چگونه

چگونه مشکل آبریزی کولر گازی را حل کنیم | 4 علت اصلی آبریزی کولر گازی

مقدمه

دستگاه های تهویه مطبوع ممکن است پیچیده باشند. بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از صاحب خانه ها سوالاتی در مورد دستگاه های کولر گازی خود دارند. آبریزی کولر گازی یکی از آن هاست.

آب ریزی کولر گازی

“چرا آبریزی کولر گازی اتفاق می افتد؟” این سوال رایجی است که صاحب خانه ها معمولا” از خود می پرسند. خوب، مانند بسیاری از ابزارهای دیگر، دستگاه کولر گازی نیز مستعد مشکلات موردی می باشد که این هم یکی از آنهاست. و این چیزی نیست باعث نگرانی شود.

بهرحال، این نیز مشکلی است که بایستی به محض مشاهده برای جلوگیری از آسیب زدن بیشتر به دستگاه، برطرف شود. اما قبل از هر چیز، بهتر است بدانید که چرا دستگاه کولر گازی شما اینگونه عمل می کند و در صورت وقوع چه کاری باید انجام دهید.

چرا آبریزی کولر گازی اتفاق می افتد؟

بیائید بررسی کنیم

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله راهنمای خرید کولر گازی را مطالعه کنید: راهنمای خرید کولر گازی

دلایل اصلی آبریزی کولر گازی

برای پاسخ به سوال اصلی ما، “چرا کولر گازی آبریزی دارد؟” ابتدا به چندین علت احتمالی می پردازیم.

1- مسدود شدن مسیر تخلیه میعانات

اگر آبریزی کولر گازی دارید، اولین چیزی که بایستی مورد بررسی قرار گیرد مسیر تخلیه میعانات است. و احتمال زیاد علت اصلی همین مورد باشد.

در دستگاه کولر گازی، کویل های اواپراتور برای جذب گرمای هوا طراحی شده اند. این ها باعث خنک شدن هوا شده و نسیم خنکی که می شناسید و دوست دارید را ایجاد می کنند.

طی این فرآیند، اواپراتور رطوبت زیادی را متراکم می کند و میعانات گازی ذخیره شده را در تشت میعانات شکل می گیرند. این آب از طریق یک سیستم مسیر تخلیه هدایت و به بیرون تخلیه می شود. اما، این فرایند همیشه بدون عیب و نقص نیست.

گاهی اوقات، گرد و غبار و سایر ذرات مزاحم درون تشت میعانات انباشته می شوند. البته، با خروج این ذرات از طریق مسیر تخلیه میعانات، مجرا ممکن است برای مدت طولانی مسدود شود. در نتیجه، میعانات تا زمانی که توسط فن کولر گازی از هواکش ها یا دریچه ها خارج شوند، انباشته می شوند.

هر گاه مسیر تخلیه آب آسیب ببیند همین اتفاق می افتد. در صورت خرابی، آب به درستی خارج نمی شود.

2- فیلترهای هوای کثیف یا مسدود شده

فیلترهای کثیف می توانند دلیل دیگری برای آبریزی کولر گازی باشند. فیلتر هوا جزء کوچکی از کولر گازی محسوب می شود، اما نقش مهمی در عملکرد روان دستگاه دارد. هدف اصلی آن به دام انداختن تمام ذرات خاک و گرد و غباری است که از طریق هوا وارد منزل می شوند.

هنگام عبور هوا از دورن آن، گرد و غبار و کثیفی جمع می شود. و در صورت عدم تعویض به موقع، جلوی جریان هوا را گرفته و در نهایت باعث برفک زدن کویل های اواپراتور می شود. هنگام یخ زدایی، این آب درون تشت تخلیه سرریز می شود که ممکن است باعث نشت آب شود.

می توان این مشکل را با تمیز کردن و تعویض مکرر فیلترها حل کرد و در نهایت عملکرد کلی دستگاه را بهبود بخشید. اینکار طول عمر کولر گازی را نیز افزایش می دهد. اگر در محیط های پر گرد و غباری زندگی می کنید، بهتر است پس از دو هفته فیلترها را تمیز کنید.

هنگام بحث در مورد تعویض، انواع پلیسه‌دار باید بعد از سه ماه، و انواع صاف بعد از یک ماه تعویض شوند.

3- کویل های یخ زده

کویل های اواپراتور یخ زده یک دردسر رایج در اکثر صاحبان کولرهای گازی هستند. هنگامی که این یخ ذوب می شود، آب از قسمت جلوی کولر گازی شروع به چکیدن می کند. این منجر به خروج آب کولر گازی از طریق دریچه ها می شود.

تنها راه حل این فاجعه، استخدام یک تکنسین به منظور رفع آبریزی کولر گازی است. در اینجا برخی از دلایل بالقوه یخ زدن کویل های اواپراتور ارائه می شوند :

  • سطوح پایین ماده سرما ساز

اگر میزان شارژ ماده سرما ساز خیلی پائین باشد، کولر گازی شما به طور خودکار آب می دهد. اگر سطوح ماده سرما ساز با مشخصات سازنده مطابقت نداشته باشد، عملکرد کولر گازی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

به طور کلی، با پایین بودن سطوح ماده سرما ساز، کولر گازی باید برای خنک نگه داشتن فضای داخلی بیش از حد کار کند. در نتیجه، میعانات روی کویل ها ممکن است یخ بزنند. بنابراین، اطمینان از درست بودن سطح ماده سرما ساز کولر گازی بسیار مهم است.

اگر نمی دانید چگونه سطح ماده سرما ساز را به درستی مشخص کنید، تنها با یک متخصص کولر گازی تماس بگیرید. آنها دستگاه را ارزیابی و در صورت نیاز دوباره پر می کنند.

  • هوای سرد

در طول ماه های زمستان، سیم پیچ های اواپراتور به طور معمول یخ می زنند. دمای کولر گازی  معمولاً 62 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) است. این دما منجر به نشت آب از کولر گازی می شود زیرا نباید در ماه های سرد از آنها استفاده کرد.

  • فن دمنده معیوب

نتیجه یک فن دمنده معیوب یخ زدگی است، که منجر به آبریزی کولر گازی می شود. برای رفع این مورد یک متخصص مجاز استخدام کنید. آنها تشخیص خواهند داد که مشکل چیست و در صورت نیاز، ممکن است فن دمنده را تعویض کنند.

4- نصب نادرست

هنگامی که کولر گازی نصب ضعیفی داشته باشد، زاویه و محل قرارگیری آن تراز نخواهد بود. نصب ضعیف باعث آسیب به کمپرسور هوا، نشت کانال ها هوا و کاهش گردش هوا می شود. مشخصات رایج کولر گازی در نصب معیوب شامل عملکرد ضعیف خنک سازی، مشکلات الکتریکی و نشت آب هستند. به همین دلیل وجود یک فرد حرفه ای برای نصب کولر گازی بسیار ضروری است.

کولر گازی را 3 تا 4 اینچ بالاتر از زمین قرار دهید تا به درستی نصب شود. همچنین باید روی یک موقعیت کمی اریب یا سطح صاف قرار گیرد. در صورت نصب صحیح، دیگر نباید مشکل آبریزی کولر گازی داشته باشید.

پیشنهاد میشود در صورت تمایل مقاله نحوه تمیز کردن کولر گازی را مطالعه کنید: تمیز کردن کولر گازی

چگونه آبریزی کولر گازی را تعمیر کنیم؟

 برای رفع مشکل آبریزی کولر گازی، باید موارد زیر را انجام دهید؛

ماده سرما ساز را به واحد خود اضافه کنید

اگر به دلیل سطح ماده سرما ساز کولر گازی با مشکل آبریزی کولر گازی مواجه است، مقدار بیشتری را به دستگاه اضافه کنید. و از آنجایی که روش انجام اینکار پیچیده است، از یک متخصص کولر گازی کمک بگیرید.

با فرض وجود نشت ماده سرما ساز در کولر گازی، در صورت رفع نشتی قبل از استفاده مجدد از کولر گازی ، حل مشکل خواهد شد.

تنظیمات دمای خود را بررسی کنید

همیشه می توان تنظیمات دمایی را طی ماه های سرد تغییر داد. این باعث می شود کولر گازی به سختی معمول کار نکند و از این رو از مشکل یخ زدگی جلوگیری می شود.

علاوه بر این، می توان روی یک ترموستات قابل برنامه ریزی سرمایه گذاری کرد. این به شما در تغییر تنظیمات کولر گازی کمک می کند. و همچنین زمان کار آن را مدیریت خواهید کرد

تمیز یا تعویض فیلترهای هوا

همانطور که قبلا ذکر شد، تمیز یا تعویض منظم فیلترهای هوا بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که هر دوی این فرآیندها (تمیز کردن یا تعویض) توسط یک تکنسین آموزش دیده و با تجربه انجام می شوند.

دستگاه کولر گازی خود را سرویس کنید

اگر کولر گازی شما بعد از انجام تمام این کارها همچنان آب می دهد، وقت آن رسیده که آن را سرویس کنید. ممکن است مشکل از آن چه تصور می کنید بزرگتر باشد. یک تکنسین با بررسی آن، می تواند تشخیص دهد که مشکل کجاست و چه رویکردی باید برای مقابله با آن اتخاذ کرد.

آب ریزی کولر گازی بسیار آزاردهنده است (علاوه بر اینکه به طور ناکارآمدی عمل می کند به منزل شما نیز آسیب می رساند). نکته مثبت این است که نیمی از این مشکلات را می توان با تعمیر رفع کرد.

همیشه در صورت لزوم از یک فرد متخصص کمک بگیرید، زیرا افراد حرفه ای می توانند راه حل های ارزشمندی ارائه دهند. و در نهایت، این سوال که “چرا کولر گازی من آب می دهد؟ “، مسئله ای قدیمی خواهد بود. یک کولر گازی کاربردی به معنای روزهای شادتر برای شما و عزیزانتان است.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
Bob Vila

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا