مالی و سرمایه گذاری

فارکس در مقایسه با بازار سهام: تفاوت‌های برتر و چگونگی معامله آنها

بازرگانان اغلب فارکس را با بورس مقایسه می‌کنند تا تصمیم بگیرند کدام بازار مناسب‌تر برای معامله است. با وجود اتصالاتی که میان فارکس و بورس وجود دارد، بازار فارکس و بازار سهام به شدت متفاوت هستند. بازار فارکس ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از بازارهای دیگر متمایز می‌کند و در نظر بسیاری از افراد، آن را به عنوان بازاری جذاب‌تر برای معامله می‌دانند.

فارکس در مقایسه با بازار سهام

هنگام انتخاب معامله در فارکس یا سهام، اغلب به انتخاب سبک معامله‌ای که بهترین شما می‌آید، برمی‌گردد. اما آشنایی با تفاوت‌ها و تشابه‌ها بین بازار سهام و فارکس همچنین به بازاریابان امکان می‌دهد تا تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌تری بر اساس عواملی مانند شرایط بازار، نقدینگی و حجم بگیرند.

5 تفاوت اصلی بین فارکس و سهام

جدول زیر چند تفاوت کلیدی بین بازار فارکس و بازار سهام را خلاصه می‌کند:

بازار فارکس
بازار سهام
حجم زیاد – حدود 5 تریلیون دلار در روز حجم کمتر – تقریباً 200 میلیارد دلار در روز
نقدینگی بالا نقدینگی کمتر
24 ساعت 8 ساعت در روز
کمترین یا بدون کمیسیون داری کمیسیون ها
تمرکز محدود گستردگی

بیایید یک نگاه دقیق‌تر به چگونگی مقایسه بازار فارکس با بازار سهام بیندازیم.

1. حجم معاملات

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها بین فارکس و سهام، اندازه عظیم بازار فارکس است. تخمین زده می‌شود که معاملات فارکس روزانه حدود 5 تریلیون دلار انجام می‌شود، با بیشترین معامله‌ها در چند جفت اصلی مانند EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD و AUD/USD. حجم بازار فارکس به طور چشمگیری بزرگ‌تر از حجم دلاری تمام بازارهای سهام جهان به صورت ترکیبی است که به طور معمول روزانه حدود 200 میلیارد دلار معامله می‌شود.

داشتن حجم معاملات به این اندازه می‌تواند مزایای زیادی برای بازیکنان داشته باشد. حجم بالا به این معناست که تاجران معمولاً می‌توانند سفارشات خود را به راحتی تر و نزدیکتر به قیمت‌های مورد نظر خود اجرا کنند. هر چند بازارها به تعدادی شکاف تمایل دارند، اما داشتن نقدینگی بیشتر در هر نقطه قیمت، تاجران را بهتر برای ورود و خروج از بازار آماده می‌کند.

2. نقدینگی

یک بازار با حجم معاملات بالا به طور عمومی نقدینگی بالایی دارد. نقدینگی منجر به اسپردهای تنگتر و هزینه‌های تراکنشی پایین‌تر می‌شود. جفت‌های اصلی فارکس به طور معمول اسپردها و هزینه‌های تراکنشی بسیار پایین‌تری نسبت به سهام دارند و این یکی از مزایای اصلی معامله در بازار فارکس نسبت به معامله در بازار سهام است. بیشتر بخوانید در مورد تفاوت‌های نقدینگی بین بازار فارکس و بازار سهام.

3. بازارهای 24 ساعته

فارکس یک بازار خرید و فروش خارج از بورس است، به این معنا که معاملات در بازار میان‌بانکی انجام می‌شود. این به این معناست که معامله‌گران می‌توانند در سراسر دنیا در طول ساعات کاری کشورهای مختلف معامله کنند. بنابراین، معامله گر فارکس دسترسی به معامله تقریباً 24 ساعت در روز و 5 روز در هفته دارد. به عبارت دیگر، بازار فارکس همیشه فعال است. به عکس از این، شاخص‌های سهام اصلی به وقت‌های مختلف معامله می‌کنند و تحت تأثیر متغیرهای مختلفی قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معامله در این بازارها، از جمله اطلاعات مربوط به ساعات معامله، صفحه شاخص‌های اصلی را ببینید.

جلسات معاملاتی بازار فارکس برجسته شده است

4. کمترین یا بدون کمیسیون

بیشتر کارگزاران فارکس هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کنند؛ به جای آن، سود خود را از طریق اسپرد که تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش هستش کسب می‌کنند. هنگام معامله در سهام، قراردادهای آتی، یا یک شاخص اصلی مانند S&P 500، اغلب تاجران باید همراه با اسپرد، کمیسیونی به کارگزار پرداخت کنند.

اسپردهای فارکس نسبت به هزینه‌های معامله قراردادهای دیگر، بسیار شفاف هستند. در زیر شما می‌بینید که اسپرد جفت ارز EUR/USD در داخل نرخ‌های اجرایی مشخص شده است. اسپرد می‌تواند برای محاسبه هزینه موقعیت شما قبل از اجرا مورد استفاده قرار گیرد.

فرم معامله که هزینه اسپرد جفت ارز فارکس EUR/USD را نشان می‌دهد.

5. تمرکز محدود در مقایسه با تمرکز گسترده

در فارکس، هشت ارز اصلی وجود دارد که تریدرها می‌توانند بر روی آن تمرکز کنند، در حالی که در دنیای سهام هزاران سهم وجود دارد. با تنها هشت اقتصاد برای تمرکز و از آنجایی که در فارکس معاملات به صورت جفتی انجام می‌شود، تاجران برای پیدا کردن روندهای متفاوت و همگرا بین ارزها به منظور انتخاب جفت فارکس برای معامله، در جستجوی روندهای متغیر و همگرا بین ارزها هستند. نظارت بر هشت ارز نسبت به هزاران سهم آسان‌تر است.

متغیرهایی که تأثیر می‌گذارند بر ارزهای اصلی، با استفاده از یک تقویم اقتصادی به آسانی قابل نظارت هستند.

آیا باید در فارکس یا سهام معامله کنید؟

انتخاب معامله در فارکس یا سهام به طور بزرگی از اهداف و سبک معامله مورد علاقه شما بستگی دارد.

جدول زیر انواع مختلفی از سبک‌های معامله را نشان می‌دهد، به همراه مزایا و معایب هر یک در معامله فارکس و سهام.

نوع معامله گر
تعریف مزایا معایب فارکس در مقابل بازار سهام
کوتاه مدت (Scalping) این یک سبک معامله است که در آن تریدر سعی دارد معاملات را در عرض چند دقیقه باز کرده و ببنده، با استفاده از حرکات کوچک قیمت به منظور کسب سود. تریدرها می‌توانند بیشتر بر روی نوسانات تمرکز کنند و کمتر به متغیرهای اساسی که بازار را حرکت می‌دهند توجه کنند. به علت انجام معاملات بیشتر، تریدرهای مبتدی ممکن است اگر استراتژی آنها به خوبی تنظیم نشده باشد، بیشتر از پول خود را از دست دهند. این سبک معامله مناسب معامله در بازار فارکس است به علت هزینه‌های اجرای موقعیت‌ها کمتر. برخی از بورس‌ها نیاز به موجودی سرمایه بزرگی برای معامله دارند. اغلب کارگزاران فارکس فقط نیاز دارند که میزان کافی از سرمایه داشته باشید تا نیازهای مارجین را پشتیبانی کنید.
میان مدت
این یک سبک معامله است که در آن تریدر سعی دارد موقعیت‌ها را برای یک یا چند روز نگه دارد، و معمولاً معاملات به دلیل دلایل فنی آغاز می‌شوند. نیازمندی‌های سرمایه در این سبک معامله نسبت به سایر سبک‌ها کمتر است، زیرا تریدر به دنبال حرکت‌های بزرگتر می‌باشد. معاملات باید همراه با تحلیل صورت گیرد که ممکن است وقت ببرد. مناسب برای معاملات فارکس و سهام.
بلند مدت
این یک سبک معامله است که در آن تریدر سعی دارد موقعیت‌ها را برای ماه‌ها یا سال‌ها نگه دارد، و معمولاً تصمیم‌گیری‌ها بر اساس عوامل اساسی بلندمدت صورت می‌گیرد. تریدرها نیاز به صرف زمان زیادی برای تحلیل ندارند. سرمایه مورد نیاز کلان برای پوشش حرکت های بی ثبات. بیشتر برای معاملات سهام مناسب است زیرا بازار فارکس تمایل به تغییر جهت بیشتر از سهام دارد.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم از معامله‌گری در فارکس به معامله‌گری در بازار سهام برسم؟

برای انتقال از معامله‌گری در فارکس به معامله‌گری در بازار سهام، شما باید تفاوت‌های اساسی بین فارکس و سهام را درک کنید. در اصل، حرکات فارکس به دلیل نرخ‌های بهره‌برداری و پیش‌بینی حرکت‌های آینده آنها ایجاد می‌شود. از طرف دیگر، سهام وابسته به درآمد، پیش‌بینی‌های صورت‌های مالی و اقتصادهایی که در آنها فعالیت می‌کنند، بین دیگر عوامل وابسته به شرکتهای سهامی هستند. بیشتر در مورد چگونگی انتقال از فارکس به معامله در بازار سهام بدانید.

آیا تفاوت‌هایی بین معامله‌گری در فارکس و معامله‌گری در کالاها وجود دارد؟

فارکس و کالاها در مورد تنظیمات، اهرم مالی و محدودیت‌های تبادل متفاوت هستند. بازارهای فارکس کمتر تنظیم شده‌اند نسبت به بازارهای کالاها، در حالی که بازارهای کالاها به شدت تنظیم شده‌اند. در مورد اهرم مالی، این ویژگی در هر دو بازار فارکس و کالاها وجود دارد، اما در بازار فارکس به دلیل نقدینگی بیشتر و ولاتیلیته کمتر، محبوب‌تر است (اهرم مالی می‌تواند خسارات و سود را تضخیم کند).

مشابه سهام، کالاها نیز در بورس‌ها معامله می‌شوند. بورس‌های کالا نسبت به تنظیم نوسانات قیمت کالاها سقف و کف تعیین می‌کنند، و هنگامی که قیمت به این محدوده‌ها می‌رسد، ممکن است معاملات به مدت معینی متوقف شود، که این مدت زمان به تعداد و نوع محصول معامله شده بستگی دارد. بازار فارکس و بازار سهام این محدودیت‌ها را ندارند که می‌تواند مانع از ادامه معاملات شود

 

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا