دیجیتال مارکتینگکسب و کار

بهینه‌سازی سئوی ویدیو: با استفاده از تکنیک‌های اثبات‌شده، دیداری خود را افزایش دهید

آگاهی از برند خود را با بهینه‌سازی ویدیوهای خود برای جستجو افزایش دهید. یاد بگیرید چگونه سئوی ویدیو را به درستی پیاده‌سازی کنید و ترافیک بیشتری را به سایت خود جذب کنید.

بازاریابان به طور افزایشی به ویدیو به عنوان یکی از اصولی‌ترین استراتژی‌های بازاریابی‌شان روی می‌آورند. بازاریابی ویدیو در سطح بالایی قرار دارد، به گونه‌ای که 91% از کسب‌وکارها بخشی از بودجه بازاریابی خود را برای محتوای ویدیویی اختصاص می‌دهند. تنها ایجاد محتوای ویدیویی کافی نیست. شما باید بدانید چگونه ویدیوهای خود را با سئوی ویدیو به درستی بهینه‌سازی کنید تا دیداری خود را افزایش داده و مخاطبان خود را گسترش دهید.

سئوی ویدیو

سئوی ویدیو چیست؟

سئو به عنوان چهارمین بازده سرمایه گذاری (ROI) توسط سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. سئوی ویدیو نوعی از سئو است که بر روی محتوای ویدیویی به جای محتوای نوشتاری اعمال می‌شود. اگرچه هنوز هم شامل بهینه‌سازی محتوایتان برای رتبه‌بندی موثر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به منظور افزایش دیداری می‌شود، اما استراتژی برای محتوای ویدیویی متفاوت است. سئوی ویدیو بر اساس عوامل معمول سئوی معمولی مانند پیوندهای برگشتی (بک‌لینک) نیست، بلکه به مسائل ویدیویی خاصی مانند تصاویر کوچک (ته‌نماها) توجه دارد.

برای افزایش دیداری خود و جلب نگاه‌های بیشتر به ویدیوهای خود، از تکنیک‌های اثبات‌شده سئوی ویدیویی زیر پیروی کنید. همچنین لیست کامل ما را برای افزایش دیداری آنلاین کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMBs) بررسی کنید.

1. تهیه تصاویر کوچک جذاب

اگرچه ممکن است جمله “کتاب را از جلدش نیستجوی کنید” خوش‌صدا باشد، اما مردم اغلب دقیقاً همین کار را می‌کنند. نود درصد از بهترین ویدیوهای یوتیوب تصاویر کوچک سفارشی دارند، به این معنا که این یک وظیفه مقرون به صرفه است که به لیست کنترل سئوی ویدیویی شما اضافه کنید.

شبیه به اینکه چگونه عناوین و توضیحات متا کاربران را ترغیب به کلیک بر روی محتوای نوشتاری شما می‌کنند، تصاویر کوچک نیز بخشی از فروش محتوای ویدیویی شما هستند. عنوان و تصاویر کوچک شما همان چیزی هستند که گوگل در نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش می‌دهد. تصویر کوچک خوب تفاوت زیادی را ایجاد می‌کند زمانی که کاربران درباره کلیک کردن بر روی ویدیوی شما تصمیم می‌گیرند یا نه.

تصاویر کوچک خود را با این روش‌ها بهینه‌سازی کنید:

  • تصاویر را با اشیا نباپری کنید.
  • بر روی تصاویر با کیفیت و با کنتراست بالا تمرکز کنید.
  • از پالت رنگی و لوگوی برند خود استفاده کنید.
  • در مواقع مناسب چهره‌ی خود را در تصویر قرار دهید.
  • ابعاد تصویر را به 1280 پیکسل در 720 پیکسل تنظیم کنید.

اینجا یک نمونه از تصویر کوچک خوب در مقایسه با یک تصویر کوچک بد هنگام جستجوی “چگونه دندان گربه‌اتان را بشویید” در یوتیوب را مشاهده می‌کنید.

تهیه تصاویر کوچک جذاب

از برنامه‌هایی مانند Canva یا Photoshop برای طراحی تصویر کوچک جذاب استفاده کنید. اگر منابع کافی برای انجام این وظیفه به صورت خودکار ندارید، یک طراح تصویر کوچک آزاد را به تیم خود اضافه کنید.

2. عنوان و توضیح جذابی ایجاد کنید

علاوه بر تصویر کوچک خود، عنوان ویدیوی شما آن چیزی است که کاربران قبل از تصمیم به تماشای ویدیوی شما به آن نگاه می‌کنند. برای موضوع خود نیاز است تا قصد جستجو را تجزیه و تحلیل کنید و تایید کنید که عنوان شما به درستی ویدیوی شما را توضیح می‌دهد. در غیر این صورت، خطر دارید که کاربران بر روی ویدیوی شما کلیک کنند و تنها به دلیل عدم تطابق با آنچه که به دنبال آن هستند، از ویدیو خارج شوند.

توضیح ویدیو به طرزی مشابه بازهم توضیحات متا عمل می‌کند. کلمه کلیدی خود را در توضیحات وارد کنید – اما دست از بیش‌استفاده از کلمات کلیدی بردارید – و توضیح کوتاه و منحصربه‌فردی در مورد ویدیو ایجاد کنید. پس از چند خط اول، می‌توانید از بقیه فضای توضیحات برای تبلیغ وب‌سایت، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود و هر منبع دیگری استفاده کنید.

علاوه بر ترویج پیوندهای مرتبط، می‌توانید از جعبه توضیحات در یوتیوب برای بهره‌برداری از کانال یوتیوب خود و تبلیغ پیوندهای وابسته بهره ببرید.

نمونه‌های عناوین جذاب

این ویدیو توسط آرایشگر و تاثیرگذار زیبایی، کودی جی، یک عنوان مناسب و توضیح جذاب را نشان می‌دهد.

3. ترانسکریپت ارائه دهید

ترانسکریپت به معنای متنی است که شامل کلمات و محتوای دقیق و صحبت‌هایی است که در ویدیوی شما ارائه شده‌اند. به طور کلی، وقتی ویدیویی ایجاد می‌کنید، صدای گفتار و محتوای آن تصویری به شما می‌آید. اما با داشتن ترانسکریپت، محتوای صوتی ویدیو به متن تبدیل می‌شود که می‌توانید آن را به عنوان متن در ویدیوی خود درج کنید.

ترانسکریپت‌ها در سئوی ویدیویی نقش مهمی ایفا می‌کنند. این دلیل‌هایی دارد:

  1. بهبود قابلیت دسترسی: وجود ترانسکریپت، ویدیو را برای افرادی که دچار مشکلات شنوایی هستند یا زبان آموزان قابل دسترسی می‌کند. آنها می‌توانند محتوای ویدیو را با مطالعه متن ترانسکریپت بفهمند.
  2. سئو: موتورهای جستجو از محتوای متنی برای درک محتوای ویدیو استفاده می‌کنند. با داشتن ترانسکریپت، محتوای شما بهتر درک می‌شود و احتمالاً برای جستجوهای مرتبط بهتر رتبه‌بندی خواهد شد.
  3. تفسیر محتوا: ترانسکریپت به افرادی که ترجیح می‌دهند متن را بخوانند به جای تماشای ویدیو، اجازه می‌دهد تا محتوای ویدیو را با دقت مطالعه کنند.

به عبارت دیگر، ترانسکریپت‌ها می‌توانند به افزایش دسترسی، بهبود سئو و بهتر فهمیدن محتوای ویدیو شما کمک کنند.

همراه کردن ویدیوی خود با یک ترانسکریپت موفقیت آمیز است. ترانسکریپت ویدیوی شما را برای مخاطبانتان قابل دسترسی‌تر می‌کند و به موتورهای جستجویی کمک می‌کند تا صفحه‌تان را جستجو کرده و نمایه کنند.

داشتن ترانسکریپت ویدیو شما همچنین به شما اجازه می‌دهد محتوای ویدیویی خود را به وسایل دیگری تبدیل کنید. ویدیوی خود را به یک نوشته وبلاگ، یک کمپین بازاریابی ایمیل یا یک اینفوگرافیک تبدیل کنید.

ترانسکریپت خود را با این روش‌ها بهینه‌سازی کنید:

  • ترتیبی کمی در ویرایش آن انجام دهید تا قابلیت خواندن آن افزایش یابد.
  • آن را در بخش نظرات بارگذاری کنید تا کاربران بتوانند محتوای ویدیوی شما را اسکن کنند.
  • مطمئن شوید که کلمه کلیدی‌تان در ترانسکریپت ظاهر می‌شود.

برای کسب‌وکارهای کوچک با بودجه محدود نیز گزینه‌های زیادی برای ارائه ترانسکریپت برای ویدیوهایشان وجود دارد. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از خدمات هوش مصنوعی (AI) یا مترجمان آزاد برای اطمینان از ترانسکریپت با کیفیت بالا استفاده کنند.

4. تگ‌ها و هشتگ‌ها را درج کنید

اگر قرار است ویدیوی خود را در یوتیوب بارگذاری کنید، تگ‌ها و هشتگ‌ها یک راه عالی برای رسیدن به یک مخاطبان بزرگتر هستند، به ویژه اگر محتوایی مد روز ایجاد می‌کنید. همچنین این‌ها یک مکان دیگر بهینه برای درج کلمه کلیدی شما هستند.

“ما در اکثر موارد از برنامه کلمات کلیدی گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید استفاده می‌کنیم، سپس فرآیند اعتبارسنجی را با استفاده از ابزار پژوهش یوتیوب و جستجوی ساده در خود یوتیوب انجام می‌دهیم”، می‌گوید راب گافان، مالک فروشگاه کودکانه Little Ru.

برای بهینه‌سازی تگ‌ها و هشتگ‌ها:

  • آنها را به ترتیب اهمیت لیست کنید.
  • یکی از تگ‌ها را کلمه کلیدی خود کنید.
  • سه تا پنج تگ مرتبط با موضوع را درج کنید.

تگ‌ها و هشتگ‌ها را با افراط و سرانجام توسط تگ‌ها و هشتگ‌ها نسیه نکنید، چرا که ممکن است عکس نتیجه مطلوب را به دست آورید: ویدیوی شما مورد تذکر قرار بگیرد.

کانال یوتیوب Little Ru – Sleep Sounds سه هشتگ مرتبط را در ویدیوی صدای سفید برای خواب کودکانه درج کرده است.

5. ویدیوها را سازگار با دستگاه‌های موبایل کنید

حتی اگر کامپیوتر رومیزی ارائه‌دهنده‌ی یک صفحه نمایش بزرگتر باشد، 2.33 میلیارد کاربر ویدیوها را بر روی دستگاه‌های موبایل خود تماشا می‌کنند. اگر ویدیوهای خود را برای دستگاه‌های موبایل بهینه‌سازی نکنید، از یک مخاطبان بزرگ عبور خواهید کرد.

برای بهینه‌سازی ویدیوها برای دستگاه‌های موبایل:

  • از نسبت ابعاد مناسب استفاده کنید.
  • توجه بیننده را در سه ثانیه اول به خود جلب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که عنوان بریده نشده است.
  • از کارت‌ها به جای حاشیه‌نویسی‌ها در یوتیوب استفاده کنید.

زمان تماشا، یکی از اصولی‌ترین عوامل رتبه‌بندی یوتیوب است. بسیاری از کانال‌ها ویدیوهای بلندتری را به اشتراک می‌گذارند تا این عدد را بالا ببرند. این استراتژی خوبی است، اما مطمئن شوید که هنوز هم به مخاطبان موبایلی خود اهمیت دهید اگر می‌خواهید رتبه جستجویی خود را افزایش دهید.

6. ویدیوهای خود را ترویج دهید

اگر یک ویدیویی را منتشر کنید و آن را ترویج ندهید، آیا کسی آن را خواهد دید؟

شاید، به تفاوت اینکه آیا ویدیوی خود را در یوتیوب بارگذاری کرده و از اشتراک‌گذاران خود استفاده کنید یا خیر. اما اگر پس از انتشار ویدیوی خود هیچ اقدامی انجام ندهید، قسمت قابل توجهی از مخاطبانتان را از دست خواهید داد. اگر شما به نکات سئوی ویدیویی که مطرح کردیم پیروی کرده‌اید، مردم باید به طور طبیعی ویدیوی شما را پیدا کنند.

اما هنوز تمام نشده است – پخش کنید و آن را ترویج دهید تا دیداری اضافی ایجاد شود:

  • پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی. ویدیوهای خود را با بهره‌گیری از آنها به عنوان Instagram Reels، TikToks یا ویدیوها در فیسبوک بازنویسی کنید. ترانسکریپتی که قبلاً ایجاد کرده‌اید را همراه با این ویدیو‌ها به اشتراک بگذارید و ترافیک را به وب‌سایتتان هدایت کنید.
  • بازاریابی ایمیل. یکی از ویدیوهای خود را به یک کمپین بازاریابی ایمیل تبدیل کنید. می‌توانید آن را به محتوای نوشتاری تبدیل کنید یا تکه‌هایی از ویدیوی خود را برای همراهی با آن درج کنید.
  • تبلیغات پرداختی. با پرداخت برای جلب توجه مخاطبان بزرگتر، دیداری بیشتری ایجاد کنید. مخاطبان پرداخت کننده بیشتری جذب کرده و دامنه تاثیرتان را گسترش دهید.

نود و سه درصد از برندها به دلیل ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، مشتری جدید به دست آوردند. یک تاکتیک معمول این است که چند دقیقه اول یک ویدیوی با فرم بلند را شامل کنید و سپس مخاطبانتان را به کانال یوتیوب یا وب‌سایت خود هدایت کنید تا باقی محتوا را مشاهده کنند.

آشپز اینستاگرامی آنجلو کواسین ویدیوهای کوتاهی از دستورهای غذاهای خود را بارگذاری کرده و کاربران را به سایت دیگری هدایت می‌کند تا تمام دستورپخت را مشاهده کنند.

سئوی ویدیو: نمونه ترویج ویدیو

هنگامی که کاربران به پیوند مراجعه می‌کنند، به پروفایل کواسین در Whisk هدایت می‌شوند، جایی که کاربران می‌توانند دستورپخت‌های کامل او را پیدا کنند. این نمونه یک راه خلاقانه دیگر برای استفاده از ویدیوها برای جلب ترافیک به وب‌سایت موردنظرتان است.

سئوی ویدیو: پروفایل سازنده در Whisk

کسب‌وکارهای کوچک که از یوتیوب به عنوان پلتفرم اصلی میزبانی ویدیو استفاده می‌کنند، به برنامه تأثیرگذار Fiverr دعوت می‌شوند. ویدیوهای اختصاصی خود را منتشر کنید و اعتبارهای Fiverr، کمیسیون‌های بالاتر، کدهای تخفیف و فرصت پیشروی را دریافت کنید.

7. آنالیزها را نظارت کنید و بهبود ببخشید

تعریف کنید که موفقیت به چه شکلی برای شما به نظر می‌رسد و چگونه قصد دارید آن را اندازه‌گیری کنید. سپس شما متناسب با این موفقیت‌ها مطالب مورد نیاز برای تنظیم مداوم استراتژی سئوی ویدیویی خود و تضمین اینکه نتایج بهینه را مشاهده کنید، دارید.

چندین راه معمول برای اندازه‌گیری موفقیت وجود دارد:

  • رتبه‌بندی ویدیو در نتایج موتورهای جستجوی گوگل و یوتیوب (SERP)
  • زمان تماشا
  • تعداد بازدیدها
  • ترافیک به وب‌سایت

هر ماه این اعداد را مرور کرده و تا وقتی بهبود مداوم ماهانه را مشاهده کنید، ادامه دهید.

“ما رویکرد دوجانبه‌ای را دنبال می‌کنیم، تعداد بازدیدهای ویدیو که بیشترین واضحی دارد”، می‌گوید راب گافان از Little Ru Children’s Boutique. “از آنجا که به طور اصولی ویدیوهایمان را به عنوان یک استراتژی بازاریابی ورودی استفاده می‌کنیم، ردیابی برخط‌ها به سایت ما نحوه اصلی اندازه‌گیری موفقیت تلاش‌های سئوی ویدیویی ماست.”

استراتژی هفت مرحله‌ای برای بهینه‌سازی ویدیوی خود برای جستجو

اجرای تمامی این تکنیک‌ها نیاز به یک استراتژی دقیق دارد، یک استراتژی که حتی می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شود. ما یک برنامه عمل هفت مرحله‌ای را آماده کرده‌ایم که به شما در بهینه‌سازی ویدیوهای خود برای جستجو کمک می‌کند.

1. استراتژی‌های محتوای ویدیویی را با اهداف کسب‌وکار خود هماهنگ کنید

قبل از اینکه جلوی دوربین قرار بگیرید، اهداف کسب‌وکار خود را یادداشت کنید. شناسایی اهداف اصلی شما به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه نوع محتوایی برای دستیابی بهتر به این اهداف باید ایجاد کنید.

برخی از اهداف متداول عبارتند از:

  • افزایش آگاهی از برند
  • تولید فروش بیشتر
  • افزایش ترافیک

2. تحقیق و شناسایی کلمات کلید مرتبط

مانند هر استراتژی سئوی دیگر، برای اطمینان از اینکه تمام محتوایتان برای جستجو بهینه شده باشد، نیاز به تحقیق در مورد کلمات کلید دارید.

جستجو در گوگل
می‌توانید از ابزارهای متعددی استفاده کنید یا – مشابه جستجوی پیشنهادی گوگل – از جستجوی پیشنهادی یوتیوب استفاده کنید تا ببینید چه نسخه‌هایی از یک کلمه کلیدی کاربران در حال جستجوی آن هستند. کلمه کلیدی را در عنوان، توضیحات و ترانسکریپت‌های خود قرار دهید.

3. اسکریپت‌ها یا خط مشی‌های ویدیویی بنویسید

هنگام ایجاد محتوای ویدیویی با کیفیت، بهتر است از یک اسکریپت پیروی کنید.

یک اسکریپت خوب مطمئن می‌شود که تمام نکات اصلی خود را بیان کرده و از کلمه کلید شناسایی شده استفاده کنید. همچنین نتیجه نهایی حرفه‌ای‌تر خواهد بود. یک نویسنده اسکریپت ویدیویی آزاد را به عنوان کمک در این مرحله استخدام کنید.

نمونه اسکریپت

آزادی‌کار فایوِر تونی سی. اسکریپت‌های جذابی برای برندها می‌نویسد.

4. فیلم‌برداری ویدیویی را انجام دهید

بستگی به مقیاس تولید شما، شما باید کل فرآیند را نظارت کنید، از جمله مدیریت تجهیزات و هدایت استعدادها. نیازی نیست تمام ویدیوها برای سئوی ویدیویی خوب کیفیت درجه اول داشته باشند. حتی صدای زیرنویس‌ها برای صفحات ضبط شده نیز خوب کار می‌کند، تا زمانی که ویدیوی شما حس حرفه‌ای داشته باشد.

5. ویدیوها را ویرایش کنید و برای موتورهای جستجو بهینه کنید

در این مرحله، بسیاری از تکنیک‌ها به کار می‌آیند. مطمئن شوید که یک ترانسکریپت بارگذاری می‌کنید و یک توضیح جذاب می‌نویسید که شامل کلمه کلید اصلی شما باشد. یک تصویر بندانگشتی اضافه کنید که سازگار با دستگاه‌های موبایل باشد و چشم‌گیر باشد. مطمئن شوید که ویدیوهای خود را ویرایش می‌کنید یا یک ویرایشگر ویدیویی را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

سئوی ویدیو: نمونه تصویر بندانگشتی در یوتیوب

تصویر بندانگشتی ساخته شده توسط آزادی‌کار فایوِر مارو.

6. ویدیو را در پلتفرم مشخص منتشر کنید

حال که ویدیوی شما تکمیل شده است، آن را در پلتفرم میزبانی ویدیو خود بارگذاری کنید.

سئوی ویدیو: نمودار پلتفرم ویدیو
برخی از برندها ترجیح می‌دهند حضوری در یوتیوب داشته باشند در حالی که برخی دیگر مستقیماً ویدیوهای خود را در وب‌سایت خود بارگذاری می‌کنند. این تصمیم را بر اساس اهدافی که قبلاً نوشته‌اید بگیرید.

7. ترویج ویدیو از طریق کانال‌های مختلف

رسانه‌های اجتماعی کانال تبلیغاتی واضحی هستند، اما تنها کانال تبلیغاتی نیستند. با ارسال ویدیوی خود در خبرنامه یا به اشتراک گذاشتن قطعاتی از آن در وب‌سایت یا وبلاگ خود، دیداری بیشتری برای ویدیوی خود ایجاد کنید.

“بجز از تاکتیک‌های سئو سنتی، ویدیوهایم را با به اشتراک گذاری در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اضافی، جاسازی در وب‌سایت و خبرنامه‌ام و با همکاری با کسب‌وکارهای مشابه در صنعتم، تبلیغ می‌کنم”، می‌گوید کودی جِی، مدیر عامل آکادمی خالق کودی.

همچنین از تکنیک‌های بازاریابی محلی نیز استفاده کنید. ویدیوهای خود را در انجمن‌های محلی تبلیغ کنید و با سایر کسب‌وکارهای محلی در رسانه‌های اجتماعی همکاری کنید تا سئوی محلی را تقویت کنید. وقتی که تمامی موارد فوق را مسلط شده باشید، حتی می‌توانید به سئو نقشه‌های گوگل نیز دست بزنید.

با یک آزادی‌کار همکاری کنید تا دیداری ویدیویی خود را افزایش دهید

اگر قصد جدی‌گیری از سئوی ویدیویی را دارید، این یک سرمایه‌گذاری است. نه تنها زمان لازم است تا بازگشت سرمایه‌گذاری خود را ببینید، بلکه زمانی لازم است تا این سرمایه‌گذاری را در ابتدا انجام دهید. کارفرمایان کوچک معمولاً مراحل مختلف فرآیند سئوی ویدیویی را به آزادی‌کارها که در این زمینه متخصص هستند، از طریق اوت‌سورس می‌کنند.

آندره اونتورو، مدیرعامل و موسس Breadnbeyond می گوید: «سئو کار یک شبه نیست. «قبل از اینکه بتوانید نتیجه را ببینید، به تلاش مداوم نیاز است. هنگام کار با یک فریلنسر سئو ویدیو، یکی را انتخاب کنید که موفقیت یک شبه و خیلی خوب تا واقعی را تضمین نمی کند.

به این پست امتیاز بدهید

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا