کسب و کارمالی و سرمایه گذاری

چگونه یک بودجه بندی شخصی ایجاد کنیم

در دنیایی که طراحی شده تا پول خرج کنید، صرفه جویی در پول دشوار است. اگر بدهی دارید یا مشکلی در کنترل هزینه های خود دارید، ممکن است از ایجاد یک بودجه بندی شخصی بهره مند شوید – و مهمتر از همه، پایبند به آن بمانید. بودجه بندی به شما کمک می کند عادت های هزینه کردن خود را درک کنید، برای اضطراری ها پس انداز کنید و هر گونه بدهی معلق را پرداخت کنید. این اولین گام در راه بهبود سلامت مالی شما است. پس مسیر انتخاب برای یادگیری مهارت بودجه بندی شخصی همراه باشید.

مهارت بودجه بندی شخصی - زنی که روی کاناپه نشسته و به اسناد کاغذی نگاه می کند

مهارت بودجه بندی شخصی چیست؟

مهارت بودجه بندی شخصی به شما کمک می کند تا جریان پول خود را درک کنید: چقدر پول وارد می شود و چقدر به طور منظم خارج می شود. به طور کلی، یک بودجه به شما کمک می کند تا بهترین استفاده را از پول خود در هر ماه بکنید. ایجاد و پایبندی به یک بودجه می تواند استرس مالی شما را کاهش دهد با کمک به شما برای کنترل هزینه های خود. این امکانات بیشتری برای صرفه جویی برای بازنشستگی یا ایجاد یک صندوق اضطراری ایجاد می کند. یک بودجه همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه از بدهی خارج شوید.

با ردیابی، درک و استفاده از هر تومانی که دارید، شما می توانید کنترل خود را بر مالیات شخصی خود بدست آورید و راه هایی برای بهبود امتیاز اعتباری خود یاد بگیرید. بودجه بندی تعهد و خودداری می طلبد، اما منافع آن شامل آزادی مالی و امنیت است.

چگونه یک بودجه بندی شخصی ایجاد کنیم

بودجه بندی با استفاده از مجموعه ای از راهبردها قابل انجام است، بسته به ترجیح شما. برخی از این روش های بودجه بندی عبارتند از:

  • نوشتن هزینه های خود با قلم و کاغذ
  • پیدا کردن قالب های بودجه بندی آنلاین
  • راه اندازی یک جدول برای ایجاد توسط خودتان
  • دانلود یک برنامه بودجه بندی
  • اشتراک در نرم افزار بودجه بندی

تمام این روش ها باعث می شود سازماندهی مالی شما قابل مدیریت تر شود. هر کدام از روش های بودجه بندی ترجیحی شما، در اینجا برخی از ایده ها برای کمک به شما برای ایجاد فرصت های مالی بهتر وجود دارد.

تعیین اهداف کوتاه مدت قابل دستیابی و اهداف بلند مدت

تعیین اهداف بخش حیاتی از مهارت بودجه بندی شخصی است و همچنین یک راه حل خوب برای صرفه جویی در پول است. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می توانند برخی از انگیزه های لازم برای پایبندی به یک بودجه را فراهم کنند. بیایید بگوییم شما در پایان سال برنامه ریزی برای یک تعطیلات در کیش را دارید یا امیدوارید که یک تلویزیون جدید بخرید وقتی بدهی خود را به صفر رسانده اید. وقتی چیزی برای کار دارید، تمرکز کردن آسان تر است. این می تواند باعث شود پخت شام در خانه – به جای سفارش یک پیتزا دیگر – بسیار آسان تر شود.

اهداف کوتاه مدت متفاوت هستند اما باید سه سال یا کمتر برای دستیابی به آنها طول بکشد. برخی از اهداف مهم تر از دیگران خواهند بود، مانند ایجاد یک صندوق اضطراری یا پرداخت بدهی کارت اعتباری خود. اهداف کوتاه مدت که بیشتر سرگرم کننده هستند همچنین می توانند انگیزه بخش باشند. این اهداف ممکن است شامل صرفه جویی برای یک خرید بزرگ، تعطیلات یا یک سرمایه گذاری باشد. شما باید همچنین برخی از اهداف بلند مدت تنظیم کنید، که می تواند از چند سال تا چند دهه برای دستیابی به آنها طول بکشد. برخی از اهداف بلند مدت ممکن است شامل قرار دادن پول در یک صندوق بازنشستگی یا صرفه جویی برای پرداخت پیش برای خرید یک خانه باشد.

هر دو اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می توانند بسته به وضعیت شما تنظیم شوند. اهدافی که شما تعیین می کنید باید شما را تحریک کند و وضعیت مالی شما را بهبود بخشد.

جمع کردن تمام منابع درآمد

وقتی شروع به تهیه اعداد برای بودجه خود می کنید، ابتدا می خواهید درآمد خالص خود را تعیین کنید. درآمد خالص شما مقدار پولی است که پس از کسر مالیات، حق بیمه سلامت و سهمیه های طرح بازنشستگی به دست می آورید. هنگامی که به درآمد خالص خود رسیدید، مقدار دقیقی برای بودجه بندی هر ماه خواهید داشت.

پیدا کردن درآمد خالص شما اگر حقوق ثابت دارید بسیار آسان است. اگر شما به عنوان یک فریلنسر، پیمانکار یا کارگر قراردادی خودکار می باشید، تخمین بزنید که چقدر انتظار دارید هر ماه پس از مالیات و هزینه های کسب و کار درآمد کسب کنید. این ممکن است دشوار باشد اگر درآمد شما ماه به ماه نوسان داشته باشد، بنابراین سعی کنید میانگین درآمد سال گذشته خود را بیابید. این مقدار را بگیرید و آن را به عنوان پایه برای بودجه ماهانه خود استفاده کنید.

اگر شما برای دریافت درآمد اضافی به صورت حمایت مالی فرزند، معلولیت، امنیت اجتماعی یا هرگونه پرداخت های دیگر واجد شرایط هستید، می خواهید این موضوع را در درآمد خالص خود در نظر بگیرید.

فهرست کردن تمام هزینه های ماهانه خود

پس از تعیین مقدار ماهانه درآمد پس از مالیات، باید هزینه های ماهانه خود را تعیین کنید. تعیین هزینه های ماهانه و خانوادگی می تواند چالش برانگیز باشد. با مرور چند ماه گذشته از بیانیه های بانک یا کارت اعتباری خود، ایده بهتری از هزینه های خود بگیرید. همچنین، شروع به نوشتن هرگونه معاملات به محض وقوع آنها کنید.

وقتی کل هزینه های خود را از درآمد خالص خود کم می کنید، می خواهید مجموع نهایی شما مثبت باشد. اگر منفی است، به سمت بدهی حرکت می کنید. بازگرداندن مالیات خود به یک مکان مثبت با ساخت یک فهرست از نیازها – مانند غذا، پناه و لباس – و برش می خواهد – مانند خوردن بیرون، سرگرمی و اقلام غیر ضروری.

ایجاد دسته بندی های بودجه بندی شخصی

یک راه آسان برای درک عادت های هزینه کردن خود این است که از طریق بیانیه های بانک و کارت اعتباری خود، و هرگونه خدمات پرداخت آنلاین نگاهی بیندازید. این پلتفرم های پرداخت فهرست می کنند که چقدر هزینه کرده اید و چه چیزی پول خود را صرف کرده اید، که باعث می شود دسته بندی و جمع کردن آسان شود.

هزینه های خود را به دو دسته تقسیم کنید: هزینه های ثابت و متغیر. هزینه های ثابت شما هزینه هایی هستند که از ماه به ماه تغییر نمی کنند. این ها اغلب پرداخت های بیمه شما، وام مسکن، ماشین، خدمات عمومی و اشتراک ها هستند، حتی اگر هزینه ها ممکن است کمی متفاوت باشند. هزینه های متغیر معمولا از ماه به ماه نوسان دارند. برخی از هزینه های متغیر خریداری های آنلاین، خوردن بیرون و هزینه های کارت اعتباری هستند.

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام هزینه ها نیازها هستند و کدام ها می خواهند، یک مکان عالی برای شروع است. به فهرست خود از می خواهد نگاهی بیندازید و تصمیم بگیرید کجا می توانید موارد را حذف کنید. فهرست کردن هزینه های خود به شما ایده واضح تری از کجا برای کاهش خریدهای بی فکر، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در پول می دهد.

انتخاب یک روش بودجه بندی

بودجه بندی همیشه به سادگی کم کردن هزینه ها از درآمد نیست. زندگی پیچیده است و روش های مختلف بودجه بندی به سبک های مختلف زندگی می خورد. یکی از روش های محبوب بودجه بندی بر اساس درصد است.

اگر از یک بودجه بر اساس درصد استفاده می کنید، باید هزینه های ماهانه خود را دسته بندی کنید تا نیازها، خواسته ها و اهداف پس انداز خود را پیدا کنید. سپس مقدار درآمد خالص خود را می گیرید و آن را با یک درصد انتخاب شده تقسیم می کنید تا بفهمید چقدر برای هر دسته قرار است پول بگذارید. یک راه رایج برای تقسیم درآمد شما با استفاده از قاعده 50-30-20 است:

  • 50٪ از درآمد شما به سمت نیازهای شما
  • 30٪ به سمت خواسته های شما
  • 20٪ به سمت پس انداز یا پرداخت بدهی

این درصدها یک سایز برای همه نیستند و ممکن است نیاز به تنظیم آنها برای وضعیت خود داشته باشید. اگر بدهی قابل توجهی دارید، در نظر بگیرید که پول بیشتری را به سمت بدهی بگذارید و کمتر در خواسته های خود هزینه کنید. اگر یک بودجه بر اساس درصد برای شما جذاب نیست، سعی کنید بودجه بندی صفر را امتحان کنید. این روش از شما می خواهد که در ابتدای ماه یک مقدار دلار را به هر دسته هزینه اختصاص دهید. هرچه هزینه می کنید، پیگیری می کنید که پول شما به کجا می رود. وقتی یک دسته به صفر می رسد، نمی توانید دیگر دلاری را برای آن دسته تا ماه بعد هزینه کنید. اگرچه ممکن است این موضوع افراطی به نظر برسد، اما یک روش عالی برای مبارزه با هزینه کردن بیش از حد است – تا زمانی که تقلب نکنید!

گزینه دیگر سیستم بودجه بندی پاکت است. مانند بودجه بندی صفر، شما تعیین می کنید که چقدر در هر دسته در ابتدای ماه خرج خواهید کرد. به جای پیگیری هزینه ها برای تعیین اینکه چقدر باقی مانده دارید، شما مقداری پول نقد را برای هر هزینه تخمین زده برداشت می کنید و پاکت ها را پر می کنید. وقتی یک پاکت خالی است، نمی توانید دیگر در آن دسته هزینه کنید. استفاده از پول نقد ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد، اما یک راه عالی برای قابل لمس کردن هزینه های خود و تصویرسازی اینکه چقدر باقی دارید است.

تنظیم مجدد برنامه بودجه خود به میزان لازم

یک بودجه سنگ نیست. این یک سند زنده است. برنامه اصلی شما ممکن است خیلی انعطاف پذیر یا خیلی سخت باشد تا به شما کمک کند تا به اهداف مالی خود برسید. احساس راحتی در انجام تنظیمات ماه به ماه برای پیدا کردن تعادل درست.

شما باید بودجه ماهانه خود را مرور کنید و تصمیم بگیرید کجا موفق بود و کجا می تواند تغییر کند. ممکن است متوجه شوید که برخی از هزینه هایی که به عنوان نیازها دسته بندی شده اند در واقع خواسته های بسیار قوی هستند. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که پول زیادی را برای پرداخت بدهی های خود صرف می کنید، که باعث می شود زندگی شما ناراحت شود.

همچنین باید به یاد داشته باشید که نیازها و هزینه های شما به مرور زمان تکامل خواهند یافت. همانطور که بدهی شما کاهش می یابد یا شما به اهداف پس انداز خود می رسید، پول بیشتری برای اختصاص به اهداف یا خواسته های جدید خواهید داشت.

مزایای استفاده از یک برنامه بودجه بندی شخصی برای مدیریت مالی شما

مزایایی استفاده از بودجه بندی شخصی - یک مرد پشت میز نشسته و در حال حساب و کتاب مالی می باشد.بودجه ها ابزارهای مثبتی برای مالی شخصی هستند. آنها مجموعه ای از مزایا را ارائه می دهند و به شما کمک می کنند تا پول خود را بهتر کنترل کنید. برخی از مزایای ایجاد یک بودجه بندی شخصی عبارتند از:

پرداخت بدهی ساده و مداوم

یادگیری استفاده موثر از بودجه به این معنی است که هزینه های ثابت – اجاره، قبوض خدمات و هرگونه پرداخت های منظم کارت اعتباری – دیگر شما را غافلگیر نمی کنند. شما برای وقوع آنها آماده هستید و عادت های هزینه کردن جدید و مداوم شما به این معنی است که پول لازم برای پرداخت آنها را خواهید داشت.

بهبود عادت های هزینه کردن

یادگیری زندگی در حدود بودجه خود برخی از مزایای بزرگی دارد. اولاً، شما کمتر در معرض خطر اضافه خرجی قرار می گیرید. پایان دادن به اضافه خرجی به این معنی است که شما پول بیشتری برای بدهی و پس انداز خواهید داشت. ثبات مالی آرامش ذهن را به همراه دارد، زیرا سطح استرس شما را کاهش می دهد و به شما اجازه می دهد تا در مورد چیزهای دیگر نگران باشید.

ساخت پس انداز اضطراری خود

کنترل هزینه کردن و پس انداز ممکن است زمانی برای عادت کردن بگیرد، اما اگر متعهد بمانید نتایج را در حساب بانکی خود خواهید دید. شما نیازی به نگرانی در مورد اضطراری ها یا رویدادهای غیرمنتظره ندارید. با برنامه ریزی از پیش، شما از قبل پولی را پنهان کرده اید فقط در صورتی که چیزی اتفاق بیفتد.

معایب یک بودجه بندی شخصی

بودجه بندی برخی از معایب را دارد، اما آنها بیشتر با احساسات شخصی شما در مورد کنترل پول و دردهای رشد یادگیری یک مهارت جدید ارتباط دارند تا معایب واقعی.

شما باید به بودجه بندی عادت کنید

محدودیت های هزینه کردن شما در ابتدا ممکن است ناپذیر و محدود کننده باشد. اگر شما عادت به خرج کردن به صورت خودکار دارید، ممکن است یک دوره تنظیم کننده را طی کنید که در آن احساس می کنید محدود کردن و سوال کردن اینکه آیا بودجه شما می تواند یک هزینه تصادفی را جای دهد، محدود کننده است.

بودجه نیاز به نظم و انضباط دارد

شما باید برخی از کنترل تکان دهنده را برای کار کردن بودجه خود اعمال کنید. برخی از روزها، ممکن است بسیار وسوسه کننده باشد که به روش های قدیمی خرج کردن خود برگردید و باید با این تمایل مبارزه کنید.

باید خودتان را با اهداف واقع بینانه تنظیم کنید

ممکن است در ابتدای ماه بیش از حد هیجان زده شوید و یا زیاد صرفه جویی کنید یا خیلی زیاد خرج کنید. اگر اهداف غیر واقع بینانه تعیین کنید، در طول ماه با مشکلاتی روبرو خواهید شد و استرس به زندگی شما اضافه می کند، حتی اگر پول صرفه جویی کنید.

بودجه بندی بدون تعادل مناسب می تواند منجر به شکست شود، بنابراین مهم است که بودجه ای را ایجاد کنید که به وضعیت مالی شما بخورد.

3 نکته بودجه بندی شخصی

برای کمک به شما در سفر خود، در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا به راحتی وارد بودجه بندی شوید و بهترین روش مناسب برای خود را پیدا کنید.

1. با ابزارهای بودجه بندی آنلاین و برنامه های بودجه بندی شخصی آزمایش کنید

حتی اگر یک روش بودجه بندی خاص به نظر شما کار می کند، نترسید و بیش از یکی را امتحان کنید. تمام روش ها می توانند موثر باشند، اما برخی با سبک زندگی شما بهتر کار می کنند.

اگر پیدا کردن برنامه ریزی و حفظ یک بودجه چالش برانگیز است، سعی کنید از نرم افزار یا یک برنامه بودجه بندی استفاده کنید. برخی از برنامه ها مستقیماً به حساب بانکی شما متصل می شوند و هزینه های شما را به طور خودکار در دسته بندی ها قرار می دهند. ممکن است نیاز به انجام برخی از نگهداری عمومی داشته باشید، اما می توانید از طریق تلفن خود پیمایش کنید و یک نمای کلی از هزینه های خود را با کمترین تلاش بگیرید.

2. تنظیم پرداخت  قبض ها به صورت خودکار

اتوماسیون پرداخت های شما یک راه عالی برای نگه داشتن پرداخت های شما در مسیر است و می تواند یک ابزار عالی برای بودجه بندی باشد. شما می توانید پرداخت وام و کارت اعتباری را برای یک یا دو روز پس از دریافت حقوق خود اتوماتیک کنید، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد آن برای بقیه ماه ندارید و قبض های شما بدون اطلاع شما اضافه نمی شوند. شما می خواهید پرداخت های خودکار را مستقیماً از طریق ارائه دهنده وام یا شرکتی که به آن پرداخت می کنید تنظیم کنید.

همچنین می توانید انتقال ها را از حسابی که حقوق شما را دریافت می کند به سایر حساب های پس انداز خودکار کنید. اگر درصدهایی از حقوق خود را فوراً به حساب های پس انداز که به اهداف شما کمک می کنند منتقل کنید، فوراً می دانید که چقدر پول برای خرج کردن در ماه دارید.

3. حذف هزینه های غیر ضروری

مطمئن شوید که تمام هزینه های غیر ضروری را حذف کرده اید. برای این کار، باید هزینه های خود را اولویت بندی کنید و هزینه های غیر ضروری را کاهش دهید. همچنین برای هزینه های غیر منتظره بررسی کنید. از طریق بیانیه های کارت اعتباری خود بگذرید تا ببینید آیا در مورد هر خدمات اشتراک آنلاینی که از آن استفاده نمی کنید اما هنوز هر ماه برای آن پرداخت می کنید فراموش کرده اید یا خیر. این هزینه های ماهانه به نظر بی اهمیت می رسند، اما به یاد داشته باشید که هر کمی که صرفه جویی شده است در بلند مدت اضافه می شود.

خلاصه پول چگونه یک بودجه بندی شخصی ایجاد کنید ایجاد یک بودجه بندی شخصی یکی از بهترین حرکت های پولی است که می توانید انجام دهید. این یک راه موثر برای بهبود سلامت مالی شما است. با برنامه ریزی دقیق، آزمایش و تنظیم، می توانید روش بودجه بندی را که برای شما بهترین است پیدا کنید. اگر به یک بودجه پایبند باشید، بهتر مجهز خواهید بود تا به اهداف مالی خود برسید.

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا