خودرو، ابزارآلات

راهنمای خرید شمشاد زن : چگونه بهترین نوع را خریداری کنیم؟

بررسی و راهنمای خرید بهترین شمشاد زن + لیست 19 عدد بهترین شمشاد زن موجود در بازار

hedge_trimming

مقدمه

فرقی نمی کند به دنبال یک شمشماد زن بنزینی هستید یا برقی، ابتدا بایستی دسته ای از عوامل شامل طول تیغه، نوع تیغه و فاصله دندانه را ارزیابی کنید. از مدل‌های شارژی سبک گرفته تا شمشاد زن های دسته بلند طراحی شده برای مقابله با پرچین‌های بلند، هر آنچه را که لازم است برای یافتن شمشادزن مناسب بدانید، در این مقاله از مجله مسیر انتخاب گفته شده است.

انواع شمشاد زن

یک تجارت باغبانی فعال دارید و بایستی چند پرچین توجا (نوعی سرو خمره ای) را هرس کنید یا خودتان پرچین های زیادی برای رسیدگی دارید؟ در اینصورت به دنبال یک شمشماد زن بنزینی باشید که یک سرمایه گذاری مناسب در بلند مدت محسوب می شود. اگر در مورد کوتاه بودن آن نگران هستید، به سراغ دستگاه شمشاد زن دسته بلند با موتور 30 سی سی و تیغه 75 سانتی متری با فاصله دندانه بزرگ بروید. مطمئن باشید از عملکرد و کارایی بالا بهره خواهید برد و نیازی به پریز برق نیست!

شمشماد زن های قابل حمل

یا علاقه ای به نگهداری یک موتور بنزینی ندارید، اما باید در بالای یک پرچین بزرگ درختچه ای برگ بو کار کنید ؟ یک شمشماد زن شارژی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. به سراغ باتری 36 ولتی (V) بروید تا از عملکردی مشابه یک شمشماد زن بنزینی لذت ببرید. روی یک باتری اضافی سرمایه گذاری کنید و بزودی از مزایای آن بهره مند شوید!

شمشاد زن های برقی

آیا به دنبال شمشماد زن سبک برای رسیدگی به پرچینی هستید که در محدوه پریز برق قرار دارد؟ شمشاد زن های برقی به طور متوسط با توان 600 وات (W) عرضه می شوند و برای پرچین های تقریباً نزدیک منزل، بسیار خوب عمل می کنند. این شمشادزن های سبک هم چنین برای افرادی که نمی‌خواهند بدنبال ابزارهای سنگین باشند، عالی هستند.

ویژگی های شمشاد زن

طول تیغه های شمشاد زن معمولاً 40 تا 75 سانتی متر می باشد. طول تیغه، وزن و قدرت دستگاه را تعیین می کند و باید متناسب با عرض پرچین شما انتخاب شود. سایز فاصله دندانه به فضای بین دندانه های تیغه اشاره دارد، و اندازه شاخه هایی که ابزار می تواند از پس آنها برآید را مشخص می کند. بطور کلی فاصله دندانه ها را می توان به سه دسته مختلف تقسیم کرد:

12 تا 16 میلی متر
20 تا 25 میلی متر
26 تا 36 میلی متر

تیغه های انواع مختلف شمشاد زن ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. شمشاد زن های بنزینی هم چنین نیازمند مراقبت از موتور می باشند ( هرچند فرآیند چندان پیچیده ای نمی باشد).

اجزای شمشاد زن

یک شمشماد زن چگونه کار می کند؟

شمشاد زن شامل یک موتور بنزینی یا موتور الکتریکی است که نیروی حرکت رفت و برگشتی مجموعه تیغه ها را تامین می کند. مجموعه تیغه از دو تیغه تشکیل شده است که هر کدام دارای یک سری دندانه های تیز هستند. تیغه ها بر خلاف هم می لغزند و زمانیکه که این دو مجموعه دندانه در یک راستا قرار می گیرند، شاخه ها را کاملا قطع می کنند.

شمشاد زن بنزینی را می توان با موتورهای 2 یا 4 زمانه مجهز کرد. ظرفیت موتور، عملکرد ابزار را تعیین می کند و این از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. شمشاد زن های برقی می توانند با یک کابل همراه باشند که در این صورت قدرت آنها بر حسب وات (W) نشان داده می شود. مدل‌های شارژی از نظر ولتاژ (V)، که توان ابزار را نشان می‌دهد و آمپر ساعت (Ah) ،که ظرفیت باتری را مشخص می‌کند (یعنی چه مدت قبل از شارژ مجدد می‌توان از باتری استفاده کرد) متفاوت هستند.

شمشاد زن بنزینی در مقابل برقی

قدرت شمشاد زن های بنزینی و برقی به صورت متفاوتی اندازه گیری می شود.

شمشماد زن برقی سیمی

شمشاد زن سیمی برقی معمولاً با توان 400 تا 700 وات عرضه می شود. میزان توان مورد نیاز به طول تیغه بستگی دارد. به طور کلی، توان منعکس کننده الزامات انرژی برای ابزار می باشد.

مزایا:

شمشاد زن های سیمی برقی برای کارهای هرس کوچکتر یا شکل دادن پرچین در نزدیکی منبع برق بهترین مورد هستند. این ابزارها سبک و نسبتا” ارزان می باشند.

شمشاد زن شارژی

شمشادزن شارژی با باتری‌های یون- لیتیوم (Li-on) 18 ولت، 36 ولت یا حتی 56 ولت عرضه می‌شوند. ولتاژ باتری میزان توانی که یک شمشاد زن می تواند آزاد کند، را مشخص می نماید. یک شمشماد زن با موتور 36 ولت عملکرد خوبی دارد و برای اکثر کارها استفاده از آن آسان خواهد بود.

درجه آمپر ساعت (Ah) میزان دوام باتری را نشان می دهد. هرچه میزان Ah بالاتر باشد، زمان فعالیت طولانی تر خواهد بود. به طور کلی، ابزاری که دارای 2.2 Ah است حدود 30 تا 50 دقیقه دوام می آورد در حالی که ابزاری با 3 Ah، بین 45 تا 90 دقیقه دوام می آورد (بسته به نوع پرچینی که هرس می کنید).

مزایا:

شمشاد زن های شارژی در باغ های بزرگ به خوبی کارآمد مهستند زیرا می توان آنها را بدون محدودیت جابه جا کرد. شمشادزن های شارژی قدرتمند و مجهز به باتری های بادوام می توانند جایگزین مناسبی برای شمشادزن های برقی و شمشادزن های دو زمانه بنزینی باشند.

شمشماد زن بنزینی

شمشاد زن های بنزینی می توانند توان 4/0 تا 4/1اسب بخار (یا 300 تا 1050 وات ) و ظرفیت 7/22 تا 31 سی سی را ارائه دهند. با این حال، برخی از شمشاد زن های دسته بلند تا 52 سی سی هم می رسند. موتورهای دو زمانه با ترکیب سوخت و روغن در یک مخزن کار می کنند. هرچند این ابزارها سنگین تر از گزینه های ذکر شده در بالا می باشند، با این وجود قدرتمندتر هستند و نیازی به پریز برق ندارند. شمشاد زن های بنزینی حرفه‌ای معمولاً به یک موتور 4 زمانه مجهز هستند و عملکرد عالی ارائه می‌دهند. برخلاف موتورهای 2 زمانه، روغن و سوخت در موتورهای 4 زمانه بصورت جداگانه نگهداری می شوند.

مزایای:

شمشاد زن های بنزینی ابزارهای قدرتمند و بادوام هستند. آنها به خوبی برای بریدن شاخه های بزرگ مجهز هستند و امکان فعالیت طولانی را فراهم می کنند. بنابراین، این شمشاد زن ها برای هرس باغ‌های بزرگ مناسب می باشند. با این حال، آنها سنگین، پر سر و صدا بوده و چندان با محیط زیست سازگار نیستند. علاوه بر این، اگر مراقب موتور نباشید، راه اندازی آن می تواند مشکل باشد.

موتورهای 2 زمانه در مقابل 4 زمانه

شمشادزن های بنزینی ممکن است مجهز به موتور 2 یا 4 زمانه باشند. همانطور که در بالا ذکر شد، یک موتور 2 زمانه با مخلوط کردن روغن و سوخت کار می کند در حالی که یک موتور 4 زمانه، یک مخزن جداگانه برای سوخت و یک مخزن نیز برای روغن دارد. یک موتور 2 زمانه نسبت به موتور 4 زمانه به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد اما کارایی آن کمتری می باشد. موتور 4 زمانه برای استفاده های سنگین و مکرر توصیه می شود.

شمشاد زن های بنزینی برای افراد حرفه ای، کسانی که دارای املاک بزرگ هستند یا صرفاً برای هرکسی که به دنبال انجام کارهای طولانی بدون مشکل کابل برق می باشد، عالی هستند.

شمشاد زن برای فرم دهی

طول برش یک شمشماد زن، معادل طول تیغه است. هرچه تیغه بلندتر باشد، پرچین شما آراسته تر خواهد بود زیرا نیازی به برش های زیادی نخواهید داشت. اما به یاد داشته باشید که وزن ابزار نیز متناسب با طول تیغه است (هرچه تیغه بلندتر باشد، شمشادزن سنگین تر خواهد بود). با در نظر گرفتن این موضوع، اگر نمی توانید یک شمشاد زن سنگین را به دنبال خود بکشانید، به سراغ تیغه کوتاه‌تر بروید. به این ترتیب، ابزار سبک تری خواهید داشت که کار با آن آسان تر است.

طول تیغه و طول برش

اندازه تیغه های شمشادزن معمولاً حدود 40 تا 75 سانتی متر می باشد. انتخاب شما به معیار های زیر بستگی دارد:

توانایی شما در برش مستقیم
وزنی که قادر به تحمل آن هستید.
عرض پرچین های شما.

انواع تیغه شمشاد زن

شمشادزن ها ممکن است با یکی از این دو نوع فناوری تیغه مجهز باشند:

شمشاد زن هایی با یک تیغه متحرک: یک تیغه متحرک در برابر یک میله ثابت نوسان می کند.
شمشاد زن هایی با دو تیغه متحرک: هر دو تیغه متحرک هستند و برای کاهش ارتعاش و افزایش عملکرد در مقابل یکدیگر حرکت می کنند.

اکثر شمشادزن ها فقط از یک طرف تیز می شوند، با اینحال می توان تیغه های دو طرفه را نیز پیدا کرد.

شمشاد زن دسته تلسکوپی در مقابل دسته بلند

اگر پرچین های بلندی دارید و علاقه ای برای کار بر روی نردبان ندارید ، یک شمشادزن دسته بلند یا دسته تلسکوپی ضروریست. تیغه این ابزارها در انتهای یک دسته بلند چند جهته با قابلیت تنظیم ارتفاع تعبیه شده که به شما امکان می دهد از روی زمین کار کنید.

از نظر طول، این شمشادزن ها را می توان تا بیش از 3 متر باز کرد. با این حال، شمشادزن های دسته بلند سنگین هستند و برای همه کاربران توصیه نمی شود. آنها ممکن است مجهز به یک سیستم ضد لرزش برای ایمن نگه داشتن مفاصل شما باشند.

شکاف دندانه شمشاد زن

فاصله بین دندانه ها، اندازه شاخه هایی را که می توانید قطع کنید، مشخص می کند. هرچه فاصله دندانه ها بزرگتر باشد، برش های بزرگتری را می توانید ایجاد کنید:

12 تا 16 میلی متر برای پرچین های جوان یا کم پشت.
20 تا 25 میلی متر برای پرچین متوسط
26 تا 36 میلی متر برای مقابله با یک جنگل (پوشش متراکم).

نحوه استفاده ایمن از شمشادزن

شمشادزن برای نگه داشتن با استفاده از هر دو دست طراحی شده اند:

یک دست روی دسته سوئیچ قرار می گیرد.
دست دیگر روی دستگیره سمت چپ واقع در پشت تیغه ها قرار می گیرد. این قطعه برای کاهش خطر آسیبهای احتمالی طراحی شده است.

به منظور کار ایمن در انواع موقعیت ها، محکم نگه داشتن ابزار ضروری است. بنابراین دستگیره سمت چپ را می توان در موقعیت های مختلف تنظیم کرد.

وزن شمشاد زن

شمشادزن های بنزینی سنگین ترین مدل ها با وزن 4.3 تا 7 کیلوگرم هستند. شمشماد زن برقی حدود 2 تا 6 کیلوگرم وزن دارند، در حالی که شمشماد زن دسته بلند می توانند تا 9 کیلوگرم وزن داشته باشند. قبل از خرید حتما به وزن ابزار توجه داشته باشید.

پوشش ایمن برای هرس پرچین

هنگام بحث در مورد تجهیزات حفاظتی، چند نکته ضروری وجود دارد که به شما برای کار ایمن کمک می کنند:

  • محافظ چشم مانند عینک ایمنی یا کلاه لبه دار.
  • دستکش های محافظ
  • لباس کار آستین بلند (برخی پرچین ها باعث خراشیدگی یا سوزش می شوند)
  • محافظ گوش
  • کفش ایمنی

نگهداری از شمشماد زن در 5 مرحله

وضعیت تیغه را بررسی و در صورت نیاز آنها روغن کاری کنید.
اگر موتور 4 زمانه دارید، مرتباً سطح روغن را چک کنید چون در صورتیکه موتور به درستی روغن کاری نشده باشد، قطعات فلزی با یکدیگر اصطکاک پیدا کرده و در نهایت موتور آسیب می بیند. موتورهای دو زمانه باید با نسبت صحیح سوخت و روغن تغذیه شوند. حتما از دستورالعمل های سازنده پیروی کنید. شمع باید به طور مرتب در هر دو نوع موتور تعویض شود و شکاف الکترود نیز باید هر از چند گاهی مورد بررسی قرار گیرد.
پیچ ها را به طور منظم بررسی کنید زیرا لرزش می تواند باعث شل شدن قطعات شود.
فیلتر هوا را تمیز کنید و اگر کمپرسور هوا دارید ، آن را به یک تفنگ باد وصل و از آن برای تمیز کردن تمام اجزای شمشاد زن(هر شش ساعت کار یا بعد از هر بار استفاده) استفاده کنید.
تیغه های شمشادزن را نباید با آب تمیز کرد و در صورت گیر کردن به برگ ها کارایی بسیار کمتری خواهند داشت… تیغه ها را پس از استفاده برس زده و با استفاده از الکل مالشی هرگونه شیره گیاهی را تمیز کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
Mano Mano

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا