ورزش و سفر

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان به همراه لیست بهترین و پرفروش ترین ها

انتخاب بهترین و مناسب ترین دوچرخه کوهستان به همراه لیست بهترین ها

مقدمه

اگر در زمینه دوچرخه کوهستان (MTB) مبتدی می باشید یا دوچرخه سواری هستید که می خواهد هیجان های زمین خوردن و دوچرخه سواری آفرود را امتحان کند، موارد زیادی وجود دارند که قبل از تصمیم گیری برای خرید دوچرخه کوهستان بایستی بدانید. بنابراین، اجازه دهید راهنمای خرید دوچرخه کوهستان ما و نکاتی در مورد نحوه خرید اولین دوچرخه کوهستان را بررسی کنیم.

دوچرخه کوهستان

بهترین دوچرخه کوهستان پیشنهادی کاربران

خط جدا کننده

دوچرخه کوهستان المپیا مدل RLL 02 سایز 26

دوچرخه کوهستان المپیا مدل RLL 02 سایز 26

  • نوع دوچرخه: کوهستان
  • تعداد دنده: 21
  • مناسب برای گروه سنی: نوجوان ، بزرگسال
  • نوع ترمز: لقمه‌ای
  • جنس فریم: فلز
  • سایز طوقه: 26 اینچ
  • ویژگی بیشتر
مشاهده محصول در دیجی کالا
دوچرخه کوهستان جاینت مدل OYEA 2022 R سايز 26

دوچرخه کوهستان جاینت مدل OYEA 2022 R سايز 26

  • نوع دوچرخه: کوهستان
  • تعداد دنده: 21
  • مناسب برای گروه سنی: نوجوان ، بزرگسال
  • نوع ترمز: دیسکی مکانیکی
  • جنس فریم: آلومینیوم
  • سایز طوقه: 26 اینچ
  • ویژگی بیشتر
مشاهده محصول در دیجی کالا
دوچرخه کوهستان هیلند مدل BC5 سایز 27.5

دوچرخه کوهستان هیلند مدل BC5 سایز 27.5

  • نوع دوچرخه: کوهستان
  • مناسب برای گروه سنی: نوجوان ، بزرگسال
  • نوع ترمز: هیدرولیک دیسکی
  • جنس فریم: آلومینیوم
  • سایز طوقه: 27.5 اینچ
مشاهده محصول در دیجی کالا
دوچرخه کوهستان ویوا مدل OXYGEN کد 100 سایز 26

دوچرخه کوهستان ویوا مدل OXYGEN کد 100 سایز 26

  • نوع دوچرخه: کوهستان
  • تعداد دنده: 21
  • مناسب برای گروه سنی: نوجوان ، بزرگسال
  • نوع ترمز: لقمه‌ای
  • جنس فریم: آلومینیوم
  • سایز طوقه: 26 اینچ
  • ویژگی بیشتر
مشاهده محصول در دیجی کالا
دوچرخه کوهستان اینتنس مدل CHAMPION 1V سایز 26

دوچرخه کوهستان اینتنس مدل CHAMPION 1V سایز 26

  • نوع دوچرخه: کوهستان
  • مناسب برای گروه سنی: نوجوان ، بزرگسال
  • نوع ترمز: لقمه‌ای
  • جنس فریم: آلومینیوم
  • سایز طوقه: 26 اینچ
مشاهده محصول در دیجی کالا

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: 8 نکته که باید بدانید

1- اندازه مناسب را تهیه کنید

اولین و مهمترین موردی که در راهنمای خرید دوچرخه کوهستان که باعث می شود بتوانید دوچرخه کوهستان مبتدی مد نظر خود را پیدا کنید، انتخاب سایز مناسب است. با اینحال، همیشه نباید به اندازه ذکر شده در توضیحات تکیه کنید. در واقع، بسیاری از مدل ها دارای میله های زینی می باشند که در صورت طویل بودن بدنه، جمع می شوند.

بنابراین، باید سایز دوچرخه کوهستانی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. ویژگی هایی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از این تناسب آنها را بررسی کنید. اولین مورد فاصله بین زین و میله است. دومین ویژگی که باید به دنبال آن باشید طول از مرکز میل لنگ تا قسمت میانی میله بالایی می باشد. باید بدانید که طویل تر شدن دوچرخه کوهستان نسبت به دوچرخه جاده کاملا طبیعی است. یک مثلث طویل در جلو، محور دوچرخه را در جلو قرار داده و به شما اجازه می دهد بدون خطر عبور مستقیم از میله ها، فرمان را راحت تر بگیرید. علاوه بر این، این طراحی به شما کمک می کند تا با نگه داشتن چرخ جلو در جای خود از نواهی کوهستانی بالا بروید.

با این حال، مطمئن شوید که فاصله ذکر شده در بالا خیلی زیاد نباشد. چند سانت کافی است. علاوه بر این، می‌توانید به سراغ دوچرخه‌هایی با میله های زین کوتاه باشید، زیرا آن‌ها می‌توانند امکان بهتر ایستادن و فضای بیشتر برای مانور را ارائه دهند. با این وجود، مطمئن شوید که همچنان به حداکثر ارتفاع پدال بدون کشش بیش از حد زین دست می‌یابید.

2- سایز چرخ مناسب را انتخاب کنید

سایز چرخ دوخرچه کوهستان

بعد از انتخاب اندازه مناسب دوچرخه کوهستان، مورد بعدی که باید به آن توجه کنید سایز چرخ است. دو سایز رایج چرخ های MTB 5/27 اینچ (معمولاً برای سراشیبی و مسیر) و 29 اینچ (معمولاً برای تریل و XC) هستند.

بدیهی به نظر می رسد که دوچرخه کوهستان 29 اینچی به دلیل طراحی قوی و در عین حال سبک بودن طی چند سال آینده محبوبیت بیشتری پیدا کند. مهمتر از آن، این مدل معمولا” دارای قاب و لاستیک مناسب است. بسته به نیاز خود، می توانید هر نوع سایز چرخی را انتخاب کنید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که چرخ های بزرگ‌تر برای کسانی که زیاد دوچرخه سواری می کنند مناسب‌تر هستند و چرخ های کوچک‌تر گزینه‌ای عالی برای مسیرهای فوق العاده خواهند بود. در حالی که سایزهای بزرگ واقعاً می‌توانند برای هاردتیل مفید باشند، اما نسبت به فشار تایر کمی حساس هستند. بنابراین، قبل از تصمیم گیری نهایی باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

3- سیستم تعلیق هاردتیل یا کامل را انتخاب کنید

واقعیت این است که سیستم تعلیق عقب، یاتاقان‌ها و پیچیدگی‌های اضافی ساخت یک سیستم تعلیق کامل، هزینه بیشتری را برای شما در پی خواهند داشت. بنابراین، در صورت انتخاب یک هاردتیل به جای سیستم تعلیق کامل ضمن پرداخت هزینه مشابه، احتمالاً مشخصات بهتری از سایر قطعات دریافت خواهید کرد. مهمتر از آن، شما نیازی به تعمیر و نگهداری پیوسته دوچرخه خود نداشته و مشکلات جزئی بیشتری برای رسیدگی دارید. این یک مزیت بزرگ برای کسانی محسوب می شود که در مورد دوچرخه های کوهستان مبتدی هستند.

از طرف دیگر، هم اکنون دوچرخه های کوهستانی با سیستم تعلیق کامل، نسبت به قبل پیچیده تر شده اند. در نتیجه، مزایای بیشتری را نسبت به معایب خود ارائه خواهند داد. اما یک باور غلط مبنی بر اینکه قبل از داشتن یک دوچرخه بزرگ، نیازی به یادگیری در مورد دوچرخه کوهستان هاردتیل نمی باشد، وجود دارد که بایستی بدانید و از آن اجتناب کنید. این حرف درست نسیت، و همه چیز با ترجیحات و بودجه شما مرتبط می باشد.

4- در مورد وزن دوچرخه حساس نباشید

در واقع وزن دوچرخه بسیار مهم است. با این حال، هنگام بحث در مورد دوچرخه های کوهستان و آفرود، قدرت بسیار مهم تر است. اگر بدنه دوچرخه شما خیلی سست باشد، سرعت شما به دلیل سنگ ها، ریشه ها و مسیرهای تصادفی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این موارد می توانند شما را از هر جهت تحت تاثیر قرار دهند و هدایت، چرخاندن یا کنترل دوچرخه را برای شما سخت تر کنند.

بنابراین، مطمئن شوید که دوچرخه شما به اندازه کافی سنگین و قوی است تا بتواند ضریب اطمینان و دقت کنترل شما را بهبود بخشد. اما، نیازی به حساسیت در مورد وزن نیست. فقط مطمئن شوید که تمام قطعات محکم و سفت باشند، تا یک بدنه کلی بادوام ایجاد کنند.

5- مواظب اجزای پر زرق و برق اضافی باشید

فریب یک شانژمان زیبا را نخورید. در واقع، باید بدانید که این قطعات اغلب برای افزایش شانس فروش دوچرخه خوب تجهز شده اند. یک شانژمان با کیفیت بسیار مهم است، میل لنگ و شیفترها نیز بسیار مهم هستند. و اگر از مواد بی کیفیتی ساخته شوند، بسیار سنگین و ابتدایی تر خواهند بود. چنین قطعاتی ارزش پرداخت هزینه اضافی را ندارند. در عوض، بعداً می‌توانید برنامه‌های ارتقای آتی خود را مدنظر قرار دهید.

6- روی کیفیت تعلیق و نه کمیت آن تمرکز کنید

نکته بعدی که باید بررسی کنید سیستم تعلیق و دو شاخ ها می باشند. برای دریافت مدل های دقیق می توانید آنها را در وب سایت رسمی سازنده مورد بررسی قرار دهید. عدم آگاهی از اینکه واحدهای اصلی تجهیزات همیشه یکسان نیستند (معمولاً پایین تر) کاملاً طبیعی است، به خصوص وقتی آنها را از تجهیزات پس از فروش مشابه خریداری می کنید. بهتر است روی یک ضربه گیر باکیفیت و کمک فنر خوب سرمایه گذاری نمائید تا اینکه پول خود را برای قطعات دیگر خرج کنید.

7- طراحی آینده نگر را در اولویت قرار دهید

ممکن است نخواهید مبلغ زیادی را روی اولین دوچرخه کوهستان خود سرمایه گذاری کنید، و سپس ببینید که قدیمی شده است. می توانید قطر محور، نگهدارنده های پایین، قطر زین کنونی را بررسی کنید، و مشاهده کنید که به طور فزاینده ای به نمونه های کوچکتری تبدیل می شوند. بنابراین، باید بررسی کنید که کدام ترندهای دوچرخه کوهستان در حال حاضر محبوب هستند و در سال های آینده مد خواهند بود. به این ترتیب، همچنان می توانید از اولین دوچرخه MTB خود استفاده کنید.

8- تمام پول خود را هزینه نکنید

هنگام تصمیم گیری برای راندن یک دوچرخه کوهستان، به جای دوچرخه سواری صرف، بایستی بیشتر روی تجهیزات سرمایه گذاری کنید. بنابراین، نباید تمام بودجه خود را هزینه کنید. برخی از موارد اضافی که باید بخرید عبارتند از کلاه ایمنی، کوله پشتی، عینک، چراغ های جلو و/یا دوچرخه، یک جا بطری و غیره.

علاوه بر این، ممکن است به لاستیک‌های جدید یا اضافی نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که با زمین و یا صرفا” آسیب دیدن لاستیک قدیمی متناسب هستند. علاوه بر این، سفارشی کردن دوچرخه کاری است که بسیاری از دوچرخه سواران پس از خرید دوچرخه مورد علاقه خود انجام می دهند. بنابراین، بخشی از بودجه خود را برای ارتقاء آینده در نظر بگیرید.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: انواع دوچرخه کوهستان

 

در ادامه نکاتی در مورد نحوه خرید اولین دوچرخه کوهستان ارائه می شود. با این حال، برای درک بیشتر این دوچرخه شگفت انگیز می توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید. این به شما کمک می کند تا انواع دوچرخه های کوهستان و ویژگی های مهم آنها را بشناسید. با توجه به این راهنما می توانید درک عمیقی کسب کرده و متوجه شوید که کدام مدل برای شما مناسب تر است.

دوچرخه های کوهستان تریل (Trail MTB)

سواری با تریل بعنوان یکی از محبوب ترین سبک های دوچرخه سواری در نظر گرفته می شود. دلیلش این است که هیچ مبنایی برای نوع خاصی از مسابقات ندارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق سواری ترکیبی از فراز و نشیب ها می باشند، پس این یک سبک عالی برای شما خواهد بود. دوچرخه های کوهستان این دسته معمولاً توجه را به کارایی، وزن کلی و همچنین سرگرمی معطوف می کنند.

مشخصات کلیدی: 12-14 سانتی متر جابجایی تعلیق. زاویه سر 67-69 درجه

دوچرخه کوهستان تریل

 جابجایی سیستم تعلیق میزان حرکت سیستم تعلیق را نشان می دهد و معمولاً بین سیستم تعلیق جلو و عقب دوچرخه اندازه گیری می شود. زاویه پیشانی که به عنوان زاویه جلو نیز شناخته می شود، به زاویه ای اطلاق می شود که بین پیشانی و زمین ایجاد می شود.

دوچرخه های کوهستان کراس کانتری (Cross-Country MTB)

هنگام بحث در مورد دوچرخه های کراس کانتری، این مدل معمولاً در مورد دوچرخه سواری سریع با تمرکز بر توانایی های کوهنوردی می باشد. فواصل همیشه متفاوت و معمولاً چندین مایل می باشند. دوچرخه های کوهستانی بر روی وزن پائین و کار آمدی تاکید دارند. این مدل‌ها برای کسانی که در مسیرهای محلی خود به دنبال دوچرخه سواری مسابقه‌ای هستند یا می‌خواهند با دوستان خود در یک مسابقه رقابتی شرکت کنند، گزینه‌ای عالی خواهند بود.

مشخصات کلیدی: 6-10 سانتی متر جابجایی تعلیق. زاویه جلو 70-71 درجه

دوچرخه های کوهستان کراس کانتری


دوچرخه کوهستانی لاستیک پهن ( Fat-Tire MTB)

همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، دوچرخه‌های کوهستان لاستیک پهن با لاستیک‌های بزرگی عرضه می‌شوند که عرض آن‌ها از 7/3 تا بیش از 5 اینچ متغیر است. بنابراین، این دوچرخه‌ها معمولا” زمانیکه در جاده‌های شنی یا برفی دوچرخه سواری می کنید، چسبندگی و کشش عالی را برای شما فراهم می‌کنند. آنها انتخاب خوبی برای مبتدیان محسوب می شوند زیرا تایرهای بزرگ به شما امکان عبور از زمین های ناهموار را می دهند.

دوچرخه کوهستان Fat-Tire


دوچرخه های تمام کوهستان (All-Mountain MTB)

به بیان ساده، دوچرخه های تمام کوهستان معمولاً به گونه ای طراحی شده اند که به راکبان اجازه عبور از انواع مناطق کوهستانی را می دهند. این درست مانند راندن دوچرخه اتان در مسیری با سربالایی های سخت، شیب های وحشتناک تر، و ویژگی های تخصصی تر هم طبیعی و هم مصنوعی می باشد. این مدل‌ها معمولاً به گونه ای ساخته می‌شوند که در سرازیری های تند عملکرد خوبی داشته باشند، و در عین حال سبک بوده و برای پدال زدن در سربالایی به اندازه کافی چابک باشند.

مشخصات کلیدی: 14-17 سانتی متر جابجایی تعلیق. زاویه جلو 65-68 درجه

دوچرخه تمام کوهستان


دوچرخه های کوهستان دانهیل (Downhill MTB)

دوچرخه های دانهیل  همچنین بعنوان دوچرخه های پارک شناخته می شوند زیرا در پارک ها مورد استفاده قرار می گیرند. آنها معمولا دارای ساختار بزرگ و محکمی هستند. و دوچرخه سواران همیشه از کلاه ایمنی وکلاه دوچرخه سواری برای پوشاندن تمام صورت استفاده می کنند تا از خود در هنگام پرش ها، برخورد با باغ های سنگی، نردبان های چوبی و غیره محافظت کنند.

مشخصات کلیدی: 17-20+ سانتی متر جابجایی تعلیق. زاویه جلو 63-65 درجه

دوچرخه های دانهیل MTB

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: ویژگی های مهم دوچرخه های کوهستان

 

دو عامل مهم در تعیین نوع زمینی که دوچرخه MTB شما می تواند تحمل کند، قطر چرخ و نوع تعلیق می باشند. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد هنگام خرید اولین دوچرخه کوهستان خود به ویژگی های دیگری مانند تعداد دنده ها، ساختار تنه یا جنس و نوع ترمز توجه کنید. بدون هیچ مقدمه ای، اجازه دهید برای دانستن جزئیات نگاهی به قسمت بعدی بیاندازیم

انواع سیستم تعلیق دوچرخه های کوهستان

  • سیستم تعلیق سخت

دوچرخه های کوهستانی سخت واقعاً محبوب نیستند زیرا در واقع هیچگونه نوع سیستم تعلیقی ندارند. در نتیجه، نگهداری آن ها را بسیار آسان تر می کند. آنها همچنین ارزان تر از سایر مدل ها هستند. با اینحال، تقریباً همه دوچرخه‌سواران، دوچرخه کوهستان دارای سیستم تعلیق را ترجیح می‌دهند، زیرا راحتی بیشتری برای آنها فراهم می‌کند. معمولاً دوچرخه‌های کوهستانی با لاستیک بزرگ (فت تایر) سخت هستند، زیرا تایرهای بزرگ و فشار پائین لاستیک ها، تمام نیروی لازم را برای جذب تکان ها، دست انداز و ضربات در مسیر ارائه می‌دهند.

  • هاردتیل

دوچرخه‌های کوهستانی هاردتیل انواعی هستند که در جلو به دوشاخه تعلیق مجهز هستند. و هدف اصلی آن، همانطور که همه می دانید، گرفتن دست اندازهای در چرخ جلوی دوچرخه است. مدل‌های تعلیق جلو معمولاً ارزان‌تر از مدل‌های تعلیق کامل هستند، زیرا با دوشاخه‌های تعلیق عقب عرضه نمی شوند. آنها همچنین دارای قطعات متحرک کمتری هستند. بنابراین، نیازی به نگهداری منظم آنها ندارید.

مسابقه دهندگان آفرود و کراس کانتری اغلب بر روی دوچرخه هایی با دوشاخ های تعلیق عقب تمرکز می کنند زیرا این دوچرخه ها امکان انتقال مستقیم بیشتری بین حرکت پدال و لاستیک عقب را فراهم می کنند. این مدل ها برای مسیرهای تمام کوهستانی نیز انتخاب خوبی محسوب می شوند. شما نیازی به سرمایه گذاری زیاد روی این نوع دوچرخه و همچنین نیازی به نگهداری منظم ندارید. با این حال، آنها گزینه خوبی برای مسیرهای دارای سراشیبی نخواهند بود.

  • تعلیق کامل

آخرین نوع، سیستم تعلیق کامل محسوب می شود که ممکن است طیف وسیعی از تغییرات را ارائه دهد. با این حال، رایج ترین آن ها دارای شاخه های تعلیق جلو و عقب هستند. هدف اصلی آنها نیز جذب شوک و ضربه های مسیری است که در آن دوچرخه سواری می کنید. از آنجایی که مجهز به سیستم تعلیق کامل است، می تواند به طور قابل توجهی ضربه به شما را، معمولاً زمانی که در زمین های ناهموار دوچرخه سواری می کنید کاهش دهد. همچنین می تواند کشش را افزایش داده و به شما امکان دوچرخه سواری لذت بخش تری را بدهد.

با این حال، دوچرخه های کوهستان با سیستم تعلیق کامل همیشه عالی نیستند زیرا ممکن است در هنگام بالا رفتن از سربالایی به انرژی اضافی نیاز داشته باشند. بنابراین، تقریباً تمام دوچرخه‌های داری سیستم تعلیق کامل موجود، قابلیت قفل کردن دوشاخه تعلیق عقب را دارند تا انتقال قدرت بیشتر و توانایی بالا رفتن بهتر را برای سوارکاران فراهم کنند.

سایز چرخ دوچرخه های کوهستان

  • دوچرخه کوهستان سایز 26 اینچ

در چند سال گذشته دوچرخه های کوهستانی 26 اینچی رایج ترین مدل بودند. حتی می توان آنها را اندازه چرخ استاندارد دوچرخه های کوهستان در آن زمان در نظر گرفت. با اینکه آنها هم اکنون در دسترس می باشند، اما گزینه های محبوب تر و بهتری نیز برای شما وجود دارد، مانند 5/27 اینچ و 29 اینچ.

  •  دوچرخه کوهستان سایز 5/27اینچ

5/27 اینچ به عنوان بهترین ترکیب دوچرخه های کوهستانی 26 اینچی و 29اینچ در نظر گرفته می شود. آنها انعطاف پذیرتر از انواع 26 اینچی هستند و به شما کمک می کنند تا راحتی در انواع مختلف زمین ها دوچرخه سواری کنید. علاوه بر این، آنها هدایت پذیر تر از انواع 20 اینچی می باشند. می توانید 5/27 اینچ را هم در دوچرخه های کوهستانی هاردتیل و هم در سیستم تعلیق کامل پیدا کنید.

  • دوچرخه کوهستان سایز 29ers

دوچرخه های کوهستان با 29ers دارای چرخ های 29 اینچی هستند. به دلیل این ویژگی، آنها ممکن است اندکی کندتر از دو نوع قبلی شتاب بگیرند. با این حال، به محض شروع به حرکت، خیلی راحت تر از دوچرخه های داری چرخ های 26 اینچی می توانید از زمین های سخت تر و ناهموار عبور کنید.

از آنجایی که این چرخ‌ها می‌توانند از روی موانع عبور کنند و میزان گشتاور حرکت را خیلی ساده‌تر حفظ نمایند، گزینه ایده‌آلی برای دوچرخه سواری‌های طولانی خواهند بود. بنابراین، آنها به یکی از اولویت‌های هر کسی که به دنبال دوچرخه سواری کراس کانتری است تبدیل شده اند. به راحتی می توانید این نوع را در دوچرخه های دارای سیستم تعلیق کامل، دوشاخ تعلیق جلو و حتی دوچرخه های سخت MTB پیدا کنید.

  •  دوچرخه کوهستان سایز5/27+ اینچ

علاوه بر سه نوع محبوب اندازه چرخ، می توانید 5/27 اینچی را نیز پیدا کنید. این لاستیک های پهن تر، راحتی بیشتری را در هنگام سواری برای شما فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها می توانند مقاومت چرخشی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

  • دوچرخه کوهستان سایز 24 اینچ

این نوع معمولا برای کودکان طراحی می شود زیرا برای پاهای کوتاه کودکان مناسب تر هستند. بنابراین، آنها نسبت به دوچرخه های کوهستان بزرگسالان هزینه کمتری دارند و همچنین دارای اجزای اساسی تری می باشند. به طور کلی، این سایز چرخ برای کودکان 10 تا 13 سال عالی است. با اینحال، این به شدت به سایز کودکان وابسته است تا سن آنها.

جنس بدنه دوچرخه های کوهستان

جنس بدنه دوچرخه کوهستان بسیار مهم است زیرا بر وزن، طول عمر، قدرت، تجربه رانندگی و قیمت دوچرخه تأثیر می گذارد. انواع مختلفی از مواد برای ساخت دوچرخه های کوهستان مورد استفاده قرار می گیرند، اما محبوب ترین آنها آلاژ آلومینیوم است. این ماده سبک و در عین حال به اندازه کافی سخت می باشد که دوچرخه را بادوام و محکم می کند. برخی از مدل‌های با کیفیت، با بدنه هایی از جنس آلیاژ آلومینیوم سبک‌تر عرضه می شوند، زیرا تلاش و هزینه زیادی برای انتخاب مواد، طراحی و مراحل ساخت صرف می شود.

سایر مواد رایج بدنه فولاد، فیبر کربن و تیتانیوم می باشند. فولاد با اینکه که به اندازه کافی محکم است ارزانتر می باشد و تجربه سواری نرمی را برای راکبان فراهم می کند. با این حال، برای دوچرخه کوهستان کمی سنگین می باشد. فیبر کربن دومین ماده محبوب مد نظر برای تولید دوچرخه های کوهستان است زیرا وزن مناسب و استحکام بالایی دارد. با این وجود، آنها به دلیل الزامات شدید نیروی کار فراوان برای تولید، قیمت نسبتاً بالایی دارند. به نظر می رسد تیتانیوم کمتر رایج باشد زیرا ساخت آن حتی اگر بسیار قوی و سبک باشد بسیار پر هزینه است.

چرخ دنده انواع دوچرخه های کوهستان

تعداد حلقه‌های زنجیر جلو ضرب در تعداد چرخ‌های زنجیر روی کاست دوچرخه، تعداد دنده‌های دوچرخه کوهستان را مشخص می‌کند. اینها از نوع تک سرعت تا 30 دنده و بالاتر خواهد بود. هنگام سروکار داشتن با چندین ترکیب حلقه زنجیره و چرخ دنده، مسئله پیچیده تر می شود.

با اینحال، تنها چیزی که باید مد نظر قرار دهید تمرکز بر روی زمینی که دوچرخه سواری می کنید و سطح تناسب شماست. اگر معمولاً در سربالایی ها و مسیرهای شیب دار دوچرخه سواری می کنید و واقعاً با آن آشنا نیستید، دوچرخه کوهستان با دنده های بیشتر برای شما بهتر است. اما اگر صرفا” در زمین های صاف دوچرخه سواری می کنید یا به دوچرخه خود عادت کرده اید، ممکن است به دنده های کمتری نیاز داشته باشید تا بتوانید در سربالایی ها رکاب بزنید. این نیز یکی از عواملی محسوب می شود که دوچرخه شما را سبک می کند.

فقط به یاد داشته باشید که می توانید چرخ دنده های دوچرخه خود را به طور کامل تنظیم کنید، بنابراین لازم نیست هنگام جستجوی برای راهنمای خرید دوچرخه کوهستان خود، آن را مد نظر قرار دهید.

انواع ترمز دوچرخه کوهستان

به نظر می رسد که همه دوچرخه های موجود بجای ترمزهای طوقه ای، با ترمزهای دیسکی عرضه می شوند. با این حال، ترمزهای طوقه ای هنوز در دوچرخه های کوهستانی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا”، افراد مبتدی آنها را مفید می دانند.

  • ترمز دیسکی

این نوع ترمز دارای لنت ترمزهایی است که روی موتور ترمز متصل به محور چرخ قفل می شوند. آنها در دو نوع عرضه می شوند: ترمزهای دیسکی مکانیکی و هیدرولیک. نوع اول هنگام فرسوده شدن لنت ها نیاز به تنظیم دستی دارند. از طرف دیگر، دومی قدرت ترمز دقیق تر و قوی تری را ارائه می دهد و به تلاش انگشت کمتری نیاز دارد. همچنین می توان لنت ترمز را در صورت فرسوده شدن به تنهایی تنظیم کرد.

در مقایسه با ترمزهای دیسکی مکانیکی، ترمزهای دیسکی هیدرولیک تقریباً در تمام شرایط جاده ای پایدارتر هستند. آنها معمولا” عملکرد فوق العاده ای را در مسیرهای شیب دار و مرطوب ارائه می دهند. همچنین در آنها تعویض روتور فرسوده بسیار ارزانتر از تعویض کل چرخ می باشد. و چون به به قدرت انگشتان زیادی نیاز ندارند احساس خستگی کمتری خواهید داشت.

با این اوصاف، آنها نیز معایب خاص خود را دارند. برای مبتدیان، بررسی وضعیت ساییدگی پد و تعویض لنت، کار چالش دشواری است. همچنین نگهداری از آنها هزینه بیشتری دارد.

  • ترمز طوقه ای

برخی از دوچرخه های سطح مبتدی کوهستان دارای ترمزهای طوقه ای می باشد. این نوع دوچرخه ها دارای لنت هایی هستند که بر روی طوق ها چسبیده اند. در مقایسه با ترمزهای دیسکی، ترمز های طوقه ای نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. از نظر مزایا، آنها ارزان تر می باشند و بررسی لنت های فرسوده آسان تر است و می توانید لنت را به راحتی تعویض کنید.

با این حال، مهم ترین نقطه ضعف این سبک ترمز این است که طوقه به تدریج فرسوده می شود. در نتیجه باید کل طوقه چرخ را تعویض کنید. همچنین به نظر می رسد در مسیرهای گل آلود یا بارانی کارایی کمتری داشته باشند. علاوه بر این، قدرت توقف کمتری را برای شما فراهم می کنند و برای ترمز باید از قدرت انگشتان بیشتری استفاده کنید.

تناسب دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان مناسب برای شما، دوچرخه ای است که متناسب با قد شما باشد، با سبک سواری شما مطابقت داشته باشد و انعطاف کافی را به شما ارائه می دهد. این امر به شما امکان مدیریت بهتر موقعیت های مسیر را می دهد بهتر می توانید با دوچرخه سواری های سخت تر و فنی تر کنار بیایید.

دوچرخه های کوهستان معمولاً در اندازه های استاندارد شامل S، M و L عرضه می شوند و برند های مختلف اغلب اندازه های مشابهی را ارائه می دهند. معمولاً سایز یک دوچرخه مناسب با قد شما مطابقت دارد. نمودار سایز را می توانید براحتی در وب سایت سازندگان دوچرخه بیابید. اگر در قد شما در بین دو سایر اصلی قرار دارد، بایستی مدل‌هایی با سایزهای کوچک‌تر را انتخاب کنید، زیرا تطبیق سایز با دوچرخه‌هایی دارای فریم‌های کوچک‌تر نسبت به دوچرخه‌های بزرگ‌تر، آسان‌تر است.

تعمیر و نگهداری دوچرخه کوهستان

تعمیر و نگهداری دوچرخه کوهستان

اگر مبتدی هستید، می توانید از مرکز فروش بخواهید سیستم تعلیق را به منظور اطمینان از متناسب بودن آن با وزن شما، تنظیم کند. هنگام بحث در مورد نگهداری دوچرخه های کوهستانی، داشتن وسایل ضروری بسیار مهم است تا بتوانید دوچرخه خود را در مواقع اضطراری تعمیر و نگهداری کنید. این موارد شامل لوله های یدک، اهرم های تایر، کیت های پچ و غیره می باشند.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان: راهنمای انتخاب سایز مناسب دوچرخه

انتخاب سایز دوچرخه به نوع دوچرخه، قد، سبک سواری و ترجیح شما بستگی دارد. دوچرخه سواری مناسب تر، راحت تر، کارآمدتر و سرگرم کننده تر خواهد بود. این راهنمای اندازه دوچرخه به مشتریان ما توصیه های کلی در مورد انتخاب سایز مناسب می دهد. این فقط یک راهنما است و ما همیشه توصیه می کنیم از یکی از فروشگاه های ما دیدن کنید یا با یکی از گزینه های صفحه تماس با ما با یکی از کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای شروع، به سبک سواری خود فکر کنید، قد خود را اندازه بگیرید و از لینک های بالا برای اندازه گیری انواع دوچرخه استفاده کنید.

قد خود را اندازه گیری کنید

برای پیدا کردن دوچرخه با اندازه مناسب باید قد و پای داخلی خود را اندازه گیری کنید. برای قدتان، مقابل دیوار بایستید و دیوار را با مداد علامت بزنید تا با بالای سرتان همسطح شود. سپس از زمین تا علامت اندازه گیری کنید (داشتن کسی برای کمک ممکن است این کار را آسان تر کند). برای اندازه گیری پای داخلی خود، در مقابل دیوار بایستید و با استفاده از یک کتاب آن را بین پاهای خود در کشاله ران خود نگه دارید و مطمئن شوید که روی دیوار صاف است. ارتفاع کتاب تا زمین را اندازه بگیرید. (باز هم ممکن است کمک گرفتن از یک دوست راحت تر باشد). اگر قد شما در اوج محدوده اندازه است، دستیابی شما اغلب عامل تعیین کننده ای است که برای انتخاب سایز انتخاب کنید. برای اینکه بفهمید کوتاه یا بلند دسترسی دارید، باید شاخص میمون خود را اندازه بگیرید. این فاصله بازوی شما منهای قد شما است. اگر شاخص میمون مثبت دارید، به سراغ اندازه بزرگتر بروید، یا اگر شاخص میمون منفی دارید، به سراغ اندازه کوچکتر بروید.

نوع دوچرخه

نوع دوچرخه ای که انتخاب می کنید بر اندازه دوچرخه ای که می خرید تأثیر می گذارد. نوع یا سبک سواری که انجام می دهید نیز بر اندازه مورد نیاز شما تأثیر می گذارد. برای مثال دوچرخه‌سوار کوهستانی که می‌خواهد تهاجمی‌تر دوچرخه‌سواری کند و دوچرخه‌ای با قابلیت مانور بیشتری می‌خواهد، ممکن است سایز کوچک‌تر از آنچه معمولاً می‌کشد ترجیح دهد. به همین ترتیب، یک دوچرخه سواری کراس کانتری که به دنبال دوچرخه کوهستانی صاف تر و سریع تر است، ممکن است اندازه ای بزرگتر از آنچه که معمولاً انتخاب می کند ترجیح دهد. هیچ اندازه درست یا غلط قطعی وجود ندارد، همه چیز به ترجیحات شخصی و آنچه احساس راحتی می کند بستگی دارد. انواع مختلف دوچرخه در راهنمای خرید ما در اینجا توضیح داده شده است.

دوچرخه ها چگونه اندازه گیری می شوند

دوچرخه ها با طول لوله صندلی اندازه گیری می شوند. این اندازه‌گیری معمولاً از مرکز براکت پایین (BB) یا مرکز پیچی که بازوهای میل لنگ را متصل می‌کند، انجام می‌شود. این بر اساس مارک متفاوت است، برخی از اندازه ها به بالای محل برخورد لوله بالایی با لوله صندلی، یا حتی مرکز لوله بالایی. دوچرخه های کوهستان یا در اینچ یا اندازه های توصیفی (کوچک، متوسط ​​و غیره) اندازه گیری می شوند. دوچرخه های جاده در سانتی متر یا اندازه های توصیفی هستند که به عنوان دوچرخه های هیبریدی می توانند یکی از این سه باشند. دوچرخه ها همچنین با افزایش اندازه (نسبت به اندازه قاب) طولانی تر می شوند، اما مارک های مختلف می توانند ذاتاً بلندتر یا کوتاه تر از سایرین باشند.

بالای ارتفاع بایستید

ایستادن بیش از ارتفاع، ارتفاع قاب از زمین است. اندازه گیری ارتفاع ایستاده به بالای لوله بالایی است. در حالت ایده آل شما می خواهید حداقل 2 سانتی متر فاصله بین خود و قاب داشته باشید. در تئوری، ایستادن شما در ارتفاع، اندازه پای شما منهای 2 سانتی متر است. ارزش آن را دارد که پای داخلی خود را با کفش اندازه گیری کنید تا بتوانید ایستادن خود را روی ارتفاع ثابت کنید. اگر بخواهید سریع از روی زین بپرید، فاصله بین شما و قاب از هر گونه آسیبی جلوگیری می کند.

فیلم دوچرخه سواری در کوهستان

سوالات متداول

وقتی برای اولین بار در پی خرید دوچرخه کوهستان هستید، موارد زیادی وجود دارد که از آنها اطلاعی ندارید. انتخاب نامناسب نه تنها پول شما را هدر می دهد، بلکه عادت کردن به آن را برای شما سخت تر می کند. بنابراین، در این بخش از مقاله راهنمای خرید دوچرخه کوهستان، پاسخ برخی از پرطرفدارترین سوالات مربوط به نکاتی در مورد خرید اولین دوچرخه کوهستان را خواهید یافت. اجازه دهید نگاه دقیق تری داشته باشیم.

برای اولین دوچرخه کوهستانم چقدر باید خرج کنم؟

در پایین ترین سطح و بودجه، ممکن است حدود 4 میلیون تومان برای دوچرخه کوهستان هزینه کنید. و این معمولاً در مورد دوچرخه های کوهستان هاردتیل است. اگر یک دوچرخه کوهستان با سیستم تعلیق کامل می خواهید، باید حدود 8 میلیون تومان به بالا هزینه کنید تا بتوانید یک مدل با کیفیت تهیه کنید. با این حال، می‌توانید با درخواست از سازنده یا فروشنده برای حذف برخی از قطعات غیرضروری که ممکن است حداقل در آن دوره به آنها نیاز نداشته باشید، یک دوچرخه هاردتیل با قیمت پایین‌تر خریداری کنید.

باید برای اولین دوچرخه کوهستانم یک چرخ 27 اینچی بگیرم یا 29 اینچی ؟

اگر می‌خواهید در جاده‌های دارای مسیرهای فراوان که نیاز به کاهش سرعت و شتاب در پیچ‌های باریک و پرش‌های کوتاه دارند، دوچرخه‌سواری کنید، نوع 27 اینچ گزینه ایده‌آلی برای شما محسوب می شود. دوچرخه‌های 27 اینچی MTB همچنین سبک‌تر از انواع 29 هستند. بنابراین چرخش آنها آسان تر می باشد و در شتاب گیری سریعتر هستند.

آیا دوچرخه کوهستان سبکتر بهتر است؟

پاسخ کوتاه، بله می باشد. همانطور که همه می دانید، دوچرخه سواری در کوهستان به رکاب زدن زیادی برای بالا و پایین رفتن از تپه ها نیاز دارد. هر بار که از تپه‌ها بالا می‌روید، برخلاف گرانش حرکت می کنید. از این رو، یک دوچرخه کوهستان سبک تر به شما امکان بالا رفتن بسیار آسان تر از آن را می دهد. علاوه بر این، دوچرخه‌های سبک‌تر MTB می‌توانند به سیستم‌های ترمز و تعلیق شما کمک کنند تا هنگام پائین آمدن از سراشیبی ها کارآمدتر عمل کنند.

دوچرخه کوهستان 29er برای چه قدی مناسب است؟

دوچرخه های کوهستانی 29er برای کسانی که قد آنها 5’6 اینچ(4/167) یا بیشتر است مناسب می باشند. اگر کوتاهتر هستید، ممکن است از موقعیت طبیعی دوچرخه سواری لذت نبرید. این امر می تواند تجربه سواری شما را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به ناراحتی و کمردرد شود. همچنین کنترل دوچرخه در موقعیت های چالش برانگیز برای شما سخت تر خواهد بود.

5/5 - (3 امتیاز)
منبع
Hood MER

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا