راهنمای خریدکالای دیجیتال

راهنمای خرید پلی استیشن ۵

انتخاب PlayStation 5 مناسب: راهنمای خرید پلی استیشن ۵

به مقاله راهنمای خرید پلی استیشن ۵ خوش آمدید. اگر قصد دارید بازی‌های ویدیویی موفقی مانند The Last of Us، Marvel’s Spider-Man 2 و God of War را بازی کنید، کنسول PlayStation 5 برای خرید مناسب است. بسیاری از این بازی‌ها در نهایت بر روی PC ها عرضه می‌شوند، اما پلی‌استیشن 5 جایی است که می‌توانید برای نخستین بار آن‌ها را بازی کنید، بنابراین یک انتخاب عالی برای گیمرها در هر سن و علاقه‌ای محسوب می شوند.

سونی PS5 اصلی را سه سال پس از عرضه، با PlayStation 5 Slim و PlayStation 5 Slim Digital Edition جدید جایگزین کرده است. کنسول‌های اصلاح‌شده (اندکی) کوچک‌تر بوده، اما ارتقاهایی دقیق از کنسول‌های PS5 موجود نمی باشند و اگر از قبل یکی از آن‌ها دارید، دلیلی برای هزینه کردن به منظور خرید مدل‌های Slim وجود ندارد. در این  راهنمای خرید پلی استیشن ۵ همه مواردی که لازم است در مورد جدیدترین پلی استیشن ها بدانید – از جمله پلی استیشن مناسب برای خرید، ارائه می شود. همچنین پیشنهاد می شود مقاله بهترین کنسول های بازی را نیز مطالعه کنید.

راهنمای خرید پلی استیشن ۵

در صورت داشتن مجموعه بزرگی از بازی‌های فیزیکی پلی‌استیشن 4، یا تمایل به تماشای دیسک‌های Blu-ray 4K بر روی کنسول، یا اگر به دنبال خرید ارزان تر بازی‌های جدید و کارکرده با تخفیف بر روی دیسک هستید، باید پلی‌استیشن 5 استاندارد را تهیه کنید تا بتوانید از درایو UHD Blu-ray آن استفاده نمائید.

نسخه دیجیتال PlayStation Slim 5 معمولاً 50 دلار ارزان تر از نسخه دارای درایو UHD Blu-ray بوده و همه کارهای نسخه استاندارد به جز پخش دیسک ها را انجام می دهد. اگر نمی‌خواهید 500 دلار برای یک کنسول جدید هزینه کنید، یا فیلم‌های UHD Blu-ray نمی‌خرید یا تماشا نمی‌کنید، یا اگر به بازی‌های مبتنی بر دیسک اهمیتی نمی‌دهید، احتمالا” خرید نسخه دیجیتال، به ویژه در صورت استفاده از اشتراک بازی Plus PlayStation منطقی‌تر باشد. همچنین بعداً می‌توان یک درایو دیسک نیز به آن اضافه کرد – اما هزینه دارد.

بسیاری از بزرگترین بازی های پلی استیشن در سال 2022 از جمله Horizon Forbidden West، Gran Turismo 7 و God of War: Ragnarok برای PS4 عرضه شدند، اما در سال 2023 پلی استیشن شروع به انتشار بازی هایی مانند Final Fantasy XVI و Marvel’s Spider-Man 2 به طور انحصاری برای PS5 کرد. اگر بازی‌های زیادی را با پلی‌استیشن 4 خود بازی می‌کنید، احتمالا” زمان آن فرا رسیده باشد که آن را ارتقا دهید با اینحال مجبور نیستید مجموعه خود را کنار بگذارید. تقریباً تمام بازی‌های PS4 بر روی PS5 کار کرده و همچنین بلافاصله پیشرفت‌های قابل توجهی در زمان های بوت کنسول و بارگذاری بازی و همچنین پیشرفت هایی در زمیه عملکرد و جنبه های بصری در بسیاری از بازی‌ها دریافت خواهید کرد.

PlayStation 5در مقایسه با PlayStation 5 Slim : تفاوت چیست؟

تصویر پلی استیشن 5 در کنار پلی استیشن 5 اسلیم
Photo: Connie Park

سونی PlayStation 5 Slim و نسخه دیجیتال PlayStation 5 Slim را در پاییز 1402 عرضه کرد. مسلما”، اعتقادی به الزام برای جایگزینی پلی استیشن 5 موجود با یک مدل Slim وجود ندارد، مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد، یا بخواهید آن را به شخص دیگری بدهید. این نسخه های جدید PS5 هیچ گونه ارتقاء گرافیکی یا مزیت دیگری برای بازی های شما ارائه نمی دهند. در عوض، مدل‌های جدید پلی‌استیشن 5 نوید بخش فضای اشغالی کمتر و چند مورد دیگر می باشند.

PS5 Slim (اندکی) کوچکتر است. بزرگترین مزیت فروش سونی برای این PS5 به روز شده، عامل ” slim ” می باشد، هر چند در عمل، تفاوت ها کمتر از آن چیزی است که تصور می کنید. پلی استیشن 5 اصلی بسیار بزرگ بود، دارای کمی بیش از 15 اینچ ارتفاع، حدود 10 اینچ عمق و حدود 4 اینچ عرض پایه (برای نسخه دارای دیسک درایو) می باشد و وزن آن حدود 10 پوند است. PS5 Slim فقط اندکی کوچکتر است: حدود 14 اینچ ارتفاع، 5/8 اینچ عمق، و 77/3 اینچ عرض پایه، و دارای کمی بیش از 7 پوند وزن می باشد. وقتی آنها کنار هم قرار می گیرند، تفاوت قابل مشاهده بوده اما چشمگیر نیست، – PS5 Slim نیز یک کنسول بزرگ است.

کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1216A اروپا به همراه دسته اضافه و پایه شارژر

کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1216A اروپا به همراه دسته اضافه و پایه شارژر

  • فناوری‌های ارتباطی: بلوتوث ، Wi-Fi ، پورت HDMI ، پورت USB ، پورت LAN
  • تعداد دسته: دو عدد
  • امکانات ظاهری: دسته بی سیم
مشاهده محصول در دیجی کالا

در مقایسه با PS5 اصلی دارای دو درگاه USB-C می باشد. علاوه بر تنها درگاه USB-C، PS5 اصلی دارای یک درگاه USB-A نیز می باشد، اما PS5 Slim آن را با یک پورت USB-C اضافی جایگزین کرده است. اما نکته ای وجود دارد: پورت USB-C بالایی از USB Hi-Speed پشتیبانی می کند، لذا برای شارژ کنترلرها و نه چیزهای دیگر مفید می باشد. اسلات پایینی یک پورت SuperSpeed USB-C می باشد که برای استفاده با PlayStation VR2، مانند راه انداز PS5 طراحی شده است. ما از وجود پورت‌های USB-C بیشتر در دستگاه‌های خود شکایتی نداریم، اما PS5 موجود، کنترلر‌های شارژ را از طریق کابل‌های USB-A به USB-C به خوبی شارژ می‌کند، بنابراین این به سختی دلیلی برای ارتقاء محسوب می شود.

تصویر pse5
Photo: Connie Park

فضای ذخیره سازی آن نسبت به نسخه اصلی اندکی بیشتر است. PlayStation 5 Slim و PlayStation 5 Slim Digital Edition دارای درایوهای داخلی 1 ترابایتی می باشند که نسبت به حافظه 825 گیگابایتی همراه با کنسول اصلی ارتقا یافته است. این فضای اضافی به شما جای لازم برای یک بازی بزرگتر را می دهد—برای مثال Baldur’s Gate 3، 108گیگابایت را اشغال می کند، در حالی که Call of Duty: Modern Warfare 3، 235گیگابایت را اشغال می کند. بنابراین به نظر ما اگر از قبل PS5 دارید، این دلیل خوبی برای ارتقاء نمی باشد.

می توان یک درایو دیسک را به نسخه دیجیتال PlayStation 5 Slim اضافه کرد. پلی استیشن یک درایو دیسک الحاقی را برای نسخه بدون درایو PS5 Slim به فروش می‌رساند، اگرچه ارتقاء آن 80 دلار هزینه دارد که سیستم را روی هم رفته نسبت به خرید نسخه دارای درایو گران‌تر می‌کند. PS5 Slim با درایو Blu-ray 4K به شما اجازه می دهد درایو دیسک را جدا کنید. با این حال، یک مسئله وجود دارد – هر درایو متصل بایستی از طریق یک فرآیند احراز هویت آنلاین فعال شود.

هیچ پایه ای گنجانده نشده است راه انداز پلی استیشن 5 شامل یک پایه هوشمند قابل اتصال می باشد که برای جا دادن کنسول به صورت عمودی یا افقی می چرخد، اما هیچ پایه ای همراه PlayStation 5 Slim (و نسخه دیجیتال Slim) وجود ندارد. در عوض، کنسول‌های Slim شامل یک جفت «زیره» پلاستیکی شفاف می باشد که در حالت افقی به قسمت زیرین کنسول متصل می‌شوند تا قسمت شناور کنسول را بالا نگه دارند. کاربرانی که می‌خواهند کنسول را به صورت عمودی قرار دهند، می‌توانند به بهترین‌ها امیدوار بوده یا 30 دلار بیشتر برای پایه جدید پلی‌استیشن 5 بپردازند. حداقل برای هر مدل پلی استیشن 5 مناسب است.

PS5 Slim Digital Edition نسبت به نسخه قبلی گران تر است. نسخه دیجیتال PS5، 50 دلار کمتر از Slim Digital Edition قیمت دارد. این تفاوت قیمت برای پوشش هزینه‌های یک نسخه بزرگ مانند Marvel’s Spider-Man 2 یا Final Fantasy XVI کافی نیست. انتشار بازی‌های ویدیویی حدود 70 دلار برای هر pop هزینه دارند. و هرچند بازی‌های دیجیتال بیشتر از گذشته به فروش می‌رسند، اما دیسک های بازی‌ همچنان از تخفیف‌های بالاتری برخوردارند. بازی های مبتنی بر دیسک را نیز می توان خرید، فروخت و معامله کرد. اگر بتوانید با خرید دیسک‌های کارکرده در هر بازی ۲۰ دلار صرفه‌جویی کنید، PS5 Slim گران‌تر با درایو دیسک دست دوم تنها با چند بازی کارکرده هزینه خود را پرداخت می‌کند – چیزی که در طول عمر یک کنسول محتمل به نظر می‌رسد.

آنچه که PS5 به شما می دهد

اگر یک PS4 کاملاً مناسب دارید، احتمالا” از خود می پرسید که آیا بالاخره زمان خرید یک کنسول جدید فرا رسیده است. علاوه بر تغییرات جزئی در بازی ها، پلی استیشن 5 در حال حاضر یکسری از بازی ها را ارائه می دهد که در پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان قابل دسترس نیستند. همچنین نسخه‌های زیباتر و با عملکرد بهتر از بازی‌ها دریافت می شوند – گاهی اوقات به‌طور قابل توجهی بهتر – که معمولاً در سایر پلتفرم‌ها نیز قابل دسترس می باشند.

برای مثال، هر چند God of War: Ragnarok برخی از حالت‌های دارای وضوح بالا و حتی پشتیبانی120 هرتز را برای تلویزیون‌های پشتیبانی‌شده در PS5 ارائه می‌کند، اما در PS4 نیز وجود دارد. عناوین انحصاری PS5 به کندی منتشر شده اند. با این حال، این روند در سال 2023 تغییر کرد و Final Fantasy XVI و Marvel’s Spider-Man 2 به طور انحصاری برای PS5 منتشر شدند. اما حتی اگر منتظر یک بازی انحصاری PS5 نیستید، در صورت ارتقاء PS4، در اینجا چه چیز دیگری به دست خواهید آورد.

تصویر بازی God of War: Ragnarok
God of War: Ragnarok. Image: Arthur Gies/Santa Monica Studio/PlayStation

بازی های جدید با گرافیک بهتر

پلی استیشن 5 دارای نسل جدیدتر و قدرتمندتری از سخت افزارهای گرافیکی نسبت به کنسول های قبلی بوده و نتایج از طرق مختلف محسوس می باشد. در اکثر بازی‌های جدید، می‌توان انتظار رزولوشن بیشتر، نرخ بازسازی تصیر بالاتر، و شخصیت‌ها و محیط‌های دقیق‌تری را نسبت به پلی‌استیشن 4 داشت. همچنین می توان انتظار تعداد بیشتری ترفندهای فانتزی مانند دود و مه با خواص فیزیکی را داشت و نوری که بیشتر شبیه نور در دنیای واقعی رفتار می کند و منعکس می شود.

این قسمت آخر به خصوص به احتمال زیاد با پیشرفت نسل بهبود می یابد. پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 قادر به ردیابی پرتو با سخت افزار پرشتاب می باشد، نوعی رندر گرافیکی که امکان جلوه های بصری و نورپردازی بسیار پیچیده تر را فراهم می کند. عناوین راه اندازی مانند Spider-Man: Miles Morales از بازتاب های ردیابی اشعه برای سطوح انعکاسی بسیار واقعی تر استفاده می کنند، همانطور که Ratchet و Clank: Rift Apart در سال 2021 استفاده کرد. سال‌هاست که از ردیابی پرتو به عنوان جام مقدس گرافیک بازی‌های ویدیویی یاد می‌شود، اما توسعه‌دهندگان هنوز در آغاز راه می باشند.

نرخ فریم بالاتر و عملکرد بهتر

با اینکه توسعه دهندگان هنوز در حال یادگیری برای بهره گیری از تمام فناوری های گرافیکی قدرتمندتر PS5 هستند، پیشرفت های سخت افزاری پلی استیشن 5 در زمینه های دیگر قابل توجه است. PS5 دارای یک CPU قدرتمند می باشد که به معنای رابط کاربری سریع، زمان بارگذاری کوتاه تر، شخصیت‌ها و رفتارهای بازی پیچیده‌تر و موارد بیشتری در هر لحظه روی نمایشگر نسبت به PS4 یا Xbox One می‌باشند.

 بازی Battlefield 2042
Image: EA/DICE

اما بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها باید در نرخ بازسازی تصویر مشخص تر باشند، که بسیار بیشتر از PS4 به 60 فریم در ثانیه می‌رسد. هرچه تعداد فریم ها در ثانیه بیشتر باشد، کنترلر و بازی با هم بیشتر ارتباط برقرار می کنند، که به معنای کنترل های پاسخگوتر می باشد. سخت افزار قدرتمندتر همچنین به ساخت جهان های بزرگتر کمک کرده و به بازیکنان بیشتری اجازه می دهد در یک بازی حضور داشته باشند.

تعدادی از بازی‌هایی که در اصل برای پلی‌استیشن 4 منتشر شده‌اند، دارای حالت‌های «عملکردی» هستند که نرخ بازسازی تصویر بر روی PS5 را آزاد کرده، و این بازی‌ها و بسیاری دیگر باید پیشرفت‌های زیادی در عملکرد و پاسخ‌دهی نشان دهند. علاوه بر این، بسیاری از محصولات انحصاری پرچمدار سونی پلی استیشن 4 – از جمله God of War (2018)، Ghost of Tsushima، The Last of Us Part II، Days Gone و Horizon Zero Dawn – به روزرسانی هایی دریافت کرده اند که عملکرد آنها را به 60 فریم در ثانیه ارتقا می دهد. (و همچنین از بهبود قابل توجه زمان بارگذاری بهره می برند).

ذخیره سازی سریعتر و زمان بارگذاری کوتاه تر

همه بازی‌ها و موارد ذخیره‌ شده شما در پلی‌استیشن 5 روی یک درایو مبتنی بر PCIe نگهداری می‌شوند، که – همراه با سایر سخت‌افزارهای سفارشی و یک پردازنده سریع‌تر –در مقایسه با کنسول های نسل قبلی که از هارد دیسک مکانیکی استفاده می کردند پیشرفت قابل توجهی در راه‌اندازی کنسول، راه‌اندازی بازی و حتی زمان‌های بارگذاری درون بازی به ارمغان آورده است. بسیاری از بازی های PS4 روی پلی استیشن 5 نیز بهتر اجرا می شوند.

تجربه کاربری سریع

رابط کاربری پلی استیشن 5 به گونه ای طراحی شده که از فضای ذخیره سازی حالت جامد و CPU قدرتمندتر کنسول استفاده کند و امکان هدایت سریع تر و برخی قابلیت های جدید را فراهم نماید. این تفاوت به محض راه‌اندازی پلی‌استیشن 5 خود را نشان داده و پلی‌استیشن 5 در کمتر از 20 ثانیه از حالت خاموش کامل به صفحه ورود کاربر خود تغییر می‌کند. این دستگاه در حدود شش ثانیه از حالت استندبای بر می گردد که نسبت به کنسول های نسل قبلی پیشرفت قابل توجهی است.

می‌توانید از کنسول بخواهید که تنظیمات خاصی را بصورت پیش‌فرض در بازی‌های PS5 انجام دهد – مانند کنترل‌های ظاهر معکوس، نمای اول یا سوم شخص، و سایر تنظیمات ترجیحی که معمولاً تغییر می‌کنند – بنابراین نیازی نیست در هر بازی آنها را تغییر دهید.

به محض ورود به سیستم، چندین گروه با دسترسی آسان از جمله بازی‌ها، اپلیکیشن های رسانه و تنظیمات را خواهید دید. با زدن دکمه PlayStation روی کنترلر DualSense PS5، Control Center ظاهر می شود، که برای نشان داده آنی متداول ترین و مهم ترین گزینه هایی را که اکثر بازیکنان هنگام استفاده از سیستم به آن نیاز دارند، در نظر گرفته شده است. این پنل شامل اعلان‌ها، کنترل‌های پخش موسیقی، سطوح صوت برای دارندگان هدست، لیست دوستان و استندبای سیستم است.

رابط کاربری پلی استیشن 5
رابط کاربری پلی استیشن 5 با مرکز کنترل. Image: PlayStation Blog

سیستم‌عامل PS5 تکامل جذابی نسبت به PS4 بوده و از برخی جهات در هدایت سریع‌تر از نسخه قبلی خود عمل می کند. اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به یک بازی یا برنامه دست یابید، باید دکمه‌های بسیار کمتری را برای این کار فشار دهید. اما زمانی که بخواهید کار مرتبط‌تری را انجام دهید، هنوز هدایت بسیار زیادی برای رسیدن به جای مد نظر شما لازم است.

کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 Slim ظرفیت یک ترابایت ریجن 2016A اروپا به همراه دسته اضافی

کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 Slim ظرفیت یک ترابایت ریجن 2016A اروپا به همراه دسته اضافی

  • فناوری‌های ارتباطی: بلوتوث ، Wi-Fi ، پورت HDMI ، پورت USB ، پورت LAN
  • تعداد دسته: یک عدد
  • امکانات ظاهری: دسته بی سیم
مشاهده محصول در دیجی کالا

ما از اینکه پلی‌استیشن 5 اندکی حس ظاهری اما جذاب کنسول جدید را برای کسانی که از پلی‌استیشن 4 می‌آیند، ارائه می‌کند لذت می بریم، اما کاملاً در سطح قابلیت استفاده موجود در OS پلی‌استیشن 4 نیست.

کنترلر DualSense

کنترلر DualSense
Photo: Marki Williams

کنترلر پلی استیشن 5 دسته بازی DualSense است که صفحه نمایش لمسی و دکمه های اشتراک پد DualShock 4 PS4 را به همراه همان طرح اولیه حفظ نموده است. با این حال، DualSense، شبیه به کنترلرهای Xbox و اندکی حجیم تر با دکمه های رویی بزرگتر، میله های محکم تر و ماشه های واضح تر می باشد. همچنین دقیقاً مانند کنترلرهای Xbox Series X و S یک بافت سبک در قسمت پشت دسته کنترلر وجود دارد.

ماشه های DualSense نیز دارای بازخورد لمسی می باشند، لذا می توانند مقاومت بیشتری برای ایجاد انواع مختلف بازخورد ایجاد کنند. به منظور ارتعاش، DualSense برای جلوه های متنوع تر از محرک های کویل به جای موتورهای ارتعاشی ساده تر استفاده می کند. این کنترلر نیز شامل یک بلندگو، یک آرایه میکروفون داخلی (با یک میکروفون حذف نویز در پایین پد) و یک پورت USB-C برای شارژ است.

صداها، همراه با ارتعاشات کنترل کننده، سطح بالایی از بازخورد فیزیکی را ایجاد می کنند. محرک های لمسی همچنین می توانند مقدار قابل توجهی تنش را برای بازی ها ایجاد کنند.

میکروفون داخلی DualSense کاملا” خوب کار می کند، و یک چراغ نشانگر ترکیبی مناسب و دکمه بی صدا وجود دارد که به نشان می دهد آیا میکروفون صدای شما را ضبط می کند یا خیر.

سونی همچنین یک کنترلر حرفه ای به نام DualSense Edge ارائه می دهد که نسخه قابل تنظیم تر و گران تر DualSense استاندارد محسوب می شود.

PlayStation VR2

PlayStation VR2
The PS VR2. Photo: Marki Williams

PlayStation VR2 به عنوان همراهی برای PlayStation 5 طراحی شده است. این یک هدست مستقل نیست، زیرا از یک کابل USB-C برای اتصال به PS5 استفاده می کند، اما تنظیم آن راحت و آسان می باشد، عالی به نظر می رسد و این هدست از هر هدست کابلی دیگری برای ارائه سادگی در سطح کنسول به VR نزدیکتر است.

از آنجایی که PS VR2 از یک سیستم مهار ” halo ” که بالای سر قرار می گیرد،بهره می برد، ساده تر از سایر هدست های پیشرو بوده و به راحتی تنظیم می شود. همچنین گذاشتن و درآوردن آن راحت تر است، و این راحت ترین موردی است که ما برای تنظیم هدست اطراف عینک داشته‌ایم. هر چشمی دارای نمایشگر OLED 2000×2040 می باشد که اثر screen door را به حداقل رسانده و حالت‌های با نرخ تازه‌سازی بالا 90 هرتز و 120 هرتز باید به کاهش بیماری حرکتی ناشی از VR برای برخی از کاربران کمک کند.

عینک های PS VR2 همچنین به دوربین های IR مجهز می باشند که امکان ردیابی کامل چشمی را فراهم می کنند.

PS VR2 هم اکنون از ردیاب داخلی و کنترل‌کننده‌های Sense سفارشی بهره می برد که باید برای کسانی که طی چندین سال گذشته از یک راه‌انداز VR استفاده کرده اند، آشنا باشد

نتیجه، سخت افزار بسیار مناسبی است. با این حال، هم اکنون PS VR2 با قیمت 550 دلار، فروش سختی دارد، و با مجموعه نرم افزاری نسل قبلی PS VR سازگار نیست، بنابراین فاقد تعداد زیادی از بازی هایی می باشد که با هدست های Meta’s Quest یا دیگر هدست های مبتنی رایانه های شخصی دریافت می کنید. در خصوص موارد انحصاری، به غیر از حالت‌های VR اضافه شده به بازی‌هایی مانند Gran Turismo 7 و Resident Evil: Village، گزینه‌ها محدودی بوده و اغلب در سایر پلتفرم‌ها نیز قابل دسترس هستند.

خط اصلی هدست‌های VR پلی‌استیشن (هر دو نسخه راه‌انداز سال 2016 و به‌روزرسانی تا حدودی ساده‌ای که سونی در سال 2018 منتشر کرد) با پلی‌استیشن 5 سازگار بوده اما به دوربین پلی‌استیشن و آداپتور ویژه‌ای نیاز می باشد که می‌توان آن ها را تنها از سونی سفارش داد.

حافظه ذخیره ذخیره سازی پلی استیشن 5

پلی استیشن 5 از مولفه حافظه سفارشی مبتنی بر NVMe استفاده می کند. در نسخه راه انداز پلی استیشن 5، تنها 667 گیگابایت فضای ذخیره سازی قابل استفاده وجود داشته و دارندگان PlayStation 5 Slim 830 گیگابایت برای بازی ها دریافت می کنند. این میزان حافظه می تواند به سرعت پر شود. بازی‌هایی مانند The Last of Us Part 1، 79 گیگابایت از درایو را اشغال کرده و سایر بازی ها نیز به فضای بسیار بیشتری نیاز دارند

با این حال، PS5 دارای یک اسلات توسعه برای درایوهای استاندارد NVMe است. این از درایوهای PCIe 4.0 پشتیبانی نموده و می‌توان بازی‌ها را هم در آن فضای ذخیره‌سازی‌ توسعه یافته هم ذخیره و هم اجرا کرد. پلی استیشن یک درایو عالی و سریع PCIe 4.0 NVMe را توصیه می کند که نیازمند یک گرماگیر (خنک کننده) می باشد. اما تست منبع فناوری بازی های ویدیویی قابل اعتماد Digital Foundry با انواع درایوها نتایج بسیار خوبی را با درایوهای ارزان تر، خوب و نه پیشرفته، با عملکرد و سرعت بارگذاری مشابه در دستگاه های مختلف نشان داده است.

ما SSD Samsung 980 Pro NVMe را به دارندگان پلی استیشن 5 که در صدد افزایش فضای ذخیره سازی خود هستند، توصیه می کنیم. ما گرماگیر خود را خریداری نمودیم تا روی نسخه درایو فروخته شده بدون آن نصب کنیم، اما سامسونگ اکنون نسخه ای از 980 Pro را با گرماگیر از قبل نصب شده ارائه می دهد و توصیه می شود این مدل را تهیه کنید. نصب گرماگیر یدکی اصلا” دشوار نیست، اما چند دقیقه زمان می برد و به جای صرفه جویی چند دلاری تا حد زیادی آزاردهنده می باشد. این با فرآیند نه چندان دشوار اما همچنان پیچیده با باز کردن پلی استیشن 5 و نصب درایو همراه است.

کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 Slim ظرفیت یک ترابایت ریجن 2016A اروپا به همراه دسته اضافی

کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 Slim ظرفیت یک ترابایت ریجن 2016A اروپا به همراه دسته اضافی

  • فناوری‌های ارتباطی: بلوتوث ، Wi-Fi ، پورت HDMI ، پورت USB ، پورت LAN
  • تعداد دسته: یک عدد
  • امکانات ظاهری: دسته بی سیم
مشاهده محصول در دیجی کالا

بازی‌های PS5 را می‌توان بر روی دستگاه‌های خارجی نیز منتقل و ذخیره کرد (اما از آنها پخش نمی‌شود)، بنابراین چنین درایوهایی می‌توانند به‌عنوان آرشیو عمل کرده و باعث می شوند در آینده مجبور به دانلود مجدد یک بازی نشوید.

برای عناوین PS4 سازگار با نسل قبلی، بازی‌ها را می‌توان از طریق گزینه‌های ذخیره‌سازی خارجی ذخیره و بازی کرد، و گزینه‌های USB SSD بسیار سریع و ارزان‌تر از افزودن درایو NVMe هستند. تنها یک درایو SSD خارجی و قابل حمل، مانند Samsung T7 Shield، یک درایو مشابه دیگر یا یک SSD ساده متصل از طریق کابل USB-to-SATA را وصل کنید.

اگر در مورد ذخیره کردن تعداد زیادی بازی PS4 برای آینده نگران هستید، یک هارد USB مانند Western Digital My Passport Ultra بهترین گزینه محسوب می شود. زمان بارگذاری فقط تا حدودی بهتر از پلی استیشن 4 خواهد بود، و نمی توانید از چنین درایوهایی برای نرم افزار PS5 استفاده کنید، اما هزینه برای هر گیگابایت غیر قابل رقابت می باشد.

همه درایوهایی که از قبل با کنسول پلی‌استیشن 4 استفاده کرده اید باید روی پلی‌استیشن 5 نیز کار کنند. آن‌ها را متصل کرده، بازی‌های PS4 سازگار نصب شده به‌طور خودکار ظاهر و باید بدون به‌روزرسانی‌های مورد نیاز قابل پخش باشند.

آنچه با اشتراک یک PlayStation Plus به دست می آید

قیمت خرده فروشی ماهانه قیمت سالانه دسترسی چند نفره آنلاین بازی های رایگان
در عین حال اشتراکی
بازی های استریم با کنسول با کامپیوتر شخصی
PlayStation Plus Essential $10 $80 بله دو عدد هر ماه نه
PlayStation Plus Extra $15 $135 بله دو عدد در ماه، به اضافه کاتالوگ تا 400 بازی PS4 و PS5 نه
PlayStation Plus Premium $18 $160 بله دو عدد در ماه، به علاوه کاتالوگ حداکثر 740 بازی از پلی استیشن اصلی، PS2، PS3، PS4 و PS5 بله

در صورتیکه می خواهید بازی های چند نفره را با پلی استیشن 5 انجام دهید، به اشتراک پلی استیشن پلاس نیاز دارید. نسخه اصلی پلی استیشن پلاس، که PlayStation Plus Essential نام دارد، شامل بازی های چند نفره آنلاین و حداقل دو بازی رایگان در ماه است، هر چند کیفیت این بازی ها غیرقابل پیش بینی می باشد. تا زمانی که اشتراک فعال دارید می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید و از آن‌ها در مجموعه خود لذت ببرید، اما با لغو عضویت، دسترسی به آن‌ها را از دست خواهید داد.

دو سطح اضافی از پلی استیشن پلاس وجود دارد که ارزش بررسی دارد.

این Game Pass نیست، اما PlayStation Plus Extra گیم های زیادی برای بازی دارد. PlayStation Plus Extra ماهیانه 5 دلار به هزینه های PlayStation Plus اضافه می کند، اما امکان دسترسی به کاتالوگ بازی های PS4 و PS5 را فراهم می نماید که از طریق دانلود قابل دسترس هستند. PlayStation Plus Premium شامل تمام مزایای Extra به همراه دسترسی قابل دانلود به مجموعه ای از بازی های اصلی پلی استیشن، PS2 و PSP و دسترسی پخش به مجموعه ای از عناوین PS3 می باشد.

اما بازی‌های بزرگ فرست پارتی پلی‌استیشن روی PlayStation Plus Extra یا Premium عرضه نمی‌شوند. با این که عناوین چرخشی PlayStation Plus Extra و Premium هر ماه عرضه و از رده خارج می شوند، برخلاف Game Pass ایکس باکس، پلی استیشن شامل دسترسی کامل به عناوین فرست پارتی خود مانند God of War، Marvel’s Spider-Man 2 یا The Last of Us نمی باشد. برای یافتن فهرست کامل بازی‌های موجود، کانال‌های رسمی مانند وبلاگ پلی‌استیشن را بررسی کنید.

PlayStation Plus Extra و Premium دسترسی به برخی از عناوین PlayStation 3 را تقریبا ” فراهم می کنند. تعدادی از عناوین PlayStation 3 برای مشترکین Extra و Premium، هر چند فقط از طریق استریم قابل دسترسی هستند – بازی های مورد بحث بصورت از راه دور بر روی یک سرور اجرا می شوند. در نتیجه، دسترسی و عملکرد به اتصال اینترنت و تاخیر کلی بین کنسول و سرورهای پلی استیشن بستگی دارد، بنابراین در بازی‌های سریع‌تر و اکشن‌تر انتظار تجربه واکنشی خاصی را نداشته باشید.

PlayStation همچنین قیمت اشتراک‌های خود را در پاییز 2023 افزایش داد: هزینه سالانه PlayStation Plus Essential از 60 دلار به 80 دلار افزایش یافت، Extra از 100 به 135 دلار و Premium از 120 دلار به 160 دلار رسید. این تغییرات همچنان نشان دهنده یک تخفیف متوسط در مقایسه با قیمت ماهانه PlayStation Plus است، با اینحال ما از این افزایش قیمت خرسند نیستیم.میرم

به این پست امتیاز بدهید
منبع
nytimes.com

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا