راهنمای خریدکالای دیجیتال

راهنمای خرید کنسول بازی

راهنمای جامع ما تمامی اطلاعات لازم را در مورد نحوه خرید کنسول‌های بازی ویدیویی در اختیار شما قرار می‌دهد.

مقدمه

دنیای گیمینگ همیشه در حال توسعه و پیشرفت می باشد.  علی رغم تنوع فزاینده سیستم های جدید بازی، مزین نمودن هر یک از آنها بعنوان “بهترین کنسول بازی” به هیچ وجه منطقی نیست. هر یک از این سیستم ها ایده ها و رویکردهای جدید و متفاوتی را به همراه دارند. شناسایی قابلیت هایی که برای شما از  اهمیت بیشتری برخوردارند، انتخاب بهترین کنسول را برایتان تسهیل می کند.

راهنمای خرید کنسول بازی

طی دو دهه گذشته(پیشنهاد می شود: تاریخچه کنسول بازی)، رقابت میان کنسول ها به انتخاب از بین سه شرکت ختم شده است: Nintendo, Sony و Microsoft. Nintendo با هر سیستم جدید بازی خود را از طریق سبک‌ها و اسامی منحصر به فرد بازی باز آفرینی می‌کند. سونی و مایکروسافت همه چیز را ساده نگه داشته و بر گرافیک‌های بیش از پیش واقعی‌تر تمرکز دارند و از همان نام اصلی برای هر نسل از کنسول‌ها استفاده می‌کنند. نبرد فعلی برای کسب رتبه برتر، بین Nintendo Switch  در برابر PS5 و Xbox Series X  می باشد.   در ادامه به جزئیات هر یک می پردازیم تا بتوانید بهترین کنسول را برای خود انتخاب کنید.

Nintendo Switch – بهترین کنسول برای کودکان

کنسول Nintendo Switch
کنسول های بازی Switch and Switch Lite در یک فروشگاه نینتندو در توکیو.Photographer: Kiyoshi Ota/Bloomberg

کنسول Nintendo Switch که در 3 مارس 2017 عرضه شد، قدیمی‌ترین کنسول این لیست محسوب می شود که از ابتدا ساخته می شده است. در سپتامبر 2019، Nintendo،Switch Lite، را که گزینه‌ای ارزان‌تر بوده و فقط در حالت دستی قابل استفاده می باشد را راه‌اندازی کرد. علی رغم آنکه Switch و Switch Lite خیلی زودتر از رقبای خود عرضه شده و کمترین قدرت پردازشی را دارند، کنار گذاشته نشدند. از همان ابتدا، Nintendo  به جای گرافیک واقعی که سایر شرکت‌ها آن را هدف قرار داده‌اند، بر ارائه تجربیات سرگرم‌کننده و باورنکردنی منحصربه‌فرد تمرکز نموده و به سختی می‌توان سرگرمی منحصربه‌فرد آنها را در جای دیگری یافت.

روش مورد علاقه خود را برای بازی انتخاب کنید

منحصر به فردترین جنبه Nintendo Switch  تطبیق پذیری آن می باشد. برخلاف اکثر سیستم‌های جدید بازی، Switch با دارا بودن یک نمایشگر تعبیه شده 2/6 اینچی و یک باتری اس امکان بازی  در هر مکانی را برای کاربر فراهم می کند. با اینکه در حین سفر می‌توان با آن بازی کرد،  اما این کنسول با یک اتصال همراه به تلویزیون یا مانیتور نیز متصل می‌شود. دو کنترلگر قابل جدا سازی Joy-Cons، به لبه‌های صفحه وارد شده و نگه‌داشتن کنسول را در حین بازی در حالت دستی تسهیل می‌کنند. یک فرد برای تنها بازی کردن در حالت دستی از هر دو کنترلگرJoy-Con استفاده می‌کند. اما به محض از جدا شدن از کنسول، می توان از بسیاری از تایتل ها با یک joy-con نیز لذت برد که به کاربر اجازه می دهد این سرگرمی را با یک دوست به اشتراک بگذارد.

اشتراک نمایشگر

بازی با دوستان یکی دیگر از نکات برجسته ای است که Nintendo Switch  را از سایر سیستم های بازی متمایز می کند. با اینکه همه سیستم‌های بازی جدید دارای تایتل های  چند نفره هستند که می‌توان همراه با دوستان در  محل و  یا بصورت آنلاین از آن لذت برد، اما Nintendo  به خاطر تعهد خود به سرگرمی که افراد بتوانند با هم از آن لذت ببرند، شناخته شده است. بسیاری از موفقیت‌های کسب شده توسط تایتل های  بسیار محبوب Mario Kart و Mario Party Nintendo  ناشی از رقابت و همکاری دوستانه و سرگرم کننده در کنار یکدیگر می باشد. در یک Switch  مجزا، هر یک از این بازی‌ها حداکثر از 4 بازیکن به صورت محدود پشتیبانی می‌کنند، بنابراین همه می‌توانند در بازی مشارکت داشته باشند. برخی از تایتل ها حتی ممکن است با اتصال دو Switch از هشت بازیکن پشتیبانی نمایند.

سرگرمی برای همه

Nintendo Switch به دلیل قهرمانان کارتونی و بی میلی کلی نسبت به تم های بزرگسالان معمولا” بعنوان بهترین کنسول بازی برای کودکان در نظر گرفته می شود. با این حال، اجتناب آنها از تم های بزرگسالان، باعث حذف بزرگسالان از این سرگرمی نمی شود. سبک بازی جذاب همراه با روایت گری ملموس فراگیر، بازی Nintendo  را برای هر سنی لذت‌بخش می‌کند. به علاوه، تعداد انگشت شماری از سایر بازی ها، تایتل های  اکشن حادثه ای  که بسیاری از کاربران از آن لذت می برند، را ارائه می دهند. بهرحال، Switch این کار را نسبت به همیشه ساده تر کرده تا حتی آنهایی که گیمر نیستند هم به این سرگرمی بپیوندند. در بسیاری از تایتل ها از حسگرهایی در کنترلر ها استفاده می شود که اجازه می‌دهند عملکرد مدنظر خود را روی صفحه انجام داده  و شبیه‌سازی نمائید. حتی مادربزرگ  ها  هم می‌توانند از چرخاندن کنترلگر همانند یک فرمان برای حرکت در حین رانندگی یا چرخاندن آن مانند راکت تنیس برای برگشت سرویس لذت ببرد.

خلاصه

Nintendo Switch با انبوهی از بازی های خانوادگی و تعهد به جنبه اجتماعی بازی، عنوان بهترین کنسول برای کودکان را به خود اختصاص داده است. نمایشگر تعبیه شده نیز آن را به بهترین سیستم جدید بازی دستی تبدیل می کند. و سبک های بازی نوآورانه آن را به بهترین کنسول بازی برای بازی در مهمانی و برای  گیمرهای معمولی تبدیل نموده است. Nintendo  بیش از هر سازنده دیگری سیستم‌های بازی ویدیویی ساخته و دیدگاه منحصربه‌فردشان نسبت به این هنر همچنان آنها را نسبت به این مجموعه متمایز می‌کند.

پلی استیشن 5 – بهترین کنسول بازی برای بازی های اختصاصی

پلی استیشن 5
(Image: © Mr.Mikla / Shutterstock)

پلی استیشن 5 فوق العاده. اولین بار در سال 2020 رونمایی شد، به دلیل مشکلات عرضه، دستیابی گیمرها به این کنسول دشوار بود. به محض قرار گیری در قفسه فروشگاه ها، تقریباً بسرعت فروخته می شوند. اما ارزش صبر  کردن را دارد. آمار ورزشی PS5 می تواند با بسیاری از رایانه های گیمینگ رقابت کند. دارای یک GPU قدرتمند (واحد پردازش گرافیکی)، CPU (واحد پردازش مرکزی) و SSD سریع (درایو حالت جامد) که می تواند بیش از 15 برابر سریعتر نسبت به نسل قبلی خود بارگذاری شود. همه این ارتقاها آن را به یک  رقیب برای گیمرهای واقعی که به هنر خود متعهد هستند تبدیل می کند. چه در حال بازی تیراندازی و چه در حال چرخاندن تبر به سمت اژدهایان افسانه ای باشید، این سیستم بازی جدید امکان یک بازی مهیج را فراهم می کند. در عین حال، قابلیت‌های بصری پیشرفته باعث می‌شوند همه چیز روی نمایشگر واقعی‌تر از همیشه به نظر برسد. تعریف بالقوه 4K همه چیز را مشخص می کند، در ضمن ردیابی پرتو، افکت های نور و سایه طبیعی را ارائه می دهد که به ندرت یافت می شوند. دو نسخه از آن وجود دارد. یکی با دیسک درایو و دیگری بدون آن. نسخه بدون دیسک ارزان تر بوده، اما بارگیری هر تایتل در دستگاه مقداری فضا را اشغال می کند – که در نهایت ممکن است باعث اتمام آن شود

انتخاب های اختصاصی  برای گیمرها

قدرت پردازش فوق العاده ارائه شده توسط PS5 به آن اجازه می دهد تا بازی های حجیم و open-world را در فضایی کمتر دیده شده، زنده کند.(پیشنهاد می شود: بهترین بازی های پلی استیشن 5) مجموعه‌هایی مانند God of War و Uncharted سال‌ها است  که با ترکیبی از روایت‌های متقاعدکننده، جلوه‌های بصری خیره‌کننده و معماهای چالش‌برانگیز که فقط در سیستم‌های بازی ویدیویی سونی قابل دسترس هستند، گیمرها را به سمت پلی‌استیشن جذب کرده‌اند. گیمرهای جوان‌تر می‌توانند از بازی‌های کلاسیک اکشن ماجراجویی Ratchet & Clank که محیط بازی اکشن/ماجراجویی را با کمی پلتفرمینگ ارائه می‌کنند، لذت ببرند. بازی های هنری مانند Little Big Planet و Shadow of the Colossus با تصاویر زیبا و محیط بازی غیر متعارف، عده ای دیگری را به سمت خود جذب می کنند. PS5 سونی با وجود چندین تایتل تنها بر روی PS5 (و بسیاری دیگر در راه) و چندین تایتل غیر اختصاصی، افتخار این را کسب نموده  که بهترین کنسول بازی برای تایتل های اختصاصی  باشد. هنگام بررسی PS5 در مقایسه با Xbox Series X و S، مجموعه اختصاصی  سونی بسیار چشمگیرتر به نظر می رسد، چون  Xbox Series X و S تنها تعداد انگشت شماری از بازی ها را در اختیار دارند که در جای دیگری نمی توان آنها را یافت. حتی می توان گیم های PS4 را روی آن بازی کرد.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله بهترین هدست ها برای پلی استیشن 5 را نیز مطالعه کنید.

دنیای جدید – PlayStationVR2

بر خلاف سایز سیستم‌های جدید بازی، PS5 احتمالاً به شما امکان انجام صدها بازی در واقعیت مجازی را با افزودن یک  هدست PlayStationVR2 (PSVR2) می دهد. با اینکه نینتندو با کیت Labo VR شروع به کار در زمینه  واقعیت مجازی نموده، اما محصول نینتندو در واقع عینکی است که با مقوا روی صفحه کنسول محکم شده و یک مجموعه بسیار محدود از تجربیات ارزنده می باشد. در همین حال، نسل جدید و آخرین PSVR با هدست‌های پیچیده ای مانند Meta Quest یک کنسول کامل که به تلفن هوشمند متصل می‌شود، رقابت می کند. با اینکه PSVR2 هنوز عرضه نشده، اما به گیمرها اجازه می دهد  از طریق لنزهای یک هدست که محیط اطراف آنها را کاملاً تار نموده و دنیای بازی را جایگزین آنها می کند بازی ها را به شیوه ای نوین تجربه نمایند. یک نمایشگر در داخل هدست، برای هر چشم تصاویر  را کمی متفاوت ارائه می دهد که شبیه نحوه عملکرد عینک های سه بعدی است. نتیجه یک تجربه بازی واقعا همه جانبه مشابه با Quest است. چرخش سر باعث می شود دنیای اطراف خود را به گونه ای بررسی نمائید که به طور قانع کننده ای با فریب مغز خود باور کنید واقعاً آنجا هستید. بیشتر بازی‌ها برای پیمایش دنیای اطراف، از کنترلرهای دستی بهره می برند که حرکت را حس کرده و به بازخورد لمسی پاسخ می‌دهند. با استفاده از این ها، می توانید به صورت فیزیکی کارهایی مانند تکان دادن شمشیر یا  مشت زدن را برای ارائه آنها در بازی انجام دهید.

خلاصه

اگر بزرگ‌ترین مجموعه از موارد اختصاصی  را می‌خواهید یا به دنیای واقعی واقعیت مجازی علاقمند هستید، پلی‌استیشن 5 بهترین کنسول بازی برای هر دو این ها محسوب می شود. با وجود دو نسخه از کنسول ها یعنی دیجیتال و دیسک، تصمیم گیری بین این دو عمدتا به ترجیحات ذخیره سازی (و خرید) بستگی دارد. در صورت  تهیه نسخه دیسکی امکان خرید آنلاین  تایتل ها فراهم می می شود و یا می توان به فروشگاه‌های خرده‌فروشی مراجعه نموده و آن‌ها را شخصاً خریداری کرد، و یک نسخه چاپی نیز در اختیار  شما قرار می گیرد که می‌توانید به آن اعتماد کنید. در همین حال، نسخه دیجیتال فقط به شما امکان خرید تایتل های آنلاین را می دهد و این محدودیت های ذخیره سازی در نهایت می تواند برای برخی مشکل ساز باشد. تمام بازی های PS5 را می توان بر روی هر دو سیستم بازی کرد. بنابراین اگر اولویت خاصی ندارید و امیدوارید مقداری در هزینه های خود صرفه جویی نمائید، نسخه های دیجیتالی که یکی از بهترین سیستم های جدید بازی تا کنون ساخته شده می باشند، را انتخاب کنید.

Xbox Series X و Xbox Series S – بهترین کنسول های بازی  از هر نظر

Xbox Series X و S
(Image credit: Microsoft/CNET)

Xbox Series X و S برای اولین بار در تاریخ 10 نوامبر 2020 در فروشگاه‌ها عرضه شدند. مانند PlayStation 5، این دو نسخه مشابه جایگزین سیستم جدید بازی تنها  از نظر سخت‌افزار و شکل درایو دیسک متفاوت هستند. در اینجا، تفاوت شکل بسیار مشخص تر است: Series X یک کیس سیاه کشیده با پایه‌ای مکعبی شکل می باشد، در حالی که سری S سفید دارای قاب بسیار باریک و تزئینات مشکی است. البته سری X به فضای بیشتری برای درایو دیسک خود نیاز دارد، اما باید توجه داشت که تفاوت دینامیکی در طراحی و قرارداد نامگذاری باعث سردرگمی گیمرها شده است. هر دوی این کنسول ها با وجود مشخصات متفاوت قادرند بازی های نسل بعد را اجرا کنند. سری X دارای یک پردازنده گرافیکی پیشرفته است که تا رزولوشن 8K را پشتیبانی می کند و همان توانایی های ردیابی اشعه PS5  را دارا می باشد، و با یک SSD سریع که زمان بارگذاری را کوتاه می کند عرضه می شود. در عین حال، این سری S ارزان‌تر، قدرت را از نظر گرافیک و حافظه داخلی کاهش داده و توانایی مدیریت نمایشگرهای 4K یا 8K را ندارد. در عوض، نمایشگر در 1440p و 60 فریم بر ثانیه ثابت مانده، اما در صورت لزوم می توان آن را تا 120 فریم در ثانیه افزایش داد. فضای ذخیره سازی تقریباً به نصف TB کامل X تا 512 گیگابایت در S کاهش یافته است. با این حال، پردازنده قدرتمند در هر دو دستگاه یکسان است. و اگر قیمت واقعاً برای شما مهم است، چند صدها دلار اضافی می تواند در واقع به معنای تفاوت بین توانایی بازی کردن گیم های جدید یا عدم اجرای آنها باشد. بهترین مورد را برای سبک بازی خود انتخاب کنید- مهم نیست چه باشد به تایتل ها دسترسی خواهید داشت.

بازی های فراوان

حتی با وجود آنکه کنسول‌های سونی تمایل به داشتن مجموعه بزرگ‌تری از تایتل های اختصاصی  دارند، اما Xbox Series X بزرگترین مجموعه بازی را در بین تمام سیستم‌های جدید بازی داراست (و رشد خواهد کرد). مایکروسافت برای دستیابی به این شاهکار تا حدی غیرمعمول، صدها بازی از Xbox One، 360 و Xbox اصلی قابل پخش در Xbox Series X/S را ساخته است. علاوه بر این، چندین بازی موجود در Xbox One روی PS5 قابل دسترس نیستند اما هنوز به عنوان بازی های اختصاصی  محسوب نمی شوند زیرا روی رایانه های شخصی قابل دسترس  هستند. امتیازات محبوبی مانند Forza، Gears of War و Titanfall همگی نمونه هایی از این موارد انحصاری Xbox/PC هستند.

مایکروسافت همچنین Game Pass مشابه نتفلیکس را ارائه می دهد، یک سرویس اشتراکی که دسترسی به بیش از 100 بازی با کیفیت مانند Among Us و Hades را فراهم می کند. این مجموعه همیشه در حال ارتقا می باشد، بنابراین با حذف تدریجی بازی‌های قدیمی، بازی‌های جدیدی اضافه خواهند شد.

سرگرمی برای همه

Xbox Series X و S می‌خواهند یک فروشگاه چند منظوره برای همه انواع رسانه‌های مورد علاقه کاربران باشند. مدل Xbox One Series X به عنوان یک پخش کننده بلو-ری K 4 عمل می کند. و مانند PS5، این دو مدل از پخش K 4 از طریق Netflix، Disney Plus، Prime Video، سایر سرویس‌های پخش و غیره پشتیبانی می‌کنند. به همین نحو، اپلیکیشن  های موزیک مانند Spotify برای همه نسخه های Xbox و PlayStation در دسترس هستند. با اینکه هر دو سیستم تجارب آنلاین عالی را ارائه می دهند، اما Xbox  از دیرباز در این زمینه در مقایسه با رقبای خود که در طول سال ها وقفه های بلند مدت یداشته اند، قابل اعتمادتر بوده است.

به طور خلاصه

Xbox Series X و S سیستم‌های جدید بازی قدرتمندی هستند که گیمینگ و استریم قدرتمندی را برای تایتل های مختلف ارائه می‌دهند. این ها دارای بزرگترین مجموعه بازی در بین سیستم‌های بازی‌های ویدیویی مدرن به دلیل سازگاری با نسل های قبلی می باشند. و با Xbox Game Pass می توان ده ها بازی را با هزینه ماهانه اندک انجام داد. علاوه بر این، امکان خرید یک کنسول نسل جدید با قیمت کمتر از 350 دلار با سری S واقعا بی نظیر است. اگر در حال تصمیم گیری برای انتخاب از بین سری S و سری X هستید، بودجه خود را در مقایسه با عملکرد گرافیکی و فضای ذخیره سازی به عنوان فاکتورهای تصمیم گیری بسنجید. در صورتیکه به عملکرد عالی نیاز ندارید، سری S را انتخاب کنید. در غیر این صورت، از یکی از بهترین کنسول‌های بازی موجود امروز، Xbox Series X لذت ببرید.

فراموش نکنید….

وقتی گرد و غبار نبرد حماسی Nintendo Switch در برابر PS5 و Xbox Series X/S فروکش کرد و تصمیم گرفتید که کدام یک از این سیستم های بازی جدید را خریداری کنید، بایستی حداقل یک بازی و احتمالاً برخی از لوازم جانبی هماهنگ با آنها را پیدا کنید.

بازی با دوستان

اگر تمایل دارید این تجربه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و طمع بازی های چند نفره را بچشید، به حداقل دو کنترلر یا یک اشتراک در سرویس آنلاین سیستم جدید بازی نیاز دارید(پیشنهاد می شود: بهترین کنترلرهای پلی استیشن 5). در مورد بازی آنلاین، Xbox Game Pass و PS Plus هر دو حدود 10 دلار در ماه هزینه دارند. سرویس آنلاین Nintendo  تنها 20 دلار در سال اجرا می شود و همچنین یک طرح خانوادگی برای حداکثر 8 حساب با تنها 35 دلار در سال عرضه می دهد. این سه اشتراک همگی شامل دسترسی به انواع بازی ها هستند. با این حال، بازی‌های Nintendo، بازی‌های NES  با عمر چندین ساله هستند، در حالیکه ایکس‌باکس و پلی‌استیشن بازی‌هایی را از تایتل های جدید و گاهی بالاترین سطح ارائه می‌کنند. همچنین، شبکه Nintendo  با مشکلاتی مانند تاخیر بسیار بیشتر از Xbox یا پلی استیشن دست و پنجه نرم می کند.

اگر قصد دارید با دوستان خود در یک محل بازی کنید، باید یک یا دو یا سه کنترلر دیگر تهیه کنید. Nintendo Switch با دو Joy-Con عرضه می شود که می توان از آن ها با هم به عنوان یک کنترلر یا (در بسیاری از بازی ها) بعنوان دو دستگاه مجزا برای وارد کردن دیگران به یک بازی استفاده کرد. با این حال، اگر قصد دارید مرتبا” با دوستان خود بازی کنید، احتمالا” باید Switch Pro Controller را مد نظر قرار دهید، که گزینه ای ارگونومیک تر و مشابه یک کنترلر کلاسیک می باشد. یا اینکه می‌توان یک جفت Joy-Cons دیگر تهیه نمود تا چهار نفر بتوانند با هم بازی کنند.

Xbox Series X/S و PS5 گزینه های کنترلر شناخته شده تری دارند. کنترلر بی سیم DualSense یک گزینه فوق العاده راحت و تنها گزینه رسمی محسوب می شود. Xbox دارای چند کنترلر است که گزینه های سیمی و بی سیم و همچنین کنترلر Elite بسیار قابل تنظیم را ارائه می دهد. Xbox Series X و S نیز یک کنترل‌کننده تطبیقی باورنکردنی ارائه می‌دهند و برای افرادی که استفاده از کنترل‌کننده‌های سنتی را چالش برانگیز می‌دانند طراحی شده و سیستم را برای طیف گسترده‌ای از گیمرها بی‌نهایت قابل دسترس‌تر می‌سازد.

سوالات متداول

کدام کنسول بازی بهترین است؟

بسیاری Xbox Series X و S و PS5 را هم سطح می دانند. در نهایت، همه چیز به آنچه شما ترجیح می دهید بستگی دارد: تایتل های اختصاصی یا مجموعه بزرگتری برای انتخاب. اگر مورد اول را ترجیح می دهید، PS5 می تواند برای شما مناسب باشد. در صورت ترجیح مورد دوم، ایکس باکس انتخاب مناسبی خواهد بود. و در صورت انتخاب برای کودکان (یا بچه ها)، Nintendo Switch انتخاب مناسبی خواهد بود.

قابل دسترس ترین کنسول کدام است؟

بدون شک، Xbox One Series X و S می باشند. این به لطف کنترلگر تطبیقی می باشد که به افرادی که احتمالا

کنسول های بازی ویدیویی جدید در حال عرضه کدام هستند؟

طرفداران واقعی همیشه در انتظار اتفاقات بعدی هستند و اکثرا

بهترین بازی های Nintendo Switch کدامند؟

این مسئله کاملا به سبک بازی شما بستگی دارد. بسیاری از کاوشگران دنیای باز مانند The Legend of Zelda: Breath of the Wild (که در زمان عرضه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت) را دوست دارند، در حالی که دیگران هنوز به فضای آرام Animal Crossing: New Horizons وابسته هستند. اگر جنبه رقابتی دارید، ممکن است عاشق مسابقه دادن دوستان خود در Mario Kart باشید. شوترهای Sidescrolling و موارد دلخواه مستقل نیز در فروشگاه آنلاین آنها موجود است. به طور خلاصه، موارد زیادی برای همه به منظور لذت بردن از بازی وجود دارد.

5/5 - (3 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا