تکنولوژی

فتوگرامتری سه‌بعدی چیست؟

سریع ترین و دقیق ترین راه را برای ایجاد مدل های سه بعدی کشف کنید

شما در جاي مناسبی هستید تا این را بفهمید. در این راهنما، به شما در زمینه‌ای از طراحی سه‌بعدی که در سال‌های اخیر فعالیت زیادی داشته است، راهنمایی خواهیم کرد.

ظهور دوربین‌های دیجیتال و عکاسی از هوا با استفاده از پهپاد، سطح جدیدی از ایجاد دارایی‌های سه‌بعدی را ممکن کرده است. با تکامل دوربین‌های هوشمند و بازار روزافزون نرم‌افزارها و برنامه‌های تلفن همراه، فتوگرامتری تبدیل به یک تکنولوژی شده است که هر فرد، هنرمند سه‌بعدی یا نه، می‌تواند آن را امتحان کند. در زیر به بررسی اینکه فتوگرامتری سه‌بعدی چیست و چگونه برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی استفاده می‌شود، می‌پردازیم. وقتی با این مفاهیم آشنا شدید، ممکن است خواسته باشید بهترین نرم‌افزارهای فتوگرامتری سه‌بعدی را ببینید.

فتوگرامتری چیست؟

فتوگرامتری سه بعدی چیست؟فتوگرامتری فرآیند تبدیل عکس‌ها به مدل‌های سه‌بعدی است. نرم‌افزارهای فتوگرامتری این کار را با استخراج تمام داده‌های فاصله از عکس‌ها انجام می‌دهند و سپس آن را به شکل سه‌بعدی نمایش می‌دهند. به طور دقیق‌تر، این کار با محاسبه پارالاکس بین عکس‌های همپوشانی انجام می‌شود. به همین دلیل حائز اهمیت است که تعداد زیادی عکس گرفته شود و اطمینان حاصل شود که این عکس‌ها دارای همپوشانی مناسبی باشند. این اقدام به نرم‌افزار کمک می‌کند تا محاسبات خود را به دقت انجام دهد.

چرا فتوگرامتری مفید است؟

نرم افزار Pix4D
نرم افزار Pix4D Mapper Photogrammetry (Image credit: Pix4D)

فتوگرامتری به عنوان یک ابزار مفید برای دلایل زیادی شناخته می‌شود، اما مهمترین آنها این است که به هنرمندان امکان می‌دهد از اشیاء واقعی ساختارهای سه‌بعدی دقیق ایجاد کنند. قبل از فتوگرامتری، این فرآیند زمان قابل توجهی از هنرمندان می‌گرفت، به ویژه اگر شیء بسیار جزئی بود. قابلیت انجام این کار در یک دوره زمانی کوتاهتر به هنرمندان این امکان را می‌دهد که بر روی بخش‌های دیگر از فرآیند خلاقانه تمرکز کنند.

فتوگرامتری کاربردهای متنوعی در زمینه‌هایی نظیر تصویرسازی سه‌بعدی، ثبت اشیاء تاریخی، معماری، نقشه‌برداری، مهندسی، فیلم و سرگرمی دارد. این تنها یک لیست ناقص است اما نشان می‌دهد که فتوگرامتری به بهبود سرعت ایجاد هر نوع دارایی و همچنین بهبود دقت مدل‌های ایجاد شده کمک می‌کند.

انواع فتوگرامتری چه هستند؟

 

نرم‌افزار فتوگرامتری Meshroom
نرم افزار فوتوگرامتری ضبط واقعیت (Image credit: Epic Games)

دو نوع اصلی فتوگرامتری مربوط به نحوه جمع‌آوری عکس‌ها برای ورود به نرم‌افزار فتوگرامتری است. عکس‌ها می‌توانند با استفاده از یک دوربین ثابت یا یک دوربین متحرک جمع‌آوری شوند. اولیه به نام فتوگرامتری زمینی و دومی به نام فتوگرامتری هوایی معروف است.

فتوگرامتری زمینی به طور معمول برای اشیاء کوچکتری استفاده می‌شود که به راحتی با استفاده از یک دوربین ثابت در زمین قابل ثبت هستند. به عنوان مثال، ممکن است این فتوگرافی برای عکاسی از یک محصول یا نمای خارجی یک ساختمان استفاده شود.

از سوی دیگر، فتوگرامتری هوایی برای ثبت مجموعه‌های داده بزرگتر مانند یک ساختمان کامل یا محلی استفاده می‌شود که سطوحی که باید ثبت شوند، از سطح زمین قابل ثبت نیستند. این نوع ثبت فتوگرافی با استفاده از پهپاد انجام می‌شود و با ارزان شدن پهپادها، تا حد زیادی محبوب‌تر شده است.

چگونه می‌توان با فتوگرامتری نتایج خوبی بدست آورد؟

نرم افزار Photogrammetry Meshroom
نرم افزار Photogrammetry Meshroom (Image credit: Meshroom)

فتوگرامتری یکی از آن دسته حوزه‌هایی است که اگر یک مجموعه تعریف‌شده از قوانین را دنبال کنید، تقریباً همیشه می‌توان به نتیجه خوب یک مدل سه‌بعدی پی برد. این مراحل شامل گرفتن تعداد مناسبی عکس برای اطمینان از پوشش کامل اشیاء مورد نظر شما است.

در فرآیند گرفتن عکس‌ها، کاربران باید تعدادی عکس بگیرند تا کل شیء را به طور کامل ثبت کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که این عکس‌ها دارای همپوشانی کافی با یکدیگر هستند. بهتر است نوردهی به شکل صاف و یکنواخت باشد تا نرم‌افزار گیج نشود. هر چه نوردهی تندتر باشد، محاسبه سطوح برای نرم‌افزار دشوارتر می‌شود. تصاویر با رزولوشن بالا هم نیز یک عامل مهم برای تضمین نتایج خوب هستند.

کدام نرم‌افزار فتوگرامتری بهتر است؟

نکته اصلی که باید در نظر بگیرید، سطح عملکردی است که نیاز دارید. برخی از برنامه‌ها به طور قابل توجهی پیشرفته‌تر از دیگران هستند. اگر به دنبال سطح پایه ویژگی‌ها برای تبدیل یک مجموعه عکس به یک مدل 3D هستید، نمی‌خواهید با یک رابط کاربری پیچیده و گران‌قیمت سر و کار داشته باشید.

Meshroom در لیست بهترین نرم‌افزارهای فتوگرامتری 3D ما به عنوان بهترین نرم‌افزار قرار دارد چرا که نه تنها رایگان است بلکه برای مبتدیان هم عالی است. اگر برای اولین بار قصد ورود به فتوگرامتری را دارید، اینجا یک مکان عالی برای شروع است. برای مبتدیان، ما پیشنهاد می‌کنیم از 3DF Zephyr استفاده کنند، که دارای رابط کاربری کاربرپسند و ویزاردهای ساده است که برای به سرعت راه‌اندازی شدن مناسب هستند.

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا