آرایشی و بهداشتیراهنمای خرید

نحوه مرطوب کردن موها: یک راهنمای قطعی

شامپوهای آبرسان و روغن های طبیعی برای نرمی و تغذیه موها ضروری می باشند.

به مقاله مرطوب کردن موها خوش آمدید. حالت دادن روزانه موها با سشوار، استفاده از مواد شیمیایی و اتوی مو، نیاز موها به رطوبت را افزایش می دهد. این روش‌ها کمک می‌کنند تا به سرعت ظاهر خود را تغییر دهید، ولی موها را خشک کرده، باعث به شکنندگی موها یا موخوره شده و به موها آسیب می رسانند. بنابراین، چگونه می توان سلامت موهای خود را باز گرداند.

مرطوب نگه داشتن موها می تواند نتیجه بخش باشد. با این حال، برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر موها، باید به روش صحیح انجام شود. در این مقاله با دلایل خشکی مو، بهترین روش های مرطوب کردن آن‌ها و برخی درمان‌های خانگی برای حفظ سلامت موها آشنا خواهید شد.

علل خشکی مو

علل خشکی مو

خشکی مو دلایل مختلفی دارد. در صورتیکه پوست سر سبوم کافی تولید نکند، احتمال خشکی موها وجود دارد. با افزایش سن، تولید سبوم به تدریج کاهش می یابد. این وضعیت باعث خشک و شکننده شدن موهای فاقد رطوبت می شود.

عوامل دیگری که می توانند منجر به خشکی مو شوند عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از وسایل حالت دهنده مو: گرمای ناشی از ابزارهای حالت دهنده مانند پیگودی های داغ، فر کننده های مو، اتوی مو و سشوار، رطوبت طبیعی موها را گرفته و باعث خشکی آن ها می شود. رنگ کردن و مواد شیمیایی نیز غالبا” باعث خشکی مو می شوند.
  • شامپو زدن مکرر: استفاده زیاد از شامپو نیز می تواند باعث خشکی موها شود. مواد شیمیایی قوی موجود در شامپو به موها آسیب زده و باعث وز شدن آنها می شود. همچنین عدم استفاده از نرم کننده بعد از شامپو می تواند موها را خشک، کدر و بی روح جلوه دهد(پیشنهاد می شود: راهنمای خرید نرم کننده مو).
  • شرایط نامساعد محیطی: قرار گیری موها در معرض باد، آفتاب، کلر و شرایط نامساعد آب و هوایی می تواند باعث کدر شدن و خشک شدن موها شود.
  • برس زدن بد: برس های فلزی با دندانه های ناهموار می توانند موها را خشک کرده و باعث ایجاد شکستگی در موها شوند.

این روش های ساده و در عین حال موثر را برای نرم و شاداب کردن موهای خود انجام دهید.

بهترین روش مرطوب کردن موها

  1. استفاده از یک شامپوی مرطوب کننده و نرم کننده

استفاده از یک شامپوی مرطوب کننده و نرم کننده

از شامپوهای آبرسان و نرم کننده های قوی متناسب با نوع موهای خود استفاده کنید. همچنین می‌توان نرم‌کننده‌های بدون نیاز به شستشویی را انتخاب کرد که به موها رطوبت بیشتری می‌دهند. این محصولات قادر به تامین رطوبت از دست رفته موهای خشک بوده و به تغذیه آن ها کمک کنند.

  1. آبکشی موها با آب سرد

شستشوی مو با آب داغ رطوبت و چربی طبیعی موها را گرفته و باعث خشکی، وز شدن و شکنندگی موها می شود. آب سرد رطوبت مو را حفظ نموده و منافذ پوست سر را می بندد و مانع از ورود آلودگی ها و ناخالصی‌ها می شود.

  1. افزودن یک سرم به روتین روزانه مراقبت از مو

افزودن یک سرم برای مرطوب کردن موها

سرم های مو، موها را با رطوبت پوشانده و از آنها در برابر آسیب های ناشی از فر کننده ها، اتوی مو و سشوار محافظت می کند. سرم ها موخوره را کاهش داده و موها را صاف و براق می کنند. پس از شامپو زدن و حالت دادن موهای مرطوب، سرم را روی موهای مرطوب بمالید. همچنین می توان از آن بعنوان یک مرحله نهایی بر روی تار موهای خشک به منظور ایجاد درخشش فوری استفاده کرد.

  1. استفاده از شامپوی خشک

شامپو زدن روزانه باعث خشکی مو می شود. به جای شستن منظم موها، از شامپوهای خشک در فواصل بین دو شستشو برای شاداب نمودن موها و جلوگیری از تجمع چربی روی پوست سر استفاده کنید. زمانی که تار موها چرب به نظر می رسند و به رطوبت نیاز دارد، از شامپوی خشک استفاده کنید(پیشنهاد می شود: راهنمای خرید شامپو سر).

  1. محدود کردن استفاده از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو

ابزارهای حالت دهنده حرارتی باعث خشک شدن موها می شوند. اگر نمی توانید به طور کلی از آنها اجتناب کنید، از آنها در کمترین دما و یا خنک ترین حالت استفاده نمائید و برای جلوگیری از سوختن موها یک محافظ حرارتی بکار ببرید. از محصولات حالت دهنده سرد مانند اسپری ها، فوم حالت دهنده و ژل مو برای جلوگیری از آسیب و هیدراته نگه داشتن موها استفاده نمائید.

  1. استفاده از ماسک موی حالت دهنده قوی

استفاده از ماسک موی حالت دهنده قوی برای مرطوب کردن موها

درمان هفتگی ماسک مو یک اقدام عالی برای حفظ سلامت کلی موهاست. ماسک مو با دارا بودن مواد مغذی همانند عسل و زرده تخم‌مرغ موهای خشک را مرطوب نموده، درخشندگی بیشتری به موها بدهد و آنها را نرم کند. این درمان موهای آسیب دیده را ترمیم و تارهای مو را در سطح عمیقی نرم و لطیف می کند. همچنین می توان برای آبرسانی و لطافت بیشتر، از روغن مو یا سرم استفاده کرد.

  1. استفاده از روغن های مغذی

موهای خشک و شکننده به دلیل کمبود رطوبت مستعد الکتریسیته ساکن هستند. روغن های نارگیل، بادام، آرگان و زیتون قادر به مرطوب نمودن تارهای ضعیف مو می باشند. چند قطره از هر یک از این روغن ها را به انتهای خشک موهای خود مالیده و به آرامی برس بزنید. همچنین، می‌توان این روغن‌ها را برای نرم کردن و از بین بردن وز روی تمام طول تارهای مو استفاده کرد.

همچنین برای حفظ رطوبت طبیعی موها می توان آنها را مرتبا” اصلاح کرد، از حوله های میکروفایبر استفاده نمود و از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کرد.

در ادامه چند درمان خانگی برای مرطوب نگه داشتن موها بیان می شود.

درمان های خانگی برای مدیریت موهای خشک

  1. روغن نارگیل

خواص مرطوب کنندگی روغن نارگیل مانع از کمبود پروتئین مو می شود. این روش موها شما را نرم، هیدراته و انعطاف پذیر نگه می دارد.

مواد مورد نیاز

  • روغن نارگیل خالص

دستورالعمل ها

  1. موها و پوست سر خود را به آرامی با روغن نارگیل خالص برای چند دقیقه ماساژ دهید.
  2. اجازه دهید یک ساعت بماند.
  3. موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشوئید. با یک نرم کننده ادامه دهید.
  4. این کار را 1-2 بار در هفته انجام دهید.
  5. موز و روغن زیتون

بررسی ها حاکی از آن است که موز در تهیه نرم کننده های مو استفاده می شود و روغن زیتون با دارا بودن خواص نرم کننده به مرطوب نمودن موها کمک می کند. این مواد ممکن است همراه هم برای تغذیه و نرم کردن موها موثر باشند.

مواد مورد نیاز

  • 1 عدد موز رسیده
  • 1-2 قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص

دستورالعمل ها

  1. موز رسیده و روغن زیتون خالص را با هم مخلوط کنید.
  2. این خمیر را روی موهای مرطوب و پوست سر بمالید.
  3. اجازه دهید 15-20 دقیقه قبل از شستشو بماند.
  4. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.
  5. روغن دانه کدو حلوایی و عسل

عسل یک مرطوب کننده عالی می باشد و در تهیه نرم کننده های مو بکار می رود. روغن دانه کدو حلوایی نیز در جلوگیری از ریزش مو موثر است.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق غذاخوری روغن دانه کدو حلوایی
  • 2 قاشق غذاخوری عسل
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

دستورالعمل ها

  1. دانه کدو حلوایی و روغن نارگیل را با عسل مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را روی موهای خیس بمالید.
  3. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  4. با یک نرم کننده ادامه دهید.
  5. این کار را 1-2 بار در هفته برای کسب بهترین نتایج انجام دهید.
  6. شی باتر

شی باتر با خواص نرم کنندگی عالی می تواند موهای خشک و آسیب دیده را درمان کند.

مواد مورد نیاز

  • 1-2 قاشق غذاخوری شی باتر

دستورالعمل ها

  1. شی باتر را گرم نموده و پوست سر و موهای خود را به آرامی با آن ماساژ دهید.
  2. اجازه دهید 30-60 دقیقه بماند.
  3. موهای خود را با یک شامپوی ملایم شسته و با نرم کننده ادامه دهید.
  4. این کار را 1-2 بار در هفته انجام دهید.
نکته شی باتر در حالت خام بوی تندی دارد که احتمالا” برای بسیاری جذاب نمی باشد. با این حال، برای خنثی کردن بو، می توان آن را یک هر نوع اسانس معطری مخلوط کرد.
  1. آلوئه ورا و اسطوخودوس

آلوئه ورا اثرات محافظتی در برابر نور داشته و می تواند به جلوگیری از آسیب ناشی از پرتوی های خورشید کمک کند. روغن اسطوخودوس نیز برای رشد موها مفید می باشد و در عین حال موها را در تمام طول روز بوی خوبی خواهند داشت

مواد مورد نیاز

  • یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا
  • 1 فنجان آب
  • 2-3 قطره روغن اسطوخودوس

دستورالعمل

  1. ژل آلوئه و آب را با هم مخلوط کنید.
  2. روغن اسطوخودوس را به این ترکیب اضافه کرده و به خوبی مخلوط نمائید.
  3. این مخلوط را درون یک ظرف اسپری بریزید.
  4. آن را روی موها و پوست سر اسپری کنید.
  5. این کار را بصورت روزانه یا در مواقع نیاز تکرار کنید.
  6. تخم مرغ خام و روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اولئوروپئین است که رشد مو ها را تقویت می کند. تخم مرغ نیز با دارا بودن مقادیر بالای چربی و پروتئین مو را تغذیه و مرطوب کرده و آن را صاف و ابریشمی می کند.

مواد مورد نیاز

  • 1 عدد تخم مرغ خام
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

دستورالعمل ها

  1. تخم مرغ و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را به مو و پوست سر بمالید.
  3. سر را با حوله پوشانده و 30-60 دقیقه صبر کنید.
  4. موهای خود را با یک شامپوی ملایم شسته و با نرم کننده ادامه دهید.
  5. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.
نکته برای شستن این ماسک از روی موهای خود از آب داغ استفاده نکنید زیرا می تواند باعث بخته شدن تخم مرغ شده و پاک کردن و از بین بردن بوی آن را دشوار کند.

نتیجه گیری

موهای خشک مستعد شکنندگی و موخوره هستند. در چنین مواقعی، مرطوب نمودن موها به مقابله موثر با آسیب کمک می کند. با این حال، دلایل خشکی مو ها فراوان بوده و شامل روش های بد برس کشیدن، استفاده مکرر از شامپو، شرایط نامساعد محیطی و استفاده منظم از ابزارهای حالت دهنده مو می باشند. بنابراین برای به حداقل رساندن خشکی مو، از شامپوی مرطوب کننده استفاده کرده و موها را با آب سرد آبکشی کنید. استفاده منظم از سرم مو، شامپوی خشک، روغن مو، استفاده محدود از ابزارهای حالت دهنده و ماسک مو می تواند موها را به طور موثری مرطوب نماید. می توان از هر یک از روش های ذکر شده در بالا برای افزایش سطح رطوبت موها استفاده کرد.

سوالات متداول

چگونه می توان موها را یک شبه آبرسانی کرد؟

اینها چند روش عالی برای آبرسانی موها در طول شب هستند: • برس زدن موها قبل از رفتن به رختخواب گره های آنها را از هم باز کرده، پوست سر را تحریک نموده و به توزیع چربی طبیعی مو کمک کنید. • قبل از رفتن به رختخواب از یک سرم موی آبرسان و روغن موی مرطوب کننده استفاده کنید تا موها و تار موهایتان قدرت بیشتری برای مقابله با موخوره داشته باشند. • برای جلوگیری از وز شدن و ژولیدگی موها، از ماسک شبانه استفاده کرده و موهای خود را ببندید. • از روبالشی ابریشمی برای جلوگیری از وز شدن موها، اصطکاک، خشکی و از دست دادن رطوبت استفاده کنید.

روغن نارگیل برای مو بهتر است یا روغن زیتون ؟

روغن نارگیل و روغن زیتون هر دو برای مو مفید هستند. این دو روغن خواص تغذیه ای مشابهی برای موها دارند و استفاده از هر یک به نوع مو و مشکل شما بستگی دارد. با اینحال، روغن زیتون بهتر از روغن نارگیل می تواند به تارهای مو نفوذ کند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا