خانه و آشپزخانهراهنمای خرید

راهنمای خرید کولر گازی به همراه لیست بهترین و پرفروش ترین ها

مقدمه راهنمای خرید کولر گازی

به مقاله راهنمای خرید کولر گازی خوش آمدید. از شیروانی های مورد استفاده تا نوع شیرآلات نصب شده در خانه، موارد زیادی منجر به صاحب خانه شدن می شوند. و با اینکه یک پنکه یا پنجره باز ممکن است در یک آب و هوای معتدل تاثیر مطلوبی داشته باشد، اما در صورت گرم بودن هوا، نمی توان از چیز قوی تری چشم پوشی کرد.

انتخاب کولر گازی

اگر در منطقه ای با تابستان های گرم زندگی می کنید، کولر گازی با کیفیت یکی دیگر از مواردی است که باید برای منزل خود مد نظر قرار دهید و از آنجایی که ممکن است این خرید پر هزینه ای باشد، دانستن اینکه به دنبال چه چیزی باشید و چه انتظاری می توانید داشته باشید، حائز اهمیت است. خوشبختانه، ما این راهنمای خرید کولر گازی را گردآوری کرده ایم که می تواند به شما در انتخاب دستگاهی مناسب برای منزل کمک کند.

5 مدل پیشنهادی کابران کولر گازی دیجی کالا

خط جدا کننده

کولر گازی پاکشوما مدل MPF-24CH

کولر گازی پاکشوما مدل MPF-24CH

  • ویژگی‌های نظافتی: قابلیت نظافت آسان
  • رده مصرف انرژی: A
  • نوع تزیینات: Gold Fin (پره های طلایی ضد زنگ)
مشاهده محصول در دیجی کالا
کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HV09MN1

کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HV09MN1

  • رده مصرف انرژی: A
  • نوع تزیینات: Gold Fin (پره های طلایی ضد زنگ)
مشاهده محصول در دیجی کالا
کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HF12MU1

کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HF12MU1

  • رده مصرف انرژی: A
مشاهده محصول در دیجی کالا
کولر گازی جنرال گلد مدل GG-S12000 PLATINIUM

کولر گازی جنرال گلد مدل GG-S12000 PLATINIUM

  • ویژگی‌های نظافتی: قابلیت نظافت آسان
  • رده مصرف انرژی: A
  • نوع تزیینات: Gold Fin (پره های طلایی ضد زنگ)
مشاهده محصول در دیجی کالا
کولر گازی تی سی ال مدل TAC-24CHSA/XA81I

کولر گازی تی سی ال مدل TAC-24CHSA/XA81I

  • رده مصرف انرژی: A
مشاهده محصول در دیجی کالا

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله چگونه کولر گازی که خنک نمی کند را تعمیر کنیم مطالعه کنید: کولر گازی خنک نمی کند

انواع کولر گازی

دانستن اینکه کدام نوع کولر گازی برای منزل شما مناسب تر است، کلید انتخاب درست محسوب می شود. به هر حال، اطمینان از عملکرد کارآمد و مؤثر، به داشتن دستگاهی با اندازه مناسب بستگی دارد. در مورد مدل های متداول اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید.

نحوه کار یک سیستم تهویه هوا
نحوه کار یک سیستم تهویه هوا

تهویه هوا مرکزی

هنگامیکه افراد در مورد تهویه هوا صحبت می کنند، بیشتر به چیزی اشاره دارند که به عنوان تهویه هوا مرکزی شناخته می شود. این نوع کولر گازی بعلت آنکه قادر است حتی خانه های بزرگ را براحتی خنک نماید از محبوبیت زیادی برخودار می باشد.

یک سیستم کولر گازی مرکزی با برقراری جریان هوای خنک از طریق کانال های رفت و برگشت کار می کند. این کانال های رفت که هوای خنک را تامین می کنند، در نقاط زیادی در سراسر منزل قرار دارند و بیشتر در دیوارها و کف ها یافت می شوند.

پس از پخش و گرم شدن هوای خنک، این هوا مجدداً به درون کانال های رفت کشیده شده و به دستگاه مرکزی کولر گازی باز می گردد. سپس، برای خنک شدن هوا فرآیند از ابتدا تکرار می شود.

قبل از بررسی لیست راهنمای خرید کولر گازی مرکزی، اطمینان از سایز مناسب دستگاه حائز اهمیت است. یک دستگاه خیلی کوچک بایستی برای گردش هوا سخت‌تر کار کند، که به معنای ناکارآمدی سیستم از نظر انرژی خواهد بود.

کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال کشی

این نوع کولر گازی با انواع معمول کولر گازی مرکزی متفاوت است. به جای دستگاهی که هوا را از طریق دریچه ها و کانال ها می دمد، یک کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال کشی از طریق دمیدن هوای خنک به درون اتاق یا محیط کار می کند.

برای این نوع سیستم، به یک دستگاه داخلی با کویل و فن دمنده مورد نیاز است. همچنین به یک واحد خارجی دارای کمپرسور، کویل و فن نیز نیاز می باشد. واحد داخلی در یک محل اصلی قرار می گیرد و بعلت نداشتن کانال فرآیند نصب بسیار ساده ای دارد.

با وجود اینکه ممکن است برای خانه های بزرگتر ایده آل نباشد، اما در صورتیکه به دنبال خنک نمودن اتاق های بصورت جداگانه به جای کل منزل هستید، عالی است. می توان دمای هر اتاق را بسته به کاربرد آن تنظیم کرد.

در صورت نیاز به سرمایش بیشتر، می توان واحدهای داخلی بیشتری را برای کنترل دمای مورد نیاز هر اتاق، نصب کرد.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای منظره آشنایی در مراکز شهری بزرگ است که در طول تابستان امواج گرما را تحمل می کنند. بیشتر به نظر می رسد، این نوع کولر گازی دستگاه جمع و جوری باشد که در پنجره یک اتاق یا آپارتمان نصب می شود.

واحدهای پنجره ای طراحی ساده ای دارند و با دمیدن هوای خنک به داخل اتاق و بیرون راندن آن از طریق پنجره عمل می کنند.

به خاطر داشته باشید که کولر گازی پنجره ای برای خنک کردن فضاهای بزرگ مناسب نمی باشد و از آنجائیکه برای یک فضای کوچکتر در نظر گرفته شده، توانایی خنک نمودن موثر یک محدوده بزرگتر را ندارد.

 کولر گازی قابل حمل

کولر گازی قابل حمل مانند نوع پنجره ای برای یک اتاق یا فضای کوچکتر مانند یک آپارتمان طراحی شده است.

عملکرد این نوع دستگاه که هوای گرم اتاق را جذب و قبل از بیرون راندن آن را خنک می نماید، بسیار شبیه انواع پنجره ای می باشد. تنها تفاوت این است که به جای نصب روی یک پنجره، شلنگ خروجی، هوای گرم را به پنجره و سپس بیرون هدایت می کند.

خوشبختانه، با اینکه ممکن است عملکرد یک سیستم قوی تر را نداشته باشد، اما مزایای خاصی دارد. واحدهای قابل حمل به راحتی نصب می شوند، و تقریباً در هر مکانی قابل نصب و مقرون به صرفه هستند.

کولر گازی هیبریدی

یک دستگاه هیبریدی برای کسانی که می خواهند در مصرف انرژی و هزینه ها صرفه جویی کند گزینه مناسبی محسوب می شود. این نوع کولر گازی بسته به اینکه کدام منبع بهینه است، با تغییر منبع بین برق و گاز کار می کند.

برای مثال، طی ماه‌های گرم‌تر، سیستم با جابجایی گرما از منزل و بیرون راندن آن کار می‌کند. در زمستان، هوای گرم تری را به داخل می کشد و آن را در سراسر فضای منزل جابجا می کند.

با اینکه این سبک از کولر گازی ممکن است در ابتدا هزینه های زیادی داشته باشد، اما می تواند به کاهش 30 تا 50 درصدی قبوض آب و برق کمک کند. همچنین ممکن است با دانستن اینکه ردپای کربن خود را کاهش می‌دهید و مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانید احساس خوبی داشته باشید.

کولر گازی ژئوترمال

گرمایش ژئوترمال ممکن است شناخته شده تر از سرمایش ژئوترمال باشد. با این حال، درست مانند بسیاری دیگر از گزینه های راهنمای خرید کولر گازی، این نوع وسیله سرمایشی معکوس عمل می کند.

با این نوع وسیله سرمایشی، گرمای داخل خانه جذب و از آن دور می شود. این گرما را از طریق مجموعه ای از حلقه ها – معروف به حلقه زمین گرمایی- که می تواند افقی، سیم پیچ یا عمودی باشد رانده می شود.

 اما به جای رها شدن گرما در هوای بیرون، یک پمپ حرارتی زمین گرمایی آن را به درون زمین رها می کند. بسته به نوع خنک کننده ژئوترمال مورد استفاده این گرما ممکن است در آب نیز رها شود.

مانند سایر گزینه های کم مصرف، این مدل هزینه زیادی دارد. با این حال، از سوخت های فسیلی استفاده نمی کند و مستقیما” قبوض آب و برق شما را کاهش می دهد. همچنین نسبت به تجهیزات کولر گازی سنتی دارای طول عمر بیشتری است و اجزای حلقه می توانند بیش از 50 سال دوام بیاورند.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله چگونه مشکل آبریزی کولر گازی را حل کنیم مطالعه کنید: آبریزی کولر گازی

سایز ها و هزینه های کولر گازی استاندارد

سایز ها و هزینه های کولر گازی استاندارد

یکی از مباحث مهم راهنمای خرید کولر گازی سایز سیستم هستش. سایز سیستم کولر گازی مورد نیاز برای خنک کردن خانه بواسطه عوامل مختلفی تعیین می شود. این موارد احتمالاً شامل بصورت زیر خواهند بود:

  • متراژ مربع منطقه در حال خنک شدن
  • میزان قرار گیری مستقیم در معرض خورشید
  • تجهیزات تولید کننده گرما در منزل
  • شرایط آب و هوایی منطقه
  • تعداد پنجره های سطح بیرونی
  • مصالحی که خانه شما از آنها ساخته شده است

بهتر است برای تعیین سایز کولر گازی خانگی که ظرفیت خنک کنندگی لازم را فراهم می کند به یک تامین کننده قابل اطمینان تکیه کنید.

در ادامه تخمینی از هزینه‌هایی که می‌توانید بسته به مدل انتخابی خود انتظار داشته باشید، ارائه می شود:

کولر گازی مرکزی – این نوع دستگاه دارای قیمت بالاتر بین 1200 تا 4500 دلار باشد. هزینه نصب کولر گازی  ممکن است بین 1200-2200 دلار باشد.

کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال کشی – با قیمت بین 1000 تا 5500 دلار در بین گزینه های گران قیمت قرار دارد. نصب آن ممکن است بین 500 تا 2000 دلار هزینه داشته باشد.

کولر گازی پنجره ای – کولر گازی پنجره ای با یک قیمت نسبتاً مقرون به صرفه بین 150 تا 750 دلار عرضه می شود. خوشبختانه هیچ هزینه نصبی ندارد زیرا این توسط خریدار قابل نصب می باشد.

کولر گازی هیبریدی ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه های برق مصرفی شود، اما هزینه اولیه یک واحد هیبریدی زیاد بوده و بین 2800 تا 5500 دلار می باشد. هزینه نصب آن نیز بین 1300 تا 2500 دلار است.

کولر گازی ژئوترمال – این نوع کولر گازی هزینه اولیه بالایی دارد که بین 3000-6000 دلار می باشد. هزینه نصب، به دلیل اینکه روی زمین انجام می شود، از 10000 تا 30000 دلار متغیر است.

بهترین مارک های کولر گازی

بهترین مارک های کولر گازی

  1. Rheem : Rheem از سال 1925 وارد این تجارت شده و یکی از قابل اعتمادترین برندها در دنیای کولر گازی محسوب می شود. این برند علاوه بر رتبه A+ از اداره کسب و کار بهتر (BBB)، بخاطر ارائه محصولاتی اقتصادی و کارآمد، محبوب است. در برخی از مدل‌ها نظارت با گوشی‌های هوشمند نیز ارائه می شود که به معنای که به روز بودن Rheem است.
  2. Carrier – این شرکت حتی مدت زمان طولانی تری نسبت به Rheem در تجارت کولر گازی فعالیت داشته و در سال 1915 تاسیس شده است. در واقع، بنیانگذار این شرکت، سیستم کولر گازی مدرنی که امروزه می شناسیم را اختراع کرد. کریر دارای با رتبه A+ در BBB، دارای 16 محصول متناسب با هر نوع مشتری کولر گازی است. با این حال، آنها هزینه اولیه بالاتری نسبت به بسیاری از تولید کنندگان کولر گازی دارند.
  3. York : این برند مشهور که در سال 1874 در یورک، پنسیلوانیا تأسیس شد، عامل پیشرفت‌های بسیاری در دنیای HVAC می باشد. یورک که توسط BBB بعنوان A+ رتبه بندی شده، 10 مدل با ریته ستاره انرژی را عرضه می کند. آنها حتی امکاناتی مانند ترموستات های دارای نمایشگر لمسی و سیستم منطقه بندی خودکار را ارائه می دهند. با این حال، York از نظر ثبات بعد از Rheem و Carrier قرار می گیرد، بنابراین این نوع دستگاه ممکن است طی سال در اقلیم های گرم مشکل ساز باشد.
  4. Trane – Trane هرچند در سال 1885 تاسیس شده، اما هنگام بحث در مورد برندهای برتر کولر گازی خانگی در رده آخر قرار می گیرد. این شرکت کولر گازی دارای رتبه B از BBB است که احتمالاً به قیمت بالای 9 محصول کولر گازی آن مربوط می باشد. خوشبختانه، دستگاه های آنها بادوام و دارای کاربرد راحت می باشند و در اقلیم های گرمی که ثبات یک ضرورت محسوب می شود، بهترین عملکرد را دارند.
  5. هیتاچی AC: این شرکت یک مجتمع تولیدی ژاپنی بسیار متنوع با تقریباً 1000 شرکت تابع از جمله 335 شرکت در خارج از ژاپن می باشد. شرکت Hitachi Home & Life Solutions در ژاپن، شرکت Hitachi Home and Life Solutions (India) Ltd. را به عنوان یک شرکت تابعه در سال 1984 تاسیس کرد که یکی از برترین شرکت ها در زمینه کولر گازی هند است و به SAARC(کشورهای جنوب آسیا)، خاورمیانه و تعدادی کشور دیگر در سراسر جهان صادرات دارد.
  6. Bluestar AC: با گردش مالی سالانه بیش از 4326 کرور (566 میلیون دلار)، شبکه ای متشکل از 32 دفتر، پنج مرکز تولید مدرن و دو مرکز جدید پیشرفته در حال ساخت، پیشروترین شرکت کولر گازی و صنایع سرمایشی تجاری هند محسوب می شود.
  7. Daikin AC: Daikin Airconditioning India Pvt. Ltd. یک شرکت خصوصی در هند می باشد. صنایع تجاری (DAIPL) یک شرکت تابعه و تماماً متعلق به Daikin Industries Ltd و یک پرچم دار جهانی در عرصه تولید سیستم های کولر گازی تجاری و مسکونی می باشد. این شرکت مجموعه جامعی از روش های کولر گازی کم مصرف را به مصرف کنندگان هندی عرضه می کند که با فناوری استثنایی پشتیبانی می شوند.
  8. O General AC: یک شرکت سازنده کولر گازی ژاپنی O-General را در سال 1971 در هند تاسیس کرد. کولر گازی o جنرال طراحی یکپارچه ای دارد و یکی از محبوب ترین برندهای خنک کننده منزل محسوب می شود
  9. Voltas AC: Voltas یک برند لوازم خانگی متعلق به تاتا که در سال 1954 تاسیس شد و یکی از محبوب ترین برندهای کولر گازی در کشور است. این شرکت با گزینه‌های مختلف ظرفیت و بازده انرژی، گزینه های AC مقرون‌به‌صرفه ای را برای منازل و ادارات ارائه می‌کند. برندهای خوب دیگری مانند ال‌جی، پاناسونیک، سامسونگ، گودرج، کریر، سانیو و Whirlpool نیز در بازار موجود هستند.
  10. Mitsubishi: کولر گازی میتسوبیشی به واسطه دوام، بازده انرژی و طیف گسترده ای از امکانات شناخته شده است. برخی از امکانات عرضه شده توسط کولر گازی میتسوبیشی عبارتند از: تایمر داخلی، یک کنترل از راه دور و اپلیکیشن های موبایل که به شما امکان کنترل کولر گازی را از هر جایی می دهند. کولرهای گازی میتسوبیشی با طیف وسیعی از قیمت ها در دسترس هستند، بنابراین می توانید مدلی متناسب با بودجه خود پیدا کنید.
  11. دایکین : کولر گازی Daikin به خاطر کیفیت بالا و مصرف بهینه انرژی شناخته شده است. همه کولرهای گازی دایکین دارای گواهی انرژی ستاره هستند که به معنای داشتن بالاترین استانداردهای بازده انرژی می باشد. کولر گازی Daikin همچنین دارای تعدادی امکانات خاص از جمله تایمر داخلی، کنترل از راه دور و اپلیکیشن موبایل است که به شما امکان کنترل کولر گازی را از هر جایی می دهد.
  12. پاناسونیک : پاناسونیک یک شرکت ژاپنی است که طیف وسیعی از محصولات الکترونیکی از جمله کولر گازی را تولید می کند. کولر گازی پاناسونیک به دلیل کیفیت بالا و امکانات نوآورانه خود شناخته شده می باشد.

گازهای سرد کننده های کولر گازی

امروزه یکسری گازهای سرد کننده که معمولاً به عنوان هیدروفلوئوروکربن (HFC) شناخته می شوند در دستگاه های کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرند. با اینکه برخی از آنها به دلیل GWP (پتانسیل گرمایش جهانی) کنار گذاشته شده اند، اما برخی دیگر طی سال های اخیر به گزینه های برجسته ای تبدیل شده اند.

  • R22­- این هیدروکلرو فلوئوروکربن (HCFC) زمانی رایج ترین گاز سرد کننده مورد استفاده محسوب می شد. از آنجایی که مشخص شده به تخریب لایه ازن کمک می کند، در سال 2010 استفاده از آن در همه دستگاه های کولر گازی جدید متوقف شد. با اینحال، هنوز در مقادیر محدودی وجود دارد.
  • R-407C – این HFC معروف به Suva یا Genetron، به تخریب لایه ازن کمک نمی کند و دارای GWP 1774 می باشد. این گاز سرد کننده بیشترین تطابق را با عملکرد R22 دارد اما یک سرد کننده با راندمان پایین تر است.
  • R-134A – این سرد کننده دارای GWP 1430 است و – همانند R-407C – باعث تخریب لایه ازن نمی شود. این سرد کننده تک جزئی معمولاً در همه دستگاه های کولر گازی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • R-410A – این سرد کننده معمولا” با نام های Puron، Suva 9100 یا Genetron AZ-20 نیز شناخته می شود. GWP آن 2088 است و به تخریب لایه ازن کمک نمی کند. R-410A متداول ترین HFC مورد استفاده برای کولر گازی تجاری در ایالات متحده می باشد.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله چگونه تمیز کردن کولر گازی را مطالعه کنید: تمیز کردن کولر گازی

سایز اتاق و ظرفیت کولر گازی مورد نیاز برای خنک کردن موثر

یکی از دیگر از مطالب مهم مقاله راهنمای خرید کولر گازی ظرفیت آن ها می باشد. هر چه اتاق بزرگتر باشد، ظرفیت مورد نیاز برای خنک کردن موثر آن نیز بیشتر خواهد بود. ابتدا باید اندازه محیطی که می‌خواهید خنک شود را مشخص نموده و در ادامه ظرفیت AC بهینه مورد نیاز برای خنک کردن آن را تعیین کنید. در هند، ظرفیت کولر گازی را بر حسب تن اندازه گیری می کنیم، با این حال، رتبه بندی BTU (واحد حرارتی بریتانیا) روش دقیق تری برای تعیین سرعت خنک کردن یک کولر گازی محسوب می شود. رتبه BTU همچنین بازده انرژی یک کولر گازی را نشان می دهد.

1 KW/ Hr = 3,412 BTU

12000 BTU = 1 تن

برای تعیین ظرفیت مناسب فضای مد نظر خود می توانید به نمودار زیر مراجعه کنید.

اندازه اتاق BTU ظرفیت
100 – 120 6000 5/0
120 – 150 9000 75/0
150 – 180 12000 1
180 – 250 18000 5/1
250 – 350 24000 2
350 – 500 36000 3

اینورتر و غیر اینورتر کدام یک را باید تهیه کنید و چرا

AC ها به دو دسته اینورتر و غیر اینورتر تقسیم می شوند. کولرهای گازی اینورتر اغلب از نظر بازده انرژی کارآمدترند، اما هزینه بیشتری نیز دارند.

کمپرسور یک AC غیر اینورتر تا زمان رسیدن دما به حد مطلوب با قدرت کامل کار می کند و سپس متوقف می شود. این روش شروع-توقف نه تنها یک بار ناگهانی بر منبع تغذیه وارد می کند، بلکه با مصرف بیشتر انرژی همراه است. کولر گازی با استفاده از فناوری اینورتر پیوسته کار می کند اما از مقدار برق لازم تنها برای حفظ دمای مد نظر بهره می برد و ظرفیت خود را بسته به الزامات فضایی که خنک می کند، تغییر می دهد. در نتیجه، اصولا”انرژی کمتری جذب و مقدار کمتری انرژی مصرف می‌شود.

حتی اگر یک دستگاه کولر گازی با فناوری اینورتر ظرفیت خود را بسته به الزامات محیط تغییر دهد، نصب کولر گازی دارای سایز مناسب در یک اتاق بسیار حائز اهمیت است. قبل از خرید حتما اندازه اتاق و ظرفیت کولر گازی را بررسی کنید.

مزایای کولر گازی اینورتر: بازده انرژی بهتر، بی صدا، خنک شدن سریعتر و عمر بیشتر.

مزایای کولر گازی غیر اینورتر: قیمت پائین تری نسبت به AC اینورتر دارند.

اکنون، بایستی چیزی که می خواهید را انتخاب کنید. هر دو نوع AC محیط را خنک می کنند. کولرهای گازی اینورتر از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه تر هستند اما در عین حال هزینه آنها اندکی بالاتر است. پیشنهاد می شود به دنبال AC های نوع اینورتر باشید، مصرف انرژی آنها بصورت قابل توجهی کمتر بوده و تنها اندکی هزینه بالاتر دارند.

کویل مسی در مقایسه با کویل آلومینیومی، کدام یک را ترجیح می دهید

نحوه کار کویل: کویل گرما را از هوای فضای داخلی به هوای بیرون منتقل می کند. بنابراین، انتقال اصلی حرارت فقط توسط کویل انجام می شود. کل فرآیند در 3 مرحله صورت می گیرد. بیایید با علم پشت آن آشنا شویم

سیال خنک‌کننده در کویل‌های تبخیر کننده، گرمای هوای اتاق که روی آن جریان دارد را جذب می‌کند و تنها در داخل کویل تبخیر می‌شود (از مایع به گاز تبدیل می‌شود). این روش هوا را خنک و سپس به داخل اتاق هدایت می شود. کل این فرآیند از طریق دستگاه داخلی AC صورت می گیرد.

پس از آن، سرد کننده گازی با کمک یک کمپرسور فشرده و از طریق کویل های تراکمی تغذیه می شود، که با متراکم شدن گرما را در جو آزاد می کند. این گرما به دلیل فشار بالای داخل کمپرسور و کویل ایجاد می شود. با کمک فن های خروجی این گرما به بیرون دفع می شود. این فرآیند در واحد خارجی یک AC صورت می گیرد.

به دلیل فشار بالا و تراکم، گاز داخل کویل متراکم و به مایع تبدیل می شود. فن خروجی به تنهایی قادر به خنک کردن موثر مایع نیست. بنابراین، مایع از یک نوع دریچه خاص عبور می کند که در آن تغییر فشار ناگهانی در داخل مایع به علت شکل دریچه رخ داده و مایع به گاز تبدیل می شود. به این ترتیب دمای مایع خنک کننده بیشتر کاهش یافته و تبدیل به گاز می شود.

این ایده در تمام اشکال سیستم های HVAC (گرمایشی، تهویه و کولر گازی) یکسان می باشد. تنها تفاوت در مقیاس سیستم است.

تفاوت بین کویل(سیم پیچ) آلومینیومی و مسی:

مس شاید مطلوب ترین ماده برای ساخت این کویل ها باشد. سالهای زیادی، اکثر شرکت‌ها فقط از مس برای ایجاد کویل‌ها در سیستم‌های HVAC به دلیل مزایای بیشمار آن استفاده می‌کردند، اما این امر باعث شد که کولر گازی برای اکثر مردم گران و دور از دسترس باشد. جنرال الکترونیک با ایجاد تحولاتی را در بخش کولر گازی در حدود سال 1970 همه چیز را تغییر داد. آنها شروع به ساخت کویل های آلومینیومی کردند. هزینه به کارگیری آلومینیوم بطور قابل توجهی نسبت به مس کمتر بود که قیمت کولرها را کاهش می داد و تهیه آنها را برای اکثر مردم مقرون به صرفه می کرد.

کویل آلومینیومی در مقایسه با نوع مسی: تفاوت در چیست؟

خواص انتقال حرارت: فلز باید دارای کیفیت انتقال حرارتی قوی باشد چون انتقال حرارت تنها از طریق کویل ها صورت می گیرد. ضریب انتقال حرارت مس از آلومینیوم بیشتر است. در نتیجه مس نسبت به آلومینیوم یک مبدل حرارتی برتر محسوب می شود.

قیمت: گرانتر بودن مس نسبت به آلومینیوم هزینه ساخت و در نتیجه قیمت نهایی کولر گازی را افزایش می دهد. آلومینیوم ماده ترجیحی تولیدکنندگان برای به حداقل رساندن هزینه ساخت دستگاه کولر گازی بوده است.

با اینحال برای کاهش هزینه دستگاه های کولر گازی دارای کویل مسی، هم اکنون کویل های مسی نازک و نازکتری تولید می شود.

خوردگی: خوردگی عامل مهمی در طول عمر کولر گازی محسوب می شود. خوردگی سیم پیچ ها را از بین برده و منجر به کندتر شدن انتقال حرارت و هم چنین نشتی می شود. در نتیجه، حفاظت در برابر خوردگی بسیار حائز اهمیت است.

آسیب های ناشی از خوردگی در مناطق مرطوب بیشتر قابل مشاهده است. بواسطه خوردگی یک لایه نارسانا روی کویل ها شکل می گیرد که ظرفیت تبادل حرارت را کاهش می دهد. راه حل های جدید زیادی نیز برای جلوگیری از خوردگی کویل ها و افزایش طول عمر کولر گازی وجود دارد. (نکته: هنگام خرید کولر، به دنبال استراتژی های ممانعت از خوردگی مانند روکش های کویل باشید.) در این مورد نیز، مس (فلز نسبتاً نجیب) نسبت به آلومینیوم برتری دارد.

محاسبه برق مصرفی کولر گازی یکی از فاکتور های مهم راهنمای خرید کولر گازی

برای ارزیابی دقیق میزان برق مصرفی سیستم کولر خود به جزئیات زیر نیاز دارید.

رتبه بندی کیلووات کولر گازی (در Bee Star Rating Label یافت می شود)

میانگین تعداد ساعات کارکرد AC در روز

هزینه برق هر دستگاه

واحدها در ماه = (کیلووات AC) * (ساعات کار روزانه) * (تعداد روز در ماه)

جهت اطلاع میانگین مصرف برق یک اسپلیت تهویه هوا ارائه می شود. در اینجا توان مصرفی بر حسب وات داده شده و می توان آن را بر 1000 تقسیم کرد تا مقادیر بر حسب کیلووات برای استفاده در فرمول ذکر شده، بدست آیند.

رتبه بندی ستاره 1 Ton 5/1 Ton 2 Ton
1 ستاره 1100 وات 1651 وات 2200 وات
2 ستاره 1036 وات 1554 وات 2071 وات
3 ستاره 940 وات 1408 وات 1878 وات
4 ستاره 782 وات 1174 وات 1565 وات

مصرف برق کولر گازی برای اسپلیت تهویه هوا

جهت اطلاع در اینجا میانگین مصرف برق یک کولر گازی پنجره ای ارائه می شود.

رتبه بندی ستاره 1

Ton

5/1

Ton

2 Ton
1 ستاره 1355 وات 2032 وات 2710 وات
2 ستاره 1279 وات 1918 وات 2557 وات
3 ستاره 1174 وات 1761 وات 2348 وات
4 ستاره 1100 وات 1650 وات 2200 وات
5 ستاره 1065 وات 1599 وات 2131 وات

مصرف برق کولر گازی برای مدل های پنجره ای

نوع کولر گازی خریداری شده به توقعات شما بستگی دارد. مزایای کولر گازی های 3 ستاره و 5 ستاره اندکی متفاوت است. در نتیجه، همه چیز به مسائل خاصی مانند قیمت گذاری اولیه، کاربرد، و غیره بستگی دارد. اگر قصد دارید گهگاهی از AC استفاده کنید، می‌توانید با یک واحد 3 ستاره کنار بیایید.

درعوض، اگر در یک منطقه‌ گرم زندگی می‌کنید که ممکن است روشن نگه داشتن کولر گازی برای چند ساعت نیاز باشد، یک کولر گازی 5 ستاره را انتخاب کنید.

نتجیه گیری راهنمای خرید کولر گازی

مانند بسیاری از سرمایه گذاری های دیگر، انتخاب کولر گازی به نیازهای خانه و خانواده شما بستگی دارد. در یک آپارتمان، ممکن است بتوانید به چیزی قابل حمل عادت کنید. اما در یک خانه بزرگتر، سرمایه گذاری بر روی کولر گازی مرکزی مورد نیاز است. برای هر تصمیمی، هزینه، طول عمر و بازده انرژی عوامل مهمی هستند که باید قبل از اتخاذ تصمیم نهایی مد نظر قرار دهید. امیدوارم که این مقاله راهنمای خرید کولر گازی توانسته باشد شما را در راه خرید کولر گازی کمک کند.

لیست 37 عدد پرفروش ترین کولر گازی دیجی کالا

خط جدا کننده

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
Socal Green hvacTeam GeekyCool EarthCashify

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا