سفر و گردشگری

17 روش ساده برای خنک کردن چادر: نکات ضروری برای یک تجربه کمپینگ راحت

 

چادر زدن در روزهای طولانی و آفتابی تابستان آرزوی هر سیاحت گری است. اما روزهای گرم می توانند چادر شما را نیز گرم کنند، به گونه ای که در طی روز و شب غیر قابل تحمل شده و خوابیدن دشوار شود. اشعه های خورشید جذب چادر شده و گرما به دام می افتد. و به محض گرم شدن چادر، خنک کردن چادر دشوار بوده و به سرعت سفر کمپینگ را خراب می کند.

آماده‌اید تا بفهمید نحوه خنک کردن چادر به چه صورت است؟ از این 17 نکته برای خنک کردن چادر خود حتی هنگام چادر زدن در هوای گرم استفاده کنید.

1- انتخاب چادر مناسب

اگر طی ماه های تابستان چادر می زنید، خرید چادر مناسب اولین مرحله برای خنک ماندن خواهد بود. به چادری نیاز دارید که قابلیت تنفس داشته باشد و اجازه جریان یافتن هوای زیادی را بدهد.

چادرهای تابستانی از مواد سبک تری نسبت به انواع مورد استفاده در تمام فصول ساخته شده اند و دارای چندین پنجره توری و پوشش ضد آب هستند که می توان آنها را در طول روز بالا نگه داشت.

چادرهای پلی استر بعلت آنکه این ماده در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است، گزینه مناسبی برای چادر زدن در هوای بسیار گرم محسوب می شوند. نایلون نیز گزینه مناسب دیگری است، این ماده اجازه خروج هوای گرم بیشتری را نسبت به پلی استر از چادر می دهد.

با این وجود چادرهای نخی، خنک‌تر از انواع تهیه شده از پلی استر یا نایلون هستند، اما نقطه ضعف آن‌ها سنگین‌تر بودن و نصب دشوارتر آن ها می باشد.

اگر در در تامین بودجه مشکلی ندارید، چادر بزرگتری به سبک اتاقک با پنجره های توری فراوان انتخاب کنید. با وجود فضای بزرگتر و گردش هوای خنک برای خنک ماندن فضای داخلی، تهویه بیشتری خواهد داشت. پیشنهاد می شود در صورت تمایل لیست بهترین چادرهای مسافرتی را مطالعه کنید.

2 – چادر را در یک قسمت سایه دار برپا کنید

خنک کردن چادر: چادر را در یک قسمت سایه دار برپا کنید

برای خنک ماندن، چادر خود را به جای قرار دادن زیر نور مستقیم خورشید، در مکانی سایه دار برپا کنید. به دنبال سایه در زیر درختان و سایر پوشش های گیاهی باشید. فقط به یاد داشته باشید که خورشید در طول روز جابجا می شود و قسمتی که صبح در سایه است ممکن است تا اواسط بعد از ظهر در آفتاب کامل باشد.

سعی کنید در صورت امکان از هر نسیمی هرچقدر هم کوچک بهره ببرید. حتی نسیم کوچکی که از توری چادر شما می وزد می تواند اثر خنک کننده ای داشته باشد. برپا کردن چادر در نزدیکی دریاچه یا رودخانه، به ویژه در طول شب که دما شروع به کاهش می کند نیز معمولاً باعث وزش نسیم خنک می گردد.

3- یک گودال برای چادر حفر کنید

یک بیلچه با خود داشته باشید و در صورت امکان، گودالی به عمق حدود دو فوت در زمین حفر کنید. چادر خود را درون این گودال قرار دهید. برافراشتن چادر در زمینی با خاک خنک، تا اندازه ای هم کف و هم فضای داخلی چادر شما را راحت تر می کند.

4 – زمانی که هوا خنک تر است چادر بزنید

اگر در یک روز گرم به محل چادر زدن برسید و شروع به برپایی چادر کنید، خیلی طول نمی کشد تا درون چادر گرم شود. برپایی چادر درست قبل از غروب خورشید خنک ماندن داخل آن را تضمین خواهد کرد.

5- در طول روز چادر را جمع کنید

خنک کردن چادر: در طول روز چادر را جمع کنید

ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما یک راه مطمئن برای خنک نگه داشتن چادر این است که آن را در طی روز جمع کرده و در شب دوباره برپا کنید. اگر در هوای بسیار گرم چادر می زنید این یکی از بهترین گزینه ها برای خنک ماندن است.

بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، آن را باز کرده و مطمئن شوید در سایه قرار دارد.

6- همه هواکش ها را باز کنید

هواکش ها، درها و پوشش های ضد آب را باز کنید تا هوا جریان یافته و چادر شما را خنک کند . تهویه و حرکت هوا به تنفس چادر کمک می کند. اگر نگران ورود حشرات هستید، توری را بسته نگه دارید – در اینصورت نیز جریان هوا در سرتاسر چادر وجود دارد.

7- از انعکاس حرارتی استفاده کنید

برزنت ها و صفحات بازتابنده پرتوهای خورشید را از سطح چادر منعکس نموده و به خنک شدن فضای داخلی کمک می کنند.

بهترین راه برای استفاده از برزنت های انعکاسی این است که آنها را به شاخه های درخت بسته و آویزان کنید تا مانند سقفی چادر را بپوشانند. از وجود حدود 12 اینچ فاصله بین بالای چادر و برزنت اطمینان حاصل کنید تا امکان گردش هوا وجود داشته باشد.

اکثر فروشگاه‌های کمپینگ، برزنت‌های بازتابنده مقرون به صرفه ای را برای فروش عرضه می کنند. اگر هیچکدام قابل دسترس نبودند، یک برزنت ساده نیز این کار را انجام داده و مانع از تابش مستقیم خورشید به چادر می شود.

8 خنک کردن با پنکه

خنک کردن چادر: خنک کردن با پنکه

پنکه های مسافرتی می توانند در هوای گرم نجات بخش باشند. اگر در کمپی مستقر هستید که برق دارد، از یک پنکه مسافرتی دارای کابل رابط استفاده کنید. برای کمپ های فاقد برق، یک پنکه باتری دار را انتخاب کنید.

به دنبال پنکه هایی سبک باشید که بتوان آنها را به دیواره ها، کف یا سقف چادر متصل کرد.

9 – یخ اضافه کنید

اگر پنکه فعالیت خنک کردن مورد نیاز شما را انجام نمی دهد، یخ را برای خنک شدن چادر اضافه کنید. یک قطعه یخ را درون تابه ای کم عمق قرار داده و جلوی پنکه بگذارید. هنگام ذوب شدن یخ، از تابه ای استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا آب را در خود جای دهد.

و اگر به یخ دسترسی ندارید، آب سرد دریاچه یا رودخانه نیز به همان اندازه موثر خواهد بود و شما را خنک می کند تا بتوانید شب خواب راحتی داشته باشید.

10- از حوله های سرد استفاده کنید

در هوای گرم، چند حوله کوچک دستی برای خنک کردن همراه خود داشته باشید. حوله ها را در آب یخ یا آب دریاچه یا رودخانه خیس کنید. قرار دادن حوله در پشت گردن می تواند آرامش فوری را پس از یک روز طاقت فرسا فراهم کند.

در طی شب، حوله سردی را روی پیشانی خود قرار دهید – بدین صورت خنک می شوید و می توانید در چادری بخوابید که احتمالا” هنوز مقداری از گرمای روز را در خود حفظ کرده باشد.

فراموش کرده اید که با خود حوله ببرید؟ به جای آن از تی شرت استفاده کنید.

11 پارچ های آب یخ

پارچ های آب یخ

قبل از شروع سفر کمپینگ، چند پارچ را با آب پر کرد و اجازه دهید یخ بزنند. آنها را در جایی خنک قرار دهید تا خیلی سریع ذوب نشوند – هدف، استفاده از این پارچ های یخ تهویه موقت هوا در طول یک شب گرم است.

قبل از ورود به کیسه خواب، حتی فقط برای پاها که شده، یک پارچ یخ را در ته کیسه قرار دهید. این روشی سریع برای خنک کردن پاها است تا بتوانید بخوابید.

بعد از شب اول و آب شدن یخ از آب آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده کنید. و پارچ را برای خواب را با آب نهر یا رودخانه سرد مجاور مجددا” پر کنید.

12دوش آب سرد بگیرید

اگر در کمپی دارای امکانات حمام هستید، قبل از ورود به چادر دوش آب سرد بگیرید. آب سرد دمای بدن شما را پایین می آورد و شما را خنک می کند تا بتوانید راحت بخوابید.

امکانات حمام ندارید؟ شیرجه زدن در دریاچه، رودخانه یا نهر نیز به همان اندازه مفید خواهد بود.

13- کیسه خواب را فراموش کنید

در شب‌های بسیار گرم، آخرین کاری که باید انجام داد خوابیدن درون کیسه خوابی است که تنها بدن شما را داغ‌تر می‌کند. در عوض، ملحفه‌های نخی را برای راحتی همراه داشته باشید و کیسه خواب را فراموش کنید. روی کیسه دراز بکشید و از یک ملحفه برای پوشش استفاده کنید.

لازم به یاد آوری است که در بیابان حتی پس از یک روز گرم، شب‌ها ممکن است سرد باشند. اگر در طی شب سرد از خواب بیدار شدید، یک پتو در دسترس داشته باشید.

14 – هیدراته بمانید

 هیدراته بمانید

هیدراته ماندن هنگام چادر زدن در تابستان مهم است. در هوای گرم می توانید با نوشیدن آب زیاد و هیدراته ماندن دمای بدن خود را تنظیم کنید. و هر چه آب سردتر باشد، احساس خنکی بیشتری خواهید داشت.

15 – لباس های سبک همراه داشته باشید

از لباس های تیره و سنگین که گرما را در طول روز جذب می کنند، اجتناب کنید. با انتخاب لباس‌های سبک و رنگ‌های روشن مانند نخی یا کتان که به‌جای به دام انداختن گرما آن را آزاد می‌کنند، دمای داخلی بدن خود را پایین نگه می دارید. این باعث انعکاس گرما و خنک شدن بیشتر می شود.

در طول شب، لباس های پنبه ای و آستین بلند را برای خواب انتخاب کنید. پنبه شما را خنک نگه می دارد و در عین حال گرمای کافی را در شب هایی که دما به سرعت از گرمای زیاد به هوای سرد تغییر می کند، به شما می دهد.

16 – در تاریکی بخوابید

آفتاب صبحگاهی به سرعت می تواند چادر و شما که در داخل آن هستید را گرم کند! سعی کنید به محض غروب خورشید بخوابید و قبل از طلوع کامل خورشید، صبح از خواب بیدار شوید.

این نه تنها به شما اجازه می‌دهد در شرایط خنک‌تری بخوابید، بلکه می‌توانید از صدای جیک جیک پرندگان هنگام شروع روز لذت ببرید.

17 – از چادر صرف نظر کنید

از چادر صرف نظر کنید

شب‌هایی خواهید داشت که هر کاری انجام دهید، چادر بقدری خنک نمی‌شود که کسی بتواند درون آن بخوابد. در این مواقع بایستی چادر را فراموش کرده و ننوها را بیرون بیاورید.

شما به چند درخت نیاز خواهید داشت تا بتوانید ننوها را بین آنها ببندید. با اینکار در سراسر بدن خود گردش هوا را خواهید داشت و می توانید در خنکی کامل بخوابید.

هنگام خرید ننو، به دنبال ننویی باشید که برای خواب و نه استراحت در حیاط خلوت طراحی شده باشد. یک ننوی کمپینگ خوب، محکم و در عین حال سبک است و مقدار زیادی پارچه دارد بنابراین از شما کاملاً پشتیبانی می کند.

اگر در جایی که دارای حشرات فراوان کمپ می زنید، توری حشره را فراموش نکنید. و در صورتیکه احتمال بارندگی وجود داشته باشد به یک برزنت بالای سرتان نیاز خواهید داشت.

نتیجه گیری

حال که می دانید چگونه چادر را خنک کنید، آیا برای چادر زدن آماده اید؟ با استفاده از نکات ذکر شده، می توانید در هوای گرم چادر بزنید و بدانید که کی زمان خاموش کردن آتش و خوابیدن است، چادر شما راحت و خنک خواهد بود و به شما اجازه می دهد شب راحت خوابیده و برای یک روز جدید و ماجراجویی آماده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا