راهنمای خریدورزش و سفر

راهنمای خرید کفش کوهنوردی

در این راهنمای کفش کوهنوردی، ما سه معیار مهمی که بر نحوه انتخاب کفش کوهنوردی تأثیر می‌گذارند، را پوشش می‌دهیم. تناسب(اندازه بودن)، زمین و سبک.

مقدمه

به مقاله راهنمای خرید کفش کوهنوردی از وب سایت مسیر انتخاب خوش آمدید. مطمئنما” از قبل در مورد مزایای بی شمار کفش های کوهنوردی می دانید. حتی در صورت تسلط بر تکنیک کوهنوردی، استفاده از کفش‌های مختص کوهنوردی، چسبندگی و ثبات بی‌نظیری را در سطوح مختلف ارائه می‌دهد. موفقیت در تهیه به کفش مناسب باعث می شود سبک کوهنوردی خود را توسعه داده و در نهایت لذت و اعتماد به نفس خود را در هنگام کوهنوردی افزایش دهید.

اما خرید هر چیزی که وابسته به تناسب فردی باشد هرگز آسانی نخواهد بود. با اینکه یک شلوار جین نامرغوب کاری بیش از خراب کردن مقبولیت عام شما انجام نمی دهد، اما این را نمی توان در مورد یک جفت کفش کوهنوردی نامناسب نیز گفت. برای افزایش شانس کوهنوردی در بهترین حالت، سه معیار مهم وجود دارد که به انتخاب کفش های کوهنوردی مناسب کمک می کنند. اگر هم به دودید علاقه دارین می توانید مقاله راهنمای خرید کفش مناسب دویدن را نیز مطالعه کنید.

راهنمای خرید کفش کوهنوردیابتدا نوع زمینی را که می خواهید در آن کوهنوردی کنید را مد نظر قرار دهید، سپس کفش‌هایی را که برای کار در آن مناطق طراحی شده‌اند، را فهرست نمائید. بعد از این مرحله کار کمی سخت می شود: پیدا کردن تناسب درست. این به معنای پیدا کردن مدلی است که برای شکل، سایز و حجم پاهای شما مناسب باشد. زمانیکه پای شما به طور ایمن در یک موقعیت خمیده و بدون التهاب یا منافذ هوایی در داخل کفش قرار می گیرد، متوجه خواهید شد که سایز ایده آل را پیدا کرده اید.

همانطور که توانایی شما افزایش می یابد، شروع به توسعه سبک کوهنوردی خاص خود خواهید کرد، یک روش خاص که در آن به حرکات یا قدم های خاص می پردازید. در این مرحله، کفش‌هایتان باید سبک کوهنوردی شما را تکمیل کرده و به شما اجازه دهند بدون زحمت بر روی دیوار حرکت کنید.

لیست پیشنهادات خریدارن کفش کوهنوردی دیجی کلا

خط جدا کننده

کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل 210473A-3

کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل 210473A-3

  • جنس: چرم مصنوعی ، مش ، مواد مصنوعی
  • نحوه بسته شدن کفش: بندی
مشاهده محصول در دیجی کالا
کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل 210371A-5

کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل 210371A-5

  • جنس: چرم ، چرم مصنوعی ، EVA (اتیلن-وینیل استات)
  • نحوه بسته شدن کفش: بندی
مشاهده محصول در دیجی کالا
کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل 290027A-3

کفش کوهنوردی مردانه هامتو مدل 290027A-3

  • جنس: الیاف مصنوعی ، چرم مصنوعی
  • جنس زیره: اتیلن وینیل استات (EVA) ، لاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش: بندی
مشاهده محصول در دیجی کالا
کفش کوهنوردی نورث فیس مدل CEDAR MESA BKBL-129001018

کفش کوهنوردی نورث فیس مدل CEDAR MESA BKBL-129001018

  • جنس: پلاستیک ، جیر مصنوعی ، چرم مصنوعی ، گورتکس
  • جنس زیره: اتیلن وینیل استات (EVA) ، لاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش: بندی
  • ارتفاع ساق: بالای مچ پا
  • مورد استفاده: اسپرت ، روزمره
مشاهده محصول در دیجی کالا
کفش کوهنوردی نورث فیس مدل CEDAR MESA ART-129001007

کفش کوهنوردی نورث فیس مدل CEDAR MESA ART-129001007

  • جنس: پلاستیک ، جیر مصنوعی ، چرم مصنوعی ، گورتکس
  • جنس زیره: اتیلن وینیل استات (EVA) ، لاستیک
  • نحوه بسته شدن کفش: بندی
  • ارتفاع ساق: بالای مچ پا
  • مورد استفاده: اسپرت ، روزمره
مشاهده محصول در دیجی کالا

 

عدم توجه به این عوامل به طور اجتناب ناپذیر منجر به حرکات نه چندان محکم پا و ناامیدی از عملکرد ضعیف می شود. بنابراین فقط برای تاکید بیشتر، اجازه دهید این سه واقعیت را تکرار کنم. در ساده ترین حالت، کفش مناسب با کمک موارد زیر مشخص می شود:

1) شکل و سایز پای

2) زمین کوهنوردی

3) سبک کوهنوردی

در صورت به یاد داشتن این سه معیار برای انتخاب کفش کوهنوردی، تضمین می‌کنم شانس بیشتری برای پیدا کردن یک جفت مناسب خواهید داشت. برای کمک به شما در یافتن کفش مناسب، می‌خواهم هر یک از این نکات را به صورت جداگانه و دقیق‌تر بررسی نموده، و همچنین چند نکته و ترفند را با شما به اشتراک بگذارم که خرید کفش کوهنوردی را بسیار آسان‌تر می‌کند.

نحوه انتخاب کفش کوهنوردی

صرف نظر از اینکه شما یک ورزشکار مبتدی باشید یا یک کوهنورد حرفه ای، توصیه ما برای انتخاب کفش های کوهنوردی یکسان است. در اینجا سه عامل مهمی که هنگام انتخاب کفش کوهنوردی بعدی خود باید مد نظر قرار دهید، ارائه می شوند.

عامل شماره 1: شکل، سایز و حجم پای شما

شکل، سایز و حجم پای شمااین اولین و مهمترین مسئله ای است که هنگام انتخاب کفش کوهنوردی باید مد نظر قرار داد. مطمئنم قبلا” این را شنیده اید، اما ارزش تکرار دارد: در دنیای کفش های کوهنوردی، تناسب پادشاه است، نه راحتی. کفش بایستی مانند لایه دوم پوست روی پای شما قرار گیرد. گویی امتدادی از بدن شماست. نباید فضای خالی یا نقاط التهابی دردناکی در داخل کفش وجود داشته باشند. اما یافتن تناسب درست به چیزی بیشتر از سایز کفش بستگی دارد. از این گذشته، عناصر مهم هنگام پرو کفش مناسب عبارتند از عرض، حجم کف پا و شکل سرپنجه.

چرا تناسب مهم است؟ تناسب درست عملکرد بهینه را تضمین کرده و می تواند تأثیر قابل توجهی بر کارایی یک کفش کوهنوردی داشته باشد. کفش‌های کوهنوردی به کاملا” کیپ بودن (نه دردناک بودن) متکی هستند، زیرا این امر به بندها (هر لاستیکی که زیره نباشد) اجازه می‌دهد تا در سراسر کفش درگیر شده و باعث ایجاد کشش شوند. این امر باعث می شود کفش محکم شده و جذب پاها بماند و فشار آوردن به زیر پا، باعث بالا آمدن آن شود. اگر قصد خرید یک کفش کوهنوردی نرم را دارید، توجه به این موضوع بسیار مهمتر است.

یک کفش مناسب بر بسیاری از عملکردهای مهم کفش تأثیر گذاراست، از جمله:

  • حساسیت: پوشیدن کفش سایز مناسب تضمین می کند که اطلاعات حسی دریافتی از طریق پا به درستی به گیرنده های پا منتقل می شوند.
  • لیفت: کفش سایز مناسب تضمین می کند که پای شما در یک معجون استراحت قدرتمند قرار داشته، و اجازه می دهد فشار و وزن بر روی سر پنجه اعمال شود، که به نوبه خود شما را قادر می سازد تا خود را به سمت بالا بکشید. این امر متکی بر فشار ایجاد شده از کیپ بودن به همراه سیستم‌های بند کفش است.
  • دقت: اگر سایز کفش‌های خود را کم یا زیاد انتخاب کنید، به سادگی قادر به تمرین درست محل قرار گیری پا نخواهید بود. اگر کفش ها بیش از حد بزرگ باشند هنگام اعمال فشار، لبه های آن ها به سمت بالا می چرخد. این بدان معناست که قدم های تکنیکی پا و حرکت در لبه ها تقریباً غیرممکن خواهند شد

هرچند کفش‌های خاصی وجود خواهند دارند که بیشتر از سایر موارد به شکل پای شما می‌آیند، اما هیچ کفش کوهنوردی شکل دقیق پای شما نخواهد بود. آنها نیز برای این منظور نیستند.

کفش‌های خوش‌ساخت به گونه‌ای طراحی می شوند که با شکل پا سازگار باشند، بنابراین وقتی پای خود را در داخل یک کفش کوهنوردی مناسب قرار می‌دهید، هم کفش و هم پاها از نظر شکل با هم تناسب دارند. این موقعیت در نهایت میزان قدرتی که می‌توانید بر روی کناره ها وارد کنید، سطح راحتی و توانایی شما برای قرار گیری یا قلاب کردن دسته ها را تعیین می‌کند.

چه سایز کفش کوهنوردی تهیه کنم
در این تصویر، کفش سمت چپ گشاد است و مواد اضافی زیادی دارد، در حالی که پای راست کاملاً مناسب است.

یک نشانه مطمئن از بزرگ بودن کفش این است که با فشار دادن انگشتان پا، مواد رویه گشاد و متورم شود. همانطور که در عکس بالا می بینید، وقتی روی انگشتان پا فشار وارد می شود، رویه ها بسیار گشاد می شوند. همچنین می توان این را به وضوح از یک طرف در نمای زیر مشاهده کرد.

تناسب کفش کوهنوردی
دقت کنید کفش راست در مقایسه با پای چپ چقدر بیشتر درگیر است؟

این عکس‌ها به وضوح نشان می‌دهند که وقتی یک کفش کاملا” اندازه باشد، چقدر دقیق‌تر احساس می‌شود. این یک مشکل بزرگ برای کوهنوردان تازه کار در هنگام انتخاب کفش های کوهنوردی است. هر بار که به باشگاه می روم، کوهنوردان بی شماری را می بینم که کفش های گشادی مانند این می پوشند. کفش‌های نامناسب بدون شک منجر به عملکرد ضعیف و بروز مشکلات به خصوص در مسیرهای که استفاده از پا بیشتر است، می شوند

به همین ترتیب، اگر یک کفش خیلی کوچک باشد، و انگشتان پا به شدت جمع شوند، برای توانایی فرد در اعمال فشار بر لبه ها مضر بوده و مانع از میزان حساسیت دریافتی خواهد شد.

عامل شماره  2: سبک کوهنوردی و زمین

نحوه خرید کفش صخره نوردیحتی اگر کفشی با تناسب بسیار عالی پیدا کردید، باز هم باید در نظر داشته باشید که آیا تمام ویژگی‌ها و عملکردهای مورد نیاز برای سبک کوهنوردی و زمین دلخواه شما را ارائه می‌دهد یا نه.

چرا این مسئله مهم است؟ ویژگی هایی که سازنده به یک کفش اختصاص می دهد با در نظر گرفتن انواع خاصی از کوهنوردی و زمین طراحی می شوند. برای مثال، La Sportiva Miura VS و Futura هر دو کفش‌های بدون آستری هستند که با توجه به آخرین شکل (PD75) ساخته شده‌اند. بنابراین از نظر تئوری، این کفش ها باید تناسب بسیار مشابهی را ارائه دهند. با این حال، هر دو برای انواع جا پا های بسیار متفاوت طراحی شده اند، بنابراین آنها به طور قابل توجهی متفاوت از یکدیگر حس شده و عمل می کنند. Futura بسیار نرم می باشد که آن را برای صعودهای در فضاهای سرپوشیده یا حرکات وابسته به اصطکاک ایده آل می کند، در حالی که Miura VS به طور قابل توجهی سفت تر است که برای نگهدارنده های کوچکتر و حرکات متوالی و پیچیده پا مناسب تر می باشد.

تغییر ویژگی‌های مهم یک کفش، مانند زیره میانی، زیره‌ی دوشاخه، یا خمیدگی رو به پایین، کفش‌های کوهنوردی را قادر می‌سازد تا برای زمین‌های مختلف و انواع سنگ‌ها مناسب‌تر شوند.

کفش های سفت وظیفه اصلی تحمل وزن بر روی جاپاهای کوچک و در عین حال اعمال فشار بر روی سطوح کوچک را دارا می باشند. این نوع کفش ها نیروی رو به پایین موازی با دیوار تولید می کنند. به لطف این پشتیبانی اضافی، سنگنوردی روی پاها فشار کمتری وارد خواهدکرد، به همین دلیل این نوع کفش ها که برای سبک‌های طولانی‌تر کوهنوردی، و همچنین مبتدیانی که هنوز قدرت کافی در انگشتان پا ندارند، محبوب هستند.

کفش های نرم این قابلیت را دارند که شکل خود را با زاویه های بی شماری تطبیق داده و سبک را تحمل کنند. برخلاف کفش های سفت، بسته به زاویه دیوار، نیرو نه تنها به سمت پایین بلکه در جهات مختلف اعمال می شود. کفش‌های نرم برای کوهنوردی در فضای سرپوشیده، که حرکات اصطکاک به وفور وجود دارد، و همچنین سطوح معلق ورزشی و تخته سنگهای اصطکاکی، محبوب هستند.

میزان محفظه (شکل رو به پایین) و همچنین مشخصات نامتقارن آن باعث می شود کفش ها برای انواع خاصی از زمین مناسب تر باشند. یک کفش تهاجمی با مشخصات بسیار نامتقارن قدرت را روی انگشت شست پا قرار داده و به شما اجازه می دهد روی دسته ها را قلاب زده و آنها را بگیرید. یک کفش خنثی یا متوسط به دلیل شکل صاف تر، بهتر از یک کفش تهاجمی قرار می گیرد، هرچند در زمین های شیب دار کارایی چندانی ندارد.

مواردی که باید مد نظر قرار داد:

  • فضای سر پوشیده یا بیرون: نگهدارنده ها در باشگاه برای صخره نوردی و صعودهای ورزشی سه بعدی تر، بزرگتر، گردتر هستند و معمولاً اصطکاک تماسی بهتری نسبت به جا پاهای سنگی دارند. به عنوان یک قاعده تجربی کلی، کفش‌های نرم‌تر روی دیوارهای مصنوعی و سنگ‌های نرم که اصطکاک در اولویت می باشد، بهتر عمل می‌کنند، و کفش‌های سفت‌تر برای سنگ سخت‌تر که حاشیه عارضه های کوچک‌تر اصل کار می باشد، مناسب ترند.
  • طول صعود: در صعودهایی که نیازمند مدت زمان قرار گیری طولانی تری بر روی دیوار هستند از کفش های سفت تر استفاده می شود، زیرا فشار روی ساق و رباط های پا را کاهش داده و به شما اجازه می دهند برای مدت طولانی تری به راحتی بالا بروید.
  • نوع صخره/مشخصات مسیر: نوع صخره ای که از آن بالا می روید تاثیر فراوانی بر روی کفش مناسب برای کار خواهد داشت.

عامل شماره 3: در مورد سبک کوهنوردی خود فکر کنید

انتخاب کفش کوهنوردیبا اینکه ممکن است این مهم ترین عاملی نباشد که باید مد نظر قرار گیرد، با اینحال، مطمئناً شایسته یادآوری است. علاوه بر میزان تناسب کفش و میزان مطابقت آن با نوع زمین، باید در مورد سبک طبیعی کوهنوردی خود نیز فکر کنید، زیرا این امر به طور اجتناب ناپذیری بر میزان مناسب بودن کفش کوهنوردی تاثیر گذار است.

هر کوهنورد سبک خاص خود را دارد. اگر چندین کوهنورد را در یک مسیر مشابه مشاهده کنید، به سرعت متوجه می شوید که هر یک از آنها رویکرد خاص خود را برای مسیر دارا می باشند حتی اگر از نسخه یکسانی استفاده کنند. برخی از کوهنوردان در حرکت خود بسیار استراتژیک بوده و از چابکی و قرارگیری میلی متری پاهای خود استفاده می کنند تا رویکردی آهسته و روشمندی برای صعود داشته باشند. برای این نوع کوهنوردان، یک کفش سفت تر با توجه به سبک طبیعی کوهنوردی آنها مناسب تر می باشد.

از طرف دیگر، برای کوهنوردانی که دقت کمتری در حرکات خود داشته و در عوض به سرعت، قدرت و سیالیت برای صعود متکی هستند، یک کفش نرم به بهترین نحو مناسب خواهد بود. کفش کوهنوردی معمول شما باید کفشی باشد که سبک طبیعی شما را تکمیل کند. با این حال، داشتن مجموعه ای از کفش های نرم و سخت، اجازه می دهد که به یک کوهنورد خوب تبدیل شده و همچنین مجموعه ای از کفش ها را داشته باشید که می توانند هر چیزی را تحمل کنند.

از این گذشته، هرگز نمی توانید به اندازه کافی کفش کوهنوردی داشته باشید!

چگونه کفش های شما باید مناسب باشند؟

چگونه کفش های شما باید مناسب باشند؟راهنمای کفش صخره نوردی پاسخ کوتاه به این سوال این است که مناسب بودن بستگی به نوع کفشی دارد که شما می پوشید. یک چیز مهم برای به یاد داشتن این است که انگشتان پاهای شما هرگز نباید کاملاً صاف باشند. همانطور که با انگشتان خود یکی از قوی ترین و ایمن ترین گیره ها را ایجاد می کنید، داشتن انگشتان خم شده به شما اجازه می دهد تا وزن بیشتری را روی انگشتان خود نگه دارید.

اگر شما یک کفش خنثی یا متعادل می پوشید و قصد دارید سبک های طولانی تر صخره نوردی را تمرین کنید، پس به دنبال یک کفش بگردید که انگشتان پاهای شما را به آرامی خم کند. این هنوز هم به شما اجازه می دهد که بدون فدا کردن کامل راحتی، کار پاهای دقیق داشته باشید. برای صخره نوردی یا ورزش صخره نوردی، یک سبک صخره نوردی که شما معمولاً کفش های بیشتری را می بینید، صخره نوردان معمولاً از یک موقعیت انگشت پا کمی بیشتر خم شده انتخاب می کنند، که به شما اجازه می دهد تا فشار حداکثری را از طریق انگشتان خود اعمال کنید.

بدون توجه به اینکه شما برای مناسب بودن عملکرد یا راحتی انتخاب می کنید، انگشتان پاهای شما نباید قادر به کاملاً صاف شدن باشند. اگر آنها می توانند، پس این یک نشانه واضح است که کفش های شما برای شما بزرگ هستند. این یک فضای اضافی در داخل کفش ایجاد می کند، که باعث می شود کفش بچرخد، و شما قادر به تولید قدرت مورد نیاز در انگشتان خود برای ایستادن روی لبه های کوچک نخواهید بود.

این را با کاهش اندازه بی رحمانه اشتباه نگیرید. در عصر فناوری کفش مدرن و با محدوده گسترده ای از اشکال و اندازه های کفش موجود، این توصیه کاهش اندازه انگشتان منسوخ شده است، نه برای یاد آوری آسیب به سلامت عمومی پا شما.

چیزهایی که باید در نظر گرفت:

  • شکل آخرین: هر کفش دور یک قالب ساخته شده است، به نام ‘آخرین’، که در نهایت شکل و اندازه یک کفش را تعیین می کند. اگر شما تازه وارد صخره نوردی هستید، شما قصد دارید تا هر چه بیشتر کفش های مختلف را امتحان کنید و کشف کنید که کدام شکل آخرین بهترین مناسب بودن را برای شکل پاهای شما تضمین می کند.
  • مواد: ماده ای که بالای کفش شما از آن ساخته شده است، اندازه کفشی که شما می خرید را تحت تأثیر قرار می دهد. کفش های چرمی بسیار بیشتر از کفش های سنتتیک کشیده می شوند، اغلب تا یک اندازه کامل. کفش های صخره نوردی، با بالاهای سنتتیک احتمالاً خیلی کم، اگر اصلاً کشیده نشوند.

نکات مهم در انتخاب کفش کوهنوردی

اکنون که عوامل مهم را می شناسید در هنگام انتخاب کفش کوهنوردی باید در مورد آنها فکر کنید، زمان شروع جستجو فرا رسیده است. در اینجا چند نکته مهم ارائه می شود که به شما در یافتن کفش مناسب کمک می کنند

1) از پوشیدن درست کفش مطمئن شوید – می‌دانم که کمی احمقانه به نظر می‌رسد، اما پوشیدن کفش کوهنوردی دقیقاً مانند فرو کردن پاها در یک جفت کفش ورزشی نیست.

۲) تا حد ممکن کفش‌های مختلف را امتحان کنید – اگر در کوهنوردی تازه کار هستید، بهتر است تا حد ممکن کفش‌های مختلف را امتحان کنید. این به شما کمک می کند تا درک درستی از برند ها، اشکال بادوام و سایزهایی داشته باشید که برای پاهای شما مناسب تر هستند. حتی اگر می‌دانید چه کفشی می‌خواهید و قصد خرید آنلاین آن‌ها را دارید، اکیداً پیشنهاد می شود چند جفت در سایزهای مختلف بگیرید. این کار مبنایی برای مقایسه در اختیار شما قرار داده و به شما کمک می کند کفش مناسب را پیدا کنید.

3) آنها را در عصر امتحان کنید – پاهای ما در طول روز و گاهی تا سایز کامل متورم می شوند. از امتحان کفش های کوهنوردی در اواخر روز مطمئن شوید تا کفش کوهنوردی تهیه شده بهترین تناسب را به شما ارائه می دهد.

4) هیچ کفشی نمی تواند برای همه سبک های کوهنوردی مناسب باشد – مطمئناً کفش های کوهنوردی خوب زیادی وجود دارند، اما علیرغم آنچه تولیدکنندگان ممکن است به شما بگویند، کفشی وجود ندارد که بتواند در همه سبک های کوهنوردی عالی عمل کند، صرفا” امکان پذیر نیست. مطمئن شوید که بیشتر چگونه و به کجا صعود می کنید و به دنبال کفشی باشید که برای این سطوح مناسب باشد.

پرفروش ترین کفش های ورزشی دیجی کالا

خط جدا کننده

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا