توسعه فردی

18 روش دستیابی به توسعه فردی

مقدمه

جنیفر هریتی یک متخصص خدمات حرفه ای مجرب در زمینه استخدام و دستیابی به توسعه فردی با هدف کمک به دیگران در یافتن مناسب ترین شغل با بیش از 12 سال تجربه در مشاوره شغلی می باشد. او به افراد کمک می‌کند تا از طریق مشاوره شغلی رو در رو، وبینارها، دوره های آموزشی، مقالات و ویدیوهای مشاوره شغلی در کانال YouTube Indeed از عهده فرآیند پیچیده جستجوی شغلی بر آیند.

توسعه فردی چه می باشد

فرآیند رشد فردی به شخص اجازه می دهد با ارزیابی رفتار، نگرش و واکنش های خود توانایی هایش را توسعه دهد. رشد فردی می تواند تأثیرات مثبتی بر زندگی شغلی و شخصی فرد داشته باشد، چون فرد مهارت هایی مانند ارتباط مؤثر را یاد گرفته و عادت های مثبتی مانند مطالعه منظم را آغاز می کند. در این مقاله، رشد فردی را تعریف کرده، دلیل اهمیت آن را توضیح می دهیم و 18 روش دستیابی به توسعه فردی پیشنهاد می شود.

دستیابی به توسعه فردی چه می باشد؟

توسعه فردی یا «رشد فردی»، فرآیند توسعه مهارت‌ها، رفتارها، کنش‌ها، نگرش‌ها، عادات و واکنش‌های جدید برای کمک به جنبه‌های خاصی از زندگی می باشد. توسعه فردی می تواند آن چیزی باشد که فرد می خواهد در مورد شغل، زندگی شخصی و یا هر دوی آنها بر روی آن کار کند. بسته به آنچه قصد بهبود بخشیدن آن را دارید و میزان علاقه اتان برای یادگیری چیزهای جدید، روش های متنوعی برای دنبال نمودن توسعه فردی وجود دارد.

برخی از نمونه های توسعه فردی شامل موارد زیر می باشند:

  • یاد گیری مدیریت احساسات خود
  • توسعه مهارت های خود با ذهنیت رشد
  • یادگیری انعطاف پذیری
  • پذیرفتن چیزی که نمی توان آن را تغییر داد
  • بهبود زبان بدن
  • یادگیری بیشتر در مورد خود
  • تمرین غلبه بر اهمال کاری
  • ارتقاء هوش هیجانی
  • یادگیری مهارت های جدید
  • تعامل با دیگران با افراد در صنف خود
  • تمرین گوش دادن فعال

چرا دستیابی به توسعه فردی مهم است؟

توسعه فردی مهم است زیرا اکثر افراد دست کم یک واکنش، نگرش، رفتار یا عادتی را دارند که می خواهند آن را در مورد خود تغییر دهند. تغییر و رشد بعنوان یک فرد با تلاش تمام وقت و ارزیابی واقع بینانه از نحوه رفتار خود امکان پذیر می باشد. توسعه فردی می تواند شما را به کارمند، همکار، مدیر، پارتنر، پدر یا مادر، فرزند یا دوست بهتری تبدیل نماید. با کار بر روی مواردی که احساس می کنید نیاز به بهبود دارید، می توانید بر بسیاری از جنبه های زندگی خود تأثیر مثبتی داشته باشید. توسعه فردی می تواند به شما کمک کند:

  • چیزهای جدیدی را امتحان کنید
  • به خودشکوفایی دست یابید
  • ذهنیت رشد را در خود ایجاد نمائید
  • سطح شادی خود را افزایش دهید
  • مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید
  • اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

18 روش بهبود و دستیابی به توسعه فردی

بهبود توسعه فردی

روش های متعددی برای دستیابی به توسعه فردی وجود دارند که برخی از آنها نیاز به صرف اندکی زمان و انرژی داشته در حالیکه برخی دیگر نیازمند تعهد بلند مدت و کار سخت هستند. شما تعیین کننده نوع فعالیت های متناسب با توسعه فردی مناسب خود و اهدافتان هستید. در اینجا چند روش متداول توسعه فردی ارائه می شود که بایستی مد نظر قرار داد:

1. مدیتیشن

مدیتیشن روشی است که در آن از تکنیک هایی مانند مراقبه برای یادگیری خودآگاهی استفاده می شود. این روش اثرات آرام بخشی دارد که می تواند به فرد فرصت استراحت، بهتر خوابیدن، کارایی بیشتر را داده و تمرکز را بهبود دهد. برخی از روش‌های مدیتیشن کمتر از یک دقیقه و برخی دیگر بسته به نیاز و سطح تمرین فرد بیش از یک ساعت زمان می برند.

تمرین منظم مدیتیشن می تواند به بهبود مهارت‌های تمرکز حواس و تامل درونی کمک نماید، اما می‌توان از مدیتیشن برای آرام کردن خود در هنگام ناراحتی یا استرس نیز استفاده کرد.

2. مطالعه

یک روش عالی برای ارتقاء دستیابی به توسعه فردی است. کتاب‌هایی بسیاری در خصوص موضوعات مرتبط با توسعه فردی از جمله خودیاری و رهبری تجاری وجود دارند. همچنین در مجلات و بصورت آنلاین نیز می توان به اطلاعاتی در مورد توسعه فردی دست یافت. در صورت شناسایی زمینه هایی که قصد پیشرفت در آنها را دارید، احتمالاً کتاب یا مقاله ای در مورد آن موضوع نیز پیدا خواهید کرد. با این حال، مطالعه را فقط به کتاب های خودمراقبتی محدود نکنید. ممکن است از یک اثر داستانی یا غیرداستانی نیز چیز جدیدی یاد بگیرید.

3. رویداد نگاری

رویداد نگاری عمل نوشتن افکار، رفتارها و فعالیت ها می باشد. این یک روش عالی برای دست یابی خودآگاهی و شناخت الگوهای رفتاری است. نوشتن مشکلاتی که تجربه می‌کنید نیز می‌تواند در یافتن راه‌حل‌ها به فرد کمک کند، زیرا پس از نوشتن ممکن است آنها را متفاوت ببینید. در نهایت، رویدادنگاری می تواند باعث از بین رفتن استرس شود، چون احساسات بدون قضاوت به مخاطبان ابراز می شوند.

در ادامه فهرستی از نمونه‌هایی از تداعی کننده های ثبت وقایع ارائه می شود که می توان از آنها برای هدایت رویدادنگاری خود استفاده کرد:

  • امروز در محل کار چه گذشت؟
  • اهداف من برای زندگی و کار چیست؟
  • چگونه از نظر اهداف در شغلی فعلی ام پیشرفت می کنم؟
  • چه جنبه هایی را می توانم در مورد خودم بهبود بخشم؟
  • وقت خود را در محل کار چگونه می گذرانم؟
  • بزرگترین نقطه ضعف من چیست ؟ چگونه می توانم روی آن کار کنم یا آن را به نقطه قوت تبدیل کنم
  • چه افکار یا احساسات منفی بغرنجی به ذهنم خطور می کند؟
  • مرزهای سالم چه هستند
  • آیا برای افزایش رفاه خود آماده ام ؟
  • آخرین باری که کسی باور قوی من را به چالش کشید کی بود؟
  • ویژگی های برتر افرادی که من آنها را تحسین می کنم چه می باشند؟

4. یافتن یک مربی برای دستیابی به توسعه فردی

بسته به زمینه هایی می خواهید پیشرفت کنید، کار با یک مربی می تواند برای شما مفید باشد. با اینکه ممکن است به یاد مربیان ورزشی بیافتید، اما انواع دیگری از مربیان نیز وجود دارند. کار با یک مشاور، مربی خلاقیت، مربی مالی، مربی رهبری، مربی بهره وری، مربی استراتژیک یا حتی یک مربی دوستیابی را مد نظر قرار دهید. در صورتیکه مطمئن نیستید از کجا شروع کنید یا دقیقاً چه چیزی را باید تغییر داده یا تطبیق دهید، وجود یک مربی می تواند مفید باشد.

5. توسعه علایق

یادگیری در مورد علایق خود و سپس پیگیری آنها می تواند مهارت های زیادی را به فرد بیاموزد. این می تواند به حرفه شما مربوط شود اگر به نوع خاصی از کار علاقه دارید یا احتمالا” به یک سرگرمی یا مهارت های شخصی دیگر مربوط باشد، یادگیری چیزهای جدید به فرد اجازه می دهد خود را از نظر جسمی، ذهنی یا احساسی تقویت نماید. توسعه فردی ممکن است به معنای یافتن شغلی جالبو پرداختن به یک سرگرمی باشد که شما را از نظر ذهنی درگیر نگه می دارد.

6. جستجوی درمان

مشاوره و از جمله درمان، می‌تواند چیزهایی مورد بخش‌هایی از وجودتان که احتمالا” نسبت به آنها آگاهی ندارید، به شما آموخته و به شما در راستای اهداف جدید در رابطه با رفتار یا عاداتان کمک کند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد به سمت درمان می روند و توسعه فردی یکی از متداول ترین آنهاست. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، مشاوره می تواند به شما کمک کند تا به بخش هایی از زندگی اتان که می توانید آنها را بهبود دهید، هدایت شوید.

7. به اشتراک گذاشتن اهداف

به اشتراک گذاشتن اهداف دستیابی به توسعه فردی با دوستان و خانواده به پاسخگو بودن فرد کمک می کند. برای مثال، اگر قصد دارید ورزش کنید، ممکن است افرادی را بیابید که به شما ملحق ‌شوند. همچنین، در صورت تمایل به تغییر یک رفتار منفی، نزدیکانتان می‌توانند به آرامی پسرفت به عادات قدیمی را به شما یادآوری کنند.

8. عادات پیگیری

پیگیری عادات به فرد اجازه تقویت عادات مثبت و پیشرفت کلی را می دهد. می‌توان از یک مجله، یک برنامه‌ریز، یک اپلیکیشن یا یک وب‌سایت برای پیگیری عاداتی مانند دستیابی به اهداف کاری، مطالعه، ورزش، عدم استعمال سیگار، نوشیدن آب بیشتر یا مدیتیشن استفاده نمود. پیگیری یک عادت به عادی شدن آن کمک کرده و پس از مدتی، این عادات مثبت می توانند به طور خودکار بخشی از زندگی روزمره فرد باشند.

9. سپاسگزار بودن

سپاسگزار بودن می تواند نگرش کلی فرد را بهبود بخشیده و به او کمک کند تا قدردان دارایی های خود باشد. برای مثال، می توان زمانی را به فکر کردن در مورد اتفاقات خوبی که در طی روز رخ داده اختصاص داد یا هر هفته به مورد چیزهایی که باعث احساس قدردانی می شوند، فکر کرد. قدردانی می تواند در مورد رویدادهای بزرگ – ارتقاء شغلی یا موفقیت – یا موارد کوچکی مانند آب و هوای خوب، یک وعده غذایی خوب یا خدمات مثبت به مشتریان باشد. تشخیص هر چیزی که برای آن احساس شکرگزاری می کنید، می تواند روحیه شما را تقویت کند.

10. شناخت خود

خودشناسی بخش مهمی از دستیابی به توسعه فردی است. باید خود را بشناسید تا بدانید چگونه می توانید خودتان را بهبود دهید. پرسیدن سوالات واضحی مانند “در مقایسه با دیگران به استرس چگونه واکنش نشان می دهم” ؟ یا “دوست دارم چه عادت هایی را وارد زندگی ام کنم؟” می تواند منجر به افزایش خودشناسی گردد.

11. مراقبت از خود

مراقبت از خود بعلت انکه می تواند به بازیابی احساسات مثبت کمک می کند برای دستیابی به توسعه فردی حائز اهمیت می باشد. شاید از حمام آب گرم، ماساژ یا یک لحظه استراحت با یک فنجان چای لذت ببرید. در این لحظات می‌توان ذهن خود را آرام کرده و به اهداف، رویاها، مشکلات و رفتارهای خود فکر کرد. همچنین، مراقبت از خود بیانگر ارزش قائل شدن برای خود می باشد که می تواند برای حفظ رشد بلند مدت بسیار مهم باشد.

12. زود بیدار شدن

زود بیدار شدن روشی ساده برای افزایش بهره وری و کیفیت زندگی روزمره است. با قبل بیدار شدن بقیه، زمان بیشتری برای اختصاص دادن به توسعه فردی خواهید داشت. همچنین زمان بیشتری را به روز خود اضافه می کنید، از آرامش قبل از شروع روز لذت ببرید و اجازه دهید مغزتان به حالت فعال خود تغییر کند.

13. کلمات تایید کننده

جملات انگیزشی کلمات یا عبارات تقویت کننده احساسات یا باورهای مثبت هستند که در صورت نیاز می توان تکرار کرد. نمونه‌هایی از جملات تاکیدی عبارتند از : «هر کاری انجام می‌دهم، نتایج مثبت می‌گیرم» یا «من لایق چیزهای خوب هستم». نمونه‌های زیادی در کتاب‌ها و مقالات وجود درند یا می‌توانید جملات انگیزشی خود را بیان کنید. می توان این جملات تاکیدی را در زمان مشخصی، مانند هر روز صبح جلوی آینه، یا در صورت نیاز در لحظات استرس زا تکرار کرد.

در اینجا لیستی از مثال های تاکیدی ارائه می شود:

  • از سازنده بودن لذت می برم زیرا برای من شادی آور است.
  • محدودیت‌هایم را می شناسم و می دانم چه زمانی نه گفتن خوب است.
  • از فرصتی که برای کمک های ارزشمند به دست آوردم سپاسگزارم
  • راه حل گرا هستم و می توانم برای رسیدن به اهدافم بر چالش ها غلبه کنم.
  • می دانم کجا می خواهم باشم و می توانم برای رسیدن به آنجا اقدام کنم.

14. بزرگداشت موفقیت

جشن گرفتن یک دستاورد با هر اندازه ای می تواند مواد شیمیایی مثبتی را در بدن آزاد کند و فرد را تشویق کند تا در آینده به دنبال پاداش های مثبت بیشتری باشد. ممکن است یک قهوه مخصوص برای به موقع رسیدن سر کار بخرید یا یک شام مخصوص برای رسیدن به یک هدف کاری خاص بخورید. تا زمانی که جوایز را بعنوان جشن موفقیت در نظر بگیرید، آنها نباید بزرگ یا گران قیمت باشند. همچنین انتظار برای یک جشن می تواند شانس شما را برای دستیابی به اهدافتان در آینده افزایش دهد.

15. تقویت مهارت های مفید برای دستیابی به توسعه فردی

مهارت های مفید، توانایی های غیرفنی مانند ارتباط، همدلی، مدیریت زمان، گوش دادن و مهارت های تعاملی هستند. آنها همچنین می توانند باعث توسعه فردی شوند زیرا بسیاری از آنها شامل درک نحوه واکنش شما به موقعیت های مختلف است.

برای مثال، اگر اغلب دستورالعمل‌ها را در محل کار اشتباه می‌شنوید(پیشنهاد می شود: خودآگاهی در محل کار)، جستجوی منابع برای آموزش گوش دادن فعال می‌تواند باعث کارآمدی بیشتر شما شود. اگر افراد بدقلقی وجود دارند که نمی توان از آنها دوری کرد، مدیریت مهارت ها می تواند به شما کمک کند با آنها کنار بیایید.

16. به دنبال بازخورد

به همان اندازه که نیاز به دستیابی به توسعه فردی دارید، هنوز ممکن است از کارهایی که احتمالا” بطور بالقوه توسعه فردی را به خطر می اندازند، بی اطلاع باشید. برای مثال، ممکن است ندانید که لحن صدای شما باعث ایجاد نگرش منفی در بین همکارانتان می شود. به دنبال بازخورد بودن هنگامی که توسعه فردی را می آموزید، دورنمای بیشتری به شما می دهد. می توانید نظر دوستان، خانواده، همکاران یا مدیر خود را بپرسید، زیرا آنها هیچگونه تعصب قبلی نداشته و می توانند بازخورد خود را به طور عینی ارائه دهند.

17. یادگیری قاطعیت

رشد بعنوان یک فرد اغلب مستلزم یادگیری نحوه اثبات خود می باشد. اگر به دیگران اجازه دهید شما را طرد کنند، ممکن است این تصور را به آنها بدهید که برای عقاید یا نظرات خود ارزشی قائل نیستید. برای مثال، اگر به یک همکار اجازه ندهید بداند که کار اشتباهی انجام می دهد، ممکن است متحمل هزینه یا بهره وری شرکت خود شوید. بایستی از خود دفاع کرده، احساسات خود را بشناسید و نیازهای خود را در اولویت قرار دهید.

18. انعطاف پذیر بودن

دستیابی به توسعه فردی نیازمند تلاش بوده و گاهی اوقات ممکن است با شکست مواجه شوید. باید بدانید تا زمانیکه به راه خود ادامه می دهید، زمین خوردن مهم نمی باشد. انجام اقدامات لازم برای رسیدن به هدف خود را تجسم کرده و انگیزه خود را حفظ کنید. نگرش مثبت داشته و برداشتن قدم های کوچک برای موفقیت را مد نظر داشته باشید. از همه مهمتر، سرسخت بوده و به سمت هدف خود حرکت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

محمود طاهری نیا

سلام! من محمود طاهری نیا هستم و در عالم وب فعالیت می‌کنم. با سابقه کاری در طراحی و توسعه وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای تحت وب، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطالب مفیدی را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. از مباحث تازه و فناوری‌های بروز گرفته تا راهنمایی‌های عملی، در اینجا همه چیز را پوشش می‌دهم. امیدوارم تجربه خواندن مطالب من برای شما مفید و جذاب باشد. اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با من در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا