سفر و گردشگری

نحوه برپایی چادر گنبدی به تنهایی (9 نکته و ترفند)

اگر می خواهید نحوه برپایی یک چادر گنبدی به تنهایی را بیاموزید، این نکات به شما کمک خواهند کرد.

مقدمه

به یک سفر کمپینگ انفرادی می روید؟ یا شاید شما با گروهی سفر می کنید – و همسفران شما ترجیح می دهند شنا و ماهیگیری کنند تا اینکه چادر را برپا کنند؟ جای نگرانی نیست در این پست می آموزید که چگونه خودتان به تنهایی یک چادر گنبدی را برپا کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید راهنمای خرید چادر مسافرتی را مطالعه کنید.

نحوه برپایی چادر گنبدی

نحوه برپایی چادر گنبدی به تنهایی : 9 نکته و ترفند

آیا نخستین باری است که از یک چادر گنبدی استفاده می کنید؟ آیا بایستی قبل از گردش علمی فرزندتان از نحوه برپا کردن چادر گنبدی اطلاع داشته باشید؟ آیا به دنبال یک ماجراجویی تک نفره هستید و از نحوه راه اندازی پناهگاه خود به تنهایی مطمئن نمی باشید؟ نیازی نیست وحشت کنید.

هرچند برپایی چادرهای گنبدی به تنهایی دشوار به نظر می رسد، اما در واقع، اینها یکی از ساده ترین انواع چادرهایی هستند که می توان به تنهایی آن ها را جمع کرد! اگر چادر گنبدی جدیدتری دارید، برپا کردن آن ساده تر است.

با این حال، نداشتن دفترچه راهنما می تواند به معنای دشوار شدن انجام این کار باشد.

1. یک مکان مناسب پیدا کنید

اولین گام یافتن یک جای زیباست. بسته به جایی که قصد دارید چادر خود را برپا کنید، چند گزینه برای چادر زدن وجود دارد.

  • اردوگاه پولی: اگر از سرویس‌های بهداشتی کاملاً مناسب و امکانات بالقوه لذت می‌برید، احتمالا” یک کمپ پولی برای شما مناسب تر است! در واقع، بسیاری از کمپ های پولی دارای فروشگاه مواد غذایی کوچک، دوش و برق می باشند. اگر در وسط ناکجا آباد باشید حتی ممکن است یک پمپ بنزین یا، یک پمپ بنزین را در نزدیکی خود داشته باشند. این نوع اردوگاه ها معمولاً در نزدیکی مقصد نهایی قرار دارند. این امر رانندگی برای ماجراجویی در فضای باز را بسیار راحت تر می کند. تنها نقطه ضعف یک کمپ پولی، نزدیکی شما به همسفرانتان است. شما ممکن است صحبت های آنها را بشنوید، بوی غذاهای آنها را حس کنید و با نور آنها از خواب بیدار شوید. با این حال، برخی از افراد ممکن است در گروه بزرگی از افراد و میزبانی کمپ احساس امنیت بیشتری داشته باشند.
  • کمپینگ رایگان: انواعی از کمپینگ های رایگان وجود دارند! اگر از منظره زمین های باز لذت می برید، باید کمپینگ های رایگان را بررسی کنید. معمولا” این نوع کمپینگ را می توان در نزدیکی پارک های ملی و ایالتی پیدا کرد. اگر قصد پیاده روی دارید، معمولاً پارک های ملی به شما اجازه کمپ صحرایی می دهند. حتماً از قبل بررسی کنید، چون برخی از این پارک‌ها به مجوزهای کشوری نیاز داشته و تقریباً همه پارک‌ها قوانین متفاوتی دارند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که ساکن غرب کشور باشید، می توانید از BLM Land بهره مند شوید. این زمین عمومی است که می توانید چادر خود را به صورت رایگان در آن برپا کنید. جاده‌های جنگلی اطراف پارک‌ها نیز مکان‌هایی عالی برای یادگیری نحوه نصب یک چادر گنبدی به تنهایی هستند!

تنها بودن برای برپایی چادر، دارای جنبه های مثبت و منفی می باشد. اگر از تنهایی لذت می برید، ممکن است بخواهید دور از آسایش دیگران چادر بزنید.

اگر در مکان های جدید و نا آشنا احساس امنیت نمی کنید، پرداخت هزینه کمپینگ برای آرامش خاطر ارزشمند است.

اگر دوست دارید در جایی بیدار شوید که افراد کمی آن را دیده اند و احساسی مانند یک بازمانده را داشته و از حمام در طبیعت استفاده کنید، از چادر زدن در جاهای دور افتاده لذت خواهید برد!

2. یک قسمت مناسب از زمین را انتخاب کنید

دومین نکته ای که باید در مورد نحوه برپایی چادر گنبدی بیاموزید، انتخاب یک قسمت مناسب از زمین است. می دانم به چه فکر می کنید، همه زمین ها یکسان نیستند! برای پیدا کردن یک مکان مناسب سه مورد را بایستی مد نظر داشت.

  1. پناهگاه گنبدی خود را در زمینی مرتفع تر برپا کنید. مسلما” نمی خواهید در صورت بارندگی گرفتار رواناب شوید.
  2. قسمت مسطحی از زمین را انتخاب کنید. هیچ کس دوست ندارد روی سراشیبی بخوابد!
  3. منطقه ای را انتخاب کنید که عاری از سنگ و سایر زباله های نوک تیز باشد. اشکالی ندارد مقدار کمی مخروط کاج، سنگ و شاخه روی زمین باشد! براحتی آنها را کنار زده یا آنها را از منطقه ای که قرار است چادر بزنید دور کنید.

3. محل را از نظر استراتژیکی برنامه ریزی کنید

بسته به فضایی که در اختیار دارید، می توانید محل خود را از نظر استراتژیک برنامه ریزی کنید. هنگام برپایی یک چادر گنبدی، عناصر طبیعت را مد نظر قرار دهید.

اگر هنگام طلوع خورشید، چادر گرم می شود، باید پناهگاه خود را به گونه ای قرار داد که صبح ها تا حد ممکن در سایه باشد. با این حال، به ویژه اگر خطر بادهای شدیدی می وزد، نباید مستقیماً زیر درختان چادر زد.

افتادن شاخه ها می تواند چادر را خراب کند. در صورتیکه محافظت نهایی در برابر خورشید و باد را می‌خواهید، در سمت غربی کوه، تپه یا صخره کمپ بزنید.

بخش دیگری از برنامه ریزی استراتژیک تصمیم گیری در مورد محل قرار گیری آتش است. اگر دری یک کمپ پولی هستید، احتمالاً انتخاب های زیادی ندارید.

در طبیعت، تا زمانی که ممنوعیت روشن کردن آتش وجود نداشته باشد می توان آتش خود را در هر جایی قرار داد! توصیه می شود آتش را در امتداد جهت رو باد چادر خود قرار دهید. شراره های کوچک آتش می توانند به سرعت پارچه را مشتعل کنند. علاوه بر این، چادر گنبدی خود را تا آنجا که ممکن است در خلاف جهت باد محل توالت خود نگه دارید.

اگر در یک کمپ پولی هستید، سعی کنید چادری دور از سرویس بهداشتی انتخاب کنید.

4. از یک تشک محافظ استفاده کنید

هرچند همه چادرها با برزنت زیر انداز عرضه نمی شوند، اما به یکی نیاز دارید. این در هنگام یادگیری نحوه برپایی یک چادر گنبدی به تنهایی مهم خواهد بود. خبر خوب این که برای محافظت از سرپناه خود مجبور نیستید روی یک تشک محافظ فوق‌العاده گران قیمت هزینه کنید.

صرفا” می توان یک برزنت اندکی بزرگتر از مساحت چادر خود تهیه کرد.

در صورت استفاده از برزنت، پیش از جمع‌آوری سرپناه، آن را پایین بیاورید. اگر تشک محافظی دارید که مخصوص چادر گنبدی ساخته شده، لایه زیرین را اندکی محکم کنید.

5. همه اجزاء را بچینید

بعد از پهن کردن برزنت یا تشک محافظ، جلو رفته و چادر را باز کنید. باید میله های چادر، خود چادر، پوشش ضد آب، و میخ ها را همراه داشته باشید.

همه چیز را از بسته بندی خارج کرده و روی زمین قرار دهید تا بتوانید براحتی به آن دسترسی داشته باشید و آن را ببینید. حال بعد از اطمینان بسته بودن زیپ چادر، آن را روی برزنت قرار دهید.

نکته: قبل از خروج از منزل از بسته بندی همه چیز مطمئن شوید.

 همه اجزاء را بچینید

6. تمام میله ها را از قسمت های مخصوص چادر عبور دهید

برای فهمیدن چگونگی برپایی چادر گنبدی به تنهایی، باید بدانید که چگونه میله‌ها را نصب کنید.

دو راه اصلی برای اتصال میله ها به چادر وجود دارد. چادر دارای یا روکش های پلاستیکی یا گیره می باشد. در هر صورت، اولین قدم در هر دو کنار هم قرار دادن تمام میله های چادر است.

در صورتیکه به تنهایی این کار را انجام می دهد، ضروری است! انجام کار از ابتدا به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه به تنهایی یک چادر گنبدی را برپا کنید. اغلب اوقات یک طناب بانجی، میله ها را کنار هم نگه می دارد. این حتی به سازندگان نامطمئن کمک می کند تا میله های خود را سرهم کنند! در حال حاضر، روند متفاوت است.

  1. روکش های پلاستیکی: برخی از چادرها میله‌هایی در سایزهای متفاوت دارند، بنابراین تشخیص قرار دادن درست آنها ممکن است دشوار به نظر برسد. با این حال، قرار دادن آنها در بالای چادر می تواند به شما کمک کند بفهمید باید چگونه باشند. بیشتر محصولات جدیدتر دارای سیستم های کدگذاری رنگ برای مونتاژ آسان تر هستند. هنگامی که میله های را از میان روکش های پلاستیکی ها عبور می دهید تا زمانی که تمام میله ها را در روکش های مربوط به خود نباشند، آنها را به گرومت های قسمت انتهایی چادر وصل نکنید. سپس دور گنبد بچرخید و آن ها را در گرومت های گوشه ها وارد کنید. ممکن است انجام چند مورد آخر به تنهایی دشوار باشد، اما در صورت تمایل از توان بدنی خود استفاده کنید. فراموش نکنید که این میله ها قابلیت خم شدن دارند.
  2. گیره ها: برای چادری که در آن از گیره استفاده می شود، یکی از میله های انتهایی را در یک گرومت قرار دهید. سپس، انتهای دیگر را به صورت مورب در گرومت فرو کنید. شاید تثبیت چادر توسط یک نفر دشوار باشد، اما از فشار دادن میله ها در جای خود نترسید. این کار را برای قسمت دوم میله هایی که کنار هم قرار داده اید، تکرار کنید. اکنون، می توانید اتصال چادر خود روی سیستم پشتیبان را شروع کنید. از گوشه ها شروع کرده و به سمت بالا بروید. در برخی از چادر های دارای گیره، استفاده از رنگ ها به شما کمک می کند چگونه چادر گنبدی خود را به تنهایی برپا کنید.

آیا تشک محافظی در زیر چادر دارید که به طور خاص متناسب با چادر ساخته شده باشد؟ در اینصورت بایستی مطمئن شوید که میله‌ها را همزمان از طریق هر دو گرومت محکم می کنید.

در غیر این صورت، تشک محافظ به اندازه کافی کشیده نخواهد شد تا بتواند کار خود را انجام دهد. برای برزنت‌هایی که از کف چادرتان درازترند، کافیست مقدار اضافی را تا بزنید !

7. جای چادر را تغییر دهید

بعد از اینکه چادر گنبدی را برپا کردید، احتمالا” باید جای آن را اندکی تغییر دهید. مطمئن شوید که چادر همچنان در جهت مخالف آتش و همچنین توالت است. در صورت سرد با بارانی بودن هوای بیرون، دهانه چادر باید دور از بادهای غالب باشد(پیشنهاد می شود: نحوه گرم کردن چادر مسافرتی).

مطمئنا” نمی خواهید هنگام خروج برای استفاده از توالت، هوای سرد یا باران به صورت شما برخورد کند.

همچنین نباید هنگام باز شدن در شن، برگ و سایر زباله ها وارد چادر شوند. اگر مطمئن نیستید که باد معمولاً به کدام سمت می وزد و در حال حاضر نمی وزد، چادر را به سمت غرب قرار دهید. چرا؟

در اینصورت خورشید مستقیماً به صورت شما نخواهد تابید، بنابراین خیلی زود بیدار نمی شوید! با این حال، اگر تمایل دارید برای ماجراجویی زود از خواب بیدار شوید، چادر خود را به سمت شرق برپا کنید.

در هوای گرم است، باید چادر خود را به گونه ای قرار دهید که بیشترین تهویه ممکن را داشته باشد. (پیشنهاد می شود: 17 روش ساده برای خنک کردن چادر)

8. از میخ ها استفاده کنید

برخی از افراد تصمیم می‌گیرند از میخ ها برای نگه داشتن چادر خود استفاده نکنند. این در اختیار آنهاست. با این حال، توصیه می شود هنگام برپایی چادر گنبدی، از میخ ها استفاده شود. آنها به چادر شما کمک می کنند تا آب را دفع کرده، در باد ثابت بماند و فضای داخلی را به حداکثر برساند.

بسته به محل کمپینگ، ممکن است نیاز باشد میخ های بهتری نسبت به انواع عرضه شده با چادر، خریداری کنید. هر نوع زمین سخت می تواند براحتی باعث انحنا و خمیدگی میخ های ضعیف تر شود.

برای محکم کردن چادر، حلقه های گوشه های پایین را تا حد امکان بکشید. سپس، میخ های خود را به آرامی بصورت زاویه دار در زمین بکوبید. این کار را در هر طرف تکرار کرده و از محکم بودن چادر مطمئن شوید. این برای عملکرد مطلوب پناهگاه شما مهم است.

تنها زمانی که میخ توصیه نمی‌شود، موقعیت نادری است که می‌خواهید فوراً بخوابید، باران نمی‌بارد، و قصد دارید به محض اینکه روز بعد از خواب بیدار شدید، وسایل خود را جمع کنید.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل لیست بهترین چادرهای مسافرتی را مطالعه کنید.

9. از کابل های مهاری استفاده کنید

در صورتی که هوا گرم باشد و خوب به نظر برسد، باید بالای چادر گنبدی را بدون مانع گذاشت. تنها زمانی به پوشش ضد آب نیاز است که هوای بیرون سرد باشد، یا به نظر برسد طوفانی در راه است(پیشهاد می شود: نحوه ضد آب کردن چادر).

برخی از چادرهای گنبدی دارای پوشش ضد آب از قبل متصل هستند، اما اکثر آنها به زور بازو نیاز دارند.

دو روش اصلی برای بکار گیری این پوشش وجود دارد. برخی از چادرها از زیپ چسبی برای اتصال پوشش ضد آب به میله ها استفاده می کنند. سایر موارد دارای طناب های بانجی است که محافظ باران را روی سر شما می کشد.

این طناب های بانجی پائین میله ها، به قسمت زیرین گرومت های تشک محافظ متصل می‌شوند. اگر واقعاً در مورد باران نگران هستید، می توانید برای جمع شدن آب، در اطراف لبه های چادر گودالی را حفر کنید.

نتجیه گیری

در این مقاله به نحوه برپایی چادر گنبدی توسط خودتان در بیابان پرداخته ایم. نحوه انتخاب محل مناسب برای چادر را به تفصیل توضیح داده ایم، چادر را پهن کنید و تیرک های چادر را به طور دقیق به هم وصل کنید. علاوه بر این، ما به شما نشان داده ایم که چگونه از پیچ ها و اتصالات مختلف برای نصب صحیح و بدون مشکل چادر خود استفاده کنید. بنابراین با رعایت این راهنمای ساده و کاربردی می توانید به راحتی چادر خود را برپا کنید و از تجربه خوبی در طبیعت لذت ببرید.

سوالات متداول

برای چیدن چادرم به چه وسایلی نیاز دارم؟

برای راه اندازی چادر خود به تیرک های چادر، پایه ها، پیچ ها و اتصالات مختلف، طناب ها، کشنده ها و تیرک های مختلف نیاز دارید. همچنین باید از مواد چادری باکیفیت و بادوام استفاده کنید که در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت کند.

چگونه می توانم مکان مناسبی را برای برپایی چادر خود انتخاب کنم؟

برای انتخاب محل مناسب برای برپایی چادر خود به دنبال مکانی تمیز، صاف و بدون مانع مانند مکانی بدون سنگ یا ریشه در زیر زمین باشید. همچنین در روز از نور خورشید و در شب از تیرک های چادر استفاده کنید تا چادر خود را به درستی تنظیم کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا