نقد و بررسی

نقد و بررسی میکروفون Blue Yeti X: آیا بهترین میکروفون رومیزی می‌تواند بهتر شود؟

Blue Yeti X با یک دایال چند منظوره جدید و زوایای تیزتر، پرچمدار میکروفون‌های رومیزی Blue را به نمایش می‌گذارد.

Blue Yeti X: میکروفونی رومیزی با امکانات ارتقا یافته برای گیمرها و تولیدکنندگان محتوا

مشخصات Blue Yeti X

  • نمونه/نرخ بیت: ۴۸ کیلوهرتز / ۲۴ بیت
  • پاسخ فرکانسی: ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز
  • الگوهای قطبی: کاردیوئید، omnidirectional، دو جهته، استریو
  • ابعاد (با احتساب پایه): ۴.۳ در ۴.۸ در ۱۱.۴ اینچ (۱۱ در ۱۲.۲ در ۲۸.۹ سانتی‌متر)
  • وزن (میکروفون و پایه): ۲.۸ پوند (۱.۲۸ کیلوگرم)
  • وزن (فقط میکروفون): ۱.۱۴ پوند (۰.۵۱۹ کیلوگرم)
  • امپدانس تقویت‌کننده: ۱۶ اهم

نقد و بررسی میکروفون Blue Yeti X

کمپانی Blue که به نظر از سلطنت خود بر بازار میکروفون‌های رومیزی USB رضایت ندارد، نسخه جدیدی از یکی از بهترین میکروفون‌های گیمینگ یعنی Blue Yeti را با نام Yeti X روانه بازار کرده است.

این میکروفون که در زمان نگارش این متن قیمتی معادل ۱۷۰ دلار دارد، روی رقابت با میکروفون‌های Blue Yeti (با قیمت ۱۳۰ دلار) و Blue Yeti Nano (با قیمت ۱۰۰ دلار) که برای گیمینگ، استریمینگ و پادکستینگ ساخته شده‌اند، تمرکز کرده است.

خوشبختانه، تفاوت قیمت تنها وجه تمایز Yeti X با نسل‌های قبلی خود نیست. در این نسخه شاهد امکان مانیتورینگ صوتی بصری فعال از طریق یک کلید چرخان جلویی با طراحی کاملاً جدید هستیم که کار را برای کاربران لذت‌بخش‌تر می‌کند. همچنین، این میکروفون از یک واحد میکروفون بهبود یافته با چهار کپسول به جای سه کپسول استفاده می‌کند و با نرم‌افزار Logitech G Hub به همراه اپلیکیشن Blue Vo!ce سازگاری کامل دارد. Blue Vo!ce مجموعه‌ای از فیلترهای آماده به کار را ارائه می‌دهد که به گفته‌ی Blue، کیفیت استودیویی داشته و باعث بهبود کیفیت صدا، کاهش نویز و دستیابی به صدایی نزدیک به کیفیت استودیویی و حرفه‌ای می‌شوند.

با وجود سابقه و اعتبار درخشان Blue Yeti، این سوال مطرح می‌شود که آیا Yeti X صرفاً نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی یک مدل پیشرو با قیمتی بالاتر است و یا اینکه واقعاً ارتقاء‌های قابل توجهی را ارائه می‌دهد؟

میکروفن کاندنسر بلو مدل Yeti X

میکروفن کاندنسر بلو مدل Yeti X

  • کاربرد: وکال
  • درگاه‌های اتصال: هدفون ، USB 3.0
  • نوع میکروفن: کندانسر الکترونیکی
مشاهده محصول در دیجی کالا

خلاصه نقد و بررسی

میکروفون Yeti X با به‌روزرسانی‌های کاربردی در بخش کنترل‌ها و امکان شخصی‌سازی نورپردازی برای استریمرهایی که به زیبایی ظاهری اهمیت می‌دهند،‌ جذابیت بیشتری پیدا کرده است. بااین‌حال، کاربرانی که قبلاً میکروفون Yeti استاندارد و عالی را دارند، انگیزه زیادی برای ارتقاء به نسخه جدید نخواهند داشت.

نقاط قوت:

  • کیفیت صدای بسیار خوب
  • دکمه چندمنظوره کاربردی
  • تطبیق‌پذیری بالا با چهار الگوی قطبی
  • نرم‌افزار Blue Vo!ce که باعث تقویت صدا می‌شود

نقاط ضعف:

  • برای دارندگان Yeti معمولی، ویژگی‌های جدید چندان چشمگیر نیستند.
  • دکمه‌ها کمی شل و پلاستیکی به نظر می‌رسند.
  • بدنه میکروفون مستعد جذب لکه و اثر انگشت است.
  • گران‌قیمت

طراحی Blue Yeti X

میکروفون Blue Yeti X مستحکم و خوش‌دست است. برخلاف میکروفون‌های شرکت‌های گیمینگ‌محور مانند ریزر که ظاهری شلوغ و پر از نورپردازی RGB دارند، Yeti X در کنار تجهیزات صوتی حرفه‌ای بیشتر در خانه به نظر می‌رسد. این میکروفون دارای یک پایه سنگین با روکش کروم است که در قسمت پایین کپسول میکروفون و لوگوی برجسته‌ی آبی در جلو و عقب نیز دیده می‌شود.

در قسمت جلو، یک دکمه‌ی چرخان هوشمند قرار دارد که امکان کنترل تمام تنظیمات از جمله گین، میزان صدای هدفون، ترکیب صدا (میکروفون و کامپیوتر) و بی‌صدا کردن را فراهم می‌کند.

تفاوت دیگر Yeti X با Yeti معمولی در شکل ظاهری آن است. این میکروفون دارای شبکه‌ی مشبک تیزتر و بلندتری است که چهار کپسول کندانسور (برخلاف سه کپسول در مدل قبلی) را در خود جای داده است.

ورودی‌های MicroUSB و 3.5 میلی‌متری (برای مانیتورینگ) در پایین دو طرف پایه قرار دارند. در قسمت پشتی، یک دکمه واحد بین الگوهای قطبی کاردیوئید، استریو، شکل 8 و omnidirectional تغییر می‌کند. این قطعاً نسبت به طراحی‌های شماره گیری قبلی که کاربری آن‌ها کمی دشوار بود و احساس تراز ضعیفی داشت، پیشرفت محسوب می‌شود. اما، مانند دکمه چند منظوره در جلو، دکمه الگو کمی شل و پلاستیکی به نظر می‌رسید. برای محصولی با این قیمت کمی شل و پلاستیکی به نظر می رسد.

یک نکته برای استریمرهای حساس به ظاهر: تمام سطوح این Yeti X با لمس شدن کمی لکه‌دار می‌شوند، بنابراین اگر می‌خواهید استریم‌های بی‌نقصی داشته باشید، باید یک پارچه و مقداری پولیش در دسترس داشته باشید.

با کنار گذاشتن آن ایرادات جزئی، کیفیت ساخت قابل اعتماد Blue با Yeti X ادامه دارد. به اندازه کافی محکم است که ضربه ها و برخوردها آن را از جای خود خارج نمی کند و به نظر می رسد برای دوام ساخته شده است.

این همچنین یکی از جذاب ترین مدل ها است. در مورد چیزی شبیه میکروفون، سادگی قطعا بهتر است – شما به آن نیاز ندارید که حضور خود را از روی دسکتاپ اعلام کند، بلکه بر روی آهنگ‌های دلنشین خود تمرکز کنید. برخی از افراد حساسیت‌های بازی بیش از حد در خط Seiren ریزر را ترجیح می‌دهند، مانند Razer Seiren X، که میکروفون‌های با کیفیتی نیز هستند. اما Yeti X از نظر بصری در سناریوهای فراتر از استریم، از پادکستینگ تا ضبط موسیقی، جای می‌گیرد.

کیفیت صدای Blue Yeti X

ایراد زیادی در مورد صدای Yeti اصلی وجود ندارد. این به دلیلی میکروفون منتخب بود، صداهای پر قدرت و کامل را ارائه می دهد که باعث می شود صدا به طور کامل در میکس قرار گیرد و ضبط هایی از ساز که به اندازه کافی نزدیک به نمونه های میکروفون استودیویی به قیمت ۱۳۰ دلار به نظر می رسد، یا قابل تشخیص نیست.

اولین تفاوت قابل توجه در طراحی خود کپسول است. در این بار، چهار کپسول اجزای داخلی Yeti X را تشکیل می دهند، و در حالی که نسخه اصلی همچنان می تواند از چهار الگوی قطبی – کاردیوئید، استریو، omnidirectional و شکل 8 (همچنین به عنوان دو جهته شناخته می شود) – به همان شکل مدیریت کند، به طور تئوری داشتن یک کپسول کندانسور اضافی می تواند حساسیت و نرمی صدا را در آن پیکربندی ها بهبود بخشد. بنابراین خوشبختانه در عمل ثابت می شود.

از نظر صدا، بزرگترین بهبود Yeti X نسبت به Yeti در کیفیت ضبط بهبود یافته آن است، از 48 کیلوهرتز/16 بیت به 48 کیلوهرتز/24 بیت. این در عمل به این معنی است که Yeti X زبان گسترده تری برای سطوح بلندی مختلف دارد و قادر است دامنه دینامیکی بسیار گسترده تری نسبت به مدل اصلی را ضبط کند.

با توجه به تمایل ما برای قرار دادن یک کمپرسور روی همه چیز و سپس آپلود آن در یوتیوب یا سرویس‌های مشابه، که خودشان صدا و تصویر را به شدت فشرده می‌کنند، ممکن است تعجب کنید که این چه فایده‌ای دارد. و درست است که اکثر صداهایی که ضبط می کنید به طور با شکوه فشرده نشده و کم صدا باقی نمی مانند. اما همانطور که هدفون هایی که برای بازتولید صدای با کیفیت بالا طراحی شده اند به نظر می رسد حتی در کیفیت سی دی بهتر به نظر می رسند، Yeti X حتی زمانی که کمی فشرده شده باشد، صدای کمی پرتر دارد. این یکی از آن ویژگی های زودگذر در صدا است.

بیشتر مواقع از الگوی قطبی کاردیوئید استفاده می کردم که برای دریافت هر چیزی که مستقیماً جلوی میکروفون است و بنابراین بهترین گزینه برای ضبط یک صدای تنها است، طراحی شده است. حالت omnidirectional برای گرفتن مقداری از صدای اتاق با ضبط ساز یا ضبط گفتار گروهی عالی بود، در حالی که حالت دو جهته برای ضبط صحبت کردن یا آواز خواندن دو نفر مناسب است.

همه این حالت ها فوق العاده به نظر می رسیدند. داشتن یک گزینه قابل استفاده برای ضبط omnidirectional عالی بود. اگر دو Yeti X داشتید، می توانستید مثلاً یکی را در حالت کاردیوئید درست مقابل مخروط بلندگوی آمپلی فایر گیتار قرار دهید، و دیگری را چند فوت دورتر در omnidirectional قرار دهید، سپس دو صدا را در ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW) خود با هم مخلوط کنید. برای به دست آوردن ترکیب مورد نیاز

امکانات و نرم افزار Blue Yeti X

در حالی که سرآمد ویژگی های Blue Yeti X نرم افزار آن است، کمبودی از افزودنی های فیزیکی چشمگیر ندارد. شماره گیر چند منظوره در جلو راه حلی هوشمندانه برای قرار دادن کنترل های بیشتر روی میکروفون بدون تبدیل آن به کابین خلبان هواپیمای تجاری پر از دکمه و شماره گیر است.

با ضربه زدن روی دکمه وسط شماره گیر، می توانید بین گین، سطح هدفون، بی صدا، اندازه گیری و ترکیب چرخه بزنید. مورد دوم مانند چرخ اسکرول ChatMix روی هدست بازی عمل می کند، اما به جای متعادل کردن صدای آواز و بازی، صدای میکروفون را با صدای کامپیوتر متعادل می کند. بنابراین، اگر در حال خواندن همراه با یک آهنگ پس زمینه هستید، می توانید سطح خود را روی میکروفون تنظیم کنید.

و در حالی که نمی توانید کاملاً این را یک میکروفون RGB بنامید، در واقع می توانید رفتار نورپردازی این نمایشگر و نمایشگر الگوی قطبی در پشت را از طریق Logitech G Hub (شرکت Logitech مالک Blue است) سفارشی کنید. دستیابی به این امر به اندازه کافی آسان است، زیرا این برنامه به شما امکان می دهد رنگ هایی را برای سطوح سیگنال پیک، بالا و نرمال، الگوهای قطبی مختلف و حتی رنگ بی صدا انتخاب کنید.

مانیتورینگ میکروفون از طریق جک هدست 3.5 میلی متری به لطف امپدانس 16 اهم و سیگنال به نویز 100 دسی بل بسیار خوب به نظر می رسد. و در حجم های بالاتر دچار اعوجاج نشد. اما این دلیل کافی برای خرید Yeti X به جای Yeti نیست، زیرا Yeti نیز می تواند مانیتورینگ میکروفون خوبی ارائه دهد.

نرم افزار yeti
(Image credit: Blue)

آنچه Yeti انجام نمی دهد، ارائه مجموعه ای از ابزارهای تولید است که در نرم افزار VO!CE Blue ارائه شده است. علامت تعجب عجیب و غریب را کنار بگذارید، این یک پیشنهاد ارزشمند است. اساساً، این نرم افزار مانند مجموعه ای از افزونه ها در یک DAW کار می کند و 11 پریست (اگرچه می توانید تنظیمات پیش فرض سفارشی خود را ذخیره و به اشتراک بگذارید) را در نوک انگشتان شما قرار می دهد. این ترکیبی از حذف کننده نویز از پیش تنظیم شده، کمپرسورها، محدود کننده ها و ابزارهای تخصصی EQ (فیلتر دی-اسر و های-پاس) به محض اعمال آنها صیقلی به نظر می رسند و می توانید پارامترهای فردی را از آنجا به صورت دستی تنظیم کنید.

این ممکن است پرفروش ترین ویژگی برای Yeti X جدید باشد و 40 دلار اضافی برای اعمال افزونه های آسان روی ضبط های شما گزاف به نظر نمی رسد. البته اگر از قبل Yeti را به یک DAW اجرا کنید و افزونه های خود را اعمال کنید، داستان فرق می کند.

نتیجه گیری

موضوع این نیست که آیا میکروفون Yeti X جدید بلو با قیمت بالاتر، میکروفون خوبی است یا خیر. البته که اینطوره. Blue Yeti X همان کیفیت ساخت، صدای روان و عملکرد آسان را از مدل پایه به ارث می برد و ویژگی های جدید واقعا ارزش افزوده ایجاد می کنند.

سوال این است که آیا Yeti X نسبت به Yeti اصلی 40 دلار بهتر است یا خیر، و صادقانه بگویم، فکر می کنیم مجموعه Blue Vo!ce و سهولت استفاده ناشی از پوشش شماره گیر چند منظوره جدید آن را پوشش می دهد.

یکی دو شرط وجود دارد. صاحبان یتی احتمالا با صرف هزینه برای یک میکروفون کاملا جدید برای چند فریب جدید احساس رضایت نخواهند کرد. به همین ترتیب، تهیه کنندگانی که از قبل ضبط های خود را در یک DAW اجرا می کنند و از افزونه های خود استفاده می کنند، به مجموعه نرم افزار نیاز نخواهند داشت.

برای همه افراد دیگر – یعنی کسانی که هنوز روی یک میکروفون USB رومیزی سرمایه گذاری نکرده اند – Blue Yeti X باید در لیست خرید شما در رتبه اول قرار گیرد.

میکروفن کاندنسر بلو مدل Yeti X

میکروفن کاندنسر بلو مدل Yeti X

  • کاربرد: وکال
  • درگاه‌های اتصال: هدفون ، USB 3.0
  • نوع میکروفن: کندانسر الکترونیکی
مشاهده محصول در دیجی کالا
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا