راهنمای خریدکالای دیجیتال

خنک کننده آبی کامپیوتر چیست؟

در زمان اجزاء با عملکرد بالا و مصرف بالای انرژی، خنک‌کردن کامپیوتر (PC cooling) بسیار مهم‌تر از گذشته است. اگر متوجه شوید که پنل‌های معمولی کافی نیستند تا دماهای بهینه کامپیوترتان را حفظ کنند، می‌توانید همیشه سعی کنید که کامپیوترتان را با استفاده از سیستم خنک‌کردن مایع (یا خنک‌کردن آبی) خود خنک کنید. با این حال، خنک‌کردن مایع بسیار پیچیده‌تر از نصب چندین پنل در کیس شما است. قبل از انجام این تغییرات، شما باید اصول و جزئیات خنک‌کردن مایع را بدانید. همچنین پیشنهاد می شود مقاله مقایسه خنک کننده آبی و بادی را نیز مطالعه کنید.

خنک کننده آبی کامپیوتر چیست

خنک کننده آبی کامپیوتر چیست؟

خنک‌کردن آبی کامپیوتر (PC Water Cooling) یک تکنیک خنک‌کردن واحد پردازنده مرکزی (CPU) است که از مایع برای انتقال حرارت استفاده می‌کند. خنک‌کردن مایع بی‌تردید بهتر از هر سیستم خنک‌کننده هوا اجرا می‌کند. با این حال، هزینه آن بسیار بیشتر است و نگهداری آن در طول زمان دشوارتر است. این روش ممکن است برای افرادی که گرافیک کارت یا CPU خود را با اورکلاک کردن (Overclocking) می‌کنند، ارزش تلاش و هزینه اضافی را داشته باشد.

انواع خنک‌کردن آبی کامپیوتر (PC Liquid Cooling)

در واقعیت، وجود یک مولفه تکی نمی‌تواند کامپیوتر شما را به یک کامپیوتر خنک‌کننده با آب تبدیل کند. همچنین هر آبی نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ شما نیاز به آب تصفیه شده و بی‌یونیزه یا مایع‌های تخصصی دیگر دارید که از آنها در حلقه خنک‌کننده خود استفاده کنید.

انواع مختلفی از روش‌های خنک‌کردن مایع در دسترس هستند که از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین متنوع هستند:

1. خنک‌کردن مایع AIO (All-in-One)

خنک‌کردن مایع AIO (All-in-One)
Image source: Unsplash

روش ساده‌ترین خنک‌کردن مایع، استفاده از یک خنک‌کننده مایع AIO در کامپیوتر شما است، سهولت نصب و استفاده بیشتری دارد و می‌توانید آن را برای پردازنده یا کارت گرافیک خود استفاده کنید. AIO ها دارای یک رادیاتور هستند که باید در یک شیار خالی داخل کیس شما نصب شود و یک پمپ که به CPU یا GPU شما متصل می‌شود. این دو مولفه توسط دو لوله حاوی مایع خنک‌کننده به یکدیگر متصل می‌شوند. این نوع سیستم حلقه بسته به خنک‌کردن پردازنده بیشتر به کار می‌رود.

2. سیستم‌های خنک‌کردن آبی با حلقه باز (Open Loop Water Cooling Systems)

 سیستم‌های خنک‌کردن آبی با حلقه باز
Image source: Pexels

روش دیگری برای خنک‌کردن مایع استفاده از یک سیستم با حلقه باز است که به نام سیستم خنک‌کننده آب با حلقه باز شناخته می‌شود. این شامل چندین لوله است که اجزاء مختلفی از کامپیوتر شما را به هم متصل می‌کنند، مانند CPU، GPU، RAM، SSD و VRM ها. این لوله‌ها مایع خنک‌کننده را از و به مخزن منتقل می‌کنند و یک حلقه خنک‌کننده مایع در داخل کامپیوتر شما ایجاد می‌کنند. حلقه‌های سفارشی به دلیل ویژگی‌های اجزای درگیر و نیاز به نگهداری منظم هر شش تا دوازده ماه گران‌تر هستند.

خنک کننده آبی چگونه کار می کند؟

تمام سیستم های خنک کننده آبی بر اساس اصول اولیه یکسانی کار می کنند. اساساً، آنها گرمای تولید شده از قطعات رایانه را به خارج از رایانه منتقل می کنند. هر قطعه ای که در یک سیستم خنک کننده مایع وجود دارد، نقشی در این انتقال حرارت ایفا می کند.

هنگامی که یک CPU یا GPU کار می کند، گرما تولید می کند. اورکلاک کردن پردازنده یا اجرای بنچمارک های پردازنده باعث افزایش بیشتر این گرما می شود. این گرما از طریق IHS (درپوش فلزی قابل مشاهده برای شما) به صفحه پایه بلوک آب یا پمپ AIO منتقل می شود.

خنک کننده مایع اینتل
یک سیستم خنک کننده مایع مایع را از طریق یک هیت سینک متصل به پردازنده به گردش در می آورد.(Image credit: intel.com)

بلوک آب یا پمپ حاوی مایع خنک کننده جاری در آن است که گرما را جذب می کند. این مایع گرم از طریق لوله ها به هیت سینک رادیاتور یا بلوک های آب دیگر قبل از اینکه به رادیاتور برسد، جریان می یابد.

رادیاتور وظیفه دارد این مایع گرم را به قسمت بیرونی کیس در معرض دید قرار دهد. مایع با تماس با هوای بیرون به تدریج شروع به خنک شدن می کند. فن های نصب شده روی رادیاتور به خارج کردن هوای گرم از کیس کمک می کنند و به مایع کمک می کنند تا در حالی که به پمپ (در مورد AIO) یا به بلوک های آب دیگر برمی گردد، خنک شود.

این فرآیند تکرار می شود زیرا مایع خنک شده وارد پمپ یا بلوک های آب می شود و شروع به جذب گرما از طریق CPU یا چندین بلوک آب قبل از جریان یافتن به رادیاتور برای دفع گرما می کند.

نکته: برای کمک به سخت افزار خنک کننده آبی خود، اقداماتی را برای خنک کردن CPU خود انجام دهید تا در وهله اول به دمای بحرانی نرسد.

مزایا و معایب خنک کننده آبی

خنک‌کردن مایع (Liquid Cooling) به‌طور عمده در محافل علاقمندان به سخت‌افزار برای عملکرد خنک‌کننده عالی‌اش شناخته می‌شود و به افراد اجازه می‌دهد تا از سخت‌افزار خود، به ویژه اورکلاک CPU و GPU، بیشتر بهره ببرند. خنک‌کردن با آب مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

مزایا:
1. عملکرد خنک‌کردن بیشتر: این نوع خنک‌کردن جلوی افزایش دماهای بالا و تاخیر در عملکرد اجزای سخت‌افزار شما را می‌گیرد و به اجزا اجازه می‌دهد تا به حداکثر ظرفیت خود راحت‌تر برسند.

2. کمترین نویز: بسیاری از افراد به دنبال راه‌های برای کاهش نویز کامپیوتر خود هستند. خنک‌کردن با آب در برخی تنظیمات می‌تواند نزدیک به بی‌صدا باشد بدون از دست دادن عملکرد.

3. اورکلاکینگ حداکثر: رویای هر اورکلاکر، داشتن یک چیپی است که می‌تواند تا جایی فشار داده شود که بدون گرم شدن زیاد از کار بیفتد. خنک‌کردن با آب این رویا را ممکن می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد که از سخت‌افزار خود عملکرد بالاتری به دست آورند که در غیر اینصورت ممکن نبود.

معایب:
1. هزینه: یک خنک‌کننده AIO 240 میلی‌متری مناسب از یک برند معتبر ممکن است حدود 100 دلار آمریکایی هزینه داشته باشد. راه‌حل‌های پیشرفته‌تر بیش از 200 دلار آمریکایی هزینه دارند و کیت‌های خنک‌کننده با آب به بیش از 350 دلار آمریکایی می‌رسند. تمام مزایا فوق با هزینه‌ای ملموس به کیف پول شما می‌آید.

2. نصب دشوار: نصب یک خنک‌کننده هوایی استاندارد اینتل یا AMD به CPU به راحتی انجام می‌شود. اما راه‌حل‌های خنک‌کننده با آب نیاز به جدا کردن خنک‌کننده موجود، استفاده از پاست حرارتی خودتان و نصب رادیاتور در داخل کیس دارند. برای اکثر کیس‌های کوچک، این امکان وجود ندارد.

3. نگهداری: نگهداری کامپیوتر معمولاً آسان است. گاهی اوقات کامپیوتر را باز کنید، تمیزی انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که همه چیز در جای خود است و از دماهای بالا جلوگیری کنید. با این حال، روش‌های خنک‌کردن با آب اغلب نیاز به تمیزی و تجدید پر کردن آنها یکبار در شش ماه یا بیشتر دارند و این فرآیند ممکن است خیلی دشوار باشد.

آیا باید به کامپیوتری با خنک کننده آبی سویچ کنیم؟

تصمیم به استفاده از خنک‌کردن با آب برای کامپیوترتان بستگی به نیاز‌ها و ترجیح‌های شما دارد. خنک‌کردن با آب سطح جدیدی از خنک‌کردن سیستم، عملکرد و صداها برای کامپیوتر شما را باز می‌کند و نمایش زیباتری دارد نسبت به خنک‌کننده‌های هوا. با این حال، برای دست‌یافتن به این نتایج، نیاز به سرمایه‌گذاری زمان و پول اساسی دارد. بنابراین، خنک‌کردن با آب برای همه مناسب نیست.

از خنک‌کردن با آب استفاده کنید اگر:

1. یک علاقمند هستید و می‌خواهید بیشترین عملکرد از سخت‌افزارتان را بگیرید (بازی‌کنندگان حرفه‌ای، ایجادکنندگان محتوا حرفه‌ای و …).
2. از خنک‌کننده هوا استفاده کرده‌اید و می‌خواهید به سخت‌افزار خنک‌کننده بهتری ارتقاء دهید تا دماهای بهتر، سطوح صدای کمتر و عملکرد اضافی به دست آورید.

از خنک‌کردن با آب استفاده کنید اگر تنها از دسته‌بالا هیچکدام نیستید، علاقه‌مند به اورکلاک کردن CPU یا GPU نیستید و یا نمی‌خواهید هزینه اضافی کنید و زمان و تلاش اضافی را برای خنک‌کردن سیستم خود سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از خنک‌کردن با آب صرف نظر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا