آنچه خواهید خواند
با استفاده از این تاکتیکهای سئو محلی اثبات شده، رقابت محلی خود را شکست داده و مشتریان هدف را به کسب و کار خود جذب کنید. این فرصت را از دست ندهید تا حضور آنلاین خود را افزایش داده و به تبدیل به کسب و کار مورد توجه در محلهتان بپردازید.
سئو محلی یا بهینهسازی موتورهای جستجوی محلی، یک استراتژی حیاتی برای کسبوکارهایی است که قصد جذب مشتریان در یک منطقه جغرافیایی خاص دارند. بهینهسازی حضور آنلاین خود برای جستجوهای محلی امری اساسی است تا اطمینان حاصل شود که کسبوکار شما برای مشتریان پتانسیل در نزدیکی شما قابل مشاهده است.
سئو محلی شامل تکنیکها و استراتژیهای مختلفی است که احتمال ظاهر شدن شما در نتایج جستجوهای محلی، نقشههای گوگل و سایر پلتفرمهای مبتنی بر مکان را افزایش میدهد.
به عنوان مثال، اگر یک نانوایی در شهر نیویورک دارید، میخواهید که کسبوکار شما در بالای نتایج جستجو ظاهر شود وقتی کسی برای “نانوایی نزدیک من” یا “بهترین نانوایی در نیویورک” جستجو میکند.
اجرای استراتژیهای مؤثر سئو محلی میتواند دیدارپذیری آنلاین شما را افزایش دهد، ترافیک هدفمندی را به وبسایت نانواییتان هدایت کند و در نهایت مشتریان بیشتری را از منطقه محلی خود جذب کند. بپسندیم به بررسی روشهای برتر برای موفقیت در سئو محلی بپردازیم.
سئو محلی چیست؟
سئو محلی فرآیند بهینهسازی یک وبسایت و حضور آنلاین به گونهای است که مشتریان در منطقه محلی شما را جذب کند. با این روش، وقتی افراد در محله شما برای کسبوکارهایی مانند شما جستجو میکنند، در بالای نتایج جستجو ظاهر میشوید.
طبق اطلاعاتی از “Think With Google“، تعداد جستجوهای مرتبط با مکانهای نزدیک که عبارت “نزدیک من” را ندارند، در دو سال گذشته به 150٪ افزایش یافته است – افزایشی بیشتر از جستجوهایی است که عبارت “نزدیک من” را شامل میشود. این به این معناست که بیشتر مردم برای مثال به جستجوی “تعمیرگاه خودرو نزدیک من” تمایل دارند تا فقط “تعمیرگاه خودرو” را جستجو کنند.
برای برقراری ارتباط با مردم منطقه خود، میتوانید استراتژیهای مختلفی امتحان کنید، مانند استفاده از کلمات کلیدی محلی، اطمینان حاصل کردن از محتوای مناسب بر روی وبسایتتان و مدیریت نظرات آنلاین.
لیست کسبوکار گوگل من را ادعا کرده و بهینهسازی کنید و اطمینان حاصل کنید که نام، آدرس و شماره تلفن کسبوکار شما در تمام دایرکتوریهای مختلف یکسان باشد. هدف نهایی از سئو محلی، افزایش دیدارپذیری آنلاین، جلب ترافیک هدفمند و افزایش تبدیل برای کسبوکارهایی است که در یک محدوده مکانی خاص فعالیت میکنند.
13 مرحله برای بهینهسازی کسبوکار شما به منظور سئو محلی
سئو محلی شامل چندین استراتژی و تکنیک است که به بهبود دیدارپذیری آنلاین شما و جذب مشتریان محلی کمک میکند. در ادامه مراحل کلیدی برای به شما کمک میکند تا شروع کنید:
مرحله ۱: انجام تحقیقات دقیق کلمات کلیدی
تحقیق در مورد کلمات کلیدی اساس هر کمپین موفق سئو است. با شناسایی کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با کسب و کار و موقعیت مکانی شما، میتوانید محتوای وبسایت خود را بهطور مطلوب بهینهسازی کنید.
از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner یا Semrush برای پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب با قصد محلی استفاده کنید. به عنوان مثال، به کلمات کلیدی پنهان توجه کنید که میتوانید به آنها هدف بگیرید. کلمات کلیدی پنهان، جستجوهایی هستند که ممکن است ترافیکی از آنها دریافت کنید، اما ممکن است در Google Search Console ظاهر نشوند. طبق یک مطالعه، 46.08٪ کلیکها در Google Search Console به اصطلاحات پنهان مربوط میشوند.
“یکی از اشتباهات شایعی که در سئو محلی میبینم، تلاش کسبوکارها برای رتبهبندی برای خیلی کلمات کلیدی بهطور همزمان است. این میتواند منجر به تخفیف و احتمال پایینتر رتبهبندی برای هر کلمه کلیدی شود.” میگوید متیو رامیرز، بنیانگذار Rephrase. “به جای تلاش برای رتبهبندی برای ۱۰ کلمه کلیدی مختلف در یک شعاع ۱۰ مایل، موثرتر است که بر یک یا دو کلمه کلیدی خاص تمرکز کنید که بیشترین ارتباط با منطقه محلیتان را دارد.”
تحقیق در مورد کلمات کلیدی مهم است چرا که نشان میدهد کجا باید تلاش کنید. به دنبال کلمات کلیدی با رقابت کمی بگردید که محدوده مکانی دارند.
“یک اشتباه معمول در سئو محلی که اغلب مشاهده میشود، سرمایهگذاری سنگین در نوشتن محتوا در مورد موضوعات گسترده با کلمات کلیدی با رقابت بالا است.” میگوید گاتیس ویسکرز، بنیانگذار و مدیرعامل Ambition Digital. “این احتمالاً به هیچ نوع تأثیر معناداری در سئو محلی منجر نخواهد شد. به جای اینکه به کلمات کلیدی بسیار محدود شده ‘نام منطقه + خدمت’ تمرکز کنند.”
مرحله ۲: ساخت تخصص
بهینهسازی کسبوکار خود برای سئو محلی ترکیبی از مهارتهای مختلفی مانند ایجاد داراییهای بازاریابی، داشتن یک وبمستر برای مدیریت ویژگیهای وب و غیره است. این نشاندهنده تنوع موردنیاز است.
برای ساخت یک استراتژی سئو قوی، میتوانید یک مدیر سئو را استخدام کنید که نه تنها وبسایت خود را بهینهسازی کند بلکه تغییرات لازم را پیگیری و سپس بر آنها اقدام کند.
مرحله ۳: بهینهسازی عناصر داخلی وبسایت
بهینهسازی داخلی شامل بهینهسازی عناصر مختلف وبسایت شما مانند تگهای متا، هدرها، URLها و محتوا است تا آنها به دلیل موتورهای جستجو دوستانه شوند. طبق Ahrefs، صفحه با رتبه بالاتر تنها 49٪ از زمان ترافیک جستجو را دریافت میکند. به همین دلیل بهینهسازی آن برای کسب حداکثر ترافیک بسیار مهم است.
اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما برای جستجوهای محلی بهینه شده باشد. کلمات کلیدی مرتبط با محل را در عناوین صفحات، توضیحات متا، هدرها و محتوا وارد کنید.
طبق این مطالعه، 50٪ ترافیک از موبایل بهدست میآید. اطمینان حاصل کنید وبسایت شما سازگار با موبایل است، سریع بارگذاری میشود و ساختار واضحی دارد.
مرحله ۴: استفاده از لیست پروفایل کسبوکار گوگل (GBP)
درخواست و بهینهسازی لیست GBP برای کسبوکارهای محلی بسیار مهم است. این به شما کمک میکند تا در نتایج جستجوی محلی و نقشههای گوگل ظاهر شوید و اطلاعات ارزشمندی به مشتریان پتانسیل ارائه دهید.
به کسبوکارهایی با لیست GBP بهینهسازی شده 2.7 برابر احتمال دارد که توسط مصرفکنندگان به عنوان قابل اعتماد در نظر گرفته شوند، طبق گوگل.
نتایج نظرسنجی صنعت جستجوی BrightLocal از ۵۵۰ بازاریاب محلی نشان داد که 8.59٪ از مشارکتکنندگان گفتند که Google My Business در سال گذشته کسبوکار آنها را بهبود داده است. در سال 2022، 87٪ از مردم از Google برای تحقیق در مورد کسبوکارهای محلی استفاده کردند (افزایش نسبت به 81٪ در سال 2021). مردم به نظرات گوگل بیش از Yelp یا Facebook اعتماد دارند.
“بسیاری از کسبوکارها به بهینهسازی GBP به عنوان یک وظیفه یکبارهای نگاه میکنند، اما این یک گنجینه است که همچنان ارزش خود را حفظ میکند.” میگوید نینا کلاپرتون، مدیرعامل She Knows SEO. “بهروزرسانی آن با اطلاعات جدیدتر، اشتراکگذاری نظرات مشتریان و بهروزرسانی عکسهای تازه به صورت مداوم میتواند شما را در نقشه جستجوی محلی تابان نگه دارد.”
مرحله ۵: تشویق به نظرات مشتریان
مشتریان را تشویق کنید تا نظرات خود را در پلتفرمهایی مانند گوگل، Yelp یا Facebook بگذارند. به سرعت نظرات (مثبت و منفی) را نظارت کنید و به آنها پاسخ دهید تا تعهد خود به رضایت مشتری را نشان دهید.
نظرات مثبت مشتریان نقش مهمی در ساخت اعتماد و اعتبار برای کسبوکار شما ایفا میکنند. به گفته BrightLocal حدود ۹۸٪ از مصرفکنندگان نظرات آنلاین کسبوکارهای محلی را میخوانند و ۷۲٪ از آنها بر اساس نظرات مثبت به کسبوکارها اعتماد دارند.
“شما باور نخواهید کرد چه تأثیری نظرات مشتریان میتوانند بر رتبهبندیهای سئو محلی داشته باشند”، میگوید مایکل دونوان، همبنیانگذار Niche Twins. “نظرات مثبت به طور معمول به رتبهبندیهای بهتر منجر میشوند، ترافیک بیشتری را جذب میکنند و، حدس زدهاید، مشتریان و نظرات بیشتری! این یک چرخه از انرژی مثبت است!”
مرحله ۶: ایجاد محتوای محلی با کیفیت
تولید محتوای محلی یک جنبه حیاتی از هر استراتژی بازاریابی محتوا است، زیرا میتواند به شما کمک کند تا در منطقه مورد نظر خود ارتباط و اعتبار برقرار کنید. این شامل انواع مختلفی از محتواها مانند پستهای وبلاگ، مقالات و منابعی است که به موضوعات و علایق محلی پرداختهاند.
به عنوان مثال، میتوانید ویدیوها یا پادکستهایی ایجاد کنید که به رویدادها و ترندهای محلی پرداخته، مصاحبههایی با متخصصان محلی انجام دهید یا به مخاطبان خود در منطقه راهنمایی و نصایح مفید ارائه دهید.
علاوه بر این، تولید محتوای محلی میتواند به شما کمک کند تا با سایر کسبوکارها و سازمانها در منطقه روابطی برقرار کنید که میتواند بهرههای زیادی مانند همکاری، شراکتها و ارجاعها را به همراه داشته باشد.
“ما به یک بوتیک مد محلی که در حال سعی برای حفظ جریان پایدار مشتریان بود، کمک کردیم. ما یک استراتژی جامع سئو محلی را دنبال کردیم، که شامل بهینهسازی وبسایت آنها برای موبایل و ایجاد محتوای محلی جذاب بود”، میگوید دیوید سیکارلی، بنیانگذار و مدیرعامل Voices.ai. “آنها تجربهٔ افزایش ۵۰٪ در ترافیک پیادهروی و ۷۰٪ افزایش در درخواستهای آنلاین در عرض شش ماه داشتند. این برای آنها واقعاً یک تغییرکننده بازی بود!”
مرحله ۷: بهینهسازی برای کاربران موبایل
با افزایش استفاده از دستگاههای موبایل، بهینهسازی وبسایت خود برای کاربران موبایل اجتنابناپذیر است. بهینهسازی موبایل نه تنها تجربه کاربر را بهبود میبخشد بلکه بر رتبهبندی موتورهای جستجو تأثیر میگذارد.
اپلیکیشنهای موبایل در حال افزایش محبوبیت هستند؛ در سال 2022، تقریباً نیمی (48٪) از کسبوکارهای کوچک اپلیکیشن داشتند، در مقایسه با یک سوم (32٪) در سال 2021.
طبق آمار Statista، دستگاههای موبایل در سال 2021 بیش از 54٪ ترافیک جهانی وبسایتها را تشکیل میدهند.
مرحله ۸: ایجاد بکلینکهای محلی با کیفیت
سعی کنید فرصتهایی برای کسب بکلینک از منابع محلی مانند سازمانهای محلی، نفوذگران یا منابع خبری پیدا کنید. این میتواند اعتبار ویدبسایت شما را ارتقاء داده و دیدارپذیری آن را در نتایج جستجوی محلی بهبود بخشد.
کسب بکلینک از منابع محلی معتبر میتواند به طرز قابل توجهی بر تلاشهای سئو محلی شما تأثیر بگذارد. تمرکز روی ایجاد رابطه با نفوذگران محلی و درج در دایرکتوریهای محلی را داشته باشید.
با تحقیقهای Backlinko مشخص شد که تعداد دامنههایی که به یک صفحه لینک میدهند با رتبهبندیهای بالاتر همبستگی دارد. طبق آمار SEO Statistics 2023 شرکت Ahrefs، صفحاتی که بیشترین بکلینک را دارند، ترافیک آلی بیشتری از گوگل دریافت میکنند.
مرحله ۹: اطمینان از اطلاعات (نام، آدرس، تلفن) یکسان
یکنواختی اطلاعات NAP (نام، آدرس، تلفن) در تمام دایرکتوریها و پلتفرمهای آنلاین بسیار مهم برای سئو محلی است. اطلاعات نادرست یا ناهماهنگ ممکن است موتورهای جستجو و مشتریان پتانسیل را گیج کند.
به گفته Brightlocal، نقلقولها به عنوان یکی از پنج عامل برتر رتبهبندی برای هم Local Pack و نتایج جستجوی آلی شناخته شدهاند. این نشان میدهد اهمیت حفظ یکنواختی و دقت در نقلقولهای خود را برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو و خوانندگان انسانی از اطلاعات بهرهبرده شوند.
مرحله ۱۰: اجرای علامتگذاری اسکیما
از علامتگذاری اسکیما برای ارائه دادههای ساختاری درباره کسبوکار خود به موتورهای جستجو استفاده کنید، مانند آدرس، شماره تلفن، نوع کسبوکار و نظرات مشتریان. این کار احتمال ظاهر شدن شما در برشهای غنی و نتایج جستجوی محلی را افزایش میدهد.
علامتگذاری اسکیما به موتورهای جستجو کمک میکند تا اطلاعات کسبوکار شما را بهتر درک و نمایش دهند. طبق نظرسنجی Schemaapp حدود 40% از مشارکتکنندگان علامتگذاری اسکیما را برای شرکتهای کوچک با کمتر از پنج کارمند انجام میدهند. دومین گروه بزرگ، تشکیل شده از 13.3٪ از مشارکتکنندگان، مؤسسات بزرگ است. این به ما چه میگوید؟ همه علامتگذاری اسکیما را انجام میدهند، از شرکتهای کوچک و کمکی تا مؤسسات.
ایجاد یک سلسلهمراتب اسکیما نیاز به منطق و دانش فنی عالی در زمینه سئو دارد. در اینجا تعدادی از متخصصان سئو فنی را میتوانید در نظر بگیرید.
مرحله ۱۱: بهینهسازی برای جستجوی صوتی محلی
با افزایش محبوبیت دستیاران صوتی، بهینهسازی برای جستجوی صوتی محلی مهمتر میشود. محتوای خود را برای پرسشهای طولانی، مکالماتی بهینهسازی کنید و در نظر بگیرید که به متنهای صوتی چه بیانگری دادهاند.
حجم خرید صوتی از 2 میلیارد دلار تا سال 2022 به 40 میلیارد دلار در سراسر جهان افزایش خواهد یافت، که توسط دستیارهای صوتی ارائه توصیههای شخصی، لوازم خانگی با یادگیری صوتی و تبلیغات مکالماتی ایجاد میشود.
هر چند استفاده کنونی بر روی محصولات با ارزش کمتر، سفارش مجدد و بررسی وضعیت سفارش تمرکز دارد، اما تکامل فناوری صوتی میتواند امکانات بیشتری برای یک تجربه خرید جذاب را باز کند.
مرحله ۱۲: استفاده از دایرکتوریهای کسبوکار آنلاین
لیست کردن کسبوکار خود در دایرکتوریهای آنلاین محبوب مانند Yelp، Yellow Pages و TripAdvisor میتواند دیدارپذیری آنلاین شما را ارتقا دهد و سئو محلی شما را بهبود بخشد.
نظرسنجی انجام شده توسط BrightLocal نشان داد که در حالی که گوگل به عنوان معتبرترین پلتفرم بررسی در تمام صنایع شناخته شده است، TripAdvisor همچنان برای کسبوکارهای مرتبط با محل اقامت مکان خود را دارد، Yelp سهم قوی معتبری را برای کسبوکارهای مواد غذایی و نوشیدنی دارد و BBB (Better Business Bureau) برای کسبوکارهای مشاغل حرفهای و صنعتهای املاک قابل اعتماد است.
مرحله ۱۳: مشارکت در رسانههای اجتماعی
با مخاطبان محلی خود در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در ارتباط باشید. اخبار، رویدادها و تخفیفهای محلی را به اشتراک بگذارید. به نظرات و پیامها به سرعت پاسخ دهید و حضور آنلاین مثبتی را تقویت کنید. طبق Datareportal، میزان زمانی که کاربران اینترنت روزانه را در رسانههای اجتماعی صرف میکنند، اکنون بالاتر از همیشه است – ۱۵۱ دقیقه در روز.
به خاطر داشته باشید که سئو محلی یک فرآیند مداوم است و نیاز به تلاشها و نظارت مداوم برای حفظ و بهبود حضور آنلاین خود دارد. با اجرای این استراتژیها، میتوانید دیدارپذیری خود را در جستجوهای محلی افزایش دهید، مشتریان هدف را جذب کنید و در مقابل رقبای محلی خود جلوتر ایستاده باشید.
سئو عادی (SEO) در مقایسه با سئو محلی چه تفاوتی دارد؟
سئو محلی و سئو دو رویکرد متفاوت برای بهینهسازی یک وبسایت برای موتورهای جستجو هستند. سئو محلی به یک منطقه جغرافیایی خاص میپردازد و هدف دارد مشتریان محلی را جذب و ترافیک حضوری به فروشگاههای فیزیکی یا مناطق خدمتی هدایت کند.
شما میتوانید این کار را از طریق بهینهسازی پروفایل کسبوکار گوگل، مدیریت نظرات آنلاین، ایجاد محتوای محلی و هدفگیری به کلمات کلیدی با هدف محلی انجام دهید.
سئو (SEO) به عکس، هدف دارد دیدارپذیری آلی را افزایش داده و ترافیک مرتبط را از جمهوری گستردهتر از طریق تحقیقات کلمات کلیدی، بهینهسازی درون صفحه، ساخت لینک، ایجاد محتوا و بهینهسازی فنی جذب کند.
هدف سئو افزایش رتبه وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برای پرسشهای مرتبط است، با این کار دیدارپذیری، ترافیک آلی و کلیت اعتبار وبسایت افزایش مییابد.
مزایای سئو محلی
سئو محلی چندین مزیت برای کسبوکارهایی که به یک منطقه خاص هدف میکنند، ارائه میدهد:
افزایش دیدارپذیری
سئو محلی به کسبوکار شما کمک میکند تا در نتایج جستجوی محلی، Google Maps و سایر پلتفرمهای مبتنی بر موقعیت جغرافیایی به طور برجسته ظاهر شود. این باعث میشود تا کسبوکار شما به سهولت توسط مشتریان پتانسیل در منطقه هدف شما پیدا شود و این امکان را فراهم میکند که ترافیک حضوری محلی را جلب کرده و سبب تولید سرنخهای کسبوکاری شود.
ترافیک هدفمند و تبدیلشونده
با بهینهسازی وبسایت خود برای کلمات کلیدی محلی و هدفگیری به مکانهای جغرافیایی خاص، ترافیک بسیار مرتبط و هدفمند جذب میکنید. این بدان معناست که افرادی که وبسایت شما را پیدا میکنند، احتمالاً در منطقه محلی شما قرار دارند و به دنبال محصولات یا خدماتی که شما ارائه میدهید میباشند. این ترافیک هدفمند دارای توانایی بالاتری برای تبدیل شدن به مشتری دارد که این به افزایش فروش و درآمد منجر میشود.
مزیت رقابتی
سئو محلی به کسبوکارهای کوچک و محلی این امکان را میدهد تا به طور موثر با شرکتهای ملی یا جهانی بزرگ رقابت کنند. با تمرکز بر مکان خاص خود و بهینهسازی برای جستجوهای محلی، شما میتوانید در جامعه خود نیش خود را برش دهید، مشتریان محلی جذب کنید و پایه مشتریان قوی ایجاد کنید که بهره ورود و خدمات شخصیسازیشده شما را ارزیابی میکنند.
تقویت شهرت
استراتژیهای سئو محلی مانند مدیریت نظرات آنلاین و بهینهسازی پروفایل کسبوکار گوگل من، به ساخت یک شهرت آنلاین مثبت کمک میکنند. نظرات و امتیازهای مثبت مشتریان اعتماد و قابلیت اعتماد را در مشتریان پتانسیل ایجاد میکند و احتمال انتخاب کسبوکار شما را نسبت به رقبا افزایش میدهد. یک شهرت آنلاین قوی همچنین منجر به بیشترین ارجاعهای دهان به دهان و تکرار کسبوکار میشود.
بهبود تجربه کاربری
سئو محلی شامل بهینهسازی وبسایت خود برای دستگاههای تلفن همراه، تضمین زمان بارگذاری سریع و ارائه اطلاعات دقیق و بهروز درباره کسبوکار است. این بهبودها تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان را ارتقا میدهد و آنها را قادر میسازد به طرز سادهتری در وبسایت شما ناوبری کنند، اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند و در نهایت با کسبوکار شما ارتباط برقرار کنند. تجربه کاربری مثبت میتواند منجر به افزایش رضایت مشتری و وفاداری شود.
استخدام یک متخصص سئو محلی
با پیادهسازی استراتژیهای سئو محلی، کسبوکارها میتوانند به طور موثر با مخاطبان محلی خود ارتباط برقرار کنند، ترافیک حضوری بیشتری را جذب کنند و در نهایت پایه مشتریان و درآمد خود را افزایش دهند.
اما این یک فرآیند زمانبر است و نیاز به مهارتهای منحصر به فردی دارد، مانند ایجاد سلسلهمراتب اسکیما و ابزارهای بازاریابی، یا بهینهسازی کلمات کلیدی محلی. استخدام یک متخصص سئو حرفهای میتواند به شما کمک کند تا نتایج عالی را با بودجهای محدود بدست آورید.