آیا نوشیدن نوشیدنی‌های گرم می‌تواند به خنک‌کردن کمک کند؟

وقتی دماها بالا می‌رود، بسیاری از افراد به سوی نوشیدنی‌های یخی می‌روند تا خنک شوند. اما دیگران قوری را روشن می‌کنند: نوشیدنی چای گرم در طول سال در کشورهایی مانند بنگلادش، هند، ژاپن و عربستان سعودی جزء نوشیدنی‌های مورد علاقه قرار دارد. بسیاری افراد در روزهای گرم احساس تازگی می‌کنند که چای گرم را مصرف می‌کنند – و در پزشکی سنتی چینی، گفته می‌شود که برخی از چای‌ها ویژگی‌های خنک‌کننده دارند حتی زمانی که گرم مصرف شوند. اما آیا واقعاً می‌تواند نوشیدن نوشیدنی‌های گرم در روز گرم به خنکی کمک کند؟

نوشیدنی گرم
نوشیدن نوشیدنی‌های گرم می‌تواند در روزهای گرم به شما کمک کند تا خنک شوید، تا زمانی که هوا بیرون خیلی مرطوب نباشد. (Image credit: Catherine Falls Commercial via Getty Images)

در واقع، مشخص است که نوشیدن نوشیدنی‌های گرم به واقعیت می‌تواند تأثیر خنک‌کننده‌ای بر روی بدن داشته باشد، اما این به سیاقت و شرایط وابسته است.

پیتر مک‌نوتون، استاد فارماکولوژی در دانشگاه کلیج لندن که به مطالعه تنظیم دما در بدن می‌پردازد، گفت که نوشیدن نوشیدنی‌های گرم واقعاً می‌تواند شما را خنک کند. “این به طور کاملاً متضاد با عکس‌العمل ذهنی است”، مک‌نوتون به Live Science گفت. با این حال، اگر هوا خیلی مرطوب نباشد، “نوشیدن نوشیدنی گرم واقعاً باعث کاهش دما می‌شود”، او گفت. اگر یک نوشیدنی گرم‌تر از دمای بدن باشد، در ابتدا “به وضوح، این نوشیدنی شما را گرم‌تر می‌کند”، مک‌نوتون گفت. اما انسان‌ها، همانند تمام حیوانات گرم‌خون، به طور مداوم برای حفظ دمای داخلی ثابت تنظیم می‌شوند. مک‌نوتون متوجه شد که نوشیدن نوشیدنی‌های گرم (و فلفل‌های تند) یک گیرنده در اعصاب ما به نام TRPV1 را فعال می‌کند، که به بدن می‌گوید که نیاز به خنک شدن دارد. در پاسخ، انسان‌ها عرق می‌کنند.

جمع‌آوری عرق بر روی پوست ناحیه ناراحتی ایجاد می‌کند، اما اگر باد یا یک فن وجود داشته باشد، هوا که از طریق آن عبور می‌کند، باعث بخارشدن عرق می‌شود و گرما را با خود می‌برد. به طور کلی، مک‌نوتون گفت: “زندگی‌تان به تعرق وابسته است.” تعرق می‌تواند به انسان‌ها کمک کند که در برخی از بالاترین دماهای ثبت‌شده در زمین زنده بمانند، حداقل در دمای خشک. تعرق در رطوبت بالا کمتر مؤثر است زیرا هوا در حال حاضر از بخار آب پر است و نمی‌تواند از پوست به اندازه کافی جذب کند؛ به همین دلیل در رطوبت بالا، دمای قابل تحمل به طرز قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

یک مطالعه در سال 2012 در مجله Acta Physiologica مشخص کرد که وقتی عرق به طور کامل بخار می‌شود، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم می‌توانند به کمک خنک کردن افراد بیاندازند، حداقل به طور موقت. این مطالعه به دنبال سایکلیست‌ها می‌گردید که به اندازه کافی سریع می‌دوید تا باد خود را ایجاد کنند و در شرایطی با رطوبت نیستند: شرایط ایده‌آل برای بخارشدن عرق.

در اثر معکوس، نوشیدن نوشیدنی‌های سرد دمای بدن را پایین می‌آورد و سپس مغز را تحریک می‌کند تا عرق را کاهش دهد تا دمای بدن را به حالت پایه بازگرداند. یک مقاله در سال 2018 نشان می‌دهد که با وجود باد کمتر، رطوبت بیشتر یا موانع دیگر در تعرق مؤثر – مانند لباس‌های سنگینی که آتش‌نشانان می‌پوشند – بهتر است با نوشیدن یخ خرد شده خنک شوید. “آب سرد مطمئناً بدن شما را سردتر می‌کند”، مک‌نوتون گفت. “این همچنین تمایل به سرکوب تعرق خواهد داشت. اگر قبلاً از عرق چکه‌چکه ریخته‌اید، ممکن است کمی خوب باشد!”

راه دیگری که نوشیدن نوشیدنی‌های گرم می‌تواند باعث خنک کردن افراد شود وجود دارد: با حفظ میزان آب مورد نیاز برای تعرق در ابتدا. در شرایط عادی، بدن می‌تواند به سرعت به یک چای گرم یا شیر خامه‌دار سرد جبران کند – اما نمی‌تواند به عدم میزان مایعات جبران کند. “اولویت شماره یک: نوشیدن نوشیدنی گرم، سرد، یا در دمای اتاق – درباره این فراموش کنید”، مک‌نوتون گفت. “فقط بنوشید.”

چینی بهانو، محقق بالینی در دانشگاه کالج لندن، به مطالعه ترطیب در میان افراد مسن در انگلستان پرداخته است، که چای گرم و دارای کافئین را اغلب به عنوان نوشیدنی مورد علاقه مصرف می‌کنند. “آنها یک فنجان چای می‌نوشند و فکر می‌کنند: ‘آه، من باید فقط آب بنوشم'”، بهانو به Live Science گفت. اما “اگر شما هیچ فنجانی آب ننوشید اما 10 فنجان چای بنوشید، این باز هم برای وضعیت ترطیب شما عالی است.” از آنجایی که قدرت احساس تشنگی با پیری کاهش می‌یابد، بهانو پیشنهاد می‌کند که افراد مسن در طول روز نوشیدنی بنوشند، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا تشنگی احساس می‌کنند یا خیر. نوشیدن‌کنندگان چای که کره، شکر یا نمک اضافه می‌کنند، یک مزیت اضافی دارند: آنها برخی از الکترولیت‌های از دست رفته به وسیله تعرق را به همان روشی که نوشیدنی‌های ورزشی انجام می‌دهند، جبران می‌کنند.

بزرگسالان مسن باید در طول روز نوشیدنی بنوشند
توانایی احساس تشنگی با پیری کاهش می‌یابد، بنابراین بزرگسالان مسن باید در طول روز نوشیدنی بنوشند، حتی اگر نوشیدنی یک فنجان چای گرم باشد. (Image credit: Getty Images)

مت بریرلی، که در زمینه گرمای محیط کار مشاوره می‌دهد، نیز تفاهم‌هایی در مورد دمای نوشیدنی و ترطیب دیده است – اما در جهت دیگر. در یک مطالعه در سال 2017 در مجله Safety and Health at Work، او متوجه شد که در حالی که بسیاری از کارگران فضای باز از آب سرد ترجیح می‌دهند، آنها اغلب از مصرف آب سرد خودداری می‌کنند زیرا فکر می‌کنند که سرما ممکن است سیستم بدنی‌شان را شوک دهد. به دلیل این باور، آنها به طور کلی کمتر مقداری آب می‌نوشند و ترطیب کمتری دارند. مانند بهانو، بریرلی پیشنهاد داد که افراد باید اعتماد به ترجیحات خود داشته باشند تا ترطیب خود را حفظ کنند. اما او همچنین توجه داشت که ترطیب کافی برای خنک نگه داشتن کارگران در روزهای گرمتر کافی نیست: آنها همچنین به حمایت‌های دیگر نیاز دارند، مانند استراحت‌های طولانی‌تر و دسترسی به تهویه مطبوع.

بریرلی در قسمتی گرم و مرطوب از استرالیا کار می‌کند، جایی که تعرق اضافی به کارگران در خنک شدن کمک نمی‌کند. او پیشنهاد داد که افراد در شرایط تنش گرمایی از نوشیدن نوشیدنی‌های گرم خودداری کنند – که در آن زمان بدن قادر به رها کردن حرارت اضافی نیست – اما او گفت که این سناریو کمی رخ می‌دهد. اگرچه ممکن است مردم در تابستان در حال استراحت از چای گرم لذت ببرند، اما تعداد کمتری از آنها این را در حین کار در فضای باز انتخاب می‌کنند. او در یک ایمیل نوشت: “هنگامی که کارگران مجاز به مصرف نوشیدنی با دمای مورد علاقه‌شان هستند، کارگران مناطق گرمسیری به شدت به نوشیدن نوشیدنی‌های خنک یا سرد ترجیح می‌دهند.”

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا