سلامتی

روغن نارگیل خالص: مزایا، کاربردها و عوارض جانبی

روغن نارگیل خالص را می توان در سس ها، اسموتی ها، کیک ها، بستنی ها استفاده کرد.

فواید روغن نارگیل خالص محدود به درمان مشکلات مو و پوست نیست. روغن نارگیل جزء ضروری بسیاری از لوازم آرایشی و دستور العمل های غذایی خانگی نیز محسوب می شود.

خوشبختانه، علاقه به انواع تصفیه نشده و فرآوری نشده این روغن در حال افزایش است. روغن نارگیل فرآوری نشده را روغن «خالص» یا «فوق العاده خالص» می نامند. روغن نارگیل خالص از میوه تازه برداشت شده نارگیل به دست می آید، ریز مغذی‌های آن حفظ شده و فواید فراوانی دارد.

فواید روغن نارگیل خالص

در این مقاله مزایای روغن نارگیل خالص، خصوصیات تغذیه ای، نحوه استفاده و هر گونه عوارض جانبی بالقوه آن مورد بحث قرار می گیرد.

نکته: روغن نارگیل فوق خالص و خالص ترکیب یکسانی دارند. بنابراین، می توان این اصطلاحات را بجای همدیگر نیز استفاده کرد.

روغن نارگیل (فوق العاده خالص) چیست؟

روغن نارگیل فوق العاده خالص از گوشت تازه میوه رسیده نارگیل به دست می آید. این روغن با فرآیندهای مکانیکی یا طبیعی استخراج شده و از آنجایی که میوه آن فرآوری نشده و خام است، روغنی که به این ترتیب به دست می آید را روغن نارگیل «خالص» می نامند.

در فرآیند استخراج روغن نارگیل خالص ممکن است نیازی به حرارت دادن نباشد یا اینکه از حرارت استفاده شود. اما هیچ گونه پردازش شیمیایی صورت نمی گیرد. یک دستگاه میوه های تازه نارگیل را به منظور تولید شیر و روغن نارگیل فشار می دهد که به آن فرآیند پرس سرد می گویند.

با کمک روش های مختلف بیوفیزیکی شیر را از روغن جدا می کنند. روغن باقیمانده دارای نقطه دود بالایی می باشد (حدود 350 درجه فارنهایت). این روغن نارگیل خالص را می توان برای سرخ کردن یا پخت و پز استفاده کرد، اما احتمالا” برای سرخ کردن یا پخت و پز با حرارت بالا مناسب نباشد.

اطلاعات عمومی: نارگیل در بین ساکنان جزایر اقیانوس آرام بعنوان یک غذای مقدس شناخته می شود و روغن آن بیشتر به دلیل خواص درمانی آن معروف است.

روغن نارگیل خالص صرفا “یکی از روغن های گوناگون پخت و پز نیست، بلکه خواص بیشتری دارد.

ویژگی خاص روغن نارگیل خالص

از آنجایی که در تهیه روغن نارگیل خالص کمترین میزان فرآوری یا گرمادهی وجود دارد، این روغن اکثر ترکیبات مغذی خود را حفظ نموده و سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع بوده و فاقد کلسترول است.

از همه مهم تر، روغن نارگیل قابلیت های آنتی اکسیدانی خود را حفظ می کند – به همین دلیل در زمینه های علم و سلامتی دارای اهمیت می باشد

مطالعات جدید نشان می دهند که این روغن نسبت به روغن نارگیل تصفیه شده، سفید و بوزدایی شده (RBD) تاثیر بیشتری در کاهش سطح LDL و کلسترول دارد.

این خواص کاهنده کلسترول روغن نارگیل خالص به نوبه خود از قلب، مغز، کبد، کلیه ها و سایر اندام های حیاتی محافظت می کنند.

اطلاعات عمومی: مزارع نارگیل را اروپایی ها در منطقه کارائیب ایجاد کردند که به دلیل ارزش دارویی بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند.

روغن نارگیل خالص در مقایسه با روغن نارگیل معمولی/تصفیه شده

در صورت استفاده از میوه تازه و « مرطوب » هسته نارگیل برای استخراج روغن، محصول روغن نارگیل « خالص » خواهد بود. اما در صورتیکه میوه تازه نارگیل با حرارت دادن سریع خشک شود، سفت شده و « کوپرا » (یا نارگیل خشک) بدست می آید. این نارگیل خشک برای استخراج روغن با ماشین پرس شده و روغن تصفیه شده به دست آمده را بخار و یا حرارت می دهند تا بوی آن گرفته شود.

در نهایت روغن با تصفیه از طریق رس، “سفید ” شده و ناخالصی ها و عوامل بیماری زای آن گرفته می شوند. محصول نهایی روغن نارگیل ” تصفیه شده ” خواهد بود

روغن نارگیل خالص نسبت به نوع تصفیه شده سالم تر است. با این حال، روغن خالص پایداری حرارتی کمتری نبست به روغن تصفیه شده دارد. دلیل آن افزودن حلال های شیمیایی (مانند هگزان) است که نقطه دود را (به 400-450 درجه فارنهایت) افزایش می دهد. این حلال ها، در صورت استفاده منظم، می توانند آسیب زا باشند.

فواید روغن نارگیل خالص

روغن نارگیل خالص

روغن نارگیل خالص (یا فوق خالص) دارای خواص مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی عالی است. می توان از آن برای کنترل مشکلات پوستی، عفونت میکروبی و تقویت سیستم ایمنی استفاده کرد.

1. ترمیم پوست

روغن نارگیل تقریباً تمامی خواص یک محلول عالی مراقبت پوست را دارا می باشد. یک عامل آنتی اکسیدان، ضد میکروب، ضد التهاب و بهبود دهنده (ترمیم کننده زخم) بوده و می توان از آن برای درمان اختلالات پوستی مزمن مانند اگزما و درماتیت آتوپیک استفاده کرد.

داراب اسیدهای چرب آن شامل اسید لوریک (49%)، اسید میریستیک (18%)، اسید پالمیتیک (8%)، اسید کاپریلیک (8%)، اسید کاپریک (7%)، اسید اولئیک (6%)، اسید لینولئیک ( 2٪، و اسید استئاریک (2٪) می باشد. اینها به طور موثر از طریق لایه های متعدد پوست نفوذ می کنند.

استفاده از روغن بصورت موضعی می تواند عملکرد سد پوستی را بهبود داده و از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

روغن نارگیل خالص از تولید ترکیبات پیش التهابی جلوگیری نموده و باعث بهبود زخم ها و جای زخم ها می شود.

2.کمک به کاهش وزن

بیشتر روغن ها دارای اسیدهای چرب بلند زنجیره سطح کلسترول خون را افزایش می دهند. این اسیدهای چرب به سختی تجزیه شده و به راحتی جذب جریان خون نمی شوند. استفاده از روغن‌های حاوی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه یا متوسط می‌تواند مانع از هیپرکلسترولمی (افزایش سطح کلسترول خون) شود.

روغن نارگیل خالص یا معمولی دارای اسیدهای چرب با زنجیره متوسط و بلند است. اسیدهای چرب با زنجیره متوسط به اندازه اسیدهای چرب با زنجیره بلند کلسترول خون را افزایش نمی دهند و در بافت های چربی بدن ذخیره نمی شوند.

همچنین تحقیقات ثابت کرده که افراد دارای رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط نسبت به افرادی که رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه دارند، بیشتر وزن کم می کنند. از این رو، ترکیب روغن هایی مانند روغن نارگیل خالص در پخت و پز می تواند اثرات مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد.

3. تقویت رشد سالم موها

مشخص شده که استفاده از روغن نارگیل برای مو باعث کاهش فقدان پروتئین می شود. در مقایسه با روغن آفتابگردان و روغن های معدنی، روغن نارگیل بیشتر به ساقه موها نفوذ می کند. روغن معدنی از لحاظ شیمیایی قادر به تعامل با پروتئین ها برای به دام انداختن و یا حفظ آنها نمی باشد.

در مقابل، روغن نارگیل دارای اسید لوریک به عنوان اسید چرب اصلی خود می باشد. اسید لوریک با پروتئین های مو تعامل بهتری دارد. از این رو، استفاده از روغن نارگیل بر روی موهای آسیب دیده یا آسیب ندیده، یا در حین شستشو یا پس از شستشو بهترین نتایج را به همراه دارد.

این روغن باعث کاهش موخوره شده و می تواند شکاف بین سلول های مو را پر کرده و از آنها در برابر آسیب های شدید شیمیایی محافظت نماید و در نهایت به رشد سریعتر مو کمک کند.

4. جلوگیری از پوسیدگی دندان

روغن نارگیل خالص دارای فعالیت ضد میکروبی طیف وسیع است. اکثر باکتری های مسبب پوسیدگی دندان به این روغن حساس هستند. به همین دلیل معمولاً برای غرغره روغن (بعنوان دهانشویه) استفاده می شود.

غرغره کردن یا چرخاندن روغن نارگیل در دهان می تواند به رهایی از شر پلاک های دندانی و التهاب لثه کمک کند و اشرشیا وولنریس، انتروباکتر، هلیکوباکتر پیلوری، استافیلوکوکوس اورئوس و گونه های قارچی از جمله کاندیدا آلبیکنس، C. glabrata، C. parapsilosis، C. stellatoidea و C. kruse را از بین ببرد.

اسید لوریک اصلی ترین عنصر فعال در روغن نارگیل محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهند که اسید لوریک دارای فعالیت های ضد التهابی و ضد میکروبی است. این خواص اجزای فعال، روغن نارگیل خالص را به یک ماده ارزان و ایمن برای مراقبت از دندان ها می کند.

5. کنترل عفونت های قارچی

زنان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت قارچی یا کاندیدیاز می باشند، در حالیکه مردان بیشتر دچار بالانیت ( یک عفونت قارچی که سیستم ایمنی را تضعیف می کند.) می شوند. علت این عفونت ها دیابت و چاقی نیز می تواند باش.

در طب سنتی چینی رژیم غذایی غنی از روغن نارگیل خالص برای کنترل عفونت های قارچی توصیه می شود. چندین گونه قارچ به روغن نارگیل خالص حساسند. مشخص شده این روغن 100% در برابر گونه های قارچ کاندیداز در آزمایشگاه فعال است.

اسید لوریک و مشتق آن، مونولورین، دیواره سلولی میکروب ها را تغییر می دهند. مونولائورین می تواند با نفوذ به دورن سلول ها غشاها را مختل نماید. فعالیت ضد التهابی این روغن باعث کاهش شدت عفونت های قارچی می شود.

6. کاهش خطر سرطان

اسیدهای چرب زنجیره متوسط برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف (سرکوب شده) ضروری هستند. روغن نارگیل خالص یکی از بهترین منابع غذایی این چربی ها محسوب می شود. مشخص شده این روغن در مقایسه با سایر روغن ها و یا کره، فعالیت محافظتی بهتری در برابر سرطان های سینه و روده بزرگ دارد.

اغلب، افراد تحت شیمی درمانی بعلت کم اشتهایی یا بی اشتهایی احساس ضعف دارند. افزودن این روغن به رژیم غذایی به علت وجود اسید لوریک می تواند وضعیت تغذیه، انرژی و متابولیسم فرد را بهبود دهد.

در مطالعه بر روی موش ها مشخص شده که مصرف روغن نارگیل اثرات ضد تکثیری بر تومورهای روده بزرگ و پستان دارد اما، می تواند سطح کلسترول سرمی را افزایش دهد. هم چنین، محققان ادعا می کنند که سطوح بالاتر کلسترول می تواند اثرات محافظتی در برابر رشد تومور در حیوانات داشته باشد

بطور کلی، مصرف روغن نارگیل خالص برای حفظ سلامت کلی بدن مفید است.

در ادامه مشخصات تغذیه ای روغن نارگیل ارائه می شود

ماده مغذی واحد 1 قاشق غذاخوری یا 14 گرم
انرژی کیلو کالری 120
پروتئین گرم 0
کل چربی گرم 14
کربوهیدرات، با تفاوت گرم 0
فیبر، کل رژیم غذایی گرم 0
قندها، کل گرم 0
لیپیدها
اسیدهای چرب، کل اشباع شده گرم 999/11
اسیدهای چرب، کل ترانس گرم 0
کلسترول میلی گرم

در سراسر جهان افراد علاقه مند به حفظ سلامتی روغن های معدنی و تصفیه شده را با این روغن فرآوری نشده جایگزین می کنند. حالا علت آن را می دانید. همچنین می توان از آن برای دستور العمل های ساده پخت استفاده کرد.

با این حال، روغن نارگیل خالص احتمالا” برای سرخ کردن زیاد و پخت طولانی در دمای بالا نامناسب باشد. بنابراین، دستور العمل های خود را عاقلانه انتخاب کنید. در ادامه چند ایده ارائه می شود.

نحوه استفاده از روغن نارگیل خالص

نحوه استفاده از روغن نارگیل خالص

سس ها و دیپ ها ( سس های غلیظ مانند سس مایونز، وینگرت) در صورت تهیه با این روغن خوش طعم تر خواهند بود.

در صورت اعتیاد به قهوه معتاد، قهوه بولت پروف یکی دیگر از دستور العمل های فوق العاده است.

اسموتی‌ها، نوشیدنی‌های غذایی، بستنی‌ها، کیک‌های بدون نیاز پخت هنگام تهیه با روغن نارگیل طعم بهتری داشته و سیرکننده‌ترند.

سبزیجات سرخ شده، مانند سیب زمینی، اگر به این روش تهیه شوند، ارزش غذایی بیشتری دارند.

بعلت فقدان کلسترول و اسید لوریک فراوان، به نظر می رسد روغن نارگیل خالص متداول باشد. اما متأسفانه، ممکن است این اتفاق نیفتد.

محققان در مورد استفاده منظم آن هشدار می دهند. برای اطلاع از عوارض جانبی روغن نارگیل خالص ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آیا روغن نارگیل خالص دارای عوارض جانبی می باشد؟

بله. با اینکه روغن سالمی است، اما در واقع روغن نارگیل منبع اسیدهای چرب اشباع (SFAs) می باشد. رژیم های غذایی غنی از SFA با اختلالات متابولیکی جدی همراهند.

با اینحال، تحقیقات و اطلاعات محدودی برای حمایت از این عقیده وجود دارند. هر چند روغن نارگیل خالص سطح کلی کلسترول را افزایش می دهد، اما شواهد کافی برای ارتباط مصرف آن با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی وجود ندارد.

هیچ مطالعه ای افزایش میزان مرگ و میر را هنگام آزمایش با این روغن نشان نمی دهد.

بنابراین، پیشنهاد می شود مصرف روغن نارگیل خالص به حدود 10 درصد از کل انرژی دریافتی فرد محدود باشد.

در صورت داشتن یک رژیم غذایی حاوی 2000 کالری در روز، نبایستی بیش از 120 کالری آن از چربی های اشباع تامین شود. این مقدار در حدود 13 گرم چربی اشباع در روز و اندکی بیشتر از مقدار موجود در 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل است.

وعده های غذایی خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید. روی یک بسته روغن نارگیل خالص کوچک و با کیفیت مناسب سرمایه گذاری کنید. همچنین می توان برای بهره گیری از مزایای نرم کنندگی این روغن، از آن برای مو و پوست استفاده کرد.

در ادامه به چند نکته مهم در مورد استفاده از روغن نارگیل خالص می پردازیم که حتما باید بدانید.

چگونه بفهمیم روغن نارگیل خالص فاسد شده یا تاریخ مصرف آن گذشته است

  • روغن نارگیل خالص در صورت نگهداری به دور از گرما و نور باید حدود ۲ تا ۳ سال سالم بماند.
  • اگر روغن بوی نامطبوعی دارد یا رنگ آن تغییر کرده، آن را دور بریزید.
  • روغن کهنه/فاسد در دست تکه تکه می شود. در اینصورت آن را دور بریزید.
  • ممکن است کپک های قارچی روی سطح روغن درون قوطی رشد کنند. اغلب می توان این نقاط را خراش داده و از بقیه روغن استفاده کرد.

نتیجه گیری

روغن نارگیل یک محصول کاربردی با فواید متعدد است. با اینکه عنصر مهمی در محصولات مختلف مراقبت از مو و پوست محسوب می شود، اما خواص دیگری نیز دارد که آن را ارزشمند می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، اینفوگرافیک زیر را بررسی کنید.

روغن نارگیل خالص هم برای زیبایی و هم برای سلامتی فواید زیادی دارد. روغن نارگیل فرآوری نشده فاقد کلسترول بوده و با خواص آنتی اکسیدانی فراوان در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. می تواند در کاهش وزن، محافظت در برابر پوسیدگی دندان، کاهش شدت عفونت های قارچی، ترمیم پوست و رشد موهای سالم موثر باشد. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث بالا رفتن سطح کلسترول را در افراد خاص شود. بنابراین، برای دست یابی به فواید حداکثری باید از آن در حد اعتدال استفاده کرد.

سوالات متداول

آیا می توان هر روز روغن نارگیل خالص مصرف نمود؟

بله. می توان حدود 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص را در روز مصرف کرد.

تفاوت بین روغن نارگیل خالص و ارگانیک چیست؟

روغن نارگیل خالص ممکن است ارگانیک یا غیر ارگانیک باشد. با اینحال، روغن نارگیل ارگانیک از میوه درختانی که با کودهای آلی و بدون آفت کش رشد می کنند، تهیه می شود.

نحوه مصرف روغن نارگیل خالص در صبح ها به چه صورت می باشد؟

حدود یک قاشق چایخوری روغن نارگیل خالص را صبح با شکم خالی میل کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

5/5 - (4 امتیاز)
منبع
stylecraze

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا