راهنمای خریدکتاب، لوازم تحریر و هنر

راهنمای خرید کاغذ پرینتر: انتخاب بهترین کاغذ برای چاپ

برای هر نیاز چاپ، نوع خاصی از کاغذ وجود دارد که کاملاً مناسب آن کار است.

با این حال، با وجود انواع و سایز های مختلف کاغذ پرینتر موجود در بازار، تعیین اینکه کدام یک می توانند با پرینتر شما استفاده شوند و کدام یک برای یک کار خاص مناسب هستند، می تواند دشوار باشد.

حتی زمانی که موفق به آشنایی با طیف وسیعی از انواع و سایزهای کاغذ شدید، پوشش‌ها و وزن‌های مختلفی نیز برای انتخاب وجود دارد.

راهنمای خرید کاغذ پرینتر - زنی که با چاپگر کار می کند و چند کاغذ در دست دارد

اگر کار چاپی خاصی را مد نظر داشته که برای آن به راهنمایی در مورد کاغذ نیاز دارید یا فقط می‌خواهید در مورد کارهای بعدی اطلاعات بهتری داشته باشید، راهنمای قطعی ما برای کاغذ پرینتر را مطالعه کنید. همچنین در صورتی که قصد خرید پرینتر رو دارید پیشنهاد می شود راهنمای خرید پرینتر را نیز مطالعه کنید.

لیست پیشنهادات خریداران کاغذ چاپی دیجی کالاخط جدا کننده

کاغذ A5 گلد کد 01 بسته 500 عددی

کاغذ A5 گلد کد 01 بسته 500 عددی

مشخصات

  • تعداد برگ
    500
  • سایر توضیحات
    کاغذ A5 یک عدد بسته 500 عددی
مشاهده محصول در دیجی کالا
کاغذ A4 کپی مکس بسته 500 عددی

کاغذ A4 کپی مکس بسته 500 عددی

  • سایز: (29.7 × 21) A4
مشاهده محصول در دیجی کالا
کاغذ A3 گلد مدل 40 بسته 40 عددی

کاغذ A3 گلد مدل 40 بسته 40 عددی

  • تعداد: 40
مشاهده محصول در دیجی کالا
کاغذ کالک سیل مدل دیاموند سایز A4 بسته 500 عددی

کاغذ کالک سیل مدل دیاموند سایز A4 بسته 500 عددی

  • سایز: (29.7 × 21) A4
مشاهده محصول در دیجی کالا
کاغذ A4 کپی مکس کد 10 بسته 500 عددی

کاغذ A4 کپی مکس کد 10 بسته 500 عددی

  • سایز: (29.7 × 21) A4
مشاهده محصول در دیجی کالا

راهنمای انواع کاغذ

کاغذ چاپ انواع مختلفی دارد که هر یک کاربردها و مزایای متفاوتی دارند. در اینجا برخی از محبوب ترین انواع کاغذ چاپ معرفی شده اند:

کاغذ پرینتر جوهرافشان

این نوع کاغذ بطور خاص برای استفاده با پرینتر های جوهرافشان طراحی شده است. انواع مختلفی از کاغذ جوهر افشان، از جمله انواع عکس، براق، کارت ویزیت و کارت تبریک وجود دارند که به خوبی با جوهر پرینتر جوهر افشان کار می کند.

کاغذ پرینتر لیزری

کاغذ لیزری برای استفاده با پرینتر لیزری بهتر است. این بیشتر در محیط های تجاری برای کارهایی مانند چاپ اسناد، چک ها و برچسب های پستی مورد استفاده قرار می گیرد.

مات

این کاغذ یکی از پرکاربردترین کاغذها محسوب می شود، زیرا برای تمام کارهای چاپی روزمره مناسب است. کاغذ مات با یک روکش سفید تکمیل شده که به جوهر کمک می کند تا سریعتر از سایر انواع کاغذ خشک شود و در نتیجه برای اسنادی که به سرعت مورد نیاز هستند مناسب می باشد.

سفید روشن

ورق های کاغذ سفید روشن بسیار صاف تر و فاقد بافت هستند، که آنها را برای چاپ دو طرفه با کیفیت و قابل ارائه ایده آل می کند. روشنایی کاغذ تضمین می کند که روی هر دو طرف می توان بدون ظاهر شدن جوهر روی طرف دیگر چاپ کرد.

گلاسه

این نوع کاغذ معمولا” برای چاپ عکس یا تصاویر نسبت به متن استفاده می شود، زیرا توانایی تولید رنگ های درخشان و تصاویر واضح را دارد. سطح گلاسه جوهر را جذب کرده و تصاویری با وضوح بسیار بالاتر از آنچه از کاغذ مات انتظار می رود ایجاد می کند.

مقوا

این نوع کاغذ بادوام و محکم بیشتر برای دفتر وقایع یا چاپ کارت‌های ویزیت و کارت پستال بکار می رود. از آنجایی که نسبت به سایر انواع کاغذهای پرینتر به طور قابل توجهی ضخیم تر است، بسیار بادوام تر بوده و می توان بدون پاره شدن آن را حمل و جابجا کرد.

رزومه

این نوع کاغذ کمی سنگین‌تر از کاغذهای معمولی بوده و با دارا بودن ظاهر سفید مایل به زرد نسبت به دیگر اشکال کاغذ پرینتر منحصر به فرد است. کاغذ رزومه رنگ عاجی یا کرم داشته و معمولاً برای CV یا سایر اسناد مهم استفاده می شود تا نشان دهد که اطلاعات چاپی از اهمیت بالایی برخوردارند.

راهنمای سایز کاغذ

سایز کاغذ در بسیاری از کشورهای دنیا بر مبنای استاندارد بین المللی ISO 216 تعریف شده است. این استاندارد مجموعه‌ای از اندازه‌های کاغذ A و B را شامل می‌شود

سری A

سایز کاغذ سری a

اکثر کاربران پرینتر احتمالاً از قبل با “سایز A” کاغذ آشنایی دارند. اینها پرکاربردترین و قابل تشخیص‌ترین سایزهای کاغذ هستند. درک این نوع سایزهای کاغذ ساده است، زیرا بصورت متوالی، با A1 برای بزرگ‌ترین اندازه کاغذ و A10 برای کوچک‌ترین سایز کم و زیاد می‌شوند.

A4: کاغذ A4 رایج ترین مورد استفاده برای پرینت بوده و ابعاد آن 210 در 297 میلی متر می باشد. این کاغذ در وزن های مختلف و با چندین پوشش مختلف عرضه می شود، در نتیجه کاغذ A4 برای هر کار چاپی مناسب است. این سایز کاغذ نه تنها برای کارهای روزمره، بلکه معمولاً برای مقاصد خاص نیز مناسب می باشد.

A3: اندازه کاغذ A3، 297 در 420 میلی متر و دو برابر سایز کاغذ A4 است. این صفحه بزرگتر اجازه چاپ اسنادی مانند قطعات گرافیکی بزرگ یا تصاویر با وضوح بالا که نیاز به تأثیر بصری بیشتری دارند، را می دهد. پرینتر های A3 با فرمت بزرگ بسیار تطبیق پذیر هستند زیرا توانایی چاپ در هر دو فرمت A3 و A4 به همراه موتورهای چاپ سریعتر را دارند.

سایزهای دیگر A : سایز های کوچکتر A مانند A5 و A6 نیز وجود دارند که گزینه های کاغذی عالی برای چاپ بروشور یا سایر موارد چاپی کوچک محسوب می شوند. همچنین گزینه های بزرگتری مانند A2 و A1 امکان چاپ پوستر و بنر را فراهم می کنند

Paper Size Width x Height (mm) Width x height (inches)
A1 594 x 841 mm 23.4 x 33.1 in
A2 420 x 594 mm 16.5 x 23.4 in
A3 297 x 420 mm 11.7 x 16.5 in
A4 210 x 297 mm 8.3 x 11.7 in
A5 148 x 210 mm 5.8 x 8.3 in
A6 105 x 148 mm 4.1 x 5.8 in
A7 74 x 105 mm 2.9 x 4.1 in
A8 52 x 74 mm 2.0 x 2.9 in
A9 37 x 52 mm 1.5 x 2.0 in
A10 26 x 37 mm 1.0 x 1.5 in

سری B

سایز کاغذ سری B

سری B یکی از استانداردهای بین‌المللی سایز کاغذ است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تعیین شده است. این سری به منظور ارائه اندازه‌هایی که توسط سری A پوشیده نشده، ایجاد شده است. همچنین، از سری B برای چاپ پاکت، بروشور و پاسپورت نیز استفاده می‌شود

نسبت طول به عرض کاغذ در سری B، برابر با 1.225 است. این سری به منظور ارائه طیف گسترده‌ای از اندازه کاغذ به کار گرفته شده است.

برای مثال، اندازه کاغذ B4 بین اندازه‌های A3 و A4 است و B5 بین A4 و A5 است.

سری C

کاغذ سایز C طیفی از کاغذها را در بر می گیرد که منحصراً برای پاکت نامه استفاده می شوند. سایز آنها از C1 تا C10 متغیر بوده و عمدتاً با سایز های مشابه آنها در طیف کاغذ A مطابقت دارد، هرچند از نظر طراحی کمی بزرگتر هستند. این تفاوت جزئی در سایز باعث می شود که برگه سایز A مشابه در داخل پاکت جا گیرد.

Size Width x Height (mm) Width x Height (in)
C1 648 x 917 mm 25.5 x 36.1 in
C2 458 x 648 mm 18.0 x 25.5 in
C3 324 x 458 mm 12.8 x 18.0 in
C4 229 x 324 mm 9.0 x 12.8 in
C5 162 x 229 mm 6.4 x 9.0 in
C6 114 x 162 mm 4.5 x 6.4 in
C7 81 x 114 mm 3.2 x 4.5 in
C8 57 x 81 mm 2.2 x 3.2 in
C9 40 x 57 mm 1.6 x 2.2 in
C10 28 x 40 mm 1.1 x 1.6 in

سری SRA

سری SRA یکی از استانداردهای سایز کاغذ است که برای چاپ تجاری تعریف شده1. این سری به منظور جبران کاهش ابعاد کاغذ در طول فرآیند چاپ، به وجود آمده است. به عبارت دیگر، این سری کاغذها برای جبران از دست رفتن بخشی از کاغذ در طول فرآیند چاپ و برش، طراحی شده است.

کاغذ SRA یا محدوده فرمت خام تکمیلی A، اندکی بزرگتر از کاغذ سایز A تولید می شود. به همین دلیل عمدتاً برای چاپ تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا فضایی را برای برش، چسباندن و اصلاح فراهم می کند. رایج ترین سایز در این محدوده کاغذ SRA3 می باشد که در پرینتر های SRA3 قابل استفاده است.

به عنوان مثال، اگر یک چاپخانه بخواهد یک کاغذ A4 را چاپ کند، از یک کاغذ SRA4 استفاده می‌کند. بعد از چاپ، لبه‌های اضافی کاغذ بریده می‌شود تا به اندازه نهایی A4 برسد.

وزن کاغذ پرینتر معمولی

علاوه بر طیف وسیعی از سایز های کاغذ، وزن های مختلفی نیز برای کاربردهای های مختلف وجود دارند.

وزن کاغذ به طور کلی با GSM اندازه گیری می شود. این مخفف «گرم در متر مربع» بوده و معیاری از ضخامت یا چگالی کاغذ است که مستقیماً به کیفیت آن مربوط می‌شود.

هرچه مقدار GSM کاغذ بیشتر باشد، ضخیم تر است و بنابراین پرینتر های مقوایی ملزم به پذیرش کاغذ سنگین تر هستند.

همانطور که در توضیحات بیان شد، این مشخصه نشان می دهد که یک تکه 1 متر در 1 متر مربعی از کاغذ چقدر وزن دارد.

به طور کلی، هرچه کاغذ ضخیم تر باشد، دوام ورق بیشتر خواهد بود. بنابراین، وزن های مختلف کاغذ کاربردهای متفاوتی دارند و از کاغذهای ضخیم تر بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

300GSM+ کارت ویزیت با کیفیت خوب، یا رسانه کارت سنگین
180GSM – 250GSM جلد مجله بازار میانه
130GSM – 170GSM پوسترهای تبلیغاتی
80GSM کاغذ سفید مات روزمره اداری استاندارد
35GSM – 55GSM بیشتر روزنامه‌های روزانه

راهنمای انواع پوشش کاغذ

کاغذ چاپ را می‌توان با پوشش‌های مختلف فراوانی نیز یافت که به آن جلوه خاصی بخشیده و در نتیجه تناسب آن را برای یک کار خاص مشخص می‌کنند.

برخی از رایج ترین پوشش های کاغذی به شرح زیر می باشند:

وارنیش

این پوشش‌ها را می‌توان در جلوه های براق، سسفاف یا مات یافت و با رنگ‌های خاصی رنگ آمیزی کرد.

آنها یک انتخاب فوق العاده مقرون به صرفه برای پوشش هستند، اما در مقایسه با سایر پوشش ها از سطح حفاظت پایین تری برخوردار هستند. روکش‌های وارنیش برای براق‌تر کردن یک عکس و دادن ظاهری حرفه‌ای مفید هستند.

UV

این پوشش سطح بسیار بالاتری از محافظت را برای ورق های چاپ شده فراهم کرده و رنگ های چاپ شده را بهبود می بخشد.

این پوشش قبل از سخت شدن در زیر نور ماوراء بنفش به صورت مایع اعمال می شود و بنابراین ضخامت آن می تواند متفاوت باشد. این پوشش را می توان به صورت مات یا براق، همراه با پرداخت های تخصصی درخشان یا رنگی اعمال کرد.

پوشش آبی

این نوع پوشش کاغذ چاپ شده را از اثر انگشت و سایر علائم یا آسیب ها محافظت می کنند.

پوشش آبی به دلیل اینکه بر پایه آب می باشد به سرعت خشک می شود. نکته مثبت و مهم در مورد این پوشش ها سازگاری بیشتر آنها با محیط زیست نسبت به گزینه های جایگزین می باشد.

راهنمای عدم شفافیت کاغذ

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید کاغذ پرینتر باید مدنظر گرفت، عدم شفافیت ورقه های کاغذ می باشد. این معیار به میزان شفاف یا مات بودن آنها یا میزان نوری که از خود عبور می دهند اشاره دارد.

وزن کاغذ معمولاً بر شفافیت کاغذ تأثیر گذار بوده و کاغذهای سنگین‌تر معمولاً مات‌تر هستند.

عدم شفافیت یک ورق کاغذی در مقیاس 0 تا 100 اندازه گیری می شود. ورقی با عدم شفافیت صفر یک کاغذ شفاف است، در حالی که 100 بیانگر یک ورق کاغذی کاملا مات می باشد.

کاغذهای دارای عدم شفافیت مختلف کاربردهای متفاوتی دارند برای مثال می توان از ورق های بسیار شفاف بعنوان کاغذ ترسیم استفاده کرد.

در اینجا نگاهی دقیق و عمیق به انواع مختلف کاغذ موجود در بازار داشتیم. این راهنما باید هرگونه سوال یا تردید در مورد کاغذ مورد نیاز برای کار چاپ را برطرف کند.

لیست پرفروش ترین کاغذهای دیجی کالاخط جدا کننده

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا