تکنولوژی

بهترین dpi برای اسکن اسناد چیست؟

جواب کوتاه: به طور کلی، حدود 300 دی‌پی‌آی (DPI) برای اسکن اسناد استاندارد کافی است.

سوال متداولی که بسیاری از افراد مطرح می‌کنند این است که بهترین تنظیمات نقطه در اینچ (DPI) برای اسکن اسناد چیست؟ این سوال ممکن است دشوار باشد ولی معمولاً حدود 300 DPI برای یک سند چاپی استاندارد کافی است.

درست‌ترین جواب به این سوال به رزولوشن اسکن مرتبط است که به تعداد نقاط در هر اینچ اشاره دارد. وقتی شما رزولوشن را افزایش می‌دهید، نقاط بیشتری اسکن می‌شوند که منجر به تصویر با کیفیت بالاتر می‌شود. با این حال، اگر با رزولوشن خیلی بالا اسکن کنید، اندازه فایل بزرگتر خواهد شد و زمان بیشتری برای اسکن اسناد لازم خواهد بود.

نمونه ای از یک اسکن 75dpi که کیفیت تصویر را نشان می دهد72dpi scan

نمونه ای از یک اسکن 300dpi که کیفیت تصویر را نشان می دهد300dpi scan

نمونه ای از یک اسکن 600dpi که کیفیت تصویر را نشان می دهد600dpi scan

در این صفحه، در مورد عواملی که باید در تعیین بهترین DPI برای اسکن اسناد مد نظر داشته باشید، صحبت خواهیم کرد.

چرا باید به ما گوش کنید؟

توصیه‌های ارائه شده در این راهنما به شما همه چیزی که باید در مورد اسکن اسناد بدانید، ارائه خواهد داد، برخی از موارد مهمی که باید در نظر داشته باشید و اینکه از VueScan یا یک نرم‌افزار اسکنر دیگر استفاده می‌کنید. گرچه ما فکر می‌کنیم که نرم‌افزار ما بهترین اسناد اسکن شده را تولید می‌کند، اما ابزارهای مختلفی برای اسکن سند در دسترس هستند. مهم‌ترین امر انتخاب ابزاری است که بهترین نیازهای شما را برآورده می‌کند. چه از یک راه حل ساده برای اسکن سند نیاز دارید یا از ویژگی‌های پیشرفته‌تر، این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا راه‌حل مناسب را پیدا کنید.

بهترین رزولوشن برای اسکن اسناد – معیارها

برای نشان دادن تضادها، ما تصمیم گرفتیم یک چاپگر/اسکنر/کپی چندکاره معمولی را انتخاب کرده و مشاهده کنیم چقدر زمان برای اسکن یک سند در رزولوشن‌های مختلف نیاز است. همچنین می‌خواستیم ببینیم اندازه‌ی PDF نهایی چقدر است. این کمک خواهد کرد تا ببینیم تضادهای اسکن در رزولوشن‌های مختلف چه هستند. ممکن است یک اسکنر سریع‌تر یا یک اسکنر کندتر داشته باشید، اما این راهنمای تقریبی از سرعت اسکن با یک اسکنر معمولی را ارائه می‌دهد.

برای این آزمایش، ما یک سند چاپ شده با کیفیت عادی (300 DPI) را اسکن کردیم و زمان آن را ثبت کردیم. سپس همان تصویر را با رزولوشن‌های مختلف (600 DPI، 300 DPI و 75 DPI) اسکن کردیم و زمان آن‌ها را نیز ثبت کردیم.

این آزمایش‌ها را بر روی یک Epson Workforce 645 انجام دادیم و هر آزمایش را سه بار انجام دادیم و میانگین سه دور را ثبت کردیم. این آزمایش‌ها از طریق یک اتصال WiFi انجام شدند اما بین دورها ثابت بودند. استفاده از یک اتصال سیمی ممکن است زمان اسکن را افزایش دهد. همچنین استفاده از یک اسکنر اختصاصی زمان اسکن را کاهش می‌دهد و استفاده از یک اسکنر اسناد اختصاصی به زمان اسکن بسیار کمتر منجر خواهد شد.

سرعت اسکن:

اسکن با رزولوشن 75DPI حدوداً برای هر دو حالت رنگی و سیاه و سفید حدود همان زمان طول کشید. این به این دلیل است که داده‌ها به هر حالت کم حجم هستند، بنابراین بیشتر زمان اسکن صرفاً جابجایی فیزیکی سراسر اسکنر است. اما همانطور که از مقایسه فوق مشخص است، کیفیت به شدت پایین است. بنابراین، برای بیشتر اسناد، 75DPI برای پیش‌نمایش مناسب است تا ببینید کجا باید اسکن کنید، اما برای کارهای دیگر مناسب نیست.

نمودار میله ای که سرعت اسکن را برای حالت های مختلف DPI و رنگ نشان می دهداسکن با رزولوشن 300DPI یک توازن خوب بین سرعت اسکن و خواناپذیری است. همچنین بهبود قابل توجهی برای اسکن سیاه و سفید در این رزولوشن وجود دارد. این به این دلیل است که اسکنر تنها برای هر پیکسل که اسکن می‌شود 1 نمونه انجام می‌دهد. این اسکنر خاص اجازه انتقال 1 بیت بر هر پیکسل (سیاه یا سفید) را نمی‌دهد، بنابراین ما یک اسکن مقیاس خاکستری انجام داده و سپس سند را در نرم‌افزار به سیاه و سفید تبدیل می‌کنیم.

DPI سیا و سفید رنگی
75dpi 6.24s 6.11s
300dpi 9.05s 19.45s
600dpi 27.40s 71.50s

اسکن با رزولوشن 600DPI بدون شک کیفیت بالاتری دارد، اما با یک نقطه ضعف مهم در سرعت اسکن همراه است. زمان اسکن یک سند 600DPI رنگی بیش از یک دقیقه طول می‌کشد. ممکن است یک اسکنر سریع‌تر داشته باشید، در این صورت تضاد ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی اگر بیشتر از چند صفحه را با رزولوشن 600DPI اسکن می‌کنید، زمان تنها این رویکرد را غیرممکن می‌کند.

اندازه فایل

اندازه فایل یکی از حوزه‌هایی است که رزولوشن‌های مختلف واقعاً تفاوت می‌آورند. اسکن در حالت سیاه و سفید به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی است نسبت به اسکن در رنگ. این برای اسنادی که فقط می‌خواهید متن را حفظ کنید و نیازی به حفظ جزئیات دیگر (تدرج‌ها، تصاویر، متن رنگارنگ و غیره) ندارید، عالی است. برای هر پیکسل در سند، 1 بیت اطلاعات ذخیره می‌کنیم (آیا پیکسل سیاه یا سفید است). این به ما این امکان را می‌دهد که فایل را به صورت بسیار کارآمد ذخیره کنیم.

نمودار میله ای که اندازه PDF را برای حالت های مختلف DPI و رنگ نشان می دهدعلاوه بر این، اسکن در حالت سیاه و سفید همچنین باعث بهبود بسیار بهتری در موارد پس‌چاپ می‌شود. اگر از یک چاپگر جوهرافشان برای چاپ یک سند اسکن شده به رنگ استفاده کنید، ممکن است همچنان پس‌زمینه سند قبلی که اسکن شده بود را چاپ کنید. این باعث مصرف بیشتر جوهر می‌شود و در جایی که قصد داشتید فقط پس‌زمینه سفید را اسکن کنید، رنگ پس‌زمینه خاکستری/بژ به جا می‌گذارد.

DPI سیا و سفید رنگی
75dpi 14kB 113kB
300dpi 85kB 1.4MB
600dpi 368kB 5.2MB

ما فکر می‌کنیم که اسکن با رزولوشن 300DPI تعادل کاملی بین اندازه‌ی PDF و خواناپذیری است. اگر قادر به اسکن در حالت سیاه و سفید یا مقیاس خاکستری هستید، آن‌وقت می‌توانید اندازه‌ی فایل را حتی بیشتر کاهش دهید.

چند مورد دیگر که باید در نظر گرفته شوند هنگام اسکن اسناد:

1. کیفیت مواد مبدأ: اگر دارید یک سند با کیفیت اسکن می‌کنید، بهتر است رزولوشن را بالا ببرید تا تصویر نهایی هم با کیفیت باشد. اگرچه اگر مواد مبدأ کیفیت خوبی نداشته باشد، افزایش رزولوشن به کیفیت تصویر کمکی نخواهد کرد. در واقع، ممکن است این امر تصویر را بدتر کند. یک قاعده خشن برای در نظر گرفتن تعداد نقطه در هر اینچ اطلاعات در مواد چاپی مختلف ممکن است به شما کمک کند:

  • یک چاپگر جوهرافشان عمدتاً با رزولوشن 300DPI-700DPI چاپ خواهد کرد.
  • یک چاپگر لیزری عمدتاً با رزولوشن 600DPI-1200DPI چاپ خواهد کرد.

شما لزوماً نباید در همان رزولوشنی که سند چاپ می‌شود اسکن کنید، اما خوب است به حداکثر تعداد اطلاعات موجود در آن فکر کنید.

2.مقدار مواد: آیا صدها صفحه باید اسکن کنید یا فقط چند صفحه؟ اگر تعداد صفحات کم باشد، می‌توانید به خودتان اجازه دهید زمان را صرف اسکن با رزولوشن بالا کنید. اما اگر صدها صفحه دارید، بهتر است با رزولوشن پایین‌تر اسکن کنید تا بتوانید در زمان مناسبی همگی را اسکن کنید. اسکن‌ها در رزولوشن بالاتر زمان بیشتری خواهد گرفت، بنابراین تعادلی بین مدت زمانی که می‌خواهید برای هر صفحه اسکن کنید وجود دارد.

در کل، ما پیشنهاد می‌دهیم که با رزولوشن 300DPI-600DPI اسکن کنید. این تعادل خوبی بین کیفیت و اندازه‌ی فایل را ارائه می‌دهد و همچنان به شما امکان اسکن سریع را می‌دهد. اگر از رزولوشن مناسب مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌شود با 300DPI شروع کنید و در صورت لزوم رزولوشن را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که همیشه می‌توانید رزولوشن یک تصویر را کاهش دهید، اما نمی‌توانید آن را بدون افت کیفیت افزایش دهید.

3. رنگ سند: اگر سند شما رنگی است، می‌خواهید با وضوح بالاتری نسبت به زمانی که سیاه و سفید باشد اسکن کنید. این به این دلیل است که گرفتن رنگ‌ها دشوارتر از رنگ‌های سیاه و سفید است. همچنین بستگی به این دارد که آیا عکس های رنگی را در اسناد اسکن می کنید یا فقط متن رنگی.

  • برای اسناد سیاه و سفید، 300DPI کفایت دارد.
  • برای متن یا هنر خطی رنگی، 600DPI مناسب است.
  • برای عکس‌های رنگی، پیشنهاد می‌شود با رزولوشن 600DPI یا بالاتر اسکن کنید.

به یاد داشته باشید که با افزایش رزولوشن، اندازه‌ی فایل نیز افزایش می‌یابد، بنابراین باید تعادلی بین کیفیت و اندازه‌ی فایل را در نظر بگیرید.

4. هدف اسکن: اگر فقط یک نسخه دیجیتال از سند می‌خواهید، نیازی به اسکن با رزولوشن بسیار بالا نیست. رزولوشن پایین‌تر کافی است زیرا قصد چاپ آن را ندارید. ما پیشنهاد می‌دهیم با 300DPI (نقطه در اینچ) یا حتی بیشترین تنظیم “عادی” اسکنر خود اسکن کنید.
– برای اسنادی که قصد چاپ دوباره آنها را دارید، رزولوشن بالا و اسکن در حالت سیاه و سفید یا خاکستری می‌تواند بهتر باشد.

به یاد داشته باشید که این توصیه‌ها ممکن است بسته به نیازهای خاص شما و نوع اسکنر شما متغیر باشند.

سوالات متدال

رزولوشن چیست؟

رزولوشن به تعداد نقاط تصویر یا نقاط در هر اینچ مربع اطلاق می‌شود. برای مثال، رزولوشن 300DPI به این معنی است که در هر اینچ مربع از تصویر 300 نقطه وجود دارد.

رزولوشن بالا چه مزایا و معایبی دارد؟

رزولوشن بالا منجر به کیفیت بهتر تصویر می‌شود اما همچنین باعث افزایش اندازه‌ی فایل و زمان اسکن می‌شود. بسته به نیاز، می‌توانید از رزولوشن بالا برای کارهای خاصی استفاده کنید.

آیا رزولوشن مواد مبدأ مهم است؟

بله، اگر مواد مبدأ با کیفیت بالا باشد، اسکن با رزولوشن بالاتر بهترین نتیجه را خواهد داد. اما اگر کیفیت مواد مبدأ پایین باشد، افزایش رزولوشن ممکن است بهبود چشمگیری در تصویر نداشته باشد.

1/5 - (1 امتیاز)

لیلا رحیمی

سلام! من نویسنده وب سایت مسیر انتخاب هستم و اینجا به اشتراک گذاری مطالب و آموزش‌هایی که در زمینه های مختلف، می‌پردازم. با من همراه باشید تا در دنیای وب به تازگی‌ها و ایده‌های جدید پی ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا