خودرو، ابزارآلات

پنل خورشیدی چیست؟ راهنمای خرید پنل خورشیدی به همراه لیست بهترین ها

بررسی و راهنمای خرید بهترین پنل خورشیدی

solar

مقدمه ای بر پنل های خورشیدی

به مسیر انتخاب خوش آمدید! در این صفحه، راهنمای خرید پنل خورشیدی را مرور خواهیم کرد و توضیح می دهیم که اگر می خواهید یک سیستم پنل خورشیدی خریداری کنید، از کجا شروع نمائید. در این مقاله به سوالات مختلفی پاسخ داده خواهد شد از جمله پنل خورشیدی چیست، پنل خورشیدی چگونه کار می کند، اجزای پنل خورشیدی، ابعاد پنل خورشیدی و چگونه پنل خورشیدی را نصب کنیم . در کل در مورد تامین برق خانه با پنل خورشیدی صحبت خواهد شد. همچنین ساختار صفحه خورشیدی در سیستم پنل خورشیدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

راهنمای خرید پنل خورشیدی
راهنمای خرید پنل خورشیدی

اگر به دنبال تامیین برق خانه با پنل خورشیدی هستید، جای درستی آمده اید. اینها رایج ترین سوالاتی هستند که هنگام طراحی و فروش سیستم ها در یک بازه زمانی روزانه می شنویم. هم چنین برای کسانی که می‌خواهند تحقیقات گسترده‌تری انجام دهند، با ارزش‌ترین منابع خورشیدی را در این راهنمای خرید پنل خورشیدی گردآوری کرده ایم.

پنل خورشیدی چیست؟

خورشید فقط گرما و نور را فراهم نمی کند، بلکه منبعی از انرژی نیز محسوب می شود. انرژی خورشیدی (یا برق خورشیدی) انرژی است که ما از نور خورشید تولید می کنیم. از طریق فرآیندی موسوم به اثر فتوولتائیک، می‌توانیم انرژی پرتوهای خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل کنیم که می‌تواند برق تلویزیون‌ها، یخچال‌ها، لامپ ها و سایر وسایل ما را تامین کند.برای تولید انرژی خورشیدی برای منزل یا محل کار خود، به یک سیستم پنل خورشیدی نیاز دارید.

اثر فتوولتائیک چیزی است که انرژی خورشیدی را در دسترس قرار می دهد. در مورد نحوه عملکرد آن در ویکی پدیا بیشتر بخوانید .

اجزای پنل خورشیدی

اجزاء پنل خورشیدی
اجزاء پنل خورشیدی

به جز خود پنل‌ها، سیستم خورشیدی اجزای کلیدی دیگری نیز دارد. برای تولید انرژی خودتان، به یک سیستم کامل برق خورشیدی نیاز دارید . اجزای ضروری آن عبارتند از:

  • صفحه خورشیدی ، برای گرفتن انرژی از خورشید
  • یک اینورتر(مبدل) ، برای تبدیل آن انرژی به قالبی که می تواند برق لوازم شما را تامین کند.
  • Racking ، پایه ای که سیستم خود را بر روی آن سوار می کنید

شما همچنین به روشی برای ذخیره انرژی تولید شده توسط پنل ها نیاز دارید. اگر به خطوط انتقال برق دسترسی دارید، دیگر نیازی به تجهیزات اضافی نخواهد بود. به راحتی می توان آن را به شبکه همگانی تغذیه کرد و بعداً استفاده نمود.

اما اگر منفصل از شبکه هستید، به بخش های اضافی زیر نیاز خواهید داشت:

  • باتری ها ، برای ذخیره انرژی که تولید می کنید
  • کنترل کننده شارژ ، برای کنترل سرعتی که باتری ها از خورشید شارژ می شوند

اینها توسط اجزای کوچکتری مانند سیم کشی، فیوز و جداکننده به هم متصل می شوند. همچنین می توانید تجهیزاتی را برای نظارت بر خروجی آنلاین سیستم خود اضافه کنید، که به عیب یابی هرگونه مشکل در ارتباط با سایه یا تجهیزات معیوب کمک می کند.

صفحه خورشیدی از چه چیزی ساخته شده

صفحه خورشیدی عمدتاً از سیلیکون، یک عنصر شیمیایی با خواص رسانا ساخته می‌شوند. قرار گیری در معرض نور ویژگی های الکتریکی سیلیکون را تغییر می دهد و باعث تولید جریان الکتریکی می شود.

یک سلول مربع کوچکی از سیلیکون (حدود 6 اینچ در 6 اینچ) با صفحات رسانای الکتریکی روی سطح است.سیستم پنل خورشیدی با قرار دادن شبکه ای از این سلول ها بر روی یک ورق پشتی محافظ و پوشاندن آنها با شیشه در قسمت جلویی ساخته می شوند.

اجزاء سلول های خورشیدی
اجزاء سلول های خورشیدی

برای تامین برق یک خانه یا دفتر معمولی به چندین پنل نیاز می باشد. مجموعه ای از پنل ها در سیستم شما آرایه نامیده می شود. پنل هایی که به یک مبدل متصل می شوند، در مجموع به عنوان رشته ای از پنل ها شناخته می شوند. (اینورترها دارای حداکثر اندازه رشته هستند، ماکزیمم تعداد پنل هایی که می توانند پشتیبانی کنند.)

به عنوان مثال، شما ممکن است سیستمی با دو اینورتر پشتیبان دو رشته 10 پنل یداشته باشید که با هم ترکیب می شوند تا یک آرایه 20 پنل را ایجاد کنند.

پنل خورشیدی چقدر عمر می کنند؟

اکثر تولید کنندگان با ضمانت تضمین می کنند که پنل های آنها برای 25 سال حداقل 80٪ کارایی خواهد داشت. وقتی گارانتی تمام می شود، پنل ها خراب نمی شوند. آنها صرفا” با خروجی کاهش یافته به کار خود ادامه می دهند. به عنوان مثال، پنلی که بعنوان 300 وات رتبه بندی می شود، در 25 سال هدف 240 وات خروجی تولید می کند. پنل ها بسیار قابل اعتماد هستند. مطالعه ای توسط NREL (آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر) نشان داد که بیش از 75 درصد از پنل ها از گارانتی خود بهتر عمل می کنند.

با این حال، سایر قطعات مانند مبدل ها و باتری ها طول عمر کمتری دارند. باید انتظار داشته باشید که این قطعات حداقل یک بار طی مالکیت آنها تعویض شوند و این تعویض ها باید در هزینه هایی کل عمر سیستم لحاظ شود.

اینورترها 10-20 سال گارانتی دارند. انتظار تعویض اینورتر را یک یا دو بار در کل عمر سیستم داشته باشید.

اگر باتری را به سیستم خود اضافه می کنید، آن ها نیز باید تعویض شوند. باتری های سربی اسیدی بسته به نحوه نگهداری معمولاً 3 تا 7 سال عمر می کنند. باتری های لیتیومی 10-15 سال گارانتی دارند.

ابعاد پنل خورشیدی

پنل ها در دو پیکربندی استاندارد ارائه می شوند: 60 سلولی یا 72 سلولی. اگر می‌خواهید هنگام انتخاب پروژه خورشیدی خود اطلاعات داشته باشید، تجزیه و تحلیل پنل‌های خورشیدی سلولی 60 در مقابل 72 سلولی ما را بخوانید.

ابعاد پنل های 60 سلولی 39 اینچ در 65 اینچ است در حالی که برای پنل های 72 سلولی 39 اینچ در 77 اینچ هستند. در واقعیت، این ابعاد می توانند تا یک اینچ در نوسان باشند زیرا تولید کنندگان از قالب هایی با اندازه های مختلف استفاده می کنند. اما طرح‌بندی سلول‌های 60 و 72 در صنعت استاندارد می باشد.

همچنین گزینه‌های کوچک‌تری برای استفاده RV/متحرک وجود دارد، و برخی از شرکت‌ها (مانند پاناسونیک) در حال آزمایش پنل‌های 96 سلولی بزرگ‌تر هستند، اما این اندازه‌ها در حال حاضر به اندازه کافی متداول نیستند که استاندارد باشد.

ابعاد پنل خورشیدی شما به مصرف انرژی شما بستگی دارد که با کیلووات ساعت اندازه گیری می شود. می توانید این اطلاعات را در صورتحساب برق خود یا در حساب آنلاین خود با ارائه دهنده خدمات بیابید. اندازه گیری فرآیند پیچیده ای است، اما خوشبختانه ابزارهای آنلاین زیادی برای کمک به شما وجود دارند.

نحوه کار پنل های خورشیدی

مرحله 1: نور خورشید پانل ها را فعال می کند.

هر پانل جداگانه از یک لایه سلول های سیلیکونی، یک قاب فلزی، یک پوشش شیشه ای احاطه شده توسط یک فیلم خاص و سیم کشی ساخته شده است. برای حداکثر اثر، پانل ها با هم در “آرایه ها” (یک سری مرتب شده) گروه بندی می شوند و روی پشت بام ها یا در فضاهای بیرونی بزرگ قرار می گیرند. صفحه خورشیدی که سلول های فتوولتائیک نیز نامیده می شوند ، نور خورشید را در طول روز جذب می کنند.

مرحله 2: سلول ها جریان الکتریکی تولید می کنند.

در داخل هر صفحه خورشیدی یک ویفر نیمه هادی نازک از دو لایه سیلیکون ساخته شده است. یک لایه دارای بار مثبت و لایه دیگر دارای بار منفی است و یک میدان الکتریکی تشکیل می دهد. هنگامی که انرژی نور خورشید به سلول خورشیدی فتوولتائیک برخورد می کند، به سلول انرژی می دهد و باعث می شود که الکترون ها از اتم های داخل ویفر نیمه هادی “باز شوند”. آن الکترون‌های شل توسط میدان الکتریکی اطراف ویفر به حرکت در می‌آیند و این حرکت یک جریان الکتریکی ایجاد می‌کند.

مرحله 3: انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

شما اکنون پنل های خورشیدی دارید که به طور موثری برای تبدیل نور خورشید به الکتریسیته کار می کنند، اما الکتریسیته تولید شده، جریان مستقیم (یا DC) نامیده می شود، که آن نوع برقی نیست که اکثر خانه ها را تغذیه می کند، که جریان متناوب (یا AC) برق است. خوشبختانه، برق DC را می توان به راحتی توسط ابزاری به نام اینورتر به برق AC تبدیل کرد. در سیستم‌های خورشیدی مدرن، این اینورترها را می‌توان به‌عنوان یک اینورتر برای کل سیستم یا به‌عنوان میکرواینورترهای جداگانه که در پشت پانل‌ها متصل می‌شوند، پیکربندی کرد.

مرحله 4: برق تبدیل شده برق خانه شما را تامین می کند.

هنگامی که انرژی خورشیدی از DC به برق AC تبدیل شد، از طریق تابلوی برق شما عبور می کند و در خانه توزیع می شود تا وسایل برقی شما تامین شود. این دقیقاً به همان روشی عمل می کند که برق تولید شده از طریق شبکه توسط شرکت برق شما انجام می شود، بنابراین هیچ چیز در خانه نیاز به تغییر ندارد. از آنجایی که هنوز به شرکت برق سنتی خود متصل هستید، می توانید به طور خودکار برق اضافی را برای تکمیل کمبودهای خورشیدی از شبکه بکشید.

مرحله 5: یک متر خالص میزان مصرف را اندازه گیری می کند.

در روزهای ابری و در طول شب، صفحه یا پانل های خورشیدی شما ممکن است نتوانند نور خورشید را به اندازه کافی جذب کنند تا از آن برای انرژی استفاده شود. برعکس، در اواسط روز که هیچ کس در خانه نیست، ممکن است انرژی مازاد را جمع آوری کنند—بیش از آنچه شما برای اداره خانه خود نیاز دارید. به همین دلیل است که از یک متر برای اندازه گیری جریان برق در هر دو جهت استفاده می شود – به خانه و از خانه شما. این به عنوان اندازه گیری شبکه شناخته می شود .

اکنون که اصول اولیه انرژی خورشیدی را می‌دانید، می‌توانید شگفت زده شوید که چگونه فناوری فتوولتائیک امروزی می‌تواند قدرت عظیم خورشید را برای راه‌اندازی یک خانه جذب کند. ممکن است علم موشکی نباشد، اما قطعاً در بهترین حالت نبوغ انسانی است

مزایا و معایب استفاده از پنل های خورشیدی

در اینجا چند دلیل در مورد اینکه چرا ممکن است سیستم پنل خورشید را نسبت به منبع دیگر برق انتخاب کنید، ارائه می شود:

  • تجدید پذیری: نور خورشید یک منبع بی نهایت است. مانند نفت نیست که از زمین برداریم و زمانیکه از آن استفاده کنیم تمام شود. پرتوهای خورشید را می توان بارها و بارها بدون تخلیه منبع برای انرژی برداشت کرد
  • قبوض برق پایین تر: به عنوان جایگزینی برای املاک متصل به شبکه (دسترسی به خطوط انتقال برق در هر جایی )، برق خورشیدی تنها کسری از مقداری که هر ماه به شرکت برق می پردازید هزینه دارد. سیستمی با اندازه مناسب می تواند قبض برق شما را به 0 دلار برساند.
  • برق مکان دور افتاده: اگر در یک مکان دور افتاده زندگی می کنید، ممکن است راه اندازی خطوط انتقال برق برای منزل شما بسیار پر هزینه یا غیرممکن باشد. زمانی که نتوانید به شبکه برق متصل شوید، سیستم های برق خورشیدی انرژی تولید می کنند.
  • بالابردن ارزش ملک: خانه های مجهز به سیستم های خورشیدی 74/3 درصد بیشتر از خانه های مشابه بدون برق خورشیدی به فروش می رسند. خانه های خورشیدی به طور متوسط 14329 دلار بیشتر فروخته می شوند. در مورد چگونگی تأثیر خورشید بر ارزش ملک بیشتر مطالعه کنید. سیستم خورشیدی منفصل از شبکه همچنین شما را قادر می‌سازد تا ملک توسعه‌نیافته ای را در مناطق روستایی با قیمت مناسب خریداری کنید.

در اینجا چند اشکال وجود دارد که باید قبل از استفاده از انرژی خورشیدی در نظر بگیرید:

  • هزینه پیش پرداخت بالا: حتی سیستم های کوچک چند ده میلیون تومان هزینه دارند و هزینه سیستم های کامل برای یک خانه بزرگ می تواند به یک قیمت 5 رقمی برسند. گرچه در بلند مدت هزینه خود را تامین می کند، اما شروع آن می تواند بسیار پرهزینه باشد.
  • وابسته به اقلیم: سایه، برف و سایر موانع، خروجی پنل های صفحه خورشیدی شما را کاهش می دهند. اگر پنل های شما زیاد آفتاب نگیرند، به اندازه ای که تبلیغ می شود کار نخواهند کرد. می توانید تجهیزات طراحی شده برای کاهش این مشکل را خریداری کنید، اما هزینه بیشتری دارد.
  • فضا را اشغال می کند: صفحه خورشیدی بسته به پیکربندی بیش از 3 فوت عرض و 6-7 فوت بلندی دارند. یک سیستم مسکونی متوسط ممکن است شامل چند ده پنل باشد. آنها فضای زیادی را در ملک شما اشغال می کنند، بنابراین باید مطمئن شوید که جایی برای قرار دادن آنها دارید.
  • ذخیره سازی گران است: باتری ها تا حدودی زیادی گران ترین قطعات سیستم خورشیدی هستند. اگر به آنها برای ذخیره برق (چه منفصل از شبکه یا به عنوان پشتیبان سیستم متصل به شبکه خود) نیاز دارید، این به بازگشت تدریجی سرمایه شما کمک خواهد کرد. آنها باید از سر ضرورت یا برای ایجاد آرامش در مناطقی با برق نامطمئن استفاده شوند.

سیستم پنل خورشیدی متصل به شبکه و منفصل از شبکه

پنل خورشیدی متصل و منفعل از شبکه
پنل خورشیدی متصل و منفعل از شبکه

اولین چیزی که هنگام استفاده از انرژی خورشیدی باید در مورد آن تصمیم بگیرید این است که آیا به یک سیستم متصل یا منفصل از شبکه نیاز دارید . هر کدام یک مزیت مشخص دارند:

سیستم های متصل به شبکه باعث صرفه جویی در هزینه قبض برق شما می شوند. این ارزان تر از خرید برق از شرکت برق است. اگر می توانند به شبکه برق وصل شوند، به طور پیش فرض این را به همه توصیه می کنیم. اگر به خطوط انتقال برق دسترسی دارید، همیشه یک سیستم متصل به شبکه بسازید!

سیستم خورشیدی منفصل از شبکه برای رساندن برق به املاک دور افتاده فاقد دسترسی آسان به خطوط انتقال برق است. آنها هزینه بیشتری دارند (به دلیل اضافه شدن باتری) و ارزش اصلی آن انتقال نیرو به یک مکان دور افتاده می باشد.

سیستم سومی نیز وجود دارد که ترکیبی از دو سیستم اول است: به شبکه متصل می شود، اما باتری هایی نیز دارد. شرکت های انرژی خورشیدی از این سیستم ها به عنوان باتری پشتیبان یا سیستم های ذخیره انرژی یاد می کنند. دو مزیت اصلی دارد:

ذخیره برق پشتیبان در صورت قطع برق (اگر در منطقه ای با شبکه برق نامطمئن یا آب و هوای طاقت فرسا زندگی می کنید، مفید است)
انرژی را ذخیره کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید یا بعداً آن را بفروشید (اگر در منطقه‌ای با نرخ های زمان استفاده، هزینه‌های بالای تقاضا، یا بدون مترینگ خالص زندگی می‌کنید، مفید است)

سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی آرامش ذهنی بیشتری را فراهم می‌کنند و بیشترین بهره را از برقی تولیدی می‌برند. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا ارزش آن را دارد که برای انعطاف پذیری مضاعف روی سیستم خود بیشتر هزینه کنید.

مترینگ خالص چیست؟

برق تولیدی سیستم‌های خورشیدی متصل به شبکه، در شبکه برق عمومی ذخیره می شود. در ازای آن، شرکت برق به حساب شما برای برقی که تولید می کنید اعتبار می دهد. می توان این اعتبارات را زمانیکه خورشید بیرون نیست (شب یا در هوای بد) با گرفتن برق از شبکه مطالبه کرد.

هر شرکت برقی خط مشی خاص خود را دارد که در آن میزان اعتبار و هزینه برقی که به مشتریان خورشیدی پرداخت می شود، را مشخص می کند. این قرارداد به عنوان یک سیاست اندازه مترینگ خالص شناخته می شود.

در بسیاری از موارد، شرکت برق با نرخ یکسانی برق خرید و فروش می کند. اما برخی از شرکت‌های برق ممکن است برق مشتریان خورشیدی را با نرخ‌های کمتری خریداری کنند، که تأثیر واقعی بر بازگشت سرمایه (ROI) استفاده از انرژی خورشیدی دارد. بنابراین مهم است که با شرکت خود تماس بگیرید و شرایط سیاست مترینگ خالص آنها را متوجه شوید.

انواع پنل خورشیدی

در سیستم پنل خورشیدی دو فناوری سلولی ثابت بر بازار تسلط دارند: سلول های خورشیدی مونو کریستالی و پلی کریستالی (به اختصار مونو و پلی).

سلول های مونو از یک منبع سیلیکون جدا می شوند، در حالی که سلول های پلی از ترکیب چند بیت سیلیکون در یک سلول واحد تهیه می شوند. از آنجایی که ترکیب سلول‌های پلی کمتر «خالص» است، به طور متوسط کارایی آن‌ها کمی کمتر می باشد. با این حال، این یک قانون سفت و سخت نیست، زیرا عوامل دیگر نیز بر کارایی سلول خورشیدی تأثیر می‌گذارند.

علاوه بر پنل های مونو و پلی، چندین فناوری نوظهور نیز وجود دارد که باید چشم به راه آنها بود، مانند پنل های سلول نواری، دو وجهی و پنل های خورشیدی شفاف

سلول های خورشیدی مونو کریستالی

سلول‌های خورشیدی مونو کریستالی یک نوع سلول خورشیدی هستند که از یک بلور تک بلوری ساخته شده‌اند. در این نوع سلول‌های خورشیدی، بلور کریستالی به عنوان نیمه رسانا عمل می‌کند و از فوتون‌های نور خورشید جذب می‌کند و الکترون‌ها را آزاد می‌کند.

سلول‌های خورشیدی مونو کریستالی به دلیل عملکرد بسیار خوبشان در تولید انرژی، در صنعت خورشیدی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سلول‌ها دارای کارایی بالا و طول عمر طولانی هستند و در برخی از موارد می‌توانند به عنوان جایگزین مناسبی برای سلول‌های خورشیدی سیلیکونی باشند.

سلول های خورشیدی پلی کریستالی

سلول‌های خورشیدی پلی کریستالی یا سلول‌های خورشیدی چند بلوری، نوعی از سلول‌های خورشیدی هستند که از چند بلور کریستالی کوچک ساخته شده‌اند. در این نوع سلول‌های خورشیدی، بلورهای کریستالی کوچک با سایزهای مختلف به صورت یکجا قرار می‌گیرند و در نتیجه یک ساختار پلی کریستالی تشکیل می‌دهند.

سلول‌های خورشیدی پلی کریستالی به دلیل طراحی و ساختار خاص خود، کارایی بالایی در جذب نور خورشید دارند و در نتیجه، در تولید انرژی خورشیدی بسیار مؤثر هستند. همچنین، این نوع سلول‌های خورشیدی می‌توانند در دماهای بالاتر از سلول‌های خورشیدی سیلیکونی به خوبی عمل کنند و به همین دلیل در برخی از کاربردها به جای سلول‌های خورشیدی سیلیکونی استفاده می‌شوند.

برای بررسی کامل و تخصصی در مورد مدل های پنل های خورشیدی می توانید مقاله ما در باره انواع پنل های خورشیدی را مطالعه کنید.

راندمان پنل خورشیدی چگونه اندازه گیری می شود؟

مفهوم کارایی سیستم پنل خورشیدی اغلب اشتباه درک می شود. اکثر پنل ها دارای رتبه بازدهی در محدوده 15-25٪ هستند که بدون زمینه بسیار پایین به نظر می رسد. برخی از مردم این شنیده و تصور می کنند، “وای، من فقط 20 درصد از تولید پنل خود را دریافت می کنم؟ به نظر می رسد که هدر می‌رود”. فرض بر این است که یک پنل 100 واتی تنها 20 وات برق تولید می کند. اما وقتی از کارایی صحبت می کنیم، منظور ما این نیست.

در واقع، رتبه‌بندی بازده میزان انرژی بالقوه خورشیدی تبدیل شده به برق خورشیدی را اندازه می گیرد. با استفاده از همین مثال، یک پنل 100 واتی با راندمان 20 درصد، 20 درصد از 500 وات بالقوه برق مداوم خورشیدی را جذب می کند. در مورد کارایی پنل زیاد فکر نکنید. تنها مزیت واقعی پنل های کارآمدتر این است که آنها انرژی خورشیدی بیشتری را در فضای کمتر می گنجانند.

اگر می‌خواهید در فضای محدودی آن را بسازید، پنل‌های با راندمان بالا اهمیت دارند، اما هیچ ایرادی در ساخت یک آرایه بزرگ‌تر با پنل‌های کم‌بازده وجود ندارد. گزینه دوم معمولاً هزینه کلی سیستم را کاهش می دهد (زیرا پنل های کارآمد به ازای هر وات هزینه پائین تری دارند، همه موارد دیگر برابر هستند).

پیشنهاد می شود در صورت تمایل مقاله چگونه عملکرد پنل خورشیدی را بهبود ببخشیم را مطالعه کنید.

اینورتور چیست و چه کاربردی دارد

اینورتور پنل خورشیدی
اینورتور پنل خورشیدی

یک اینورتر خورشیدی DC (جریان مستقیم) را به AC (جریان متناوب) تبدیل می کند. پنل های خورشیدی برق DC تولید می کنند، اما اکثر لوازم خانگی با برق AC کار می کنند. اینورتر به سادگی انرژی تولید شده توسط شما را می گیرد و آن را به قالبی تبدیل می کند که بتواند بارهای الکتریکی شما را تامین کند. انواع مختلفی از اینورترهای خورشیدی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
میکرو اینورتر

در سیستم های میکرو اینورتر، هیچ اینورتر متمرکزی وجود ندارد. در عوض، هر پنل به میکرو اینورتر خود متصل می باشد. در اصل، هر جفت پنل + میکرو اینورتر مانند یک سیستم خورشیدی مستقل کار می کند. پنل ها را می توان بدون تأثیر بر عملکرد بقیه سیستم اضافه یا حذف کرد.

با توجه به این طراحی، میکرو اینورترها یک راه عالی برای راه اندازی کوچک و گسترش سیستم شما در آینده هستند. آنها همچنین همان قابلیت های کنترل و نظارت ارائه شده توسط بهینه سازهای برق را ارائه می دهند.
اینورتر رشته ای

اینورترهای رشته ای ساده ترین و کم هزینه ترین گزینه موجود هستند. رشته‌ها (یا گروه‌هایی) از پنل‌ها به صورت سری به هم متصل می‌شوند و هر پنل به دیگری زنجیر می‌شود. آخرین پنل به ورودی رشته در اینورتر متصل می شود. با توجه به نحوه سیم کشی آنها، هر پنل در یک رشته در مدار مشابهی قرار می گیرد، به این معنی که هر پنل در رشته در سطح مشابهی کار می کند. اگر خروجی یک پنل افت کند (به دلیل سایه یا خرابی)، بقیه رشته نیز همراه با آن دچار افت تولید می شود.

به دلیل این محدودیت‌ها، اینورترهای رشته‌ای را فقط در صورتی توصیه می‌کنیم که سیستم شما کاملاً در معرض نور خورشید باشد. اگر درختان یا سایر موانع بر روی پنل های شما سایه ایجاد کنند، بهتر است اینورتری که شامل فناوری بهینه سازی توان برای کاهش اتلاف تولید است، را بکار گیرید. برای مطالعه کامل اینورتور ها می توانید مقاله اینورتور خورشیدی چیست را مطالعه کنید.

نصب پنل خورشیدی

آیا خودم می توانم سیستم پنل خورشیدی نصب کنم؟ بله! نصب سیستم پنل خورشیدی شخصا” امکان پذیر است، حتی اگر تجربه قبلی انجام کار را نداشته باشید. بیشتر قطعات خورشیدی به صورت نصب کن- و استفاده کن، هستند، به این معنی که هر کابل به یک پورت اختصاصی متصل می شود. اگر بتوانید کارهای اآیا خودم می توانم سیستم خورشیدی نصب کنم؟ بله! نصب پنل های خورشیدی شخصا” امکان پذیر است، حتی اگر تجربه قبلی انجام کار را نداشته باشید. بیشتر قطعات خورشیدی به صورت نصب کن- و استفاده کن، هستند، به این معنی که هر کابل به یک پورت اختصاصی متصل می شود. اگر بتوانید کارهای اساسی مانند بلند کردن اجسام سنگین و سفت کردن پیچ ها را انجام دهید، برای نصب سیستم خود آنچه را که لازم است دارید.

چالش برانگیزترین کار، برقراری ارتباط الکتریکی نهایی با پنل خدمات است. برخی از افراد خودکفا استخدام یک برقکار مجاز را انتخاب می کنند. و شما هنوز هم در هزینه ها در مقایسه با نصب حرفه ای جلوتر هستید.

نصب زمینی یا نصب سقفی پنل خورشیدی؟

انتخاب پیش فرض ما این است که اگر فضای کافی دارید آنها را روی پشت بام خود قرار دهید. سیتم خورشیدی روی پشت بام هزینه نصب کمتری دارد زیرا میله های نگهدارنده به عنوان پایه ای برای قرار گیری سخت افزار عمل می کنند. شما در مواد و نیروی کار صرفه جویی می کنید زیرا برای حفظ وزن آرایه نیازی به ایجاد زیرساخت ندارید.

جایگزین دیگر، یک پایه زمینی است – یک چارچوب فلزی یا آلومینیومی مستقل که در جایی در ملک شما ساخته شده است تا آرایه خورشیدی را نگه دارد. پایه های زمینی هزینه بیشتری دارند زیرا باید برای قاب لوله خریداری کنید، اما دسترسی به آنها برای نگهداری و تعمیر آسان تر است (بدون بالا رفتن از سقف).

به چند عدد پنل خورشیدی نیاز دارید؟

یک سیستم پنل خورشیدی 4 کیلوواتی به تقریبا 16 پنل خورشیدی با توان خروجی 250 وات نیاز دارد، در حالی که یک سیستم 5 کیلوواتی شامل 20 پنل خورشیدی است .

تعداد پنل های خورشیدی که برای تامین انرژی خانه خود نیاز دارید به چند عامل بستگی دارد:

  1. مصرف برق فعلی شما
  2. اهداف انرژی شما (چه مقدار از مصرفی که قصد دارید پوشش دهید)
  3. ظرفیت سقف شما
  4. تعداد ساعات آفتابی در منطقه شما

از آنجایی که این عوامل از خانه ای به خانه دیگر متفاوت است، بنابراین ارزیابی هر خانواده به طور منحصر به فرد مهم است.

اولین قدم این است که مصرف انرژی فعلی خود را شناسایی کنید. شما این را در کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) اندازه می گیرید، و مهم است که زمان لازم را برای محاسبه دقیق آن صرف کنید.

چگونه مقدار انرژی خورشیدی مورد نیاز خود را محاسبه کنیم:

  • قبض برق خود را بررسی کنید تا مصرف برق خود را (به کیلووات ساعت) دریافت کنید . می توانید ماه به ماه محاسبه کنید یا مصرف ماهانه/سه ماهه خود را برای یک رقم سالانه با هم اضافه کنید.
  • تصمیم بگیرید که چه مقدار از قبض های برق خود را می خواهید با پنل های خورشیدی پوشش دهید – این می تواند از 10 تا 100٪ باشد. تصمیم شما بر اندازه سیستم و هزینه ها تأثیر می گذارد.
  • تعداد پنل های خورشیدی واقعاً متناسب با سقف شما را محاسبه کنید. یک پنل خورشیدی متوسط ​​حدود 1.44 متر مربع فضای پشت بام را اشغال می کند . فراموش نکنید که حداقل 30 سانتی متر از لبه سقف را در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که فضای کافی برای همه پنل هایی که محاسبه کرده اید ندارید، اندازه سیستم را تنظیم کنید.

چگونه آب و هوای محلی بر اندازه سیستم تأثیر می گذارد؟

نباید تعجب کرد که عملکرد خورشیدی در آب و هوای آفتابی بهتر است. در برخی مناطق، ساعات آفتابی بیشتری در طول روز وجود دارد، که به سیستم شما هر روز فرصت بزرگتری برای رسیدن به اوج تولید می دهد. اکثر مناطق در ایالات متحده 3 تا 6 ساعت آفتابی در روز دارند، که کمی متفاوت است. یک سیستم پنل خورشیدی ساخته شده در سیاتل، WA باید تقریباً دو برابر بزرگتر از سیستم ساخته شده در آریزونا باشد تا به همان میزان نیرو تولید کند!

گفته می شود، انرژی خورشیدی هنوز در آب و هوای کمتر ایده آل بسیار موثر است. به این مطالعه موردی ارائه شده توسط مشتری ما دیو، که مشاهدات و داده های تولید را 5 سال پس از استفاده از انرژی خورشیدی در توندرا منجمد ویسکانسین به اشتراک می گذارد، نگاهی بیندازید.

فرآیند نصب پنل خورشیدی

متداول ترین مکان برای نصب پنل های PV خورشیدی سقف است. اکثر سقف ها معمولاً دارای مشخصات مورد نظر برای نصب هستند، به طوری که پانل ها حداکثر نور خورشید را دریافت می کنند .

با این وجود، اگر نصب بر روی سقف قابل اجرا یا مطلوب نباشد، پنل های خورشیدی را نیز می توان بر روی زمین نصب کرد . فقط باید مطمئن شوید که هیچ جسمی مانع دسترسی به خورشید نیست.

مراحل زیر نصب پنل خورشیدی روی سقف را توضیح می دهد:

1. راه اندازی داربست

در مرحله اول، شما باید داربست را نصب کنید تا از ایمنی در طول کل مراحل نصب در هنگام قرار گرفتن در پشت بام اطمینان حاصل کنید.

2. پایه های پنل خورشیدی را نصب کنید

سپس، سیستم نصب پنل خورشیدی باید راه اندازی شود. این پایه پانل های خورشیدی را پشتیبانی می کند. کل ساختار نصب باید کج و دارای زاویه بین 18 تا 36 درجه باشد تا حداکثر تابش نور خورشید را داشته باشد.

3. پنل های خورشیدی را نصب کنید

هنگامی که پایه ها نصب می شوند، خود سیستم پنل خورشیدی باید بر روی ساختار نصب نصب شود . مطمئن شوید که تمام پیچ ها و مهره ها را محکم کنید تا ثابت بماند .

4. پنل های خورشیدی را سیم کشی کنید

مرحله بعدی در فرآیند نصب، نصب سیم کشی برق است. در بیشتر موارد، از کانکتورهای MC4 استفاده می شود، زیرا برای انواع پنل های خورشیدی مناسب هستند. هنگام نصب سیم کشی مطمئن شوید که برق خانه را قطع کنید.

5. اینورتر خورشیدی را نصب کنید

پس از آن، اینورتر خورشیدی باید به سیستم متصل شود. معمولاً در نزدیکی پانل اصلی نصب می شود و می تواند هم در داخل و هم در فضای باز باشد. اینورترها اگر در جای خنک‌تری نگهداری شوند کارآمدتر هستند .

اگر اینورتر در فضای باز است، باید از آفتاب بعدازظهر دور نگه داشته شود . اگر در داخل خانه نصب می شود، گاراژ یا اتاق ابزار معمولا بهترین مکان هستند، زیرا در بیشتر سال خنک می مانند و دارای تهویه هستند.

6. باند اینورتر خورشیدی و باتری خورشیدی

پس از آن، اینورتر خورشیدی باید به باتری خورشیدی متصل شود . ذخیره سازی باتری خورشیدی می تواند شما را از نگرانی در مورد کمبود انرژی قابل استفاده در زمان های ابری نجات دهد ، همچنین می تواند هزینه های سیستم ذخیره باتری خورشیدی را در هنگام نصب کاهش دهد.

7. اینورتر را به واحد مصرف کننده وصل کنید

اینورتر باید برای تولید برق به واحد مصرف کننده متصل شود. همچنین باید یک کنتور تولید برای نظارت بر میزان الکتریسیته ای که پنل های خورشیدی در واقع تولید می کنند متصل شود. می‌توانید از رایانه یا دستگاه دیگری برای بررسی عملکرد سیستم خورشیدی خود استفاده کنید . به عنوان مثال، می توانید بررسی کنید که چه مقدار برق در زمان های مختلف تولید می کنید و تصمیم بگیرید چه زمانی برای استفاده از ماشین لباسشویی یا سایر وسایل برقی مناسب است.

8. شروع و تست پانل های خورشیدی

مرحله آخر، روشن کردن برق و آزمایش سیستم پانل خورشیدی تازه نصب شده است. پس از آن مراحل نصب پنل خورشیدی به پایان می رسد
هزینه استخدام نصاب خورشیدی چقدر است؟

نصاب های حرفه ای سیستم پنل خورشیدی بر اساس عوامل متعدد، نرخ های مختلفی را دریافت می کنند. عامل شماره 1 در هزینه نصب، در دسترس بودن نصابان واجد شرایط در منطقه است. در جایی مانند لس آنجلس، با چندین نصاب واجد شرایط برای کار، نرخ ها پایین تر خواهد بود. به عنوان یک معیار، دریافتیم که اکثر نصاب‌های خورشیدی معتبر برای کار خود 75 سنت تا 25/1 دلار به ازای هر وات خورشیدی دریافت می‌کنند.

در یک سیستم 5 کیلوواتی، باید انتظار پرداخت 3750 تا 6250 دلار برای خدمات نصاب حرفه ای سیستم خورشیدی را داشته باشید. (این هزینه فقط برای نیروی کار است – هزینه تجهیزات را در بر نمی گیرد.)

تیرک های پایه چه میباشند؟ آیا ارزش دارند؟

تیرک پایه صرفا” میله بلندی است که آرایه خورشیدی شما را نسبت به پایه زمینی معمول از سطح زمین بالاتر می برد.

تیرک های پایه برای آب و هوای برفی عالی هستند. پایه بلند به آرایه فضای بیشتری می دهد، بنابراین آرایه در طول زمستان در یک کپه برفی دفن نمی شود. تیرک ‌های پایه را می‌توان با زاویه‌ای بیشتری کج کرد، که به ریختن برف جمع شده از روی صفحات کمک می‌کند، آنها را عاری از انسداد نگه می‌دارد و به حداکثر خروجی نزدیک‌تر می کند.

ردیاب های خورشیدی چه می باشند؟ آیا ارزش دارند؟

ردیاب ها پایه هایی هستند که به طور خودکار موقعیت خورشید را در آسمان برای به حداکثر رساندن تولید پنل های شما دنبال می کنند. آیا ایده خوبی به نظر می رسد؟ مطمئنا”! باید یکی بخری؟ تقریباً هرگز، نه.

ردیاب پنل خورشیدی
ردیاب پنل خورشیدی

دلیل آن ساده است: هزینه سخت افزار ردیابی بیشتر از خود پنل های خورشیدی می باشد! اگر به تولید بیشتری نیاز دارید، فقط چند پنل دیگر را به آرایه خود اضافه کنید—به مراتب مقرون به صرفه تر است.. تنها استثنا پروژه های بزرگ تجاری یا صنعتی می باشند. سخت‌افزار در مقیاس بسیار بزرگ ارزان‌تر می باشد و پروژه‌های تجاری گاهی اوقات زمین در دسترسی را برای رسیدن به جبران 100% انرژی ندارند.

ردیاب های خورشیدی ممکن است در این سناریوی خاص منطقی باشند، اما مطمئنا برای اکثر مشتریان مناسب نیستند.

چگونه برق پنل خورشیدی را ذخیره کنیم؟

باتری‌ها برای سیستم‌های منفصل از شبکه اجباری و برای سیستم‌های متصل به شبکه اختیاری هستند . هر سیستم انرژی خورشیدی به روشی برای ذخیره برق تولیدی توسط پنل ها نیاز دارد. با استفاده از سیستم های متصل به شبکه، می توانید آن انرژی را به شبکه برق تغذیه کنید و اساساً از شبکه به عنوان یک باتری غول پیکر استفاده نمائید.

طبق یک قرارداد مترینگ خالص، شرکت برق به میزان مشارکتتان به شما اعتبار می‌دهد، و شما می‌توانید از آن اعتبارات برای برداشت برق از شبکه در زمان نیاز استفاده کنید. با توجه به اینکه شبکه به عنوان یک سیستم ذخیره انرژی عمل می کند، سیستم های متصل به شبکه برای عملکرد به باتری نیاز ندارند.

سیستم های منفصل از شبکه متفاوت هستند. باید برق خود را بدون دسترسی به شبکه ذخیره کنید، و این بدان معناست که باتری ها اجباری هستند. سیستم‌های منفصل از شبکه به دلیل گنجاندن باتری‌ها کمی گران‌تر هستند، اما هم چنین می‌توانند بعنوان جایگزینی برای راه اندازی خطوط انتقال برق برای یک ملک دور افتاده مقرون‌به‌صرفه باشند.
باتری ها با سیستم های پنل خورشیدی متصل به شبکه چگونه کار می کنند؟

سیستم های متصل به شبکه نیازی به باتری ندارند، اما افزودن آنها مزایای خود را دارد. مزیت اصلی آن وجودبرق پشتیبان در صورت قطع شدن شبکه است (که اغلب می تواند در مکان هایی با آب و هوای طاقت فرسا یا شبکه های برق نامطمئن اتفاق بیفتد).

به طور پیش‌فرض، سیستم‌های متصل به شبکه مانعی در برابر قطع برق نمی باشند. از آنجایی که این سیستم به شبکه متصل است، باید بگونه ای پیکربندی شود تا زمانی که برق شبکه قطع می شود، خاموش شود. این یک اقدام ایمنی برای محافظت از کارگران شرکت برق از تماس با سیم‌های برق در حین کار بر روی شبکه است.

با افزودن ذخیره‌سازی انرژی، سیستم شما می‌تواند مقدار کمی از برق پشتیبان را در یک باتری محلی ذخیره کند تا چراغ‌ها را در هنگام خاموشی روشن نگه دارد. باتری ها مزایای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، آنها می توانند موقتا” برق را ذخیره نمایند و زمانی که نرخ های استفاده بالاتر است، آن را به شرکت برق بفروشند، مطمئن شوید که برق را با نرخ های حداکثری به شرکت برق می فروشید.
کدام نوع باتری برای سیستم خورشیدی بهتر است – تر، خشک یا لیتیومی؟

باتری های خورشیدی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. به ترتیب ارزان ترین تا گران ترین عبارتند از:

  1. اسیدی سربی تر (FLA)
  2. اسیدی -سربی خشک (SLA)
  3. یون لیتیوم

باتری های اسیدی سربی تر از فناوری آزموده شده ای استفاده می کنند که بیش از 100 سال قدمت دارد. آنها برای فعال ماندن نیاز به تعمیر و نگهداری ماهانه دارند. کار اصلی پر کردن باتری با آب مقطر است که در طول چرخه شارژ تبخیر می شود.

باتری های اسیدی سربی خشک نیز از ترکیب شیمیایی سرب-اسید استفاده می کنند، اما برای جلوگیری از گاززدایی آب بندی می شوند. آنها همچنین بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند که نیاز به بررسی های ماهیانه را از بین می برد. اگر برای راحتی کار با پرداخت هزینه کمی بیشتر مشکلی ندارید، سراغ یک باتری آب بندی شده بروید.

باتری های لیتیومی گزینه برتر هستند. آنها علاوه بر اینکه فاقد نیاز به نگهداری هستند، سریعتر شارژ می شوند، چرخه های تخلیه عمیق تری را تحمل و طول عمر بیشتری دارند. آنها بیشترین هزینه را دارند، اما می توانند 2-3 برابر بیشتر از گزینه های دیگر دوام بیاورند.

سوالات متداول

مزایای مالی انرژی خورشیدی چیست؟

هنگامی که یک سیستم انرژی خورشیدی را در ملک خود نصب می کنید، در قبض های برق خود صرفه جویی می کنید و از خود در برابر افزایش نرخ برق در آینده محافظت می کنید. اینکه چقدر می توانید پس انداز کنید بستگی به نرخ آب و برق و سیاست های خورشیدی در منطقه شما دارد، اما استفاده از انرژی خورشیدی صرف نظر از جایی که در آن زندگی می کنید یک سرمایه گذاری هوشمندانه است.

مزایای زیست محیطی انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی، مانند سایر منابع انرژی تجدیدپذیر، مزایای زیست محیطی و بهداشتی بسیاری دارد. استفاده از خورشید باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود که به تغییرات آب و هوایی کمک می کند و همچنین منجر به کاهش آلاینده های هوا مانند دی اکسید گوگرد و ذرات معلق می شود که می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

انرژی خورشیدی چگونه بر ارزش ملک من تأثیر می گذارد؟

مطالعات نشان داده است که خانه های دارای سیستم های انرژی خورشیدی بیشتر از خانه های بدون آن به فروش می رسند. با این حال، ارزش ملک شما تنها در صورتی افزایش می‌یابد که به جای اجاره، سیستم پنل خورشیدی خود را داشته باشید. در اکثر نقاط کشور، استفاده از خورشیدی در واقع ارزش ملک شما را بیش از بازسازی آشپزخانه افزایش می دهد.

چه چیزی می تواند بر میزان دریافتی انرژی خورشیدی تأثیر بگذارد؟

قدرت انرژی خورشیدی (تابش) موجود به زمان سال، زمان روز و عرض جغرافیایی نقطه تولید بستگی دارد. مقدار انرژی که سیستم تولید می کند می تواند به دلایل زیر تغییر کند: مقدار گرد و غبار و بخار آب موجود در هوا، چقدر پوشش ابری هر گونه سایه زدن پانل های خورشیدی و کیفیت ماژول های خورشیدی می‌توانید در مورد سطوح تابش خورشیدی در منطقه خود بیشتر بدانید آیا جهت‌گیری سقف واقعاً مهم است؟ قطعا به عنوان مثال، یک سیستم با صفحات خورشیدی که در جهت جنوب قرار دارند، بسیار کمتر از یک سیستم با جنبه شمالی تولید می کند. با این حال، نصب های شرقی/غربی بسته به سناریوی نصب می توانند گزینه خوبی باشند.

3.1/5 - (9 امتیاز)
منبع
UnBound Solar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا