خودرو، ابزارآلات

راهنمای قیچی باغبانی : چگونه بهترین نوع را خریداری کنیم؟

راهنمای جامع خرید قیچی باغبانی به همراه لیست بهترین ها و پرفروش ترین ها

hand-pruners

به راهنمای خرید قیچی باغبانی خوش آمدید. قیچی باغبانی (که به آن قیچی هرس، قیچی سرشاخه زن یا شاخه زن نیز می گویند) برای هرس و شکل دادن به گیاهان، جدا کردن گل های خشک، هرس شاخ و برگ و شاخه های کوچک مرده یا آسیب دیده و قطع گیاهان چند ساله استفاده می شود. آنها یکی از کاربردی ترین ابزارهای باغبانی محسوب می شوند، بنابراین مدلی را تهیه کنید که به خوبی با نیازهای شما متناسب باشد.

در این راهنما از مسیر انتخاب ، تمام اطلاعات مورد نیاز برای کمک به تصمیم گیری در مورد بهترین قیچی باغبانی را پیدا خواهید کرد. ما همه چیز را از انواع قیچی باغبانی گرفته تا ویژگی ها، طراحی و کاربرد آنها را پوشش می دهیم.

اگر فقط به دنبال توصیه‌های ما در مورد بهترین قیچی باغبانی هستید، برای جزئیات بیشتر در مورد ده‌ها قیچی باغبانی و شرح مارک‌ها و مدل‌های اصلی، به انتهای مطلب بروید.

قیچی‌های باغبانی معمولاً شاخه هایی که بیش از نیم اینچ قطر داشته باشند، را قطع نمی کنند (برخی تا 75/0 اینچ را قطع می کنند، اما برای این کار کمی قدرت برای نگه داشتن قیچی لازم است). اگر قصد دارید شاخه ضخیم‌تری را قطع کنید، به یک هرس کننده (به بررسی ما در مورد بهترین هرس کننده مراجعه کنید ) یا یک اره هرس  نیاز دارید .

ابزارهای هرس در مدل ها و قیمت‌های مختلفی وجود دارند و تلاش برای انتخاب مناسب می‌تواند گیج‌کننده باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی هایی می پردازیم که هنگام خرید قیچی باغبانی باید مدنظر قرار دهید تا بدانید هنگام انتخاب ابزار با کیفیت به چه نکاتی باید توجه کنید.

لیست پیشنهادات خریدان قیچی باغبانی

خط جدا کننده

قیچی باغبانی آرس کد 120EU

قیچی باغبانی آرس کد 120EU

  • ابزار: قیچی
  • جنس دسته: فولادی
  • ویژگی‌های قیچی‌، چاقو و ابزار باغبانی: قفل
مشاهده محصول در دیجی کالا
قیچی باغبانی هیزان مدل HIZAAA-88N

قیچی باغبانی هیزان مدل HIZAAA-88N

  • ابزار: قیچی
  • جنس دسته: فلز
  • ویژگی‌های قیچی‌، چاقو و ابزار باغبانی: قفل
مشاهده محصول در دیجی کالا
قیچی باغبانی باهکو مدل PXR-M2

قیچی باغبانی باهکو مدل PXR-M2

  • ابزار: قیچی
  • جنس دسته: فولادی
  • ویژگی‌های قیچی‌، چاقو و ابزار باغبانی: قفل
مشاهده محصول در دیجی کالا
قیچی باغبانی لایت مدل JH-615

قیچی باغبانی لایت مدل JH-615

  • ابزار: قیچی
  • جنس دسته: فولادی
  • ویژگی‌های قیچی‌، چاقو و ابزار باغبانی: قفل
مشاهده محصول در دیجی کالا
قیچی باغبانی فیکس تک مدل FHSS1801

قیچی باغبانی فیکس تک مدل FHSS1801

  • ابزار: قیچی ، میوه چین
  • جنس دسته: روکش دار ، فولادی
  • ویژگی‌های قیچی‌، چاقو و ابزار باغبانی: قفل
مشاهده محصول در دیجی کالا

نحوه انتخاب بهترین قیچی باغبانی

صرفا” یک نوع قیچی باغبانی وجود ندارد که برای همه ایده آل باشد. اینکه کدام نوع برای شما مناسب تر است به اندازه و شکل دست شما، قدرت گرفتن، نوع و مقدار هرسی که باید انجام دهید و بودجه شما بستگی دارد. اما، به طور کلی، هشت نکته وجود دارد که هنگام انتخاب قیچی باغبانی باید مد نظر قرار دهید.

  1. نوع قیچی باغبانی

دو نوع اصلی قیچی باغبانی وجود دارد – قیچی بای پس و قیچی سندانی.

  • قیچی های بای پس. اینها محبوب ترین نوع هستند. با استفاده از دو تیغه منحنی که از کنار هم رد می شوند (و از این رو «بای‌پس») درست مانند تیغه های یک قیچی، برش تمیزی خواهید داشت. یکی از تیغه ها تیز است و در حین رد شدن از کنار تیغه ضخیم تر تیز نشده، برش می دهد.
  • قیچی سندانی. اینها یک تیغه مستقیم دارند که هنگام بسته شدن روی یک لبه صاف (یا سندان) برش را ایجاد می کند – عملی مانند چاقو روی تخته خرد کن. آنها معمولاً کمی حجیم‌تر از قیچی های بای‌پس هستند که می‌تواند داخل شدن آنها به قسمت های تنگ را دشوار کند. از آنجایی که تیغه هنگام برش اغلب ساقه ها را خرد می کند (مگر اینکه تیغه بسیار تیز باشد)، بهتر است از آن ها به جای گیاهان زنده، برای کار بر روی چوب مرده استفاده شود.
  • قیچی باغبانی جغجغه ای. اینها مکانیزم اضافی هوشمندی را برای انجام راحت برش های سخت دارند. هنگامی که دسته های قیچی باغبانی جغجغه‌ای را فشار می‌دهید، آن‌ها چفت می‌شوند از این رو می توانید آن را آزاد کرده و دوباره فشار دهید و برش را به‌جای یک حرکت در چند مرحله آسان انجام دهید. این قیچی به ویژه برای کسانی که قدرت مچ کمتری دارند، یا برای بریدن ساقه های ضخیم تر که قیچی باغبانی معمولی نمی تواند از عهده آن برآید، مناسب است.

قیچی باغبانی
سمت چپ: قیچی باغبانی بای پس. سمت راست: قیچی باغبانی سندانی. توجه داشته باشید که تیغه های بای پس منحنی شکل می باشند در حالی که تیغه های نوع سندانی صاف هستند.

ما به جای قیچی سندانی یا جغجغه‌ای، قیچی های بای‌پس را توصیه می‌کنیم، زیرا معمولاً تمیزترین برش را ایجاد می کنند، استفاده از آنها راحت‌تر است، احتمال بیشتری وجود دارد که قطعات جایگزین داشته باشند و برای طیف وسیعی از کارهای هرس مناسب هستند.

  1.  قابلیت دسترسی به قطعات جایگزین

در همه قیچی‌های باغبانی امکان تعویض قطعات شکسته، فرسوده یا آسیب دیده وجود ندارد. به طور کلی، قیچی های با کیفیت‌تر، قطعات جایگزین دارند (که معمولاً مستقیماً بواسطه سازنده یا توزیع‌کننده در دسترس می باشند – وب‌سایت‌های آنها را برای جزئیات بیشتر بررسی کنید) در حالی که نمونه های ارزان تر این قابلیت را ندارند (و به صرفه‌تر است که قیچی ها را صرفا” تعویض کنید).
با این حال، به یاد داشته باشید که هر چقدر بیشتر هزینه کنید، کالای با کیفیت تری دریافت می کنید – محصولات ارزان تر ممکن است در برابر استفاده مکرر مقاوم نبوده و بنابراین ممکن است اغلب نیاز به تعویض داشته باشند. سرمایه گذاری کمی بیشتر بر روی یک قیچی باغبانی با کیفیت تر ممکن است در بلند مدت مقرون به صرفه باشد.

  1.  طراحی ارگونومیک

همه افراد طراحی به اصطلاح ارگونومیک را دوست ندارند، اما اگر قصد دارید زود به زود کار هرس یا جدا کردن شاخه های خشک را انجام دهید، قدردان روشی خواهید بود که در آن فشار ابزارها بر روی مچ دست کم باشد، یا نیاز به فشار کمتری برای بسته شدن دارند و به طور کلی تجربه هرس را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. این نوع طراحی اغلب شامل دسته های نرم، تیغه های زاویه دار و شکل اندکی خمیده است. قیچی هایی با دسته چرخشی نیز موجود هستند و هنگامی که دسته ها را باز و بسته می کنید با دست شما می چرخند (اگر کار هرس را زیاد انجام دهید، این می تواند تفاوت زیادی در خستگی دست ایجاد کند).

  1. تیغه های فولادی با کیفیت

تیغه های قیچی باغبانی معمولاً از فولاد ساخته می شوند. گاهی اوقات آنها را با یک ماده نچسب می پوشانند که در برابر شیره و سایر مواد چسبنده مقاوم است. به دنبال تیغه هایی باشید که از فولاد با کیفیت، سخت شده یا کربن ساخته شده اند – دوام بیشتر و احتمال شکستگی یا نیاز به تیز کردن پی در پی کمتری دارند. در واقع، در تیغه‌های بی کیفیت‌تر لبه‌های تیز نمی مانند و بنابراین هرس به کار دشواری تبدیل می‌شود که به گیاهان نیز آسیب می‌رساند.

در رابطه با کیفیت تیغه، این که هنگام باز و بسته کردن، تیغه ها چقدر از نزدیک عبور می کنند مهم است، و هر چه نزدیک تر باشند بهتر است. قیچی باغبانی با کیفیت به شما این امکان را می دهد که میزان فشار مکانیسم برش را تنظیم کنید و اطمینان حاصل نمائید که تیغه ها تنگاتنگ هم قرار می گیرند.

  1. مکانیسم قفل

بیشتر قیچی ها مکانیزمی دارند که به شما اجازه می‌دهد تا آن را در حالت بسته قفل کنید. این نه تنها ایمن تر است (به طور تصادفی با تیغه تیز خود را زخمی نمی کنید) بلکه از تیغه ها هنگام استفاده نشدن، نیز محافظت می کند. با این حال، برخی مکانیسم ها بهتر از سایرین عمل می کنند. به دنبال ضامنی باشید که به راحتی باز و بسته شود (مخصوصاً مکانیزم ضامن ARS “فشار برای باز کردن” را دوست داریم)، در حین استفاده از ابزار دست و پا گیر نباشد و در حالت باز یا قفل سر جایش بماند. هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که قیچی های باغبانی شما در حین استفاده از آنها به طور مداوم قفل شوند.

مکانیسم های قفل قیچی باغبانی
نمونه هایی از مکانیسم های قفل مختلف
  1. فنر قوی

بسیاری از قیچی های باغبانی فنری بین دو دسته دارند که وقتی دست خود را شل می کنید، دسته ها/تیغه ها را از هم دور می کند. این کار باعث کاهش حجم کار و خستگی دست می شود. دو نوع فنر متداول وجود دارد: فنرهای فلزی لول (که فنر حلزونی نیز خوانده می شود) و فنرهای سیمی. هر دو به خوبی کار می کنند، اما به دنبال موردی باشید که محکم به دسته ها وصل باشد تا هنگام هرس درختان یا درختچه ها به طور تصادفی توسط شاخه ها کنده یا جدا نشود. برخی از برندها، مانند Corona، دارای سیستم فنر مانندی هستند که در قسمت سر ادغام شده، بنابراین هیچ شانسی برای گیر کردن یا کنده شدن فنر وجود ندارد.

قیچی های باغبانی بدون فنر بیشتر شبیه قیچی هستند – آن‌ها به انگشتان شما متکی هستند تا دسته‌ها را با هر برش از هم جدا کنید و استفاده از آن‌ها برای چندین برش پشت سر هم بسیار خسته‌کننده است.

بهترین مدل قیچی باغبانی
برخی از قیچی ها، مانند قیچی های Bahco و ARS، معمولاً فنر دارند (سمت چپ). بقیه مدل ها، مانند Felco، معمولا دارای یک سیم پیچ یا لول فلزی می باشند (راست).
  1. سهولت جدا کردن قطعات

همه قیچی های باغبانی را نمی توان برای تمیز کردن و تیز کردن راحت تر تیغه ها، از هم باز کرد. با گذشت زمان، شیره، آلودگی و سایر پسماندها روی تیغه‌ها و بین دسته‌ها جمع می‌شوند و باز و بسته کردن قیچی های باغبانی را سخت‌تر می‌کند. اگر بتوانید قیچی ها را از هم باز کنید، تمیز کردن آنها راحت‌تر می شود. بدون جدا کردن قطعات قیچی باغبانی، نمی‌توانید کل تیغه را تیز کنید، در نتیجه تیغه‌ها پس از چندین بار تیز کردن، تاب پیدا می کنند.

  1. اندازه و وزن

هم اینکه قیچی باغبانی چقدر با دست شما تناسب دارد و هم اینکه چه قطری را می تواند به راحتی برش دهد، را مد نظر قرار دهید. اکثر قیچی ها تقریباً از پس یک شاخه نیم اینچی بر می آیند، اما برخی نیز می‌توانند تا ۱ اینچ یا بیشتر را قطع کنند. وسوسه نشوید شاخه های بزرگتر را قطع کنید چون ایجاد برش تمیز سخت تر خواهد بود و می تواند باعث کشیدگی مچ یا انگشت شود.

اگر کار هرس را مداوم انجام می‌دهید، وزن قیچی ها را نیز بررسی کنید – قیچی های سنگین‌تر باعث خستگی بیشتر می‌شوند.

نتیجه کلی

ابتدا، نوع چیزهایی را که می خواهید هرس کنید، را ارزیابی نمائید. آیا به ابزار بادوامی نیاز دارید که چوب های 1 اینچی را برش دهد یا یک قیچی سبک برای گل ها و درختچه های کوچک کافی است؟ این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا به یک قیچی بای پس، سندانی یا سندانی جغجغه ای نیاز دارید.

سپس بودجه خود را مشخص کنید. مانند بسیاری از ابزارهای باغبانی، قیچی باغبانی نیز دارای قیمت‌های متفاوتی است و با اینکه معمولاً کیفیت بهتری را با پرداخت هزینه های بیشتر دریافت می‌کنید، اما همیشه لازم نیست برای به دست آوردن آنچه که نیاز دارید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

برای کمک به شما در تصمیم گیری صحیح، ما دو روش مختلف برای انتخاب قیچی باغبانی ارائه کرده ایم – بر اساس برند و رتبه بندی (اهرچند این تنها در مورد قیچی های باغبانی که بررسی کردیم صدق می کند).

لیست 37 مدل پرفروش ترین غیچی باغبانی دیجی کلاخط جدا کننده

4/5 - (2 امتیاز)
منبع
Gardening Products

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا