سفر و گردشگری

نحوه ضد آب کردن یک چادر: نکات مفید برای خشک ماندن در هنگام طبیعت گردی

مقدمه

شما ده ها مایل در اعماق یک رشته کوه پیاده روی کرده و با پشه ها، بوته های تمشک و برخی از باورنکردنی ترین مناظر در طول مسیر برخورد کرده اید. تمام مسیر را تا محل کمپینگ خود طی نموده و چادر را برپا می کنید، یک غذای گرم می خوردید و در نهایت آماده می شوید کمی استراحت کنید. ابرهای بارانی نزدیک محل کمپ موجب نگرانی نیستند. قبلاً زیر باران کمپ زده اید و همیشه راحت و خشک خوابیده اید.

نحوه ضد آب کردن یک چادر

بهرحال، این بار صدای چکیدن آب شما را ساعت 4 صبح بیدار می کند. چادر شروع به نشت کرده است! اکنون تلاش می کنید تا چیزی، هر چیزی را روی چادر بکشید و از ورود آب به داخل چادر جلوگیری کنید. اما، خیلی دیر شده است. امشب فقط خیس خواهید شد

هیچ چیز مانند چادری که چکه می کند سفر کمپینگ عالی را خراب نمی کند. بنابراین، برای تعمیر چادر خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ مهمتر از آن، قبل از شروع سفر، چه کاری باید انجام دهید تا مطمئن شوید که این اتفاق برای شما نمی افتد؟ راهنمای ما را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه چادر را ضد آب کنید. همچین در صورت تمایل می توانید راهنمای خرید چادر مسافرتی را نیز مطالعه کنید.

“ضد آب” واقعا به چه معناست؟

اکثر چادرهای مدرن ضد آب بوده و یا حداقل در برابر آب مقاوم هستند. اما در وهله نخست چه عاملی سبب می شود یک چادر ضد آب باشد؟ از این گذشته، آب یک ماده مولکولی است که می تواند به مولکول هایی تقسیم شود. پس چگونه یک چادر پارچه ای حتی کوچکترین قطرات آب را دفع می کند؟

در واقع اینگونه نیست – حداقل نه به طور کامل. از نظر فنی، هیچ پارچه ای واقعاً به این معنا که هیچ آبی هرگز از آن عبور نکند ضدآب نمی باشد. پارچه ها ذاتا” قابل تنفس بود و آب تحت فشار شدید، راه خود را پیدا می کند. با این حال، در شرایط عادی، آب از پارچه ضدآب عبور نمی‌کند، مگر اینکه فشار آب از « میزان ضد آب بودن » پارچه فراتر باشد .

ضد آب بودن پارچه معمولاً با میلی متر (mm) اندازه گیری می شود و حداکثر مقدار آبی است که می تواند بدون عبور از پارچه، روی آن بماند. بنابراین، پارچه ای با درجه ضد آب 1500 میلی متر، قادر است وزن 1500 میلی متری آب نشسته روی خود را بدون نشتی تحمل کند.

اگر معتقدید 1500 میلی متر آب زیاد به نظر می رسد، همینطور است. در واقع، این بیشتر از میزان بارش شهر معروف بارانی سیاتل، در واشنگتن طی یک سال است. از نظر تئوری، هر پارچه ای با درجه 1500 میلی متر یا بالاتر باید حتی در باران های شدید هم کاملاً خشک بماند.

اما اگر در یک چادر مستقر شده اید، باید آب های زیرزمینی را نیز مد نظر قرار دهید. هنگامی که روی زمین خیس کمپ می زنید، وزن بدن شما از بالا قادر است قطرات آب را به زور وارد پارچه نماید. و از آنجایی که وزن بدن شما بیشتر از باران است، درجه بندی1500 میلی متری، با اینکه برای پوشش های ضد باران و دیوارهای چادر به اندازه کافی قوی می باشد، برای کف چادر یا تشک محافط کافی نیست.

بنابراین، هنگام گشتن به دنبال یک چادر، باید پارچه‌هایی با ضخامت 3000 تا 5000 میلی‌متر را انتخاب کنید تا از استحکام لازم برای ضد آب بودن آن اطمینان حاصل شود. این درجه بندی بالاتر به کف چادر اجازه می‌دهد تا در طبیعت، فشار بیشتر از سمت بدن شما را برای روزها تحمل کند.

چادرهای Hyke & Byke  دارای رتبه بندی 5000 میلی‌متر روی کف و دیوارها (که گاهی اوقات “وان ” نامیده می‌شود) و پوشش ضد باران حداقل 2000 میلی‌متر هستند که آنها را از بالا تا پایین ضد آب می‌کند. آنها حتی در شدیدترین شرایط سه فصل، مقاومت کرده و خشک می مانند.

پیشنهاد می شود در صورت تمایل لیست بهترین چادرهای مسافرتی را نیز مشاهده کنید.

پارچه ضد آب چگونه کار می کند؟

به طور معمول، پارچه ضد آب از لایه های مختلفی از مواد مصنوعی ساخته می شود. تولید کنندگان، پارچه های ضد آب را با مشخصات و لایه های مختلف می سازند، اما همگی معمولاً حداقل دو لایه مشترک دارند.

وقتی صحبت از وسایل کمپینگ به میان می‌آید، پارچه بیرونی معمولاً از جنس نایلون یا پلی استر است که ضدآب نیستند اما به خوبی در برابر آب مقاومت می‌کنند و برای لمس خوشایند هستند. در زیر آن، یک غشاء پوششی، معمولاً از پلی اورتان خواهید یافت. این لایه دارای سوراخ های میکروسکوپی است که به بخار آب و نه قطرات آب اجازه عبور داده، و باعث می شوند پارچه های ضدآب حتی با وجود ضد آب بودن، تنفس کنند.

لایه بیرونی به یک ماده دافع آب بادوام (DWR) آغشته می شود که پارچه را کاملا ضد آب می کند. DWR یک پلی اورتان مایع است که به پارچه چسبیده و آن را در برابر آب عایق بندی می کند. وقتی همه لایه ها در کنار هم قرار گیرند، پارچه ای خواهید داشت که به خوبی تنفس می کند و کاملا ضد آب است.

چه چیزی باعث می شود چادر خاصیت ضد آب خود را از دست بدهد؟

چادرها، لباس‌های بیرون و سایر پارچه‌های ضدآب به مرور زمان توسط ذرات آلودگی و روغنی که به پارچه نفوذ می کنند و در اثر نور خورشید که سطح آن را محو و فرسونده می‌کند، کهنه می‌شوند. پوشش پلی اورتان در قسمت بیرونی بعلت استفاده مکرر محو شده و کارایی خود را از دست می دهد و پس از گذراندن چند تابستان، احتمالا” متوجه خواهید شد که در برابر باران به خوبی سابق دوام نمی آورد. همین امر در مورد نیم تنه ها، شلوارها، کیسه های پارچه ای وسایل و کوله پشتی ضد آب نیز صدق می کند.

درزهای چادر نیز طی سالها در معرض تخریب قرار دارند. آنها معمولاً بسیار بادوام هستند، اما هنگامی که نوار درز شروع به از بین رفتن می کند، آب در اطراف درزها جمع شده و شروع به نفوذ می کند و کار تمام است

برخی از علاقه مندان به فضای باز، با خرید تجهیزات جدید به این مسئله واکنش نشان می دهند (که راه حل نسبتا” خوبی است)، اما همه نمی توانند هر چند سال یک بار برای خرید یک چادر جدید هزینه کنند. خبر خوب این که می توان با هزینه اندک و به راحتی کیفیت ضد آب چادر خود را بازیابی کرد.

در اینجا نحوه انجام آن ارائه می شود

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله چگونه یک جادر را گرم کنیم را نیز مطالعه کنید.

چگونه چادر را ضد آب کنیم

یافتن نشتی

اگر به تازگی در یک شب بارانی چادر زده اید، ممکن است از قبل بدانید چادر شما از کجا چکه می کند. مشکل نشت آب این است که به ندرت از جایی که برای بار نخست متوجه آن می شوید، شروع می شود. در صورتیکه چادر کیفیت ضد آب خود را از دست داده باشد، احتمالا” بیش از یک نقطه نشتی وجود خواهد داشت.

هر اینچ از چادر خود را به دنبال سوراخ یا پارگی بررسی کنید. گاهی اوقات، نشت صرفا” به دلیل یک پارگی کوچک در پارچه است. در اینصورت، تنها چیزی که نیاز دارید یک پچ است. با این حال، اغلب اوقات رفع مشکل نشتی چادرها اندکی دشوار تر است.

اگر منبع نشتی مشخص نیست، چادر خود را در خانه برپا کرده و آن را تست کنید. از یک شلنگ برای خیس کردن زمین زیر خود استفاده کنید، چادر را برپا کرده و دوباره از شلنگ استفاده کنید و یک رگبار باران را برای چادر شبیه سازی نمائید. سپس، به داخل چادر رفته و بررسی کنید که آب ب داخل چادر راه پیدا کرده است. به درزهای چادر، دیوارها/ برزنت ضد آب یا کف چادر/ وان دقت کنید، زیرا اینها مناطق مشکل دار معمول هستند.

لوازم مورد نیاز شما

  • الکل مالشی برای پاک کردن درزها و سطوح چادر به منظور از بین بردن روغن، آلودگی و سایر ذرات که مانع از آب بندی موثر می شوند.
  • پارچه های مرطوب و خشک
  • آب و صابون برای تمیز کردن چادر و از بین بردن آلودگی ها / روغن
  • اسپری ضد آب چادر DWR، که به راحتی به صورت آنلاین یا در فروشگاه کمپینگ محلی یافت می شود
  • درز گیر، که اندکی شبیه چسب های خانگی است و همچنین به راحتی می توان آن را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های دارای تجهیزات کمپینگ یافت

عایق بندی درزهای چادر

اگر یکی از درزهای چادر شما نشتی دارد، بهتر است همه آنها را تعمیر کنید. عایق بندی درزهای چادر کار بسیار راحتی است و کمتر از یک ساعت طول می کشد (به استثنای زمان خشک شدن).

 مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. درزهای چادر را تمیز کنید. هر درز را با یک پارچه مرطوب پاک کرده و در ادامه از الکل مالشی استفاده کنید. چسبی که در اصل درزهای چادر را کنار هم نگه می دارد، اکنون دشمن شماست و الکل مالشی به خلاص شدن از شر آن کمک می کند تا درزگیر بتواند کار خود را انجام دهد.
  2. روی درزگیر چادر را برس بکشید. از یک درزگیر مخصوص برای درزهای چادر و یک برس یا چوب بستنی برای پوشاندن کل درز استفاده کنید. نباید خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشد. پوششی با ضخامت حدود یک میلی متر عالیست.
  3. اضافی مواد را پاک کرده و بگذارید خشک شود. از یک پارچه یا کهنه تمیز برای پاک کردن آرام درزگیر اضافی استفاده کنید. سپس اجازه دهید درزهای چادر در داخل منزل یا سایه حداقل 6 ساعت قبل از جمع کردن مجدد چادر خشک شوند.

پس از اینکه درزهای چادر شما کاملاً ایمن و ضد آب شد، سال‌ها به همین شکل باقی می‌مانند. معمولاً آب بندی درزهای چادر یک راه حل دائمی و یکباره است. مگر اینکه ماه ها متوالی در شرایط سخت کوله گردی کنید، فقط باید هر 8 تا 10 سال یک بار درزها را دوباره عایق بندی کرد.

ترمیم سطوح ضد آب

اکنون زمان آن رسیده که پوشش اورتان چادر خود را با یک لایه جدید از پوشش دافع آب بادوام (DWR) ترمیم کنید. این کار عمر چادر شما را افزایش داده و، منهای زمان خشک شدن تنها در حدود 20 دقیقه زمان می برد. اگر معتقدید چادر قدیمی و فرسوده شما می‌تواند پوشش جدیدی از DWR داشته باشد، حتی در صورت عدم وجود نشتی، ارزش امتحان دارد و آن را نو کنید!

در اینجا نحوه انجام آن ارائه می شود:

  1. چادر خود را برپا کنید. ساده ترین راه برای نوسازی DWR چادر زمانی است که به طور کامل در گاراژ یا حیاط خلوت شما باز شده باشد.
  2. چادر خود را شسته و پاک کنید. شما باید چادر را پس از هر سفر طولانی به عنوان بخشی از روال عادی پس از پیاده روی بشویید. تمیز کردن کل آلودگی و چربی از چادر قبل از نوسازی DWR برای افزایش عمر چادر بسیار حائز اهمیت می باشد. یک پارچه یا اسفنج برداشته و آن را در آب و صابون خیس کنید و همه سطوح چادر را کاملا پاک کنید. هنگامی که چادر تمیز شد، می توانید سراغ مرحله بعدی بروید—هنوز نیازی به خشک کردن نیست.
  3. چادر خود را با اسپری ضد آب (DWR) بپوشانید. دور تا دور چادر را با اسپری DWR کاملا”بپوشانید. فقط باید قسمت خارجی چادر را اسپری بزنید، تا پوشش جذب پارچه شود و در حین خشک شدن به آن بچسبد. اطمینان حاصل کنید که همه قسمت های چادر را پوشانده و هیچ بخشی را دست نخورده نمی گذارید.

پس از اینکه چادر را به طور کامل پوشش دادید، دوباره آن را با یک پارچه خشک پاک کنید تا DWR اضافی آن پاک شود و چادر پوششی تمیز و یکدستی داشته باشد. سپس بگذارید حداقل 12 ساعت یا یک شب در یک فضای فاقد رطوبت، خشک شود.

پس از اتمام اینکار چادر شما به حالت اولیه و کاملا ضد آب خود باز می گردد. در حین برنامه‌ریزی سفر کوله‌گردی بعدی خود، دیگر نگران آب و هوا نباشید – بارانی یا آفتابی فرقی نمی کند آنچه را که برای خواب راحت در حین کوله گردی نیاز است، دارید !

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله چگونه از چادر خود مراقبت کنیم را مطالعه کنید.

نتجیه گیری

مهمترین نکته در این مقاله این است که برای حفظ خشکی در هنگام بک پکینگ، باید به اهمیت ضد آب کردن چادر خود توجه کنید. با استفاده از روش هایی که در این مقاله توضیح داده شده است، شما می توانید از آب و هوای بارانی و رطوبتی که ممکن است در محل بک پکینگ شما باشد، محافظت کنید.

بنابراین، اگر شما قصد دارید برای بک پکینگ به جایی بروید که آب و هوای بارانی معمول است، باید به این نکته توجه داشته باشید که چگونه چادر خود را ضد آب کنید. با استفاده از روش هایی که در این مقاله توضیح داده شده است، می توانید به راحتی و با اطمینان بیشتری به بک پکینگ خود بپردازید.

سوالات متداول

هر چند وقت یک بار باید چادرم را ضد آب کنم؟

ضدآب کردن چادر را می توان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و نه تنها یک راه حل برای مشکل در نظر گرفت. از آنجایی که اسپری روی یک روش ضد آب بسیار آسان و مقرون به صرفه است، ممکن است احساس کنید که باید هر سال در شروع فصل جدید کمپینگ این کار را انجام دهید. انجام این کار خوب است، اما معمولاً ضروری نمی باشد. چادرهای مناسب کوله گردی حداقل 4 تا 7 سال دوام می‌آورند تا اینکه به طور طبیعی فرسوده شوند و به ترمیم ضدآب نیاز داشته باشند.

آیا باید از اسپری DWR برای کوله پشتی، کیسه خواب و غیره استفاده کنم؟

اگر کوله پشتی شما از نایلون یا پلی استر ساخته شده باشد، احتمال دارد که با نوعی DWR ترمیم شود. درست مانند چادر، خاصیت ضد آب کیسه خواب، تشک خواب و کوله پشتی با گذشت زمان تحلیل می رود. ممکن است لازم باشد پوشش DWR کوله پشتی و تشک خواب خود را هر چند فصل یکبار تجدید کنید، اما کیسه خواب شما نباید به اندازه کافی فرسوده یا پارگی داشته باشد تا به آن نیاز پیدا کند. علاوه بر این، پوشش سنگین DWR کیسه خواب را سفت‌تر و فشرده‌تر کردن آن در یک کیسه وسایل را سخت‌تر می‌کند.

از چه درزگیر و اسپری DWR باید استفاده کنم؟

این کم و بیش به شما بستگی دارد - درزگیرها و اسپری های DWR برندهای مختلف همگی از مواد اولیه یکسانی استفاده می کنند. بسیاری از افراد اقلام برند Nikwax را ترجیح می دهند، زیرا آنها شهرت دیرینه ای بخاطر کیفیت و اعتماد، در جامعه کوله گردی دارند. با این حال، حقیقتاً، هیچ برند درزگیری به طور قابل توجه بهتر از سایر برندها نیست.

دیگر هرگز چادری دارای نشتی نداشته باشید

یادگیری نحوه ضد آب کردن چادر تقریباً به آسانی ضد آب کردن آن است. مطمئن شوید که می دانید نشتی ها از کجا ناشی می شوند، چادر خود را تمیز نگه دارید و هر چند سال یکبار DWR و درزگیر را مجددا

5/5 - (2 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا