سلامتی

مقایسه مسواک برقی و مسواک دستی: آیا مسواک های برقی نسبت به دستی بهترند؟

آیا مسواک های برقی نسبت به مسواک های دستی بهترند؟ ما چگونگی دست یابی به بهترین نتیجه از مسواک ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدمه

به مقاله مقایسه مسواک برقی و مسواک دستی خوش آمدید. دندانپزشکان و بیمارانشان مدتهاست این سوال را مطرح می کنند که آیا مسواک برقی نسبت به مسواک دستی بهترند؟ با اینکه پاسخ به سلیقه شخصی، بودجه و میزان دسترسی افراد به آخرین فناوری های دندانپزشکی بستگی دارد، اما علم پاسخ روشنی برای این معضل پیشنهاد داده است.( پیشنهاد می شود: راهنمای خرید مسواک برقی)

مقایسه مسواک برقی و مسواک دستی

اما، مانند بسیاری از پاسخ‌ها، هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا مسواک برقی بهتر نسبت به یک مسواک دستی است، استثناها و شرایطی نیز وجود دارند که بایستی مد نظر قرار گیرند. سن، سلامت دندان‌ها و قرار داشتن تحت درمان دندانپزشکی ، همگی عواملی هستند که به دندانپزشک کمک می‌کنند تصمیم بگیرد که آیا مسواک برقی برای فرد مناسب است.

به دنبال مزایا و معایب مسواک دستی در مقایسه با مسواک برقی و اینکه چه کسی باید از هر کدام استفاده کند، باشید. همچنین در میان برخی از بهترین مسواک‌های برقی، می‌توان انواعی با قیمت مناسب را یافت.

بهترین گزینه ها برای کودکان و بزرگسالان کدامند؟

مناسب ترین گزینه مسواک برای فرد در طول عمر تغییر می کند و می تواند به این بستگی داشته باشد که آیا در هر بازه زمان مشخص تحت درمان دندانپزشکی قرار دارید. بنابراین، اولین مرحله تجزیه گزینه‌های مسواک براساس گروه سنی خود فرد می باشد.

تحقیقات منتشر شده در مجله بین‌المللی دندانپزشکی کودکان نشان می دهد که مسواک‌های برقی بهترین گزینه برای کودکانی است که والدین دندان‌های آنها را مسواک می‌زنند یا به اندازه کافی مستقل هستند که بتوانند به تنهایی دندان‌های خود را به بهترین نحو مسواک بزنند. دندانپزشکان تحت نظر آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا توصیه می کنند که کودک باید از سن یک سالگی تحت نظر دندانپزشک باشد. دندانپزشک کودک زمانی که استفاده از مسواک برقی برای تمیز کردن دندان ها کودک لازم باشد آن را توصیه می کند.

محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا نوجوانان هنگام استفاده از مسواک دستی به طور موثرتری از دندان‌های خود مراقبت می‌کنند یا مسواک برقی. داده های به اشتراک گذاشته شده در مجله BMC Oral Health نشان می دهد که در طی دو هفته، نوجوانانی که از مسواک برقی استفاده کردند، دندان های خود را مدت طولانی تری مسواک زده و در پایان آزمایش پلاک کمتری داشتند. دندانپزشک Dr. Amo Sohal, MDDr. BSc. Pg (dip) این مسئله را تأیید کرده و بیان می کند : ” اینکه مسواک های برقی، سونیک یا باتری دار از نظر بالینی نسبت به مسواک دستی در حفظ سلامت لثه ها و دندان ها موثرترند، اثبات شده است.”

دکتر هانا کینزلا استفاده از مسواک سونیک را توصیه می کند: “من به بیماران توصیه می کنم از مسواک سونیک استفاده کنند چون این مسواک تمام کارها را انجام می دهد، لذل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را در قسمت های مختلف دهان خود جابجا کرده و فشار زیادی وارد نکنید چون ممکن است به لثه ها آسیب برسد.” مسواک‌های سونیک با سایر مسواک‌ها متفاوت هستند، زیرا آنها بسیار سریع‌تر از همتایان نوسانی خود حرکت می‌کنند، در نتیجه برای تمیز کردن کافیست سر مسواک را روی سه سطح هر دندان قرار دهید.

مانند هر قانون دیگری، در اینجا هم استثنائاتی وجود دارد. پس از انجام جراحی دندان، ممکن است لازم باشد برای چند هفته از یک مسواک ویژه ا استفاده کنید. تحقیقات به اشتراک گذاشته شده در مجله Scientific World  نشان می دهد که استفاده از یک مسواک نرم دستی با پرزهای بسیار ظریف مناسب ترین گزینه طی دوران نقاهت پس از جراحی دندان است. آنها همچنین دریافتند که با استفاده از یک مسواک راحت، افراد بهتر قادر به پیروی از روتین بهداشت دهان و دندان خود می باشند.

همچنین توصیه های خاصی نیز برای افراد تحت درمان ارتودنسی وجود دارد. برای مثال، محققان در مجله Angle Orthodontist دریافتند که مسواک های نوسانی در از بین بردن پلاک و کاهش پوسیدگی نسبت به مسواک های سونیک برای بیماران دارای ارتودنسی های (بریس ) ثابت موثرتر می باشند.

موارد مرتبط: Oral B در مقایسه با Sonicare – کدام مسواک بهتر است؟

در اینجا نکات اصلی مقایسه بین مسواک دستی و برقی را تفکیک شداه اند تا بتوانید بهترین گزینه را متناسب با نیازهای خود بیابید.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله راهنمای خرید سری مسواک برقی مطالعه شود

مزایا و معایب: مسواک های دستی

قیمت: محدوده قیمت مسواک های دستی بسته به نوع و مدل و بر اساس لیست های فعلی Walmart بین 80/0 تا 15 دلار متغیر است.

کارایی: مسواک های دستی برای کارایی به تکنیک کاربر متکی هستند. دکتر دیوید رایس معتقد است که نوع مسواک دستی انتخابی بسیار مهم می باشد: “اگر می خواهید از یک مسواک دستی استفاده کنید، اطمینان از بکار گیری یک مسواک نرم بسیار مهم است. فشار دادن بیش از حد و در صورتیکه به هر دلیلی مسواک در معرض لثه‌ها و/ریشه‌ دندان‌ها قرار گیرد، می تواند آسیب جدی وارد کنید.»

عملکرد: مسواک های دستی کار را راه می اندازند. استفاده از آنها در مواقعی که بودجه کمی در اختیار دارید، یا بعنوان پشتیبان در ماشین، محل کار، یا در هنگام مسافرت، مفید است. مدل‌ها از یک برند نسبت به به برند دیگر تفاوت چندانی ندارند.

دسترسی: دسته‌ها در مسواک‌های دستی نسبت به برخی از مسواک‌های برقی باریک‌ترند. مجله انجمن سالمندان آمریکا دریافته که دسترسی برای افراد مبتلا به آرتریت دست یا سایر بیماری های عصبی یا اسکلتی عضلانی که بر مهارت های فرد تأثیر گذارند، ممکن است مشکل باشد.

دوام : مسواک های دستی نسبت به مسواک های برقی با دوام ترند. براساس تحقیقات منتشر شده در مجله دندانپزشکی بریتانیا در سال 2020 ، مسواک های دستی با سرهای جداشدنی و مسواک های بامبو هر دو با دوام ترین گزینه ها هستند.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله نحوه استفاده از مسواک برقی مطالعه شود

مزایا و معایب: مسواک های برقی

مزایا و معایب مسواک برقی

قیمت: بسته به ساخت و مدل مطابق با لیست های فعلی Walmart  بین 5 تا 200 دلار قیمت دارند

کارایی: تمام دندانپزشکانی که با آنها صحبت کردیم معتقدند مسواک های برقی در از بین بردن پلاک و حفظ سلامت دندان ها و لثه ها تا حد امکان نسبت به مسواک های دستی موثرترند.

عملکرد: مسواک های برقی عملکرد گسترده ای دارند که بسته به نوع و مدل متفاوت می باشد. برخی از آنها دارای تایمری برای اطمینان از مسواک زدن برای مدت طولانی هستند، و برخی دیگر نیز سنسورهایی دارند که هنگام فشار بیش از حد طی مسواک زدن به فرد هشدار می دهند.

دسترس‌پذیری: بر اساس پایگاه داده‌ بررسی‌های سیستماتیک کاکرین، محققان دریافته‌اند که مسواک‌های برقی به دلیل میزان تاثیر در کاهش پلاک، به بهبود بهداشت دهان و دندان در افراد معلول کمک می‌کنند. مدت زمان لازم برای مسواک زدن موثر نسبت به مسواک دستی کمتر بوده و افراد مراقب را از انجام یک کار طولانی و ناراحت کننده برای فرد بیمار یا عزیزانشان راحت می کند.

دوام: مسواک های برقی بادوام ترین گزینه برای مراقبت از دهان محسوب نمی شوند. با این حال، براساس تحقیقات منتشر شده در مجله دندانپزشکی بریتانیا، استفاده از مسواک برقی با مصرف آب کمتری طی مسواک زدن نسبت به انواع دستی همراه است.

5/5 - (1 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا