نقد و بررسی

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFI

B660-I Gaming WIFI یکی از بهترین مادربردهای ITX برای B660 است و قیمت آن کمتر از 220 دلار است.

مقدمه

ممکن است ایسوس ROG Strix B660-I Gaming WIFI اولین مادربرد Mini-ITX B660 باشد که آزمایش می‌کنیم، اما اصلاً ناامیدمان نمی‌کند. در حالی که اسمش ممکن است طولانی باشد، قیمتش (برای یک مادربرد ITX) نه. این مادربرد با قیمت کمی کمتر از ۲۲۰ دلار، در بین سایر مادربردهای ITX مشابه قرار می‌گیرد و گزینه ای همه جانبه در این فضا ارائه می‌دهد. این مادربرد پر از ویژگی‌هایی است، از جمله یک اسلات PCIe 5.0، دو سوکت M.2، صدای رده اول نسل گذشته، Wi-Fi 6 یکپارچه و ظاهر جذاب ROG که بسیاری دوست دارند. در مجموع، این یک مادربرد ITX پر از ویژگی با قیمت مناسب است.

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFI
(Image: © Asus)

عملکرد در مجموعه تست ما به طور کلی متوسط بود، با نتایج بالاتر از حد متوسط در مجموعه تست Procyon. بقیه نتایج نزدیک به میانگین بودند و در اکثر موارد، تفاوت عملکردی بین مادربردهای رقیب متوجه نمی‌شدید. عملکرد بازی نیز دقیقاً مطابق انتظار بود و به راحتی با مادربردهای دیگر رقابت می‌کرد. در طول تست‌های فشرده، کمی کاهش فرکانس CPU را مشاهده کردیم، همانطور که بیشتر مادربردهای Alder-Lake B660 به صورت پیش فرض این کار را انجام می‌دهند، اما حتی با بارهای سنگین چند رشته‌ای به خوبی عمل می‌کرد. عملکرد نگران کننده نیست.

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم و ببینیم که آیا این یک مادربرد خوب برای ساخت سیستم مبتنی بر Alder Lake شماست (یا حتی به اندازه کافی خوب برای قرار گرفتن در لیست بهترین مادربردها)، در اینجا مشخصات دقیق از ایسوس آمده است.

نتیجه کلی بررسی

با قیمت حدود 220 دلار، ایسوس ROG Strix B660-I Gaming WIFI یکی از بهترین گزینه‌های مادربرد ITX B660 است. با وجود ابعاد کوچکش، دارای دو سوکت PCIe 4.0 x4 M.2، چهار پورت SATA، Wi-Fi 6 یکپارچه و یک راه حل صوتی ویژه می‌باشد. با وجود عدم حضور RGBها، هنوز به عنوان مرکز جذابیت سیستم کوچک شما به نظر خواهد رسید.

مزایا:

  • دو سوکت M.2
  • صدای ویژه
  • اسلات PCIe 5.0

معایب:

  • فقط شش پورت USB نوع A در پنل عقبی
  • دمای بالای VRMها در زمان تست استرس

درون جعبه مادربرد Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFI

درون جعبه مادربرد Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFIاز جانب ایسوس، چندین لوازم جانبی همراه با خود مادربرد Strix B660-I Gaming WIFI ارائه شده است. اگرچه این مجموعه از لوازم جانبی، کاملترین مجموعه‌ای که دیده‌ایم نمی‌باشد، اما مادربرد دارای لوازم اساسی برای شروع کار است، از جمله یک دیسک درایور، کابل‌های SATA، آنتن Wi-Fi، و حتی یک کابل تقسیم USB 2.0 برای پورت‌های USB اضافی. در زیر لیست کامل لوازم جانبی موجود آمده است:

  • (2) کابل SATA 6Gb/s
  • کابل تقسیم USB 2.0 ROG
  • کابل پنل
  • آنتن‌های متحرک Wi-Fi ایسوس
  • بند کابل
  • (2) بسته پیچ‌های M.2 SSD
  • براکت M.2
  • کلیدچه ROG
  • استیکرهای ROG STRIX
  • کارت تشکر ROG STRIX
  • دیسک پشتیبانی (Support DVD)
  • کتابچه راهنما (User manual)

مشخصات Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFI

سوکت LGA1700
چیپست B660
فرم فاکتور ITX
رگولاتور ولتاژ 9 Phase (8+1, 60A SPS MOSFETs for Vcore)
پورت های ویدیو (1) HDMI (v2.1)
(1) DisplayPort (v1.4)
پورت USB (1) USB 3.2 Gen 2×2 Type-C (20 Gbps)
(1) USB 3.2 Gen 2 Type-C (10 Gbps)
(3) USB 3.2 Gen 2 (10 Gbps)
(3) USB 2.0 (480 Mbps)
پورت شبکه (1) 2.5 GbE
پورت صدا (5) Analog + SPDIF
Legacy Ports/Jacks
Other Ports/Jack
PCIe x16 (1) v5.0 (x16)
PCIe x8
PCIe x4
PCIe x1
CrossFire/SLI
DIMM Slots (2) DDR5 6200+(OC), 64GB Capacity
سوکت M.2 (2) PCIe 4.0 x4 (64 Gbps) / PCIe (up to 80mm)
U.2 Ports
پورت SATA (4) SATA3 6 Gbps (Supports RAID 0/1/5/10)
USB Headers (1) USB v3.2 Gen 2, Type-C (10 Gbps)
(1) USB v3.2 Gen 2, Type-C (10 Gbps)
(1) USB v2.0 (480 Mbps)
Fan/Pump Headers (3) 4-Pin (CPU, CPU_OPT, AIO Pump)
RGB Headers (2) aRGB (3-pin)
(1) AURA RGB (4-pin)
Diagnostics Panel Q-LEDs (Boot, VGA, DRAM, CPU)
Internal Button/Switch
SATA Controllers
Ethernet Controller(s) Intel I225-V (2.5 Gbps)
Wi-Fi / Bluetooth Intel AX201 Wi-Fi 6 (2×2 ax, MU-MIMO, 2.4/5/6 GHz, 160 MHz, BT 5.2)
USB Controllers ASMedia1074, ASMedia1543
HD Audio Codec ROG Supreme FX (Realtek) ALC1220A
DDL/DTS ✗ / DTS Sound Unbound
Warranty 3 Years

طراحی Asus Strix B660-I Gaming WIFI

طراحی Asus Strix B660-I Gaming WIFI

مادربرد B660-I Gaming WIFI ایسوس دارای یک PCB مات هشت لایه با رنگ مشکی مات و نشان‌های ROG Strix روی سینک‌های گرمای VRM و M.2 است. سینک گرمای سمت چپ VRM با پوشش پنل عقبی ترکیب شده است و اندازه‌ای مناسب با سطح کافی دارد تا MOSFET‌ها زیر آن سرد بمانند. اگر به دنبال RGB هستید، باید خودتان آن‌ها را تهیه کنید و به هدرهای RGB/ARGB آنها متصل کنید، زیرا B660-I Gaming از این نظر خالی است، که به نظر می‌رسد یک روند رو به افزایش است. به طور کلی، ما ظاهر ROG Strix را در این مادربرد کوچک دوست داریم و این مادربرد به عنوان یک مرکز زیبا برای سیستم Alder Lake شما مناسب است.

معمولاً ما مادربرد را به نصف‌های بالا و پایین تقسیم می‌کنیم، اما از آنجا که فضای زیادی برای پوشش وجود ندارد، ما از سمت راست اطراف آن حرکت خواهیم کرد. در سمت چپ سوکت، یک سینک حرارتی بزرگ (برای ITX) بر روی بانک VRM سمت چپ قرار دارد، همراه با یک سینک حرارتی بلند بر روی مجموعه بالایی از VRM‌ها. یک کانکتور EPS 8 پین (لازم) برای تامین برق به پردازنده در اطراف لبه بالا قرار دارد.

درست بالای سینک حرارتی بالا، سه هدر فن 4 پین (CPU_FAN، CHA_FAN و AIO_PUMP) به همراه هدر ARGB (3 پین) و RGB (4 پین) وجود دارد. فن‌های CPU و شاسی به کنترل Q-Fan (از طریق نرم‌افزار یا BIOS) پیش‌فرض دارند و تا 1A/12W توان تولید می‌کنند. هدر AIO_PUMP به صورت پیش‌فرض با سرعت کامل کار می‌کند و تا 1A/12W توان تولید می‌کند. این برای یک شاسی کوچک و چند فن کافی است. با این حال، من می‌خواهم ببینم که هدر AIO_PUMP بتواند توان بیشتری (2A/24W) تولید کند زیرا این ممکن است محدود کننده برای برخی لوله‌ها/پمپ‌های سفارشی باشد.

تامین برق ایسوس B660-i
(Image credit: Tom’s Hardware)

در مورد تامین برق، ایسوس یک تنظیم نه فازه را با هشت فاز اختصاص داده به Vcore پیاده‌سازی کرده است. برق از کانکتور EPS 8 پین می‌آید و به چیپ کنترل Digi+ EPU (ASP2100) با استفاده از یک تنظیم گروهی (یک سیگنال به دو MOSFET بدون دابل فاز) به 8x MOSFET Sic643 با جریان 60A می‌رود. 480A در دسترس برای CPU کمی کمتر از برخی دیگر است اما هنوز کار را انجام داد. از آنجایی که شما نمی‌توانید اورکلاک کنید، به این مقدار زیاد اهمیت زیادی ندهید، اما اطمینان حاصل کنید که جریان هوای کافی وجود دارد تا این قطعات در داخل مشخصات کار خود را انجام دهند.

درست در سمت راست، با دو سوکت DRAM بدون تقویت برخورد می‌کنیم. ایسوس حداکثر پشتیبانی از 64GB RAM DDR5 با سرعت DDR5-6200+(OC) را اعلام کرده است. شما در ظرفیت نسبت به مادربردهای بزرگتر با چهار اسلات محدود هستید، اما در واقعیت، تعداد کمی از افراد نیاز به بیش از 64 گیگابایت حافظه دارند. اگر نیاز به بیشتر دارید و همچنان می‌خواهید از یک فرم فاکتور کوچکتر استفاده کنید، Micro ATX و چهار اسلات آن تنها گزینه شماست. ما هیچ مشکلی در اجرای هر دو کیت DDR5 خود نداشتیم. به طور معمول، مادربردهای ITX برای اورکلاک حافظه بهتر هستند (ردیاب‌های کوتاهتر، استقرار بیشتر)، بنابراین من فکر می‌کنم که هنوز فضای کمی برای اورکلاک ممکن است وجود داشته باشد. این میزان بیشتر به کیت حافظه، پردازنده و مهارت‌های اورکلاک شما بستگی دارد.

در امتداد لبه راست مادربرد، چندین هدر و اتصال وجود دارد. از بالا به پایین، با کانکتور 24-pin ATX برای تامین برق به مادربرد برخورد می‌کنیم، هدر پنل سیستم، یک کانکتور USB 3.2 Gen 2 Type-C (10 گیگابیت بر ثانیه) و یک هدر USB 3.2 Gen1 (5 گیگابیت بر ثانیه) از جلو. در زیر آن، چهار پورت SATA عمودی قرار دارند که حالت RAID0/1/5/10 را پشتیبانی می‌کنند.

در امتداد لبه پایین، اسلات PCIe 5.0 با طول کامل قرار دارد. در صورت استفاده از یک کارت گرافیک اختصاصی، اسلات‌های دیگری برای افزایش وجود ندارد. بنابراین، مطمئن شوید که این مادربردهای کوچک همه چیزی که نیاز دارید را دارند پیش از خرید. در بالای اسلات PCIe، اولین (از دو) سوکت M.2 قرار دارد و سوکت دیگر در پشت مادربرد قرار دارد. هر دو سوکت از درایوهای با سرعت PCIe 4.0 x4 (64 گیگابیت بر ثانیه) و ماژول‌های PCIe با طول تا 80 میلی‌متر پشتیبانی می‌کنند. توجه داشته باشید که این مادربرد از ماژول‌های M.2 مبتنی بر PCIe پشتیبانی می‌کند اما SATA را پشتیبانی نمی‌کند. به علاوه، می‌توانید تمام پورت‌های SATA و سوکت‌های M.2 را همزمان و بدون کاهش پهنای باند اجرا کنید.

میان اسلات PCIe و سوکت M.2، چندین هدر وجود دارد. در سمت چپ، هدر صوت پنل جلویی، یک دستگاه پاکسازی CMOS، هدر SPDIF و هدر USB 2.0 قرار دارند. همچنین در این منطقه، کدک SupremeFX (Realtek ALC1220)، چندین کپاسیتور صدای Nichicon Gold و یک تقویت‌کننده Savitech SV3H712 برای راه‌اندازی هدست‌های با کیفیت و هدفون‌های Hi-Fi قرار دارد. از میان مادربردهای B660 Mini ITX، این یک از بهترین کدک‌های صدا را استفاده می‌کند (دیگران از مدل پایین‌تر ALC897 استفاده می‌کنند).

منطقه IO پشتی B660-iمنطقه IO پشتی حاوی یک پلاک IO از پیش نصب شده است که با تم ROG ایسوس هماهنگ است (سیاه) و یک نماده ROG کوچک بالاتر از خروجی‌های ویدیویی قرار دارد. هر پورت به رنگ سفید نام‌گذاری شده است که شناسایی آنها را آسان می‌کند.

در مجموع، هفت پورت USB در پشت مادربرد وجود دارد. شما یک پورت USB 3.2 Gen 2×2 (20 گیگابیت بر ثانیه) Type-C، یک پورت USB 3.2 Gen 1 (5 گیگابیت بر ثانیه) Type-C، سه پورت USB 3.2 Gen 1 (5 گیگابیت بر ثانیه) و سه پورت USB 2.0 (480 مگابیت بر ثانیه) در اینجا دارید. برخی از افراد ممکن است تعداد پورت‌های Type-A را کمی کمتر از حد نیاز بدانند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که تعداد مورد نیاز خود را از ناحیه IO پشتی بدانید. خروجی‌های ویدیوی گرافیک مدار گرافیکی مدعوم پردازنده شما شامل یک HDMI و یک DisplayPort است. همچنین اینجا پورت 2.5 گیگابیت اترنت مبتنی بر اینتل و اسلات‌های آنتن Wi-Fi 6 قرار دارند. آخرین مورد، از پشتیبانی صدا که شامل 5 پلاگ آنالوگ و یک پورت اپتیکال SPDIF است.

فریمور (BIOS)

BIOS مادربرد ROG Strix B660-I Gaming
(Image credit: Tom’s Hardware)

BIOS مادربرد ROG Strix B660-I Gaming ایسوس دارای یک تم مشهور به نام مشکی و قرمز است. BIOS با گزینه‌ها و منوهای زیادی بارگذاری شده است و مواردی که به طور متداول دسترسی می‌یابند به راحتی قابل دسترسی هستند و در لایه‌های عمیق گم شده نیستند. همچنین یک حالت Easy Mode وجود دارد که بیشتر شبیه یک داشبورد با قابلیت‌های محدود است. ما طرفدار BIOS ایسوس و طرح منطقی آن هستیم. این همه چیزی که نیاز دارید (به استثنای گزینه‌های اورکلاک پردازنده) و حتی بیشتر را برای تنظیمات مادربرد و کامپوننت دارد. و اگر می‌خواهید بدانید چگونه به BIOS دسترسی پیدا کنید (از هر سیستمی)، ما می‌توانیم کمک کنیم!

نرم‌افزارها

نرم‌افزارها B660-i
(Image credit: Tom’s Hardware)

ایسوس نرم‌افزارهایی را طراحی کرده است که وظایف مختلف مادربرد را کنترل می‌کنند، از کنترل نورپردازی RGB تا صدا، نظارت بر سیستم، اورکلاکینگ و غیره. به جای آن که به تفصیل به هر نرم‌افزار برویم و گوییم که برای هر بررسی تغییر کرده است، چند اسکرین‌شات از چند ابزار اصلی را به اشتراک می‌گذاریم. در اینجا، نگاهی به Ai Suite 3، Armoury Crate، Sonic Studio و برنامه صوتی Realtek داریم.

تست مادربرد ROG Strix B660-I Gaming

تا پاییز 2021، سیستم آزمایشی خود را به سیستم عامل Windows 11 64 بیت با تمام به‌روزرسانی‌ها ارتقا داده‌ایم. ما از همان کارت گرافیک Asus TUF RTX 3070 از سکوهای آزمایشی قبلی خود استفاده کردیم، اما درایور را به نسخه 496.13 به‌روز کردیم. به علاوه، انتخاب بازی‌های ما به‌روز شد، همانطور که در جدول زیر ذکر شده است. ما از آخرین BIOS مادربرد موجود برای عموم استفاده کردیم مگر اینکه خلافی ذکر شده باشد. سخت‌افزاری که استفاده کردیم به شرح زیر است:

اجزای سیستم تست

CPU Intel Core i9-12900K
Memory GSkill Trident Z DDR5-5600 CL36
Row 2 – Cell 0 ADATA XPG Lancer DDR5-6000 CL40
Row 3 – Cell 0 Skill Trident Z Neo DDR4-3600
Row 4 – Cell 0 GSkill Trident Z Royal DDR4-4000
GPU Asus TUF RTX 3070
Cooling Coolermaster MasterLiquid PL360 Flux
PSU EVGA Supernova 850W P6
Software Windows 11 64-bit (21H2, Build 22000.282)
Graphics Driver NVIDIA Driver 496.13
Sound Integrated HD audio
Network Integrated Networking (GbE or 2.5 GbE)

تنظیمات بنچمارک

Synthetic Benchmarks and Settings
Procyon Version 2.0.249 64
Row 2 – Cell 0 Office Suite, Video Editing (Premiere Pro), Photo Editing (Photoshop, Lightroom Classic)
3DMark Version 2.20.7290 64
Row 4 – Cell 0 Firestrike Extreme and Time Spy Default Presets
Cinebench R23 Version RBBENCHMARK330542
Row 6 – Cell 0 Open GL Benchmark – Single and Multi-threaded
Blender Version 3.0.1
Row 8 – Cell 0 Full benchmark (all 3 tests)
Application Tests and Settings
LAME MP3 Version SSE2_2019
Row 11 – Cell 0 Mixed 271MB WAV to mp3: Command: -b 160 –nores (160Kb/s)
HandBrake CLI Version: 1.2.2
Row 13 – Cell 0 Sintel Open Movie Project: 4.19GB 4K mkv to x264 (light AVX) and x265 (heavy AVX)
Corona 1.4 Version 1.4
Row 15 – Cell 0 Custom benchmark
7-Zip Version 21.03-beta
Row 17 – Cell 0 Integrated benchmark (Command Line)
Game Tests and Settings
Far Cry 6 Ultra Preset – 1920 x 1080, HD Textures ON
F1 2021 Ultra Preset – 1920 x 1080, HBAO+, RT Med, TAA + 16xAF, Bahrain, FPS Counter ON

تست‌های معمول ما و آزمایش‌های مصرف برق با استفاده از فرکانس‌های استاندارد پردازنده (شامل هر افزایش پیش‌فرض/توربو) انجام می‌شوند، با تمام ویژگی‌های صرفه‌جویی انرژی فعال. ما تنظیمات بهینه‌سازی شده را در BIOS و حافظه با فعال کردن پروفایل XMP تنظیم می‌کنیم. برای این تست‌های پایه، طرح تغذیه ویندوز به حالت متوازن (پیش‌فرض) تنظیم شده است تا کامپیوتر به‌طور مناسب در حالت آیلاند شود.

برای به دست آوردن بهترین نتایج از چیپ‌های Intel Alder Lake، باید از ویندوز 11 با برنامه‌ریز به‌روزشده آن استفاده کنید. در بیشتر موارد، ویندوز 10 عملکرد خوبی دارد. با این حال، برخی از تست‌ها (Cinebench R20، Corona و POVRay) با خطا مواجه می‌شوند. به طور خلاصه، اگر با Alder Lake همراه می‌شوید، باید برای بهترین نتایج در تمام زمینه‌ها به ویندوز 11 ارتقا دهید. این ممکن است با آپدیت و به‌روزرسانی‌های آینده تغییر کند.

Synthetic Benchmarks

نتایج تست‌های سنتزی نشان می‌دهند که چگونه یک مادربرد اجرا می‌شود، زیرا تنظیمات مشابه باید نتایج عملکرد مشابهی تولید کنند. اما واتاژ توربو بوست و زمان‌بندی حافظه پیشرفته، جایی هستند که سازندگان مادربرد هنوز می‌توانند برای پایداری یا عملکرد بهینه‌سازی کنند، و این تنظیمات می‌توانند بر برخی از آزمایش‌ها تأثیر بگذارند.

نتیجه تست Cinebench
نتیجه تست Cinebench مادربرد B600-i در عملکرد چند هسته ای. (Image credit: Tom’s Hardware)

نتایج تست‌های مصنوعی ما از متوسط تا بالا متغیر بودند و به تست خاص بستگی داشتند. B660-I Gaming در تمام تست‌های Procyon (ویرایش دفتری و فتو/ویدئو) عملکرد خوبی داشت، در حالی که تست‌های نوع واقعی‌تر ما، از جمله 7Zip، Cinebench و POV_Ray، همگی به معنای میانگین بودند.

برنامه های زمان بندی شده

تست LAME
نتیجه تست LAME مادربرد Asus B660-i. (Image credit: Tom’s Hardware)

در تست LAME، B660-I Gaming نتایج خوبی کسب کرد که زمان 9.51 ثانیه آن برای دومین نتیجه سریعتر است (گرچه همه نتایج بسیار نزدیک به یکدیگر هستند). آزمایش LAME در 52 ثانیه به پایان رسید، که برای تمام مادربردهای آزمایش‌شده به عنوان میانگین شناخته می‌شود. همچنین هر دو نتیجه Handbrake هم با سایر نتایج خوب ترکیب شدند. به طور خلاصه، نیازی به نگرانی از نظر عملکرد در هیچکدام از تست‌های برنامه‌های ما نیست.

بازی های سه بعدی و 3DMark

بازی های سه بعدی و 3DMarkاز زمان عرضه چیپ‌ست Z690، تست‌های بازی خود را به‌روز کرده‌ایم، به Far Cry 6 ارتقا داده‌ایم و از F1 2020 به F1 2021 منتقل شده‌ایم. ما با رزولوشن 1920×1080 و استفاده از تنظیمات Ultra (جزئیات در بالا آورده شده است) بازی‌ها را اجرا می‌کنیم. با افزایش رزولوشن، تأثیر پردازنده کمتر می‌شود. هدف از این تنظیمات تعیین این است که آیا در عملکرد در رزولوشن بیشترین استفاده شده با تنظیماتی که بیشتر مردم استفاده می‌کنند یا حداقل به دنبال آن هستند، تفاوت‌هایی وجود دارد یا خیر. انتظار داریم تفاوت بین مادربردها در این تست‌ها به حداقل باشد و بیشتر آن‌ها در محدوده اختلافات حاشیه‌ای باشند. همچنین یک مقدار FPS حداقل اضافه کرده‌ایم، زیرا این می‌تواند بر تجربه بازی و غوغایی شما تأثیر بگذارد.

در F1 2021، B660-I Gaming به طور میانگین 164 فریم در ثانیه (fps) داشت، با حداقل 142 fps، در حالی که در Far Cry 6، ایسوس به طور میانگین 138 fps با حداقل 125 fps داشت. روند عدم مشاهده تفاوت‌های قابل توجه در میان مادربردهای Z690/B660 در تست‌های سنتزی ادامه داشت. مادربرد بررسی شده ما 14,438 امتیاز در 3DMark Time Spy و 19,987 امتیاز در Fire Strike Extreme کسب کرد. تمام نتایج بازی‌های Strix B660-I Gaming WIFI به دقت آنچه که انتظار می‌رود، هستند.

مصرف برق / دماهای VRM

مصرف برق / دماهای VRM
نتیجه تست مصرف برق مادربرد Asus B660-I. (Image credit: Tom’s Hardware)

برای تست مصرف برق، از آزمون پایداری سیستم AIDA64 با فعال کردن استرس بر CPU، FPU و Cache استفاده کردیم و از مقدار مصرف برق نقطه اوج استفاده کردیم. خواندن واتاژ از دیوار از طریق یک متر Kill-A-Watt انجام شد تا کل سیستم را بدون نمایشگر ضبط کند. تنها متغیری که تغییر می‌کند، مادربرد است؛ سایر قطعات همگی یکسان هستند.

در حالت آرام، B660-I Gaming مبتنی بر DDR5 با مصرف 43 وات، یکی از نتایج کمتر ما در میان مادربردهای رقیب بود، با مصرف وات در لحظه بیشینه. مصرف برق در زمان بار به بیشینه می‌رسد که متوسط کلی را به 206 وات افزایش می‌دهد، که آن را کمی بر روی طرف کماهنگ‌تر محل نشان می‌دهد. با این حال، اختلاف بین این مادربرد و بیشتر مادربردهای دیگر در صورت قابل مشاهده بر روی قبض برق شما خواهد بود.

دمای B660-i
دما در طول زمان مادربرد Asus B660-I

در طول آزمایش‌های استرس اورجینال، به دلیل استفاده فراوان مادربرد از ولتاژ به صورت پیش‌فرض، دیدیم که پردازنده به علت این استفاده از ولتاژ، ترمالی وابسته به حالت استرس ترمال شده است. با این حال، دمای VRM هنوز هم بسیار گرم بود و در Extech به بیش از 70 درجه سانتیگراد و در حسگر داخلی به نزدیک 90 درجه سانتیگراد بالا رفت. اگرچه این در محدوده مشخصات است، اما فضای کمی برای سربار باقی مانده است. اما دوباره، این در حین یک آزمایش استرس است و نه یک بارگذاری کاری عادی. برای بازی و بیشتر وظایف محصولی، این مشکل نباید مشکل باشد تا زمانی که هوا از روی حرارت‌زایی عبور کند.

اورکلاک کردن

اورکلاک کردن Asus B660-I
(Image credit: Tom’s Hardware)

امکان اورکلاک CPU در چیپست‌های مبتنی بر B660 وجود ندارد، اما این پلتفرم امکان تنظیم سرعت حافظه را فراهم می‌کند. با کیت‌های DDR5-5400 و DDR5-6000 ما، ما به سادگی XMP را تنظیم کردیم و بدون هیچ مشکلی ادامه دادیم. احتمالاً هنوز فضایی برای اورکلاک وجود دارد، اما فکر می‌کنم افرادی که یک مادربرد از کلاس بودجه‌ای خریداری می‌کنند، به دنبال خرید حافظه گران‌قیمتی که خارج از نقطه شیرین (حدود DDR5-6000) باشد، نباشند. اما اگر هستید، این مادربرد از مدارهای اختصاصی برای دور زدن به‌طور ایمن محدودیت‌های PMIC حافظه DDR5 پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید از حداکثر 1.1 ولت پیش‌فرض عبور کنید و بدون چرخه برق‌زدن برای اعمال این تنظیمات.

نتیجه گیری

پس از آزمایش و تجزیه و تحلیل مجموعه ویژگی‌های زیاد آن، مادربرد کوچک Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFI به عنوان یک مادربرد متناسب در دسته‌ی B660 با قیمت مقرون به صرفه اثبات شده است. این مادربرد کوچک با یک اسلات PCIe 5.0، دو سوکت M.2، Wi-Fi 6 یکپارچه و یک راه‌حل صوتی پریمیوم ژنریشن گذشته ارائه شده است. تنها نگرانی واقعی از نظر سخت‌افزار در دماهای بالای VRM است، اما توجه داشته باشید که این مورد در حین یک تست استرس بوده و سناریوی عادی بارگذاری نیست. خارج از این موضوع، عملکرد در تمام آزمایشات ما خوب بوده و به راحتی با سایر مادربردهای بر پایه DDR5 رقابت کرده است. با قیمت 219.99 دلار، قیمت مناسب، دارای ویژگی‌های زیاد و عملکرد خوب است. از این کلاس از مادربردها نمی‌توانید انتظار بیشتری داشته باشید.

رقابت در فضای B660 ITX کمتر است، با تنها ASRock و Gigabyte که همراه با Asus این فضا را پر کرده‌اند. مادربرد ITX MSI (Z690 Unify) بر پایه Z690 است، اورکلاک قابل انجام است و قیمت آن بسیار بیشتر است. مادربرد B660I Aorus Pro DDR4 از Gigabyte هزینه 245.99 دلار دارد، در حالی که ASRock B660M-ITX/AC با ارزش کمترین هزینه 119.99 دلار دارد. از این میان، Asus بهترین تجهیزات را ارائه می‌دهد، با ارائه سوکت‌های M.2 بیشتر (دوتا در مقابل یکتا)، یک راه‌حل صوتی بهتر، و تنها مادربردی که از DDR5 استفاده می‌کند (که به طبیعت همچنین هزینه کل را افزایش می‌دهد).

Asus ROG Strix B660-I Gaming WIFI مادربرد ITX مناسبی است اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه باشید و نقطه‌ی اصلی برنامه‌ریزی شما اورکلاک پردازنده Alder Lake نباشد. اگر این کار را می‌کنید، گزینه‌های Z690 وجود دارند (ما دو مورد ASRock Z690 PG ITX-TB4 و MSI MEG Z690I Unify را بررسی کرده‌ایم) اگرچه بیشتر این گزینه‌ها بسیار بیشتر از 300 دلار هستند. اگر حدود 200 دلار برای ساخت ITX خود دارید، این مادربرد بدون شک بهترین گزینه در این محدوده قیمت است.

4/5 - (2 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا