آنچه خواهید خواند
زمانی که تولید محتوا برای یک کانال را شروع میکنید، ردیابی آنچه میخواهید منتشر کنید و زمان انتشار آن، به خصوص اگر حجم کمی داشته باشد، آسان است. برای مثال، مدیریت یک پست وبلاگ در هفته قابل انجام است. اما با افزایش تولید محتوا، تعداد آنها به سرعت زیاد میشود و به یک آشفتگی درهمتنیده تبدیل میشود.
در نهایت، انتشار منظم محتوا را متوقف کرده و برای بازگشت به مسیر با مشکل مواجه میشوید. اما با ایجاد تقویم محتوا، میتوانید از این مشکل جلوگیری کنید.
یک تقویم محتوا به شما کمک میکند تا استراتژی محتوای خود را عملیاتی کرده و بر تلاشهای بازاریابی خود مسلط شوید. این تقویم شما را از بازاریابی واکنشی به بازاریابی پیشدستانه سوق میدهد و به شما امکان میدهد تا با هر پست، فعالیتهایتان را گسترش دهید.
در ادامه، مزایای یک تقویم محتوا را بررسی میکنیم و فرآیند پنج مرحلهای برای ایجاد آن با یک الگوی رایگان را توضیح میدهیم.
تقویم محتوا چیست؟
یک تقویم محتوا، که همچنین با عنوان تقویم تحریریه شناخته میشود، سندی است که محتوای برنامه ریزی شده مرتبط با فعالیتهای بازاریابی برای یک برند را مشخص میکند.
این تقویم به عنوان یک نقشه راه برای استراتژی محتوای شما عمل میکند. همچنین به عنوان ابزاری مرکزی برای همکاری با ذینفعان داخلی و خارجی برای برنامه ریزی، ایجاد و اجرای محتوای شما به موقع عمل میکند.
این ابزار به شما کمک میکند چندین کار را انجام دهید، از جمله:
- ایجاد همبستگی استراتژیک بین تیمهای بینبخشگاهی مانند فروش و بازاریابی.
- با پیشبینی گلوگاهها و اجتناب از تولید نامنظم، برنامهریزی برای بودجه و منابع اضافی.
- پست گذاشتن محتوا طبق یک برنامه زمانی که مخاطب شما بیشترین فعالیت را دارد.
- با داشتن یک نمای کلی از تولید، فرصتهای پست گذاشتن محتوای فصلی و ترند را شناسایی کنید.
چرا به یک تقویم محتوا برای عملیات تولید محتوای خود نیاز دارید؟
این ابزارها نظم را به فرآیند تولید محتوای شما میآورند. همچنین موارد زیر را انجام میدهند:
۱. حفظ یک ریتم انتشار ثابت
هرچه تیم تولید محتوا کوچکتر باشد، حفظ یک ریتم انتشار ثابت دشوارتر میشود. این معمولا به این دلیل اتفاق میافتد که شما خیلی زود کانالهای انتشار را متنوع میکنید یا حجم محتوا را زودتر از موعد افزایش میدهید.
در هر صورت، بدون برنامهریزی مناسب، انجام کارها چالشبرانگیز خواهد بود. با یک تقویم محتوا، شما یک نمای کلی از محتوای تکمیل شده و آتی به دست میآورید که به شما امکان میدهد آن را به طور مؤثر توزیع کنید.
وقتی یک جای خالی میبینید، میدانید که باید برای چیزی برنامهریزی کنید و آن را به موقع منتشر کنید، که باعث میشود شما و تیمتان پاسخگو باشید. در نهایت، این ثبات در افزایش آگاهی از برند، جذب مخاطب و درآمد شما سودمند خواهد بود.
۲. تولید محتوای باکیفیت در حجم بالا
مهمترین مانع برای تولید مداوم محتوای باکیفیت، نبود سیستم است. به عنوان مثال، اگر بدون هیچ سیستم خلاصهنویسی، پیشنویسنویسی یا ویرایشی، چهار بلاگ سئو در هفته منتشر کنید، رسیدن به ضربالاجلها دشوار میشود.
با یک تقویم محتوا، مجبور میشوید به برنامه خود نگاه کنید و از ضربالاجل به عقب کار کنید. این به شما زمان کافی برای تحقیق، ایدهپردازی، ایجاد و ویرایش میدهد – که منجر به کار با کیفیت بالاتر میشود. همچنین میتوانید فرآیندهای جدیدتری مانند تشخیص محتوای هوش مصنوعی را در یک قالب قابل تنظیم اضافه کنید.
۳. بدون استرس بمانید و احتمال خطا را کاهش دهید
اجرای فرآیند تولید محتوا میتواند آشفته شود. از هر بازاریابی بپرسید، به شما میگوید که سیستمها چقدر مهم هستند. دریافت درخواستهای دقیقه آخری و برخورد با مشکلات غیرمنتظره مانند ضربالاجلهای از دست رفته – که منجر به استرس غیرضروری میشود – رایج است.
با یک تقویم واحد، نویسندگان، ویراستاران و مدیران میتوانند ببینند چه چیزی در صف قرار دارد و آماده است. این باعث میشود همه در یک صفحه قرار بگیرند و تولید را در مسیر و با سرعتی واقعبینانه نگه میدارد. در نهایت، در دراز مدت اشتباهات کمتری مرتکب میشوید.
۴. همراستا کردن ابتکارات چند کاناله در یک مکان
دیگر کسی فقط در یک کانال بازاریابی نمیکند، به خصوص بعد از اینکه آنها مخزنی را در یک کانال ایجاد کردند، برای مثال یک وبلاگ.
مدیریت چندین کانال به طور همزمان با استفاده از تقویم آسانتر است. میتوانید بسته به ابزار، تگها یا برگههای جداگانهای برای وبلاگها، پستهای رسانههای اجتماعی، کمپینهای ایمیل، پادکست و غیره ایجاد کنید. این به شما امکان میدهد با اطمینان کمپینهای بازاریابی چند کاناله ایجاد کنید، در عین حال یک نمای کلی ارائه میدهد که از تداخل جلوگیری میکند.
الیور فارمیلو، مدیر بازاریابی در Matchable میگوید: «یکی از مهمترین مزایایی که از معرفی یک تقویم محتوای سراسری شرکت مشاهده کردهایم، سهولت همکاری بخشهای مختلف کسبوکار روی محتوا است.»
«برای مثال، تیم روبرو به مشتری ممکن است بخواهد محتوای بازاریابی برای یک مشتری جدید ایجاد شود، یا شاید آنها میخواهند تیم شبکههای اجتماعی محتوایی را برای اعلام یک مشارکت جدید ایجاد کند. داشتن تمام برنامههای محتوایی شما در یک مکان، با فیلترهایی برای فرمتهای مختلف محتوا، باعث صرفهجویی در زمان میشود.»
۵. مدیریت منابع داخلی و خارجی از پیش
اگر در حال ایجاد یک سری وبلاگ هستید و متوجه میشوید که نویسندگان داخلی شما در زمانی که به آنها نیاز دارید سرشان شلوغ است، میتوانید استخدام فریلنسرها را برنامهریزی کنید. این به شما زمان کافی برای ارزیابی آنها و ایجاد محتوای مرتبط با برند میدهد.
همچنین میتوانید سایر جنبهها را برنامهریزی کنید، مانند:
- بودجهبندی برای نویسندگی، طراحی و ویرایش
- بودجهبندی برای خرید یا اجاره تجهیزات تولید محتوا
- بودجهبندی برای اشتراک ابزارهای تولید محتوا
- در دسترس بودن متخصصان موضوع برای کمپین
- داراییهای محتوای موجود که نیاز به استفاده مجدد دارند
- منابع داخلی که باید برای کمپین ایجاد شوند
به یاد داشته باشید که ابزارهای بازاریابی محتوا را بر اساس قابلیتهای عملکردی و یکپارچهسازی موجود آنها ارزیابی کنید.
۶. ایجاد شفافیت در عملیات محتوایی شما
شفافیت زمانی که با اعضای تیم زیادی کار میکنید، کلیدی است. تقویمها به هر ذینفعهای یک نمای کلی واضح از فرآیند تولید فعلی میدهد.
شیواسانکاری بووانسواران، مدیر ارشد استراتژی محتوا و بازاریابی در گالاباکس میگوید: «من معتقدم تقویمهای محتوا به ایجاد شفافیت و پاسخگویی کمک میکنند. شما میتوانید ببینید که یک موسس یا مدیر ارشد اجرایی به دقت بر عملیات محتوا نظارت میکند.»
«بررسیهای مکرر و بهروزرسانیهای پیشرفت میتواند خستهکننده باشد. یک تقویم به طور واضح وضعیت آیتمهای محتوایی شما را نشان میدهد – و به شما کمک میکند تا درک کنید که گلوگاههای واقعی کدامند، چه چیزی به خوبی کار میکند و در کجا نیاز به بهبود دارید.»
چگونه یک تقویم محتوا در ۵ مرحله ایجاد کنیم؟
این بخش به صورت مرحله به مرحله نحوه ایجاد یک تقویم محتوا را توضیح میدهد:
گام ۱: انتخاب کانالهای انتشار و فرمتهای محتوا
کانالهای انتخابی شما باید با مخاطب هدف، نوع کسب و کار و فرمتهای محتوای مورد علاقه مخاطبان شما همسو باشند.
برای مثال، اگر شما محصولات دکوراسیون منزل میفروشید، اینستاگرام و تیک تاک کانالهای ایدهآل در کنار ایمیل و وبلاگ شما خواهند بود.
بنابراین لیستی از کانالهای خود و فرمتهای محتوای مربوط به آنها تهیه کنید تا بدانید چه چیزی باید ایجاد شود. به عنوان مثال، یک ویدیو و اسلایدشو تصویری نیاز به همکاری با طراحان برای انجام کار دارد.
در اینجا لیستی از پلتفرمهایی که میتوانید بررسی کنید آورده شده است:
- فیسبوک
- اینستاگرام
- لینکدین
- اسنپچت
- تیک تاک
- ایمیل
- پادکست
- وبلاگ
- مرکز منابع
- تبلیغات پولی
برای هر کانال یک تقویم/صفحه جداگانه با استفاده از Google Sheets یا Microsoft Excel ایجاد کنید تا نمای جزئیتری از آنچه منتشر خواهید کرد به شما بدهد. گوگل شیتز با Google Calendar ادغام میشود و هماهنگ کردن تاریخها را آسانتر میکند.
و اگر یک نمای تقویمی ترکیبی میخواهید، از ابزارهای تقویم که این نماها را در یک مکان جمعآوری میکنند استفاده کنید. برخی از آنها شامل ClickUp، Trello، Airtable و Notion هستند.
گام ۲: تعریف فیلدهای الگوی تقویم
فرمت قالب کاملا به شما بستگی دارد. تا زمانی که بتوانید محتوا را با تمام اطلاعات موجود در آن منتشر کنید، مشکلی نیست.
با این حال، اکثر قالبها این مجموعه استاندارد از فیلدها را شامل میشوند:
- موضوع
عنوان پست - کانال
- فرمت محتوا
- مرحله قیف بازاریابی
- مرحله گردش کار
- مدير پروژه
- نویسنده
- ویرایشگر
- بازبین کننده
- تاریخ سررسید پیشنویس
- تاریخ انتشار
- لینک به پیشنویسها
- لینک به داراییهای رسانهای
- لینکهای UTM
- یادداشت های اضافی
علاوه بر این، فیلدهایی نیز دارید که بیشتر به کانالی که هدف قرار میدهید اختصاصی هستند. در اینجا مواردی که محبوبترین کانالها شامل میشوند، آورده شده است:
وبلاگها:
- کلمات کلیدی
- عنوان متا
- توضیحات متا
- اسلاگ URL
- لینک بهینه سازی
- تصویر شاخص
ایمیل:
- بدنه ایمیل
- چندین خط موضوع
- چندین فراخوان برای اقدام (CTA)
شبکههای اجتماعی:
- هشتگها
- توضیحات
- حسابهای کاربری برای تگ کردن
پادکستها:
- لینک به اسکریپت
- لینک به اطلاعات مصاحبه شونده
- لینک یادداشتهای نمایش
- فایل صوتی/تصویری اصلی پادکست
- فایل صوتی/تصویری ویرایش شده پادکست
- تصویر شاخص
قالب را برای مطابقت با نیازهای خاص خود سفارشی کنید و مطمئن شوید که تمام جزئیات لازم برای برنامه ریزی و اجرای محتوای شما را ثبت میکند. برای مثال، کانالها یا انواع محتوا را با کد رنگی مشخص کنید.
گام ۳: ایدهپردازی برای موضوعات و پر کردن تقویم
ایدههای خود را بر اساس علایق مخاطب، نقاط درد و روندهای بازاریابی محتوا در صنعت خود، طوفان فکری کنید. منابع زیادی برای شروع وجود دارد، اما در حالت ایدهآل، باید با مشتریان خود شروع کنید.
لورن فانارو، رئیس بخش محتوا در اسکریب میگوید: «تحقیقات رقابتی انجام دهید و به طور مستقیم با مشتریان صحبت کنید.»
«برای تحقیقات رقابتی، میتوانید از ابزاری مانند Ahrefs استفاده کنید تا ببینید رقبای شما برای چه کلیدواژههایی رتبهبندی شدهاند و شکافهای موجود در محتوای خود را شناسایی کنید. هنگام صحبت با مشتریان، از آنها بپرسید که چه چیزی را در محصول شما بیشتر از همه ارزش قائل هستند، چه محتوایی را مصرف میکنند (و در کجا) و چه نقاط دردی دارند.»
از این دادهها برای ایجاد ترکیبی از محتوای همیشه سبز (خارج از زمان) و ترند (مرتبط با رویدادهای جاری) استفاده کنید. این کار در طول تولید تنوع ایجاد میکند و اعتبار شما را در جایگاهتان تثبیت میکند.
نیلابجا آدکول، مدیر ارشد بازاریابی محتوا در میلمودو، رویکرد عمیقتری به این فرآیند دارد. تیم بازاریابی محتوای او برای شناسایی شاخصهای جهتدار، با تیمهای داخلی موفقیت مشتری و فروش مصاحبه میکند. با استفاده از آن اطلاعات، آنها موارد زیر را انجام میدهند:
- تحقیق کلمات کلیدی (ابزارهای کلیدواژه و موتورهای جستجو)
- تحقیق فروم (از جمله جوامع Reddit، Quora و Slack)
- تحقیق منابع (پادکستها، وبلاگها و سایتهای خبری)
آدکول میگوید: «پس از اینکه درک درستی از موضوعات، کانالها و فرمتها به دست آوردیم، یک ممیزی رقابتی را اجرا میکنیم تا به یک معیار اولیه از آنچه در حال حاضر در حال انجام است، جایی که فرصت فوری برای پیروزی وجود دارد و جایی که با شدیدترین رقابت مواجه خواهیم شد، برسیم.» «این سپس با تاریخهای راهاندازی مشخص در یک ابزار مدیریت پروژه گنجانده میشود.»
اگر در این فرآیند به کمک نیاز دارید، همکاری با متخصصان استراتژی محتوای فریلنسر با تجربه در صنعت خود را در نظر بگیرید.
پس از اینکه لیستی از موضوعات آماده کردید، تقویم خود را پر کنید و تاریخهای انتشار واقع بینانه را تعیین کنید.
به یاد داشته باشید: با برنامه انعطافپذیر باشید و برای هر قطعه محتوا یک دوره بافر در نظر بگیرید. این به شما فضای تنفس میدهد اگر چیزی طبق برنامه پیش نرود.
گام ۴: ایجاد یک برنامه انتشار برای هر کانال
ریتم انتشار شما تعیین میکند که آیا واقعاً میتوانید در هر کانال ثابت قدم بمانید یا خیر. بنابراین عاقلانه انتخاب کنید.
اگر تازه شروع کردهاید، آن را ساده نگه دارید – برای مثال، یک پست وبلاگ در هفته با پستهای اجتماعی بازنشر شده برای شبکههای اجتماعی مختلف. اگر در حال توسعه هستید، آن را به آرامی افزایش دهید تا بتوانید با ارائهدهندگان خدمات بازاریابی فریلنسر کار کنید یا زمانی که حجم کار برای شما زیاد شد، بازاریابان داخلی استخدام کنید.
گام ۵: تعیین نقشها و شروع تولید
پس از اینکه همه چیز را مشخص کردید، تصمیم بگیرید که کدام ذینفعان در کدام پروژه دخیل هستند و مسئولیتها را بر این اساس تعیین کنید.
به آنها دسترسی به مطالب مرتبطی که در تقویم ذکر شده است بدهید. این موارد شامل داراییهای تصویر و ویدیو، اسناد خلاصه و پیشنویس، گزارشهای ابزار بهینهسازی و ابزارهای زمانبندی محتوا میشود.
برخی از نمونههای برنامهها برای زمانبندی پستها در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی شامل HubSpot و Hootsuite هستند.
پس از اینکه فرآیند به طور رسمی به حرکت درآمد، آن را به طور مرتب کنترل کنید تا ببینید آیا همه چیز طبق برنامه پیش میرود. هنگامی که محتوای جدید منتشر میشود، صفحه را با معیارهای مرتبط برای ردیابی عملکرد بهروز کنید.
و اگر برای اجرای استراتژی بازاریابی خود به کمک نیاز دارید، با یک نویسنده محتوای فریلنسر کار کنید. فانارو هنگام استخدام آنها موارد زیر را توصیه میکند:
- نمونههایی از موفقیت در نوشتن برای اهداف محتوایی شما. (آیا آنها با موفقیت برای ثبتنام مستقیم در مقابل ایجاد سرنخها نوشتهاند؟)
- توانایی نوشتن با صدای و لحنی متفاوت. (اگر تجربه نویسندگی به عنوان سایه را داشته باشند، این معمولاً نشانه خوبی است.)
- توانایی پذیرش بازخورد و حافظه بلندمدت برای بازخورد. (آیا آنها توصیههای شما را در مقاله بعدی به خاطر میآورند؟)
عملیات محتوا را با یک تقویم قدرتمند ساده کنید
یک تقویم محتوای موثر میتواند در بهبود فرآیندهای داخلی و همکاری بین بخشهای مختلف نقش بسزایی داشته باشد.
اگر زمان لازم را برای ساختن یک تقویم محتوای قدرتمند سرمایهگذاری کنید، میتواند به عنوان یک راهنمای مسیر برای ابتکارات بازاریابی آینده عمل کند – و به تیم شما اجازه میدهد تا برای آنچه در آینده است، آماده شود.
با داشتن نمای کلی از خط تولید محتوا، همه افراد درگیر میتوانند در مسیر خود باقی بمانند، تصمیمات آگاهانه بگیرند و برای رسیدن به اهداف مشترک به طور منسجم کار کنند.