تکنولوژی

١٠ نکته حرفه‌ای برای گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز از حیات وحش و ماکرو

یک عکاس حرفه‌ای حیات وحش، تجربه خود را در گرفتن عکس‌های فوق‌العاده با شما به اشتراک می‌گذارد.

عکاسی از حیات وحش ممکن است یکی از چالش‌های سخت‌ترین حوزه‌های عکاسی باشد، و اگر به آن ماکرو هم اضافه کنیم – جایی که فوکوس نزدیک تمام ارتعاشات یا حرکات کوچک را تشدید می‌کند – وظیفه‌ای آسان نخواهید داشت. با این حال، عکاسی از حیات وحش می‌تواند بسیار پاداش‌بخش باشد و حس بهتری از آن نیست که پس از روزها یا حتی هفته‌ها، ماه‌ها و در برخی موارد سال‌ها انتظار مناسبترین لحظه را داشته باشید و در نهایت عکس مورد نظر خود را گرفته باشید!

نکات حرفه ای برای عکاسی ماکرو
(Image credit: Future)

عکاسی از حیات وحش حتی دشوارتر می‌شود وقتی شما در یک ویلچر هستید، مانند خواننده مجله “فتوپلاس: مجله کنن”، پیتر لائو. پیتر علاقه‌مند به طبیعت است که از یک سبک زندگی فعال در فضای باز ناشی می‌شود و برای 25 سال به عنوان یک آتش‌نشان فعالیت می‌کرد. در سال 2014 یک تصادف با دوچرخه کوهستانی وی را از قسمت سینه به پایین فلج کرد، اما از آن زمان تصمیم دارد که ثابت کند عکاسی یک سرگرمی است که همه می‌توانند از آن لذت ببرند.

1. حالت دستی (Manual Mode)

حالت دستی
(Image credit: Future)

اولیور و پیتر هر دو با دوربین‌های کنن EOS R5 عکاسی می‌کنند، بنابراین اولیور پیشنهاد داد که پیتر تنظیمات دوربین خود را وارد کند تا او بتواند به راحتی دنبال کند. برای شروع، او دوربین R5 خود را به حالت دستی (Manual Mode) قرار داد و دیافراگم را به f/7.1 تنظیم کرد تا تصاویر نسبتاً تیزی داشته باشد. اگرچه صبح روشنی بود، سطح نور هنوز کمی پایین بود، بنابراین به ISO800 تغییر داد که سرعت شاتر سریعی به مقدار 1/5000 ثانیه ایجاد کند – کافی سریع تا حرکت پرندگان را منجمد کند و لرزش دوربین را از بین ببرد.

2. دوربین دوچشمی (Binoculars)

دوربین دوچشمی (Binoculars)
(Image credit: Future)

یک جفت دوربین دوچشمی برای شناسایی حیات وحش‌های دورتر یا کوچک از فاصله بسیار مهم است و مشاهده رفتار آن‌ها قبل از نزدیک‌تر شدن. به علاوه به کیت دوربین کنن خود، اولیور از یک جفت دوربین دوچشمی Canon 10x42L IS WP با اندازه 6.5 اینچ استفاده می‌کند. این دوربین‌ها از شیشه L-series با کیفیت بالا بهره می‌برند و همچنین دارای استابیلایزر تصویر هستند تا لرزش‌های دست‌های شما را تثبیت کنند.

3. حالت عکاسی متوالی با سرعت بالا (High-speed Burst)

حالت عکاسی متوالی با سرعت بالا (High-speed Burst)
(Image credit: Future)

به طوری که برای عکاسی از پرندگان در پرواز یا موضوعات کوچک ماکرو استفاده می‌شود، اولیور از حالت عکاسی متوالی با سرعت بالا (High Speed Continuous Burst) در دوربین EOS R5 خود استفاده می‌کند تا از نرخ فریم بسیار سریع آن استفاده کند و لحظه مهمی را از دست ندهد. او همچنین از حالت عکاسی متوالی با سرعت بالا به نام High Continuous Burst+ نیز استفاده می‌کند که از یک شاتر الکترونیکی کاملاً برای عکس‌های کاملاً بی‌صدا و فریم‌های 20fps سریع‌تر استفاده می‌کند. اولیور توجه دارد که سعی می‌کند از این حالت استفاده نکند زمانی که پرندگان از کنار ساختمان‌ها پرواز می‌کنند، زیرا اثر شاتر پردازشی می‌تواند آن‌ها را عجیب نمایاندهد.

4. لنز ابرتله‌تر (Super Telephoto Lens)

لنز ابرتله‌تر (Super Telephoto Lens)
(Image credit: Future)

همیشه نیازی به یک لنز ماکرو برای گرفتن عکس‌های نزدیک شگفت‌انگیز ندارید. یک لنز زوم ابرتله‌تر ، مانند لنز کنن EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM اولیور و لنز کنن RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM پیتر، به شما امکان زوم کردن مستقیماً روی محیط طبیعی دورتر را می‌دهد.

این لنز‌ها برای عکاسی از حیوانات مانند پرندگان روی شاخه‌های درخت نزدیک ایده‌آل هستند و همچنین برای حشرات بزرگ مانند سنجاقک‌ها مناسب هستند و فاصله کاری بیشتری ارائه می‌دهند تا نیازی به نزدیک شدن به موجودات مترسک نباشد که ممکن است انسان‌های وحشی را نگران کند. پیتر

همچنین لنز خود را بر روی یک مونوپاد تعادل داد که روی ویلچر او استوار بود تا بخشی از فشار را بردارد و به او کمک کند تا عکس‌های تیزتری بگیرد.

5. توجه به پس‌زمینه

توجه به پس‌زمینه: پس زمینه نامناسب
(Image credit: Peter Lau)

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود عکس‌های حیات وحش شما، نگه‌داشتن یک چشم دقیق بر روی پس‌زمینه است. پیتر در اینجا دو عکس از کاه‌گل‌های گردن‌سیاه گرفته است، اما عکس اول دارای یک حصار در پس‌زمینه است که آن را کمی پراکنده و منحرف کننده می‌کند.

توجه به پس‌زمینه: مناسب
(Image credit: Peter Lau)

تصویر دوم او، که در بالا آمده است، بدون حصار و چمن است و ترکیبی خیلی تمیز دارد که به پرندگان زیبا امکان می‌دهد که توجه کامل و بدون انشعاب از نگاه‌کننده را که لایق آنها هستند، دریافت کنند.

6. استفاده از برنامه‌های عکاسی

استفاده از برنامه‌های عکاسی
(Image credit: Future)

اولیور از برنامه‌های عکاسی مانند PhotoPills برای کمک به برنامه‌ریزی جهت نور در طول روز استفاده می‌کند که به او در برنامه‌ریزی عکاسی کمک می‌کند. او همچنین از برنامه Merlin Bird ID (که در تصویر نشان داده شده است) استفاده می‌کند که به او امکان می‌دهد صدای پرندگان را ضبط کند و سپس برنامه سعی می‌کند پرنده را شناسایی کرده و گونه‌ای که ممکن است باشد، پیشنهاد دهد.

7. تنظیمات لنز ماکرو

تنظیمات لنز ماکرو
(Image credit: Future)

در ابتدای روز، اولیور می‌تواند با استفاده از ترایپاد عکس بگیرد چرا که حشرات در این قسمت سرد روز کمتر فعال هستند. اما هنگامی که حشرات شروع به گرم شدن می‌کنند، فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و استفاده از ترایپاد امکان‌پذیر نمی‌شود.

تنظیمات لنز ماکرو
پیتر با عکاسی دستی از روی صندلی چرخدار خود به دیواری نزدیک شد که می‌توانست به آن تکیه کند تا خودش را ثابت نگه دارد و سپس با احتیاط لنز را به آرامی جلو و عقب برد تا سوژه‌اش قبل از شلیک شاتر کاملاً تیز شود (Image credit: Future)

در این مرحله، پیتر از صندلی چرخ‌معلق خود عکس‌های ماکرو را به صورت دستی می‌گیرد. او اغلب لنز را به حالت فوکوس دستی منتقل می‌کند و دستی تنظیمات لنز را به نسبت تولید 1:1 (یک به یک) تنظیم می‌کند و همچنین استابیلایزر تصویر را فعال می‌کند تا لرزش‌های ناشی از دست‌دار کردن دوربین را کاهش دهد.

8. ترایپاد حرفه‌ای و ریل فوکوس

ترایپاد حرفه‌ای و ریل فوکوس
(Image credit: Future)

اولیور از ریل فوکوس Novoflex Castel-L استفاده می‌کند که بر روی ترایپاد کربن فایبر Benro Mach3 با یک سر 5-طرفه Induro PHQ نصب شده است، که به او میزان کنترل فوق‌العاده‌ای را در زمان ترکیب داده است. ریل فوکوس به او امکان می‌دهد دوربین و لنز را به دقت جلو یا عقب ببرد تا باند فوکوس تیز را تنظیم کند.

9. استفاده از پارچه نورپردازی

استفاده از پارچه نورپردازی
(Image credit: Future)

در طول یک روز آفتابی و بدون ابر داشتیم. اگرچه این ممکن است عالی به نظر بیاید، چرا که نور زیاد به معنای امکان دستیابی به سرعت‌های شاتر سریعتر با حداقل ISOهاست، اما این به معنای نوردهی تند و پرقدرت است و نقاط تابان روشنی ممکن است بر روی حشرات ظاهر شود – بنابراین جزئیات نوردهی به راحتی می‌توانند از بین بروند. اولیور از یک پارچه نورپردازی به نام “اسکریم” استفاده می‌کند، که یک چهارچوب چوبی با کاغذ پخش نور LEE روی آن چسبانده شده است، تا او بتواند نور مستقیم آفتاب را بر روی موضوعات نرم کند و نورپردازی یکنواخت‌تری داشته باشد.

در عکاسی شاگردی ما، الیور این عکس بالا از یک عنکبوت گرگ را گرفت و یک تصویر انباشته با فوکوس که از ۷۳ عکس تشکیل شده بود گرفت تا مطمئن شود که سوژه‌اش تیغ تیز است (Image credit: Oliver Wright)

10. اکستنشن تیوب(Extension Tubes)

اکستنشن تیوب(Extension Tubes)
(Image credit: Future)

اکستنشن تیوب بین دوربین و لنز شما قرار می‌گیرند و به یک لنز استاندارد قابلیت ماکرو را می‌دهند – یا هنگام اتصال به یک لنز ماکرو، آن را به یک لنز ماکروی فوق میکرو تبدیل می‌کنند که قابلیت فوکوس حتی نزدیک‌تر از 1:1 را دارد.

اولیور از یک مجموعه اکستنشن تیوب Kenko استفاده می‌کند که شامل سه آداپتور به اندازه 12 میلیمتر، 20 میلیمتر و 36 میلیمتر هستند. این‌ها می‌توانند به صورت جداگانه یا به صورت ترکیبی برای فوکوس کردن نزدیک‌تر استفاده شوند و دارای تماس‌های الکترونیکی هستند تا فوکوس خودکار حفظ شود.

5/5 - (3 امتیاز)
منبع
digitalcameraworld.com

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا