توسعه فردی

تعادل کار و زندگی: راهکارهای بهبود کیفیت زندگی و عملکرد در کار

تعادل بین کار و زندگی به معنای توازن و تعادل بین وقت و انرژیی که به کار می‌گذارید و وقت و انرژیی که به سایر جوانب زندگی‌تان اختصاص می‌دهید،

غالبا”، کار بر هر چیز دیگری در زندگی ما اولویت دارد. میل ما به موفقیت حرفه ای می تواند ما را وادار نماید رفاه خود را کنار بگذاریم. ایجاد یک تعادل متوازن بین کار و زندگی یا تلفیق کار و زندگی بسیار مهم بوده و نه تنها برای افزایش رفاه جسمی، عاطفی و روانی، بلکه برای شغل ما نیز حائز اهمیت می باشد.

  • تعادل بین کار و زندگی به معنای پیدا کردن تعادلی بین نیازهای زندگی حرفه‌ای و شخصی شما است.
  • تعادل بین کار و زندگی خوب برای هر فرد متفاوت است، اما همیشه نیاز به تلاشی آگاهانه دارد.
  • تعادل بین کار و زندگی بیش از یک کلمه مد روز نیست؛ این تاثیرات واقعی بر سلامت جسمی و روانی شما، عملکرد شغلی شما و روابط شخصیتان دارد.
  • این مقاله برای صاحبان کسب و کار و کارکنانی است که می‌خواهند تعادل بین کار و زندگی خود را بهبود بخشند.

تعادل بین کار و زندگی چیست؟

تصویری از زنی با بازوهای متعدد در کار و زندگی خانگیبه طور خلاصه، تعادل کار و زندگی حالتی از توازن است که در آن فرد خواسته های شغلی و زندگی شخصی خود را بطور یکسان در اولویت قرار می دهد. برخی از دلایل متداولی که منجر به تضعیف تعادل کار و زندگی می شوند عبارتند از:

  • افزایش مسئولیت ها در محل کار
  • ساعات کاری طولانی تر
  • افزایش مسئولیت ها در منزل
  • داشتن فرزند

کریس چنسی، کارشناس شغلی و مدیر عامل شرکت Amplio Recruiting، معتقد است که تعادل مناسب کار و زندگی، اثرات مثبت متعددی از جمله استرس کمتر، کاهش خطر فرسودگی شغلی و احساس رفاه بیشتر را به دنبال دارد. این مسئله نه تنها به نفع کارمندان بلکه به نفع کارفرمایان نیز می باشد.

طبق نظر چنسی: کارفرمایانی که متعهد به فراهم کردن محیط‌هایی پشتیبان تعادل بین کار و زندگی برای کارکنان خود هستند، قادر به صرفه جویی در هزینه‌ها بوده، موارد غیبت کمتری را تجربه کنند و از نیروی کار وفادارتر و پر بازده تری برخوردار می شوند. کارفرمایان با ارائه گزینه هایی مانند دورکاری یا برنامه کاری منعطف، می توانند به کارکنان کمک کنند بین کار و زندگی خود تعادل بهتری برقرار نمایند.

چگونه می‌توانید تعادل بین کار و زندگی خود را بهبود بخشید؟

بهبود تعادل بین کار و زندگی به معنای تلاش برای یافتن بهترین راه برای گذراندن زمانتان است، تا در محیط کار و در خانه به بهترین شکل ممکن پیشرفت کنید.

هنگام تهیه برنامه مناسب برای خود، در مورد بهترین روش دست یابی به تعادل در کار و زندگی شخصی خود فکر کنید. به نظر چنسی تعادل بین کار و زندگی کمتر به تقسیم مساوی ساعات روز بین کار و زندگی شخصی مربوط است و در عوض، بیشتر به داشتن انعطاف‌پذیری برای انجام کارها در زندگی حرفه‌ای و در عین حال داشتن زمان و انرژی برای لذت بردن از زندگی شخصی مرتبط می باشد. احتمال دارد یکسری از روزها ساعات بیشتری به کار اختصاص دهید، اما، در سایر اوقات هفته زمان بیشتری برای لذت بردن از سایر فعالیت‌ها خواهید داشت.

در ادامه هشت روش ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی و همچنین چگونگی یک مدیر حامی بودن ارائه می شوند:

1. اینکه تعادل “عالی” بین کار و زندگی وجود ندارد را بپذیرید.

هنگامی که در مورد «تعادل بین کار و زندگی» می شنوید، احتمالاً یک روز بسیار پربار در محل کار و ترک زودتر از موعد محل کار برای گذاراندن بقیه روز با خانواده و دوستان را تصور کنید. هرچند ایده آل به نظر برسد، اما همیشه امکان پذیر نیست.

برای برنامه ریزی کامل تلاش نکنید؛ بلکه یک برنامه واقع بینانه داشته باشید. برخی روزها، ممکن است نیاز به تمرکز بیشتر روی کار داشته باشید، در حالی که سایر روزها احتمالا” زمان و انرژی بیشتری برای دنبال کردن سرگرمی های خود یا وقت گذرانی با عزیزانتان دارید. تعادل در طول زمان به دست می آید، نه هر روز.

هدر موناهان، بنیانگذار گروه مربیگری شغلی، #BossinHeels، معتقد است: انعطاف پذیر ماندن و ارزیابی مداوم این مسئله که شما [در مقابل] اهداف و اولویت‌هایتان کجا هستید، مهم می باشد. گاهی فرزندانتان به شما نیاز دارند، و گاهی نیز ممکن است لازم باشد که به یک سفر کاری بروید، اما امکان تغییر مسیر و پذیرا ماندن به منظور ارزیابی روزانه نیازها، کلید یافتن تعادل است.

۲. یافتن شغلی که دوست دارید

هرچند کار یک هنجار اجتماعی مورد انتظار است، اما شغل نباید محدود کننده باشد. در صورتیکه از کاری که انجام می دهید متنفر باشید، قطعا” خوشحال نخواهید بود. ضرورتی ندارد به همه جنبه های شغل خود علاقمند باشید، اما باید آنقدر هیجان انگیز باشد که هر روز صبح با بی میلی از خواب بلند نشوید.

موناهان توصیه می کند شغلی پیدا کنید که بقدری برای آن انگیزه داشته باشید که بتوانید آن را رایگان انجام دهید. به گفته موناهان: اگر کارتان شما را خسته می‌کند و انجام کارهایی که دوست دارید را خارج از کار دشوار می دانید، مشکلی وجود دارد. احتمالا” در یک محیط سمی و برای یک فرد سمی کار می کنید، یا کاری را انجام می دهید که واقعاً آن را دوست ندارید. در اینصورت، وقت آن رسیده که شغل جدیدی پیدا کنید

نکته

کار کردن در زمینه‌ای که عاشق آن هستید می‌تواند تفاوت بزرگی در تعادل بین کار و زندگی شما ایجاد کند. راهنمای ما در انتخاب بهترین شغف شغلی برای شما را بخوانید تا شغلی پر از انگیزه برای شما پیدا کنید و به شما اجازه دهد تا فردی چندجانبه و موفق باشید.

3. سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

سلامت کلی جسمی، عاطفی و روانی باید دغدغه اصلی شما باشد. اگر با اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم می کنید و معتقدید درمان برای شما مفید است، حتی اگر مجبور شدید کار خود را زودتر ترک کرده یا کلاس شیفت عصر خود را حذف کنید، جلسات درمانی را در برنامه خود بگنجانید. اگر در حال مبارزه با یک بیماری مزمن هستید، از گرفتن مرخصی استعلاجی در روزهای سخت هراسی نداشته باشید. کار بیش از حد مانع بهتر شدن شما شده و احتمالاً باعث می شود در آینده روزهای بیشتری را مرخصی بگیرید.

موناهان معتقد است: اولویت دادن به سلامتی خود در درجه اول از شما کارمند و فرد بهتری می سازد. شما کار کمتری را از دست داده، و زمان حضور در محل کار، شادتر و پربارتر خواهید بود.

اولویت دادن به سلامتی شما نباید شامل فعالیت های افراطی یا ساختارشکنانه باشد. می تواند صرفا” بصورت مدیتیشن یا ورزش روزانه باشد.

4. از بیرون آمدن از فضای مجازی نترسید

تصویر زنی که روی صندلی نشسته و مشغول مطالعه است

هر چند وقت یکبار قطع رابطه با دنیای خارج به ما اجازه می دهد تا از استرس هفتگی رها شده و فضایی برای ظهور افکار و ایده های جدید در اختیار ما قرار می دهد. این قطع ارتباط می تواند به معنای کارهای ساده ای مانند تمرین مراقبه در رفت و آمد روزانه، به جای بررسی ایمیل های کاری باشد.

موناهان می‌گوید زمانی که رئیسش به یک سفر کاری رفته بود، رئیسش را در حال خواندن یک رمان یافت در حالیکه خودش در حال انجام چیزی مرتبط با کار بود

موناهان می‌گوید: آن زمان متوجه نشدم که او به خودش استراحت داده و فشاری کاری را کاهش می دهد، در حالیکه من خودم را به فرسودگی بالقوه سوق می‌دهم.

هم اکنون، موناهان نیز این تاکتیک را اجرا می کند. او تاکید می کند صرف این زمان تمدد اعصاب برای موفقیت بسیار مهم بوده و به فرد کمک می‌کند تا زمان انجام وظیفه پر انرژی تر باشد.

5. مرخصی بگیرید.

گاهی، قطع رابطه با دنیای بیرون در واقع به معنای مرخصی گرفتن و کنار گذاشتن کامل کار برای مدتی می باشد. چه تعطیلات شما یک اقامت یک روزه یا یک سفر دو هفته ای به بالی باشد، باید زمانی را برای تجدید قوای جسمی و ذهنی اختصاص دهید.

بر اساس مطالعه وضعیت تعطیلات آمریکا در سال 2018 که توسط انجمن مسافرتی ایالات متحده انجام شده، 52 درصد از کارمندان اعلام کرده اند که روزهای تعطیل استفاده نشده آنها برای پایان سال مانده است. کارمندان اغلب نگران این هستند که گرفتن مرخصی باعث اختلال در روند کار شده و پس از بازگشت با انبوهی از کار مواجه می شوند. این ترس نباید شما را از یک استراحت بسیار ضروری باز دارد.

حقیقت این است که هیچگونه شایستگی در صرف نکردن مناسب زمان برای دوری از کار وجود ندارد. چنسی گفت: مزایای یک روز مرخصی بسیار بیشتر از جنبه های منفی آن است. با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان بدون نگرانی در مورد به زحمت انداختن همکاران یا درگیر شدن با حجم کاری بسیار زیاد، وقت خود را صرف نمود.

6. برای خود و عزیزانتان وقت بگذارید.

با اینکه شغل حائز اهمیت است، اما نبایستی تمام زندگی شما باشد. شما قبل دست یابی به این موقعیت یک فرد بودید و باید فعالیت ها یا سرگرمی هایی که شما را خوشحال می کنند را در اولویت قرار دهید. چنسی معتقد است که دستیابی به تعادل بین کار و زندگی نیاز به اقدامات حساب شده و دقیق دارد.

طبق نظر چنسی : اگر برای زمان شخصی خود برنامه ریزی قاطعانه ای نداشته باشید، هرگز فرصتی برای انجام کارهای دیگر در خارج از محل کار نخواهید داشت.” مهم نیست که برنامه شما چقدر شلوغ باشد، در نهایت کنترل زمان و زندگی خود را در اختیار دارید.

هنگام برنامه ریزی زمانی با عزیزان خود، یک تقویم برای قرارهای عاشقانه و خانوادگی تهیه کنید. ممکن است عجیب به نظر برسد برای تمام اوقاتی که با کسی زندگی می کنید برنامه ریزی کنید، اما این امر باعث می شود که بدون ایجاد تضاد بین کار و زندگی، زمان با کیفیتی را با او سپری کنید. تنها به این دلیل که مشغول کار هستید نباید از روابط شخصی غافل شوید.

موناهان معتقد است: بایستی بدانید که هیچ کس در شرکت به اندازه عزیزانتان شما را دوست نداشته و یا از شما قدردانی نمی کند. همچنین [به یاد داشته باشید] که همه افراد در محل کار قابل جایگزینی هستند، و مهم نیست که شغل شما تا چه اندازه مهم است، در صورت نبود شما، شرکت چیزی از دست نمی دهد

7. محدوده ها و ساعات کاری را مشخص کنید.

برای جلوگیری از تحلیل شغلی، برای خود و همکارانتان محدوده هایی را مشخص کنید. هنگام ترک دفتر، از فکر کردن به پروژه های آینده و یا پاسخ به ایمیل های شرکت خودداری نمائید. داشتن یک کامپیوتر یا تلفن جداگانه برای کار را مد نظر داشته باشید، تا بتوانید آن را هنگام اتمام ساعت کاری خاموش کنید. در صورت امکان پذیر نبودن این امر، از مرورگرها، ایمیل ها یا فیلترهای جداگانه برای پلتفرم های کاری و شخصی خود بهره ببرید.

علاوه بر این، چنسی تنظیم ساعات کاری مشخص را توصیه می کند. چه در منزل کار می کنید و یا در بیرون از منزل، تعیین زمان کار و زمان توقف کار حائز اهمیت می باشد. در غیر این صورت، احتمالا” خود را در اواخر شب، طول تعطیلات یا در تعطیلات آخر هفته در حال پاسخگویی به ایمیل های کاری خواهید یافت

چنسی توصیه می کند که اعضای تیم و مدیر خود را در مورد محدوده های که نمی توانید به علت مشغولیت به فعالیت های شخصی به آنها دسترسی داشته باشید، مطلع کنید. این کار باعث می شود که آنها محدودیت ها و انتظارات محل کار شما را درک کرده و به آنها احترام می گذارند.

8. اهداف و اولویت های خود را مشخص نمائید (و به آنها پایبند باشید).

با اجرای استراتژی های مدیریت زمان، تجزیه و تحلیل لیست کارهای فردی و حذف کارهایی که ارزش چندانی ندارند یا بی اهمیت هستند، اهداف قابل دستیابی را مشخص کنید.

به زمانی که بیشترین کارایی را در محل کار دارید توجه نموده و آن زمان را برای مهم ترین فعالیت های مرتبط با کار خود اختصاص دهید. از چک کردن ایمیل و تلفن خود هر چند دقیقه یکبار خودداری کنید، زیرا اینها موارد مهم مسبب اتلاف وقت بوده و توجه و کارایی شما را از بین می برند. برنامه ریزی روزانه می تواند بهره وری را در محل کار افزایش داده و منجر به وقت آزاد بیشتر برای استراحت در خارج از محل کار شود.

چگونه یک محل کار انعطاف پذیر به شما کمک می کند تا تعادل بین کار و زندگی را به دست آورید؟

آنهایی که تعادل موفق بین کار و زندگی را حفظ می کنند اغلب به انعطاف پذیری برنامه کاری خود اشاره دارند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که طی هفت سال گذشته، بسیاری از کارفرمایان به کارگران اجازه انعطاف‌پذیری بیشتر در مورد برنامه‌شان و محل کارشان داده‌اند.

کن ماتوس، محقق ارشد و مدیر ارشد تحقیقات اشتغال و کار در موسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی خانواده و کار، معتقد است: واضح است که کارفرمایان همچنان به مقابله با منابع کمتر برای دریافت مزایایی که هزینه‌های مستقیم را به همراه دارد، ادامه می دهند. با این حال، آنها دسترسی کارکنان را به طیف گسترده‌تری از مزایا که متناسب با نیازهای فردی و خانوادگی و ارتقاء سلامت و رفاه آنها باشد را در اولویت قرار داده‌اند.

انعطاف پذیری می تواند در دراز مدت برای کارفرمایان نتیجه بخش باشد. هنگام برنامه ریزی برای آینده، واضح است که برای رقابتی ماندن، کارفرمایان در صورت تمایل به جذب و حفظ استعدادهای برتر باید روش هایی برای ارائه گزینه های کاری انعطاف پذیر بیابند.

به گفته چنسی: تعادل بین کار و زندگی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد، چرا که همه ما تعهدات متفاوتی در زندگی داریم. در دنیای همیشه فعال ما، تعادل یک مسئله بسیار شخصی بوده و تنها خود شما قادر به انتخاب سبکی از زندگی هستید که برای شما مناسب تر است.

کلید موضوع این است که ترتیبات انعطاف‌پذیری را پیدا کنید که برای نیازهای فردی خود مناسب باشد. یک مطالعه از FlexJobs نشان داد که 87 درصد از کارکنان گفتند که داشتن گزینه کار از خانه برای آن‌ها تأثیر مثبتی بر تعادل بین کار و زندگیشان داشته است.

علاوه بر کار از راه دور، گزینه‌های دیگری مانند زمان انعطافی، روزهای سلامت روانی، کاهش ساعات کاری یا برنامه‌ی کاری فشرده ممکن است مناسب باشند. بررسی کنید که چه چیزی بهترین کمک را می‌کند و نیازهای خود را به کارفرمای خود ارتباط دهید.

نکته کلیدی

اگر می‌خواهید تعادل بهتری بین کار و زندگی داشته باشید، نیاز دارید که در شغل خود انعطاف‌پذیری داشته باشید. این انعطاف برای هر کسی به شکل متفاوتی به نظر می‌رسد، بنابراین مهم است که نیازهای خود را بشناسید و سعی کنید یک شغل پیدا کنید که بتواند به آن‌ها پاسخ دهد. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، راهنمای ما راجع به 20 شغل بهتر با انعطاف‌پذیری را بخوانید.

چگونه یک مدیر پشتیبان باشیم

منابع مدیریت رابرت هاف برای کمک به مدیران به منظور حمایت بهتر از تلاش‌های کارکنان خود در دستیابی به تعادل سالم‌تر بین کار و زندگی، چهار نکته را مطرح می کند.

  1. 1. بدانید کارکنان شما برای چه چیزی تلاش می کنند. همه افراد اهداف یکسانی برای برقراری تعادل بین کار و زندگی ندارند. با هر یک از کارمندان در مورد اهداف آنها صحبت نموده و در ادامه مشخص کنید چه کاری برای کمک به آنها می توانید انجام دهید. برخی از کارمندان ممکن است از چند روز دور کاری در هفته سود ببرند، در حالیکه برخی دیگر احتمالا” ترجیح دهند برنامه کاری روزانه خود را تغییر دهند. مهم است که ذهنی باز و انعطاف پذیر داشته باشید.
  2. 2. یک نمونه خوب باشید. کارکنان از شما پیروی می کنند. اگر در تمام ساعات شبانه روز ایمیل می فرستید یا در تعطیلات آخر هفته سخت کار می کنید، کارکنان تصور می کنند از آنها نیز چنین انتظاری می رود.
  3. 3. اجازه دهید کارکنان بدانند که چه گزینه هایی دارند. با اینکه کارفرمایان معمولاً کار خوب مشخص نمودن راهنمایی های تعادل بین کار و زندگی اشان به نامزدهای شغلی بالقوه را انجام می‌دهند، اما نمی‌توان این را در مورد انتقال این ابتکارات به کارمندان فعلی گفت. با کارمندان خود در مورد گزینه های در دسترس آنها صحبت کنید. همچنین، با کسانی که به زودی صاحب فرزند می شوند در مورد گزینه های مرخصی والدین صحبت کنید.
  4. 4. پیشرو باشید. اینکه از منحنی روندهای نوین تعادل کار و زندگی پیشی بگیرید حائز اهمیت می باشد. چیزی که امروز برای کارمندان مناسب است احتمالا” یک سال دیگر مناسب نباشد. ابتکارات تعادل بین کار و زندگی خود را جدید نگه داشته و کارایی مورد نیاز را ارائه دهید. به علاوه، ارائه برنامه های پیشنهادی زندگی کاری را مد نظر قرار دهید.

چرا تعادل بین کار و زندگی مهم است؟

تصویر زنی که بچه اش را از مدرسه می برد

هدف تعادل سالم بین کار و زندگی این است که در محیط کار موفق باشید و در عین حال یک زندگی شخصی پرمعنا داشته باشید. اگر تعادل وجود نداشته باشد و بیش از حد زمان و انرژی خود را به کار اختصاص دهید، منجر به عواقب منفی در تقریباً هر زمینه‌ای از زندگی شما خواهد شد.

در زیر تعدادی از دلایلی که برای دستیابی به تعادل خوب بین کار و زندگی مهم هستند آمده است:

تأثیری بر سلامت روانی شما دارد.

استرس در محیط کار غیرقابل اجتناب است، اما اگر زیادی وقت و انرژی خود را به کار اختصاص دهید و وقت کافی برای آرامش نداشته باشید، استرس ممکن است ناقابل مدیریت شود و بر سلامت روانی شما تأثیر منفی بگذارد. و اگر در محیط کار فشار و استرس زیادی داشته باشید، احتمالاً وقت کافی برای برخورده با وظایف خانگی و زندگی شخصی ندارید، که تنها مشکلات را تشدید می‌کند.

یک مطالعه از “Mental Health America” و “FlexJobs” نشان داد که 76 درصد افراد می‌گویند که استرس محیط کار تأثیر منفی بر سلامت روانی آن‌ها داشته و به چالش‌هایی مانند افسردگی و اضطراب منجر می‌شود. اما آن‌ها دریافتند که داشتن گزینه‌های انعطاف‌پذیری در محیط کار، یک نشانه از تعادل خوب بین کار و زندگی، منجر به گزارش بهترین وضعیت سلامت روانی در کارمندان می‌شود. در واقع، کسانی که انعطاف ندارند دو برابر احتمال دارند که بگویند سلامت روانی ضعیفی دارند.

این تأثیری بر سلامت جسمی شما دارد.

علاوه بر تأثیر بر سلامت روانی، استرس ناشی از عدم تعادل بین کار و زندگی می‌تواند به انواع مشکلات سلامت جسمی منجر شود. گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در مورد استرس در محیط کار، توجه به این نکته دارد که شغل‌های فشرده می‌توانند به مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی-عروقی و اختلالات عضلانی-اسکلتی و روانی منجر شوند. این گزارش همچنین تأثیر استرس مرتبط با کار را در بروز سرخرطی، سرطان و کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن نیز برجسته می‌کند.

تعادل سالم بین کار و زندگی نه تنها استرس را کاهش می‌دهد (که می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند)، بلکه به شما امکان می‌دهد که سلامتی خود را اولویت قرار داده و وقتی برای ورزش کردن و تغذیه سالم بگذارید.

این تأثیری بر عملکرد شغلی شما دارد.

تعادل ناپایدار بین کار و زندگی تأثیرات جدی بر سلامت شما دارد، اما صرف کردن زیادی زمان و انرژی در کار ممکن است به واقعیت منفی بر عملکرد شغلی شما منجر شود. گزارش “Mind Share Partners” در مورد سلامت روانی در محیط کار در سال 2021 نشان داد که به دلیل استرس و مشکلات دیگر سلامت روانی مرتبط با کار، کارکنان فقط در حدود 72 درصد ظرفیت کامل خود را دارند. به علاوه، آن‌ها سالانه حدود هشت روز کاری را به دلیل مشکلات سلامت روانی از دست می‌دهند.

اما یک مطالعه در سال 2021 در مجله پزشکی کانزاس نشان داد که تلاش‌های کارفرمایان برای کاهش استرس و افزایش روان‌شناسی کارکنان به افزایش عملکرد منجر می‌شود. از آنجا که کار کردن اضافه وقت شما را بهتر نمی‌کند، مهم است که بر روی نحوه کارکردن خود تمرکز داشته باشید، نه تعداد ساعاتی که صرف می‌کنید. همکاری با کارفرمای خود برای یافتن ترتیبات انعطاف‌پذیری که اجازه بهبود تعادل بین کار و زندگی را می‌دهد، به شما به عنوان یک کارکننده موثرتر و ارزشمندتر کمک می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

گزارش سال 2023 از گالاپ نشان می‌دهد که 77 درصد از کارکنان در محیط کار درگیر نیستند، که منجر به هزینه‌های بالا برای شرکت و افزایش استرس در کارکنان می‌شود. در واقع، مشارکت کارکنان تأثیر 3.8 برابری بیشتری بر استرس دارد نسبت به مکان کار (ریموت یا دفتری). پیدا کردن راه‌هایی برای شدن به شکل فعال‌تر در محیط کار می‌تواند استرس را کاهش داده و به بهبود تعادل بین کار و زندگی کمک کند.

تأثیری بر روابط شما دارد.

ممکن است به نظر برسد که این موضوع واضح است، اما عدم تعادل بین کار و زندگی مشکلاتی خارج از محیط کار ایجاد می‌کند. یک نظرسنجی اخیر از “UKG” نشان داد که 71 درصد افراد گفتند که استرس کاری بر زندگی خانگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و 62 درصد گفتند که این موضوع تأثیر منفی بر روابطشان دارد. اگر از کار استرس دارید و وقت زیادی را برای آن صرف می‌کنید، زمان و ظرفیت عاطفی کافی برای اختصاص به عزیزان خود نخواهید داشت.

یافتن تعادل مثبت بین کار و زندگی به شما امکان می‌دهد که وقتی را با افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید بگذرانید. و عدم غرق شدن در کار به معنای این است که قادر به کاملاً حضور در لحظه و لذت بردن از آن زمان با دوستان و خانواده خواهید بود. هدف این است که شما بیش از یک کارمند خوب باشید؛ بلکه یک فرد چندجانبه با زندگی غنی در داخل و خارج از محیط کار باشید.

تعادل سالم بین کار و زندگی نیاز به تلاش دارد

هیچ کدام از ما انسان فوق‌العاده‌ای نیستیم، و دادن 200 درصد در محیط کار منجر به خطاهایی در سایر زمینه‌های زندگی می‌شود. البته، موفقیت در کار مهم است، اما ما تنها یک بار زندگی می‌کنیم. نباید زندگی شخصی یا سلامتی خود را فدای پیشرفت حرفه‌ای کنیم.

رسیدن به تعادل سالم بین کار و زندگی کلیدی برای تبدیل شدن به یک فرد چندجانبه‌ای است که در خانه و در محیط کار موفق می‌شود. اما این کار نیاز به تلاش دارد و تعادل مناسب برای هر فرد به شکل متفاوتی به نظر می‌آید. این ممکن است به معنای گرفتن استراحت، ترتیب دادن به برنامه‌ی انعطاف‌پذیر با کارفرمایتان یا پیدا کردن یک شغل کاملاً جدید که نیازهای شما را برآورده کند باشد. به تأمل در آنچه برای بهبود تعادل بین کار و زندگی نیاز دارید فکر کنید، سپس اقدام کنید تا این موضوع را به واقعیت بپیوندانید.

5/5 - (3 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا