کولر گازی شما هوا را گرم می کند، ممکن است چندین عامل دخیل باشند. در ادامه مواردی را که بایستی هنگام خنک نکردن کولر گازی بررسی کنید، ارائه می شوند.

ترموستات را بررسی و مجددا” تنظیم کنید.

ممکن است ساده به نظر برسد، اما گاهی اوقات، وقتی که کولر کار می کند اما هوا را خنک نمی کند، صرفاً نتیجه تغییر ترموستات از حالت «اتوماتیک» به «فن» است.

هنگامی که کلید روی حالت “اتوماتیک” تنظیم شود، اگر دمای داخلی از دمای از پیش تعیین شده مطلوب بالاتر رود، ترموستات کولر گازی را روشن می کند. اگر کلید بصورت تصادفی روی حالت “فن” تنظیم شده باشد، دستگاه هوا را از طریق کانال هوا عبور می دهد، اما آن را خنک نمی کند.

تعمیر خانگی آسان: بررسی نموده و کلید را از حالت “فن” به “اتوماتیک” مجدد تنظیم نمائید.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله حل مشکل آبریزی کولر گازی را نیز مطالعه کنید: آبریزی کولر گازی

تعویض فیلتر کثیف

اگر بیش از چند ماه از تعویض فیلترهای هوای برگشتی در سیستم AC گذشته باشد، ممکن است آنها مسدود و یا کثیف شده و بر جریان هوا تأثیر گذار باشند. هنگامی که فیلترها با کرک حیوانات و گرد و غبار مسدود می شوند، سیستم AC قادر به مکش هوای کافی نبوده و در نتیجه تنها جریانی از هوا خارج می شود.

تعمیر خانگی آسان: فیلتر هوای برگشتی را بردارید، اگر نمی‌توانید طرف دیگر آن را ببینید، نیاز به تعویض فیلتر می باشد. اگر می توانید طرف دیگر فیلتر را ببینید، مشکل خنک نکردن AC چیز دیگری است.

انسداد مجاری تخلیه پنل داخلی را تمیز کنید.

انسداد مجاری تخلیه پنل داخلی را تمیز کنید.کولر گازی تا حدی با حذف رطوبت از هوا (از طریق متراکم کردن) کار می کند و این رطوبت باید جایی برود. بسته به سیستم وظیفه شلنگ تخلیه پنل داخلی هدایت آب به مجرای تخلیه کف و یا بیرون از منزل می باشد. مجاری تخلیه پنل داخلی در معرض انسداد توسط رشد کپک و جلبک قرار دارند. هنگام بروز این اتفاق، برخی از کولرهای هوای سرد را خنک نمی کنند و برخی دیگر نیز طور کامل خاموش می شوند.

تعمیر خانگی آسان: انتهای مجاری تخلیه را پیدا کرده (اغلب در یک اتاق تاسیسات است) و وجود گرفتگی را از نزدیک کنید. در صورت مشاهده گرفتگی، با احتیاط آن را با انتهای یک پیچ گوشتی کوچک یا وسیله باریک مشابهی تمیز کنید.

اگر گرفتگی در قسمت بالاتری از مسیر ایجاد شده که از نظر فیزیکی قابل دسترسی نیست، مکش انتهای مسیر معمولاً آن را از بین می برد. از یک شیلنگ یک جاروبرقی فروشگاهی مرطوب/خشک استفاده کرده – و با نگه داشتن دستان خود را در اطراف دهانه مکش کافی بین دو شیلنگ را ایجاد کنید.

پس از برداشتن انسداد کپک یا جلبک، دو فنجان سرکه سفید را در ظرف تغلیظ که زیر سیم کویل های اواپراتور در واحد دمنده داخلی قرار دارد، بریزید. سرکه کپک باقی مانده را از بین برده و خطر انسداد در آینده را کاهش می دهد.

سعی کنید عیوب مجرای هوایی را شناسایی نمائید.

در یک سیستم AC مرکزی، دمنده اصلی هوای سرد را از مجرای هایی عبور داده و به فضاهای جداگانه وارد می‌کند. اگر یک کانال جایی بین دمنده و رجیستر یک اتاق (گریلی که دهانه یک کانال HVAC را می پوشاند) شکسته باشد، هوای سرد ممکن است قبل از رسیدن به رجیستر اتاق خارج شود. اگر هوای خنک از برخی از رجیسترها خارج، ولی از برخی دیگر خارج نشود، به احتمال زیاد عیب از کانال کشی تغذیه کننده رجیسترها می باشد.

تعمیر خانگی آسان: می توان با بررسی کانال کشی به وجود اتصال شل شده پی برد. در اینصورت، انتهای اتصال را تعمیر و اتصال جدید را با نوار چسب محکم بچسبانید. با این حال، اگر اتصال کانال درون دیوار شل شده باشد، نمی توان به راحتی آن را پیدا کرد و بایستی با یک متخصص تماس گرفته شود.

اطراف کمپرسور را تمیز کنید.

اگر برگ های خشک و زباله ها در کنار دستگاه کمپرسور انباشته شوند، ممکن است قادر به جذب هوای کافی نباشد. برای فهمیدن آن، واحد کمپرسور که معمولاً برای عدم جلب توجه، در پشت یا کنار خانه قرار می گیرد را پیدا کنید.

تعمیر خانگی آسان: تمام زباله ها یا هر چیز دیگری که ممکن است باعث فشار به دستگاه شوند، مانند علف های هرز یا پیچک هایی که بیش از حد رشد کرده اند را تمیز کنید. برای عملکرد حداکثری، چیزی روی کمپرسور قرار ندهید.

تمیز کردن کویل های کثیف

اگر کولر گازی با وجود کار کردن خنک نمی کند، ممکن است علت کویل های کثیف باشند. سیستم AC معمولی دارای دو مجموعه کویل است: کویل های کندانسور که در واحد کمپرسور بیرونی قرار دارند و کویل های اواپراتور که در نزدیکی واحد دمنده داخلی می باشند. هنگامی که هر یک از این کویل ها کثیف شده و یا با کپک و زباله پوشانده شوند، خروجی هوای سرد آسیب می ببیند. تمیز کردن کویل ها شامل برداشتن محفظه های فلزی محافظ آنها می باشد.

تمیز کردن کویل های کثیف

تعمیر خانگی آسان: اگر برای باز کردن واحدهای AC مشکل دارید، می توانید از یک متخصص بخواهید که آنها را تمیز کند. با این حال، در صورتیکه قصد دارید کویل ها را به تنهایی تمیز کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برق هر دو واحد خارجی و داخلی را در پانل مدار شکن قطع کنید. هر یک روی یک مدار شکن جداگانه خواهند بود.
  2. دستورالعمل‌های سازنده AC را برای برداشتن جعبه کمپرسور خارجی یا پانل‌های فلزی که کویل‌های اواپراتور را در خود جای داده‌اند، دنبال کنید.
  3. برای تمیز کردن فضای داخلیکویل (اواپراتور)، پاک کننده کویل اواپراتور بدون نیاز به آبکشی مانند فوم   Nu-Calgon Evap بدون نیاز به آبکشی را بر روی کویل ها، که شبیه لوله های مسی یا فولادی U شکل هستند، اسپری نمائید. پاک کننده روی کویل ها کف کرده و آلودگی و کثافت را قبل از مایع شدن و ریختن درون یک تشت کندانس که وارد شیلنگ مجاری تخلیه پنل داخلی می شود، حل می کند.
  4. برای تمیز کردن کویل‌های خارجی (کندانسور)، بر روی کویل‌ها و پره‌های فلزی نازک اطراف آن‌ها یک پاک‌کننده کویل کندانسور مانند پاک‌کننده کویل Nu Blast Nu Calgon را اسپری کنید . این پاک کننده با پاک کننده کویل اواپراتور متفاوت بوده و نیاز به آبکشی دارد. دستورالعمل های محصول را به دقت دنبال کنید.

بدانید چه زمانی باید با یک متخصص HVAC تماس گرفت.

اگر مراحل بالا را مرور کرده اید اما سیستم AC شما هنوز خنک نمی کند، مشکل ممکن است از نشت ماده سرد کننده (فریون) یا خرابی واحد کمپرسور باشد.  ممکن است کمپرسور خراب شده و نیاز به خرید یک سیستم جدید باشید. این مسائل فقط توسط افراد متخصص قابل حل است، پس با آنها تماس بگیرید.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله نحوه تمیز کردن کولر گازی را نیز مطالعه کنید: چگونه کولر گازی را تمیز کنیم

نتجیه گیری

هنگامی که دستگاه کولر گازی هوا را خنک نمی کند، دلایل احتمالی زیادی از تعویض فیلتر گرفته تا بررسی تنظیمات و تمیز کردن کویل‌ها، وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به راحتی و بدون کمک یک متخصص برطرف کرد. امکان دارد که کولر گازی را به سرعت دوباره به کار انداخته و خانه را خنک کنید. با این حال، اگر تمام روش های عیب یابی کولر گازی و رفع خانگی مشکلات را امتحان کرده اید، و هنوز هم کولر کار نمی کند، وقت آن رسیده که برای ارزیابی با یک متخصص تماس بگیرید.

کولر گازی خنک نمی کند

سوالات متداول

پس از انجام مراحل عیب‌یابی بالا، ممکن است همچنان این سوال مطرح باشد که “چرا AC من کار نمی کند؟” یا “چرا AC من خنک نمی کند؟” کار نکردن کولر گازی آزار دهنده است، بنابراین در ادامه به برخی از سوالات متداول در خصوص کار نکردن AC پاسخ می دهیم.

اگر کولر گازی خنک نمی کند آیا بایستی آن را خاموش کرد؟

خاموش کردن کولر گازی معمولاً مفید و گاهی اوقات برای بررسی ایمن برخی از مشکلات احتمالی خنک نشدن سیستم AC ضروری می باشد. اگر مشکل از تنظیم ترموستات باشد، نیازی به خاموش کردن AC نیست.

چرا کولر گازی من هوای سردی را می دمد اما خانه را خنک نمی کند؟

اگر کولر گازی هوای سردی را می‌دمد اما فضا را خنک نمی‌کند، ممکن است منفذی از منزل به سمت بیرون وجود داشته باشد. بررسی کنید که تمام پنجره ها و درها بسته باشند. اگر هوای کولر نسبت به دمای اتاق سردتر باشد، در واقع ممکن است دمای مد نظر نبوده و فن تنها در حال دمیدن هوا باشد.

چگونه بفهمم کمپرسور کولر گازی خراب است؟

اگر هوای دمنده گرم باشد یا هنگام راه اندازی کولر صداهای بلند یا لرزشی ایجاد می شود، احتمال خرابی کمپرسور وجود دارد.

نحوه تنظیم مجدد کولر گازی

ابتدا برق کولر گازی را در پنل مدار شکن خاموش کرده، سپس دکمه ریست را برای چند ثانیه فشار دهید و در آخر دستگاه را دوباره روشن کنید. برای دستورالعمل های خاص، دفترچه راهنمای کاربر را برای یک دستگاه خاص بررسی کنید.

چه مدت طول می کشد تا یک دستگاه کولر گازی ریست شود؟

اکثر کارشناسان توصیه می کنند پس از فشار دادن دکمه تنظیم مجدد و قبل از روشن کردندستگاه، حدود 30 دقیقه صبر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
Bob Vila

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا